Thune skole i Vestre Toten med 95 elever ble nest best i nasjonale prøver.
.....selv om "noen" hevder at det er mer samfunnsøkonomisk gunstig å slå sammen små skoler til langt større.......Thune skole i Vestre Toten med 95 elever ble nest best i nasjonale prøver.
Bortsett fra Trygve Brekke, kanskje? Han hadde vel ca 1/2 Bsc … og utrolig nok slapp han unna med det, når han skrøyt på seg en hel.. Og jeg tenker at all umoral og korrupsjon som Telenor har vært innviklet i noen av de landene de ekspanderte skyldtes manglende dannelse i ledelsen.Det er ingen som blir leder for noesomhelst etter en bachelor eller master uansett hvor mye det man har studert inneholder ordene "ledelse" eller "administrasjon".
Nett det at Televerket vart eit statseigd selskap var kanskje ein av grunnane til at dei fann ut at dei skulle ekspandera der det var mogleg.men det må være lov å forvente noe mer av statseide eller selskap med stor statlig eierandel....
Du tenker altså at dersom han hadde giddet å sove seg gjennom til en bachelorgrad på en tulleinstitusjon så ville Telenor vært et helt annet selskap? Du må ha usedvanlig høye tanker om hva høyskolen i Telemark kan bidra med bare man fullfører en bachelor der i ett eller annet.Bortsett fra Trygve Brekke, kanskje? Han hadde vel ca 1/2 Bsc … og utrolig nok slapp han unna med det, når han skrøyt på seg en hel.. Og jeg tenker at all umoral og korrupsjon som Telenor har vært innviklet i noen av de landene de ekspanderte skyldtes manglende dannelse i ledelsen.
I Tyskland skal man vel helst ha en doktorgrad for å nå opp. Innenfor juss forfølger karakterene deg hele livet, selv i Norge, så er det mange selskaper i Norge som er lite interessert infolk som ikke har en master eller mere.Du tenker altså at dersom han hadde giddet å sove seg gjennom til en bachelorgrad på en tulleinstitusjon så ville Telenor vært et helt annet selskap? Du må ha usedvanlig høye tanker om hva høyskolen i Telemark kan bidra med bare man fullfører en bachelor der i ett eller annet.
Han ble ikke akkurat konsernsjef rett fra skolebenken heller. Etter man har begynt å jobbe så er det omtrent ingen som bryr seg om hva man studert når eller hva eller hvor eller hva karakterene var. Eneste unntaket jeg vet om er juss, der følger slikt en hele yrkeslivet.
En tidligere kollega av meg som bor på om ikke beste så kanskje nest beste vestkant i Oslo sender ungene på Steinerskolen delvis fordi de ikke skal bli sugd med i gjenge- og russegreiene som er temmelig utbredt på skolene i området der.![]()
Stadig flere foreldre sender barna sine til private skoler
De betaler for at barna skal få en bedre skolegang. Storsamfunnet og politikerne har noe å lære, mener forskere.www.nrk.no
Eg starta på skulen på 60-talet, men allereide tidleg på 70-talet spelte eg musikk til lekser og slikt (ikkje det at eg gjorde så mykje av dei...), så det er ikkje heilt nytt.Det er nok litt farsott over det, også, men eg ser på mine eigne ungdomar at det å ha musikk konstant på øyro når ein arbeider har vorte normalisert. Konstante stimuli.
Det er som om evna til å finna ro inni seg sjølv og i arbeid er nesten borte. Den evna som ofte vert kalla «mindfulness» i kommersielle samanhengar, men som like mykje er eit uttrykk for noko ålment menneskeleg.
Det som er der når vi ser ut glaset, eller på ferja som glid sakte over fjorden.
Det kan man si, men det har ikke manglet på sikkert greit kvalifiserte folk som har ment mangt og meget om hvordan skolen skal organiseres osv de siste tiårene, samtidig ser det ut til å være en slags konsensus om at det meste har gått feil vei på mange områder og at det klages på det meste stort sett hele tiden. Jeg har barn i 8. klasse og 1. klasse på videregående og det har ikke manglet på ting jeg kunne ha klagd høylytt på heller, men jeg har latt være - i alle fall offentlig.Det er veldig merkelig for meg at Stoltenberg skal anses å ha noen kvalifisert mening om dette i det hele tatt. Hun er lege (!) og forskergruppen hun har jobbet sammen med her er folkehelsevitere, samfunnsøkonomer og sosiologer. Ingen pedagoger.
Det er kanskje et tegn på at utdanning er et så fundamentalt element i samfunnet vårt at man kan legitimere hva som helst av forskning på det. Skole er et folkehelseprosjekt. Også.
I forskning på barns helse og tidlig skolestart er vel ikke leger ukvalifiserte?Det er veldig merkelig for meg at Stoltenberg skal anses å ha noen kvalifisert mening om dette i det hele tatt. Hun er lege (!) og forskergruppen hun har jobbet sammen med her er folkehelsevitere, samfunnsøkonomer og sosiologer. Ingen pedagoger.
Det er kanskje et tegn på at utdanning er et så fundamentalt element i samfunnet vårt at man kan legitimere hva som helst av forskning på det. Skole er et folkehelseprosjekt. Også.
Eg trur den utforskande matematikken vart innført litt for fort og brått, både for lærarar og elevar. I utgangspunktet ein god idé å arbeida med talforståing, intuisjon og problemløysing, men å kasta det på lærarar og elevar slik det vart gjort i 2020, samtidig som pensum fekk mykje nytt (td programmering), var neppe beste framgangsmåten.
Forskning som ser på sammenhenger innen helse, utdanning og sosioøkonomisk klasse er vel midt i blinken for en lege med hennes bakgrunn? Fra Wikipediasiden: "Hun ble dr.med. i epidemiologi i 1998. Doktorgraden var en avhandling om effekter av inngifte og foreldrenes utdannelsesnivå på medfødte misdannelser, dødfødsler og spedbarnsdødelighet"Det er veldig merkelig for meg at Stoltenberg skal anses å ha noen kvalifisert mening om dette i det hele tatt. Hun er lege (!) og forskergruppen hun har jobbet sammen med her er folkehelsevitere, samfunnsøkonomer og sosiologer. Ingen pedagoger.
Det er kanskje et tegn på at utdanning er et så fundamentalt element i samfunnet vårt at man kan legitimere hva som helst av forskning på det. Skole er et folkehelseprosjekt. Også.
Dette!med innsikt i hvordan skolen idéhistorisk har vært organisert - på modell etter fabrikker og arbeidsplasser, som er steder unger ikke har det særlig bra.
Einig. Skulen «skulle», utover generell samfunnsnyttig kunnskap og disiplin, også sila ungane ganske brutalt. Dimed var problemet med at nokon ikkje fekk fagleg utbytte mindre, dei fekk iallfall litt kjennskap til det viktigaste, og eit tydeleg signal om å finna seg noko anna fornuftig å gjera. Dra til sjøs, til dømes.Da var det mulig å finne en jobb for en skolettrøtt og lite interessert 16-åring, noe som stort sett er umulig idag
Jo absolutt, både i Norge og Storbritannia. Michel Foucault går også veldig langt i å antyde eksakt den sammenhengen i Frankrike i Overvåkning og straff. Ideen om skole som velferdstiltak mener jeg først dukket opp i Storbritannia omkring midten av 1800-tallet, og litt seinere her i landet. Institusjons- og nasjonsbygging har også vært viktig, men er mer og mer utfordra av produksjonslogikken.Du trur ikkje kyrkja (og kanskje militæret) kan ha vore eit førelegg?
Den virkelig store endringen kom vel med Reform-94? Den bar, etter min mening, tung syn av at Arbeiderpartiet - ved arkitekt Gudmund Hernes, mente at arbeidere egentlig ikke ville bli arbeidere men ideelt burde bli akademikere og burde ha en bakcup inn mot høyere utdannelse når de forhåpentligvis innså at håndverk/fagutdannelse ikke var veien å gå. I årene etterpå var drop-out-raten ganske elevert blant gutter noen år før den riktig nok tok seg en del inn igjen. Masse fagutdannelser forsvant / ble først mulig å velge etter ett år på videregående og yrkesfagene ble også i betydelig grad teoretisert.Nå kjenner jeg jo fortsatt mange av mine jamnaldringer som aldri tok noen fagutdanning, men lærte via OJT, som det heter i dag..Massevis av flotte folk...
Problemet i dag er de staddig flere som kommer ut av 10ende og knapt kan hverken skrive, lese eller regne.. her har systemet spilt totalt falitt...
Jeg mener, med hånden på hjertet, at Gudmund Hernes` arbeid og manifest er noe av det største makkverket som noen gang har blitt forfattet i pedagogverdenen. Og dengang det læreplanverket ble skrevet, var det ingen pedagoger involvert. Og nåde den pedagog som hadde mot til å heve stemmen og komme med kritikk. Ja, da var svaret fra Astrid Søgnen; "MAN KRITISERER IKKE EN STATSRÅD!"Den virkelig store endringen kom vel med Reform-94? Den bar, etter min mening, tung syn av at Arbeiderpartiet - ved arkitekt Gudmund Hernes, mente at arbeidere egentlig ikke ville bli arbeidere men ideelt burde bli akademikere og burde ha en bakcup inn mot høyere utdannelse når de forhåpentligvis innså at håndverk/fagutdannelse ikke var veien å gå. I årene etterpå var drop-out-raten ganske elevert blant gutter noen år før den riktig nok tok seg en del inn igjen. Masse fagutdannelser forsvant / ble først mulig å velge etter ett år på videregående og yrkesfagene ble også i betydelig grad teoretisert.
Traff søseren min i helgen og hun kunne fortelle at eldste datteren har begynt på lektorutdannelse innen kroppsøving. Nå er det godt mulig at jeg er fordomsfull men at man kan gå fem år på unviersitetet for å studere dette, riktig nok med et støttefag man presumtivt skal bli kvalifisert til å undervise i fremstår som helt sinnsvakt. Med eksakt null utdannelse innen faget klarer jeg å lage et treningsopplegg for meg selv som fungerer sånn noenlunde og progresjon er lett å måle. Det er ikke akkurat rakettforskning vi snakker om her. Jeg skjønner de mer praktiske/pedagogiske utfordringene med å få en hel klasse til å være med på noe og faktisk gjøre en innsats osv men dersom man er kroppsøvingslærer i grunn- eller videregående skole skal man ikke akkurat utvikle toppidrettsutøvere og eksakt hva man gjør og hvordan er neppe av fundamental viktighet.
Jeg tittet litt på fagplanen og noen eskamensoppgaver og tenkte i mitt stille sinn WTF?Ad lektorutdannelse i kroppsøving, vet jeg ikke hvordan de løser det på universitetet. Håper jo inderlig at hun ikke skal studere kroppsøving i 4 år, i tillegg til litt pedagogikk, for deretter å skrive masteroppgave om kroppsøving.....
Litt X-files........Jeg tittet litt på fagplanen og noen eskamensoppgaver og tenkte i mitt stille sinn WTF?
Her er en fagplan
5 år på unviersitetet for å lede kroppsøvingstimer i den norske grunnskolen. Det er fullstendig galskap.
