Jazzrock anbefalinger?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nova var et italiensk jazzrockband stasjonert i England (sistealbumet var produset i USA og lider av det :(). De sprang ut av det Italienske progrockbandet Osanna. De er karakterisert ved den eminente gitaristen Corrado Rustici og saksofonisten Elio D'Anna. Disse to spiller ofte samme melodilinje synkront på sine respektive intrumenter noe som gir bandets deres karakteristiske sound.
    Førsteplata, Blink, er nokså energisk og ligner på Mahavishmu Orchestra. Desverre er den produsert av Rupert Hine (hvorfor i all verden har denne mannen fått lov å produsert en eneste plate ???) noe som gjør lyden, spesielt rytmeseksjonen, dårlig.
    Andre plata, Vimana, er et mesterverk. Den låter som BrandX. Der er ikke så rart: plata er produsert av Robin Lumley (Brand X) og Percy Jones (også Brand X) på bass. Michael Walden fra mahavishnu Orchestra på trommer dessuten figurerer Phil Collins på assortert perkusjon.
    Wings of Love går stort sett i samme leia men er litt letttere og ikke fult så bra.
    Sisteplata, Sun City, er kommersiell og produsert i USA og er kun for kompletister. Den er i grunnen ikke dårlig men neppe noe for jazzrock fans.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Denne karen er selfølgelig obligatorisk ;)
    Mange perler her. Liker spesielt godt Pat Metheny Group (den hvite) samt Wichita
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg vil slå et slag for Stanley Clarke. Albumet nedenfor ble kjøp rundt 1978 såvidt jeg husker.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    roger skrev:
    Vi må ikke glemme Stomu Yamashta og hans Go prosjekt med et topplag av jassrockere http://www.geocities.com/Tokyo/7011/sy.html
    Nei, la oss ikke glemme Stomu. Go prosjektet er bra det. Det gjelder Go, Go Live from Paris (flott lyd!) og Go Too. Her bidrar folk som Michael Shrieve (ex Santana), Al Di Meola, Klaus Schulze, Steve Winwood etc. Musikalsk har det crossoverappell. Goo Too er mer i funk/soul sjangeren.
    Hans tidligere plater er mer tradisjonell jazzrock i britisk tradisjon. Her medvirker folk fra Isotope (jeg mistenker at dette bandet sprang ut fra en Yamashta session) og Soft Machine (Hugh Hopper); dessuten Morris Pert som vi kjenner fra Brand X. Enkelte av hans tidligere plater er avantgardemusikk.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Disse platene har vel i grunnen vært anbefalt før men....
    Janne Scaffer: Earmeal
    Jeff Beck/Jan Hammer: Live
    Mahavishnu Orchestra: Vision of the emerald beyond
    Colosseum II: War dance

    Disse er obligatoriske for de som vil ha jazzrock med vekt på rock og vil ha musikk med trøkk i. Alle disse kjennetegnes ved eminente gitarister; Janne Schaffer, Jeff Beck, John McLaughlin og Gary Moore; say no more.... 8)

    Musikk for å blåse ut ørevoks!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Gary Boyle har to soloalbum som anbefales. Han har spilt i Brian Auger's Trinity, Isotope og bandet til Stomu Yamashta.

    The Dancer er podusert av Robin Lumley (Brand X) og har hans typiske luftige produksjon (= bra lyd!). Stilmessig er den nær Brand X.

    Electric Glide er stilmessig midt imellom britisk og amerikansk jazzrock. Den relativt lett, gitarbasert. Her spiller også Gary More på gitar. Reutgitt på CD eller var det LP (hukommelsen! ;D) av Naim eller var det Linn ( ;D), som referanseplate; både av lydmessig og musikalske grunner. God lyd og god musikk!
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    John McLaughlin har to utmerkede, elektriske album; Electric Guitarist og Electric Dreams. Disse domineres selvfølgelig av elektrisk gitar ;). Begge er råbra! Spesielt minneverdig er gitarduetten med Carlos Santana på Electric guitarist.
     

    Vedlegg

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Reutgitt på CD eller var det LP (hukommelsen! ;D) av Naim eller var det Linn ( ;D), som referanseplate; både av lydmessig og musikalske grunner. God lyd og god musikk!
    CD, Naim.

    Veldig bra plate IMO.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Andy skrev:
    Og av nyere ting er denne helt rå. :eek:

    Kjøpte denne på din anbefaling og den dumpet ned i postkassen i går. Det var et skikkelig blinkskudd. Anbefales videre til andre.

    Elektron
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Wilding/Bonus: Pleasure signals er en annen plate med Brand X medlemmer. Phil Collins, John Goodsall og John Giblin blant andre deltar (jeg har picturedisc utgaven som er litt sparsom med opplysninger!).
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    For de som liker lett amerikansk jazzrock eller fusion som det heter "over there" er jo Dave Grusin og Lee Ritenour, pluss kompani, anbefalelsesverdi. Dette er ikke så glatt som Mezzoforte eller David Sandborn.
    Disse platene ble jo brukt mye i sin tid for demonstrasjon av hi-fi utstyr. Flere av disse er direktegraverte.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Når vi er inne på amerikansk, melodiøs fusion:
    Eric Gales "Ginseng Woman" er en flott representant for sjangeren. Thijs van Leer's (han fra Focus) "Nice to have met you" er innspilt i USA med amerikanske musikere; bla, Eric Gale og anbefales også. Bob James "Touchdown" er jo en klassiker i sjangeren...
     

    Vedlegg

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Hardcore Miles-purister får vel pustevansker når platene fra tampen av
    -60 tallet, "In a Silent Way" og fremover blir nevnt, men mer jazzrockorienterte
    plater som "The Man with the Horn" (-81), "Decoy" (-84) og "You're Under Arrest" (-85)
    synes jeg har sine stunder.

    Da er det vel like før Miles-mafiaen banker på vil jeg tro ;D
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jazzrock, jazz, rock? Hva skal man kalle JOHN McLAUGHLIN`s ADVENTURES IN RADIOLAND? Jeg kaller det jazzrock, jeg, ferdig arbeid.
    Dette bandet gikk i studio i Milano i 1986, med blant andre bassisten JONAS HELLBORG i rekkene.

    Sjekk ut platene til JONAS HELLBORG. Sterke saker.

    Olllie
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jazzrock, iblandet litt stratosfærisk pop og jazz. Hva har vi da? jo, LONNIE LISTON SMITH. Lytter nå til platen VISIONS OF A NEW WORLD. Dette er god musik!!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    I min Return To Forever anbefaling glemte jeg disse to :-[
    To av deres beste. Begge er ypperlige og anbefales uten reservasjon!
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Voff skrev:
    I min Return To Forever anbefaling glemte jeg disse to :-[
    To av deres beste. Begge er ypperlige og anbefales uten reservasjon!
    Støtter absolutt dette.
    Song to the Pharao King var min innføring til Jazzrock.
    Ikke det enkleste (60 modell) men desto kjekkere 8)
     

    jojen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2004
    Innlegg
    96
    Antall liker
    2
    Trådstarter nevnte fokus på nye band.

    Min mening er at Jaga Jazzist kan puttes i (bl.a.) en ¨Jazzrock¨ folder. Noe av det de gjør kan ligne på Soft Machine ¨Bundles¨.


    Har noen nevnt Chick Coreas ¨Return To Forever¨ gruppe? Samt albumet ´(The Leprechaun)?
    (Har ikke niglodd på hele tråden)

    Norske:
    Jon Eberson Band
    Moose Loose (ypperlig!)

    Uten plate, med mimring:
    Husker et Osloband kalt ¨Celeste¨ som spilte (det jeg husker var) jazzrock på slutten av 70-tallet

    Forøvrig, som nevnt over:
    Caldera er et ypperlig band, har ovennevnte ¨Dreamer¨ samt en annen som heter ¨Time and chance¨.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Brian Auger har jeg vel anbefalt før men....

    Live Oblivion Vol.1 og Vol 2(dobbelalbum), sistnevnte forøvrig for anledningen signert av Brian Auger :D, er en av tidenes live album sammen med Almann Brothers Fillmore East og Yessongs.
    Egentlig burde det vel vært ugitt som trippelalbum men markedsfolka hos RCA gave konstertopptaket ut som èn enkelt og og ett dobbeltalbum.
    Plata inneholder forøvrig også vokal; av Alex Ligertwood, kanskje mest kjent som mangeårig medlem av Santana....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Denne er kanskje litt på kanten men...

    Armando Perazas LP fra 1968 kan kanskje ikke betegnes som rock, men den er en jazzhybrid: jazzlatinopop :)
    En slags lett jazz variasjon rundt "La Bamba" er kanskje en noenlunde trefende betegnelse. Hans "Red Onion" er en klassisk låt. Forøvrig medvirker en ung Chick Corea her.
    Peraza er opprinnelig fra Cuba og er kanskje mest kjent for de fleste som mangeårig perkusjonist i Santana.
    Anbefales....
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en aldeles knall kanon LP fra George Duke. Gitt ut like etter han forlot bandet til Frank Zappa. Det høres!
    Her medvirker bla. Lee Ritenour, Flora Purim, Daryl Stuermer, Tom Fowler, Bruce Fowler, Ruth Underwood, etc...
    Bør appelere til alle som liker tidlig Return to Forever samt Zappa sånn ca tidlig 70-tall. I tillegg er det til tider svært så funky. En perle!
     

    Vedlegg

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Dette er en aldeles knall kanon LP fra George Duke. Gitt ut like etter han forlot bandet til Frank Zappa. Det høres!
    Her medvirker bla. Lee Ritenour, Flora Purim, Daryl Stuermer, Tom Fowler, Bruce Fowler, Ruth Underwood, etc...
    Bør appelere til alle som liker tidlig Return to Forever samt Zappa sånn ca tidlig 70-tall. I tillegg er det til tider svært så funky. En perle!
    Jada, dette er goe greier. I tida etter FZ gjorde George Duke noen veldig gode plater, og dette er en av dem. Tar den frem enkelte ganger for å komme i godt humør!! ( Jeg er selvsagt IKKE i spesielt dårlig humør ellers).

    Olllie
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Barbara Thompson har endel utmerkede plater. Jeg liker disse to best. God lyd har de også. Anbefales.
    Selvfølgelig er mannen hennes, John Hiseman - fra Colosseum (II) - , på trommer....
     

    Vedlegg

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Nøtterøy
    Fikk denne i posten i dag. :)

    Hun ser ung og uskyldig ut jenta, men dæven så det svinger. Spiller bass som bare det. Skikkelig jazzrock. Spilt med Marcus Miller har hun også.

    Anbefales!




     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Tal Wilkenfeld har også spilt konserter med Chick Corea
    og er fast bassist i bandet til Jeff Beck.

    Anbefaler forøvrig denne:

     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Vedlegg

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Nøtterøy
    Takk for fint tips Distinctive! :eek:

    Ikke hørt om før. Dette låt bra. Den skal bestilles. :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Andy skrev:
    Takk for fint tips Distinctive! :eek:

    Ikke hørt om før. Dette låt bra. Den skal bestilles. :)
    Hun spiller også sammen med Marcus Miller, Pat Metheny og Tribal Tech. (feks. i Montreux).

    Når dette er sagt, så er det mer soul-preget hip-hop med ekstrem snert og timing som er hennes varemerke.
    Hun spiller bass, vokal, alle komposisjoner, tekster, bandleder, osv.
    Merkelig at hun ikke er større utenfor USA.
    Her er et par smakebiter til:
    http://www.amazon.com/Cookie-Anthropological-Mixtape-MeShell-NdegéOcello/dp/B00005UEAU/ref=ntt_mus_ep_dpi_5#moreAboutThisProduct
    http://www.amazon.com/Plantation-Lullabies-MeShell-NdegéOcello/dp/B000002ML4/ref=pd_sim_m_1#moreAboutThisProduct
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Vedlegg

    Per Rune

    Medlem
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Eg kjem seint inn, men... Eg ser at nokon har anbefalt Billy Cobham og George Duke, men ikkje saman... Dei turnerte i Europa ( også i Oslo) i 1976 med Billy Cobham/George Duke band, og hadde med gitarist John Scofield og bassist Alphonso Johnsen. Dei innspela då eit fantastisk album! "Hip Pockets" er verd heile prisen, medan " Al Mustafa, the beloved" kan betegnast som kuriosa...
     

    Vedlegg

    anekdoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.07.2006
    Innlegg
    522
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    4
    Hva med denne canterburygjengen: Soft Machine, Hatfield and the North, Gilgamesh, National Health, Matching Moles, Gong (etter -76). ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nucleus var en av de aller beste jazzrock gruppene i Storbritania på 70-tallet. De var forøvrig også en av pionerene og stilskaperne. Ian Carr, som ledet bandet, spiller trompet og har skrevet bøker bla om Miles Davis. Mange hotte navn innen britisk jazzrock har vært innom Nucleus. Musikken kan best beskrives som typisk detektime musikk for serier fra 70-tallet!
    Til tider så groovy at jeg får lyst til å stikke hodet inn i bassrefleksporten!
    Nucleus må bare høres.


     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.734
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Nøtterøy
    Tar opp denne tråden igjen. Vil ha tips om nyere ting. Ikke sytti og åttitalls greier. :) Jazzrock/Jazzfusion/Jazz-world music. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn