- Ble medlem
- 27.04.2019
- Innlegg
- 12.201
- Antall liker
- 30.883
- Sted
- Nordvest på Jæren
- Torget vurderinger
- 8
Det er ingen som blir leder for noesomhelst etter en bachelor eller master uansett hvor mye det man har studert inneholder ordene "ledelse" eller "administrasjon".De som lever i misforståelsen av at at ledere kan lede hvasomhelst uten å forstå en pøkk av hva de ska lede...joda...
De er de suverent "beste", de som kommer utenfra, i 30-åra (eventuelt tidlig 40), med absolutt NULL peiling på organisasjonen og de ansatte de skal lede. Men likevel skal forandre på "alt". Resultatet er at de som faktisk HAR peiling, ansatte som vært der en stund, blir enten fryst ut eller velger selv å finne seg en annen arbeidsgiver.Nei, du sier ikke det.... jeg vet faktisk om flere.... OK - BSc er kanskje litt magert, men med mester-Master går det så det griner.... gjerne også uten rell arbeidserfaring...
Det kjente, børsnoterte selskapet "fri synsing og dikting" mest sannsynelig. Jeg antar at vår lokale allviter kan nevne eksempler i fleng. Kriteriene er da som følgerHvilke organisasjoner er dette?
Der er jo som det ble sagt på Debatten for noen dager siden. Synkende barnetall og stigende folkemegde over 80. Man må legge ned skoler for å få råd til alle de gamle men får det ikke til. Det er den stor elefanten i rommet som ingen nevnte i valg kampen fra ytterste venstre til ytterste høyre.![]()
Må samle inn skolemateriell på dugnad
Over 100 norske kommuner kan havne på verstingliste. Har norske kommuner gått i luksusfellen?www.nrk.no
Det er dei pengane...Der er jo som det ble sagt på Debatten for noen dager siden. Synkende barnetall og stigende folkemegde over 80. Man må legge ned skoler for å få råd til alle de gamle men får det ikke til. Det er den stor elefanten i rommet som ingen nevnte i valg kampen fra ytterste venstre til ytterste høyre.
Jeg begynte med engelsk i 5.klasse (6.klasse) gikk greit det![]()
Kunnskapsministeren vil kutte fag i barneskolen
Kari Nessa Nordtun vil ha færre timer i skolen, skriver Aftenposten. Hun foreslår å kutte engelsk, KRLE og samfunnsfag i de første skoleårene. Hun vil styrke fokus på lesing, skriving og regning. Forslaget innebærer færre timer i skolen og mer tid i SFO. Nordtun ser endringene som nødvendige for...www.nrk.no
Det trur eg er klokt for 1.-2. klasse. Undervisninga må sjølvsagt vera lagt opp slik at elevane får sjanse til å snakka om etikk og samfunn, men det er sannsynlegvis meiningslaust å ha det som eigne fag.
Engelsk er eg usikker på om er lurt å kutta.
Trur vi starta i fjerde (altså, 5. no)Jeg begynte med engelsk i 5.klasse (6.klasse) gikk greit det
Tja, riktig nok aekdotisk som det meste man hører, men det er et ganske gjentagende tema at en stor del av de som begynner på universitetet eller annen høyere utdannelse knapt kan å lese - da i betydningen klare å forholde seg til en lang akademisk tekst.Har også et tips tips til hvorfor resultatene i lesing og skriving blir verre og verre. Det blir flere og flere av våre landsmenn som ikke har Norsk som morsmål, og i mange av disse familiene blir det ikke snakket Norsk, noe som fører til at flere av i barnehagen som er 4 år ikke snakker Norsk, selv om de er fødd og oppvokst i Norge, mens de leker og kommuniserer på Engelsk i barnehagen....
Det er nok førsteklasse. Eg trur kommunane har lov til å justera timetala for klassetrinna litt sjølv, berre dei endar opp på det same summen over heileHvilke fag det kan kuttes i er en ting, men å kutte enda mer av timene barna er på skolen? Har en skole rett ved her jeg bor og her starter barna 0830 og de er ferdig før 1230, og nå skal det kuttes enda mer....
Eg veit ikkje kor eintydig dette er. Dei to eldste mine gjekk i barnehage på Veitvet i Groruddalen, med iallfall overvekt av ungar med foreldre med anna morsmål enn norsk. Engelsk var aldri brukt som kommunikasjon i barnehagen. Den mest tydelege språklege påverknaden var eigentleg at eldstejenta la seg til eit ganske pertentleg vestkant-riksmål etter modell frå nokre jenter med norsk-pakistansk bakgrunn («Pappa, det heter ikke snø, det heter sne!»).Har også et tips tips til hvorfor resultatene i lesing og skriving blir verre og verre. Det blir flere og flere av våre landsmenn som ikke har Norsk som morsmål, og i mange av disse familiene blir det ikke snakket Norsk, noe som fører til at flere av i barnehagen som er 4 år ikke snakker Norsk, selv om de er fødd og oppvokst i Norge, mens de leker og kommuniserer på Engelsk i barnehagen....
hva legger du i det jeg har markert i ditt innlegg?Nå høres jeg sikkert ut som gamlingen i hønnet, min datter født i 1988 vokste opp med å bli lest og sunget for, fra hun var 4-5 omtrent begynte hun å forstå en del bokstaver, hun tegna med fargestifter på papir. Skjerm underholdning var en halvtimes barnetv. Hun kunne begynt som seksåring i skolen, vi valgte at hun gikk ett år til i barnehagen. Hun kom også fra et hjem som var utelukkende norskspråklig.
Har inntrykk av at mange barn idag ikke kan krysse av på en eneste én av disse punktene.
At skolen, lærerne, elevene og foreldrene har andre utfordringer idag er ganske klart, og pressa økonomi, flere elever i klassene og flere oppgaver for lærerne gjør det helt sikkert ikke lettere.
Ikke er jeg lærer, ikke er jeg pedagog og til gode for alle er jeg ikke skoleminister. Men at "something is rotten in the school system" er jeg overbevist om.
Akkurat det er det vanskelig å svare kort på, men at skolen kunne ha fungert bedre både på ungenes premisser og forutsetninger og på lærernes premisser og forutsetninger. At mange begynner for tidlig i et skolesystem som ikke er tilpasset ungenes forutsetninger, at klassene ofte er for store, at lærerne pålegges oppgaver som andre burde tatt vare på, at skolene er underfinansierte, stillesittende teori overtar for mere praktisk læring.hva legger du i det jeg har markert i ditt innlegg?
mvh
Proffen
Tror du skjønner godt at det IKKE er lærerne jeg kritiserer, men systemet de er nødt til å arbeide i.For å utdype litt ifht dagens situasjon:
Vi har en elevmasse på drøye 50 elever, som i store deler av uken har undervisning i et stoooort, men ikke perfekt utformet klasserom.
Blant disse drøye 50 skjønne har vi 3 elever på autismespekteret/dypt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, 1 veldig umoden og vanvittig aggressiv elev og et par-tre stykker med ADHD i n`te..... Legger vi på 3-4 andre ganske umodne elever, begynner det å bli ganske krevende...... Og da har vi ikke engang nevnt de svake/svært svake, det være seg faglig eller konsentrasjonsrelatert, som også krever sitt.
Det gjør dagene krevende, all den tid alle disse litt "spesielle" elevene så langt tydeligvis har fått vokse opp og styre butikken selv, særlig på hjemmebane.
Ikke så uventet da, at de på hver sine måter preger skolehverdagene, der voksendekningen dessuten dessverre er på et minimum.
Hovedutfordringen er jo at samtlige voksne alt for sjelden makter å komme i posisjon til å gjennomføre ønsket og planlagt undervisning.
Til det skaper disse "spesielle" elevene for mye uro, bevegelse og lyd, som påvirker både medelever og voksne. Og språkbruken fra elevene er way beyond hva som er akseptabelt....
Jeg tar ikke for hardt i hvis jeg hevder at disse elevenes foresatte har gjort en kraftig feilvurdering ved å IKKE vurdere spesialskole for sine søte små.....
Som det er nå, blir den stående spøken: "Alle vet hvorfor Jeppe drikker......" eller "barskapet er tømt......"
Og et av mine fag, kroppsøving, blir i realiteten nærmest en joke. Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre timer i faget hvor man kan fokusere på det man burde kunne gjennomføre, eller der man kan gjennomføre undervisning hvor man pusjer OG gir elevene mestringsopplevelser. Til det, bruker man for mye tid på å måtte være barnevakt, slik at det ikke "smeller" mer enn nødvendig.....
Jaja, sånn går nu dagan.....
mvh
Proffen
Hadde jo et håp om at det ikke var det du mente, ja, men veldig godt å få en bekreftelse på at det er systemet du er kritisk til.Tror du skjønner godt at det IKKE er lærerne jeg kritiserer, men systemet de er nødt til å arbeide i.
Min mor jobbet som lærer da nærmest alle spesial skoler ble nedlagt, og skulle integrere en elev som lå i en seng på hjul, omtrent uten språk, med de andre i klassen.
Der skjønte heldigvis øvrigheten at dette gikk for langt.
Hadde jo et håp om at det ikke var det du mente, ja, men veldig godt å få en bekreftelse på at det er systemet du er kritisk til.
Nedleggelser av spesialskoler har jeg også opplevd i løpet av min karriere, og må jo være så ærlig at jeg regelrett stiller spørsmål om de som stod for den innsatsen, var ved sine fulle fem..... Og da tenker jeg ikke primært på de som har ulike grader av funksjonsnedsettelse, men mer på de som er på et nivå hvor neste steg fort blir voldelig, utagerende atferd......
Man kan også ønske seg et system der man i større grad kan gi elever som har behov for det, mer praktisk orientert og tilrettelagt undervisning. Dilemmaet i dag blir jo at man da må ofre noe på et annet, ikke mindre viktig område.......
EDIT:
Et annet dilemma er jo at der finnes uendelig mange lærere der ute, som virkelig har ambisjoner på vegne av elevene. Som ønsker at elevene skal kunne få maxe ut sine potensialer, men der ymse faktorer vanskeliggjør dette. For å få dette i gang, er vi tvingende avhengig av at også foresatte i langt større grad kommer på banen og blir reelle samarbeidspartnere - og ikke bare kunder i skoleverket.......
mvh
Proffen
