Å gi opp internett...

• Trådstarter Atle Kristiansen
  • Startdato
Status
Stengt for ytterligere svar.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
Nei, kommer ikke til å skjønne at noen vil være uten internett, det er ubegripelig for meg. Har man problemer
med selvkontroll synes det naturlig for meg at det er den man jobber med. Det er ikke Freia sin skyld hvis jeg spiser en 200 grams firkløver hver dag og blir feit. Etter å ha lest første innlegg igjen synes det også for meg som om avgjørelsen er like mye politisk som noe annet. Har internett blir et stort stygt kapitalistisk troll?
Innlegget handler ikke om internett per se men heller om avstanden jeg søker fra internett som siste steg i å fjerne meg fra det som omtales som massemedier. Og la det være sagt, fete personer har da all rett til å slutte å spise sjokolade og å formidle at det virket fetende på dem. Det er ikke hyklersk, det er å vise sosialt ansvar. Innlegget ditt satt meg helt ut da jeg ikke fant annet enn feilaktige påstander med de mest innlysende logiske briter. Hvorfor dette angrepet, hva prøver du å forsvare? Du må føre ditt liv som du ønsker, jeg søkte å formidle om mitt valg - lev med det.

Det skal også sies at internett i mine øyne det mest demokratiske massemediet vi har, å lese meg annerledes betrakter jeg som et tegn på manglende vilje til å forstå. Nå bør det være oppklart.

Mvh
Beklager hvis det virket som angrep. Du skrev klart og tydelig "grunnet manglende selvkontroll". For så å lange ut mot all media som herskende og skyld i "all" elendighet. Det synes jeg er tåpelig. Men du får sikkert en meget nøytral verdensfremstilling i Klassekampen... Legger du ut noe på et forum, må folk få si sin mening og du må tåle litt. Synes også det er tøft gjort av deg, og liker forsåvidt at folk går litt mot strømmen.
Fete mennesker har all rett til å formidle at de ble fete, men det er deres egen frie vilje som har forårsaket det. Noe annet er tull å si, ethvert oppegående menneske vet utmerket godt hva som gjør en feit. Hva var ulogisk med det jeg skrev?
Respekterer ditt valg, hva har jeg med det å gjøre... men hadde bare lyst til å diskutere dette, på et diskusjonsforum...

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Beklager hvis det virket som angrep. Du skrev klart og tydelig "grunnet manglende selvkontroll". For så å lange ut mot all media som herskende og skyld i "all" elendighet. Det synes jeg er tåpelig. Men du får sikkert en meget nøytral verdensfremstilling i Klassekampen... Legger du ut noe på et forum, må folk få si sin mening og du må tåle litt. Synes også det er tøft gjort av deg, og liker forsåvidt at folk går litt mot strømmen.
Fete mennesker har all rett til å formidle at de ble fete, men det er deres egen frie vilje som har forårsaket det. Hva var ulogisk med det jeg skrev?
Respekterer ditt valg, hva har jeg med det å gjøre... men hadde bare lyst til å diskutere dette, på et diskusjonsforum...
Om din måte å diskutere på er å ilegge andres meninger feilaktige konotasjoner samt å komme med søkte alegorier om fete mennesker som faller på sin egen urimelighet så må jeg få si at jeg ikke finner noen interesse i hverken å "diskutere" med deg eller på det nivået. At grunnlaget for mine medieaversjoner tildels grunner i medienes indre struktur og samfunnsrolle er en selvfølge. Om du ønsker å diskutere noen av ankepunktene jeg formidlet rundt vår mediekultur så føl deg fri fri til å ta dem opp, men fra det til at jeg legger ut om "all media som herskende og skyld i "all" elendighet" er rett og slett et retorisk grep som blir for dumt og intet utgangspunkt for noen reel diskusjon.

Takke meg heller med de som klarer å se nyanser og søker å innta mitt perspektiv hvorenn uenige de måtte være i dets budskap. Om du ikke har noe annet å formidle enn svake injurier orker jeg ikke å bry meg med deg.

Mvh

B

Back_Door

Gjest
The Atl skrev:
Takk for støttende ord. Og beklager til alle jeg har oppført meg som en kukksuger mot, Back_Door mm. Å ta dette stedet for seriøst hadde tatt knekken på meg, en gjeng fascister er dere.

Mvh
Hvordan begrepet "kukksuger" kan være beskrivende i den sammenheng du sikter til, må du gjerne forklare..
Det er jo et paradoks at mens du selv har hatt et problem som følge av å ta dette stedet for seriøst, har mange, meg selv inkludert, hatt problem med å ta DEG seriøst. For mitt vedkommende har noen av dine verbale utfall virket som en barriere for hva du virkelig har ment å fortelle oss.
Når jeg nå leser dine senere innlegg, trigger det min evne og lysst til å tenke. Det er en honnør til deg! ;)

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
Og din måte å diskutere på er å finne mest mulig fremmedord for å "glemme" egne utsagn? Du skrev: Det er rart hvordan "alle" de kommersielle inntrykkene er skapt for å pasifisere, gjøre en underdanig og krevende

All media i dag er kommersiell, så tror ikke jeg er alene om å tolke det slik jeg gjorde. Det utsagnet der er en bredside mot media, benekter du det? Eksempelet med sjokoladespising var kanskje litt tullete... Men, hvis jeg hadde problemer med for stort konsum av tv, internett, radio, aviser, musikk eller hva det nå måtte være, ville jeg søkt løsning i meg selv. Ideelt sett da... det er nok ikke alltid like lett.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Og din måte å diskutere på er å finne mest mulig fremmedord for å "glemme" egne utsagn? Du skrev: Det er rart hvordan "alle" de kommersielle inntrykkene er skapt for å pasifisere, gjøre en underdanig og krevende

All media i dag er kommersiell, så tror ikke jeg er alene om å tolke det slik jeg gjorde. Det utsagnet der er en bredside mot media, benekter du det? Eksempele med sjokoladespising var kanskje litt tullete... Men, hvis jeg hadde problemer med for stort konsum av tv, internett, radio, aviser, musikk eller hva det nå måtte være, ville jeg søkt løsning i meg selv. Ideelt sett da... det er nok ikke alltid like lett.
A, du tar det ut av kontekst; B, det var en bevisst overgeneralisering derfor anførselstegn (anførselstegn, ord brukt i ironisk el. avvikende betydning - Caplex). Dette er flisespikking for å kverrulere. En avledningsmanøver jeg ikke finner det verdt å skifte trådens fokus for. Rett og slett smålig oppførsel, jeg vil anta fordi du opplever det som et angrep på din egen livsførsel(?).

Mvh

T

tjn

Gjest
Polkagris skrev:

All media i dag er kommersiell, så tror ikke jeg er alene om å tolke det slik jeg gjorde. Det utsagnet der er en bredside mot media, benekter du det? Eksempelet med sjokoladespising var kanskje litt tullete... Men, hvis jeg hadde problemer med for stort konsum av tv, internett, radio, aviser, musikk eller hva det nå måtte være, ville jeg søkt løsning i meg selv. Ideelt sett da... det er nok ikke alltid like lett.
Det nytter ikke å bare skrape på overflaten polka, du må grave....

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:

All media i dag er kommersiell, så tror ikke jeg er alene om å tolke det slik jeg gjorde. Det utsagnet der er en bredside mot media, benekter du det? Eksempele med sjokoladespising var kanskje litt tullete... Men, hvis jeg hadde problemer med for stort konsum av tv, internett, radio, aviser, musikk eller hva det nå måtte være, ville jeg søkt løsning i meg selv. Ideelt sett da... det er nok ikke alltid like lett.
A, du tar det ut av kontekst; B, det var en bevisst overgeneralisering derfor anførselstegn (anførselstegn, ord brukt i ironisk el. avvikende betydning - Caplex). Dette er flisespikking for å kverrulere. En avledningsmanøver jeg ikke finner det verdt å skifte trådens fokus for. Rett og slett smålig oppførsel, jeg vil anta fordi du opplever det som et angrep på din egen livsførsel(?).

Mvh
Jeg vet hva anførselsestegn er, ha ha. Brukte det selv, men det gjelder ikke når jeg bruker dem? Brukte det i utsagnet
du hisser deg sånn opp over.
Du forsøker konstant å løpe fra det du har skrevet, det blir for dumt.
Tok det ikke som noe personlig angrep nei, synes bare det ble for dumt å skylde på media i stedet for å gå i seg selv.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
rico skrev:
Polkagris skrev:

Det nytter ikke å bare skrape på overflaten polka, du må grave....
Nei og nei så mange flotte metaforer vi fikk i dag da. ::)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Tok det ikke som noe personlig angrep nei, synes bare det ble for dumt å skylde på media i stedet for å gå i seg selv.
Det spørs nå hvem som har størst behov for å gå i seg selv. Ikke å kunne beskylde samfunnsnormene (i dette tilfellet innstilt fra media) for noe er å si seg større enn miljøpåvirkning - tror ikke det finnes noen samfunnsforskere som enes med deg i det. Om en da finner en del av de rådende samfunnsnormer og verdier menneskefientlige vil det nødvendigvis være en god ide å søke å distansere seg fra dem for å oppnå større forståelse og harmoni. Det er min holdning, liker du den ikke så er det helt greit for meg. Men de evindelige forsøkene på å avskrive hva jeg ytrer begynner jeg å finne latterlige.

Mvh

B

Back_Door

Gjest
Det er et interessant fenomen at noen faktisk synes å bli irritert over det som The Atl her forteller oss om sine egne veivalg.. ::)

T

tjn

Gjest
Back_Door skrev:
Det er et interessant fenomen at noen faktisk synes å bli irritert over det som The Atl her forteller oss om sine egne veivalg.. ::)
ja utrolig egentlig...

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
rico skrev:
Back_Door skrev:
ja utrolig egentlig...
Det sporet litt av, men det jeg mest ville motsi var hans harde angrep på media i første innlegg. Selv om han prøver å bagatellisere egne ord, ser man klart hva han mener om media i dag. Det må det være lov å argumentere mot :) Å velge å overse de utallige positive sidene med dagens gedigne informasjons og underholdningsmuligheter får være hans valg. Det irriterer ikke meg i det hele tatt om han ikke vil ha internett :)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Det sporet litt av, men det jeg mest ville motsi var hans harde angrep på media i første innlegg. Selv om han prøver å bagatellisere egne ord, ser man klart hva han mener om media i dag. Det må det være lov å argumentere mot :) Å velge å overse de utallige positive sidene med dagens gedigne informasjons og underholdningsmuligheter får være hans valg. Det irriterer ikke meg i det hele tatt om han ikke vil ha internett :)
Du har fortsatt til gode å motargumentere min mediekritikk, ikke ved et ord har du nevnt den, bortsett fra plumpe feilaktige generaliseringer - hvordan skulle det være mulig å motargumentere slik vås, rettere sagt dine vrangforestillinger vedrørende meg og hva jeg søker å formidle? Jeg står fortsatt for kritikken av dagens komersielle media. I mine øyne selger komersiell presse i effekt lesere til annonsører heller enn informasjon til lesere, du kan ta det derifra.

Det du bidrar med er å forsøke å avskrive min person for å delegitimere mitt budskap, noe jeg finner ytterst smålig da det finnes en klar distinksjon.

Selvfølgelig ser jeg mange positive sider ved informasjonsflommen, jeg kommer til å lese aviser, magasiner, bøker, se film, se dokumentarer (alt deler av informasjonsflommen du mener jeg svartmaler) - men jeg velger å være selektiv heller enn blindt å konsumere i overflod slik jeg har hatt for vane samtidig som jeg har tatt inn alle inntrykkene jeg finner destruktive og hemmende for menneskelig utvikling. Reklame og dens effekter vil jeg også effektivt fjerne meg fra.

Neste bok på lista er faktisk Milton Friedmans Capitalism and Freedom, så et svært snevert utvalg kan jeg neppe heller beskyldes for å ta.

Jeg ønsket å fortelle om et valg, du ønsker å avskrive min person. Hvem prøver å bagatellisere hva?

(er det bare jeg som føler jeg gjentar meg selv eller er det noe i det?)

Mvh

T

tjn

Gjest
Polkagris skrev:
rico skrev:
Back_Door skrev:
ja utrolig egentlig...
Det sporet ikke av, du har aldri vært på sporet. Beklager å si det men du skjønner faktisk ikke hvor trådstarter vil, jeg håper inderlig at det er fordi du ikke vil, ikke fordi du ikke kan.

Atl; når du først er inne på bøker og har lyst på ett skrått blikk på dette med kapitalkteftene så anbefaler jeg Karsten Fullu sin bok "Slik blir du søkkrik", meget morsom!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
rico skrev:
Polkagris skrev:
rico skrev:
Back_Door skrev:
ja utrolig egentlig...
Det sporet ikke av, du har aldri vært på sporet. Beklager å si det men du skjønner faktisk ikke hvor trådstarter vil, jeg håper inderlig at det er fordi du ikke vil, ikke fordi du ikke kan.

Atl; når du først er inne på bøker og har lyst på ett skrått blikk på dette med kapitalkteftene så anbefaler jeg Karsten Fullu sin bok "Slik blir du søkkrik", meget morsom!

Såklart jeg skjønner hvor han vil, så vanskelig er det ikke. Mennesker som ikke orker det moderne samfunn og trykk fra kommersiell media er ikke enestående. Hvis man realiserer seg selv bedre og vokser som menneske uten dette trykket, fine by me ;)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Såklart jeg skjønner hvor han vil, så vanskelig er det ikke. Mennesker som ikke orker det moderne samfunn og trykk fra kommersiell media er ikke enestående. Hvis man realiserer seg selv bedre og vokser som menneske uten dette trykket, fine by me ;)
Det handler ikke om ikke å takle trykket, det handler om å ta et bevisst valg for å kunne vie livet sitt til ting av dypere betydning som muliggjør en menneskelig utvikling og en tilfredstillelse langt høyere enn hva å være en ansvarspliktig konsument av disse i mine øyne perifere ting muliggjør for meg. Det er ikke å være svak noe mer enn det at nordmenns gjennomsnittlige tv-bruk er to og en halv time daglig er det - heller tvert i mot i mine øyne. Kanskje det er din egen svakhet som får deg til å spy disse injuriske frasene over meg? Du viser deg som et lite menneske, la meg være i fred - det er en vennlig oppfordring.

Mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
Du har fortsatt til gode å motargumentere min mediekritikk, ikke ved et ord har du nevnt den, bortsett fra plumpe feilaktige generaliseringer - hvordan skulle det være mulig å motargumentere slik vås, rettere sagt dine vrangforestillinger vedrørende meg og hva jeg søker å formidle? Jeg står fortsatt for kritikken av dagens komersielle media. I mine øyne selger komersiell presse i effekt lesere til annonsører heller enn informasjon til lesere, du kan ta det derifra.

Det du bidrar med er å forsøke å avskrive min person for å delegitimere mitt budskap, noe jeg finner ytterst smålig da det finnes en klar distinksjon.

Selvfølgelig ser jeg mange positive sider ved informasjonsflommen, jeg kommer til å lese aviser, magasiner, bøker, se film, se dokumentarer (alt deler av informasjonsflommen du mener jeg svartmaler) - men jeg velger å være selektiv heller enn blindt å konsumere i overflod slik jeg har hatt for vane samtidig som jeg har tatt inn alle inntrykkene jeg finner destruktive og hemmende for menneskelig utvikling. Reklame og dens effekter vil jeg også effektivt fjerne meg fra.

Neste bok på lista er faktisk Milton Friedmans Capitalism and Freedom, så et svært snevert utvalg kan jeg neppe heller beskyldes for å ta.

Jeg ønsket å fortelle om et valg, du ønsker å avskrive min person. Hvem prøver å bagatellisere hva?

Mvh
Det går fint an å være selektiv som konsument av internett og TV mener jeg. Jeg er enig i at vi blir bombardert med mye dritt, og jeg har aldri på TV2 når Hotell Cæsar går...
Mitt motargument er at hvis man går til et så drastisk skritt som å kutte ut tv og internett har man en oppfatning av disse medier
som så negative at de er til markant degradering og skade for egen personlighet. Der er jeg uenig, et så dystert syn har ikke jeg på disse mediene. Jeg synes ikke bildet av media er så negativt, det er også mye bra der ute. Du påsto tidligere at vi daglig blir
utsatt for indoktrinering. Det er svartmaling.

T

tjn

Gjest
Polkagris skrev:
The Atl skrev:
Polkagris skrev:

Mvh
Det går fint an å være selektiv som konsument av internett og TV mener jeg. Jeg er enig i at vi blir bombardert med mye dritt, og jeg har aldri på TV2 når Hotell Cæsar går...
Mitt motargument er at hvis man går til et så drastisk skritt som å kutte ut tv og internett har man en oppfatning av disse medier
som så negative at de er til markant degradering og skade for egen personlighet. Der er jeg uenig, et så dystert syn har ikke jeg på disse mediene. Jeg synes ikke bildet av media er så negativt, det er også mye bra der ute. Du påsto tidligere at vi daglig blir
Ja ja, vi prøvde ihvertfall.

Legg ellers merke til at trådstarter ba om at du ga han fred.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
Det handler ikke om ikke å takle trykket, det handler om å ta et bevisst valg for å kunne vie livet sitt til ting av dypere betydning som muliggjør en menneskelig utvikling og en tilfredstillelse langt høyere enn hva å være en ansvarspliktig konsument av disse i mine øyne perifere ting muliggjør for meg. Det er ikke å være svak noe mer enn det at nordmenns gjennomsnittlige tv-bruk er to og en halv time daglig er det - heller tvert i mot i mine øyne. Kanskje det er din egen svakhet som får deg til å spy disse injuriske frasene over meg? Du viser deg som et lite menneske, la meg være i fred - det er en vennlig oppfordring.

Mvh
Burde skrevet "ikke vil ha trykk fra kommersiell media" i stedet for "ikke orker", beklager dårlig formulering. Jeg er ikke interessert i noen persondebatt, men jeg synes du er fryktelig hårsår... litt tumulter må du da kunne tåle på et anonymt diskusjonsforum?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
The Atl skrev:

Mvh
Og der har du Atle i et nøtteskall. ;D ;D ;D

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
rico skrev:
Polkagris skrev:
The Atl skrev:
Polkagris skrev:

Mvh
Ja ja, vi prøvde ihvertfall.

Legg ellers merke til at trådstarter ba om at du ga han fred.
Jeg svarte på utsagnet hans om å velge å være selektiv. Ditt geniale argument "jaja, vi prøvde ihvertfall"
Skal la han være i fred, hvis han da ikke fortsetter å diskutere.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Du beviser bare poenget mitt, indoktrinere: systematisk påvirke folk for å få dem til å anta bestemte ideer og oppfatninger og endre deres holdninger. Så du tror virkelig at dine og andres holdninger ikke er farget av et så stor institusjon som media? Du burde ikke fortelle det til meg, løp heller til selskapene som bruker milliarder på milliarder på reklameplass, de er sikkert glade for å spare pengene(!). New York Times, verdens mest innflytelsesrike avis består av 60% reklame. Annonsørene styrer også i stor grad hva mediene sier, budskap som setter annonsører i dårlig lys betyr fort milliontap. Det kan virke som om du først og fremst er hjernevasket om du virkelig mener at å si at komersiell presse har en indoktrinerende funksjon er svartmaling.

Du vet ikke en dritt om meg eller hva jeg har gjennomlevd, og er på ingen måte beretiget til å kalle meg svak. Er det hårsårt å be om den minste grad av respekt? Hvert innlegg du har kommet med har utelukkende søkt å antagonisere meg. Gå i deg selv, og pell deg vekk fra trynet mitt, *****.

Mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Polkagris skrev:
rico skrev:
Polkagris skrev:
rico skrev:
Back_Door skrev:
ja utrolig egentlig...

Såklart jeg skjønner hvor han vil, så vanseklig er det ikke. Mennesker som ikke orker det moderne samfunn og trykk fra kommersiell media er ikke enestående. Ei heller antikapitalisme. Hvis man realiserer seg selv bedre og vokser som menneske uten dette trykket, fine by me ;)
Betyr det også at du er fornøyd med kommersielle media som de ofte fremstår idag? Er selv endel av maskineriet i et av norges størst mediehus, og ikke er jeg like enig eller nødvendigvis alltid like stolt av det som blir publisert. Likevel føler jeg at jeg, på linje med mange av mine kolleger fortsatt har en mulighet til påvirkning. Så lenge jeg føler jeg har den påvirkningskraften er det verdt å holde på.
For min del er jeg ikke bekvem med at kapitalen skal styre stoffutvalget, i ytterste konsekvens sensur. Atl's påstand om at komersiell presse selger lesere til annonsører og ikke informasjon til leseren, har dessverre mye sant i seg. Hva med den dagen annonsører er med på å styre redaksjonene?
Et eksempel fra forrige uke:
Bladet Tromsø står nå i fare for og miste annonseinntekter på 4-5 millioner pr år, fordi de har omtalt en boligmegler negativt ifb. tvangssalg av vedkommedes bolig. Meglerhuset vurderer nå å droppe all annonsering i avisa som følge av det. Heldigvis har redaktøren integritet (og baller) nok til å holde fast på sin redaksjonelle linje og lar seg ikke presse.

Hvis det å godta denne utviklingen er endel av og "orke" det moderne samfunn, mener jeg det er en skremmende vei å gå.

Michael Krohn har ofte tatt ting på kornet, ikke minst i en av min favoritt Raga-låter gjennom tidene. (vi er på et "hififorum" ikke sant, og musikk er endel av det)

"Maskiner I Nirvana"
--------------------

"Maskiner I Nirvana"

De står opp om mårran
Drikker kaffen i ro og fred
De tar avskjed på trappen
De har pene manerer
Begge stemmer Høyre
og ingen onanerer
De er maskiner i nirvana
De har fått det som de vil

Han går på jobben
Hun blir igjen
Maten står på bordet
når han kommer hjem
De hakke hatt no kick
siden nittenførtifem
De er maskiner i nirvana

Ja, de har det så fint
De har det så bra
De har alt som de vil ha
De har nådd sine mål
De har det som grever
De råtner foran TV
og de kaller det å leve
De er maskiner i nirvana

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
Du beviser bare poenget mitt, indoktrinere: systematisk påvirke folk for å få dem til å anta bestemte ideer og oppfatninger og endre deres holdninger. Så du tror virkelig at dine og andres holdninger ikke er farget av et så stor institusjon som media? Du burde ikke fortelle det til meg, løp heller til selskapene som bruker milliarder på milliarder på reklameplass, de er sikkert glade for å spare pengene(!). New York Times, verdens mest innflytelsesrike avis består av 60% reklame. Annonsørene styrer også i stor grad hva mediene sier, budskap som setter annonsører i dårlig lys betyr fort milliontap. Det kan virke som om du først og fremst er hjernevasket om du virkelig mener at å si at komersiell presse har en indoktrinerende funksjon er svartmaling.

Du vet ikke en dritt om meg, og er på ingen måte beretiget til å kalle meg svak. Er det hårsårt å be om den minste grad av respekt? Hvert innlegg du har kommet med har utelukkende søkt å antagonisere meg. Gå i deg selv, og pell deg vekk fra trynet mitt, *****.

Mvh
Du burde ikke motsi deg selv hvis du vil unngå slike konfrontasjoner. Først: "grunnet manglende selvkontroll" og så er det plutselig "Det handler ikke om ikke å takle trykket, det handler om å ta et bevisst valg " :eek:
Ha en riktig fin natt :)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Du burde ikke motsi deg selv hvis du vil unngå slike konfrontasjoner. Først: "grunnet manglende selvkontroll" og så er det plutselig "det handler ikke om å ikke takle trykket" :eek:
Det er en viss distinksjonsforskjell på ikke å ikke å ha selvkontroll nok til å minimere bruken av massemedier som en har tillagt seg som dårlig vane, til "ikke å takle trykket fra det moderne samfunnet". Om du ikke selv ser at du oppfører deg som en idiot har jeg ikke rare behovet for å understreke det noe videre enn hva du selv klarer.

At du ikke evner å se nyanser er forlengst forstått.

Mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
[/quote]
Så du tror virkelig at dine og andres holdninger ikke er farget av et så stor institusjon som media?
[/quote]

Jo, det tror jeg faktisk. Innrømmer det, men jeg tenker på det til stadighet og er bevisst på det.
Tror det hjelper.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
Du burde ikke motsi deg selv hvis du vil unngå slike konfrontasjoner. Først: "grunnet manglende selvkontroll" og så er det plutselig "det handler ikke om å ikke takle trykket" :eek:
Det er en viss distinksjonsforskjell på ikke å ikke å ha selvkontroll nok til å minimere bruken av massemedier som en har tillagt seg som dårlig vane, til "ikke å takle trykket fra det moderne samfunnet". Om du ikke selv ser at du oppfører deg som en idiot har jeg ikke rare behovet for å understreke det noe videre enn hva du selv klarer.

Mvh
Men slik formulerte du deg ikke i åpningsinlegget.
Gjør ingen forskjell uansett, klarer du ikke å kontrollere konsumet fordi media har grep på deg, er ikke det
veldig langt fra "å ikke takle trykket" ;)
Og å komme her å sutre over at jeg ikke vet noe om hva du har opplevd og ditt og datt, det er jo rimelig usaklig.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
The Atl skrev:
Polkagris skrev:
The Atl skrev:
I dag har jeg sendt oppsigelsen på mitt internett abonnement, og heller tegnet abonnoment på klassekampens lørdagsavis og Monthly Review - ved neste lønning er planen å bli støttemedlem i AK Press.

Har noen av dere erfaring fra TV-, telefon- og internettfrie tilværelser? Avgjørelsen grunner i mangel på selvkontroll, paradoksalt nok. Disse smått asketiske avgjørelsene kommer ikke av at jeg vil nekte meg selv frihet til de goder samfunnet produserer, men heller en søken etter frihet fra de støymomenter og de konsumeristiske idealer og begjær som samfunnet instiller i en, tilegne perifere objekter den høyeste verdi og objektivisere ens likemenn og det motsatte kjønn. Noe jeg føler holder meg fra å bli det mennesket jeg har en indre trang til å strekke meg etter - om ikke annet.

Det er rart hvordan "alle" de komersielle intrykkene er skapt for å pasifisere, gjøre en underdanig og krevende i stedet for kreativ og skapende. For meg handler dette misbruket av massemedier først og fremst om bekvemmelighet, og avstanden jeg søker fra dem om det ubekvemme jeg føler ved å redusere sinnet og ånden til et fornøyelsesredskap uten reel substans.

Beklager dette uredigerte stream of consciousness aktige innlegget. Følte bare for å dele en følelse, en følelse som ligger for dypt til å kunne uttrykkes enkelt, og jeg gidder ikke å legge mye av meg selv i et skriveri som uansett kommer til å føre til lite annet enn latterliggjøring her på sentralen.

Mvh
Atle "snart blir jeg koblet fra" K

Mvh
Men slik formulerte du deg ikke i åpningsinlegget. Hvem som har mest idiotisk oppførsel her kan vel diskuteres ;)
The Atl skrev:
I dag har jeg sendt oppsigelsen på mitt internett abonnement, og heller tegnet abonnoment på klassekampens lørdagsavis og Monthly Review - ved neste lønning er planen å bli støttemedlem i AK Press.

Har noen av dere erfaring fra TV-, telefon- og internettfrie tilværelser? Avgjørelsen grunner i mangel på selvkontroll, paradoksalt nok. Disse smått asketiske avgjørelsene kommer ikke av at jeg vil nekte meg selv frihet til de goder samfunnet produserer, men heller en søken etter frihet fra de støymomenter og de konsumeristiske idealer og begjær som samfunnet instiller i en, tilegne perifere objekter den høyeste verdi og objektivisere ens likemenn og det motsatte kjønn. Noe jeg føler holder meg fra å bli det mennesket jeg har en indre trang til å strekke meg etter - om ikke annet.

Det er rart hvordan "alle" de komersielle intrykkene er skapt for å pasifisere, gjøre en underdanig og krevende i stedet for kreativ og skapende. For meg handler dette misbruket av massemedier først og fremst om bekvemmelighet, og avstanden jeg søker fra dem om det ubekvemme jeg føler ved å redusere sinnet og ånden til et fornøyelsesredskap uten reel substans.

Beklager dette uredigerte stream of consciousness aktige innlegget. Følte bare for å dele en følelse, en følelse som ligger for dypt til å kunne uttrykkes enkelt, og jeg gidder ikke å legge mye av meg selv i et skriveri som uansett kommer til å føre til lite annet enn latterliggjøring her på sentralen.

Mvh
Atle "snart blir jeg koblet fra" K
Hvor står det her at jeg ikke orker trykket fra det moderne samfunn? Jeg vil anta de fleste sinnsfriske personer med meg (uten at jeg påstår at jeg er en) ser at jeg uttrykte et ønske om å distansere meg fra de konforme verdier samfunnet søker å innstille i en heller enn at jeg var på randens brudd. Det virker som om du relativt helhjertet søker å svartmale min person og å avspore diskusjonen, det er frustrerende og jeg forstår det ikke. Når du først begynner å nærme deg sak viser det seg at du er enig i poenget du søkte å belyse feilaktigheten til. Det er ikke hårsårhet, det er heller et godt eksempel på den typen frustrasjon internett skaper i min hverdag som jeg håper på å unngå. Da det, i sin helhet, har vært svært lite givende. Jeg er en "sucker" for tanketomme internettkrangler, trist. Du må gjerne diskutere hvem som har mest idiotisk oppførsel. I mine øyne er der en klar vinner, men andreplassen for deltagelse er så flau at jeg helst ser vi glemmer hele episoden.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Er det noen mulighet for å få denne tråden "back on topic"? :-\

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
Er det noen mulighet for å få denne OT tråden "back on topic"? :-\
Det er lov å håpe, alt jeg har i tankene nå er drap. Du må gjerne prøve.

*finner seg en sigarett*

Maskiner i nirvana var sammen med innlegget noe jeg følte relaterte utmerket godt med temaet. Greit utganspunkt for videre drøfting både av den praktiske og metafysiske delen.

Mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
OivindJ skrev:
Er det noen mulighet for å få denne OT tråden "back on topic"? :-\
Det er lov å håpe, alt jeg har i tankene nå er drap. Du må gjerne prøve.

*finner seg en sigarett*

Mvh
Drapstanker, uffameg ;) Formulerte meg galt da, jeg mente "trykket fra media" Å ikke takle det som jeg påsto,
er ikke så fjernt fra å kutte ut tv og internett mye grunnet manglende selvkontroll. Men uansett, dette blir bare dumt...
Start en ny tråd som heter "dagens media, velsignelse eller forbannelse" i stedet ;)

Men en ting vil jeg si; Jeg trodde du så forskjellen i å diskutere på et nettforum og IRL. Det er vel gjengse
at man er mer kverulant og vrang, og setter ting mer på spissen på nett. Er freidigere, dog ikke helt usaklig. Du skal ikke ta alt så ekstremt bokstavelig og personlig.
Nå skal jeg spise seibiff, og etterpå se en HOLLYWOOD film spekket med produktplassering og glatte skuespillere, las***
ned helt ul****g på INTERNETT :p
(nei, er ikke arbeidsledig, er mellom 2 jobber, lang ferie)

A

Atle Kristiansen

Gjest
Jeg drømte denne (banale) dialogen mellom meg og en kristen barndomsvenn her om dagen. Litt passende, dessuten gir den den faste Atle liker vi ikke han er sikkert kommunist gjengen enda mer å latterliggjøre. Hvorfor ikke gå ut med et smell?

M:Se nå her, Gud og Satan er en og ett.
R:Du mener at det ikke finnes ondt eller godt, galt eller rett?
M:Tvert i mot, alt er ondt og godt, galt og rett. (Plukker opp en stein). Satan bor i denne steinen. Om jeg kiler den inn i hjernen på neste forbipasserende er den en del av det onde, om jeg bruker den som første stein i et hus til mitt hjemløse medmenneske blir den en del av det gode.
R: Men det tilsier nå at det er du som har evnen til godt og ondt, ikke steinen.
M: Nei, meg og steinen er ett og det samme. Individene eksisterer bare i relasjon til omgivelsene, og omgivelsene eksisterer utelukkende gjennom individene og deres bevissthet
R: Hva er det du vil frem til?
M: At vi alle er en felles bevissthet som uttrykker seg gjennom materien, når vi lar materien være målet og ikke middelet lar vi ondskapen råde da potensialet vårt er det gode, og desto lenger vi fjerner oss fra oss selv desto størrre plass gir vi ondskapen. Materien er ikke nøytral, den speiler samtidsånden (eller mangelen på).

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris, start velsignelse eller forbannelse tråden din selv. For meg vil en slik sort/hvitt debatt bli utrolig lite givende, nyanser... den slags finner jeg mye mer spennende. En fornekter jeget ved ikke å være selvmotsigende. En hindrer også utvikling ved ikke å bevege seg ut over prefabrikerte båser.

Mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
The Atl skrev:
Polkagris, start velsignelse eller forbannelse tråden din selv. For meg vil en slik sort/hvitt debatt bli utrolig lite givende, drøfting, nyanser... den slags finner jeg mye mer spennende. En fornekter jeget ved ikke å være selvmotsigende. En hindrer også utvikling ved ikke å bevege seg ut over prefabrikerte båser.

Mvh
Ehm, jeg mente det litt ironisk, trådtittel forslaget. Nå kunne jeg sagt at det var du som ikke evnet å se nyanser, men det gjør jeg ikke ;) Jeg mente en tråd for å diskutere hele gråsonen... Det er nettop slike titler som får folk til å bli engasjert og oppglødd, eller er jeg helt på jordet.... Uansett, lykke til med internettfri tilværelse. Jeg hadde fått alvorlige problemer, det innrømmer jeg. Men liker å tro at jeg er såpass reflektert at jeg klarer å sile ut det verste. Jeg vet i allfall mer om verden rundt meg i dag på godt og vondt enn før den store informasjons floden startet.
God natt.

O

OivindJ

Gjest
The Atl skrev:
Det er svært skremmende hvor sjendent en nå hører tanker/drømmer om å skape noe ifra folk generelt.

Det snakkes "hele tiden" om penger og om rettigheter også, men svært sjendent om et eget personlig ønske om å realisere noe kreativt(Hva som helst..).

jaja, vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men det skremmer meg virkelig.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.780
Torget vurderinger
96
OivindJ skrev:
The Atl skrev:
Det er svært skremmende hvor sjendent en nå hører tanker/drømmer om å skape noe ifra folk generelt.

Det snakkes "hele tiden" om penger og om rettigheter også, men svært sjendent om et eget personlig ønske om å realisere noe kreativt.

Tildels uenig. Media skaper moteikon og døgnfluer, javel. Men media trigger også lysten til å gjøre noe, og særlig internett.
Internett gir også folk mulighet for å få musikken, tekstene, diktene, filmene og sikkert mye annet ut til mennesker.
Positiv feedback her vil skape ny giv til å produsere mer. Jeg tror ærlig talt at de fleste med skikkelig talent og lyst er like mange som før, men arenaen deres er en annen. Hva slags kreativitet er det du etterlyser, musikk, film, bøker, teater?
Det bygges jo ny Opera i Oslo f.eks...

A

Atle Kristiansen

Gjest
OivindJ skrev:
The Atl skrev:

Det snakkes "hele tiden" om penger og om rettigheter også, men svært sjendent om et eget personlig ønske om å realisere noe kreativt.

The conscious and intelligent manipulation of the organized habits and opinions of the masses is an important element in democratic society. Those who manipulate this unseen mechanism of society constitute an invisible government which is the true ruling power of our country. ...We are governed, our minds are molded, our tastes formed, our ideas suggested, largely by men we have never heard of. This is a logical result of the way in which our democratic society is organized. Vast numbers of human beings must cooperate in this manner if they are to live together as a smoothly functioning society. ...In almost every act of our daily lives, whether in the sphere of politics or business, in our social conduct or our ethical thinking, we are dominated by the relatively small number of persons...who understand the mental processes and social patterns of the masses. It is they who pull the wires which control the public mind.
Edward Bernays, Propaganda (1928)

Altså jeg vil anta det treffer deg fordi det appellerer til en muligens undertrykt universell logikk og et behov for å realisere jeget. Det var nettopp oppdagelsen av dette behovet som skapte grunnlaget for det vi nå kjenner som markedsføring, eller reklame. Altså markedsføring ikke rettet mot et behov for produktet, men mot selvrealisering gjennom å tilegne seg produktet - man selger en følelse knyttet til produktet heller enn produktet i seg selv. Konsumerisme, eller kapitalisme ble i stor grad utviklet for å kontrollere hva som ble oppfattet som farlige og til og med demokratiske tendenser i folket. Altså, en viss grad av demokrati var akseptabel, men den reelle makten skulle og måtte tilfalle borgerskapet. I dag har det i sin ytterste konsekvens skapt meget rotløse mennesker med et umettelig behov for disse tomme godene, vi fortærer stadig mer av jordens resurser uten å føle noen form for tilfredstillelse. Dette i stedet for å utvikle oss og å strekke oss etter hva jeg anser for å være et felles om enn iøyenfallende uoppnåelig mål, denne visjonen vi har om noe fulkomment. Og det er nettopp i denne strebenen at menneskers kreative potensiale realiseres. Selvfølgelig skal vi være produktive rent materielt, men åndelig produktivitet - noe i mine øyne vel så fundamentalt - er i våre dager blitt så perifert at det knapt er et tema; og da forbeholdt profesjonelle. Denne tilstanden av åndelig letargi opprettholdes i dag, som den var tenkt å gjøre da ideen ble unnfanget, i stor grad av propaganda.

If we understand the mechanism and motives of the group mind, is it not possible to control and regiment the masses according to our will without their knowing about it? The recent practice of propaganda has proved that it is possible, at least up to a certain point and within certain limits.
Edward Bernays, Propaganda

Hvis der nogen sinde har været en tid, hvor selvbestemmelsen var det ubetinget nødvendige og eneste riktige, så er det vor nuværende katastrofale epoke. Men hvem der end besinder sig på seg selv, vil han støde på skrankerne i det ubevidste, som nettopp inneholder det, som først og fremmest er nødvendigt for os at vide.
C. G. Jung.

Jeg forstår det her vil virke langt over toppen for de fleste. Men mye av det er påfallende om en studerer emnet litt.

Mvh

O

OivindJ

Gjest
Polkagris skrev:
Jeg tror ærlig talt at de fleste med skikkelig talent og lyst er like mange som før, men arenaen deres er en annen. Hva slags kreativitet er det du etterlyser, musikk, film, bøker, teater?
Gjerne noe som ingen har gjort før. Kanskje til og med noe vi ikke har et navn på ennå.

..men det er klart; musikk og bøker f.eks er jo ofte nytt og ulikt tidligere arbeider, så det er da ofte mye kreativitet å finne der og.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Polkagris skrev:
Tildels uenig. Media skaper moteikon og døgnfluer, javel. Men media trigger også lysten til å gjøre noe, og særlig internett.
Internett gir også folk mulighet for å få musikken, tekstene, diktene, filmene og sikkert mye annet ut til mennesker.
Positiv feedback her vil skape ny giv til å produsere mer. Jeg tror ærlig talt at de fleste med skikkelig talent og lyst er like mange som før, men arenaen deres er en annen. Hva slags kreativitet er det du etterlyser, musikk, film, bøker, teater?
Det bygges jo ny Opera i Oslo f.eks...
Det hjelper ikke om produksjonen er der om det endelige produktet er ånd- og sjelløst (typen produkter vi unektelig drukner i). Ja, vi har nye medier å skape gjennom, men virkelig innhold kan først skapes om en har et sterkt jeg en klarer å bevisstgjøre og å formidle. Det samme kreves for å kunne oppskatte det til fulle. Nevn en relevant norsk nålevende forfatter, eller nevn en relevant forfatter samfunnet ikke har prøvd å drepe (Bjørneboe, Mykle, Hamsun, Ibsen). Nært sagt all virkelige kunst som er skapt de siste tiårene er laget i opposisjon til establishementet. Uendelig med muligheter... Det er som med alle de flotte mulighetene vi nå har til å reise og oppdage nye land og kulturer, men de fleste av oss har ikke et jeg å feste impulsene ved og kommer tilbake med masse postkortinntryk, om vi i det hele tatt beveger oss utenfor hotellbassenget.

Man løper fra inntrykk til inntrykk uten å forstå at det er uten verdi om en ikke evner også å gå i seg selv og fordøye det. Noen sterke sjeler vil alltids klare å trenge gjennom; det er på en måte ikke så interessant å vite hvor stor hjerne Einstein hadde og hans kapasitet som det er trist å vite om alle de einsteinene som aldri fikk utnyttet sitt potensiale. Det er ikke så interessant at kunst skapes om mennesker ikke klarer å oppskatte sin egen menneskelige skjønnhet og se verden gjennom et stadig bredere perspektiv. Vi beveger oss kollektivt om enn noen til tider trenger å gå i forgrunnen for å vise rettning. Jeg strever med å se bevegelse.

Dagens postindustrialiserte samfunn gir oss uendelige muligheter, firheter som før var utenkelig for annet enn en promille av befolkningen - det synes jeg ikke vi er flinke nok til å dra nytte av.

Ja, jeg setter det unektelig på spissen, men jeg mener oppriktig å se en påfallende tendens og fremmedgjøring. Det var forresten svartmaling, om du fortsatt føler et behov for å benytte deg av begrepet.

Disse nattinnleggene mine har begynt å ta av.

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
Først nå ser jeg hvor søkt det er å ville diskutere dette i et forum for diskusjon rundt hifiutstyr, eller passende alt ettersom. ::)

*Tusler vekk og prøver å legge nettet bak seg noen dager til.*

Mvh

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn