Jeg har vært oppe lenge. Har rukket avslutningen av Der Rosenkavalier fra Salzburg 1960, og nå spiller Jascha Heifetz Cesar Francks fiolinsonate etter å ha spilt Beethovens Kreuzer før det. Fin start på dagen:


Sist Partch ble anbefalt her måtte jeg ta en reise inn i nye opplevelser for mine ører. Det var simpelthen overmåte fint - og forsvarte min Spotify-Premium fullt ut.erato skrev:Rakk Harry Partch sin magiske opera Delusion of the Fury (for talestemmer, mumling og selvbygde mikrotonale instrumenter) før jeg nå hører på Ring inn musikken, mange rare ønsker men en trivelig del av lørdagsrutinene:
![]()
Totalt stunning lyd, opptak fra tidlig 70 tall (tror jeg).
Det er klart. Hele tiden faktisk, det har nesten blitt en vane. Selv om jeg stadig må hjem og bade sjelen i de kjente klassikerne.erato skrev:Man må strekke ørene litt av og til Jøgga. .....
Neida, det er midt i blinken. Magda er 37, så det passer perfekt. Og du er ikke alene...Gunzi skrev:...melder meg aldri ut av fanklubben til Kozena....Nesten patetisk av en mann i 40 årene...
"Skyldig" her også ;Dottone skrev:Neida, det er midt i blinken. Magda er 37, så det passer perfekt. Og du er ikke alene...Gunzi skrev:...melder meg aldri ut av fanklubben til Kozena....Nesten patetisk av en mann i 40 årene...
Vi var sammen. Så ikke at hun klemte på otare nei.emotikon skrev:Nådahhh gutter- ikke krangle nei.
Men ikke klem altså?
Regnet jo med det jaerato skrev:Vi var sammen. Så ikke at hun klemte på otare nei.emotikon skrev:Nådahhh gutter- ikke krangle nei.
Men ikke klem altså?
![]()
Fantastisk symfoni (nr 4) i Shostakovichtradisjonen, en intens fremføring, referanselyd.
Ikke stuerent? Jeg har ingen anelse, men planen er å sovne til den platen når jeg kommer hjem til Casa baluba i kveld.Anonym skrev:Sikkert ikke helt stuerent men poster allikevel:
![]()
Så hver for seg er de ok, men når alle sees på som helhet så er det litt - ehhh... kommersielt?vredensgnag skrev:Det "ikke stuerene" er nok ADAGIO -- en referanse til da vonK horet som best med å utgi ADAGIO-LPer i fleng.
Adagio-satser er ofte hvileskjæret i et verk, vellydende ørefyll. Og vonK visste å utnytte dette maksimalt i salgsøyemed. Men disse utgivelsene har sikkert gjort sitt for å rekruttere flere lyttere til klassisk.baluba skrev:Så hver for seg er de ok, men når alle sees på som helhet så er det litt - ehhh... kommersielt?vredensgnag skrev:Det "ikke stuerene" er nok ADAGIO -- en referanse til da vonK horet som best med å utgi ADAGIO-LPer i fleng.
Selv har jeg aldri støtt på disse utgivelsene før, men denne er nettopp blinket ut til busselalle-musikk. Og det sier vel alt, mener mange. For meg så har plater som er egnet for sengekanten stor verdi.vredensgnag skrev:Adagio-satser er ofte hvileskjæret i et verk, vellydende ørefyll. Og vonK visste å utnytte dette maksimalt i salgsøyemed. Men disse utgivelsene har sikkert gjort sitt for å rekruttere flere lyttere til klassisk.baluba skrev:Så hver for seg er de ok, men når alle sees på som helhet så er det litt - ehhh... kommersielt?vredensgnag skrev:Det "ikke stuerene" er nok ADAGIO -- en referanse til da vonK horet som best med å utgi ADAGIO-LPer i fleng.
Jeg er så enig, VidarP, den der er fenomenal!Vidar P skrev:Aiaiaiai!! Victor de Sabatas Brahms 4.symfoni fra Berlin i 1939, CD10 i DGG11/2. Helt sensasjonelt bra! Dette er jo den type plater som virkelig gir musikk-/hifihobbyen mening!
Kan ikke huske å ha hørt denne før (skal se i et Andante-sett jeg har, hvor det er mulig den er). Originalcoveret er mørke grønt, har ikke artistnavn på forsiden, og det ligger ikke bilder av det på nett som jeg har sett.
Denne kjente jeg ikke fra før Vidar. Sitter og nyter den - og er tilhenger av teoriene om at musikk har evnen til å lage nye hjernevindinger når den treffer oss med frisk kraft.Vidar P skrev:Denne fra DGG111/2 var utrolig tøff! Fantastisk spennende musikk.
http://www.deutschegrammophon.com/special/?ID=golijov-ayre
Aldri hørt musikken før, men det er såvidt jeg forstår ut ifra den begrensede dokumentasjonen som følger med meningen at det skal være en slags omskrivning av iberiske folkesanger (?) som utgjør sangsykluser. På DGG's nettside er det en "insight" om verkene. Får lese den..
Dawn Upshaw er iallefall en super sopran, en av favorittene mine av samtidige sopraner.
![]()