Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.362
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt god suksess med støydemping på innerskjermene
    har lagt asfalt plater på baksiden av selve plastikken, men har man stoff istedenfor plastikk innerskjermer funker ikke dette
    Ser man får noe spraye på greier som kanskje er enklere/funker bedre
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    1.784
    Torget vurderinger
    1
    Ja - 1 og 2 tallene står litt for tett på tastaturet :)

    PS: Jeg skulle selvfølgelig kjøpt litt mindre dimensjon for bedre rekkevidde, men felgene så så lekre ut ;) Og rekkevidden, med mitt kjøremønster, er uansett lenger enn det produsenten oppgir, så da så.
    Hadde vorti magert med gummi på 185/35,ja:)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.608
    Torget vurderinger
    1
    Det går itte fort å lade en gammal Ioniq på teslaladere, gitt...
    Screenshot_20250805_104602_Tesla.jpg
    Screenshot_20250805_104817_Bluelink.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Peaker på 233-235 kW på min Ioniq5 -23, det forutsetter selvsagt 800V lader.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    20.229
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I en elbil er det vel først og fremst hjulstøy som er hørbar, og det er vel mer avhengig av hvilke dekk man har og kvaliteten på asfalten man kjører på?
    Det samme gjelder fossil bil. Litt opp i hastighet så overdøver dekk/vindstøy motorlyd i de fleste.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Min erfaring fra min 330e også. Kunne ikke høre motoren - kun ved hard aksellerasjon. På motorvei i 150 km/t var det ikke antydning til motorstøy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.362
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kunne man blitt enig om en app og en plassering av tlf og måle støy i feks 50 og 100kmt.
    Hadde vært litt artig og sett hva støyen i kupeen til de ulike bilene er.
    Man burde vel kanskje måle både db men også hvilke frekvenser som stikker seg ut
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.417
    Antall liker
    15.951
    Sted
    Sørlandet
    Kunne man blitt enig om en app og en plassering av tlf og måle støy i feks 50 og 100kmt.
    Hadde vært litt artig og sett hva støyen i kupeen til de ulike bilene er.
    Man burde vel kanskje måle både db men også hvilke frekvenser som stikker seg ut
    Det er det ikke behov for da TeslaBjørn allerede har gjort denne jobben for deg.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.490
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Han gjør vel det med alle han tester, og blitt noen elbiler opp i gjennom... Men, som alle erfarer, det er stor forskjell å kjøre på nylagt og gammel asfalt for ikke å snakke på betongdekke. Vet ikke i hvilken grad han tar høyde for dette.

    Fulgte han før men gikk lei :)
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.362
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner at dette er elbil tråden men tenkte mere å få inn data fra andre biler også. Er liksom verdt litt når man klager på støy, var fossilbilen stillere eller er det fraværet av forbrenning som gjør at det blir opplevd som mer støyende.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.830
    Antall liker
    11.470
    Når elbilfanatikere snakker om den grusomme støyen fra en forbrenningsmotor så vil jeg bare minne på at det er lenge siden en forbrenningsmotor bråkte. Skulle nesten tro de trodde det ble brukt luftkjølte Deutz-motorer i moderne biler....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.362
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    På flere av mine biler har jeg brukt mye tid og penger på å få litt lyd (fortsatt urørt eksos), det er lagt ned mye ressurser i å få ned lyden ja. Og dette er gamle biler også (moderne for meg men mid 2000 er vel gammalt)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Når selv en såpass kjent produsent som Xpeng sliter med oppfølging, hvordan er det da med alle de andre små, kinesiske produsentene som stadig dukker opp?

    Jeg er skeptisk til muligheten for oppfølging fra importør og verksted for alle disse nye små produsentene. Hva skjer med oppfølging av kundene hvis (når) produsenten går konkurs (man regner jo med at mange av disse produsentene kommer til å forsvinne ganske raskt). Har importørene i Norge tatt høyde for det? Hvor skal de skaffe deler fra? Hvordan skal de finansiere det når produsenten ikke svarer på henvendelser (kanskje ikke lenger finnes). Det spiller jo liten rolle hvor bra bilen er når du kjøper den hvis man ikke får oppfølging når noe går galt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.732
    Antall liker
    1.042
    Flere episoder med tyske merker som har 6-12 mnd leveringstid på enkle ting som støtfanger. Lett skadde biler blir forsikringsmessig avskrevet og kunden gitt totaloppgjør fordi det er billigere enn å ha kunde på leiebil mens man venter på deler.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.531
    Antall liker
    9.258
    Torget vurderinger
    1
    Tøv!
    F.eks ingen kinabiler får stillstandforsikring som taxi hos forsikringsselskapene fordi deletilgangen til disse bilene er svært mangelfull. Alle andre får det.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Jeg viste bare til et eksempel. Jeg sier bare at jeg ikke ville turt å kjøpe en bil fra en produsent som det er sannsynlig at ikke kommer til å være der om 2 år. Tilgang på oppfølging og reservedeler vil være et mareritt. Du får fremdeles reservedeler til SAAB og det finnes mange verksted som kan reparere dem. Hvordan er det med et nytt kinesisk firma som går konkurs etter 2-3 år? Det er vel et krav at reservedeler skal være tilgjengelig i minst 15 år etter at en modell ikke leveres lenger (eller produsenten er gått konkurs).
    Jeg sier ikke at alle kinesiske produsenter vil forsvinne, men veldig mange vil. Det er vel allerede problemer med å få levert deler til den ekstremt stygge Hongqi som vel bare her vært på markedet i 3-4 år.

    Det er forøvrig forskjell på å måtte vente 6 mnd på deler og å ikke få dem i det hele tatt. At mange har problemer med å levere deler i en situasjon der man har en stor omvelting i produksjonen er ikke så rart - det de får levert fra sine underleverandører brukes i produksjon av nye biler, men det er en situasjon som vil gå seg til. Å ikke få tak i deler fordi produsenten ikke eksisterer lenger er en annen sak. Med den nyetableringen av merker som foregår i Kina nå er det mange som vil gå under. Lykke til hvis du har kjøpt en bil fra dem.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.732
    Antall liker
    1.042
    Tøv!
    F.eks ingen kinabiler får stillstandforsikring som taxi hos forsikringsselskapene fordi deletilgangen til disse bilene er svært mangelfull. Alle andre får det.....
    Flere eksempler på YT på Audier avskrevet pga lang leveringstid på enkle reservedeler. Årsakene pekes det på i artikkel (død kapital med reveservedeler på hylla)

    He said: “We had an incident with an EV in the middle of 2023. Somebody bought an EV brand new in July for £35,000. Then it suffered a third-party hit. The door and the wing mirror were damaged. The vehicle manufacturer couldn’t provide a lead time [for a replacement mirror], so that car was written off for a wing mirror.”

    In a similar example, Townsend revealed that when Thatcham crash-tested an Ioniq 5 at less than 10mph (representative of most incidents for which an insurance claim is made), it incurred repairable damage to its front bumper and front wing, and while its radar was unblemished, the radar’s bracket had snapped, and a replacement had a lead time of seven months.

    “If you then look from an insurance point of view, seven months of an electric hire car would have written that car off,” said Townsend.

     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.362
    Antall liker
    2.587
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ekke rart det blir dyr forsikring hvis bilen blir skrotet pga et sidespeil.
    høres ut som bs spør du meg...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    20.229
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lang leveringstid på reservedeler er i de aller fleste tilfeller et resultat av flere sammensatte problemstillinger - slik det også (delvis) fremgår i artikkelen det linkes til.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.752
    Antall liker
    7.625
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Leveringstid på reservedeler er ikke en spøk. Det gjelder rund baut - også etablerte merker. Det er delvis en funksjon av at just in time er misforstått, og at distributørene skal gnukke penger på å ikke ha reservedeler på lager (død kapital, må vite), selv om overskuddene hos f.eks. Møller og Bertelosten er høye.

    Alle de nye kinamerkene som dukker opp vil være jævlig sårbare for deletilgang i tilfelle konkurs. Det er en kjennsgjerning at det har vært en overetablering av nye elbilmerker fra Kina, og i og med at markedet har en svikt, så vil det høyst sannsynlig bety at noen av disse forsvinner.

    Rundt 2020-21 så var det et reelt problem med reservedeler på snøskutere og ATV. Jeg hadde en gammel Polaris 6x6 som stod på verksted en hel sommer i påvente av reservedeler som var unobtainium, og i 2021 (tror jeg det var), så gikk det en gummipakning i tilkoblingsstussen på tanken på snøskuteren min, og den var umulig å få tak i for resten av den vinteren. Jeg ga rett og slett opp å reparere på den sekshjulingen, selv om verkstedet etter hvert klarte å få liv I den - neste sommer ble det kjøpt ny.

    Johan-Kr
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    20.229
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Leveringstid på reservedeler er ikke en spøk. Det gjelder rund baut - også etablerte merker. Det er delvis en funksjon av at just in time er misforstått, og at distributørene skal gnukke penger på å ikke ha reservedeler på lager (død kapital, må vite), selv om overskuddene hos f.eks. Møller og Bertelosten er høye.
    Det er aaaaalt for enkelt å legge "skylden" for dette på importører/distributører i Norge. Ja, man etterstreber (nødvendigvis) å ha et lavt reservedelslager, men følger samtidig opp både servicegrad (leveringsevne) og turnover (omsetningshastighet) gjennom relativt gode logistikksystemer - og styrer etter definerte og målsatte parametre.

    Som kanskje ikke så mange er klar over, så er det for en (europeisk) fossilbil svært få deler som bilprodusenten produserer selv. I snitt i underkant av 20% av antall deler. Resten kjøpes inn fra underleverandører. For el-bil er %-andelen litt høyere, og årsaken er ferre komponenter totalt.
    Gjennom de senere år så har det vært store utfordringer hos mange underleverandører og komponentprodusenter. Mange har gått dukken, mens andre har vært gjenstand for store omstillinger. Krigen i Ukraina, pandemien, Panama osv påvirket også i stor grad til å forsterke situasjonen.
    Å få på plass en ny erstatningsleverandør, for en som er out-of-business er ikke gjort i en bråvending, og her kan man jo "kritisere" produsentene noe for å ikke ha dual-sourcing på en større andel komponenter.

    Hvordan det generelt stiller seg for ping-pong bilene kjenner jeg ikke til, men det som er helt sikkert er at reservedelsberedskapen og reservedelslogistikken er langt, langt dårligere.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Jeg måtte få en ny del til min 330e. Veldig spesiell del (i interiøret) - helt ukjent for forhandleren/verkstedet i Trondheim. Delen var ikke kritisk for noe - jeg kunne godt latt være å få en ny, men jeg liker ikke at det er mangler på bilene mine, uansett hvor små. Delen ble bestilt og kom på 2 dager (kom visst fra Stockholm, den var ikke på lager i Norge).
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.732
    Antall liker
    1.042
    Hvordan det generelt stiller seg for ping-pong bilene kjenner jeg ikke til, men det som er helt sikkert er at reservedelsberedskapen og reservedelslogistikken er langt, langt dårligere.
    Tesla som lager det meste inhouse, og har dele- og verkstedsmanualen online og åpen for alle. I bilen kan du dypteste batterihelse, klimaanlegget og monitorere status på ledningsnett. Eneste i verden som gjør noe slikt.

    IMG_2766.jpeg
    IMG_2768.jpeg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.608
    Torget vurderinger
    1
    Leveringstid på reservedeler er ikke en spøk. Det gjelder rund baut - også etablerte merker. Det er delvis en funksjon av at just in time er misforstått, og at distributørene skal gnukke penger på å ikke ha reservedeler på lager (død kapital, må vite), selv om overskuddene hos f.eks. Møller og Bertelosten er høye.

    Alle de nye kinamerkene som dukker opp vil være jævlig sårbare for deletilgang i tilfelle konkurs. Det er en kjennsgjerning at det har vært en overetablering av nye elbilmerker fra Kina, og i og med at markedet har en svikt, så vil det høyst sannsynlig bety at noen av disse forsvinner.

    Rundt 2020-21 så var det et reelt problem med reservedeler på snøskutere og ATV. Jeg hadde en gammel Polaris 6x6 som stod på verksted en hel sommer i påvente av reservedeler som var unobtainium, og i 2021 (tror jeg det var), så gikk det en gummipakning i tilkoblingsstussen på tanken på snøskuteren min, og den var umulig å få tak i for resten av den vinteren. Jeg ga rett og slett opp å reparere på den sekshjulingen, selv om verkstedet etter hvert klarte å få liv I den - neste sommer ble det kjøpt ny.

    Johan-Kr
    Det er ikke sant. Etablerte merker har sentrallager 1-2 dager unna, og BOS blør store penger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Ja, BMW skaffet den delen jeg manglet på 2 dager. At VAG har problemer med å skaffe deler til Audi tror jeg på, basert på egne erfaringer med VAG of Møller.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.721
    Antall liker
    44.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla som lager det meste inhouse, og har dele- og verkstedsmanualen online og åpen for alle. I bilen kan du dypteste batterihelse, klimaanlegget og monitorere status på ledningsnett. Eneste i verden som gjør noe slikt.
    Det er ikke egentlig meningen at sluttbruker skal gå inn i service mode, så dette kan mest sammenlignes med å plugge seg inn i OBD-II-kontakten og vise tilsvarende info i en app. Og det kan man gjøre på alle biler produsert siden 2002 eller deromkring.
    Delekatalogen til min 1999 Mazda MX-5 er også åpent tilgjengelig på nett, forresten. Ikke spesielt unikt det heller. Tror egentlig det er et lovkrav i USA, forhåpentligvis snart også i EU under «right to repair».
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.732
    Antall liker
    1.042
    Det er ikke egentlig meningen at sluttbruker skal gå inn i service mode, så dette kan mest sammenlignes med å plugge seg inn i OBD-II-kontakten og vise tilsvarende info i en app. Og det kan man gjøre på alle biler produsert siden 2002 eller deromkring.
    Delekatalogen til min 1999 Mazda MX-5 er også åpent tilgjengelig på nett, forresten. Ikke spesielt unikt det heller. Tror egentlig det er et lovkrav i USA, forhåpentligvis snart også i EU under «right to repair».
    Tja, å sammenligne med å koble 3 parts utstyr til OBD porten er ikke riktig etter min mening. Service mode i Tesla er gjort på et nivå som ingen andre produsenter er i nærheten av, og service mode er lett tilgjengelig. Å teste batteritilstand er forøvrig i normal modi, men nok ikke tilgjengelig på dine gamle Teslaer.

    For ordensskyld, vis meg gjerne Mazdas online delekatalog for din 1999 MX5, og Mazdas katalog for 2025 modellen.

    På Tesla har jeg verkstedprisene og kan bestille delene til min hjemme-adresse.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.721
    Antall liker
    44.478
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.749
    Antall liker
    3.111
    Når selv en såpass kjent produsent som Xpeng sliter med oppfølging, hvordan er det da med alle de andre små, kinesiske produsentene som stadig dukker opp?

    Jeg er skeptisk til muligheten for oppfølging fra importør og verksted for alle disse nye små produsentene. Hva skjer med oppfølging av kundene hvis (når) produsenten går konkurs (man regner jo med at mange av disse produsentene kommer til å forsvinne ganske raskt). Har importørene i Norge tatt høyde for det? Hvor skal de skaffe deler fra? Hvordan skal de finansiere det når produsenten ikke svarer på henvendelser (kanskje ikke lenger finnes). Det spiller jo liten rolle hvor bra bilen er når du kjøper den hvis man ikke får oppfølging når noe går galt.
    De fleste av kinabilene har ikke tradisjonelle importører, forhandlerne i norge opererer bare som agenter hvor kunden skriver kontrakt direkte med produsenten, f.eks xpeng.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.245
    Antall liker
    12.052
    Sted
    Trondheim
    Og det gjør det jo enda verre. Da har man jo ikke noen i Norge som har ansvar for oppfølging av de bilene folk kjøper.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.749
    Antall liker
    3.111
    Ja, det kan fort være risikosport, ikke nødvendigvis med xpeng kanskje, men noen av de mindre, definitivt
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.684
    Antall liker
    3.893
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn