mutz: Bilstereoen låter ikke mindre musikalsk enn anlegget, men bilstereoen har tydelig vis så dårlig lydkvalitet at du ikke klarer å oppfatte det musikalske innholdet.
|
Og slik går no dagan ;DSnickers-is skrev:Jeg føler at oppslagsverket helt utvetydig ikke åpner for din personlige definisjon. Det står helt klart "musikals begavelse". Her kan du lese om hva begavelse er:mutz skrev:Det er selvsagt greit å lage egne definisjoner der oppslagsverket åpner for det. Ingenting galt i det. Men allmengyldig blir den ikke av den grunn..Marcus skrev:Jeg også tolker definisjonen som at en musiker reproduserer et musikkstykke.
http://no.wikipedia.org/wiki/Begavelse
Finner du noe som tyder på at begavelse ikke er direkte knyttet til mennesker der? Eller mener du et stereoanlegg kan ha "intellektuelle evner betydelig over gjennomsnittet"?
Edit: KW kom meg visst i forkjøpet.
Tull og tøys! Musikken presenteres umuskalsk som bare rakkern i bilen ;DSnickers-is skrev:mutz: Bilstereoen låter ikke mindre musikalsk enn anlegget, men bilstereoen har tydelig vis så dårlig lydkvalitet at du ikke klarer å oppfatte det musikalske innholdet.
Ja, den som konstruktøren hadde. Det blir vel litt som med roboter, - de er aldri smartere enn dem som skrev softwaren.KW skrev:Kan døde ting som et anlegg ha en "begåvning" :-\
Mvh.KW
Kwikk 8)Snickers-is skrev:Jeg føler at oppslagsverket helt utvetydig ikke åpner for din personlige definisjon. Det står helt klart "musikals begavelse". Her kan du lese om hva begavelse er:mutz skrev:Det er selvsagt greit å lage egne definisjoner der oppslagsverket åpner for det. Ingenting galt i det. Men allmengyldig blir den ikke av den grunn..Marcus skrev:Jeg også tolker definisjonen som at en musiker reproduserer et musikkstykke.
http://no.wikipedia.org/wiki/Begavelse
Finner du noe som tyder på at begavelse ikke er direkte knyttet til mennesker der? Eller mener du et stereoanlegg kan ha "intellektuelle evner betydelig over gjennomsnittet"?
Edit: KW kom meg visst i forkjøpet.
Applaus!Nordenstam skrev:
Nordenstam skrev:....... Har funnet ut at det er litt som å se på svake stjerner på natten, de sees bare i sidesynet. Noe merkelig måte å lytte på, men det gir 10-15 dB ekstra dybde i blindtestene! Ser klart muligheten for at folk flest rett og slett lytter på det viset når de lytter "ubevisst".
Ærbødigst,
Andreas Nordenstam
Trykk på det blå navnet hans og du finner merslowmotion skrev:Nordenstam skrev:....... Har funnet ut at det er litt som å se på svake stjerner på natten, de sees bare i sidesynet. Noe merkelig måte å lytte på, men det gir 10-15 dB ekstra dybde i blindtestene! Ser klart muligheten for at folk flest rett og slett lytter på det viset når de lytter "ubevisst".
Ærbødigst,
Andreas Nordenstam
Skriv mer, skriv mer, skriv endelig mer!
![]()
Ahhh.. skal fordype meg litt på siden hans. Takk..KW skrev:Trykk på det blå navnet hans og du finner mer![]()
Enig!Nordenstam skrev:Når det gjelder akustikk er det vanskelig å overdrive hvor viktig det er.
Enig, kun et par fotnoter:Et greit mål er, ganske åpenbart, det hørbare området for mennesker. Helst enda litt til, for å ha marginer. 120dB er et velkjent tall innen lyd og det stemmer bra med hva tester sier om saken.
Når det kommer til feks. kabler går alle normale "enheter" (dvs. kabler) over en slik ramme, med kjempemargin.Er svært få enheter som går forbi en slik ramme.
AES har standarder for målinger, bl.a. AES17-1998 (r2009). De som i størst grad overholder disse er igjen større bedrifter med høy teknisk know-how.Det meste av publiserte måledata er ikke til å stole på i så måte. Er ikke så veldig hokus pokus å trylle frem et 120dB tall i noen målinger, men det er værre å få det til å tåle nøye nok etterforskning.
Man skulle tro det, så kablene kan i så fall fint kjøpes på Clas Ohlson.Om forskjellene forsvinner under støygulvet som satt av normal atmosfærisk og kroppslig aktivitet er det derfor naturlig å anta at det ikke er fysisk mulig å oppfatte forskjeller.
Ekte hvit støy er overraskende lite plagsom, man kan prøve å legge til pseudorandom støy feks med Matlab, eller kjøre kvantisering med dither. Det låter bra overraskende lenge. Hvilken frekvensvekting av støy som er optimal er gitt av det frekvensavhengige dynamiske området til hørselen som nevnt over, se feks. Robert Wannamaker, "Psychoacoustically Optimal Noise Shaping", JAES vol. 40, no. 7/8, pp. 611-620.Ta f.eks. støygulv. Hvit støy er langt mer plagsom enn romstøy som er sterkt vektet mot bass.
Enig.Hans bok "sound reproduction - acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms" anbefales!
Det bør også nevnes at hørslens «dynamikkområde» også er sterkt påvirket av «nært foregående» påtrykk. Jo lengre og høyere påtrykk, uten nevneverdig opphold, så er ikke ørets følsomhet lengre ned mot 0 dB SPL @ 2-3 KHz, kanskje nærmere 30-40 dB SPL, jf. hørselen etter tradisjonelle rock-konserter uten øreplugger. DNR på 120 dB er fra nesten «vedvarende» stillhet til fareområdet for «umiddelbar» hørselskade; men ikke umiddelbart til tilbake igjen til nesten vedvarende stillhet. Øret har en «autogain» funksjon (en beskyttelsesmekanisme og filter) for høye lydnivåer, som bruker lengre tid til å justere følsomheten på øret til lave lydnivåer (etter påtrykk) enn til høye lydnivåer (ved påtrykk). Bare for å gjøre det enda mer komplisert så er også «autogain» frekvensavhengig (og den forvrenger).I_L skrev:...
...Et greit mål er, ganske åpenbart, det hørbare området for mennesker. Helst enda litt til, for å ha marginer. 120dB er et velkjent tall innen lyd og det stemmer bra med hva tester sier om saken.
1. Det dynamiske området til hørselen er sterkt frekvensavhengig, jmfr ISO226. Det er 120dB ved rundt 2-3kHz, men mye mindre i bass- og diskantområdet, jmfr. noise-shaping.
...
Han uttalte også i samme møtet at det var slike som han, flintskallede menn, som ødela den nøyaktig beregnede akustikken, og burde vært pakket inn i komser og heist oppunder taket.Barbaresco skrev:Vår avgåtte akustikkprofessor Asbjørn Krokstad uttalte om regelverket for slike bygg at det var mye mer utførlig for pissoarer og parkeringsplasser, enn for lyd.
Ring-DACen er en 5-bit delta-sigma med 64 ganger oversampling og én eller annen form for randomisering av DAC-elementer (en variant av data weighted averaging sannsynligvis). Helt konvensjonelt med unntak av at elementene er diskrete og ikke on-chip.orso skrev:Var jo på tide at tekniske aspekter kom med i debatten.
Hva sier dere om dsc sin teori om "ring DAC"? Står litt i denne testen med blå skrift:
http://www.hoium.no/dcs/tester/TAS_Issue_183_Scarlatti_Puccini.pdf
Dynamisk range / Signal to Noise til en kabel fra Biltema og Clas Ohlson er himmelhøyt over noen HiFi-komponent som noensinne er laget, så nei. Det er heller neppe noen veldig god korrelasjon mellom prisen på en CD-spiller og hvor god den er på disse parameterene.Skink_123 skrev:Kan det ikke da tenke seg at kabler som det er mindre tap i og cd spillere som leverer sterkere signal med lavere støygulv vil gjøre at lyden blir bedre?
Siterer fra et totalt sett fantastisk innlegg. Når kunnskap presenteres med en slik evne til formulering, blir ofte skapet satt på plass. Jeg synes det er betegnende å se hvem som IKKE kommenterer dette..!Nordenstam skrev:Når det gjelder akustikk er det vanskelig å overdrive hvor viktig det er. Høytaler og rom spiller sammen som streng og kasse i et instrument. Eller som element og kabinett i høytaleren. I bassområdet er det ikke mulig å skille de ad som separate enheter under noen omstendigheter. Skal mye flaks til å ha god akustikk ut av ren tilfeldighet. Det handler ikke om å få klinisk analytisk lyd. Evnen til å la seg fange og fenge av musikken stiger i aller høyeste grad når det lydtekniske kommer på stell! Når akustikken blir god nok og anlegget integrert godt nok i rommet er det såpass spektakulært at selv de minst musikkinteresserte folk blir fengslet av opplevelsen. Det er noe eget med det, som HD bilder i forhold til VHS.
Forutsetningen for å trekke konklusjoner ut av lyttingen er at elementer som "dyr", "teknisk korrekt"(!), "likes av anmeldere", "pianolakk" osv fjernes fra testen. Floyd Toole (Harman, som Orso nevnte) har en del interessant å komme med i denne sammenheng. Hans bok "sound reproduction - acoustics and psychoacoustics of loudspeakers and rooms" anbefales! Der vises blant mye annet en rekke forsøk som belyser hvor ekstremt stor forskjell det er fra sett til blind testing. Et slående eksempel i så måte er test av samme høytaler i ulike posisjoner i et rom. Med blind testing hørte personene klart forskjell på ulik plassering og dette slo også ut i testene. Med syn som en del av testen, der det ble tydelig at det var samme høytaler som sto på ulike steder i rommet, forsvant evnen til å høre forskjell i høytalernes respons. Dette fordi vi forventer å høre det samme ut av samme høytaleren. Det er også på en del felt ganske universalt hva folk liker og ikke liker i blindtester. De aller fleste, fra godt trente til totalt amatører, gir helt konsekvent subjektiv preferanse til høytalere som måler bedre(innenfor den gitte rammen). Når samme testene gjøres sett, der folk kan se hva som er dyrt og hva som er billig, blir plutselig pris og blingnivå en avgjørende faktor for hvor gode egenskaper folk legger i lyden. Enda et eksempel på øynenes påvirkning ligger i utslagene fra ulike stykker med musikk. Det er naturlig å anta at ulike låter har ulik evne til å belyse forskjeller i høytalerne som ble testet. Dette slo også ut på de blinde målingene ved at det ble konsekvent større forskjeller med noen låter enn med andre. Når samme testene gjøres sett forsvinner også forskjellene i låtene. Folk bryr seg ikke lenger bare om lyden i seg selv. Bevisstheten om produktet overskrider evnen til å lytte nøytralt.
Er av samme oppfatning når det gjelder en del andre ting som ble nevnt i akkurat det samme innlegget.Karma skrev:Siterer fra et totalt sett fantastisk innlegg. Når kunnskap presenteres med en slik evne til formulering, blir ofte skapet satt på plass. Jeg synes det er betegnende å se hvem som IKKE kommenterer dette..!
Kjempebra innlegg, Karma!Karma skrev:Er fakta og sannhet den største trussel mot tradisjonell audiofili? Man kan lett få det inntrykket på dette forum generelt, og denne tråden spesielt. Mange lever i en slags "virtual reality", og legger stor vekt på å få forbli nettopp der. Miljøet preges i stor grad av hva man personlig ØNSKER skulle vært fakta og sant. Jeg er overbevist om at mange personer på dette forum, argumenterer mot bedre viten..
Man koser seg seg med sine seremonier og sitt "dilldall", og trives svært godt med alt man mener å høre forskjell på. Dette er en så viktig del av hobbyen, at man velger å gjøre som strutsen med alt som kan true dette bildet.
For en som har et rasjonelt forhold til lyd, og som bare ønsker å få best mulig lyd , men uten å betale mer enn nødvendig, havner her i en veritabel kulturkollisjon. Hans "naive" ønsker, kolliderer med de som har tweaking, vinyl og pu-er som viktig del av både hobby og ritual. Alt dette er jo greit nok. Vi må alle lære å respektere ulike innfallsvinkler til både musikken og utstyret. Problemet oppstår når man forkaster all kjent vitenskap, og behandler de mest kunnskapsrike personer som uønsket på forumet.
Nå regner jeg med å bli møtt med: Hvem skal bestemme hva som er fakta og sannhet.. Og dermed er man like langt.![]()
Hvem i all verden har påstått det?Karma skrev:Er fakta og sannhet den største trussel mot tradisjonell audiofili? Man kan lett få det inntrykket på dette forum generelt, og denne tråden spesielt. Mange lever i en slags "virtual reality", og legger stor vekt på å få forbli nettopp der.
Nettopp! For noen er gleden med verktøyet i seg selv, vèl så stor som gleden over resultatet av den jobben verktøyet gjør. Dette er et viktig moment å både forstå og respektere når vi diskuterer.slowmotion skrev:Verden er nok ikke så enkel, selv om vi kunne ønske at det var slik?
Vi er kanskje slik skrudd sammen at det er hele opplevelsen med musikklytting i heimen
som driver oss, og ikke kun "best mulig lyd"?