Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    ^ Eg trur det ofte er slik at særleg transdamer vert utsett for forventningar om bestemte typar «femininitet»; langt bestemte enn damer elles vert utsette for. Det trur eg er ein del av problemet, og noko som gjer at dette også er eit spørsmål om kvinnekamp/feminisme.

    Ikkje meininga å dra dette heilt over i «radikal kjønnsteori», altså, men eg trur det er noko der.
    Var dette et svar på innlegget mitt? Jeg er jo enig i at transkvinner ofte møter forventninger i forhold til både det ene og det andre, men klarer ikke helt å følge tankegangen fra det jeg skrev. 🙂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    – Dette er leit og en situasjon vi må rydde opp i. Vi må bare snu alle steiner og få kontroll på dette. Dette er helt klart alvorlig, spesielt det de sier om unge, sier ordfører Petter Sortland til Firda.
    Råder til helsekontroll
    Ifølge FHIs vurdering er det barn og særlig små barn som er mest sårbare ved eksponering for de påviste aluminiumsnivåene.

    Kommen vil fremover ta hyppige vannprøver for å overvåke utviklingen.

    – Kommuneoverlegen råder også til at alle barn i relevant alder som har drukket vann fra Kyrkjebø vannverk i perioden fra 2021 og frem til i dag, blir fulgt opp med regelmessige helsekontroller i årene som kommer. Det for å avdekke eventuelle senvirkninger av eksponeringen, heter det.

    Hvordan skal man egentlig "rydde opp i" at innbyggerne, og spesielt barn kan ha drukket vann med farlige nivåer av aluminium?

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    9.101
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Var dette et svar på innlegget mitt? Jeg er jo enig i at transkvinner ofte møter forventninger i forhold til både det ene og det andre, men klarer ikke helt å følge tankegangen fra det jeg skrev. 🙂
    Hehe. Eg er nok ofte (for) langt inne i mitt eige hovud.

    Det var vel mest eit svar til @ptb ; at det er lett at talspersonar (eller for den del kjende personar) som er trans, og spesielt transdamer, vert oppfatta som outrerte eller «skrullete», rett og slett fordi forventningane til dei er så spesifikke.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.961
    Antall liker
    3.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Dette er for så vidt i Danmark, men tar den her:
    Uansett hvor kokko en mann er, så finnes det et tilsvarende kokko kvinnemenneske som bokstavelig talt er klar til å gå til sengs med marerittet!
    Vis vedlegget 1206363

    FYI: Dette er U-båt-Madsen som torturerte og drepte en ung, svensk, kvinnelig journalist i U-båten.
    Damer elsker bad boys og menn de mener de kan endre... men han er jo god innerst inne, bare en dårlig oppvekst eller en dårlig dag
    De samme kvinnene som ender opp.med vold i hjemmet gang etter og aldri lærer.
    Noen er bare onde og skulle helst ikke ha vært her....
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.310
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Holmestrand
    Hehe. Eg er nok ofte (for) langt inne i mitt eige hovud.

    Det var vel mest eit svar til @ptb ; at det er lett at talspersonar (eller for den del kjende personar) som er trans, og spesielt transdamer, vert oppfatta som outrerte eller «skrullete», rett og slett fordi forventningane til dei er så spesifikke.
    Mitt første møte med en transperson var kunstneren Lars Gulbrandsen, eller Tatjana som hun senere kalte seg. Mener jeg var 5 år gammel, stemmer det så var det i 1963.
    Hun var ikke så ekstrem den gangen, men spesiell nok på landsbygda på Nordmøre.
    Hun havnet senere i Dagbladet etter å ha brukt dametoalettet på Fornbu, noe som vakte allmenn oppstandelse den gangen. Slutten av 70- tallet?
     

    Vedlegg

    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    10.793
    Antall liker
    17.259
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel ikke forbudt å bruke toalettene til andre kjønn, bortsett fra på arbeidsplasser mener jeg der det er regler som sier at det skal være herre og kvinnetoalett, private bygg er vel også unntak der eier kan bestemme.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.013
    Antall liker
    8.939
    Torget vurderinger
    0
    Det er et faktum at mange drapsdømte "drukner" i frierbrev.
    Og en lensmann der ned på vestlandet som yttret noe i retning av at "kvinner MÅ begynne å bruke hodet og styre unna de mest håpløse mennene ble nærmest lynsjet fordi han "la skylden på kvinnene". Det var jo ikke det han mente i det store og hele. han kun kommenterte en kvinne som uffet seg over slemme voldelig menn som banket sine kjærester. Hun selv hadde hatt slike kjærester tre ganger på rad! Og da mente "lovens vokter" at det kanskje var på tide å vurdere litt omkring hvilke menn hun fant attraktive. Men altså FYSJ OG FY! slik kan man ikke si til kvinner!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.013
    Antall liker
    8.939
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan skal man egentlig "rydde opp i" at innbyggerne, og spesielt barn kan ha drukket vann med farlige nivåer av aluminium?

    Aluminium er skadelig hvis man inntar det, det vet man! Man vet vel også at det ofte er etter mange år skadene viser seg.
    Demens er noe av det aluminium kan føre til! De må følge opp disse menneskene nøye i mange lange år!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.720
    Antall liker
    22.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Litt usikker på hva du vil ha meg til å innrømme med den siste delen av innlegget ditt, da. 🙂 Kanskje du har noen eksempler?
    Selvom jeg skrev det inn i sitat så var det ikke rettet mot deg.
    Mer en generell betraktning fra min side.
    En stor andel av Norges befolkning kjenner neppe noen transer og da blir det jo lett slik at de man får med seg gjennom media «definerer» deres oppfatning - og da får man jo et litt feil bilde.
     

    Proethifi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    1.955
    Antall liker
    2.525
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men kor mange er det som går ut frå klasserommet med den klare tanken om at "jess, no skal eg melda meg inn i eit parti", eller "no skal eg følgja med på kva kommunestyret styrar med, og melda inn mine tankar til partigruppene"?
    Personlig synes jeg ofte at TV - innslag fra kommunestyrerdebatter eller stortingsdebatten ofte er en ypperlig søvndyssende aktivitet…

    Synes dog jeg har lært mye mere om politikk og statsvitenskap fra denne TV-serien (Yes Minister/ Yes Prime Minister):


     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Hehe. Eg er nok ofte (for) langt inne i mitt eige hovud.

    Det var vel mest eit svar til @ptb ; at det er lett at talspersonar (eller for den del kjende personar) som er trans, og spesielt transdamer, vert oppfatta som outrerte eller «skrullete», rett og slett fordi forventningane til dei er så spesifikke.
    Ok, jeg skjønte bare ikke hvordan det skulle være et svar på det jeg skrev. Også var det jo ikke det heller. :)

    Men om jeg bare kan få si det, hvis jeg tolker din mening av ordet "skrullete" riktig så stemmer ikke det på generelt grunnlag med de fleste av de transkvinnene jeg kjenner egentlig, det er heller noe jeg ville sagt om dragqueens og en del crossdressere o.s.v. Gitt at du mener "skrullete" i omtrent samme betydning som "feminin homofil mann med affektert væremåte".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Nå er det vel ikke forbudt å bruke toalettene til andre kjønn, bortsett fra på arbeidsplasser mener jeg der det er regler som sier at det skal være herre og kvinnetoalett, private bygg er vel også unntak der eier kan bestemme.
    Hvordan skiller loven mellom juridisk og biologisk kjønn? Eller gjør den ikke det, sånn at det blir et tolkningsspørsmål?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Selvom jeg skrev det inn i sitat så var det ikke rettet mot deg.
    Mer en generell betraktning fra min side.
    En stor andel av Norges befolkning kjenner neppe noen transer og da blir det jo lett slik at de man får med seg gjennom media «definerer» deres oppfatning - og da får man jo et litt feil bilde.
    Jeg forstod deg ikke som at du mente det gjaldt meg heller, men mer generelt i gruppen "transpersoner"? Men de eneste jeg egentlig kommer på i farten som er noe særlig i riksmediene er jo Emma Ellingsen, og hun er vel ikke så veldig skrullete eller ekstrem? Ellers er det sikkert noen som kan være litt harde og konfronterende i sosiale medier og som skriver kronikker, men det får man kanskje mest med seg hvis man allerede følger temaet og de som er i miljøet og er aktivister?

    Også hadde jeg satt utrolig pris på om vi bare kan slutte å bruke begrepet "transer" om transpersoner. Det blir litt som å kalle homofile for "homser" hver gang man omtaler dem, eller folk med downs syndrom for "mongoer". 🙂
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    9.101
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    stemmer ikke det på generelt grunnlag med de fleste av de transkvinnene jeg kjenner egentlig
    Nei, ingen av dei eg kjenner (ikkje så frykteleg mange, heller, men eit par-tre). Heilt vanlege, eller vanlege innanfor det som elles ville vera rekna for normalt. Så eg trur ikkje eg sjølv eigentleg ville brukt ordet «skrullete».

    Men lenge var jo Ester Pirelli (Benestad) ein slags frontfigur, eller kjendis, og ho framstod jo som litt rar, kanskje?

    Eg tenkte litt på Emma Ellingsen, men kanskje noko av det som gjer at ho vart akseptert og kjendis er at ho er så influencer-pen og på alle måtar «konvensjonell» slik?

    Nei, eg meiner ikkje å fornærma nokon, og vonar ikkje eg gjer det. Det slo meg berre at det er noko litt underleg over korleis transdamer, i større grad enn transmenn, vert sett som det. Eg trur det speglar nokre djupkulturelle strukturar, fordi det er ein mental impuls eg merkar eg må overstyra hjå meg sjølv.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.310
    Antall liker
    13.670
    Sted
    Holmestrand
    Nei, ingen av dei eg kjenner (ikkje så frykteleg mange, heller, men eit par-tre). Heilt vanlege, eller vanlege innanfor det som elles ville vera rekna for normalt. Så eg trur ikkje eg sjølv eigentleg ville brukt ordet «skrullete».

    Men lenge var jo Ester Pirelli (Benestad) ein slags frontfigur, eller kjendis, og ho framstod jo som litt rar, kanskje?

    Eg tenkte litt på Emma Ellingsen, men kanskje noko av det som gjer at ho vart akseptert og kjendis er at ho er så influencer-pen og på alle måtar «konvensjonell» slik?

    Nei, eg meiner ikkje å fornærma nokon, og vonar ikkje eg gjer det. Det slo meg berre at det er noko litt underleg over korleis transdamer, i større grad enn transmenn, vert sett som det. Eg trur det speglar nokre djupkulturelle strukturar, fordi det er ein mental impuls eg merkar eg må overstyra hjå meg sjølv.
    Ester var kunde hos oss, og jeg har møtt henne på byen i Grimstad noen ganger, så jeg kjenner litt til henne. Tenker etter hvert ikke over at det er noe annerledes egentlig.
    Men slik er det vel når man lærer litt om noe som man opprinnelig opplevde som ganske så spesielt.
    Fordommer viser seg oftest å være særdeles lite
    slitesterke i røynda. I hvert fall har mine vært det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Nei, ingen av dei eg kjenner (ikkje så frykteleg mange, heller, men eit par-tre). Heilt vanlege, eller vanlege innanfor det som elles ville vera rekna for normalt. Så eg trur ikkje eg sjølv eigentleg ville brukt ordet «skrullete».

    Men lenge var jo Ester Pirelli (Benestad) ein slags frontfigur, eller kjendis, og ho framstod jo som litt rar, kanskje?

    Eg tenkte litt på Emma Ellingsen, men kanskje noko av det som gjer at ho vart akseptert og kjendis er at ho er så influencer-pen og på alle måtar «konvensjonell» slik?

    Nei, eg meiner ikkje å fornærma nokon, og vonar ikkje eg gjer det. Det slo meg berre at det er noko litt underleg over korleis transdamer, i større grad enn transmenn, vert sett som det. Eg trur det speglar nokre djupkulturelle strukturar, fordi det er ein mental impuls eg merkar eg må overstyra hjå meg sjølv.
    Benestad er kanskje den transpersonen nordmenn flest kjenner til og vet om, det er sant. Og hen lever på en måte både som mann og kvinne så vidt jeg vet, så det er kanskje ikke helt representativt det heller. Ellers har det vel vært noen dokumentarer på NRK opp gjennom tidene, selv om jeg ikke husker hva alle het. De fleste jeg vet om er iallfall ganske vanlige, eller jeg oppfatter dem iallfall slik.
    Men jeg vet også at noen av de som har stukket hodet fram og ment ting i offentligheten har betalt en høy pris for det med hets og trusler, og det er jo ikke så vanskelig å tenke seg at det kan gjøre noe med hvordan man oppfører seg tilbake igjen. Jeg tror jeg kunne gått litt av hengslene hvis jeg opplevde mye trusler og trakassering selv iallfall, uten at jeg sier noen har gått av hengslene her. Men det skaper ikke et godt debattklima når man blir beskyldt for både det ene og andre, og får hets og trusler i tillegg. Vet ikke hvor mange ganger jeg har sett noen skrive i norske kommentarfelt at transpersoner er mentalt syke og har vrangforestillinger, er pedofile, overgripere, og selvsagt at "transkvinner er menn" og skal omtales som "han". Mye av det er rett og slett ondskapsfullt, jeg har ikke noe annet ord for det.

    Tror du kan ta det med ro angående å ha sagt noe fornærmende, men det du snakker om kan kanskje ha noe å gjøre med at transkvinner ikke alltid har like lett for å gå under radaren og passere 100% som foretrukket kjønn i motsetning til mange transmenn, som gjerne får veldig mye bedre resultat av hormoner med mindre man starter som ganske ung. Usikker på om det er akkurat det du mente, men transkvinner er dessverre ofte mer synlige enn mange transmenn.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Som en fortsettelse til det ovenstående ligger i dag et intervju med Emma Ellingesen ute på VG, der hun fremfører det følgende:
    Ellingsen lurer på hva folk frykter og hvor denne frykten kommer fra.

    – Og jeg forstår ikke behovet for hatet.

    24-åringen peker på at transpersoner lever helt vanlige liv, kanskje uten at omgivelsene vet at de er trans.

    – Vi er en del av samfunnet. Vi jobber og bidrar. Hva er det å hate? spør hun.
    Ja, nettopp!! Hva er det å frykte? Hva er det å hate? La nå for faen folk få være som de er, det er da ikke vi andre som skal tvinge fram noe annet!! Dersom du eller jeg har et problem med hvordan andre mennesker faktisk er, så ligger problemet hos oss selv, og da får vi løse problemet der, og ikke påtvinge noen andre å løse våre egne problemer!!!

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    ^Samme saken er lagt ut på facebook med kommentarfelt også. Jeg mister litt troen på menneskeheten når jeg ser hva enkelte skriver, og lurer ærlig talt litt på hvor det butter hen. Er det mangel på empati, kognitiv svikt, eller bare uvitenhet?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.992
    Antall liker
    17.166
    Ja, nettopp!! Hva er det å frykte? Hva er det å hate? La nå for faen folk få være som de er, det er da ikke vi andre som skal tvinge fram noe annet!! Dersom du eller jeg har et problem med hvordan andre mennesker faktisk er, så ligger problemet hos oss selv, og da får vi løse problemet der, og ikke påtvinge noen andre å løse våre egne problemer!!!
    Det er sikkert noen som har problemer med hvem noen er eller hvem som ligger med hvem eller plages voldsomt av at noen åpebart er trans, men jeg tror egentlig ikke det er så veldig mange. Jeg liker å tro at jeg er ganske liberal og bryr meg fint lite om hva voksne personer velger å gjøre, identifisere seg som, ligge med, åpenlyst vise affeksjon for eller noe annet i den sjangeren. Men jeg påbereober meg også retten til ikke å være spesielt engasjert i denne saka. Dersom jeg skulle gå veldig tungt inn for å vise stort engasjement for ett-eller-annet ville dette også kommet et stykke ned på listen for meg personlig.

    Jeg har begynt å reagere på de siste årene er en næmest miltiant forventning om at alt mulig åpenlyst skal støtte denne saka . Det er nå ikke så veldig langt unna at Norge har to offisielle flaggregler - den for det norske flagget og en for Pride. Det lages fort et helvetes leven dersom ett-eller-annet ikke heiser regnbueflagget, det virker litt som det å ikke aktivt vise at man er stor supporter ikke er helt innafor. Vi har også ganske mye pride-greier på jobben, det plager meg seelvsagt ikke det minste, men det er ikke så veldig lett å få øye på noe særlig engasjement utenfor de 10-12 dagene det står på. I min enkle bok er dette en konskevens av at det er slik man er forventet å gjøre og det ikke å gjøre det ville lage mye baluba og dårlig PR og det vil man jo helst unngå.

    På generelt grunnlag er det jo fint med engasjement fra utenforstående for ett-eller-annet men dette synes i alle fall jeg har blitt temmelig krampeaktig i det siste. Det at en virksomhet, en politiker eller noen andre markerer dette har fullstendig mistet enhver symbolikk, det har blitt noe man er forventet å gjøre for ikke å få mye pepper. Det eneste "statementet" som er igjen er aktivt å boikotte det hele og da blir det jo mye bråk. Man er i alle fall rørende naiv dersom man tror at ymse kjente tryner stiller opp i parade eller marker på ander måter så er det et kraftig signal om ett-eller-annet, det er det lenge siden det var.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Det er sikkert noen som har problemer med hvem noen er eller hvem som ligger med hvem eller plages voldsomt av at noen åpebart er trans, men jeg tror egentlig ikke det er så veldig mange. Jeg liker å tro at jeg er ganske liberal og bryr meg fint lite om hva voksne personer velger å gjøre, identifisere seg som, ligge med, åpenlyst vise affeksjon for eller noe annet i den sjangeren. Men jeg påbereober meg også retten til ikke å være spesielt engasjert i denne saka. Dersom jeg skulle gå veldig tungt inn for å vise stort engasjement for ett-eller-annet ville dette også kommet et stykke ned på listen for meg personlig.

    Jeg har begynt å reagere på de siste årene er en næmest miltiant forventning om at alt mulig åpenlyst skal støtte denne saka . Det er nå ikke så veldig langt unna at Norge har to offisielle flaggregler - den for det norske flagget og en for Pride. Det lages fort et helvetes leven dersom ett-eller-annet ikke heiser regnbueflagget, det virker litt som det å ikke aktivt vise at man er stor supporter ikke er helt innafor. Vi har også ganske mye pride-greier på jobben, det plager meg seelvsagt ikke det minste, men det er ikke så veldig lett å få øye på noe særlig engasjement utenfor de 10-12 dagene det står på. I min enkle bok er dette en konskevens av at det er slik man er forventet å gjøre og det ikke å gjøre det ville lage mye baluba og dårlig PR og det vil man jo helst unngå.

    På generelt grunnlag er det jo fint med engasjement fra utenforstående for ett-eller-annet men dette synes i alle fall jeg har blitt temmelig krampeaktig i det siste. Det at en virksomhet, en politiker eller noen andre markerer dette har fullstendig mistet enhver symbolikk, det har blitt noe man er forventet å gjøre for ikke å få mye pepper. Det eneste "statementet" som er igjen er aktivt å boikotte det hele og da blir det jo mye bråk. Man er i alle fall rørende naiv dersom man tror at ymse kjente tryner stiller opp i parade eller marker på ander måter så er det et kraftig signal om ett-eller-annet, det er det lenge siden det var.
    Det mest krampaktige her er jo at noen bare ikke klarer å avstå fra hat / avsky / trusler / flaggbrenning og hva som helst av tøys for å vise sin avsky for at folk er annerledes enn dem selv.
    Hva maser du egentlig om her?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.519
    Antall liker
    5.712
    ^Samme saken er lagt ut på facebook med kommentarfelt også. Jeg mister litt troen på menneskeheten når jeg ser hva enkelte skriver, og lurer ærlig talt litt på hvor det butter hen. Er det mangel på empati, kognitiv svikt, eller bare uvitenhet?
    Nå skal vi heller ikke se bort fra økt aktivitet av det som fremstår som mennesker uten empati faktisk er KI maskiner og betalte medarbeidere som jobber for en agenda. Slik stort antall av hatmeldiger fra MAGA har vist seg å være.

    Vi vet også at russerne er veldig aktiv på områder som skaper splittelse i Europa. De lever jo selv i et homofobisk samfunn så rekrutering er trolig ikke så vanskelig. Samt det hjelper trolig lite at eieren av X personlig fører en kamp mot trans og Europa ellers.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    15.898
    Sted
    Oslo
    Nå skal vi heller ikke se bort fra økt aktivitet av det som fremstår som mennesker uten empati faktisk er KI maskiner og betalte medarbeidere som jobber for en agenda. Slik stort antall av hatmeldiger fra MAGA har vist seg å være.

    Vi vet også at russerne er veldig aktiv på områder som skaper splittelse i Europa. De lever jo selv i et homofobisk samfunn så rekrutering er trolig ikke så vanskelig. Samt det hjelper trolig lite at eieren av X personlig fører en kamp mot trans og Europa ellers.
    Mener du at Dag-Inge Ulstein og innsamlinga mot regnbueflagg drives av KI agenter?
    Å nei du, her står virkelige mørkemenn av kjøtt og blod bak.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.042
    Antall liker
    12.352
    På jobben og i min omgangskrets er det svært lite prat om Pride, ikke så veldig mange bryr seg om det. De få gangene det blir omtalt er det oftest i positive vendinger og aksept for likeverd. De få negative kommentarene som faller omhandler de mest outrerte individene, men vi finner jo ganske så merkelige folk blandt de ikke-skeive også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.992
    Antall liker
    17.166
    Hva maser du egentlig om her?
    Jeg maser ikke om noesomhelst, men om du ikke ser hva dette har blitt til de siste årene så lurer jeg litt på hvilken planet du lever på.

    Dersom man er ett-eller-annet noenlunde offentlig så har det nå langt på vei blitt nær umulig å ikke markere dette på en eller annen måte. Det må ikke forveksles med noe engasjement for eller en gang spesielt mye sympati for den faktiske saka. Jeg synes det er ganske kleint når alt mulig som skal krype og gå skal late som dette er noe man engasjerer seg masse i, for det er det ikke spesielt mye som tyder på at disse virksomhetene eller politikere for den saks skyld faktisk gjør. Det å stille opp i dette har langt på vei blit et ikke-utsagn fordi det er default, hva man er forventet å gjøre. Det eneste som nå har noen informasjonsverdi er de som aktivt velger ikke å markere det selv om man er forventet å gjøre det.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    15.898
    Sted
    Oslo
    Min venn, skeiv men diskre, kunne gått for en hvilken som helst grå byråkrat, og ville aldri i verden deltatt i en parade med lakk og lær og gagballs, sier at synet av Pride flagget gir ham en følelse av inkludering og aksept. Han veit, han vokste opp den gang det var kriminelt.
    Og for Ulstein og hans like, så er det faktisk ikke lakk og lær og gagballs de prater om i offentligheten.
    Det er Regnbueflagget!

    For å omskrive Lillebjørn:
    Stakkars barn av regnbuen
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Jeg maser ikke om noesomhelst, men om du ikke ser hva dette har blitt til de siste årene så lurer jeg litt på hvilken planet du lever på.

    Dersom man er ett-eller-annet noenlunde offentlig så har det nå langt på vei blitt nær umulig å ikke markere dette på en eller annen måte. Det må ikke forveksles med noe engasjement for eller en gang spesielt mye sympati for den faktiske saka. Jeg synes det er ganske kleint når alt mulig som skal krype og gå skal late som dette er noe man engasjerer seg masse i, for det er det ikke spesielt mye som tyder på at disse virksomhetene eller politikere for den saks skyld faktisk gjør. Det å stille opp i dette har langt på vei blit et ikke-utsagn fordi det er default, hva man er forventet å gjøre. Det eneste som nå har noen informasjonsverdi er de som aktivt velger ikke å markere det selv om man er forventet å gjøre det.
    Så hva mener du det har blitt til?
    Vi som er heldige hetero cis-menn, hva har vi å klage over, i grunnen? Det kan veldig fort oppfattes som om det er et problem å være mainstream, at vi føler oss diskriminert fordi et lite fåtall som har vært undertrykt i hele vår levealder omsider får lov til å hevde sin rett.
    Jeg skjønner ikke hva problemet er, egentlig. Jeg er i min riktige kropp, jeg liker andre som er i sin riktige kropp. Fint. Hva mer behøver jeg? Må jeg i det hele tatt mene noe som helst om at andre har en annen opplevelse av hvem de er og hvorfor?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Nå skal vi heller ikke se bort fra økt aktivitet av det som fremstår som mennesker uten empati faktisk er KI maskiner og betalte medarbeidere som jobber for en agenda. Slik stort antall av hatmeldiger fra MAGA har vist seg å være.

    Vi vet også at russerne er veldig aktiv på områder som skaper splittelse i Europa. De lever jo selv i et homofobisk samfunn så rekrutering er trolig ikke så vanskelig. Samt det hjelper trolig lite at eieren av X personlig fører en kamp mot trans og Europa ellers.
    Jeg ser ikke bort fra at noen av de som kommenterer kan være i de kategoriene du snakker om, men på facebook kan man jo se på profilene til de som kommenterer og det ser ganske ofte ut som legit norske fjøsnisser fra by og land rundtomkring. Ofte har de tilknytning til en eller annen marginal menighet, eller meninger om vaksiner og Trump, og noen ganger er det faktisk bare gamle damer som ser ut som snille bestemødre helt de lar de giktbrudne, giftige fingrene sine løpe lett og lystig over tastaturet for å spre edder & galle. 🙂 Andre steder som f.eks. reddit vet man jo aldri helt hva man møter, så det er det vanskeligere å mene noe om.

    Også er en del av det som blir sagt rene stråmannsargumenter hvor de liksom skal nedkjempe synspunkter jeg aldri egentlig kan si jeg har sett bli ytret noe sted.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.992
    Antall liker
    17.166
    Så hva mener du det har blitt til?
    Jeg tror ikke det er så veldig mye vits i å prøve å forklare det ytterligere, egentlig. Jeg snakker om den årlige Pride-markeringen - jeg klarer ikke helt å se hvor vel du eller jeg skulle føle seg i sin egen kropp har med det å gjøre, ei heller at det markeres en eller flere ganger i året.

    I tilfelle du skulle tro det tar jeg meg ikke det minste nær av at det markeres både vidt og bredt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Jeg maser ikke om noesomhelst, men om du ikke ser hva dette har blitt til de siste årene så lurer jeg litt på hvilken planet du lever på.

    Dersom man er ett-eller-annet noenlunde offentlig så har det nå langt på vei blitt nær umulig å ikke markere dette på en eller annen måte. Det må ikke forveksles med noe engasjement for eller en gang spesielt mye sympati for den faktiske saka. Jeg synes det er ganske kleint når alt mulig som skal krype og gå skal late som dette er noe man engasjerer seg masse i, for det er det ikke spesielt mye som tyder på at disse virksomhetene eller politikere for den saks skyld faktisk gjør. Det å stille opp i dette har langt på vei blit et ikke-utsagn fordi det er default, hva man er forventet å gjøre. Det eneste som nå har noen informasjonsverdi er de som aktivt velger ikke å markere det selv om man er forventet å gjøre det.
    Dette tror jeg aller mest er en ting du føler og opplever, for jeg tror ingen egentlig bryr seg så veldig mye om alle de bedriftene eller privatpersonene eller politikerne som egentlig bare ikke sier eller mener noe som helst om Pride, eller ikke flagger. Det som får oppmerksomhet er vel helst når noen setter i gang rene kampanjer mot at skeive får markere seg og være synlige og lignende. Om du ikke vil flagge så lar du bare være. Ingen bryr seg.

    Også opplever jeg faktisk at ganske mange virker genuint støttende og aksepterende, selv om du kanskje bare tror det er spill for galleriet, eller hva nå du egentlig prøver å si.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Jeg tror ikke det er så veldig mye vits i å prøve å forklare det ytterligere, egentlig. Jeg snakker om den årlige Pride-markeringen - jeg klarer ikke helt å se hvor vel du eller jeg skulle føle seg i sin egen kropp har med det å gjøre, ei heller at det markeres en eller flere ganger i året.

    I tilfelle du skulle tro det tar jeg meg ikke det minste nær av at det markeres både vidt og bredt.
    Du bryr deg i det minste nok til å mene noe om at det ser ut til å ha blitt til et eller annet problematisk de siste årene.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.176
    Antall liker
    15.898
    Sted
    Oslo
    Jeg ser ikke bort fra at noen av de som kommenterer kan være i de kategoriene du snakker om, men på facebook kan man jo se på profilene til de som kommenterer og det ser ganske ofte ut som legit norske fjøsnisser fra by og land rundtomkring. Ofte har de tilknytning til en eller annen marginal menighet, eller meninger om vaksiner og Trump, og noen ganger er det faktisk bare gamle damer som ser ut som snille bestemødre helt de lar de giktbrudne, giftige fingrene sine løpe lett og lystig over tastaturet for å spre edder & galle. 🙂 Andre steder som f.eks. reddit vet man jo aldri helt hva man møter, så det er det vanskeligere å mene noe om.

    Også er en del av det som blir sagt rene stråmannsargumenter hvor de liksom skal nedkjempe synspunkter jeg aldri egentlig kan si jeg har sett bli ytret noe sted.
    Dax 18 igår hadde en gammel dame (81) fra Misjonskirken (!) som forbilledlig sa at alle som elsker Jesus må få elske den de vil her på jorden.
    En kirke som mange år før statskjerka også aksepterte kvinnelige pastorer.
    (Jeg er sikkert litt schizofren, som det gamle munnhellet fra Dagbla:' Jeg er imot kjerka men for kvinnelige prester.)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.992
    Antall liker
    17.166
    selv om du kanskje bare tror det er spill for galleriet, eller hva nå du egentlig prøver å si.
    Ja, som sagt tror jeg ikke det er fryktelig mange som blir åpenbart støtt av dette, men de lager gjerne en del leven som får en del oppmerksomhet, forståelig nok. Dersom noen hadde spurt meg om jeg støtter rettigheter for skeive så ville jeg også svart ja på det, men det er ikke noe som engasjerer meg nevneverdig. Og det tror jeg faktisk ikke det gjør for veldig mange som markerer dette på en eller annen måte heller - det har blitt en underliggende forventning om å vise ett eller annet som ikke sier særlig mer enn at man ikke er aktiv motstander av det hele. Det er ikke veldig mye det gås i tog og parader og markeres i en god ukes tid for som man egentlig ikke er så veldig engasjert i, tror faktisk ikke jeg kan komme på en eneste ting utover Pride..
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Dax 18 igår hadde en gammel dame (81) fra Misjonskirken (!) som forbilledlig sa at alle som elsker Jesus må få elske den de vil her på jorden.
    En kirke som mange år før statskjerka også aksepterte kvinnelige pastorer.
    (Jeg er sikkert litt schizofren, som det gamle munnhellet fra Dagbla:' Jeg er imot kjerka men for kvinnelige prester.)
    Selv heteroer elsker Jesus, så vidt jeg forstår. Her blir jeg litt kognitivt forvirret!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.765
    Antall liker
    18.830
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, som sagt tror jeg ikke det er fryktelig mange som blir åpenbart støtt av dette, men de lager gjerne en del leven som får en del oppmerksomhet, forståelig nok. Dersom noen hadde spurt meg om jeg støtter rettigheter for skeive så ville jeg også svart ja på det, men det er ikke noe som engasjerer meg nevneverdig. Og det tror jeg faktisk ikke det gjør for veldig mange som markerer dette på en eller annen måte heller - det har blitt en underliggende forventning om å vise ett eller annet som ikke sier særlig mer enn at man ikke er aktiv motstander av det hele. Det er ikke veldig mye det gås i tog og parader og markeres i en god ukes tid for som man egentlig ikke er så veldig engasjert i, tror faktisk ikke jeg kan komme på en eneste ting utover Pride..
    Jeg kan jo ta feil, men jeg tror det er ganske mange som syns og støtter opp om at skeive skal få leve livene sine i fred som alle andre uten å bli utsatt for hets og diskriminering, eller i verste fall vold og drap. Liksom helt vanlige menneskerettigheter, eller mener du at folk flest egentlig er fullstendig likegyldig til dette og bare flagger fordi de føler at de må?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    16.301
    Ja, som sagt tror jeg ikke det er fryktelig mange som blir åpenbart støtt av dette, men de lager gjerne en del leven som får en del oppmerksomhet, forståelig nok. Dersom noen hadde spurt meg om jeg støtter rettigheter for skeive så ville jeg også svart ja på det, men det er ikke noe som engasjerer meg nevneverdig. Og det tror jeg faktisk ikke det gjør for veldig mange som markerer dette på en eller annen måte heller - det har blitt en underliggende forventning om å vise ett eller annet som ikke sier særlig mer enn at man ikke er aktiv motstander av det hele. Det er ikke veldig mye det gås i tog og parader og markeres i en god ukes tid for som man egentlig ikke er så veldig engasjert i, tror faktisk ikke jeg kan komme på en eneste ting utover Pride..
    Man behøver ikke bli personlig støtt, det dreier seg om å være prinsipiell. ISrael skal ikke drepe barn på Gaza. Gamle kjærringer skal ikke rope skjellsord etter mørkhudede på gata i Oslo. Kvinner skal ikke behøve å bruke Niqab. Og en masse annet. Det er rasende irrelevant om dette støter meg personlig, det dreier seg om å ta et prinsipielt standpunkt om hvordan samfunnet skal behandle menneskene som lever i det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.992
    Antall liker
    17.166
    Du bryr deg i det minste nok til å mene noe om at det ser ut til å ha blitt til et eller annet problematisk de siste årene.
    Jeg registerer at du har lyst å finne ett eller annet sted å klistre en form for reaksjonær eller bakstreversk merkelapp på meg her men sliter litt med å finne ut eksakt hvor du skal lime den fast. Deg om det.

    For et par år siden var jeg på utdrikningslag der det var et par-tre homofile par blant gjestene. Vi kom litt inn på dette og ene fyren sa at det han satt pris på med den pride-paraden i Oslo var at den fortsatt hadde bevart noe av den grasrot-greia det opprinnelig var. Vedkommende var brite og han sa at i de store byene der så opplevde han det som langt på vei "kapret" av ymse kommersielle aktører som skulle markere ett eller annet og at det dessverre var på vei i samme retning i Norge også.

    Dersom du rent hypotetisk hadde møtt vedkommende - ville du da også prøve å finne en eller annen vinkel der du kunne snike inn hvor fryktelig intolerant vedkommende egentlig var mot denne bevegelsen og hvor veldig snill og moderene du selv var eller ville du forholdt deg til den faktiske problemstillingen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn