Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    12.201
    Antall liker
    30.883
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Kutting i budsjetta til skulane fører til mindre materiell til praktiske fag, så då er spørsmålet om me kjem til å utdanne fleire flinke teoretikarar eller fleire skuletaparar...

     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.021
    Antall liker
    14.131
    Sted
    Oslo
    En elev går i Nettavisen ut mot fraværsreglene. Hun kom 11 minutter for seint til en time, og fikk beskjed om at hele timen på 45 minutter ville bli ført som fravær. Hun valgte da å forlate timen fordi den uansett ville bli ført som fravær.
    Skal ikke gå inn på fraværsreglene, men instillingen til eleven, det er tydelig at det viktigste med timene er å få godkjent oppmøte.
    Ikke hva hen eventuelt kunne ha lært i timen.
     

    PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    12.201
    Antall liker
    30.883
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    "You go talk to kindergartners or first-grade kids, you find a class full of science enthusiasts. They ask deep questions. They ask, "What is a dream, why do we have toes, why is the moon round, what is the birthday of the world, why is grass green?"
    These are profound, important questions. They just bubble right out of them.
    You go talk to 12th graders and there's none of that. They've become incurious. Something terrible has happened between kindergarten and 12th grade."
    Carl Sagan
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.087
    Antall liker
    7.853
    Sted
    Market Snodsbury
    Gjeld høgare utdanning, men lell:


    Økonomi og leiing har vorte ekstremt populære fag siste åra, særleg blant unge gutar/menn som ikkje vil verta ingeniørar. Ikkje så rart, kanskje: Det er fag som til dei grader ser ut som ei ordentleg utdanning til det yrkeslivet som finst. Ikkje har det masse woke mumbo-jumbo heller, som i «internasjonale relasjonar» eller sosialantropologi.

    1761909386690.png

    Og det var neppe dét faget Velle tenkte på når han ville slutte å gje stipend for å ta tøyseutdanning.

    Edit: Men «evig student» etter å ha byrja på eit relevant årsstudium etter bachelor-graden? Piss meg i øyra. Som Richard Stallman sa, «at Harvard they have this policy where if you pass too many classes they ask you to leave».
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.406
    Antall liker
    16.291
    De som lever i misforståelsen av at at ledere kan lede hvasomhelst uten å forstå en pøkk av hva de ska lede...joda...
    Det er ingen som blir leder for noesomhelst etter en bachelor eller master uansett hvor mye det man har studert inneholder ordene "ledelse" eller "administrasjon".
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    18.119
    Antall liker
    14.848
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, du sier ikke det.... jeg vet faktisk om flere.... OK - BSc er kanskje litt magert, men med mester-Master går det så det griner.... gjerne også uten rell arbeidserfaring...
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    36.808
    Antall liker
    21.364
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nei, du sier ikke det.... jeg vet faktisk om flere.... OK - BSc er kanskje litt magert, men med mester-Master går det så det griner.... gjerne også uten rell arbeidserfaring...
    De er de suverent "beste", de som kommer utenfra, i 30-åra (eventuelt tidlig 40), med absolutt NULL peiling på organisasjonen og de ansatte de skal lede. Men likevel skal forandre på "alt". Resultatet er at de som faktisk HAR peiling, ansatte som vært der en stund, blir enten fryst ut eller velger selv å finne seg en annen arbeidsgiver.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.406
    Antall liker
    16.291
    Hvilke organisasjoner er dette?
    Det kjente, børsnoterte selskapet "fri synsing og dikting" mest sannsynelig. Jeg antar at vår lokale allviter kan nevne eksempler i fleng. Kriteriene er da som følger
    - leder i 30-årene eller tidlig 40 som får en stilling som er senior nok til å forandre på "alt".
    - kommer utenfra
    - har null peiling på organisasjon eller ansatte som skal ledes
    - erfarne ansatte blir entren fryst ut eller velger selv å slutte

    Om de ansatte som blir ikke har peiling er uvisst, men må nesten anta det siden de som HAR peiling blir fryst ut eller slutter.
     

    PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    12.201
    Antall liker
    30.883
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Vi har fått en dopamin-infisert barneskole hvor de flinke blir glemt
    DEBATT: La meg være brutalt ærlig. Jeg er lærer i barneskolen, og jeg er lei.

    Ikke lei av ungene – men lei av illusjonen vi prøver å opprettholde. Vi er ikke lenger en kunnskapsinstitusjon. Vi er blitt en forlenget, høytids betalt barnevaktordning for en generasjon som knapt kan sitte stille og lytte til en hel setning.

    Hjernen er en brikke, ikke en svamp Hovedproblemet? Skjermene. Hjemme. Jeg er ikke moralens vokter, men jeg ser effekten hver eneste dag. Det er umulig å konkurrere med TikToks konstante dopaminrush.

    Når barna kommer i klasserommet, er hjernen deres stilt inn på 10-sekunders-klipp og øyeblikkelig tilfredsstillelse. «Hva var beskjeden, igjen?» Spørsmålet jeg hører fem minutter etter at jeg ga den. «Hvorfor må vi vente?»

    Tålmodighet er en utdøende art. De er ikke slemme. De er bare infisert. Dopaminbanene er så overstimulerte at normal, strukturert læring kjennes ut som tortur. De klarer ikke å absorbere enkle instruksjoner, ei heller huske en oppgave fra friminuttet. Men de husker nøyaktig hvilken Fortnite-dans de skal plage sidemannen med. De har altså kapasiteten. De velger bare å bruke den på tøv og tull.

    De som blir oversett
    Dette er det som virkelig skjærer meg i hjertet. Mens jeg, utslitt til beinet, bruker halve timen på å krangle med «skjermzombien» som prøver å rømme fra pulten, eller må gjenta instruksjonen for tredje gang til de som ikke klarer å de-fokusere, hvem lider da? De som klarer. Ja, de finnes!

    De rolige, de konsentrerte, de som sitter med blyanten klar og øynene festet på tavlen. De som vil lære. De som fortjener min tid og min energi. Disse elevene, våre fremtidige forskere og ingeniører, de blir glemt. De sitter i stillhet og venter. De får kanskje en ekstra matteoppgave – et halvhjertet forsøk på differensiering – mens jeg er opptatt med å kjempe en tapt kamp mot den urolige horden.

    Vi lærere er tvunget til å prioritere å slukke branner fremfor å tenne gnister. Vi ender opp med å belønne uro og lav terskel for oppmerksomhet med uforholdsmessig mye av vår tid. Resultatet? De flinke blir kjedelige, understimulerte, og lærer at i klasserommet er det best å være vanskelig for å bli sett. Er det slik vi vil ha det?

    Utslitt og uten verktøy
    Jeg er en fagperson, men skoledagen min føles som en evig kamp for å opprettholde orden, ikke formidle kunnskap. Jeg er utslitt. Mine kollegaer er utslitte. Vi snakker ikke lenger om pedagogikk i lunsjen, vi snakker om strategier for å overleve de neste tre timene uten et nervøst sammenbrudd.

    Skolen trenger ikke flere lærere – vi trenger elever som er klare for undervisning.

    Foreldre, politikere, hør etter: Slutt å behandle barneskolen som en oppbevaringsplass. Gi barna grenser, reduser skjermtiden, og send dem til skolen med en hjerne som er sulten på læring, ikke fullstappet av billig dopamin. Først da kan vi slutte å glemme de som er klare. De som er klare for fremtiden.

    Og da kan kanskje jeg også slutte å være så forbanna utslitt.


     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.515
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Der er jo som det ble sagt på Debatten for noen dager siden. Synkende barnetall og stigende folkemegde over 80. Man må legge ned skoler for å få råd til alle de gamle men får det ikke til. Det er den stor elefanten i rommet som ingen nevnte i valg kampen fra ytterste venstre til ytterste høyre.
     

    PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    12.201
    Antall liker
    30.883
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Der er jo som det ble sagt på Debatten for noen dager siden. Synkende barnetall og stigende folkemegde over 80. Man må legge ned skoler for å få råd til alle de gamle men får det ikke til. Det er den stor elefanten i rommet som ingen nevnte i valg kampen fra ytterste venstre til ytterste høyre.
    Det er dei pengane...

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.087
    Antall liker
    7.853
    Sted
    Market Snodsbury

    Det trur eg er klokt for 1.-2. klasse. Undervisninga må sjølvsagt vera lagt opp slik at elevane får sjanse til å snakka om etikk og samfunn, men det er sannsynlegvis meiningslaust å ha det som eigne fag.

    Engelsk er eg usikker på om er lurt å kutta.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.021
    Antall liker
    14.131
    Sted
    Oslo

    Det trur eg er klokt for 1.-2. klasse. Undervisninga må sjølvsagt vera lagt opp slik at elevane får sjanse til å snakka om etikk og samfunn, men det er sannsynlegvis meiningslaust å ha det som eigne fag.

    Engelsk er eg usikker på om er lurt å kutta.
    Jeg begynte med engelsk i 5.klasse (6.klasse) gikk greit det
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.087
    Antall liker
    7.853
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg begynte med engelsk i 5.klasse (6.klasse) gikk greit det
    Trur vi starta i fjerde (altså, 5. no)

    Men eg skal vedgå at ungane har betre uttale enn meg. Heldigvis beheld eg litt autoritet ved å kunna fleire ord og idiom enn dei. Men særleg for sekstenåringen er ofte i tvil om ho har engelsk eller norsk som førstespråk.
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.078
    Antall liker
    3.403
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Følte i kveld for å dele noen tanker:
    Ble sittende og snakke med noen kolleger sist uke.
    Det vi var unisont enige om, var bekymringen for hvor norsk skole og store deler av det norske samfunn er på vei.
    Regner med at det ikke blir siste gang dette vil komme opp som tema i samtaler.

    Etter samtaler som dette, blir man jo ikke direkte mindre bekymret når jeg leser Northuns skisser for fremtidens skole, samt hennes tanker og grep rundt hva som skal til for å få snudd skuten.... Første bud bør kanskje være å forsøke å finne ut hvilke fremtidige samfunnsmessige behov man ser for seg skal gjelde, og deretter legge en gjennomførbar plan for å nå målene dette måtte implisere.
    Men skjer dette? Nope! I stedet er det stadig mer som kontinuerlig føyer seg pent inn i rekkene til, og som lett kunne blitt den mulige oppfølgeren til "Skulen som forsvann"....ikke minst den stadige nedjusteringen av krav til måloppnåelser......
    Henger man så på info om utvikling/trender man kan lese også gjør seg gjeldende i andre land - nemlig at økende uro og forstyrrelser i undervisningen er et faktum, bør man gjerne bli litt bekymret. For om det er slik at gjennomsnittseleven opplever og blir forstyrret mer enn godt er hele 29 ganger i løpet av en undervisningsøkt, ja, da kan jo ikke læringsutbyttet og utviklingen gå riktig vei for elevens del.
    Så kan man stille spørsmål med hvorfor vi er på den galeien. Min umiddelbare tanke er at noen burde sette seg ned rundt bordet og virkelig tenke gjennom hva man bør ha fokus på. Slik det er nå, skal man helst ri minst 8 hester samtidig...... Det vil jo sjelden gå bra i lengden.....

    Leser også at stadig flere lærere i økende grad rapporterer om at de stadig beveger seg fra å være lærere til å bli "sosialarbeidere", hvor uendelige mengder utenomfaglige oppgaver stjeler mer og mer av tiden, oppmerksomheten man helst skulle brukt på undervisningsrelatert, faglig arbeid. Tror (og håper) at mange ville hevet på minst et øyenbryn hvis de virkelig visste mer om realitetene....

    Kanskje ikke uventet at man da leser om hvilken (negativ) utvikling stadig flere norske ungdommer har ifht arbeidskapasitet og faglige kunnskaper og ferdigheter de plukker med seg...
    Har denne høsten overtatt en ny gjeng med elever. Denne elevmassen skiller seg så markant fra tidligere at det er umulig å ikke bli bekymret. Og dette er en trend både undertegnede og mange kolleger har sett over tid, og utviklingen går ikke riktig vei......
    Så blir spørsmålet; hvem skal ta ansvar for å få pendelen til å svinge tilbake til der man gjerne skulle vært, og hvordan skal dette gjennomføres....?
    Årets kull har mange gode kvaliteter og egenskaper, men det gjengse er at man så ufattelig lett registrerer og påvirkes av, er elevmassenes stadig økende tik-tok-infiserte utvikling......
    Fyller man så på med statens og kommunenes stadig mer sparsommelige økonomske tildelinger, hvor alle elever "skal med" - uavhengig av forutsetninger og eventuelle diagnoser , blir det fort tilstander hvor man mer føler at man jobber i dyrehager enn i skolen.
    NPM gjør det heller ikke lettere, for "kunden" har jo alltid rett - uavhengig av hva opplæringsloven faktisk sier.....

    Play ball!

    mvh
    Proffen
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.551
    Torget vurderinger
    11
    Dette er det siste fra Fru Nortun som er sakset fra Bergens Tidene :
    "

    Nå vil hun kutte ut tre fag i de første skoleårene.

    Bakgrunnen er ønsket om at elevene skal få mer kvalitetsundervisning i det hun kaller grunnferdighetene: Lesing, skriving og regning.

    – Det viktigste er at de yngste barna leser, skriver og lærer seg regning. I tillegg til å være i aktivitet, skape vennskap og jobbe med problemløsning gjennom praktiske og estetiske fag. Jeg mener engelsk, KRLE og samfunnsfag kan vente. Vi må endre skolen slik det var forespeilet med seksårsreformen, sier statsråden.

    For Nordtun er det viktigste er at det er fokus på de grunnleggende ferdighetene i første og andre klasse. Det er altså særlig i disse trinnene hun ønsker å kutte fag, men ser ikke bort fra at kuttene også kan gjelde tredje trinn.

    Kutte det totale timeantallet
    Kuttene skal ikke erstattes med nye timer, slik at også antall skoletimer totalt skal reduseres de første årene.

    Men Nordtun mener kuttene gjør det mulig å bruke ressurser på å bedre kvaliteten på norsk og matte.

    Bakgrunnen er dalende resultater i en rekke undersøkelser over elevenes ferdigheter."

    Hvilke fag det kan kuttes i er en ting, men å kutte enda mer av timene barna er på skolen? Har en skole rett ved her jeg bor og her starter barna 0830 og de er ferdig før 1230, og nå skal det kuttes enda mer....

    Har også et tips tips til hvorfor resultatene i lesing og skriving blir verre og verre. Det blir flere og flere av våre landsmenn som ikke har Norsk som morsmål, og i mange av disse familiene blir det ikke snakket Norsk, noe som fører til at flere av i barnehagen som er 4 år ikke snakker Norsk, selv om de er fødd og oppvokst i Norge, mens de leker og kommuniserer på Engelsk i barnehagen....
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.021
    Antall liker
    14.131
    Sted
    Oslo
    Nå høres jeg sikkert ut som gamlingen i hønnet, min datter født i 1988 vokste opp med å bli lest og sunget for, fra hun var 4-5 omtrent begynte hun å forstå en del bokstaver, hun tegna med fargestifter på papir. Skjerm underholdning var en halvtimes barnetv. Hun kunne begynt som seksåring i skolen, vi valgte at hun gikk ett år til i barnehagen. Hun kom også fra et hjem som var utelukkende norskspråklig.
    Har inntrykk av at mange barn idag ikke kan krysse av på en eneste én av disse punktene.
    At skolen, lærerne, elevene og foreldrene har andre utfordringer idag er ganske klart, og pressa økonomi, flere elever i klassene og flere oppgaver for lærerne gjør det helt sikkert ikke lettere.
    Ikke er jeg lærer, ikke er jeg pedagog og til gode for alle er jeg ikke skoleminister. Men at "something is rotten in the school system" er jeg overbevist om.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JK

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.406
    Antall liker
    16.291
    Har også et tips tips til hvorfor resultatene i lesing og skriving blir verre og verre. Det blir flere og flere av våre landsmenn som ikke har Norsk som morsmål, og i mange av disse familiene blir det ikke snakket Norsk, noe som fører til at flere av i barnehagen som er 4 år ikke snakker Norsk, selv om de er fødd og oppvokst i Norge, mens de leker og kommuniserer på Engelsk i barnehagen....
    Tja, riktig nok aekdotisk som det meste man hører, men det er et ganske gjentagende tema at en stor del av de som begynner på universitetet eller annen høyere utdannelse knapt kan å lese - da i betydningen klare å forholde seg til en lang akademisk tekst.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.087
    Antall liker
    7.853
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvilke fag det kan kuttes i er en ting, men å kutte enda mer av timene barna er på skolen? Har en skole rett ved her jeg bor og her starter barna 0830 og de er ferdig før 1230, og nå skal det kuttes enda mer....
    Det er nok førsteklasse. Eg trur kommunane har lov til å justera timetala for klassetrinna litt sjølv, berre dei endar opp på det same summen over heile barneskulen hovudtrinnet, altså 1-4, 5-7, 8-10), spesifisert i rundskriv Udir-1-2025.

    Når eg ser på ho som er på barneskulen no, har dei iallfall justert opp timetalet jamt sidan 1. klasse. No, i fjerde, sluttar dei 1300 dei fleste dagane, og 1400 ein dag. Så vert det fleire dagar til 1400 dei neste åra.

    Det tykkjer eg er uproblematisk. Det er grenser for kor mange effektive klasseromstimar pr. dag dei minste er i stand til å absorbera. Særleg når det er rundt 30 elevar pr. klasse.

    Har også et tips tips til hvorfor resultatene i lesing og skriving blir verre og verre. Det blir flere og flere av våre landsmenn som ikke har Norsk som morsmål, og i mange av disse familiene blir det ikke snakket Norsk, noe som fører til at flere av i barnehagen som er 4 år ikke snakker Norsk, selv om de er fødd og oppvokst i Norge, mens de leker og kommuniserer på Engelsk i barnehagen....
    Eg veit ikkje kor eintydig dette er. Dei to eldste mine gjekk i barnehage på Veitvet i Groruddalen, med iallfall overvekt av ungar med foreldre med anna morsmål enn norsk. Engelsk var aldri brukt som kommunikasjon i barnehagen. Den mest tydelege språklege påverknaden var eigentleg at eldstejenta la seg til eit ganske pertentleg vestkant-riksmål etter modell frå nokre jenter med norsk-pakistansk bakgrunn («Pappa, det heter ikke snø, det heter sne!»).

    Engelsk/norsk handlar nok meir om at ungar ganske fort oppdagar kva som har status, og tilpassar seg det. Eg, og alle eg kjenner som voks opp på bygda «leika på bokmål» då vi var små. I dag er dei meir tilreknelege til å leika på engelsk. Eg ser at fjerdeklassingen min bruker mykje av skjermtida si på temmeleg intense sjølvstudium i engelsk, heilt på eige initiativ.

    At ungdom ikkje kan lesa, i tydinga bruka lesing for å nærma seg eit spørsmål, er eit tredje problem, der tidleg lesekompetanse er ein, men ikkje einaste, faktor.
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.078
    Antall liker
    3.403
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Nå høres jeg sikkert ut som gamlingen i hønnet, min datter født i 1988 vokste opp med å bli lest og sunget for, fra hun var 4-5 omtrent begynte hun å forstå en del bokstaver, hun tegna med fargestifter på papir. Skjerm underholdning var en halvtimes barnetv. Hun kunne begynt som seksåring i skolen, vi valgte at hun gikk ett år til i barnehagen. Hun kom også fra et hjem som var utelukkende norskspråklig.
    Har inntrykk av at mange barn idag ikke kan krysse av på en eneste én av disse punktene.
    At skolen, lærerne, elevene og foreldrene har andre utfordringer idag er ganske klart, og pressa økonomi, flere elever i klassene og flere oppgaver for lærerne gjør det helt sikkert ikke lettere.
    Ikke er jeg lærer, ikke er jeg pedagog og til gode for alle er jeg ikke skoleminister. Men at "something is rotten in the school system" er jeg overbevist om.
    hva legger du i det jeg har markert i ditt innlegg?

    mvh
    Proffen
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.021
    Antall liker
    14.131
    Sted
    Oslo
    hva legger du i det jeg har markert i ditt innlegg?

    mvh
    Proffen
    Akkurat det er det vanskelig å svare kort på, men at skolen kunne ha fungert bedre både på ungenes premisser og forutsetninger og på lærernes premisser og forutsetninger. At mange begynner for tidlig i et skolesystem som ikke er tilpasset ungenes forutsetninger, at klassene ofte er for store, at lærerne pålegges oppgaver som andre burde tatt vare på, at skolene er underfinansierte, stillesittende teori overtar for mere praktisk læring.
    Jeg vokste opp med en skole i en liten bygd på seksti-søttitallet, vi hadde utstyrt snekkerverksted, systue, keramikk verksted, skolekjøkken der vi lagde mat fra grunnen, fysikk og kjemi rom, musikkrom med instrumenter, eget skolebibliotek åpent etter skoletid, gymsal og svømmebasseng som til og med var fylt med vann.
    Har inntrykk av at veldig mange skoler idag mangler mye av dette.
    Denne skolen var en kommunal 3 parallell skole.
    Og selvfølgelig en skoletannlege som vi alle frykta å bli kalt inn til.
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.078
    Antall liker
    3.403
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    For å utdype litt ifht dagens situasjon:
    Vi har en elevmasse på drøye 50 elever, som i store deler av uken har undervisning i et stoooort, men ikke perfekt utformet klasserom.
    Blant disse drøye 50 skjønne har vi 3 elever på autismespekteret/dypt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, 1 veldig umoden og vanvittig aggressiv elev og et par-tre stykker med ADHD i n`te..... Legger vi på 3-4 andre ganske umodne elever, begynner det å bli ganske krevende...... Og da har vi ikke engang nevnt de svake/svært svake, det være seg faglig eller konsentrasjonsrelatert, som også krever sitt.
    Det gjør dagene krevende, all den tid alle disse litt "spesielle" elevene så langt tydeligvis har fått vokse opp og styre butikken selv, særlig på hjemmebane.
    Ikke så uventet da, at de på hver sine måter preger skolehverdagene, der voksendekningen dessuten dessverre er på et minimum.
    Hovedutfordringen er jo at samtlige voksne alt for sjelden makter å komme i posisjon til å gjennomføre ønsket og planlagt undervisning.
    Til det skaper disse "spesielle" elevene for mye uro, bevegelse og lyd, som påvirker både medelever og voksne. Og språkbruken fra elevene er way beyond hva som er akseptabelt....
    Jeg tar ikke for hardt i hvis jeg hevder at disse elevenes foresatte har gjort en kraftig feilvurdering ved å IKKE vurdere spesialskole for sine søte små.....
    Som det er nå, blir den stående spøken: "Alle vet hvorfor Jeppe drikker......" eller "barskapet er tømt......"
    Og et av mine fag, kroppsøving, blir i realiteten nærmest en joke. Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre timer i faget hvor man kan fokusere på det man burde kunne gjennomføre, eller der man kan gjennomføre undervisning hvor man pusjer OG gir elevene mestringsopplevelser. Til det, bruker man for mye tid på å måtte være barnevakt, slik at det ikke "smeller" mer enn nødvendig.....

    Jaja, sånn går nu dagan.....

    mvh
    Proffen
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    12.021
    Antall liker
    14.131
    Sted
    Oslo
    For å utdype litt ifht dagens situasjon:
    Vi har en elevmasse på drøye 50 elever, som i store deler av uken har undervisning i et stoooort, men ikke perfekt utformet klasserom.
    Blant disse drøye 50 skjønne har vi 3 elever på autismespekteret/dypt gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, 1 veldig umoden og vanvittig aggressiv elev og et par-tre stykker med ADHD i n`te..... Legger vi på 3-4 andre ganske umodne elever, begynner det å bli ganske krevende...... Og da har vi ikke engang nevnt de svake/svært svake, det være seg faglig eller konsentrasjonsrelatert, som også krever sitt.
    Det gjør dagene krevende, all den tid alle disse litt "spesielle" elevene så langt tydeligvis har fått vokse opp og styre butikken selv, særlig på hjemmebane.
    Ikke så uventet da, at de på hver sine måter preger skolehverdagene, der voksendekningen dessuten dessverre er på et minimum.
    Hovedutfordringen er jo at samtlige voksne alt for sjelden makter å komme i posisjon til å gjennomføre ønsket og planlagt undervisning.
    Til det skaper disse "spesielle" elevene for mye uro, bevegelse og lyd, som påvirker både medelever og voksne. Og språkbruken fra elevene er way beyond hva som er akseptabelt....
    Jeg tar ikke for hardt i hvis jeg hevder at disse elevenes foresatte har gjort en kraftig feilvurdering ved å IKKE vurdere spesialskole for sine søte små.....
    Som det er nå, blir den stående spøken: "Alle vet hvorfor Jeppe drikker......" eller "barskapet er tømt......"
    Og et av mine fag, kroppsøving, blir i realiteten nærmest en joke. Det er rett og slett ikke mulig å gjennomføre timer i faget hvor man kan fokusere på det man burde kunne gjennomføre, eller der man kan gjennomføre undervisning hvor man pusjer OG gir elevene mestringsopplevelser. Til det, bruker man for mye tid på å måtte være barnevakt, slik at det ikke "smeller" mer enn nødvendig.....

    Jaja, sånn går nu dagan.....

    mvh
    Proffen
    Tror du skjønner godt at det IKKE er lærerne jeg kritiserer, men systemet de er nødt til å arbeide i.
    Min mor jobbet som lærer da nærmest alle spesial skoler ble nedlagt, og skulle integrere en elev som lå i en seng på hjul, omtrent uten språk, med de andre i klassen.
    Der skjønte heldigvis øvrigheten at dette gikk for langt.
     

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.078
    Antall liker
    3.403
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Tror du skjønner godt at det IKKE er lærerne jeg kritiserer, men systemet de er nødt til å arbeide i.
    Min mor jobbet som lærer da nærmest alle spesial skoler ble nedlagt, og skulle integrere en elev som lå i en seng på hjul, omtrent uten språk, med de andre i klassen.
    Der skjønte heldigvis øvrigheten at dette gikk for langt.
    Hadde jo et håp om at det ikke var det du mente, ja, men veldig godt å få en bekreftelse på at det er systemet du er kritisk til.
    Nedleggelser av spesialskoler har jeg også opplevd i løpet av min karriere, og må jo være så ærlig at jeg regelrett stiller spørsmål om de som stod for den innsatsen, var ved sine fulle fem..... Og da tenker jeg ikke primært på de som har ulike grader av funksjonsnedsettelse, men mer på de som er på et nivå hvor neste steg fort blir voldelig, utagerende atferd......
    Man kan også ønske seg et system der man i større grad kan gi elever som har behov for det, mer praktisk orientert og tilrettelagt undervisning. Dilemmaet i dag blir jo at man da må ofre noe på et annet, ikke mindre viktig område.......

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.078
    Antall liker
    3.403
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Hadde jo et håp om at det ikke var det du mente, ja, men veldig godt å få en bekreftelse på at det er systemet du er kritisk til.
    Nedleggelser av spesialskoler har jeg også opplevd i løpet av min karriere, og må jo være så ærlig at jeg regelrett stiller spørsmål om de som stod for den innsatsen, var ved sine fulle fem..... Og da tenker jeg ikke primært på de som har ulike grader av funksjonsnedsettelse, men mer på de som er på et nivå hvor neste steg fort blir voldelig, utagerende atferd......
    Man kan også ønske seg et system der man i større grad kan gi elever som har behov for det, mer praktisk orientert og tilrettelagt undervisning. Dilemmaet i dag blir jo at man da må ofre noe på et annet, ikke mindre viktig område.......

    EDIT:
    Et annet dilemma er jo at der finnes uendelig mange lærere der ute, som virkelig har ambisjoner på vegne av elevene. Som ønsker at elevene skal kunne få maxe ut sine potensialer, men der ymse faktorer vanskeliggjør dette. For å få dette i gang, er vi tvingende avhengig av at også foresatte i langt større grad kommer på banen og blir reelle samarbeidspartnere - og ikke bare kunder i skoleverket.......

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn