Hvor nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ;D, og
    ;D ;D ;D

    Kom til å tenke på en artikkel jeg leste der journalisten hadde fått sitte på med Fangio rundt Nurburgring-nordsløyfa i en Mercedes S-klasse. De pratet og sto i og hadde en fin og behagelig runde. Men poenget, som gjerne kan overføres hit, var at da journalisten sjekket hvor lang tid de hadde brukt fikk han sjokk. Det hadde gått fryktelig fort. Men fullstendig uspektakulært, altså.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.918
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    ;D, og
    ;D ;D ;D

    Kom til å tenke på en artikkel jeg leste der journalisten hadde fått sitte på med Fangio rundt Nurburgring-nordsløyfa i en Mercedes S-klasse. De pratet og sto i og hadde en fin og behagelig runde. Men poenget, som gjerne kan overføres hit, var at da journalisten sjekket hvor lang tid de hadde brukt fikk han sjokk. Det hadde gått fryktelig fort. Men fullstendig uspektakulært, altså.
    Som eier av en S-klasse (nå 10 år gammel riktignok) som har vært brukt MYE i Tyskland kan jeg bekrefte at en av årsakene til at det går fort gjennom Tyskland med denne er at du ikke merker det.....og at du ikke blir sliten av å kjøre fort lenge.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det har kanskje litt å gjøre med sjåføren også? 0:)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.918
    Antall liker
    12.847
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Det har kanskje litt å gjøre med sjåføren også? 0:)
    I Fangios tilfelle, sikkert ja. ;D

    Men for å relatere til HiFi - man skal ikke undervurdere effekten av uanstrengt komfort "in the long run".
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.992
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Temmeleg spått ånn det, Valentino. Her er du inne på sjøvaste essensen i eit musikanleg, meiner eg.

    Jeg ser ordet snill bli brukt mer og mer her nå. Det virker som at enten blør man fra ørene, eller så er det så overdådig snilt at man går glipp av minst halvparten av informasjonen på plata. Get real.

    Jeg tuner ikke anlegget jeg, jeg bare kjøper det som får meg til å spille musikk. Eller det jeg tror har de egenskapene, hvis jeg ikke har hatt anledning til å prøve først.

    Valentino skrev:
    Enig med dere begge. Jeg mener at et godt anlegg (jeg synes mitt er godt, ja) også gir et bedre innblikk i f.eks. Schnabels Beethovensonater (30-tallet) enn et mindre godt, rett og slett fodi det hjelper øret/hjernen til å skille mellom musisering og opptakstekniske artifakter. Vidar P har skrevet noe liknende, og jeg tror vel at MaHa mener det samme?

    Det er skitskummelt å tune anlegg bare på øret, forresten.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Ordet snilt må ikke forvekslet med udetaljert, tilslørt eller uoppløst.
    Snilt er for meg at frekvensresponsen muligens er noe dempet akkurat i de vanligste problemfrekvensene.
    Erfaringen fra da jeg dreiv å manuelt tuna anlegget med DRC romkorreksjon via Inguz i Transporteren er at så lite som 0.5 db forskjell over et relativt stort område rundt problemfrekvensene akkurat bikka vektskåla fra slitsomt til lyttbart på møkkaopptak.

    Med andre ord er det ikke snakk om anlegg hvor ting blir borte i det hele tatt, bare en form for klangmessighet i anlegget. Men jeg vil tro dette er mer et resultat av høyttalerens integrasjon mot rommet enn merkelige responser fra elektronikken.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    []


    Var Lovisa først en viseklubb, som jeg har lp med, og så ble det videreutviklet til ei visgruppe?
    Ingen Kari Bremnes med på denne i hvert fall.



    Derimot noen for meg kjente andre navn. Finn Sletten og Jack Berntsen først og fremst, men også jazzmusikeren Carl Morten Iversen.
    Finn Sletten og Carl Morten kun med på plata og ikke i viseklubben.



    Mvh.KW......... trur jeg får lytte til denne nå gitt, det er så mye trist og leit i verden for tiden ::)

    Itte har je aktiv deling og itte har je orntli rack, men musikk har je lell, itte lyder det så ille hell ;D
    [/quote]

    Hadde nesten glømt den Lp'en. Kari B. var nok ikke med der. Husker ikke nårtid "Med hammar og høtt" ble innspilt, men vedr. Kari's opptredener i "Lovisa", så snakker jeg rundt 1974. Jenn Elisabeth Jakobsen og Kari Bremnes var to meget talentfulle unge viseartister på den tida. Begge dro sørover ( alle skulle jo av en eller anna uforklarlig grunn til Oslo på '70-tallet...) Jenn ble vokalist i ei folk / rockgruppe sørpå som jeg ikke husker navnet på lenger, og Kari B. kom sterkt tilbake seinar i livet.

    Har'kke aktiv deling eller orntli' rack, jeg heller...og trives forbaska godt med det.

    ;D
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er interressant hvor mye 0.5dB kan gjøre, og i ørets mest følsomme område trenger ikke det regulerte frekvensbåndet være særlig bredt heller.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    nb skrev:
    Lyngen skrev:
    Mest mulig troverdig gjengivelse; ref. slik det låter med egne ører i opptaksrommet (salen). Så langt det er mulig da ...
    Da får jeg nok en gang påpeke at stort sett blir enkeltinstrumenter spillt inn i mono og rattet hit og dit i lydbildet i etterkant. Følgelig kan man som regel dra på smilebåndet når noen påstår at "det låter akkurat som i studio" eller "man kan høre musikernes innbyrdes plassering tydelig" eller lignende HiFi-fjas ;D
    Hvilket er grunnen til at jeg er ved å bli Live-fanatiker. Når jeg hører et instrument, gjør jeg det med begge ører, ikke ett, og det er en liten perseptuell forskjell i de to signalene som når meg, alt etter instrumentet plassering i forhold til lytter og i forhold til veggene rundt musikerne. Dette fanges ikke med mono-mic og kan ikke rattes inn etterpå. Det blir alltid kunstig.

    Jeg forstår egentlig ikke problemstillingen. Når jeg skal lage mat, kjøper jeg ingredienser til formålet, men det finnes da ikke noe kjøkken eller dekkekunst som kan opphøre dårlige eller elendig behandlede ingredienser. Å tro at ingrediensene et bedre enn utgangspunktet vil være en illusjon. Jeg er hjertens fornøyd med at en del av mine CD-kjøp er avkledd som dårlig produserte, det er derfor jeg ikke har et JVC kompaktanlegg. Om musikken er dårlig er noe helt annet. Satt og lyttet til Folkemusikktimen i går, der var det noen stjerneprestasjoner, men også en del ræl. Det siste kunne ikke vært reddet selv av verdens snilleste anlegg. Tjo-hei!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Kan det være at de som forfekter snill nedtonet nivå i øvre mellomtone diskant har en pukkel på frekvensrrsponsen i dette området og at det er dette de forveksler med en høyoppløsning de ikke vil ha på dårlige innspillinger?

    Mvh
    Roysen
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Roysen skrev:
    Kan det være at de som forfekter snill nedtonet nivå i øvre mellomtone diskant har en pukkel på frekvensrrsponsen i dette området og at det er dette de forveksler med en høyoppløsning de ikke vil ha på dårlige innspillinger?

    Mvh
    Roysen
    Jeg tror jeg har en liten senkning i det området her hjemme. Anlegget mitt er ikke korrigert elektronisk på noe som helst vis så jeg har det jeg har for å si det slik :)
    Kanskje jeg skal se om jeg får dratt frem måleutstyret og ta et par kjappe FR-målinger så vi kanskje kan se noe av årsaken til at det låter relativt akseptabelt på det meste her hjemme. Må bare vente til poden blir trøtt og må legges.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    marsboer skrev:
    Jeg tror jeg har en liten senkning i det området her hjemme. Anlegget mitt er ikke korrigert elektronisk på noe som helst vis så jeg har det jeg har for å si det slik :)
    Kanskje jeg skal se om jeg får dratt frem måleutstyret og ta et par kjappe FR-målinger så vi kanskje kan se noe av årsaken til at det låter relativt akseptabelt på det meste her hjemme.
    Tja, jeg tror det er vanskelig å se.

    Her er 200, 250, 315, 400, 500, 630, 800, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k og 8k på tre forskjellige anlegg.
    Mulig å si noe om hvordan de låter?




    1.



    2.



    3.





    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    marsboer skrev:
    Jeg tror jeg har en liten senkning i det området her hjemme. Anlegget mitt er ikke korrigert elektronisk på noe som helst vis så jeg har det jeg har for å si det slik :)
    Kanskje jeg skal se om jeg får dratt frem måleutstyret og ta et par kjappe FR-målinger så vi kanskje kan se noe av årsaken til at det låter relativt akseptabelt på det meste her hjemme. Må bare vente til poden blir trøtt og må legges.
    Ikke gløm at barn hører MYE, MYE meir enn oss voksne...så når poden bråvåkner av sin uskylds formiddagslur, er det nok lyden av den vel omtalte motorsaga på glassplata som har truffet ditt anlegg også! Senkninga får medisinmenna ( og -damene, skal ikke diskriminere her!) ta seg av - jeg spiller musikk. Det gjør anlegget mitt også...for det meste.
    ;D
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Nei, men jeg tipper anlegg 1 er mest tilgivende av disse anleggene?
    Så lenge jeg ikke aner noe om kvalitetene på rom og anlegget ellers så blir det vanskelig ja. Da slapp jeg å rigge opp måleutstyret!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Det er det, marsboer! Anlegg nr 1 tilgivende altså.
    Hvordan kom du til den konklusjonen?

    R
     
    M

    marsboer

    Gjest
    RoDa skrev:
    Det er det, marsboer! Anlegg nr 1 tilgivende altså.
    Hvordan kom du til den konklusjonen?

    R
    Ser det på frekvensresponsen.. Den ligner veldig på det jeg husker i mitt eget anlegg, samt det jeg fant ut når jeg dreiv med DRC.
    Spesielt er det det faktum at mesteparten av energien i frekvensresponsen ligger i mellomtone og bassområdet, med en ørliten senkning rundt problemområdet 6-7 khz.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.604
    Antall liker
    5.334
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Det er det, marsboer! Anlegg nr 1 tilgivende altså.
    Hvordan kom du til den konklusjonen?
    ...
    f.eks. et svakt fall i nivå vs frekvens kontra #3 ? ... det er dog en «liten» håndfull andre ting som spiller inn som ikke vises med midlet frekvensrespons.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anlegg to måler jevnest, men siden dette (antar jeg) er in-room og målt med én mikk og to høyttalere spillende skal jeg ikke si mer. 10dB/div, ikke sant?
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Anlegg nr 2 tror jeg er nådeløst mot dårlige innspillinger. Spesielt grunnet det faktum at de midlere deler av mellomtonen og bassområdet relativt sett ikke er noe kraftigere i nivå enn problemfrekvensene.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    marsboer skrev:
    Anlegg nr 2 tror jeg er nådeløst mot dårlige innspillinger. Spesielt grunnet det faktum at de midlere deler av mellomtonen og bassområdet relativt sett ikke er noe kraftigere i nivå enn problemfrekvensene.
    Spennende marsboer!!

    Hvor mener du disse (fet skrift) mer spesifikt befinner seg?

    R
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    18
    Lyd er mye mer enn frekvensgang. Hardhet, varme osv behøver ikke skyldes energinivå.



    Mvh. RS
     
    M

    marsboer

    Gjest
    RoDa skrev:
    marsboer skrev:
    Anlegg nr 2 tror jeg er nådeløst mot dårlige innspillinger. Spesielt grunnet det faktum at de midlere deler av mellomtonen og bassområdet relativt sett ikke er noe kraftigere i nivå enn problemfrekvensene.
    Spennende marsboer!!

    Hvor mener du disse (fet skrift) mer spesifikt befinner seg?

    R
    Temmelig nøyaktig akkurat rundt 6-7khz om jeg husker det jeg erfarte i DRC-anlegget mitt korrekt.
    Er det bare en liten smule for mye nivå her i forhold til resten oppstod "knust glass" med en gang og dårlige opptak generelt ble omtrent uspillbare.
    Ved 8khz begynner det som heller kan karakteriseres som "luft". Lavere, dvs rundt 5khz er ikke av den ytterst slitsomme sorten.

    Så dersom man vil ha et "snillere" anlegg så vil jeg anbefale å dempe området rundt 6-7khz med f.eks 1 db.
    Demper man imidlertid for mye her så mister strengeinstrumenter fort snert i anslagene og det blir generelt mindre rasp, så det er en hårfin balansegang som må finlyttes til dersom man har mulighet til å justere dette via DSP eller lignende!

    Men merk at man må se området i sammenheng med resten av grafen og hvordan energien sånn gjennomsnittlig sett er distribuert. Man er også avhengig av fylde nedover for å få den ultimate altetende klangbalansen, men denne biten forsket jeg ikke på i mitt daværende anlegg, slik at jeg ikke kan si konkret hvordan denne delen henger i hop utover det at jeg har en generell "hunch". Jeg er jo trossalt en pragmatisk hobbyist og ikke en som jobber med dette fagområdet.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Jeg synes det er interessante og sammenfallende med egne erfaringer, marsboer!
    Dette er vel rekord for tilbakemeldinger på grafer så langt, takker!!

    Her er de samme grafene, med tillegg av frekvenser ned til 20Hz:

    1.







    2.







    3.







    R
     

    Vedlegg

    M

    marsboer

    Gjest
    Kan du legge til frekvensverdiene for hver søyle slik som i forrige innlegg, hvis ikke er det vanskelig å lese grafene.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    20, 25, 31.5, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160 deretter som forrige.
    EDIT: altså: 200, 250, 315, 400, 500, 630, 800, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k og 8k

    Mvh
    Rolf
     
    M

    marsboer

    Gjest
    RoDa skrev:
    20, 25, 31.5, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160 deretter som forrige.
    EDIT: altså: 200, 250, 315, 400, 500, 630, 800, 1k, 1.25k, 1.6k, 2k, 2.5k, 3.15k, 4k, 5k, 6.3k og 8k

    Mvh
    Rolf
    I såfall må jeg bare ta av meg hatten for bassen i opsett 3, tror kanskje det kunne blitt litt i overkant for egen smak men.
    Men siden bassen er så tilsynelatende "perfekt" opptegnet kurvemessig så regner jeg med at dette er et oppsett som bruker DSP-korreksjon? Den relativt rette kurven i etterkant tyder nok også på dette.
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Det er helt korrekt, marsboer.
    Hatten trenger du ikke ta av selv, det fikser trøkket fra dette systemet. ;D

    R
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er faktisk pussig hvor mye opp og ned det går i systemet (nr. 3) som tar fart fra 20Hz.
    Oppførselen over 200Hz i system nr. 2 er veldig flott. Fullfrekvent DSP?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    System nr en og to er tradisjonelle. Nr 2 har subwoofer med innebygget DSP.
    System nr 3 er dsp-regulert bass fra 100 og ned hvis jeg husker rett. Høypass også.

    Alle tre har "apekister", noen med pustehull.

    R
     
    M

    marsboer

    Gjest
    For meg som er uinnvidd, hvilken høyttalertype referer apekiste til, og hvordan i huleste har den fått denne assosiasjonen? :)

    Beklager dumt spørsmål!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    marsboer skrev:
    Ok, jeg tar hintet.
    Det er bare nerden i meg som ikke kjenner sin besøkelsestid ;D
    Dette er interessant, se bort fra snorkingen til MaHa! :D
    Nerd ivei du!
     
    R

    RoDa

    Gjest
    marsboer skrev:
    For meg som er uinnvidd, hvilken høyttalertype referer apekiste til, og hvordan i huleste har den fått denne assosiasjonen? :)

    Beklager dumt spørsmål!
    Tradisjonell dynamisk høyttaler.
    Bare en intern spøk, sorry.
    Pustehull = bassrefleks
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.609
    Antall liker
    30.376
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Monkey Coffin. Jeg leste det først i The Audio Critic.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Valentino skrev:
    Monkey Coffin. Jeg leste det først i The Audio Critic.
    Jeg har nok ikke drevet med dette lenge nok...

    Er knapt tørr bak øra enda :)
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.656
    Antall liker
    4.286
    DIY_dude skrev:
    Jeg er fortsatt ikke med på ideen om at et godt anlegg avslører dårlige innspillinger. Det er og blir feil. Da må det være en form for forvrengning, ukontrollert spredning, feil frekvensgang, peaker i responsen, ett eller annet galt.

    At man må gjøre et kompromiss i forhold til de beste innspillingene for å få dårlige innspillinger til å høres levelig ut er BS i min bok. Men så er jeg også av den oppfatningen at det meste av kommersielt hifi-utstyr er søppel. ::)
    Helt enig.
     
    M

    marsboer

    Gjest
    Bare for å tenne på debatten litt så kan vi jo se på følgende sammenheng.
    Det sies her at R.E.S.' anlegg er relativt tilgivende på det meste av musikk. Dette sies også om Valentinos anlegg.
    I tillegg har vi min egen ubekreftede påstand om at mitt anlegg også spiller også dårlige innspillinger på en levelig måte.

    Så kommer 100-kroners spørsmålet:
    Er det noen fellestrekk i disse anleggene?

    Hint: Se på kilden ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn