- Ble medlem
- 07.06.2004
- Innlegg
- 3.727
- Antall liker
- 4.233
God morgen, Godtfolk!
Har hatt stor glede av Sentralen i mange år og har flere ganger tenkt å bidra med egen tråd, men det har ikke blitt noe av – før nå. Har hatt litt dårlig samvittighet for å være «passiv deltager» her inne, men nå har jeg ferie, så nå tar jeg sats.
For å forklare den litt kryptiske tittelen på tråden; Har i hele min HiFi-karriere hatt stor glede av å sette sammen anlegg og lytte til hvordan de gir nye perspektiver på musikken.
Har ikke skiftet komponenter så ofte som noen av «byttefantomene» her inne, men ganske mange anlegg har det blitt. En medvirkende årsak har vært godt en sterkt utviklet nysgjerrighet og et godt vennskap med diverse importører/butikker. Ingen nevnt, ingen glemt.
Har hatt gleden av å ha (veldig) mange gode komponenter i hyllene gjennom årene. Det vil føre for langt å ramse opp alle, men jeg kan jo starte med det som pryder husalteret nå:
hOrns fp12: 12 tommer + horn, drevet av Cayin Soul 170i, KT 170 rør + litt NOS Ken-Rad 6SN7GT Black Glass og Telefunken ecc 83. Front end er Lumin P1.
Og hvordan låter så det? Overlater beskrivelsen til min gode HiFi og matvenn Sluket, som beskrev det slik etter et julebesøk:
Toveis og storveies!
Enklere kan det nesten ikke gjøres - integrert forsterker, en server og et par passive høyttalere...
Mer trengs egentlig ikke for å kunne lene seg tilbake i sofaen, glemme teknikken og bare nyte musikken.
Uansett sjanger. Klassisk, bebop, blues, visesang, mono & stereo, høyt & lavt. Lekent og lett
og med en stødig ro som bare må oppleves. For meg er stillheten kanskje den viktigste komponenten i musikken.
Oppholdet midt i et stykke, kunstpausen både i mikro og makrodimensjon. Disse (velplasserte) tenkepausene,
pustehullene om en vil. Til det kreves det godt utstyr og et rom som spiller på lag. Eller snarere ikke spiller
i det hele tatt. En klassisk bygård med tilhørende solid arkitektur er i så måte velegnet. Legg til en innredning
som i praksis sprer, samler, demper og reflekterer på en naturlig måte så er man der. Spe så på med
kvalitetskomponenter i stil med hva dere ser på bildet og mye er gjort! Det rare er at egentlig er det ikke mye som er gjort
- ihvertfall ikke siden i fjor da jeg hadde gleden av å høre på nøyaktig det samme oppsettet. Noen andre kabler, nye
rack/kombinerte stativer til høyttalerne er vel egentlig det som er endret. Allikevel var det tildels markant forbedring å spore.
Spesielt stemmer i alle variasjoner er en fryd å høre på dette anlegget - kan ikke huske å ha hørt det bedre noe
sted faktisk. Fullstendig fritt for sibilanter, nakent, ærlig og med fantastisk holografi og plass rundt utøver(e).
Dette gjaldt ikke bare stemmer men også instrumenter - og et stooort flott lydbilde ikke ulikt det en gjerne
hører i en.... konsertsal! Besnærende. Har aldri hørt noe bedre av et såpass enkelt oppsett med toveis høyttalere.
Mye må nok tilskrives det faktum at høyttalerne er en fornuftig kombinasjon av 12" / horn - som er enklere
å få til enn f.eks. 15" med ditto hornbestykning. Og her er det åpenbart relativt gode drivere og elementer
paret med flotte og store nok kabinetter. Dynamikk i bøtter & spann, herlig flerr i gitarer og blås og ikke
minst et lydbilde som er frikoblet (sic) fra høyttalerne og står flott og tredimensjonalt i rommet.
Nevnes må også streameren fra Lumin - en av de største. "Legg nok kr. i streameren" er
eieren rask med å presisere. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Forsterkeren er en nyere Cayin sak hvor du kan
skifte mellom triodedrift og Ultralineær on the fly... med fjernkontrollen! For diverse formål/sjangere
ganske så praktisk.
Uten tvil den beste og mest homogene og sømløse lyden jeg kan huske å ha opplevd hos torsdagens vert,og det inkluderer i tidligere oppsett med bl.a. feite JBL's - store Magico, små PMC, slemme vinylrigger og de allerstørste Freiareklamene (Mac's aller værste effektforsterkere....
) i 300m2++ Ullernluksus....med dedikert lytteområde.Se og lær, karer! Vanskeligere trenger det ikke være. Ikke en målemic i sikte, ingen Glavamatter,
kabelklyser eller stueuvennlige dingsbomser å finne noe sted. Kun vellyd paret med den gode følelsen
det er når en setter seg ned i sofaen i et velmøblert hjem hvor estetikken er til både å ta, føle på OG høre!
Resultatet av mange års erfaring komprimert ned til et enkelt oppsett med tre komponenter.
Blir som med gode sauser - krever også lang erfaring å få til og det skal kokes lenge før det reduserte
sluttproduktet blir til gull.
Savnet jeg noe? Nei - ikke i denne konteksten. Noe å irritere seg over? Nei dessverre. Jo, kanskje.
Irriterer meg at det går an å komme så inn i musikken, frikoblet fra utstyrsfokus og til en kronemessig
kostnad ikke større enn som morken bruktbil. Jeg kunne levd med denne lyden.
Denne kan du henge i julegrana.
Hytteanlegg1: Tandberg System 11, Iwistao integrert (Veldig bra kinamikk chip amp) og en kjip Bluetooth mottager (fra Kjell&co)
Hytteanlegg 2: Martin bokhylle-høyttalere (ja, Martin som gitarmerket - tror jeg?), drevet av ?. Prøver å få kontakt med importør av Fosi for å kjøpe en BT-forsterker, men der er det sommerferie . Midlertidig, en gammel Nakamichi amp.
Bilder kommer etter ferien.
Har hatt salige Fidelity på besøk 2 ganger på hjemme hos besøk. Her er link til den første artikkelen:
https://drive.google.com/drive/folders/1q787kz_Nx66Bo2j3UFkGcLjbQH-KBWP0
Artikkel på side 74.
Her står det litt av hvert om musikksmak osv... Kommer tilbake til det også.
Ble et oppfølgingsintervju etter noen oppgraderinger: Mc 1.2kW ble byttet til Mc 2kW og digital front en ble byttet til Bricasti M1 og JBL 9800 til Magico V3.
Det nummeret er jeg ikke kar om å finne, hvis noen tilfeldigvis skulle ha det, si fra.
Til slutt for denne gang, noen anlegg som jeg husker spesielt:
Thorens 225/Sme/SPU+ Quad 22/202 + Quad ESL 57.
Samme, men med JBL Lancer 101 (med tregrill og marmorplate på toppen!).
Garrard 301/Bertoncello skiferplinth og separat to armtårn (i «kirkeklokkebronse) med vintage Ortofonarm med SPU mono og Schick 12 tommer med Ortofon Meister Silver.
Nagra VPA og PL pre med Belle Klipsch («Smokingutgaven» av La Scala).
Og verstinganlegget som er nevnt i oppfølgingsintervjuet ovenfor.
Men, for å parafrasere Bibelen: viktigst av alt er musikken.
Mer om det senere
Har hatt stor glede av Sentralen i mange år og har flere ganger tenkt å bidra med egen tråd, men det har ikke blitt noe av – før nå. Har hatt litt dårlig samvittighet for å være «passiv deltager» her inne, men nå har jeg ferie, så nå tar jeg sats.
For å forklare den litt kryptiske tittelen på tråden; Har i hele min HiFi-karriere hatt stor glede av å sette sammen anlegg og lytte til hvordan de gir nye perspektiver på musikken.
Har ikke skiftet komponenter så ofte som noen av «byttefantomene» her inne, men ganske mange anlegg har det blitt. En medvirkende årsak har vært godt en sterkt utviklet nysgjerrighet og et godt vennskap med diverse importører/butikker. Ingen nevnt, ingen glemt.
Har hatt gleden av å ha (veldig) mange gode komponenter i hyllene gjennom årene. Det vil føre for langt å ramse opp alle, men jeg kan jo starte med det som pryder husalteret nå:
hOrns fp12: 12 tommer + horn, drevet av Cayin Soul 170i, KT 170 rør + litt NOS Ken-Rad 6SN7GT Black Glass og Telefunken ecc 83. Front end er Lumin P1.
Og hvordan låter så det? Overlater beskrivelsen til min gode HiFi og matvenn Sluket, som beskrev det slik etter et julebesøk:
Toveis og storveies!
Enklere kan det nesten ikke gjøres - integrert forsterker, en server og et par passive høyttalere...
Mer trengs egentlig ikke for å kunne lene seg tilbake i sofaen, glemme teknikken og bare nyte musikken.
Uansett sjanger. Klassisk, bebop, blues, visesang, mono & stereo, høyt & lavt. Lekent og lett
og med en stødig ro som bare må oppleves. For meg er stillheten kanskje den viktigste komponenten i musikken.
Oppholdet midt i et stykke, kunstpausen både i mikro og makrodimensjon. Disse (velplasserte) tenkepausene,
pustehullene om en vil. Til det kreves det godt utstyr og et rom som spiller på lag. Eller snarere ikke spiller
i det hele tatt. En klassisk bygård med tilhørende solid arkitektur er i så måte velegnet. Legg til en innredning
som i praksis sprer, samler, demper og reflekterer på en naturlig måte så er man der. Spe så på med
kvalitetskomponenter i stil med hva dere ser på bildet og mye er gjort! Det rare er at egentlig er det ikke mye som er gjort
- ihvertfall ikke siden i fjor da jeg hadde gleden av å høre på nøyaktig det samme oppsettet. Noen andre kabler, nye
rack/kombinerte stativer til høyttalerne er vel egentlig det som er endret. Allikevel var det tildels markant forbedring å spore.
Spesielt stemmer i alle variasjoner er en fryd å høre på dette anlegget - kan ikke huske å ha hørt det bedre noe
sted faktisk. Fullstendig fritt for sibilanter, nakent, ærlig og med fantastisk holografi og plass rundt utøver(e).
Dette gjaldt ikke bare stemmer men også instrumenter - og et stooort flott lydbilde ikke ulikt det en gjerne
hører i en.... konsertsal! Besnærende. Har aldri hørt noe bedre av et såpass enkelt oppsett med toveis høyttalere.
Mye må nok tilskrives det faktum at høyttalerne er en fornuftig kombinasjon av 12" / horn - som er enklere
å få til enn f.eks. 15" med ditto hornbestykning. Og her er det åpenbart relativt gode drivere og elementer
paret med flotte og store nok kabinetter. Dynamikk i bøtter & spann, herlig flerr i gitarer og blås og ikke
minst et lydbilde som er frikoblet (sic) fra høyttalerne og står flott og tredimensjonalt i rommet.
Nevnes må også streameren fra Lumin - en av de største. "Legg nok kr. i streameren" er
eieren rask med å presisere. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Forsterkeren er en nyere Cayin sak hvor du kan
skifte mellom triodedrift og Ultralineær on the fly... med fjernkontrollen! For diverse formål/sjangere
ganske så praktisk.
Uten tvil den beste og mest homogene og sømløse lyden jeg kan huske å ha opplevd hos torsdagens vert,og det inkluderer i tidligere oppsett med bl.a. feite JBL's - store Magico, små PMC, slemme vinylrigger og de allerstørste Freiareklamene (Mac's aller værste effektforsterkere....
kabelklyser eller stueuvennlige dingsbomser å finne noe sted. Kun vellyd paret med den gode følelsen
det er når en setter seg ned i sofaen i et velmøblert hjem hvor estetikken er til både å ta, føle på OG høre!
Resultatet av mange års erfaring komprimert ned til et enkelt oppsett med tre komponenter.
Blir som med gode sauser - krever også lang erfaring å få til og det skal kokes lenge før det reduserte
sluttproduktet blir til gull.
Savnet jeg noe? Nei - ikke i denne konteksten. Noe å irritere seg over? Nei dessverre. Jo, kanskje.
Irriterer meg at det går an å komme så inn i musikken, frikoblet fra utstyrsfokus og til en kronemessig
kostnad ikke større enn som morken bruktbil. Jeg kunne levd med denne lyden.
Denne kan du henge i julegrana.
Hytteanlegg1: Tandberg System 11, Iwistao integrert (Veldig bra kinamikk chip amp) og en kjip Bluetooth mottager (fra Kjell&co)
Hytteanlegg 2: Martin bokhylle-høyttalere (ja, Martin som gitarmerket - tror jeg?), drevet av ?. Prøver å få kontakt med importør av Fosi for å kjøpe en BT-forsterker, men der er det sommerferie . Midlertidig, en gammel Nakamichi amp.
Bilder kommer etter ferien.
Har hatt salige Fidelity på besøk 2 ganger på hjemme hos besøk. Her er link til den første artikkelen:
https://drive.google.com/drive/folders/1q787kz_Nx66Bo2j3UFkGcLjbQH-KBWP0
Artikkel på side 74.
Her står det litt av hvert om musikksmak osv... Kommer tilbake til det også.
Ble et oppfølgingsintervju etter noen oppgraderinger: Mc 1.2kW ble byttet til Mc 2kW og digital front en ble byttet til Bricasti M1 og JBL 9800 til Magico V3.
Det nummeret er jeg ikke kar om å finne, hvis noen tilfeldigvis skulle ha det, si fra.
Til slutt for denne gang, noen anlegg som jeg husker spesielt:
Thorens 225/Sme/SPU+ Quad 22/202 + Quad ESL 57.
Samme, men med JBL Lancer 101 (med tregrill og marmorplate på toppen!).
Garrard 301/Bertoncello skiferplinth og separat to armtårn (i «kirkeklokkebronse) med vintage Ortofonarm med SPU mono og Schick 12 tommer med Ortofon Meister Silver.
Nagra VPA og PL pre med Belle Klipsch («Smokingutgaven» av La Scala).
Og verstinganlegget som er nevnt i oppfølgingsintervjuet ovenfor.
Men, for å parafrasere Bibelen: viktigst av alt er musikken.
Mer om det senere