Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Mener at f.eks. Grimm blir brukt i noen studio, mulig de har behov for noen lengre strekk med XLR, men det der kan nok andre svare bedre på enn meg. Selv om jeg har Biltema, så mener jeg ikke at kabler skal være dårlige. Biltema sin 2,5 kvadrat kobber til høyttaler mener jeg er godt innafor.

    Det er snart jul, så for å beholde den gode stemningen foreslår jeg at kabeldiskusjon holdes i et "lukket og låst hvelv":)
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Mener at f.eks. Grimm blir brukt i noen studio, mulig de har behov for noen lengre strekk med XLR, men det der kan nok andre svare bedre på enn meg. Selv om jeg har Biltema, så mener jeg ikke at kabler skal være dårlige. Biltema sin 2,5 kvadrat kobber til høyttaler mener jeg er godt innafor.

    Det er snart jul, så for å beholde den gode stemningen foreslår jeg at kabeldiskusjon holdes i et "lukket og låst hvelv":)
    Ja enig, ikke noe kabeldebatt dette her, men det var snakk om helhet, mix og match så da kunne jeg ikke dy meg. Back on track: forsterkere!
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    He-he, kabler blir tull ja:)

    Husk at du har meget gode komponentene innenfor den tradisjonelle hifi-tradisjonen. Dette underbygges av en svært erfaren lytter som Rognlien. Da er det ikke så enkelt å oppnå større forbedringer. Det er nok derfor noen av oss foreslår at en kan gå nye veier, eksempler er f.eks. målinger, REW, DSP, Dirac
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    He-he, kabler blir tull ja:)

    Husk at du har meget gode komponentene innenfor den tradisjonelle hifi-tradisjonen. Dette underbygges av en svært erfaren lytter som Rognlien. Da er det ikke så enkelt å oppnå større forbedringer. Det er nok derfor noen av oss foreslår at en kan gå nye veier, eksempler er f.eks. målinger, REW, DSP, Dirac
    Startet 10 dager isolasjon med koronavirus i kabelhjørnet, og fikk ut litt gørr der. Nå har helsa kommet seg, og i morgen skal jeg ut av denne fuckings isolasjonen. What doesnt kill you makes you stronger - aldri har det sett så deilig ut å løpe alt jeg har opp bakken på andre siden av veien!!!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Neida, trenger ikke å være toppmodeller for å låte bra, men for å få denne utsøkte byggekvaliteten, som få eller ingen gjør bedre, fra de mer folkelige merkene så må du opp i pris.
    Men hvis byggekvaliteten ikke gjør så all verdens for lyden, så er vi vel mer over på det med eierglede, eller større eierglede? Hvis man hele tiden skuler bort på forsterkeren og irriterer seg fordi det er brukt billige plastknotter og -ratt i stedet for metall, er det ikke usannsynlig at det kan påvirke lydopplevelsen.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    He-he, kabler blir tull ja:)

    Husk at du har meget gode komponentene innenfor den tradisjonelle hifi-tradisjonen. Dette underbygges av en svært erfaren lytter som Rognlien. Da er det ikke så enkelt å oppnå større forbedringer. Det er nok derfor noen av oss foreslår at en kan gå nye veier, eksempler er f.eks. målinger, REW, DSP, Dirac
    Syns det er et veldig bra forslag. Det har i hvert fall fått meg til å tenke. Det er god lyd som er det interessante.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: Signaturene er spesifikke for PRODUSENTEN, ikke landet. Men enkelte steder i verden har knekt en kode mht. det å levere VFM. Og lydteknisk sett ER det faktisk snakk om landsspesifikk sound. Historie, vet du..
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Psybient: Signaturene er spesifikke for PRODUSENTEN, ikke landet. Men enkelte steder i verden har knekt en kode mht. det å levere VFM. Og lydteknisk sett ER det faktisk snakk om landsspesifikk sound. Historie, vet du..
    Hva tenker du om det som blir sagt at Britisk hifi henger etter i utvikling?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva tenker du om det som blir sagt at Britisk hifi henger etter i utvikling?
    Litt OT, men er det noen gren eller nisje innen teknologi hvor britene er i verdenstoppen? Det er sikkert bare mine fordommer, men jeg tenker gjerne på britisk teknologi som sjarmerende, ofte med masse sjel, men ikke akkkurat state of the art. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Psybient: De gjør ikke det. De har derimot - motsatt resten av verden-et historisk grunnlag som har blitt raffinert til såpass perfeksjon nå at de fortsatt definerer begrepet "value for money". Britiske produsenter er som sverdet til Godric Gryffindor: De tar bare til seg det som gjør dem sterkere ;) Og holder på det de tidligere har lært om hva som (fortsatt) funker!
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Angående engelsk teknologi....
    Ser man på hjemmemarkedet til ulike land kan man jo tenke seg at at kan være noen iboende forskjeller , i allefall innen høyttalere. Feks Engelske små trange murhus med tepper og lærsofa overalt. Mot Danske sterile labororatoriakatioge ekkokammere og svære amerikanske stuer i hus bygget av tynn finer og pappmasje.
    Da vil høyttaler bety noe, men ikke forsterker utover ren watt/kraft

    Fortsett avsproring med et besøk hos Rega :)
    AnalogPlanet.com Visits Rega Research (Part 1) - YouTube

    Mye bra fra England, selv om de er klassiske i tilnærmingen og det er ikke har skjedd mye nytt på hhv 20 og 38 år så funker feks Michell fortsatt meget bra, og vakrere blir det ikke. trenger jeg å nevne SME....
    Michell Engineering | Reference turntables, tonearms, cartridges and upgrades (michell-engineering.co.uk)

    Min neste utenlandsferie blir definitivt et gjensyn med England og Cotswolds; hvorfor forbedre noen som allered er perfekt... det var det i allafall for 20 år siden,,,
    10 Cutest Cotswolds Villages Out Of A Storybook - Follow Me Away
    Capture.JPG
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.241
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Ikke noe særlig problem, man tar bare feil retning i den første rundkjøringen , deretter har man lært
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Jeg føler meg litt skyldig når jeg uttalte at klassisk Britisk hifi ikke er helt state-of-the-art. Men det stikker ikke dypere enn at stueanlegget bruker erkebritiske Sugden Masterclass "varmeovn".

    Høyttalerne er en kombinasjon av enkelt og moderne. Enkelt ved at jeg bruker Seas 8" fullrange. Moderne ved at jeg bruker en Minidsp til å linearisere frekvensgang og forbedre bassgjengivelse.
    tempImageuojHIg.png
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg føler meg litt skyldig når jeg uttalte at klassisk Britisk hifi ikke er helt state-of-the-art. Men det stikker ikke dypere enn at stueanlegget bruker erkebritiske Sugden Masterclass "varmeovn".

    Høyttalerne er en kombinasjon av enkelt og moderne. Enkelt ved at jeg bruker Seas 8" fullrange. Moderne ved at jeg bruker en Minidsp til å linearisere frekvensgang og forbedre bassgjengivelse.
    Vis vedlegget 683634
    Der minnet du meg på at Sugden også passer utmerket til Spendor. Det var Sugden effektforsterker kombinert med AudioValve forforsterker med rør.
    Lyttetretthet var ikke-eksisterende, faktisk et ganske ekstremt løft fra den integrerte Exposure 3010 s2d jeg bruker.
    Men det gjorde seg enda mer gjeldende på høyere Spendor-modell (D7.2)
     
    Sist redigert av en moderator:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Litt OT, men er det noen gren eller nisje innen teknologi hvor britene er i verdenstoppen? Det er sikkert bare mine fordommer, men jeg tenker gjerne på britisk teknologi som sjarmerende, ofte med masse sjel, men ikke akkkurat state of the art. :)
    Hmmm? BA ( British Aerospace, Harrier jump jet ) RollsRoyce (Jadda, vet det er tyskere i bilde også) Div F1 Team som McLaren..kunne ramse opp mye britisk spydspiss teknologi, er ikke bare tweed og Morgan på øyene gitt:)

    HiFi ja, har jo hatt en del mid price britisk oppigjennom. (Naim, Rega, Audiolab, AN m.fl) Relativt enkle konstruksjoner mye av det, ofte med unoter som sus, brum, skurr og annen «karakter». Men så har du jo f.eks Linn som er helt der oppe på sin teknologi og flotte produkter. (Sjekk Linn sin nye linje med amp og streamere) Og Naim har strammet seg opp også,
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur ikkje det er nokon leiande nasjon innanfor hifi i dag, Kanskje Kina? Det er såpass mykje individualisme i denne sporten at det er helst einskildpersonar som styrer, og ikkje utviklingsteam. Det er no heller ikkje noko høgt satsingsområde... bortsett frå dei som utviklar mikrochips og masseprodukt a la microchips. mobiltelefonappar og massekonsum.
    To-kanals hifianlegg bør det samlast på.Kanskje vi er på evolusjonstoppen av slikt no. Etter oss kjem syndfloda, øyrepropper og dundreboksar i mono.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hva med Vera P 150/600? Fin pris, Lite fotavtrykk, og syyykt mye lyd for penga?
    Som tidligere nevnt i denne tråden; klasse D får ikke Spendor til å synge.
    Det jeg mener, er at de aller fleste klasse-D forsterkerne jeg har hørt på Spendor A-serie, unnlater å fremheve dynamikken, rytmikken og klangfargene, som enkelte andre forsterkere finner frem i stort monn. Kombinasjonen av Spendor A og en "standard" høyeffekt klasse D, oppleves av meg som tørr, udynamisk og klangfattig. Og det er etter min mening en kjedelig fremstilling av musikken.
    Nå har jeg riktignok ikke høyttalere fra Spendors A-serie, men derimot et par Classic Series SP100R som fôres av en Vera Audio P150/600 RS. Det er mulig at høyttalerne i A-serien responderer annerledes, men de siste dagene har jeg forfulgt utsagnet om at Spendor ikke synger, men er kjedelig tørr, udynamisk og klangfattig med klasse D.

    Grunnen til at jeg har brukt så mye tid på dette er at jeg simpelthen ikke får det til å stemme med mine egne erfaringer. Hva? Synger ikke spendorene? De har da for svarte aldri sunget mer! Da jeg fikk den nye forsterkeren i hus en dag i august hadde jeg lest om kritikken som enkelte har reist mot klasse D, og jeg forsøkte bevisst å leite etter den kjedelige lyden. Vel, jeg klarte ikke å finne den. Og nå fikk Rognlien jammen meg satt meg i gang igjen med en ny leiteaksjon. Så, fant jeg noe denne gangen da?

    Jeg begynte først med å lese anmeldelsen hans av Vera Audio P400/1000 RS, for å bli mer kjent med hva ankepunktene hans gikk ut på. Ok, mangel av sting, attakk, detaljer, innsyn, emosjoner, klanger, åpenhet og tilstedeværelse (det er for øvrig litt spesielt at "innsyn" er nevnt, for om jeg skulle oppsummert totalinntrykket av det jeg hørte da jeg gjorde meg kjent med min nye Vera Audio P150/600 RS i august hadde stikkordet vært "innsikt"). Og siden elektronisk musikk ifølge Rognlien er det man "dras mot" (altså det som passer best) med klasse D, lot jeg den elektroniske musikken ligge. Jeg skulle ikke la meg friste til å bli forført. I stedet begynte jeg med noe helt annerledes med noen musikkstykker av Arvo Pärt. Om det er noe sted man kan finne "emosjoner" så må det være hos Arvo Pärt. Og ganske så riktig, emosjonene lå der og man ble sugd inn i en atmosfære som bare Arvo Pärt klarer å skape. Ferden videre gikk til et akustisk landskap med Eric Claptons Unplugged, Nils Lofgren og Unni Wilhelmsen. Kassegitarer altså. Her må det jo finnes detaljer, og kanskje åpenhet og tilstedeværelse også. De skuffet så absolutt ikke, og jeg ble overlesset av detaljer og nyanser som aldri før fra gitarstrengene. Hvordan var det med råskapen da? Industrial Silence er debutalbumet til Madrugada og allerede fra åpningslåta "Vocal" satt den kjølige sounden fra albumet som støpt. Men hva med Nirvanas "Smells Like Teen Spirit"? Var det nå det skulle bli kjedelig? Så absolutt ikke. Etter gitarintroen smalt trommene i gang. Illsint. Akkurat slik denne låta skal være. Jeg var også innom Metallicas "Blackened" før jeg slo meg til ro med at det iallfall ikke er mye antydning til kjedsomhet her. Så var det tid for å utforske den litt mer lugubre delen av musikkbiblioteket. Jeg fyrte i gang Xmal Deutschland sitt debutalbum Fetisch og jammen meg klarte Vera å grave fram enda flere detaljer fra låta "Geheimnis" i det ganske så grimme lydbildet. Deretter var det en tur innom Alien Sex Fiend før det var klart for den ultimate finalen i grimskap. Den gamle kirkebrenneren Burzum skulle formidle sitt budskap gjennom en hypermoderne klasse D-forsterker tilkobla noen gammeldagse kassehøyttalere. Jeg tviler sterkt på at verken Spendor eller Vera Audio har hatt den gamle kirkebrenneren i tankene da disse produktene ble utvikla, men det er bare ett ord som kan beskrive følelsen da han gjorde sin entré gjennom høyttalerne. Satan! Jeg er nokså sikker på at jeg aldri har spilt låta "Dunkelheit" fra albumet Filosofem så høyt før. Dette låt så inni helvete bra! Eller "bra" er jo et høyst tvilsomt begrep for denne sjangeren da, men det låt akkurat slik dette skal låte. Grimt som faen! All rasping med gitarer, buldring fra stortromma og den forvrengte vokalen i en stor og grim harmoni.

    For meg er kjedelig lyd noe som ikke engasjerer. Noe man ikke får "fot" av. Man føler ingenting og man får ikke lyst til å høre mer. Det er vel lite som tyder på at jeg har det problemet. Så på vegne av spendorene mine krever jeg dementi for utsagnet "klasse D får ikke Spendor til å synge"! :) Men én ting skal du ha, Rognlien: Du fikk provosert meg til å lytte, og Vera har nå konsolidert sin stilling hos meg som en formidabel musikkformidler :)


    For øvrig: Jeg har tidligere hatt A3 og A9 fra Spendors gamle A-serie, og har hatt Exposure 3010S2. Spesielt med A3 var Exposure 3010S2 helt fantastisk, men med A9 meldte behovet seg for noe mer "raffinert", og da ble det AMR AM-777. Seinere ble det Classic Series SP100R og jeg hadde en liten periode med en Parasound Halo A 21 før jeg altså nå har Vera Audio P150/600 RS. Det er vanskelig å vite hvordan Vera Audio P150/600 RS hadde gjort seg med A3 eller A9 (eller for øvrig A7 som er trådstarters modell), men jeg er iallfall helt sikker på at jeg aldri tidligere har hatt så god lyd som jeg har nå. Og den er definitivt ikke kjedelig!
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.659
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ingen tvil om at Ivar s emosjonelle framstilling av musikk opp levelsen ,vitner om at han har klart å komponere en kombo som gjør musikken levende og ekte og det er jo det hele det dreier seg om , å finne akkurat den .Opp skriften trenger ikke være lik for hvert oppsett og rom.. Jeg kjenner ikke spendor eller vera , men vet at de har bra specs og gjør det bra i rewiev .Det er abso luut grunn til å fortelle om det , stå på :)
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    @IvarT: Classic-serien er fullstendig annerledes i min opplevelsessfære, og jeg tror nok de responderer veldig godt på solide effekttrinn, gjerne klasse D.

    EDIT: Takker ellers for et herlig engasjert innlegg. Det er nettopp dette engasjementet jeg ønsker i vår hobby, der vi kan holde på med litt vennskapelig kjekling om hva som trigger hver enkelt av oss. En av mine typiske rørforsterkerfavoritter faller fullstendig igjennom om den blir bedt om å få fart på SP100, derfor velger jeg ikke den høyttaleren, uansett hvor kul jeg synes den er. Men jeg forstår veldig godt dine valg, både hva gjelder høyttaler og forsterker til å drive dem.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.697
    Antall liker
    7.939
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg må nesten kommentere at eg har ei totalt anna oppleving av Vera når ARC sin riaadel (eller linjetel) koplast inn i signalvegen. Eg har nettopp lese Håkon si omtale, og skjønar at han køyrer direkte frå dakken inn i sluttrinnet. Då manglast det rør i Vera-oppsettet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Eg må nesten kommentere at eg har ei totalt anna oppleving av Vera når ARC sin riaadel (eller linjetel) koplast inn i signalvegen. Eg har nettopp lese Håkon si omtale, og skjønar at han køyrer direkte frå dakken inn i sluttrinnet. Då manglast det rør i Vera-oppsettet.
    Ingen fasit at rør og Vera er lik godlyd. Med rørpre her fungerte det ikke til intensjonen, det hele ble grått og livløst. Med en transe pre fungerte Vera mye bedre. Mulighet for justering av gain på Vera er en meget god ting, det muliggjør mange kombinasjoner.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Eg må nesten kommentere at eg har ei totalt anna oppleving av Vera når ARC sin riaadel (eller linjetel) koplast inn i signalvegen. Eg har nettopp lese Håkon si omtale, og skjønar at han køyrer direkte frå dakken inn i sluttrinnet. Då manglast det rør i Vera-oppsettet.
    For min del mest relatert til høyttalerlast / type.
    Med mine enkle, effektive DOXA, er ikke normale klasse-D moduler noe å trakte etter, mens til mer kompleks last, er det en fullstendig annen skål.

    Merk at min intensjon med artikkelen i grunn var å sjekke ut (enda en gang) hvordan høyeffekts, kontrollerende forsterkerkraft fungerer på typisk enkel høyttalerlast. I min verden funker det ikke særlig bra.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.970
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei, tenker du dette har med at det er klasse D å gjøre, eller effektuttak og effektivitet?
    Det finnes flere artige små forsterkere ala PS Audio Sprout 100 som lyder veldig bra på lettdrevne saker.
    Og Wadia a102, den helt nye utgaven av Linn Majik og opp i hierarkiet o.l

    Ikke brukt så mye kl.D på «lette» HT selv, men eid bla, IDA-16 så skjønner hva du mener.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Hallo. Har noen av dere der ute noen "kvalifiserte" tanker omkring hvordan mine Proceed Pre og Amp forsterkere passer, eller kanskje heller makter å utnytte mine Tannoy Kensington GR potensiale? Kraft er det nok av, men kvalitet i forhold til oppløsning, kontroll og lydbilde generelt. Hvor langt opp på forsterkersiden bør jeg opp på stigen for å kunne forvente markant lydforbedring? Har ingenting å utsette på nåværende generelle lydbilde. Liker "signaturen" da den er såpass nøytral at den låter bra på alsken musikk.
    Mvh. Jon
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Hallo. Har noen av dere der ute noen "kvalifiserte" tanker omkring hvordan mine Proceed Pre og Amp forsterkere passer, eller kanskje heller makter å utnytte mine Tannoy Kensington GR potensiale? Kraft er det nok av, men kvalitet i forhold til oppløsning, kontroll og lydbilde generelt. Hvor langt opp på forsterkersiden bør jeg opp på stigen for å kunne forvente markant lydforbedring? Har ingenting å utsette på nåværende generelle lydbilde. Liker "signaturen" da den er såpass nøytral at den låter bra på alsken musikk.
    Mvh. Jon
    Det ligger en ML 532 h på finn.
    Sikker oppgradering?
    Muligheten for å kunne prøve ulike forsterkere er særdeles.vanskelig da avstanden til hifipushere er fra 500 km og lengre.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Så da er erfaringsbanken viktigere enn troen på en teknologi? Ofte får jeg en følelse at folk tilhører en "trosretning" hva gjelder forsterkerteknologi.
    Ja det er de som tror på vitenskap, og så er det de som tror på sin egen subjektive opplevelse der og da. Dette gjelder ikke spesielt for forsterkere, men alle områder innen hi-fi. (Og sikkert andre disipliner?) Objektivistene vs subjektivistene. Målemafiaen vs de gyldne ører.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Hei, tenker du dette har med at det er klasse D å gjøre, eller effektuttak og effektivitet?
    Det finnes flere artige små forsterkere ala PS Audio Sprout 100 som lyder veldig bra på lettdrevne saker.
    Og Wadia a102, den helt nye utgaven av Linn Majik og opp i hierarkiet o.l

    Ikke brukt så mye kl.D på «lette» HT selv, men eid bla, IDA-16 så skjønner hva du mener.
    Litt usikker på eksakt hva det er. Merk at jeg virkelig liker klasse D i riktige kombinasjoner. Har hatt store opplevelser med flere av sorten. HAr for øvrig også forsøkt et par sånne små PS klasse D på lett last, og det er ikke for meg, altså. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er de som tror på vitenskap, og så er det de som tror på sin egen subjektive opplevelse der og da. Dette gjelder ikke spesielt for forsterkere, men alle områder innen hi-fi. (Og sikkert andre disipliner?) Objektivistene vs subjektivistene. Målemafiaen vs de gyldne ører.
    Fullt mulig å akseptere vitenskapen som vitenskap (ikke "tro på" den, men forstå hvordan den oppstår), men fortsatt foretrekke noe annet til husbruk. :)
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Fullt mulig å akseptere vitenskapen som vitenskap (ikke "tro på" den, men forstå hvordan den oppstår), men fortsatt foretrekke noe annet til husbruk. :)
    Betyr det at du anerkjenner at det finnes forsterkere som gjengir musikken på en mest mulig nøytral måte/ikke hørbart påvirker musikken - mens du personlig foretrekker forsterkere som tilfører mer forvrengning til musikken, fordi det er en type forvrengning du liker?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.714
    Antall liker
    11.181
    Torget vurderinger
    2
    Betyr det at du anerkjenner at det finnes forsterkere som gjengir musikken på en mest mulig nøytral måte/ikke hørbart påvirker musikken - mens du personlig foretrekker forsterkere som tilfører mer forvrengning til musikken, fordi det er en type forvrengning du liker?
    Nei, ikke helt sånn.
    Jeg tror alt som fortelles fra de som kan det meste om målinger, er korrekt, men jeg heller foreløpig til den tesen at det er noe som mangler i det rent vitenskapelige bildet, før alt faller på plass.
    Det sagt; Snickers har servert mye god teori på feltet, og mye av det gir mer kunnskap, og det er selvsagt ikke feil.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fullt mulig å akseptere vitenskapen som vitenskap (ikke "tro på" den, men forstå hvordan den oppstår), men fortsatt foretrekke noe annet til husbruk. :)
    Drillo har jo flere ganger erklært at han misliker musikk. Fotballspillere, og måten de spiller på, gir han imidlertid fot - fot i hans velkjente gummistøvler.
    Vi som får fot av å høre musikk, sågar uten gumistøvler og en haug spillere løpende rundt på ei gress-slette...! Herre min Skaper hvor heldige vi er :giggle:
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Nei, ikke helt sånn.
    Jeg tror alt som fortelles fra de som kan det meste om målinger, er korrekt, men jeg heller foreløpig til den tesen at det er noe som mangler i det rent vitenskapelige bildet, før alt faller på plass.
    Aha! Det er noe vi ikke har klart å måle ennå...
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Drillo har jo flere ganger erklært at han misliker musikk. Fotballspillere, og måten de spiller på, gir han imidlertid fot - fot i hans velkjente gummistøvler.
    Vi som får fot av å høre musikk, sågar uten gumistøvler og en haug spillere løpende rundt på ei gress-slette...! Herre min Skaper hvor heldige vi er :giggle:
    Noen sier - alt var bedre før!
    2020 har kanskje vært det beste året for de av oss som elsker musikk hjemme. Aldrig har utvalget av musikk vært større, og markedet kan tilby anlegg i alle prisklasser, for enhver smak , og de fleste holder god kvalitet. Vi lever i en begunstiget tid. De fleste i Norge kan virkeliggjøre sine lyster/laster?
    God Jul med musikkglede!
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Nå har jeg riktignok ikke høyttalere fra Spendors A-serie, men derimot et par Classic Series SP100R som fôres av en Vera Audio P150/600 RS. Det er mulig at høyttalerne i A-serien responderer annerledes, men de siste dagene har jeg forfulgt utsagnet om at Spendor ikke synger, men er kjedelig tørr, udynamisk og klangfattig med klasse D.

    Grunnen til at jeg har brukt så mye tid på dette er at jeg simpelthen ikke får det til å stemme med mine egne erfaringer. Hva? Synger ikke spendorene? De har da for svarte aldri sunget mer! Da jeg fikk den nye forsterkeren i hus en dag i august hadde jeg lest om kritikken som enkelte har reist mot klasse D, og jeg forsøkte bevisst å leite etter den kjedelige lyden. Vel, jeg klarte ikke å finne den. Og nå fikk Rognlien jammen meg satt meg i gang igjen med en ny leiteaksjon. Så, fant jeg noe denne gangen da?

    Jeg begynte først med å lese anmeldelsen hans av Vera Audio P400/1000 RS, for å bli mer kjent med hva ankepunktene hans gikk ut på. Ok, mangel av sting, attakk, detaljer, innsyn, emosjoner, klanger, åpenhet og tilstedeværelse (det er for øvrig litt spesielt at "innsyn" er nevnt, for om jeg skulle oppsummert totalinntrykket av det jeg hørte da jeg gjorde meg kjent med min nye Vera Audio P150/600 RS i august hadde stikkordet vært "innsikt"). Og siden elektronisk musikk ifølge Rognlien er det man "dras mot" (altså det som passer best) med klasse D, lot jeg den elektroniske musikken ligge. Jeg skulle ikke la meg friste til å bli forført. I stedet begynte jeg med noe helt annerledes med noen musikkstykker av Arvo Pärt. Om det er noe sted man kan finne "emosjoner" så må det være hos Arvo Pärt. Og ganske så riktig, emosjonene lå der og man ble sugd inn i en atmosfære som bare Arvo Pärt klarer å skape. Ferden videre gikk til et akustisk landskap med Eric Clapton Unplugged, Nils Lofgren og Unni Wilhelmsen. Kassegitarer altså. Her må det jo finnes detaljer, og kanskje åpenhet og tilstedeværelse også. De skuffet så absolutt ikke, og jeg ble overlesset av detaljer og nyanser som aldri før fra gitarstrengene. Hvordan var det med råskapen da? Industrial Silence er debutalbumet til Madrugada og allerede fra åpningslåta "Vocal" satt den kjølige sounden fra albumet som støpt. Men hva med Nirvanas "Smells Like Teen Spirit"? Var det nå det skulle bli kjedelig? Så absolutt ikke. Etter gitarintroen smalt trommene i gang. Illsint. Akkurat slik denne låta skal være. Jeg var også innom Metallicas "Blackened" før jeg slo meg til ro med at det iallfall ikke er mye antydning til kjedsomhet her. Så var det tid for å utforske den litt mer lugubre delen av musikkbiblioteket. Jeg fyrte i gang Xmal Deutschland sitt debutalbum Fetisch og jammen meg klarte Vera å grave fram enda flere detaljer fra låta "Geheimnis" i det ganske så grimme lydbildet. Deretter var det en tur innom Alien Sex Fiend før det var klart for den ultimate finalen i grimskap. Den gamle kirkebrenneren Burzum skulle formidle sitt budskap gjennom en hypermoderne klasse D-forsterker tilkobla noen gammeldagse kassehøyttalere. Jeg tviler sterkt på at verken Spendor eller Vera Audio har hatt den gamle kirkebrenneren i tankene da disse produktene ble utvikla, men det er bare ett ord som kan beskrive følelsen da han gjorde sin entré gjennom høyttalerne. Satan! Jeg er nokså sikker på at jeg aldri har spilt låta "Dunkelheit" fra albumet Filosofem så høyt før. Dette låt så inni helvete bra! Eller "bra" er jo et høyst tvilsomt begrep for denne sjangeren da, men det låt akkurat slik dette skal låte. Grimt som faen! All rasping med gitarer, buldring fra stortromma og den forvrengte vokalen i en stor og grim harmoni.

    For meg er kjedelig lyd noe som ikke engasjerer. Noe man ikke får "fot" av. Man føler ingenting og man får ikke lyst til å høre mer. Det er vel lite som tyder på at jeg har det problemet. Så på vegne av spendorene mine krever jeg dementi for utsagnet "klasse D får ikke Spendor til å synge"! :) Men én ting skal du ha, Rognlien: Du fikk provosert meg til å lytte, og Vera har nå konsolidert sin stilling hos meg som en formidabel musikkformidler :)


    For øvrig: Jeg har tidligere hatt A3 og A9 fra Spendors gamle A-serie, og har hatt Exposure 3010S2. Spesielt med A3 var Exposure 3010S2 helt fantastisk, men med A9 meldte behovet seg for noe mer "raffinert", og da ble det AMR AM-777. Seinere ble det Classic Series SP100R og jeg hadde en liten periode med en Parasound Halo A 21 før jeg altså nå har Vera Audio P150/600 RS. Det er vanskelig å vite hvordan Vera Audio P150/600 RS hadde gjort seg med A3 eller A9 (eller for øvrig A7 som er trådstarters modell), men jeg er iallfall helt sikker på at jeg aldri tidligere har hatt så god lyd som jeg har nå. Og den er definitivt ikke kjedelig!
    [/QUOTE/]
    Særs interessant testing. Jeg er for subjektive vurderinger av utstyr her. I hvert fall hvis det er snakk om utstyr som man er enig om gjør en forskjell.
    Man må tørre å ha en mening om ting uten og være professor;)
    Ikke for å ta det for en "sannhet", men et pek mot noe interessant.
    Det er ofte sånn at når man har fått noe til å sitte lydmessig, så har det en tendens til å skape begeistring hos andre og.
    Noen som har fått besøk for lytting til et oppsett du er fornøyd med? Er det ikke ofte at andre også får fot og gåsehud da?

    Helt nytt for meg at ulik forsterkerteknologi fungerer forskjellig på ulike Spendor-modeller!?
    Det sier litt om hvor komplekst dette med lyd er.
    Spendor Classic mer high-end, eller bare annen smak?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ja det er de som tror på vitenskap, og så er det de som tror på sin egen subjektive opplevelse der og da. Dette gjelder ikke spesielt for forsterkere, men alle områder innen hi-fi. (Og sikkert andre disipliner?) Objektivistene vs subjektivistene. Målemafiaen vs de gyldne ører.
    Her er en kort førjulskommentar

    De aller fleste vil nok plassere meg i målemafiaen, bortsett fra min kone, som blir utslitt av særdeles mye musikklytting, ofte fra et stort antall artister på Tidal. Min favoritt er å utforske artister via "radio" funksjonen. Dette med at en enten lytter eller måler blir derfor feil, jeg måler når jeg konstruerer og simulerer, men ellers lytter jeg til musikk.

    Jeg gjør også finjusteringer etter ferdig konstruksjon basert på subjektive inntrykk. F.eks. har jeg justert inn en type fallende "Harman" kurve i DSP stort sett basert på lytting. Jeg justerer også bass i DSP slik at jeg liker hvordan det framstår.

    Med en moderne DSP løsning, så kan jeg altså justere basert på lytting og måling, noe som jeg tror flere ville blitt fornøyd med.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Man må tørre å ha en mening om ting uten å være professor ;)
    Ja, ikke sant? :) Men det hjelper vel uansett ikke med doktorgrad for å svare på påstanden "klasse D får ikke Spendor til å synge". Eller kanskje påstanden kunne ha blitt brukt som hypotese for en doktoravhandling? :p

    Spendor Classic mer high-end, eller bare annen smak?
    Det er vel først og fremst en litt annen filosofi som ligger bak. Tradisjonelle kasser med tynne vegger framfor moderne søylehøyttalere som i A-serien. Jeg kan for lite om eksakt hva en kassehøyttaler gjør annerledes enn en søylehøyttaler, men har skjønt at det handler om to ulike tilnærminger til hvordan få bukt med kabinettets egenresonans.

    Om det er "mer high-end" er vel høyst diskutabelt, for det er meget gode høyttalere i øverste sjiktet av A-serien. Akkurat den modellen jeg har valgte jeg først og fremst ut av tonale egenskaper siden den har en litt "varm" framtoning. Men andre vil mene at denne modellen låter litt "sløvt", så det kommer an på øret som hører og naturligvis personlige preferanser.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn