Og her er rosinen i pølsa; Neil Ardley. Genialt. Mannen har solgt over 10 000 000
bøker fordelt på 101
titler. Desverre er hans musikk ikke like utbredt!
*Symphony of Amaranths er et mesterverk i orkestral jazz(?) - rock(?). "The Dong with a Luminous nose" er et fantastisk stykke med den eksentriske, skotske lyrikeren Ivor Cutler på nasal vokal. Ellers medvirker alt som kan krype å gå av store navn innen britisk jazz og jazzrock. Plata er desverre aldri reutgitt på vinyl og aldri utgitt på CD! Dette til tross for at dette kanskje er det største verket innen britisk jazz og jazzrock. Originalplata går desverre for omlag 2000kr hvis du er heldig!
*Greek Variation er også orkestral i formen og ligger nærmere jazz enn jazzrock. Aldeles fantastisk denne òg. Den har i likhet med Amaranths en ypperlig lydkvalitet. Denne finnes imidlertid på CD. Amazon.co.uk har den!
*Hamony er mer elektronisk i formen og grenser til instrumental prog. Anbefales. Utgitt på CD i Japan.
*Kaleidoscope er mer typisk jazzrock. Er variasjoner over en minimalistisk tema. Finnes både på CD og vinyl. Er reutgitt på dobbel (originalen var enkeltalbum) LP på 180g vinyl av Pure Pleasure. Denne kan ennå fåes. Acoustic Sounds har den. Dette er en perle. Noen kommentarer (fra Acoustic Sounds):
"Remastered, re-evaluated, this landmark 1976 recording by a who's-who of British jazz - including Barbara Thompson, Ian Carr (Nucleus), Tony Coe, Geoff Castle and Dave Macrae - reaffirms Neil Ardley as one of the most important innovators of British modern jazz.
This album became famous for its supremely original music but also for it's impeccable engineering by Martin Levan. On the original single LP, the sound quality had to be compromised to enable the inclusion of 27 minutes of music per side. Much of the bass and stereo effect was removed. Now as a double LP mastered from the original analog tapes, all of the "missing" bass and stereo effect is here for all to savor and enjoy. At the time of its original release in 1976, Kaleidoscope Of Rainbows received critical acclaim from a wide spectrum of the day's music critics. Here's a sampling of some reviews:
"This work is possibly the most significant piece of composition since - what? Sgt Pepper? Pet Sounds? Gil Evans' Miles Ahead? Tubular Bells? Its beauty and superb sense of structure will mark it out, in no uncertain terms as one of the great musical achievements of our age." - Karl Dallas, Melody Maker
"The brisk alternation of moods and textures keeps the listener on the edge of his seat...stunning variety." - Dave Gelly, The Observer
"It's made to be savoured, enjoyed and, maybe, thought about a bit: for within it lies a part of the musical future. Musically, it's superb." - Derek Jewell, The Sunday Times