Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Gago skrev:
    ja, mon tro hvilke idioter det er som har kommet drassende med disse begrepene i hi-fi diskusjoner.
    Du vet, slike idioter har en tendens til å klamre seg som parasitter på de troende..
    Kanskje vi burde rotenon-behandle hele forumet? ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    Snickers-is skrev:
    Vik fra meg, du er en trussel mot hele nasjonens, om ikke verdens muligheter til å kunne nyte musikk. Antakelig sitter du bare og hører på sinustoner og leser tekniske data hele dagen. Du har sikkert aldri hørt musikk live og ikke bare mangler du erfaring, men hva koster for eksempel utstyret ditt? (uten akustikkbehandling, måleinstrumenter og eventuell korreksjon så klart)

    Jeg foreslår at Larkus utestenges på bakgrunn av dette frekke innlegget som bevisst gikk laaaaangt over streken for det akseptable, også må vi oppdatere regelverket med mer håndfaste midler mot slike forferdelige utsagn i fremtiden.

    Kos deg med de jævla måleinstrumentene dine du larkus... Pokker ta, nå har du ødelagt hele lørdagskvelden for meg :(
    ;D ;D ;D ;D
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    larkus skrev:
    En fryktelig tanke dukket opp i hodet mitt :eek: :eek:
    Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

    mvh
    larkus
    Den tanken har IKKE satt seg i mitt hode larkus....... 8) ;) enten det gjelder Cd-spillere, forsterkerier, kabler osv.. ;)
     
    L

    larkus

    Gjest
    56fwb skrev:
    larkus skrev:
    En fryktelig tanke dukket opp i hodet mitt :eek: :eek:
    Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

    mvh
    larkus
    Den tanken har IKKE satt seg i mitt hode larkus....... 8) ;) enten det gjelder Cd-spillere, forsterkerier, kabler osv.. ;)
    Det var betryggende. Da kan denne vrangforestillingen neppe være noe som smitter via parasitter som karma antyder i ett av sine innlegg :)
    Jeg trodde et øyeblikk at jeg måtte i karantene ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    diyAudio skrev:
    larkus skrev:
    En fryktelig tanke dukket opp i hodet mitt :eek: :eek:
    Kan det være at lydkvaliteten på CD-spillere (og for så vidt hifi utstyr generellt) flater ut på lavere prisnivå enn mange liker å innrømme?

    mvh
    larkus
    Hmmm...
    Tanke eller stemme ???
    Hehe ;D ....

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    17.855
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    vredensgnag skrev:
    Det handler vel også om opplevelsesfokus, og man skal ikke helt avvise de hifi-relaterte kriteriene for opplevelsen. Det blir som med bilkjøring - om du bruker bilen for å komme deg ut og se på naturen, så vektlegger du Michelin-guiden eller Fodor, og hva disse kan fortelle deg om stedene du er på vei til og hva du skal gjøre der. Og når du etterpå beskriver bilturen er det disse stedene du snakker om, ikke bilen.
    Men er du meget bilinteressert, så kan det godt være at opplevelsen beskrives på dennes premisser - veigrep, hvordan motoren arbeider, hvordan den ligger i svingene, hva slags fart du kunne holde, osv.
    Og er du veldig bilinteressert, kan det godt være at du relaterer disse til modifikasjoner du har gjort av motor, kraftoverføring, osv. Og om noen spurte deg om hvordan det var i Falslede, som de vet du kjørte forbi, så er du helt blank når du skal svare. Men du har en helsikes bra bil.

    Og er også en årsak til at jeg ofte stusser over hva folk ønsker å oppnå ved sammenligninger mellom anlegg - vi synes å utgå fra at det er noen grunnelement som er ens for alle lyttere, og som vi kan ta utgangspunkt i. Slik er det ikke - hver lytter er unik, på en rekke ulike områder, og har sine egne kriterier for godt og dårlig.

    Jeg tror ikke det er mulig å besvare utgangsspørsmålet i denne tråden slik at alle blir tilfredse med "fasit".
    Utvalg og utheving gjort av meg.
    Jækla flott innlegg, vreden!
    Bil-analogien var treffende!

    Mvh
    Rolf
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    18
    Gjengivelse av lyd har pent lite til felles med subjektiv kjøreopplevelse, det blir skivebom. Musikk opleves subjektivt og emosjonelt, vurdering av lydens troverdighet er derimot en rasjonell øvelse(eller burde være det). Som tidligere uttrykt; musikk er følelser, lyd er et fag.


    Diverse underliggende motiver for valg av utstyr er i seg selv et sosialantropologisk studie.


    Mvh. RS
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Meget bra sagt av R.S.

    Er det noen av skeptikerne til at en billig kilde kan låte svært bra, tar utfordringen og tester en av de EMU lydkortene? Gjerne 1212M som er den rimeligste. Jeg kan sikkert kjøpe den i etterkant. Kanskje den er like bra som Lynxen min og da har jeg tjent noen kroner. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.744
    Antall liker
    17.855
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    R.S. skrev:
    Gjengivelse av lyd har pent lite til felles med subjektiv kjøreopplevelse, det blir skivebom. Musikk opleves subjektivt og emosjonelt, vurdering av lydens troverdighet er derimot en rasjonell øvelse(eller burde være det). Som tidligere uttrykt; musikk er følelser, lyd er et fag.
    ...om det skulle være tvil: Jeg velger følelser. :)

    R
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    18
    RoDa skrev:
    R.S. skrev:
    Gjengivelse av lyd har pent lite til felles med subjektiv kjøreopplevelse, det blir skivebom. Musikk opleves subjektivt og emosjonelt, vurdering av lydens troverdighet er derimot en rasjonell øvelse(eller burde være det). Som tidligere uttrykt; musikk er følelser, lyd er et fag.
    ...om det skulle være tvil: Jeg velger følelser. :)

    R

    Det er på ingen måte snakk om å skulle/måtte velge en av delene men derimot å forstå å skille mellom musikkopplevelse og vurdering av gjengivelseskvalitet, troverdighet. Dette hører dog sammen ettersom økt troverdighet får flere av håra til å reise seg, samtidig.


    Mvh. RS
     
    M

    musicus

    Gjest
    RoDa skrev:
    R.S. skrev:
    Gjengivelse av lyd har pent lite til felles med subjektiv kjøreopplevelse, det blir skivebom. Musikk opleves subjektivt og emosjonelt, vurdering av lydens troverdighet er derimot en rasjonell øvelse(eller burde være det). Som tidligere uttrykt; musikk er følelser, lyd er et fag.
    ...om det skulle være tvil: Jeg velger følelser. :)

    R
    Me too! denne viser vel også at man ikke er helt ute å kjöre i så måte :)

    http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/643848

    mvh
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?
    Er du sikker på at det ikke finnes komponenter som har et tillegg som oppfattes musikalsk?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    18
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?

    Der er du fort ute og sykler; musikalitet er en nødvendig om enn noe udefinerbar kvalitet vi snarere bedømmer ved lytting enn måling..


    Mvh. RS
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    1.619
    Asbjørn skrev:
    Jøye. 11 sider på et blunk. Nuvel.

    En gang for nokså lenge siden var jeg også interessert i å finne ut når ting flatet ut, og hvor i anlegget det var viktigst å legge litt penger. Nå var det ikke praktisk mulig å teste alt lydgjengivende utstyr, fra klokkeradioer til millionrigg, i ro og fred i min egen stue, så jeg måtte finne en annen tilnærming. Det tyske bladet Stereoplay er ganske grundige i sine produkttester. De setter blant annet en karakter for lydkvalitet uten å ta hensyn til pris, altså en slags absolutt skala. Dette er en subjektiv vurdering av lydkvalitet gjort av erfarne "gullører" og burde derfor representere "det fineste instrument vi har- ørene" som noen nettopp skrev. Hvis vi plotter disse lydkvalitetskarakterene for mange produkter mot prisen for hvert produkt, får vi en idé om det trådstarter spør om:



    Billige CD-spillere har middelmådig lydkvalitet og flater ut ganske fort, mens høyttalere starter på elendige tall og flater ut langsomt. Grisedyre høyttalere låter bedre enn høyttalere til en tredjedel av prisen, og en god høyttaler koster ca det dobbelte av en subjektivt "like god" CD-spiller. En svindyr CD-spiller fikk derimot dårligere karakter enn en som kostet halvparten. Forsterkere havner et sted i midten, men det er ikke opplagt at dobbelt så dyrt er bedre i det tilfellet heller.

    I neste hifi-prosjekt har jeg tenkt å bryte alle hifi-regler. PA-elementer, chipamps, SMPS, digital korreksjon, billige ledninger, osv. Det må da vel garantert låte rævvva?
    77 sider, og dette innlegget fra side 12 er fremdeles - figuren spesielt - det beste og mest relevante i forhold til trådens tittel.
    Figuren illusterer godt hva jeg ville forvente vil skje med pris/kvalitets forholdet for de aller, aller fleste konsument produkter;
    en liten økning i kvalitet koster forholdvis mer penger jo lenger opp i kvalitet en kommer - i gjennomsnitt. Den deriverte (stigningstallet) av en ligning som beskriver kvalitet som funksjon av pris vil minke og antagelig gå mot 0, men dataene i figuren er ikke konklusive hvor eller om det skjer (X-aksen burde nok plottes logaritmisk for å få et bedre inntrykk).
    Og det er spørsmålet om kurven blir helt flat (den deriverte = 0) eller ikke, og om det skjer innefor det en selv kan bruke av penger, som er relevant for entusiaster som deltar på et brukerforum som HFS. Ikke så mye hva teorien tilsier, selv om den også kan være interessant av og til. Den trenger bare ikke trykkes ned i halsen våres ved alle anledninger.

    Og forøvrig;
    Hodetelefoner er et godt hjelpemiddel til å sjekke bidraget fra høyttalere og rommets akustikk på sentrale parametre (klang, dynamikk f.ex) når en evaluerer kilder. Det virker som flere overser dette enkle faktum.

    mvh
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    mutz skrev:
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?
    Er du sikker på at det ikke finnes komponenter som har et tillegg som oppfattes musikalsk?
    Ja, det må i såfall være snakk om en feil definisjon av begrepet musikalitet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    R.S. skrev:
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?

    Der er du fort ute og sykler; musikalitet er en nødvendig om enn noe udefinerbar kvalitet vi snarere bedømmer ved lytting enn måling..


    Mvh. RS
    Nå tror jeg du begår samme feil som herremannen i innlegget før deg.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    18
    Snickers-is skrev:
    R.S. skrev:
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd. Kanskje derav uttrykk som "musikalske komponenter" osv?

    Der er du fort ute og sykler; musikalitet er en nødvendig om enn noe udefinerbar kvalitet vi snarere bedømmer ved lytting enn måling..


    Mvh. RS
    Nå tror jeg du begår samme feil som herremannen i innlegget før deg.

    "Feil" i følge hvem? ::)

    Det nevnte begrepet bør vel defineres før det diskuteres ihjel.


    Mvh. RS
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Snickers-is skrev:
    Virker som om enkelte ikke klarer å skille mellom musikk og lyd.
    Det kan jo fint være at det finnes de som ikke ønsker dette skillet, skal ikke se bort ifra det :)


    Jeg kan for eksempel med hånden på hjertet si at om musikken fremstilles på en måte jeg liker den, bryr jeg meg ikke om anlegget er korrekt lydmessig. Jeg kan gjerne ha komponenter som er "lo-fi" hvis musikken oppfattes bedre slik, selv om de lydmessige parametrene kan være søppel sammenlignet med mer intrikate hi-fi komponenter. Altså - jeg har ingen angst for at noen synes komponentene mine er dårlige, så lenge jeg selv synes de spiller flott.

    Andre vil selvsagt ha andre prioriteringer, noen vil ha de samme prioriteringene. Noen vil ha lyden detaljrik og analytisk (ikke i negativ forstand), mens andre liker en litt bløtere lyd uten fullt så mye fokus på detaljer. Noen liker å ha merket til en tung hi-fi produsent på komponentene, andre foretrekker å pusle de sammen selv. Summen av alle disse parametrene avgjør således hvordan du vil anlegget ditt skal låte, hvor mye penger du vil anlegget skal koste, hvordan anlegget gjenspeiler deg som person, og så videre.


    Jeg vil si at om lyden er bedre, er dette målbart, men om den samlede musikkopplevelsen er bedre, kan ikke dette kvantifiseres på generelt grunnlag, siden dette naturligvis kommer an på øret som hører. Dette har skjedd flere ganger i butikken (ref. signatur), nye demohøyttalere i high-end rommet og sjefene er henrykte over hvordan anlegget spiller musikken, mens jeg i noen tilfeller ikke liker det jeg hører overhodet. Det er klart at når komponentene blir dyre forventes jo en viss lydkvalitet, og det høres jo selvsagt bra ut, men der sjefene liker musikkopplevelsen, liker jeg den ikke - og omvendt. Dette skjer egentlig ganske konsekvent når jeg tenker meg om, forøvrig som oftest uavhengig av pris på komponentene i anlegget.


    Ja, det ble et rotete innlegg, men jeg satser på at dere misforstår meg rett, så får dere heller tolke litt i hytt og gevær der det blir suppe ;D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    Men hva om du leser ditt eget innlegg og tenker at det finnes et helt ufravikelig skille mellom musikalitet og subjektiv opplevelse?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    La oss si at lydkvalitet rent objektivt holdes utenfor, så konsentrerer vi oss om to størrelser som defineres av hjernens persepsjon. Disse to vil da være.

    1: Subjektiv lydkvalitet
    2: Musikalitet

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er musikalsk selv om man ikke liker lyden.

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er umusikalsk selv om man elsker lyden.

    Er du uenig?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    La oss si at lydkvalitet rent objektivt holdes utenfor, så konsentrerer vi oss om to størrelser som defineres av hjernens persepsjon. Disse to vil da være.

    1: Subjektiv lydkvalitet
    2: Musikalitet

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er musikalsk selv om man ikke liker lyden.

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er umusikalsk selv om man elsker lyden.

    Er du uenig?
    Ja det er en måte å definere begrepet på.
    Men ordet musikalitet er et så vidt begrep at det ikke finnes en bestemt definisjon. Selv på Wikipedia er det svært vage beskrivelser.

    Det kommer nok av at begrepet i seg selv har en viss subjektivitet over seg.
    Din definisjon beskriver terminologien knyttet mot selve musikken.

    Mens det vi her diskuterer er knyttet mot personlig oppfattelse av lyden(altså den vi hører, ikke den vi måler) av et stereoanlegg. Din mening er at et anlegg aldri subjektivt kan beskrives som musikalsk, noe jeg i all beskjedenhet mener er det gladeste pisspreik 8)
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Snickers-is skrev:
    La oss si at lydkvalitet rent objektivt holdes utenfor, så konsentrerer vi oss om to størrelser som defineres av hjernens persepsjon. Disse to vil da være.

    1: Subjektiv lydkvalitet
    2: Musikalitet

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er musikalsk selv om man ikke liker lyden.

    Man kan være helt 100% sikker på at det man hører er umusikalsk selv om man elsker lyden.

    Er du uenig?
    Første påstand, helt klart enig. Et anlegg kan spille musikalsk på tross av at jeg ikke liker lyden.

    Andre påstand blir litt abstrakt, selv om du liker lyden av et anlegg kan du si at det spiller umusikalsk? Her stopper det litt opp for min del - men det er kanskje også problemet du prøver å illustrere?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    Ja, Marcus, det er nettopp det jeg forsøker å illustrere. Det er der det for meg virker som Mutz beveger seg litt i grenseland også.

    Poenget er at man ikke kan gi verdens beste og mest vellydende instrumenter til en gruppe mennesker som ikke kan noe om musikk og få dem til å prestere noe musikalsk på kort tid. Musikalitet er knyttet til to basiselementer, den menneskelige skaperevne og de etablerte musikalske mønstre for rytme, melodi, toner m.m.

    En hver kombinasjon av frekvenser og vekslinger er i prinsippet musikk, men det er ett element som må være med for at vi skal kunne kalle det musikk, og det er identifikasjon. Ikke av instrumenter eller lyder, men av mønstre. Det betyr at om man lager en ny musikkform med et nytt tonemønster, ny grunnmetodikk for rytme/timing osv, altså, man gjør alt nytt men holder seg til den tekniske definisjonen vil man i prinsippet lage umusikalsk musikk. Når folk etter en stund lærer seg "systemet", og om man får andre til å bruke de samme mønstrene og lage sin egen musikk med dem så vil det plutselig endre seg til å bli musikalsk.

    Når det gjelder musikalske mennesker og deres evne til å lage musikalsk uttrykk ved hjelp av instrumenter som ingen tidligere har hørt lyden av så blir situasjonen en annen. De elementære mønstrene er såpass primitive (men rommer så mange variasjoner at det er rikelig rom for kreativitet) at man kan fint lage musikalske uttrykk med nye ukjente instrumenter.

    Vi må med andre ord holde musikalitet og instrumenters lyd fra hverandre. Det samme gjelder i høyeste grad for stereoanlegg.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.397
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvordan får du musikalitet uten instrumentens lyd Snickers ? Kan du forklare hvorfor disse to, iflg deg, bør splittes som to forskjellige faktorer.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foreslår at Snickers lager et oppslag av egne begrepsdefinisjoner. Også kan vi stemme over om vi synes hans begrepsoppfattningene er objektive, eller vridd i subjektiv retning.

    På svensk wikipedia står det noe jeg kan enes med; Man brukar skilja mellan tre typer av musikalisk begåvning: att kunna uppfatta musik (musikalisk receptivitet), att kunna reproducera musik samt att kunna skapa musik (musikalisk kreativitet).

    Et anlegg kan med andre ord beskrives som musikalsk. Slik, da kan vi gå videre 8)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Hvordan får du musikalitet uten instrumentens lyd Snickers ? Kan du forklare hvorfor disse to, iflg deg, bør splittes som to forskjellige faktorer.
    Instrumentet må ha lyd, hva mener du egentlig med dette?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    mutz skrev:
    Jeg foreslår at Snickers lager et oppslag av egne begrepsdefinisjoner. Også kan vi stemme over om vi synes hans begrepsoppfattningene er objektive, eller vridd i subjektiv retning.

    På svensk wikipedia står det noe jeg kan enes med; Man brukar skilja mellan tre typer av musikalisk begåvning: att kunna uppfatta musik (musikalisk receptivitet), att kunna reproducera musik samt att kunna skapa musik (musikalisk kreativitet).

    Et anlegg kan med andre ord beskrives som musikalsk. Slik, da kan vi gå videre 8)
    Det er selvsagt snakk om at en utøver reproduserer musikk, ikke et stereoanlegg.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Snickers-is skrev:
    mutz skrev:
    Jeg foreslår at Snickers lager et oppslag av egne begrepsdefinisjoner. Også kan vi stemme over om vi synes hans begrepsoppfattningene er objektive, eller vridd i subjektiv retning.

    På svensk wikipedia står det noe jeg kan enes med; Man brukar skilja mellan tre typer av musikalisk begåvning: att kunna uppfatta musik (musikalisk receptivitet), att kunna reproducera musik samt att kunna skapa musik (musikalisk kreativitet).

    Et anlegg kan med andre ord beskrives som musikalsk. Slik, da kan vi gå videre 8)
    Det er selvsagt snakk om at en utøver reproduserer musikk, ikke et stereoanlegg.
    Neida, hvor står det?
    Anlegget skal også reprodusere musikk. Eller sinuser, om man liker det bedre.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Jeg også tolker definisjonen som at en musiker reproduserer et musikkstykke.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Jeg også tolker definisjonen som at en musiker reproduserer et musikkstykke.
    Det er selvsagt greit å lage egne definisjoner der oppslagsverket åpner for det. Ingenting galt i det. Men allmengyldig blir den ikke av den grunn.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.267
    Antall liker
    126
    Ditto?

    Kan kanskje utbrodere - å oppfatte musikk og å skape musikk er strengt tatt menneskelige egenskaper, som ikke kan relateres til maskiner. Hvorfor skulle da den tredje delen av definisjonen plutselig omhandle elektronikk?
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:
    Jaja.
    Fortsatt helt i tråd med mitt argument. Det ville blitt feil om jeg skulle sitte som dommer over andres begrepsoppfattning.(Altså, i de tilfeller hvor det er rom for tolkning)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Snickers-is skrev:
    mutz skrev:
    Jeg foreslår at Snickers lager et oppslag av egne begrepsdefinisjoner. Også kan vi stemme over om vi synes hans begrepsoppfattningene er objektive, eller vridd i subjektiv retning.

    På svensk wikipedia står det noe jeg kan enes med; Man brukar skilja mellan tre typer av musikalisk begåvning: att kunna uppfatta musik (musikalisk receptivitet), att kunna reproducera musik samt att kunna skapa musik (musikalisk kreativitet).

    Et anlegg kan med andre ord beskrives som musikalsk. Slik, da kan vi gå videre 8)
    Det er selvsagt snakk om at en utøver reproduserer musikk, ikke et stereoanlegg.
    Neida, hvor står det?
    Anlegget skal også reprodusere musikk. Eller sinuser, om man liker det bedre.
    Kan døde ting som et anlegg ha en "begåvning" :-\

    Mvh.KW
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.808
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    mutz skrev:
    .Marcus skrev:
    Jeg også tolker definisjonen som at en musiker reproduserer et musikkstykke.
    Det er selvsagt greit å lage egne definisjoner der oppslagsverket åpner for det. Ingenting galt i det. Men allmengyldig blir den ikke av den grunn.
    Jeg føler at oppslagsverket helt utvetydig ikke åpner for din personlige definisjon. Det står helt klart "musikals begavelse". Her kan du lese om hva begavelse er:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Begavelse

    Finner du noe som tyder på at begavelse ikke er direkte knyttet til mennesker der? Eller mener du et stereoanlegg kan ha "intellektuelle evner betydelig over gjennomsnittet"?

    Edit: KW kom meg visst i forkjøpet.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    I stuen på stereon låt Sophie Zelmani "time to kill" spor "my" svært musikalsk.
    I bilen låt det huggorm.

    De som synes bilstereoen min låter bra vil jeg påstå er meget umusikalsk.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Ser at begrepet "musikalske komponenter" nevnes.
    For å få best mulig lydgjengivelse, bør man da satse på komponenter som har absolutt gehør? :eek:
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn