Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.987
    Antall liker
    17.165
    Jeg kan jo ta feil, men jeg tror det er ganske mange som syns og støtter opp om at skeive skal få leve livene sine i fred som alle andre uten å bli utsatt for hets og diskriminering, eller i verste fall vold og drap. Liksom helt vanlige menneskerettigheter
    Det får man da både tro og håpe, men det er ikke veldig mange av de edle sakene her i livet masse bedrifter og andre offentlige aktører bruker en ukes tid på å markere, stille opp i parade eller demonstrasjonstog for eller i det hele bruker spesielt mye energi på å markere at man i alle fall ikke er i mot. Dette med rimelig stor margin den største markeringen av noesomhelst i Oslo (over tre ganger så mange som barnetoget på 17. mai .- over 100k vs 30k), jeg tror ikke dette er den saken som engasjerer mest i nasjonen akkurat selv om det er den største markeringen men jeg skjønner jo at det er artig å være med på, det er ikke det.

    Jeg har opp gjennom årene vært i veldig mange diskusjoner i veldig mange sosiale sammenhenger med veldig mange ulike folk men skeives rettigheter har aldri som jeg kan huske på vært et tema. Det tar jeg i det minste som en indikator på at det ikke akkurat er det saksomplekset som ligger fremst i pannebrasken til folk og fe selv om det er mye som skjer i løpet av pride-dagene. Det er heller nesten aldri et tema i kommentatoriet i de store avisene.

    Om man ikke ser hvor spesielt dette er så synes i alle fall jeg at det er ganske merkelig, det finnes ingen paralell jeg kan komme på i alle fall. Da Petter Nome i sin tid hadde sine 15 minutter som folkefører for "antikrigsdemonstrasjoner" var det anslagsvis 60.000 personer som møtte opp for å høre hans appell. Rent anekdotisk var det ingen av de fremmøtte som kunne svare riktig på hva som var den første daværende væpnede konflikten i verden så det faktiske engasjementet var det nok litt såder med.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    18.827
    Sted
    Sølvbyen
    Det får man da både tro og håpe, men det er ikke veldig mange av de edle sakene her i livet masse bedrifter og andre offentlige aktører bruker en ukes tid på å markere, stille opp i parade eller demonstrasjonstog for eller i det hele bruker spesielt mye energi på å markere at man i alle fall ikke er i mot. Dette med rimelig stor margin den største markeringen av noesomhelst i Oslo (over tre ganger så mange som barnetoget på 17. mai .- over 100k vs 30k), jeg tror ikke dette er den saken som engasjerer mest i nasjonen akkurat selv om det er den største markeringen men jeg skjønner jo at det er artig å være med på, det er ikke det.

    Jeg har opp gjennom årene vært i veldig mange diskusjoner i veldig mange sosiale sammenhenger med veldig mange ulike folk men skeives rettigheter har aldri som jeg kan huske på vært et tema. Det tar jeg i det minste som en indikator på at det ikke akkurat er det saksomplekset som ligger fremst i pannebrasken til folk og fe selv om det er mye som skjer i løpet av pride-dagene. Det er heller nesten aldri et tema i kommentatoriet i de store avisene.

    Om man ikke ser hvor spesielt dette er så synes i alle fall jeg at det er ganske merkelig, det finnes ingen paralell jeg kan komme på i alle fall. Da Petter Nome i sin tid hadde sine 15 minutter som folkefører for "antikrigsdemonstrasjoner" var det anslagsvis 60.000 personer som møtte opp for å høre hans appell. Rent anekdotisk var det ingen av de fremmøtte som kunne svare riktig på hva som var den første daværende væpnede konflikten i verden så det faktiske engasjementet var det nok litt såder med.
    Må helt ærlig si at jeg sliter litt med å forstå hvor skoen trykker. Er det at andre verdige saker ikke får like mye oppmerksomhet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.987
    Antall liker
    17.165
    Må helt ærlig si at jeg sliter litt med å forstå hvor skoen trykker. Er det at andre verdige saker ikke får like mye oppmerksomhet?
    Nei, de fleste saker får ikke særlig oppmerksomhet eller engasjement og det ville uansett i praksis være umulig at alt mulig fikk like mye oppmerksomhet og i alle fall ikke så omfattende som Pride-markeringen er. Men jeg registerer at viljen til å drodle over det - etter min mening noget spesielle i den rollen akkurat denne markeringen har fått i norsk offentlighet ikke er allverdens så det er sikkert like greit å la det ligge.

    For å ta en liten analogi: I 2020 var det 15-20.000 som tok til gatene i Oslo ifm BLM-demonstrasjoner i tjukkeste corona-tiden. Siden har dette gått til et sted mellom liten markering til ingen markering (kan ikke huske å ha hørt om noen). Skal man derav anta at det ikke er noen som bryr seg om rettighetene til fargede eller mer spesifikt poltivold i USA mot fargede som var hva som i sin tid utløste dette? Det var noe "alle" skulle være engasjert i den gang da, så døde det så langt jeg har registrert fullstendig ut her i landet i alle fall. Jeg tipper det faktiske engasjementet og holdninger i befolkningen er sånn ca akkurat det samme både før og etter denne markeringen. Nå var riktig nok 2020 en spesiell tid og folk var sikkert sulteforet på noe å drive med osv, men det endrer uansett ikke på det prinsipielle ved det.

    Når jeg er i sentrum-sentrum en sjelden gang så er det typisk en liten gjeng ukrainere som holder på foran Stortinget. Kanskje 15-20 personer eller deromkring. Dersom målestokken for engasjement og holdninger er hvor mange som tar til gatene og går i tog i en eller annen form så vil man nødvendigvis måtte konkludere med at dette er det knappest noen i nasjonen som bryr seg om krigen som foregår der, men slik er det rimelig nok ikke - det er bare ikke gøy å være med på og om det kanskje var det en gang så er det ikke det på femte året.
     

    Proethifi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    2.525
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    «Det store flertallet av befolkningen er enig i påstanden om at alle nyter godt av å leve i et samfunn der skeive kan være åpne, og det er høy oppslutning om et mangfoldig samfunn. Samtidig oppgir 1 av 5 at de er ganske eller helt enige i påstand om at kampen for lhbt+-personers rettigheter har gått for langt.»

    Litt blandet drops i befolkningen mao…
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.173
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Oslo
    Sist jeg var utenfor Stortinget var det et hundretalls iranere som demonstrerte.
    Ikke for sønnen til shahen/"kronprinsen" men for et demokratisk sekulært Iran.
    Inne på Stortinget ble sønnen til den tidligere diktatoren tatt imot med pomp og prakt
     

    Billbob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.458
    Sist jeg var utenfor Stortinget var det et hundretalls iranere som demonstrerte.
    Ikke for sønnen til shahen/"kronprinsen" men for et demokratisk sekulært Iran.
    Inne på Stortinget ble sønnen til den tidligere diktatoren tatt imot med pomp og prakt
    Blei han å smugla inn bakveien?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    37.379
    Antall liker
    22.006
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen velger å ta ut sine frustrasjoner som Sanna Sarromaa
    Andre som Sigrid Bonde Tusvik
    Ingen tvil om hvem jeg synes er mest konstruktiv
    Syns vi trenger begges betraktninger; den som ser oss utenfra òg den som ser oss innenfra.

    Likte spesielt "My Ass!" Den brukes alt for lite for å stoppe generelt pisspreik!
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.142
    Antall liker
    5.204
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne kunne sikkert gått inn i motsatstråden, hva har gått godt..
    en skikkelig vinn vinn for alle
    la alle skoleunga få dopamin scrollet
    så kan lærerne konsentrere seg om å lære de (få?) som vil lære noe skikkelig
    i dag sliter jo de skoleflinke med på nok utfordrende oppgaver

    og som vi vet, KI vil ta bort noen arbeidsoppgaver og da kan jo dopaminhuene stå først i den køa, noen skal jo ut av det fremtidige arbeidslivet, og ikke nødvendigvis grunnet pensjonsalder
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    8.939
    Torget vurderinger
    0
    Selvom jeg skrev det inn i sitat så var det ikke rettet mot deg.
    Mer en generell betraktning fra min side.
    En stor andel av Norges befolkning kjenner neppe noen transer og da blir det jo lett slik at de man får med seg gjennom media «definerer» deres oppfatning - og da får man jo et litt feil bilde.
    Redd du er inne på noe der. Jeg kjenner en transperson. Jeg oppfatter henne som 100% kvinnfolk! Humørsyk og lunefull men kan jo være veldig sjarmerende og grei også. Som sagt 100% som et hvilket som helst kvinnfolk!;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.010
    Antall liker
    8.939
    Torget vurderinger
    0
    Også hadde jeg satt utrolig pris på om vi bare kan slutte å bruke begrepet "transer" om transpersoner. Det blir litt som å kalle homofile for "homser" hver gang man omtaler dem, eller folk med downs syndrom for "mongoer". 🙂
    Det vil nok gå seg til men du må nok regne med at det tar noen år.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    10.792
    Antall liker
    17.257
    Torget vurderinger
    2
    Forrige uke mistet de fatningen og satte krisestab i kommunen, nå viser det seg at det har vært slik de siste 15 årene...

    De får hvile krisestaben sin til neste gang noen punkterer eller noe slikt heller..


     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.286
    Antall liker
    13.680
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Heldigvis er det neppe noen videre fare på ferde. Selv om målingene er og lenge har vært 2X grensen for innrapportering og tiltak, så er de fremdeles rundt halvparten av det som regnes som grenseverdien for når det begynner å stå om helsa.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    2.329
    Antall liker
    723
    Man behøver ikke bli personlig støtt, det dreier seg om å være prinsipiell. ISrael skal ikke drepe barn på Gaza. Gamle kjærringer skal ikke rope skjellsord etter mørkhudede på gata i Oslo. Kvinner skal ikke behøve å bruke Niqab. Og en masse annet. Det er rasende irrelevant om dette støter meg personlig, det dreier seg om å ta et prinsipielt standpunkt om hvordan samfunnet skal behandle menneskene som lever i det.
    Hvordan skal du få f.eks muslimer til å like/akseptere homofili??
    Antallet i enkelte byer øker veldig fort.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.173
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Oslo
    Hvordan skal du få f.eks muslimer til å like/akseptere homofili??
    Antallet i enkelte byer øker veldig fort.
    Og hvordan skal du få konservative kristne til å ikke bekjempe vindmøller, unnskyld regnbuer?
    Antallet i deler av landet øker veldig fort.
    Har faktisk ikke sett et eneste innlegg fra muslimer mot Pride, så om det er skeives ve og vel som bekymrer deg er neppe det muslimske samfunnet du bør rette deg mot.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    18.827
    Sted
    Sølvbyen
    Kanskje det er alle muslimene i Rogaland, Agder og Telemark som gjør at holdningene ovenfor skeive har stagnert de siste årene? Eller kanskje det har noe med framveksten av konservativ propaganda i sosiale medier og alternative nyhetskanaler å gjøre?

    Bufdir har fulgt utviklingen i befolkningens holdninger til lhbt+-personer over tid. Lignende undersøkelser har blitt gjennomført fire ganger tidligere, den første i 2008. Opinion har gjennomført årets undersøkelse på oppdrag fra Bufdir.

    – De siste tallene viser at den positive utviklingen i holdninger til skeive har stoppet opp, og at holdningene til skeive er mer delte enn tidligere. Andelen som forholder seg nøytralt har gått ned, mens både negative og positive holdninger har økt. Vi følger særlig med på økningen i negative holdninger, sier Anne Magdalena Solbu Kleiven, divisjonsdirektør i Bufdir.

    Holdninger til skeive varierer tydelig med alder, kjønn og bosted. Kvinner er generelt mer positive enn menn, og denne forskjellen er særlig tydelig blant de yngste. Unge kvinner under 30 år er mest positive, mens unge menn er mest negative.

    Det er likevel menn i aldersgruppen 30 til 39 år som driver den største negative holdningsendringen siden 2022, og som har blitt mer negative til transpersoner, kjønnsmangfold, homofile, lesbiske og bifile.

    Geografisk er befolkningen i Oslo klart mer positive til skeive enn resten av landet, mens negative holdninger er mest utbredt i Rogaland, Agder og Telemark. Forskjellene er størst når det gjelder holdninger til transpersoner og ikke-binære, der andelen negative holdninger er markant høyere i Rogaland, Agder og Telemark enn i resten av landet.

    Opinions analyser viser at kontakt med lhbt+-personer er den enkeltfaktoren som i størst grad forklarer forskjeller i holdninger, både til homofile og lesbiske og til transpersoner.

    – Denne undersøkelsen underbygger viktigheten av å fortsette kampen for et inkluderende og trygt samfunn, der alle kan være den man er og elske den man vil. At det er folks egen kontakt med lhbt+-personer som er den viktigste faktoren for hvilke holdninger folk har, viser viktigheten av felles møteplasser, åpenhet og synlighet. For Arbeiderparti-regjeringen er det grunnleggende at alle skal kunne leve trygge og gode liv i Norge, og derfor styrker vi arbeidet med skeives rettigheter og har mer enn doblet støtten til skeive organisasjoner, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

    Interessant nok ser det ut som utviklingen med at skeive har blitt stadig mer akseptert stoppet opp i 2022, selv om jeg er litt usikker på akkurat hvordan man skal tolke det.

    Flertallet i befolkningen er positivt innstilt til lesbiske, homofile og bifile, viser årets undersøkelse. Fra 2008 til 2022 har holdningene utviklet seg jevnt i positiv retning. I løpet av de siste nesten 20 årene er andelen med negative holdninger til skeive nesten halvert.

    Etter 2022, som var tidspunktet for forrige måling, har denne utviklingen gått i stå. Andelen med negative holdninger har holdt seg på samme nivå, og det er heller ikke flere som er positive.

    Mer enn én av fire svarer at de verken er positive eller negative. Samtidig er det færre nå enn tidligere som ikke tar stilling til spørsmålene, noe som tyder på at flere har mer kjennskap om disse gruppene og har gjort seg opp en mening. Det kan også være et uttrykk for at man ikke vurderer andre mennesker basert på seksuell orientering.

    – Befolkningens holdninger har stor betydning for hvordan skeive personer har det, både med tanke på selvfølelse og muligheten til å være åpne. Negative holdninger kan føre til diskriminering og andre reaksjoner som rammer skeives levekår og deltakelse. Holdningsundersøkelser gir oss derfor ikke bare et bilde av hva folk mener, men også innsikt i hvordan samfunnet faktisk kan være for lhbt+-personer. Dette er viktig kunnskap for å forstå utfordringene de møter, sier Solbu Kleiven.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.987
    Antall liker
    17.165
    Kanskje det er alle muslimene i Rogaland, Agder og Telemark som gjør at holdningene ovenfor skeive har stagnert de siste årene? Eller kanskje det har noe med framveksten av konservativ propaganda i sosiale medier og alternative nyhetskanaler å gjøre?
    ....
    Interessant nok ser det ut som utviklingen med at skeive har blitt stadig mer akseptert stoppet opp i 2022, selv om jeg er litt usikker på akkurat hvordan man skal tolke det.
    Tipper det kommer av at det offentlige ordskiftet har vært preget av ting knyttet til hva kjønn er/hva er en kvinne eller man/flytende kjønn og relaterte temaer. Jeg oppfatter den generelle toleransen til å være lavere der enn når det gjelder den mer "klassiske" med homofile/lesbiske, det er det vel knappest noen som snakker særlig om lengre, kanskje med unntak av i ymse mørke konservative religiøse avkroker.

    På en annen side var det neppe noe vannskille akkurat i 2022 her, i alle fall ikke som jeg kan huske, ei heller at det er lett å peke på noen opplagt forklaring til hvorfor akkurat disse fylkene skiller seg ut. At det er i bibelbeltet er kanskje det første å tenke på siden man ikke ser samme i andre grisgrendte strok. Folk hadde sikkert god til til å dykke ned i ymse kaninhull på internett i årene før siden det ikke var allverdens å ta seg til ellers.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    9.101
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Har faktisk ikke sett et eneste innlegg fra muslimer mot Pride, så om det er skeives ve og vel som bekymrer deg er neppe det muslimske samfunnet du bør rette deg mot.
    Med terrorangrepet i 2022 i minnet, er det vel neppe heilt off å seia at det finst ei førestilling, iallfall i nokre muslimske miljø, om Pride som symbol på «den liberale vestens seksuelle dekadanse» . Om det er sterkare eller svakare enn i ulike hardcore kristne miljø, anar eg ikkje.

    Samtidig: Det er jo knapt ein einaste konservativ muslim som ytrar seg som det i den offentlege debatten lenger. Derimot er det stadig fleire radikal-konservative kristne som gjer det, også politisk (td. flagg-kranglinga).
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.173
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Oslo
    Med terrorangrepet i 2022 i minnet, er det vel neppe heilt off å seia at det finst ei førestilling, iallfall i nokre muslimske miljø, om Pride som symbol på «den liberale vestens seksuelle dekadanse» . Om det er sterkare eller svakare enn i ulike hardcore kristne miljø, anar eg ikkje.

    Samtidig: Det er jo knapt ein einaste konservativ muslim som ytrar seg som det i den offentlege debatten lenger. Derimot er det stadig fleire radikal-konservative kristne som gjer det, også politisk (td. flagg-kranglinga).
    Landene i Europa som har vært "hardest i klypa" mot alt Pride og ikke - hetereo har vært Orbans Ungarn, Polen og Putins Russland.
    Ikke akkurat land dominert av muslimer
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    18.827
    Sted
    Sølvbyen
    Tipper det kommer av at det offentlige ordskiftet har vært preget av ting knyttet til hva kjønn er/hva er en kvinne eller man/flytende kjønn og relaterte temaer. Jeg oppfatter den generelle toleransen til å være lavere der enn når det gjelder den mer "klassiske" med homofile/lesbiske, det er det vel knappest noen som snakker særlig om lengre, kanskje med unntak av i ymse mørke konservative religiøse avkroker.

    På en annen side var det neppe noe vannskille akkurat i 2022 her, i alle fall ikke som jeg kan huske, ei heller at det er lett å peke på noen opplagt forklaring til hvorfor akkurat disse fylkene skiller seg ut. At det er i bibelbeltet er kanskje det første å tenke på siden man ikke ser samme i andre grisgrendte strok. Folk hadde sikkert god til til å dykke ned i ymse kaninhull på internett i årene før siden det ikke var allverdens å ta seg til ellers.
    Jeg tror litt det samme, eller som jeg sa, "framveksten av konservativ propaganda i sosiale medier og alternative nyhetskanaler". Jeg har iallfall opplevd det som at det stort sett er konservative krefter som har gjort det å være trans til en slags "debatt" hvor man stiller spørsmål til hva transpersoner er, og om de i det hele tatt finnes. Som f.eks. Matt Walsh, som laget en film hvor han gikk rundt og spurte "hva en kvinne er", og ble rasende når Professor Dave på YT laget en video som prøvde å oppklare litt av all forvirringen og misinformasjonen som ofte ligger i bunn når ytrehøyre prøver å problematisere "trans". Man ser også at et noen av de vanligste argumentene i kommentarfeltene er av typen "jeg har ingenting i mot homofile og lesbiske, men...." og "det finnes bare to kjønn", som om de ikke skjønner at mange transpersoner er binære og definerer seg innenfor nettopp ett av to kjønn.

    Jeg har lurt litt på om det skjedde noe i den kollektive bevisstheten og i kommentarfeltene under pandemien og i tiden etter, og ytterligere når Russland gikk inn i Ukraina. Jeg kjenner iallfall to stykker fra oppveksten som begge så ut til å bli kraftig radikalisert i samme tidsrom.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.173
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Oslo
    images (19).jpeg
    Var det slike tegninger under Covid som trigget hatet mot regnbuen?
    Har en følelse av at mange anti-pridere også er anti-vaxere
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    9.101
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Landene i Europa som har vært "hardest i klypa" mot alt Pride og ikke - hetereo har vært Orbans Ungarn, Polen og Putins Russland.
    Ikke akkurat land dominert av muslimer
    Openbert. Men bortsett frå Tyrkia er det vel ingen land i Europa der islam er ein del av hegemonisk, nasjonal-konservativ politikk, heller.

    Det er ofte eg gler meg over at konservative kristne og konservative muslimar ikkje finn saman til ein felles front.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.173
    Antall liker
    15.891
    Sted
    Oslo
    Openbert. Men bortsett frå Tyrkia er det vel ingen land i Europa der islam er ein del av hegemonisk, nasjonal-konservativ politikk, heller.

    Det er ofte eg gler meg over at konservative kristne og konservative muslimar ikkje finn saman til ein felles front.
    De fleste muslimer jeg kjenner, sikkert ikke et representativt utvalg, er omtrent like troende som de fleste nordmenn.
    De feirer Eid, vi feirer Jula med Sølvguttene og ribbe, men det er også omtrent alt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.519
    Antall liker
    5.711
    På en annen side var det neppe noe vannskille akkurat i 2022 her, i alle fall ikke som jeg kan huske, ei heller at det er lett å peke på noen opplagt forklaring til hvorfor akkurat disse fylkene skiller seg ut.
    2022 var året Twitter fikk ny eier om minnet mitt ikke er helt feil.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Hvordan skal du få f.eks muslimer til å like/akseptere homofili??
    Antallet i enkelte byer øker veldig fort.
    Jeg tenker at det er ikke noe mål i seg selv å få alle mennesker til å like noe som helst, i grunnen. Det dreier seg for meg utelukkende om anstendighet, da i form av at man lar folk i fred, enten man liker det de er eller holder på med, eller ei.
    Sånn sett finner jeg det ikke videre anstendig å blande inn den enkeltes gudetro, heller, det har i utgangspunktet ikke noe med saken å gjøre hva guden heter eller hvor hen kommer fra. Dermed finner jeg det like upassende å henge ut gruppen "muslimer" som gruppen "skeive".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.761
    Antall liker
    18.827
    Sted
    Sølvbyen
    Og han er både homofob++ og anti-vaxer blant mye annet tvilsomt.
    Men det skal han ha, han sørget virkelig for at kinesisk produserte elbiler fikk et fotfeste i Vesten
    Og som kjent er han anti-woke og anti-trans, og påstår at han "mistet sønnen sin til the woke mindvirus".

    Musk threw a spotlight on Wilson on Monday by speaking about their relationship in a video interview with psychologist and conservative commentator Jordan Peterson streamed live on X, saying he didn’t support Wilson’s gender identity.

    “I lost my son, essentially,” Musk said. He used Wilson’s birth name, also known as a deadname for transgender people, and said she was “dead, killed by the woke mind virus.”
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn