BigSwifty: Veien er målet - eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    God morgen, Godtfolk!


    Har hatt stor glede av Sentralen i mange år og har flere ganger tenkt å bidra med egen tråd, men det har ikke blitt noe av – før nå. Har hatt litt dårlig samvittighet for å være «passiv deltager» her inne, men nå har jeg ferie, så nå tar jeg sats.



    For å forklare den litt kryptiske tittelen på tråden; Har i hele min HiFi-karriere hatt stor glede av å sette sammen anlegg og lytte til hvordan de gir nye perspektiver på musikken.

    Har ikke skiftet komponenter så ofte som noen av «byttefantomene» her inne, men ganske mange anlegg har det blitt. En medvirkende årsak har vært godt en sterkt utviklet nysgjerrighet og et godt vennskap med diverse importører/butikker. Ingen nevnt, ingen glemt.



    Har hatt gleden av å ha (veldig) mange gode komponenter i hyllene gjennom årene. Det vil føre for langt å ramse opp alle, men jeg kan jo starte med det som pryder husalteret nå:



    hOrns fp12: 12 tommer + horn, drevet av Cayin Soul 170i, KT 170 rør + litt NOS Ken-Rad 6SN7GT Black Glass og Telefunken ecc 83. Front end er Lumin P1.



    Og hvordan låter så det? Overlater beskrivelsen til min gode HiFi og matvenn Sluket, som beskrev det slik etter et julebesøk:



    Toveis og storveies!

    Enklere kan det nesten ikke gjøres - integrert forsterker, en server og et par passive høyttalere...
    Mer trengs egentlig ikke for å kunne lene seg tilbake i sofaen, glemme teknikken og bare nyte musikken.
    Uansett sjanger. Klassisk, bebop, blues, visesang, mono & stereo, høyt & lavt. Lekent og lett
    og med en stødig ro som bare må oppleves. For meg er stillheten kanskje den viktigste komponenten i musikken.
    Oppholdet midt i et stykke, kunstpausen både i mikro og makrodimensjon. Disse (velplasserte) tenkepausene,
    pustehullene om en vil. Til det kreves det godt utstyr og et rom som spiller på lag. Eller snarere ikke spiller
    i det hele tatt. En klassisk bygård med tilhørende solid arkitektur er i så måte velegnet. Legg til en innredning
    som i praksis sprer, samler, demper og reflekterer på en naturlig måte så er man der. Spe så på med
    kvalitetskomponenter i stil med hva dere ser på bildet og mye er gjort! Det rare er at egentlig er det ikke mye som er gjort
    - ihvertfall ikke siden i fjor da jeg hadde gleden av å høre på nøyaktig det samme oppsettet. Noen andre kabler, nye
    rack/kombinerte stativer til høyttalerne er vel egentlig det som er endret. Allikevel var det tildels markant forbedring å spore.
    Spesielt stemmer i alle variasjoner er en fryd å høre på dette anlegget - kan ikke huske å ha hørt det bedre noe
    sted faktisk. Fullstendig fritt for sibilanter, nakent, ærlig og med fantastisk holografi og plass rundt utøver(e).
    Dette gjaldt ikke bare stemmer men også instrumenter - og et stooort flott lydbilde ikke ulikt det en gjerne
    hører i en.... konsertsal! Besnærende. Har aldri hørt noe bedre av et såpass enkelt oppsett med toveis høyttalere.

    Mye må nok tilskrives det faktum at høyttalerne er en fornuftig kombinasjon av 12" / horn - som er enklere
    å få til enn f.eks. 15" med ditto hornbestykning. Og her er det åpenbart relativt gode drivere og elementer
    paret med flotte og store nok kabinetter. Dynamikk i bøtter & spann, herlig flerr i gitarer og blås og ikke
    minst et lydbilde som er frikoblet (sic) fra høyttalerne og står flott og tredimensjonalt i rommet.
    Nevnes må også streameren fra Lumin - en av de største. "Legg nok kr. i streameren" er
    eieren rask med å presisere. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Forsterkeren er en nyere Cayin sak hvor du kan
    skifte mellom triodedrift og Ultralineær on the fly... med fjernkontrollen! For diverse formål/sjangere
    ganske så praktisk.

    Uten tvil den beste og mest homogene og sømløse lyden jeg kan huske å ha opplevd hos torsdagens vert,og det inkluderer i tidligere oppsett med bl.a. feite JBL's - store Magico, små PMC, slemme vinylrigger og de allerstørste Freiareklamene (Mac's aller værste effektforsterkere....
    🤭
    ) i 300m2++ Ullernluksus....med dedikert lytteområde.Se og lær, karer! Vanskeligere trenger det ikke være. Ikke en målemic i sikte, ingen Glavamatter,
    kabelklyser eller stueuvennlige dingsbomser å finne noe sted. Kun vellyd paret med den gode følelsen
    det er når en setter seg ned i sofaen i et velmøblert hjem hvor estetikken er til både å ta, føle på OG høre!
    Resultatet av mange års erfaring komprimert ned til et enkelt oppsett med tre komponenter.
    Blir som med gode sauser - krever også lang erfaring å få til og det skal kokes lenge før det reduserte
    sluttproduktet blir til gull.

    Savnet jeg noe? Nei - ikke i denne konteksten. Noe å irritere seg over? Nei dessverre. Jo, kanskje.
    Irriterer meg at det går an å komme så inn i musikken, frikoblet fra utstyrsfokus og til en kronemessig
    kostnad ikke større enn som morken bruktbil. Jeg kunne levd med denne lyden.

    Denne kan du henge i julegrana.



    Hytteanlegg1: Tandberg System 11, Iwistao integrert (Veldig bra kinamikk chip amp) og en kjip Bluetooth mottager (fra Kjell&co)

    Hytteanlegg 2: Martin bokhylle-høyttalere (ja, Martin som gitarmerket - tror jeg?), drevet av ?. Prøver å få kontakt med importør av Fosi for å kjøpe en BT-forsterker, men der er det sommerferie . Midlertidig, en gammel Nakamichi amp.

    Bilder kommer etter ferien.

    Har hatt salige Fidelity på besøk 2 ganger på hjemme hos besøk. Her er link til den første artikkelen:


    https://drive.google.com/drive/folders/1q787kz_Nx66Bo2j3UFkGcLjbQH-KBWP0

    Artikkel på side 74.

    Her står det litt av hvert om musikksmak osv... Kommer tilbake til det også.

    Ble et oppfølgingsintervju etter noen oppgraderinger: Mc 1.2kW ble byttet til Mc 2kW og digital front en ble byttet til Bricasti M1 og JBL 9800 til Magico V3.

    Det nummeret er jeg ikke kar om å finne, hvis noen tilfeldigvis skulle ha det, si fra.

    Til slutt for denne gang, noen anlegg som jeg husker spesielt:

    Thorens 225/Sme/SPU+ Quad 22/202 + Quad ESL 57.

    Samme, men med JBL Lancer 101 (med tregrill og marmorplate på toppen!).

    Garrard 301/Bertoncello skiferplinth og separat to armtårn (i «kirkeklokkebronse) med vintage Ortofonarm med SPU mono og Schick 12 tommer med Ortofon Meister Silver.

    Nagra VPA og PL pre med Belle Klipsch («Smokingutgaven» av La Scala).

    Og verstinganlegget som er nevnt i oppfølgingsintervjuet ovenfor.



    Men, for å parafrasere Bibelen: viktigst av alt er musikken.


    Mer om det senere
     

    vim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    3.817
    Antall liker
    14.626
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Nydelig oppsett, uansett vinkel :) - gratulerer med egen tråd.
    Hvilket nummer av Fidelity var det? Side 74, men lenken går til basen med alle numre.
     

    vim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    3.817
    Antall liker
    14.626
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    9
    Kommenterte i din tråd over her, og ikke min egen - sorry og slettet 😅
    Måtte lese reportasjen i #40 (nummeret etter mitt siste bidrag i bladet for øvrig). Artig å se folks vei gjennom mange år med hobbyen!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Litt om min bakgrunn som "lytter", del 1.

    Vokst opp i en liten familie der musikk var viktig - ingen utøvende musikere, men både far og mor var noen jævler på "grammofon", som det het på den tiden.De hadde et nokså eklektisk utvalg av skiver, fra Beethoven, via Jussi Bjørling til Wagner, Eartha Kitt, Armstrong, Basie og Ellington. Fikk mitt første "anlegg" i 8-årsalderen (Philips 2x2w forsterker, Garrard sp25 og Tandberg høyttalere uten kasse. Låt som 2 kaniner som knuller i en blikkboks, men jeg var henført. Radio Luxembourg var en stor inspirasjonskilde. Tok opp programmene på fars Tandberg TB2. Tok i mange år vare på et bånd fra et program der dj-en meldte "nå skal jeg spille en helt ny låt av et band jeg tror dere skal høre mye fra; Love me do av the Beatles.

    Første plate jeg kjøpte (hos Vennerød & Dahl i Bygdø Allé i Oslo) var Apache, med the Shadows. Var Shadows-fan i et par å, men så kom Beatles, og da var jeg solgt. Spilte nesten hull i Rubber Soul.

    Stones overtok og var veien inn til blues og R&B. Deretter kom hippietiden og psykedelia, prog og alt den herlige musikken, som jeg spiller lite av nå, men som har betydd veldig mye for utviklingen av min musikksmak. Det deilige på den tiden var, at - i motsetningen til dagens svært nisjepregede musikksmak hos ungdommen - i hvert fall slik jeg opplever det (har en sønn på 29 som holder meg oppdatert ) - så var det fritt frem for det meste. Progband (Tull, ELP, Yes osv) var jo sterkt influert av klassisk, mainstreamband som Beatles og Stones flørtet med indisk folkemusikk - en herlig musikalsk saus!

    I ungdomsårene gikk jeg MYE på konserter. Kompisene mine og jeg så alt, fra Jim Reeves og Buck owens, til Stones i Messehallen på Sjølyst, Zombies i folkets hus (tror jeg?), Kinks, Sabbath, Stax Soul Revue og Tull (for ikke å snakke om Blind Faith!) i Njårdhallen, og et utall av fantastiske konserter på legendariske Club7/Sardines (Miles Davis, The Nice, Billy Cobham, Champion Jack Dupree, Chet Baker, Stevie Ray Vaughn (Stevie R så jeg sammen med min gode venn Marius Müller, som ble så begeistret at han heldte en halvliter over hodet mitt.

    Those were the days.

    Del 2 følger
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.052
    Antall liker
    6.567
    Sted
    Ein knaus
    Takk for tråden, @BigSwifty

    Har observert deg i mange år her inne, og forsåvidt også registrert lovprisinga av anlegget som står no. Utruleg kjekt å få følgja denne tråden.
     

    Thomasd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.617
    Antall liker
    2.782
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Grattis. Akkurat den forsterkeren din er jeg veldig nysjerrig på og innbiller meg er et presisjonsverktøy på de rette talerne. Tipper dette blir en fin tråd 👌 👌:)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Grattis. Akkurat den forsterkeren din er jeg veldig nysjerrig på og innbiller meg er et presisjonsverktøy på de rette talerne. Tipper dette blir en fin tråd 👌 👌:)
    Dette er en av de mest musikalske forsterkerne jeg har eid. Vil vel kanskje ikke gå så langt som å karakterisere den som et presisjonsverktøy, mer som en genial musikkformidler. En genial ting, som også Sluket nevner, er muligheten for å skifte mellom ultralineær- (75w) og triodedrift (45w) fra fjernkontrollen, uten at musikken stopper. Selv bruker jeg nesten bare triode, passer best til det meste av musikken jeg bruker. En annen stor fordel (IMO), er at det kun er en fabrikk som produserer 170-rør. Dermed slipper man nevrosene som følger med rulling av effektrør. For de som får litt abstinens (som meg) kan man rulle smårør og kose seg med det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    12.061
    Antall liker
    18.925
    Sted
    Langesund
    Høres ut som du har et anlegg som er til for å nyte musikk. Godt jobba :)

    Henger meg bare opp i en liten ting på tilbakemeldingen fra sluket. " Fullstendig fritt for sibilanter "

    Hadde det stått fullstendig fritt for plagsomme sibilanter, hadde jeg vært mer med. Stemmer inneholder jo sibilanter i det daglige og er jo med på å få ting til å høres normalt ut?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Uten å påberope meg evner som klarsynt, var det nok plagsomme sibilanter @Sluket mente. Stemmegjengivelsen (i triodemodus) er kanskje der dette systemet virkelig skinner aller best.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    13.053
    Antall liker
    33.316
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Og det lønner sig ikke og fore sluket med hva som helst heller skal sies, :rolleyes: :LOL: morro med noe nytt og lese her :) (y)
     
    Sist redigert:

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    506348494_10047790615305327_2774737793900646433_n.jpg


    Min tid som lytter. Del 2



    Hendrix og Zappa.



    I mai 1967 kom debuten til Jimi Hendrix: Are you experiended?». Jeg var 16 år og kunne vel neppe kalle meg særlig «experienced», men denne skiva blåste meg fullstendig av banen. Jeg spilte den om og om igjen og klarte å slite ut et eksemplar. Skyldtes kanskje delvis at når familien dro til sommerhytta, hadde jeg kun en Philips Bambino til rådighet.



    Blandingen av blues, syre- og spacerock, koblet med et gitarspill INGEN hadde hørt maken til var fullstendig utrolig.



    Som om ikke det var nok, oppdaget jeg den sommeren Zappa. Albumet «Freak out» med Mothers of Invention hadde riktignok kommet ut året før, men hadde gått under min radar. Blandingen av bisarre tekster, musikk som trosset alle sjangere og gitarspillet til Zappa og hans eminente medmusikanter var nok en skjellsettende opplevelse. Uten å bli altfor pompøs, vil jeg si at Zappa forandret livet mitt. Når han etterhvert kom til Norge, så jeg alle konsertene hans, kunne tekster utenat og «kjøpte» hans sarkastiske syn på livet og menneskene. Har mildnet meg litt med årene der, men at jeg fremdeles i langt fremskreden alder har et Zappa-nick her på Sentralen sier vel sitt.



    Min Zappa-reise toppet seg i 1994, da jeg var med å kuratere en utstilling på Henie Onstad museet på Høvikodden, med alle hans utgivelser (700 på den tiden, inkludert bootlegs og labelvariasjoner). Var også medredaktør av en liten bok om Zappa, der vi blant annet fikk bidrag fra Ingvar Amundsen, Fredrik Wandrup m.fl.



    Boken finner du på Nasjonalbibioteket (!). Link til boken her:



    https://www.nb.no/items/b1d836e4bcf553042eac04716451ce59?page=0&searchText=zappa%20høvikodden



    På den tiden jobbet jeg i reklamebyrå, og fikk med byrået på lage et reklameboards for utstillingen. 3D med nesa og barten til Frank (laget av 70 hestehaler fra Fellesslakteriet). Plakaten hang i Bogstadveien og den vant gull i Gullblyanten (reklamebransjens prisutdeling).

    Og, som Ambjørnsen sier i heftet fra utstillingen: det var ingen vits i å ta med Zappaskiver på fest. Alle du gadd å gå på fest hos, hadde dem jo. (Det skal sies at en annen grunn var at det å være blodfan av Zappa på den tiden ikke akkurat var noen damemagnet - selv om dama jeg var sammen med da kunne danse til "Help, I´m a rock")



    Del 3 følger
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    27.249
    Antall liker
    80.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Zappa kommer nok aldri til å bli min greie, hvilket ikke ekskluderer at dine skriblerier/anekdoter om mannen var riktig så kjekt å lese. Blir sikkert ikke den siste 😊

    Veldig flott at du har gått i gang med egen tråd! Følger med videre 😊
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.932
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Kjekk tråd! Veldig interessant å lese om hvordan interessen for musikk og hifi har fått utviklet seg over tid.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Del 3 og 4.



    Del 3: «Jazz isn´t dead – it only smells funny» (Zappa)

    I forsøket på å oppsummere mange tiårs reise i musikkens verden går det mange parallelle løp. Samtidig med 60-tallets eklektiske eufori, der et utall av sjangre gikk i blenderen, fantes også jazzen.

    En viss påvirkning hjemmefra, koblet med jazzete undertoner fra progen førte til en stadig større interesse for jazz (kanskje hjulpet av litt jazztobakk? Vi snakker tross alt om hippietiden). Noen plater dukker opp i hukommelsen: Modern Jazz Quartets Third Stream Music, Miles Davis´ Miles in the Sky (tittel inspirert av Beatles`Lucy in the sky..), og Bitches Brew, Solo Monk av Thelonius Monk +++

    Ikke den mest tilgjengelige jazzen, men kanskje det var det som vekket nysgjerrigheten. En av de kule tingene med jazz, er at dyktige musikere kan ta den mest banale pop/musicallåt og skape musikalske mesterverk (Miles var en mester her: Time after time, Someday my Prince will come osv...).

    FunFact: Bitches Brew kom seg inn på Top 40 listen i England (1970, tror jeg).

    Godt sagt av Miles, som et a propos til alle de geniale jazzversjonene av poplåter:

    «Anybody can play. The note is only 20%. The attitude of the motherfucker who plays it is 80%»

    Hører mye jazz i dag også, men synes mye av den skandinaviske trio/kvartett-musikken blir litt mye «føling i fjæra». Det som er no´dritt er at den musikken ofte er sjukt godt produsert, slik at den noen ganger blir spilt når man skal «høre på anlegget – ikke musikken». Ja, jeg tilstår at det av og til skjer.


    Del 4: Kontrapunkt og klassisk musikk.

    Klassisk var også en av de parallelle sporene i min noe forvirrede musikkreise. Hadde aldri noen fordommer mot klassisk, spilte det litt innimellom, men etterhvert ble interessen sterkere. Første klassisk lp jeg kjøpte var Beethovens klaverkonsert nr 3 (tror det var Fleischer/Szell-innspillingen).

    Beethoven har siden vært min klassiske ledestjerne. Å si at han fornyet sjangeren er en grov underdrivelse. Han rev den i stykker og satte den sammen igjen.

    På midten av 60-tallet oppsto et merkelig fenomen. Ledet av fenomenale Sten Broman ble gjetteleken «Kontrapunkt» et av de mest populære tv-programmene. Hæ! En gjettelek i form av en nordisk landskamp med nerdelag som skulle gjette tpå ulike klassiske musikkstykker! Men, det førte til noe som har preget mitt musikkliv siden 70 -tallet. Sammen med 4 kompiser som også likte klassisk, startet vi en «klubb» der vi prøvde å sette hverandre fast med «kontrapunkt»-lignende spørsmål. Det hørte med at det gjerne gikk (minst) en flaske whisky i disse seansene. Det morsomme er at vi holder på ennå – 50 år senere – riktignok med noe mindre inntak av brennevin.



    Etterhvert ble min klassiske karriere mer og mer preget av opera, mer om det i del 5.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.663
    Antall liker
    20.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Del 4: Kontrapunkt og klassisk musikk.
    På midten av 60-tallet oppsto et merkelig fenomen. Ledet av fenomenale Sten Broman ble gjetteleken «Kontrapunkt» et av de mest populære tv-programmene. Hæ! En gjettelek i form av en nordisk landskamp med nerdelag som skulle gjette tpå ulike klassiske musikkstykker!
    Flott start på tråden din - følges :) .

    Totalt uinteressert i klassisk musikk (den gang) ble selv jeg sittende å følge med på Kontrapunkt. Men det var nok først mot slutten av 70 tallet. Det var noe med konseptet, og ikke minst Just Presis Broman som fenget.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Genial (i ordets beste betydning) programleder, eller kanskje man skulle si formidler! Eneste parallelle i dag er vel kanskje Knut Reiersrud og hans mange medprogramledere i Bluesasylet. Broman var dessuten komponist og dirigent. Komposisjonene hans kan med hell forbigås i stillhet.
     

    parafinoksen 2.0

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Innlegg
    1.144
    Antall liker
    2.755
    Sted
    Polen
    Flott begynnelse på en spennende tråd. Gleder meg til å lese videre (y)

    Ad jazz:

    Hører mye jazz i dag også, men synes mye av den skandinaviske trio/kvartett-musikken blir litt mye «føling i fjæra». Det som er no´dritt er at den musikken ofte er sjukt godt produsert, slik at den noen ganger blir spilt når man skal «høre på anlegget – ikke musikken». Ja, jeg tilstår at det av og til skjer.
    Sier meg så enig så enig i dette. Etter at jeg «oppdaget» hifi og audiofili for bare noen år siden egentlig, har jeg definitivt gått i den fella, opptil flere ganger, at jeg har handlet musikk der produksjonskvaliteten har gitt meg mer enn det musikalske innholdet. Gjerne ECM-utgivelser for mitt vedkommende. Tok en selvransakelse forleden og gikk gjennom ECM-samlingen min, som egentlig har vært litt hellig. Alt som ikke gjorde noe for meg, skulle ut. Nå har jeg ingenting lenger av Garbarek, for å si det sånn 🤭
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.727
    Antall liker
    4.233
    Hihi.

    Jag var venn med Jan Erik Kongshaug, fra han jobbet i Bendiksen studio og endte opp i Rainbow.

    Da sønnen var tenåring, var vel i Rainbow-tiden da JanErik hadde diverse ECM-produksjoner med legendariske Manfred Eicher i sin portfolio, ville Jan Erik gjerne at sønnen skulle like denne musikken og satt på en av de siste ECM-produksjonene. Sønnen lyttet en liten stund, så sa han på trøndersk; "Pappa, e de støv på stiften, eller e det jazz?"

    True story.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.811
    Antall liker
    35.161
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    På midten av 60-tallet oppsto et merkelig fenomen. Ledet av fenomenale Sten Broman ble gjetteleken «Kontrapunkt» et av de mest populære tv-programmene. Hæ! En gjettelek i form av en nordisk landskamp med nerdelag som skulle gjette på ulike klassiske musikkstykker!
    Det er smått utrolig å tenke på, at dette nerdeprogrammet samlet folk i de nordiske land, i hopetall, foran TV'en uke etter uke, måned etter måned, år etter år ...

    Kontrapunkt.jpg


    Vi satt og kikket, og heiet på "vårt" lag, alle sammen. 😄
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    716
    Antall liker
    712
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    8
    A propos Broman: Mener å huske en anekdote om at han hadde sendt en gjeng studenter på tur med ferje til København, og da ferja kom tilbake, hadde Broman plassert seg på et skjær like ved Innseilingen. Sant eller ikke, han hadde vel humor nok til å kunne finne på noe sånt. 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn