Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    3.418
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    På min arbeidsplass har det dessuten vært en smule frustrerende å erfare tilsetting av såkalte "miljøarbeidere".....
    Hvor ledelsen har "funnet" disse to, kan man jo bare spekulere i - men det er nærliggende å tenke på nærmeste busstopp...... Her snakker vi altså om en total skivebom hva gjelder god bruk av økonomiske ressurser........
    Dette har i sin tur gått på bekostning av et tidligere suksessfyllt, men pr idag "avlyst", gjennomført undervisningsopplegg kalt AART, der det blant annet har vært fokus på sosial kompetanse, som f x å "løfte" de forsiktige (ofte gjennom å arbeide med essensen i anti-Janteloven), samt å lære de mer "utagerende" en god dose selvreguleringskontroll....... Gud bevares hvor han tjente på dette, min tidligere Aspbergerelev. I løpet av tre år gikk han gjennom intet mindre enn et hamskifte!

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    16.337

    Bare 14 studenter har meldt seg opp for å bli mattelærere på Universitetet i Oslo. De skulle vært 70. Studentfallet skjer over hele landet. Høyre krever kriseråd.

    ...

    – I realfag har fallet vært ganske voldsomt. Lenge hadde vi 70–80 studenter. De siste årene har det falt radikalt, sier Bakken.

    For du har antagelig hørt om det lenge. Mattelærere er mangelvare i Skole-Norge. De vi har er ganske gamle også. Og nå vil altså svært få bli det også.

    Bare 102 elever har startet på studiet, selv om det er 266 plasser i Norge. Erfaring tilsier at flere kommer til å hoppe av. Egentlig var det flere plasser også, men siden de stod tomme har de kuttet i både Tromsø og Trondheim.


    ...

    Jonas Bakken tror det blir en tung kamp å få flere til å bli mattelærer. Det er nemlig flere studieplasser som krever den vanskeligste matten fra videregående enn det er elever som tar denne matten.

    – Det er rundt 7000 studieplasser som krever den vanskeligste videregående matten (R2), men under 6000 som tar denne matten. Når det er færre studenter enn studieplasser så taper fort mattelærerutdanningen, sier Bakken.



    Saken problematiserer ikke at det er 14 oppmeldte på studiet, men kun 3 personer til stede i auditoriet (i tillegg til professoren som underviser). Menmen,.

    Finner ikke oversikt over det i farten, men i en artikkel på utdanningsnytt.no påpekes det at stadig færre tar fordypning i realfag på studieforberedende og av disse stadig færre velger stadig flere den enkleste matten. I min tid omtalte vi det som "pysematte", om det begrepet fortsatt finnes aner jeg ikke. Men for de, som f.eks politikere, som har en slags drøm om teknologimiljøer i Norge fremover ser det neppe veldig lovende ut. Dette, som mye annet, er vel også et tegn i tiden. Minste motstands vei osv.

    Og fra en annen sak


    Professor i anvendt matematikk Carina Bringedal og høgskulelektor Kristine Selvikvag Lundervold ved Høgskulen på Vestlandet seier at mange av studentane kjem til dei frå vidaregåande utan å kunne grunnleggande rekneferdigheiter.

    – Vi ser at strykprosenten i matematikkfaga våre har vore veldig høg dei siste åra. Og vi ser at dei som stryk, stryk på grunn av at dei manglar grunnleggande rekneferdigheiter, seier Bringedal.

    Det er innanfor til dømes algebra, brøkrekning, prosentrekning og potensrekning det er kunnskapshol, seier ho.


    – Det verkar som det er vanskeleg for studentane å sette seg ned med penn og papir, og faktisk gjere ei utrekning. Mange er ikkje heilt vande med det.

    Det gjer det vanskeleg for høgskulelektorane å lære studentane dei tinga dei skal.

    – Vi vil bygge på det dei kan frå før. Men når dei har så store hol, så er det veldig vanskeleg å bygge på det og kome vidare i pensum, seier Bringedal.

    ...

    – Den nye læreplanen er mindre konkret, og fokuserer meir på ord som at elevane skal utforske, gjere greie for og gi eksempel. Så i mykje større grad snakke om matematikken enn å gjere dei matematiske operasjonane, seier professor Bringedal.

    Ho seier den gamle planen var konkret. Elevane skulle utføre, finne, gjennomføre, rekne og løyse.

    ...

    Ho seier at før måtte ein ha gode rekneferdigheiter for å få ein god karakter i R2. Mens no er forklarar-delen vektlagt på eksamen.

    – Mange av dei som har ein god karakter i R2, har gjerne ikkje rekneferdigheitene, men dei har vore gode på å forklare ting. Dei har framleis dessverre problem med å løyse oppgåver på eiga hand.



    ---

    I såfall er det nydelig dersom man har laget et system der man ikke i særlig grad trenger å kunne regne for å få en god karakter i matematikk på videregående. Det sagt så var jeg stud. ass i det første mattekurset på gamle NTH i hine hårde dager. Jeg var for en gruppe i en av retningene hvor inntaksgrensen ikke var allverden og også der var det temmelig store hull i grunnleggende kunskaper til en god del av studentene. Det ble tilbydt introduksjonskurs osv før semesteret startet den gang da så problemet er ikke akkurat av helt ny dato.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    en artikkel på utdanningsnytt.no påpekes det at stadig færre tar fordypning i realfag på studieforberedende
    Dette har bekymra meg også, faktisk i så stor grad det einaste rådet eg har gjeve dei vonefulle om utdanningsval er å ta skikkeleg matte.

    Sekstenåringen, som går på ein slags kunst-ålmennfag, prøvde seg på 1P, men bytta til 1T etter ein månad når ho fann ut at P var rein repetisjon frå ungdomsskulen.

    Men eg trur mange skular er ganske ivrige etter å losa nye elevar inn på P; det er jo ein enkel veg til gode karakterar og lite arbeid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    16.337
    Men eg trur mange skular er ganske ivrige etter å losa nye elevar inn på P; det er jo ein enkel veg til gode karakterar og lite arbeid.
    Sikkert. På den videregående jentungen går på med ganske høye inntakskrav sa de på intromøtet at de mest sannsynelig ikke kom til å tilby T-matte siden så få ønsket det. Hva de endte opp med aner jeg ikke.

    Men hoppet fra ungdomsskolen til 1P er ganske stort - man få faktisk skjønne en del for å klare seg sånn noenlunde der. Merker at jeg må ha en veldig kjapp repetisjon av ting jeg ikke har brukt på et par tiår for å hjelpe med lekser. Ikke at det er veldig komplisert, men det - som mye annet fra studietiden - har gått i glemmeboka, men heldigvis ringer fortsatt bjellene etter litt oppfriskning.

    Det har vel vært mast om et underskudd på elever som søker seg til STEM-utdannelser i et tiår eller to, og skal man tro hva som skrives så går ikke akkurat utviklingen riktig vei. Jeg mener at dette er et systemproblem og delvis en funksjon av hva som fremsnakkes og ikke minst hva som er enklest. Det er udiskutabelt vanskeligere å ta realfag enn hva det er å gå i sammfunsfag/språk/økonomi-retning siden abstraksjonsnivået er et helt annet allerede på videregående. I den grad ellers flinke elever sliter med noe så er det fort matematikk, det er i alle fall min erfaring.

    Det er i det minste en bra økning på elever som søker seg til yrkesfag, det er da noe.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.551
    Torget vurderinger
    11
    For å utdype litt ifht dagens situasjon:
    Vi har en elevmasse på drøye 50 elever, som i store deler av uken har undervisning i et stoooort, men ikke perfekt utformet klasserom.
    Blant disse drøye 50 skjønne har vi 3 elever på autismespekteret/dypt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, 1 veldig umoden og vanvittig aggressiv elev og et par-tre stykker med ADHD i n`te..... Legger vi på 3-4 andre ganske umodne elever, begynner det å bli ganske krevende...... Og da har vi ikke engang nevnt de svake/svært svake, det være seg faglig eller konsentrasjonsrelatert, som også krever sitt.
    Det gjør dagene krevende, all den tid alle disse litt "spesielle" elevene så langt tydeligvis har fått vokse opp og styre butikken selv, særlig på hjemmebane.
    Ikke så uventet da, at de på hver sine måter preger skolehverdagene, der voksendekningen dessuten dessverre er på et minimum.
    Hovedutfordringen er jo at samtlige voksne alt for sjelden makter å komme i posisjon til å gjennomføre ønsket og planlagt undervisning.
    Til det skaper disse "spesielle" elevene for mye uro, bevegelse og lyd, som påvirker både medelever og voksne. Og språkbruken fra elevene er way beyond hva som er akseptabelt....
    Jeg tar ikke for hardt i hvis jeg hevder at disse elevenes foresatte har gjort en kraftig feilvurdering ved å IKKE vurdere spesialskole for sine søte små.....
    Som det er nå, blir den stående spøken: "Alle vet hvorfor Jeppe drikker......" eller "barskapet er tømt......"
    Og et av mine fag, kroppsøving, blir i realiteten nærmest en joke. Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre timer i faget hvor man kan fokusere på det man burde kunne gjennomføre, eller der man kan gjennomføre undervisning hvor man pusjer OG gir elevene mestringsopplevelser. Til det, bruker man for mye tid på å måtte være barnevakt, slik at det ikke "smeller" mer enn nødvendig.....

    Jaja, sånn går nu dagan.....

    mvh
    Proffen
    Det er intet annet enn en falitt erklæring for Norsk skole når en skal prøve å få til noe læring under slike forhold. Er ikke rart resultatene og nivået Norske barn er på scorer lavt på statistikkene internasjonalt. Når en da tar med antall timer de faktisk er på skolen er det dømt til å mislykkes.
    Det er vel på tide å dele barna opp etter ferdighetsnivå igjen, og bare innse at vi er ikke alle like, og vi har forskjellige "talenter", og vi har forskjellige behov i en læresituasjon. En annen ting som ikke er populært i våre dager, men som hjelper, og som fungerer, er disiplin og medfølgene straffereaksjoner.
    Er ikke forundret over mange som har muligheten vurderer alternativer til barnas skolehverdag...
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    3.418
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Disiplin!

    Smak litt på ordet.....

    Lukter det litt militært?
    Ikke unaturlig å tenke sånn
    Men; det finnes ulike typer disiplin!
    Det finnes den typisk militære, der kommunikasjon går ovenfra og ned, uten veldig mye empati/sympati.
    Er det denne vi har behov for i norsk skole? Kanskje ikke.....
    ....men disiplin som gir ønskede resultater, det bør vi gjerne fremme. Ikke minst av typen selvdisiplin.
    Ut fra rapporter ifht f x leseferdigheter, er det på høyt tid at barna lærer seg å både ta mer ansvar og å vise selvdisiplin.
    Det er lov til å være både "kul" og flink - kidsa må ikke velge bare den ene......
    For å komme dit, må foreldrene heftig mer på banen. Det er ikke en oppgave som utelukkende skal løses i skolen, av dem som jobber der.
    Det skal være et foreldreinitiert samarbeid.

    Jeg siterer ML King, jeg_: I have a dream!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    3.418
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6

    Rimelig grei tale.....og en, vil jeg tro, passende virkelighetsbeskrivelse for mange klasserom....

    mvh
    Proffen
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.739
    Antall liker
    2.553
    Torget vurderinger
    1
    Angående realfag på vgs: tilleggspoengene reduseres kraftig og er på vei til å fases helt ut. Sjokkerende at man ikke skal oppmuntre til tunge fag. Siden det kun er spesifikke krav til fagkombinasjoner på enkelt utdanninger, så vil nok de fleste naturlig nok velge enkle fag som breddeidrett, psykologi osv. smart for den enkelte elev som øker skolepengene, men neppe smart for as Norge.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    (Skreiv noko anna, men vrir litt på det i staden).

    Eg er altså varm tilhengjar av at elevane tek «R-matte». Ein grunn er at vi kanskje treng fleire ingeniørar og alt sånt. Ein annan er at litt eksponering for matematikk hjelper dramatisk på evna til å forstå andre greier, også utanfor STEM-faga. Ein tredje grunn er at eg trur at det er sunt at det finst fag ein kan arbeida med utan annan motivasjon enn å forstå og meistra. Faget har ein eigenverdi som ikkje handlar om at elevane skal kunne bruka det til noko.

    Altså. Eg misliker når fag og lærar skal motivera til innsats ved å forklara at dette er beste vegen til ein god jobb og høg gasje, eller at dette er viktige «future skills». «Hvor er doen, jeg må spy», for å sitera Roald Dahl. Når alt på skulen skal handla om at elevane må få tilstrekkeleg motivasjon til å lida seg gjennom ein jammerdal i 18 år, slik at vi kan sila mellom dei med evne til ekstrem «delayed gratification» og dei andre, då har vi tapt.

    Dessutan vil dei smartaste gjennomskoda det, og leita etter andre, og kanskje betre vegar for å nå målet. Eller dårlegare, men gøyare.

    Akkurat når det gjeld tilleggspoeng (^):

    Eg tenkjer det kan vera lurt, sidan elevane er interesserte i å få så høgt snitt som mogleg. Mitt inntrykk er at anten er inntakskrava til norske studium absurd høgre, eller så er dei absurd låge (ein systemfeil i seg sjølv, men det er ei anna sak). Så det kan vera fint å kompensera dei som satsar på ein fagpakke der dei kan risikera å gå på nasen sjølv med høg innsats.

    Ein annan ting er at iallfall matte, fysikk og kjemi er litt annleis enn andre fag på vgs, sidan dei er eit spesielle krav for ein del studium. Du kan fint studera jus utan å ha teke rettslære, økonomi utan å teke blåruss-fag eller statsvitskap/sampol utan å ha teke «internasjonal politikk».
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.739
    Antall liker
    2.553
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt enig. Det er åpenbart vanskeligere å få 5 i matte fordypning enn 5 i "breddeidrett". Det bør derfor vær en gulrot å ta en tyngre fagkombinasjon. Mulig jeg er gammeldags, men jeg tror også at det er nyttig på alle måter å lære tunge teoretiske fag, både rent faglig, men også som bakgrunnskunnskap senere. Dersom man velger den lette matten og slutter med matte etter VG1, så er det så enkelte at man aldri har lært så mye mer enn helt enkel regning. Det er i prinsippet kun repetisjon av ungdommsskolepensum. Dette vil åpenbart gi store kunnskapshull som må gi vansker med å forstå en stadig mer kompleks verden. Det bør jo da være et mål om at flest mulig skal ta så tunge fag som mulig. Endringen med tilleggspoeng er jo direkte negativt for dette.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    18.183
    Antall liker
    14.955
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har et inntrykk av at mange ungdoommer velger vekk flere fag fordi de oppleves som "for vanskelige" - dvs arbeids og innsatskrevende... heri bl.a matte..
    Tar jeg feil.. ???
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg har et inntrykk av at mange ungdoommer velger vekk flere fag fordi de oppleves som "for vanskelige" - dvs arbeids og innsatskrevende... heri bl.a matte..
    Tar jeg feil.. ???
    Eg trur du har rett.

    Det høyrer eg ofte frå ungdom i overgangen mellom ungdomsskule og vgs; det er overraskande mange som vil gå anten yrkesfag eller praktisk-studieførebuande fag (type musikk, KDA, media, idrett) fordi dei vil gjera noko gøy og lett på vgs, og uansett kan koma ut med studiekompetanse.

    Det forresten er ein annan systemfeil, imo, utan at eg veit heilt korleis vi skal fiksa det. Prisen i utdanningssystemet for å satsa litt og prøva seg på eit fag som er heilt i overkant av det ein kan få til, er ganske høg.

    Dersom ein elev melder seg opp til 1T, og ikkje får det til (altså, får karakterar rundt 2-3 eller lågare), så vil (erfaringsmessig) skulane ofte raskt tilrå eleven å flytta over på 1P for å likevel kunne få ein grei karakter og koma seg gjennom. I dei tilfella der eleven er fullstendig medvitslaus, er det kanskje ein god idé. I dei tilfella der eleven faktisk vil skjøna faget (og i matte betyr «skjøna» ofte å liggja opp mot karakteren fem) og er villig til å leggja inn ein innsats: der er der skulen burde stilt opp med ekstra lærekrefter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.518
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Problemet er at alle skal igjennom det samme. De beste kjeder seg i hjel mens de dårlige ikke får det til og alle disse bråker derfor. Matte er og rimelig brutal mht at det som regel er bar et rett svar i motsetning til veldig man andre fag.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.739
    Antall liker
    2.553
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et inntrykk av at mange ungdoommer velger vekk flere fag fordi de oppleves som "for vanskelige" - dvs arbeids og innsatskrevende... heri bl.a matte..
    Tar jeg feil.. ???
    Du har sikkert rett i dette. Mne her kan man ikke bare skylde på ungdommene. Slik det var tidligere, så gjorde tilleggspoengene det slik at du kunne få veldig dårlig karakter i slike fag, men allikevel få flere skolepoeng. Altså en god motivasjon til å ta tunge fag når man ville søke på utdannelser der det er vanskelig å komme inn. Siden nå tilleggspoengene er kraftig redusert og sannsynligvsi snart forsvinner, så er det jo ingen grunn til å velge tunge fag dersom det ikke er et eksplisitt krav om fagkombinasjoner på utdanningen. Dette gjelder vel nesten bare medisin, tannlege og ingeniørfag. Dvs at om du vil bli feks jurist så kan man bare velge enkle fag og få bedre snitt. Selvfølgelig velger jo elevene den enkleste og lureste løsningen. Ingen kan klandre dem for det, men jeg mener nå allikevel at tunge fag er viktig både personlig og på et samfunnsnivå.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    1.315
    Jeg har fulgt denne tråden og lest læreres beskrivelse av hverdagen og forstår det da slik at disiplin er en vesentlig faktor, i tillegg til økonomi og elevantall i klassen. Da jeg gikk på barneskole og realskole hadde vi respekt for skolen og læreren men det virker som det er endret nå.

    Jeg overvintrer i Thailand og for noen dager siden kjørte jeg 11 km til en litt større landsby for å hente hjem 3 jenter fra 2 kl. i ungd. skolen.
    Landsbyen er omtrent som Åndalsnes og det er flere skoler og 1 sykehus der. De er på skolen fra 08.00 -16.00. (gjør lekser på skolen)
    Jeg ble overasket av å se så mange elever og de er lett å se for de har uniform, jenter har skjørt og guttene shorts og samme skjorte. Uniformen kan variere fra en dag til en annen. Lærer har også uniform.
    Foreldre er kry av å sende barna til skolen og de sørger så godt de kan for at barna skal være velstelt og ren i tøyet. Liksom stas å dra til skolen.
    Det aulet fra fra alle kanter og plass, fortau og gate var full av elever.
    Da hun kom inn i bilen + 2 andre piker fikk jeg spurt om antall og de svarte at på denne ungd.skolen var det 3000 elever og 40 i hver klasse. Det. er stort. Jeg prøvde å snakke om disiplinære problemer og mobbing men med begrenset språk, fikk jeg inntrykk av at det ikke var noe problem.Lærerne har fortsatt stor respekt og makt i klassesituasjon, så langt jeg kunne forstå. En sjelden gang blir en elev jaget ut av klasserommet men får komme tilbake når han har tenkt seg om, og han blir ikke ansett som tøffing, heller som skammelig.
    Vanskelige / umulige elever er visst ikke noe problem. Bare 1 lærer i hver klasse, ikke hjelpelærer.Ingen elever snakker i klasserommet mens lærer underviser. Ikke mobbing heller. De fleste er snille og oppfører seg pent.
    Noe som er skuffende med skolen her er at de ikke har engelsk muntlig for det er nesten ingen engelsklærere som kan snakke. Barna skriver engelske gloser men kan ikke snakke. Bedre i de store byene tror jeg, og på privatskoler.
    Dette til underretning på noe spinkelt grunnlag, om det er helt riktig kan jeg ikke garantere men litt artig å se et annet samfunn. Kanskje gammeldags, som i Norge på 50 tallet.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Problemet er at alle skal igjennom det samme. De beste kjeder seg i hjel mens de dårlige ikke får det til og alle disse bråker derfor.
    Sitatet frå weld ymtar om at nivådeling ikkje akkurat er det sverdet som kan hogga over den gordiske knuten, heller.

    i en artikkel på utdanningsnytt.no påpekes det at stadig færre tar fordypning i realfag på studieforberedende og av disse stadig færre velger stadig flere den enkleste matten. I min tid omtalte vi det som "pysematte", om det begrepet fortsatt finnes aner jeg ikke. Men for de, som f.eks politikere, som har en slags drøm om teknologimiljøer i Norge fremover ser det neppe veldig lovende ut. Dette, som mye annet, er vel også et tegn i tiden. Minste motstands vei osv.
    I matte, vgs-studiespes, har vi ei tydeleg nivådeling, heilt etter oppskrifta: Skal du studera realfag: 1T, R1, R2. Skal du studera økonomi, samfunnsfag eller noko anna der du vert forventa å forstå grunnleggjande statistikk, sannsynsrekning og kva den deriverte er, 1P, S1, S2 (etter behov). Skal du berre koma gjennom med ståkarakter, 1P/2P.

    Det hadde for så vidt vore greitt dersom vi klinisk kunne slått fast at dei som gjekk P-matte eigentleg berre skulle dokumentera eit slags minstemål av kunnskap og målet var å få karakteren greidd («bestått»). Men spennet er enormt: frå elevar ikkje har hatt ein time matte på ungdomsskulen til dei som kan store delar av pensum og strategisk vel P-matte for å få ein god karakter med minimalt av innsats.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    16.337
    I matte, vgs-studiespes, har vi ei tydeleg nivådeling, heilt etter oppskrifta: Skal du studera realfag: 1T, R1, R2. Skal du studera økonomi, samfunnsfag eller noko anna der du vert forventa å forstå grunnleggjande statistikk, sannsynsrekning og kva den deriverte er, 1P, S1, S2 (etter behov). Skal du berre koma gjennom med ståkarakter, 1P/2P.
    På videregående er dette kanskje greit nok slik det er i dag, altså en nivådeling ved selvseleksjon - riktig nok i stor grad basert på hva man ser for seg å komme inn på etterpå, eventuelt ved taktiske vurderinger for hva som gir best uttelling i karakterboka. Jeg vet ikke hvor utbredt det er, men på ungdomsskolen for mine barn er det et tilbud om å følge matematikkundervisning på videregående. Det var en del som meldte seg på det men de fallt stort sett ganske kraftig gjennom - spriket mellom egne/foreldres ide om ferdigheter og realiteten var vel stort.

    Ellers er det ikke, om man er genuint interessert i noe og sånn passe flink, så veldig vanskelig å ta ganske mye fordypning på egen hånd. Spesielt i disse tider når det finnes et lass av gode og gratis ressurser på nett man kan benytte seg av. Men om man skal drive litt svogerforskning igjen så fortalte en fyr som var studieinspektør på en av hovedstadens videregående med høyt nivå at elevene der var ekstremt instrumentelle - viljen til å gjøre noe som ikke direkte kunne oversettes til bedre karakterer var det ikke spesielt stor. I disse årene kan man jo bli ganske interessert i ett eller annet og i min tid hadde man tross alt temmelig mye tid til rådighet, i alle fall slik jeg hukser det. Etter 7. klasse hadde jeg ingen organiserte fritidsaktiviteter. Jeg var innom programmering, pløyde meg gjennom en del av den nasjonale og internasjonale litterære kanon, puslet litt med matematikk og denslags. Selv om det ikke var "pensum" på noen måte gav det unektelig pluss i boka og uttelling når man kunne dra frem noe slik når det passet seg.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.739
    Antall liker
    2.553
    Torget vurderinger
    1
    Nå er vel egentlig forskjellene på 1T, R1, R2./1P, S1, S2 helt minimal. Det er vel mest på ryktet om at sistnevnte er enklere. Eksempelvis var eksamen våren 2025 tilnærmet identisk for disse respektive fagene.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Nå er vel egentlig forskjellene på 1T, R1, R2./1P, S1, S2 helt minimal. Det er vel mest på ryktet om at sistnevnte er enklere. Eksempelvis var eksamen våren 2025 tilnærmet identisk for disse respektive fagene.
    Såg kjapt på 1T og 1P for 2025, og bortsett frå like to oppgåver på del 2 (med hjelpemiddel) og ei som tok utgangspunkt i same figur (men elles var heilt ulike oppgåver) såg dei temmeleg ulike ut.

    Einig i at det var temmeleg likt på S2 og R2, og ut frå det eg kunne sjå heller forskjellig enn ulik vanskegrad. Har vel sett litt kritikk av S-matte i media om at faget har litt identitetsproblem; det skal vera vanskeleg og ordentleg, men ikkje det same som R-matte. R1/S1 har eg ikkje samanlikna.

    Mi siste erfaring som mattelærar er frå før den siste læreplanreforma («fagfornyinga»), så eg skal ikkje påropa meg Spitzenkompetenz.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.739
    Antall liker
    2.553
    Torget vurderinger
    1
    Beklager min feil, Det var S2/R2 som var tilnærmet identiske. Min datter fortalte at S-matte avsluttes fra neste år og erstattes av 3 andre mattefag noe ala sammfunnsmatte, statistikk og et eller annet mer spesifikt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    1.315
    Er det vanskeligste matte-programmet på gymnaset omtrent som det var på reallinjen i 1972? Med geometri og trigonometri som dengang.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    16.337
    Er det vanskeligste matte-programmet på gymnaset omtrent som det var på reallinjen i 1972? Med geometri og trigonometri som dengang.
    Er i alle fall integralregning, rekker, vektorer og trigonometri basert på fagbeskrivelse. Men innenfor disse temaene så kan man jo gjøre det omtrent så enkelt eller vanskelig man bare vil.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Beklager min feil, Det var S2/R2 som var tilnærmet identiske. Min datter fortalte at S-matte avsluttes fra neste år og erstattes av 3 andre mattefag noe ala sammfunnsmatte, statistikk og et eller annet mer spesifikt.
    Dette ser bra ut! Det er visst ikkje heilt bestemt enno (har nett vore ute på høyring), men det ser slik ut ja. Eg tykkjer dette ser ganske bra/fornuftig ut: R1, R2, statistikk og økonomi-matte. Meir her:


    Er det vanskeligste matte-programmet på gymnaset omtrent som det var på reallinjen i 1972? Med geometri og trigonometri som dengang.
    Litt vanskeleg å seia, du får rekna deg gjennom og sjå.


    Det er grovt rekna mindre geometri (formell geometri med vekt på bevis trur eg er nærast borte frå pensum), men det er trigonometri. Dessutan statistikk, sannsyn og programmering. Elevane har også CAS (vanlegvis GeoGebra) på "del 2", så ein del oppgåver skal dei løysa der.

    Det er også ein ny oppgåvekategori der studentane skal forklara eitt eller anna matematisk omgrep, eller får ein case der nokon har tenkt feil, der dei skal forklara kvifor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    18.183
    Antall liker
    14.955
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Er det vanskeligste matte-programmet på gymnaset omtrent som det var på reallinjen i 1972? Med geometri og trigonometri som dengang.
    Jeg har et bestemt inntrykk av at nivået en god del lavere helt fra ungdomsskole og oppover, selv om det også er kommet inn noen emner som vi ikke hadde..
    Man har vel feks også redusert kravene i ingeniørutdanninga fordi nivået er blitt lavere enn dengang da..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg har et bestemt inntrykk av at nivået en god del lavere helt fra ungdomsskole og oppover, selv om det også er kommet inn noen emner som vi ikke hadde..
    Man har vel feks også redusert kravene i ingeniørutdanninga fordi nivået er blitt lavere enn dengang da..
    Eksamensoppgaver i matematikk: årskurs 2 og 3 1970-1979

    @Stein 99

    På augnemål vil eg seia at 1970-talsoppgåvene ser to hakk vanskelegare ut, men samtidig har dei meir karakter av "anten veit du korleis du gjer dette, eller så veit du det ikkje" (litt slik eksamen er på lågare universitetsnivå) og dekkjer eit litt mindre spenn i tema. Om vi også legg til at elevane i dag har hjelpemiddel (inkl. lærebok, datamaskin/CAS og notat) på del 2, trur eg at eg er samd.

    Hjelpemiddel i 1970 var vel formelhefte og kanskje reknestav?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    18.183
    Antall liker
    14.955
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Itteno formelhefte som jeg kan huske... tabellsamling og evt regnestav.... jeg har forøvrig fortsatt mine to - en fra realskole og gymnas, og en fra ingeniørtida.. mener jeg kjøpte min første kalkulator høsten -75.... Texas TI-51
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.518
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Itteno formelhefte som jeg kan huske... tabellsamling og evt regnestav.... jeg har forøvrig fortsatt mine to - en fra realskole og gymnas, og en fra ingeniørtida.. mener jeg kjøpte min første kalkulator høsten -75.... Texas TI-51
    Den var det noe kjent ved :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.635
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Trondheim
    Er i alle fall integralregning, rekker, vektorer og trigonometri basert på fagbeskrivelse. Men innenfor disse temaene så kan man jo gjøre det omtrent så enkelt eller vanskelig man bare vil.
    Jeg var russ i 1972. Vi hadde alt det der + litt tallteori, logikk og vektorer i 3D. Jeg mener vi hadde 8 t matematikk i uken i 3. klasse (og IT som valgfag i 2. klasse. Jobbet med logiske kretser og programmering i FORTRAN). I matematikk hadde vi gjennom gymnaset 3 lærebøker på rundt 300+ s hver.
    Dette var riktignok et forsøkspensum som ikke ble videreført SVJV.
    Hjelpemidler var regnestav og logaritmetabell.

    PS: Læreren hadde master i matematikk og hadde skrevet masteroppgave innen tallteori. Det var derfor han tok det med - det var en del av valgfritt pensum.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.070
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Oslo
    Jeg var russ i 1972. Vi hadde alt det der + litt tallteori, logikk og vektorer i 3D. Jeg mener vi hadde 8 t matematikk i uken i 3. klasse (og IT som valgfag i 2. klasse. Jobbet med logiske kretser og programmering i FORTRAN). I matematikk hadde vi gjennom gymnaset 3 lærebøker på rundt 300+ s hver.
    Dette var riktignok et forsøkspensum som ikke ble videreført SVJV.
    Hjelpemidler var regnestav og logaritmetabell.

    PS: Læreren hadde master i matematikk og hadde skrevet masteroppgave innen tallteori. Det var derfor han tok det med - det var en del av valgfritt pensum.
    I 1972 var vel ikke mastergrad innført?
    Cand.Scient eller Cand.Real var vel titlene dengang
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.635
    Antall liker
    12.772
    Sted
    Trondheim
    Ja, det stemmer nok. Titlene den gang var vel Cand Mag (4 år) og Cand Real (6-7 år). Han var Cand Real med matematikk hovedfag. Jeg gjorde også unna graden før det nye systemet, så jeg er også Cand Real, men ikke i matematikk.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.070
    Antall liker
    14.228
    Sted
    Oslo
    Ja, det stemmer nok. Titlene den gang var vel Cand Mag (4 år) og Cand Real (6-7 år). Han var Cand Real med matematikk hovedfag. Jeg gjorde også unna graden før det nye systemet, så jeg er også Cand Real, men ikke i matematikk.
    Og hovedfag etter gammel ordning er faktisk et litt høyere nivå enn dagens master
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.447
    Antall liker
    16.337
    Eksamensoppgaver i matematikk: årskurs 2 og 3 1970-1979

    På augnemål vil eg seia at 1970-talsoppgåvene ser to hakk vanskelegare ut, men samtidig har dei meir karakter av "anten veit du korleis du gjer dette, eller så veit du det ikkje" (litt slik eksamen er på lågare universitetsnivå) og dekkjer eit litt mindre spenn i tema. Om vi også legg til at elevane i dag har hjelpemiddel (inkl. lærebok, datamaskin/CAS og notat) på del 2, trur eg at eg er samd.

    Hjelpemiddel i 1970 var vel formelhefte og kanskje reknestav?
    Ved stirremetoden ser det minst et par hakk vanskeligere ut, ja. Jeg gikk ut av videregående i -96 og da sa fysikklæreren min at han merket at eksamen over de siste årene ble litt lettere år for år. På universitetet (NTNU/gamle NTH) snakket de litt om det samme, at kravene hadde gradvis blitt senket og at de nå hadde nådd et slags nedre forsvarbart nivå så da fikk de akseptere at strykprosenten være som den var og prøve å få den ned på andre måter enn å gjøre eksamen enklere. Nå kan det selvsagt være elementer av "alt var bedre før" i slike betraktninger, men jeg ville ikke ble veldig overrasket dersom en mer systematisk undersøkelse viste at så faktisk var tilfelle både på videregående og universitet.

    Noen ide om hvordan dette eventuelt har slått ut i de mykere fag? Kanksje enklere å noenlunde objektivt vurdere hvor vanskelig en matteeksamen er hvor det tross alt ideelt skal finnes et korrekt svar og at de kun finnes ett av sorten.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Noen ide om hvordan dette eventuelt har slått ut i de mykere fag? Kanksje enklere å noenlunde objektivt vurdere hvor vanskelig en matteeksamen er hvor det tross alt ideelt skal finnes et korrekt svar og at de kun finnes ett av sorten.
    Dette vert litt langt, men kanskje å forventa sidan det handlar om humaniora.

    Det siste først: Openbert. Sjølv om eg trur at vurderinga no legg meir vekt på framgangsmåten. Eg prøverekna eit par av oppgåvene frå 2025 eg såg på i går, og sjekka LF/fasit. Svara mine var rette, men det var tydeleg at oppgåva vart tenkt løyst med ein annan metode. Til dømes var det fleire oppgåver der ein (i LF) skulle rekna ut volum ved å integrera eit tverrsnitt og bruka formelen for omdreiingslekamar. Dersom vi gjorde dette i MN var eg sannsynlegvis sjuk den timen. Hadde neppe fått full pott.

    Det første, sist: Eg trur mjuke fag har same trend, men det er vanskelegare å visa klart (det er noko sirkulært over den påstanden, kanskje). Oppgåvene er neppe lettare enn før – kva er eigentleg ei vanskeleg oppgåve i norsk eller historie – så svakare krav vil sannsynlegvis mest koma til uttrykk i vurderinga og kva hjelpemiddel som er lov.

    Dessutan er fagplanane endra sidan både 70- og 90-talet: Det er mindre vekt på at elevane skal ha faktakunnskap, og meir vekt på det elevane skal «gjera»: forklara, drøfta, reflektera rundt osb. Norsk er mindre eit «nasjonalt danningsfag» (med vekt på språkhistorie og nasjonal kanon) og meir eit «tekstfag på norsk». Eg trur vurderingskriteria er meir formaliserte enn før, men likevel får ein situasjonar det eleven stryk på eksamen, klagar og får 6.

    I historie er det notorisk vanskeleg å seia noko om nivået, og sidan det ikkje finst sentral skriftleg eksamen varierer det sannsynlegvis vilt.

    Måleverktøya undervegs («vurderingsmåtane») er ufatteleg upresise, særleg dei moderne. Presentasjonar er mykje brukte (også på eksamen), og dei seier så og seia ingenting om kva elevane kan. Eg har høyrt på mange fine presentasjonar; perfekte, godt disponerte og kunnskapsrike. Så, to oppfølgingsspørsmål, og elevar må ha tung drahjelp for å hugsa på at Cubakrisa var ein episode i den kalde krigen. Innleveringar er mykje det same, og meiningslause i dag (KI, og før det, Internet).

    Klassiske, skriftlege prøver er sannsynlegvis det som fungerer best. Då kan ein gje middels score til elevar som greier å reprodusera dei viktigaste relevante hendingane, og gradera oppover etter om dei kan produsera ein tekst som forklarar og/el drøftar. Eg trur det er det som oftast vert gjort, for det måler iallfall noko. Det premierer dei elevane som greier å pugga pensum og hugsa drøftingar frå timane, og det er kanskje det faget alltid har gjort (fagplanar eller ikkje fagplanar).

    Dersom eg skulle gjeve prøver slik eg helst ville gjort, ville eg fokusert meir på kjeldeoppgåver: gje elevane ei (for dei) ukjent kjelde, og be dei tolka og forklara denne ut frå den historiske samanhengen. Anten eit kjeldedokument, eller kanskje ein tabell eller graf som synte utvikling over tid. Dersom dei skulle hatt hjelpemiddel og god tid, måtte samanhengen vore tilsvarande obskur. Om ein gjennomgåande hadde brukt slike prøver, og sjølvsagt undervist etter det, hadde historie vore vanskelegare enn før.

    Eg ville altså undervist historiefag med same faglege stoltheita som mattelærarar (iallfall R1/R2-lærarar) har.

    Ulempa er at mange av elevane garantert ville «opplevd manglande meistring», og det er ei kardinalsynd i dag. «Elevane skal få visa kva dei kan, ikkje kva dei ikkje kan». Det hadde vore eit renn av elevar som var sure fordi «den andre klassa» berre hadde lette prøver, og fordi dette var noko anna enn historie på ungdomsskulen.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    1.972
    Torget vurderinger
    1
    Ulempa er at mange av elevane garantert ville «opplevd manglande meistring», og det er ein kardinalsynd i dag. «Elevane skal få visa kva dei kan, ikkje kva dei ikkje kan». Det hadde vore eit renn av elevar som var sure fordi «den andre klassa» berre hadde lette prøver, og fordi dette var noko anna enn historie på ungdomsskulen.
    Dette er vel kanskje litt av utfordringa? Elevane skal jo søkja vidare med karakterane sine. Eg har tru på at måten din vil gje studentar med betre kunnskap, men med risikoen for at dei ikkje får nytta han om dei ikkje kjem inn på det eventuelle studiet dei vil på.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg var russ i 1972. Vi hadde alt det der + litt tallteori, logikk og vektorer i 3D.
    I dag er vel talteori berre tilgjengeleg i MX-faget (som nesten ingen tilbyr). Synd, eigentleg. Eg trur emne som talteori, grafteori og klassisk geometri hadde vore interessant for mange elevar, og relevant for dei som vil vidare mot informatikk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.137
    Antall liker
    7.931
    Sted
    Market Snodsbury
    Dette er vel kanskje litt av utfordringa? Elevane skal jo søkja vidare med karakterane sine. Eg har tru på at måten din vil gje studentar med betre kunnskap, men med risikoen for at dei ikkje får nytta han om dei ikkje kjem inn på det eventuelle studiet dei vil på.
    Ja.

    No er det nokre år sidan eg underviste historie på vgs, men eg kan ærleg seia at eg, både som sensor og lærar, prøvde å tilpassa meg.
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    3.418
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hmmmm, man gjør seg jo noen tanker i løpet av et nogenlunde langt lærerliv.
    En ting som ikke slutter å slå meg, er utviklingen elevmassen har vist ifht det som går på ambisjoner og prestasjoner.
    Nå jobber jeg i grunnskolen, men ser ikke bort fra at det jeg i løpet av årene har registrert, forplanter seg og blir med videre på veien. Det er vel gjerne det som kommer til uttrykk ifht unges ferdigheter og kompetanse når de begynner å studere, hvor rapportene forteller om lavere kapasitet og dårligere evne til å stå i det, når oppgavene eller eksamen skal besvares. Lavere leseferdighet, dårligere hukommelse, svekket simultankapasitet og liten evne til å tåle motgang.

    Jeg konstaterer at der er stadig flere elever som av en eller annen grunn virker å bry seg stadig mindre om det de presterer, og dermed også skal plukke med seg av lærdom. Dette er en utvikling jeg har registrert over ganske mange år nå, og jeg liker det ikke.....
    Hvorfor det har blitt sånn, kan man jo bare spekulere i.
    Hvis man tenker tilbake til egen skolegang, var det faktisk knyttet en god del prestisje til det å skulle prestere. Da la man også ned litt innsats, for å si det sånn. Og det var lite "tull og tøys" i timene, slik at man ga hverandre arbeidsro og gode læringsforhold. Vi vokste også opp med foreldre som hadde fokus på at utvikling og resultater - både faglig og sosialt - gikk i ønsket retning, og hvis det ikke gjorde det, fikk det konsekvenser på hjemmebane.

    Idag virker det også som om det for mange betyr null og nix når/hvis man forstyrrer både medelever og undervisningen, og på den måten ødelegger læringsmiljøet..... Når det gjelder holdninger elever viser, og måten elever svarer på, kjenner jeg meg ikke igjen fra egen skolegang. Hadde dagens elever vist tilsvarende holdninger og språkbruk i gårsdagens skole, dvs for 20-30-40 år siden, hadde de fått passet sitt påskrevet så det sang etter. Og foresatte ville seff blitt informert om tingenes tilstand, OG de ville tatt tak i det.
    Her er et felt jeg mener det er STORT potensiale å ta tak i for å forbedre dagens skole. Jeg vet at både jeg selv om maaange av mine kolleger gir klare meldinger, når vi mener det er på plass. Vi bruker også myyye tid på kommunikasjon med heimen. Men så virker det som om det stopper opp. TOTALT! Det kan jo være så enkelt som at foresatte ikke "orker/gidder" å ta kampen med sine kjære på hjemmebane. Eller er de mer opptatt av å sørge for at "snøfnuggbarna" sine skal ha en totalt friksjonsfri oppvekst. Snakk om bjørnetjeneste! Det er jo ikke sånn verden fungerer - eller, det burde jaffal ikke være det.
    Det finnes seff også enkelte kolleger som i alt for liten grad "tør" å være ærlige nok om tingenes tilstand, og maaange ansatte i skoleledelser rundt omkring er alt for opptatt av å "ha ryggen fri" til enhver tid. Her skal elever og foresatte pleases, for her skal det puses big time - gudene skal vite at det er såååå viktig at elevene har det "gøy" - slik at de kan trives på skolen..... Hva de plukker med seg av læring og personlig utvikling blir langt på vei sekundært.

    Snakket med noen kolleger i dag, og sa da følgende, litt spøkefullt, men også med en god dose alvor: "Hvis jeg hadde vært utdanningsminister, ville jeg innført en ordning som (igjen) gjorde det mulig å ringe og be foresatte om å komme å hente sine "søte små", dersom de ødelegger læringsmiljøet og arbeidsroen for andre elever, eller at de forstyrrer undervisningen slik at man ikke når de mål man har satt seg. Eller hvis de svarer på en måte eller har en språkbruk som ikke hører hjemme noen steder.
    Vet jo at det er en lang vei å gå før mine ord ville blitt en realitet. Men det er samtidig noe vi vet fungerte tidligere, så hvorfor ikke gjeninnføre det. Jeg tror det ville gitt positive resultater. Så får man heller tåle at der seff vil være noen puseforesatte som ville laget et stort nummer ut av det. Da kan man jo, selv om lovverket nok ikke tillater det, invitere dem til å være flue på veggen - slik at de med egne øyne og ører kan registrere hvordan avkommene agerer. For barns atferd i en stor gruppe, i en klasse eller på et trinn, vil gjerne skille seg markant fra hvordan de opptrer på hjemmebane, der de gjerne har lært seg hvordan de skal tvinne foreldrene rundt lillefingeren.....

    mvh
    Proffen
     

    PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    12.356
    Antall liker
    31.148
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Eg har ikkje så mykje erfaring frå grunnskulen, men har vore sensor på det lokale universitetet i meir enn 30 år og, sjølv om det framleis er mange flinke studentar, så er det fleire og fleire som fell gjennom. Sjølvinsikten til den siste gruppa ser og ut til å fallere, for det er fleire klager på karaktersetting og påfølgande ekstra (unødvendige) sensurar av oppgåver.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    1.315
    Hvor utbredt er dette ? Er det slik som beskrevet stort sett over hele fjøla eller finnes det klasserom hvor undervisningen fungerer slik den skal med ro og orden.?
    Det jeg har hørt er at dette er det vanlige i barne skolen og det fortsetter på ungd.skolen.
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.091
    Antall liker
    3.418
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Klart det finnes klassrom hvor det råder fred og fordragelighet.
    Og det finnes heldivis fortsatt både mange "drømmeelever" og elever som befinner seg innafor det som er ønskelig/akseptabelt, som både oppfører seg i samspillet med medeelever og voksne, ønsker å lære og som oppnår greie/gode resultater.

    Men min erfaring er at det dessverre blir lengre og lengre mellom dem, og utviklingen, slik jeg registrerer den, går i feil retning.
    Ukonsentrerte elever med kort hukommelse og arbeidskapasitet, elever som skaper uro og ødelegger for arbeidsmiljøet både for store og små, elever som ikke når det nivået man burde kunne forvente av dem, elever som "ikke ser poenget eller bryr seg om hvorfor de faktisk går på skolen", elever somer uforskammet i språkbruk overfor både medeelever og voksne, elever som viser mangler i sosial kompetanse (les; atferd, gjerne av typen voldsom/voldelig) --> antallet vokser.
    Og disse elevene backes glætt av sine foreldre, som da gjerne har klare meldinger om hvorfor det blir som det blir - uten at de er i nærheten av å innse hvordan avkommene i realiteten ter seg...... "man synes best om sine egne", heter det. Jau, takk skal du ha!

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn