Forsterkere Å koble 2 stk effektforsterkere sammen med 1pre

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har pr i dag 1stk cambridge 651w koblet på en cambridge cxn pre som spiller godt,men nå får jeg lyst å prøve 2stk 651w på samme pre,problemet er at det ikke går an å kjøre de i mono,så da tenker jeg y-ledd ut fra pre å inn i forsterkerne og et ekstra sett med høytalerkabler altså da vil 1 forsterker drive diskant og den andre forsterkeren bass,noen som har prøvd lignende og kan si noe om opplevelsen?
     

    Vedlegg

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hæ? Mulig jeg misforstår opplegget men
    Kan du ikke bare koble høyre kanal fra pre til et slutttrinn og venstre kanal fra pre til det andre sluttrinnet. Brokobling av forsterker har jeg ikke kunnskap om...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    3.142
    Torget vurderinger
    1
    Gjør dette nå med to stereo Wyred4Sound forsterkere, funker bra det.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Gjør et søk på "biamping" så finner du en del info og erfaringer rundt dette tenker jeg.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Personlig ville jeg ha koblet slik att både bass og diskant går på en forsterker, slik du har koblet nå har du bass i en forsterker og mellomtone-diskant på forsterker 2. Hadde du hatt en liten og en stor forsterker, da ville jeg brukt din måte.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med identiske sluttrinn re det vel dette bare semantikk.. spiller vel ingen rolle hvordan fordelingen blir koblet, men dersom sluttrinna har regulering så kan det veø være en ide å la en forsterkere drive begge bassene, osv...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du vil bruke kortest mulig høyttaler kabler så kan du sette en amp tett på hver høyttaler. Dette blir da såkalt vertilkal bi-amping og dette krever to identiske amper. Fordeler og bakdeler med vertikal og horisontal bi-amping, men det går mest på det praktiske og hvordan en ønsker å sette opp komponentene.


    Vertikal bi amping
     

    Vedlegg

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Kan legge til at i mitt tilfelle så ble det et hakk opp å bruke to amper kontra en. Dette var to stk ATI -3002 stereo sluttrinn på mine jbl 4365. Fikk enda mere headroom og kontroll når det skulle spilles høyt.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Med identiske sluttrinn re det vel dette bare semantikk.. spiller vel ingen rolle hvordan fordelingen blir koblet, men dersom sluttrinna har regulering så kan det veø være en ide å la en forsterkere drive begge bassene, osv...
    Effektene er identiske uten noe som helst justeringer
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan legge til at i mitt tilfelle så ble det et hakk opp å bruke to amper kontra en. Dette var to stk ATI -3002 stereo sluttrinn på mine jbl 4365. Fikk enda mere headroom og kontroll når det skulle spilles høyt.

    Herligt å høre,koblet du som jeg tenkte?det dumme er at det kan bli mere kabelsøl av det.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det anbefales stort sett å koble en forsterker per høyttaler fremfor en forsterker til bass og en til mellomtone/diskant.

    Det man oppnår, så lenge forsterkeren ikke er dual mono, er at du har mer kraft til i bassen da mellomtone og diskant generelt bruker mye av kapasiteten til forsterkeren. Selv om man har dedikerte utgangstransistoerer per kanal er kondensatorer og strømforsyning i praksis "på deling" mellom kanalene. I tillegg vil man med "vertikal bi-amp" ha bedre crosstalk selv om dette noe kun er en teoretisk faktor.

    Med "horisontal bi-amp" vil man i teorien få mindre forvrenging på mellomtone/diskant fra forsterkeren. Men siden en mye større del av forvrenging kommer fra elementeter kontra forsterker er dette også en mer teoretisk faktor. Dog ikke om man har forsterkere av forskjellig størrelse.

    Når det er sagt er det ofte bedre å selge forsterkeren du har og handle en som er kraftigere, men mindre man kan kjøre aktiv deling på en eller annen måle... ;)


    Geir Arne
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Jeg gjorde noe tilsvarende for et par år siden. Jeg kjøpte en maken forsterker til den jeg hadde fra før, og så kom Skink_123 innom med signalkabler for biamping og brokobling. (Jeg var ikke klar over det før denne seansen, men med balansert forsterker kan valget mellom brokobling og biamping ordnes via signalkbel.)

    Vi ble begge litt overrasket over resultatet: Biamping hørtes rett og slett veldig rart ut, mens brokobling gav alt jeg var ute etter med trøkk og headroom.

    Dette er selvfølgelig ikke noe jeg har grunn til å påstå vil være svaret i andre oppsett, men hos meg var valget veldig enkelt.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Y-ledd må du ha ja.

    Horisontal bi-amping.
    Virker litt bortkasta og bruke en stor forsterker til og drive kunn mellomtone og diskant. Syns derfor vertikal biamping er mere riktig, korte høytalerledninger er en bonus.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Vertikal bi-amping var det jeg brukte og er enig med deg.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for svar alle sammen,ser ut som flere endte opp med Vertikal bi-amping å da blir jeg mest sannsynlig å teste ut d.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde 2 stk PS Audio HCA-2 for en tid tilbake.
    Ble til att det var en amp for bass og en for mellomtone og diskant, synes ikke det ble bra med en amp til L og R
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Hadde 2 stk PS Audio HCA-2 for en tid tilbake.
    Ble til att det var en amp for bass og en for mellomtone og diskant, synes ikke det ble bra med en amp til L og R
    Har ikke prøvd noen av delene, synes bare det blir litt rart og bruke en kraftig forsterker på bare diskanten i en exsempelvis toveis høytaler, og tilsvarende på basselementene. Men har du prøvd og funnet fasitten på dette så greit for meg.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk for svar alle sammen,ser ut som flere endte opp med Vertikal bi-amping å da blir jeg mest sannsynlig å teste ut d.[/QUOTE
    Siden Steinost har den motsatte erfaring ville jeg helt klart prøvd begge deler, mitt ankepunkt mot horisontal biamping går mest på grunn av fordeling av byrde for forsterkerne, men har du en forsterker ala Bryston med 2 trafoer i hver forsterker burde det ikke spille noen rolle lydmessig uansett hva du velger, bortsett fra eventuelle korte høytalerkabler.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    879
    Antall liker
    415
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Hadde 2 stk PS Audio HCA-2 for en tid tilbake.
    Ble til att det var en amp for bass og en for mellomtone og diskant, synes ikke det ble bra med en amp til L og R
    Jeg kjøpte PS-forsterkerne dine, og jeg husker du fortalte dette og jeg mener, uten å være skråsikker, at du begrunnet det med at de to eksemplarene spilte ganske ulikt og at du av den grunn endte med en horisontal løsning...?

    Jeg testet det aldri selv; jeg videresolgte den ene forsterkeren etter kort tid. Den andre hadde jeg mye glede av!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde 2 stk PS Audio HCA-2 for en tid tilbake.
    Ble til att det var en amp for bass og en for mellomtone og diskant, synes ikke det ble bra med en amp til L og R
    Jeg kjøpte PS-forsterkerne dine, og jeg husker du fortalte dette og jeg mener, uten å være skråsikker, at du begrunnet det med at de to eksemplarene spilte ganske ulikt og at du av den grunn endte med en horisontal løsning...?

    Jeg testet det aldri selv; jeg videresolgte den ene forsterkeren etter kort tid. Den andre hadde jeg mye glede av!
    Ja snodige greier egentlig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Du Brenner forstærkerne på den måde.
    mener du de har mindre levetid pga den oppkoblingen?er dette noe du har opplevd?
    Så vidt jeg forstår tegningen har du kortsluttet udgangene? Tager jeg fejl? By the way arbejder jeg også på en Biamp løsning. God ide jeg fik her. Tænkte en ,2 kanals til hver højttaler. Efter å læse tråden her har jeg indset at det bliver lettere å realisere en forstærker til hver højttalers mellemtone og diskant og en anden til basserne.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Du Brenner forstærkerne på den måde.
    mener du de har mindre levetid pga den oppkoblingen?er dette noe du har opplevd?
    Så vidt jeg forstår tegningen har du kortsluttet udgangene? Tager jeg fejl? By the way arbejder jeg også på en Biamp løsning. God ide jeg fik her. Tænkte en ,2 kanals til hver højttaler. Efter å læse tråden her har jeg indset at det bliver lettere å realisere en forstærker til hver højttalers mellemtone og diskant og en anden til basserne.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Du Brenner forstærkerne på den måde.
    mener du de har mindre levetid pga den oppkoblingen?er dette noe du har opplevd?
    Så vidt jeg forstår tegningen har du kortsluttet udgangene? Tager jeg fejl? By the way arbejder jeg også på en Biamp løsning. God ide jeg fik her. Tænkte en ,2 kanals til hver højttaler. Efter å læse tråden her har jeg indset at det bliver lettere å realisere en forstærker til hver højttalers mellemtone og diskant og en anden til basserne.
    Ser ikke noen kortslutning på noen av diagrammene, men det hender jeg er blind.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Rød og sort går sammen på alle. Det ser jeg som kortslutning. Eller er jeg helt godnat?
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Tenkte på det jeg også,har lite kunnskap selv så derfor jeg spør å håper noen kan enten bekrefte eller avbekrefte det jeg tenker������
    Rød og sort går sammen på alle. Det ser jeg som kortslutning. Eller er jeg helt godnat?
    Kabelstrømpe er min tanke om det diagrammet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn