Jeg måtte begynne dagen med Bach.
Denne innspillingen går sine egne veier, og fordi den moderne hovedveien er så oppgått sitter jeg og stusser mens jeg lytter. Men sjansene er store for at dette er langt nærmere hva Bach kanskje hørte enn hva som spilles nå. (Selv om han altså ikke brukte gitar i nummer 5, og det påstås at han selv muligens aldri hørte dette verket oppført!)
Det første jeg reagerer på er fransk barokkpitch, instrumentene er stemt med A=392Hz. Dette fordi det var franske blåseinstrument som dominerte da disse ble komponert, og Egarr dermed antar at orkestrene ble stemt rundt disse.
Trompetspilleren måtte si seg enig i valget. Han har vanligvis spilt på barokkpitch - 415Hz - men opplevde en musikalsk forbedring ved bruk av fransk pitch. (Performing it at this pitch (415) is always precarious. His immediate reaction at having the piece at extra-low pitch was that for the first time it allowed a much gentler, flexible delivery. The need not to "blast" obviously resulted in a much happier balance within the quartet of "soloists.")
Bach kalte selv verket "Six Concerts Avec plusieurs Instruments" - i manuskriptet han sendte til markgreven av Brandenburg, så Egarrs antagelse om pitch er langt fra urimelig.
Egarr anbefaler sterkt denne artikkelen om Brandenburg-konsertene:
http://www.classicalnotes.net/classics2/brandenburg.html
I dag skal jeg dypdykke i innspillingen, med liner-notes og denne artikkelen som guider.
For dem som husker diskusjonen om musikk og matematikk i Keepin' it Real tråden. Morsomt nok brukte jeg et bilde av en slik trapp som henvisning til matematikken i Bach. Kort etter kom denne innspillingen, så det gikk troll i bilde. Det var ellers i den tråden en del innsigelser til at musikk og matematikk kunne ha noe å gjøre med hverandre.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=29346.msg553553#msg553553
Egarr om emnet.
Mathematical games prevail in Nr. 3 for those wishing to discover them. These range from the simple use of the numbers 3 (3rd Concerto, 3 violins, 3 violas, 3 celli, 3-note rhytmic pattern, 3 half-note periods of harmonic rhythms, etc.) and 7 (the last movement reduces to 7 parts, the melodic sixteenth-note wave spans a seventh, etc.)
There is also complex numerical planning. Perhaps the most important of these concerns the middle one-bar 'Adagio'. Sometimes a certain embarrassment factor (a "what can we do here?") is very obvious in certain (mostly period-instrument) performances in places like this. Instead of Bach's two chords in this Adagio, some have seen fit to introduce all kinds of replacement 'movements' stolen from sonatas or trio sonatas, or add 'improvised' cadenzas.
Bach's 'Bar' is perfect, and indeed creates perfection when seen in the mathematical context of the last movement. Written in 12/8 time, it is in a binary form: the first part contains 12 bars (3x4), the second 36 bars (3x3x4) - the two parts of the movement are therefore in the ratio 1:3, with a total of 48 bars. If we add the preceding one-bar Adagio to the total we have 49 bars: 7x7 - total perfection.
I could continue this contentious avenue of investigation, but perhaps the point has been made. What matters most of course is the superbly scintillating, joyous nature of the interweaving counterpoints, not the maths.
I artikkelen han anbefaler, linket til ovenfor, er det et større avsnitt om hva folk har gjort med denne problematiske 'adagioen.'
...
En gåte fra Egarr, som jeg ikke har løst:
If this set of "Brandenburgs" becomes the 464th hit on the search engine, it might elicit a slight numerological smile from Bach in e-heaven.