Leveringstid på reservedeler er ikke en spøk. Det gjelder rund baut - også etablerte merker. Det er delvis en funksjon av at just in time er misforstått, og at distributørene skal gnukke penger på å ikke ha reservedeler på lager (død kapital, må vite), selv om overskuddene hos f.eks. Møller og Bertelosten er høye.
Det er aaaaalt for enkelt å legge "skylden" for dette på importører/distributører i Norge. Ja, man etterstreber (nødvendigvis) å ha et lavt reservedelslager, men følger samtidig opp både servicegrad (leveringsevne) og turnover (omsetningshastighet) gjennom relativt gode logistikksystemer - og styrer etter definerte og målsatte parametre.
Som kanskje ikke så mange er klar over, så er det for en (europeisk) fossilbil svært få deler som bilprodusenten produserer selv. I snitt i underkant av 20% av antall deler. Resten kjøpes inn fra underleverandører. For el-bil er %-andelen litt høyere, og årsaken er ferre komponenter totalt.
Gjennom de senere år så har det vært store utfordringer hos mange underleverandører og komponentprodusenter. Mange har gått dukken, mens andre har vært gjenstand for store omstillinger. Krigen i Ukraina, pandemien, Panama osv påvirket også i stor grad til å forsterke situasjonen.
Å få på plass en ny erstatningsleverandør, for en som er out-of-business er ikke gjort i en bråvending, og her kan man jo "kritisere" produsentene noe for å ikke ha dual-sourcing på en større andel komponenter.
Hvordan det generelt stiller seg for ping-pong bilene kjenner jeg ikke til, men det som er helt sikkert er at reservedelsberedskapen og reservedelslogistikken er langt, langt dårligere.