Nøytralt, igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    dere skulle visst hvor mye musikk jeg har hørt på mens dere har brukt tiden til å skrive dette temaet til et nivå hvor dialogen forvitrer, ikke vondt ment altså.. Tenkte egentlig å lese gjennom alle innleggene, men når alt kommer til alt så ville det bare tatt oppmerksomheten bort fra det jeg synes er mest gøy. Kan ikke forestille meg hvor mye tid som er brukt opp for enkelte av de involverte...

    når det er sagt, hos meg lyder det akkurat så nøytralt som jeg trenger at det skal, men jeg har hatt litt uflaks i livet og vet fint lite om hvordan alle platene jeg hører på var ment å høres ut..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tenke seg til, hvis alle høyttalere var nøytrale og transparente, ville de hørt like ut alle sammen. Er det et ønsket utfall?
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Tenke seg til, hvis alle høyttalere var nøytrale og transparente, ville de hørt like ut alle sammen. Er det et ønsket utfall?
    De ville ikke høres like ut. For de står i forskjellige rom. Og det sitter forskjellige mennesker foran de å lytter.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Tenke seg til, hvis alle høyttalere var nøytrale og transparente, ville de hørt like ut alle sammen. Er det et ønsket utfall?
    De ville ikke høres like ut. For de står i forskjellige rom. Og det sitter forskjellige mennesker foran de å lytter.
    Tenkte naturligvis at man må holde rommet utenfor, samt fokusere på høyttalerens fysiske og ikke “psykiske” egenskaper :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Tenke seg til, hvis alle høyttalere var nøytrale og transparente, ville de hørt like ut alle sammen. Er det et ønsket utfall?
    De ville ikke høres like ut. For de står i forskjellige rom. Og det sitter forskjellige mennesker foran de å lytter.
    Tenkte naturligvis at man må holde rommet utenfor, samt fokusere på høyttalerens fysiske og ikke “psykiske” egenskaper :)
    Vel da er vi i ekkofritt rom med en målemic ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor stoppe med rommet? La oss også eliminere andre forstyrrende elementer som kan føkke det til, som lytter og musikk også.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor stoppe med rommet? La oss også eliminere andre forstyrrende elementer som kan føkke det til, som lytter og musikk også.
    Poenget mitt var at med nøytralt og transparent lytteutstyr, lytter man kun til musikken og lyden, ikke utstyret.

    Skremmende tanke, ikke sant ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.252
    Antall liker
    4.412
    Torget vurderinger
    0
    Apropos naturlig vs nøytral lyd så vil jeg absolutt mene at dette ikke nødvendigvis er det samme.
    Nøytralt vil jeg påstå er et teknisk mål, mens naturlig lyd er et psykoakustisk mål.

    Det kan godt være det samme, men er mange ganger ikke det. Et ikke nøytralt oppsett kan også lyde naturlig.
    Men igjen, det kan låte aldri så naturlig på én innspilling, men allikevel så unaturlig på en annen. Da kan man ikke si at man har et oppsett som låter naturlig.
    Litt usikker på hva du siktet til her. Jeg siktet til naturlig lyd som en egenskap. Denne egenskapen fungerer på mesteparten av innspillingene.
    Naturlig lyd følger et viss sett med «musikalske» kriterier som ikke nødvendigvis er de samme kriteriene for nøytralitet.
    Tonal balanse er det viktigste og riktig vekting her mellom høyttaler+rom vil være viktigere for naturligheten i lyden enn desimaler forvrengning. Hva vil en nøytral klangbalanse være for eksempel?

    For the record mener også jeg at nøytral elektronikk og en homogen høyttaler er et godt utgangspunkt for å tune seg til naturlig lyd.

    En annen ting er at fra 200hz og nedover og 4-5Khz og oppover etter min mening alle rom og høyttalere oppleves ulikt og ordet nøytralt vil være enten utopi eller være en ramme som favner bredere enn det skisseres her.
    I de 4 oktavene i mellomtonen er jeg med på at man kan oppnå nøytral gjengivelse når det kommer til høyttaler+rom. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.571
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Poenget mitt var at med nøytralt og transparent lytteutstyr, lytter man kun til musikken og lyden, ikke utstyret.
    Det er jo selve hovedpoenget. "Nøytralt" = uten tonale avvik eller andre særegenheter som trekker til seg oppmerksomheten. "Transparent" = ingen hørbar signatur whatsoever. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, hverken mer eller mindre. Låter klin likt med alle andre transparente dingser. Ingen ting å skrive blomstrende prosa om, med mindre man skriver om musikken, da.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.571
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Apropos naturlig vs nøytral lyd så vil jeg absolutt mene at dette ikke nødvendigvis er det samme.
    Nøytralt vil jeg påstå er et teknisk mål, mens naturlig lyd er et psykoakustisk mål.

    Det kan godt være det samme, men er mange ganger ikke det. Et ikke nøytralt oppsett kan også lyde naturlig.
    Men igjen, det kan låte aldri så naturlig på én innspilling, men allikevel så unaturlig på en annen. Da kan man ikke si at man har et oppsett som låter naturlig.
    Litt usikker på hva du siktet til her. Jeg siktet til naturlig lyd som en egenskap. Denne egenskapen fungerer på mesteparten av innspillingene.
    Naturlig lyd følger et viss sett med «musikalske» kriterier som ikke nødvendigvis er de samme kriteriene for nøytralitet.
    Tonal balanse er det viktigste og riktig vekting her mellom høyttaler+rom vil være viktigere for naturligheten i lyden enn desimaler forvrengning. Hva vil en nøytral klangbalanse være for eksempel?

    For the record mener også jeg at nøytral elektronikk og en homogen høyttaler er et godt utgangspunkt for å tune seg til naturlig lyd.

    En annen ting er at fra 200hz og nedover og 4-5Khz og oppover etter min mening alle rom og høyttalere oppleves ulikt og ordet nøytralt vil være enten utopi eller være en ramme som favner bredere enn det skisseres her.
    I de 4 oktavene i mellomtonen er jeg med på at man kan oppnå nøytral gjengivelse når det kommer til høyttaler+rom. :)
    Men om du har naturlig lyd som funker bra på bare én innspilling (satt på spissen så klart) og det ikke låter naturlig på andre innspillinger, kan du da si at du har naturlig lyd?

    Hvis du har oppnådd naturlig lyd på omtrent alle innspillinger, da har du oppfylt kriteriene for nøytral lyd. Det kan hende rommet ikke er nøytralt, og at oppsettet i seg selv ikke er nøytralt, men at i synergi har du kommet rimelig nær nøytralt og opplever derfor at du har naturlig lyd på alle innspillinger. I såfall er dette et tegn på rimelig nøytral lyd.

    En del oppsett kan ha ganske store iboende tekniske feil som passer godt sammen med noe annet, og som i sum gir en god synergi. I slike tilfeller vil forbedringer på en av disse delene av oppsettet medføre en forverring. Komponenten man tester, men som ikke yter tilfredsstillende, kan godt være velkjent for sin nøytrale spillestil. Dette kan fort gi grobunn for diskusjoner rundt hvorvidt målet er nøytralt eller naturlig.

    Hele poenget med tråden er å få frem at nøytral lyd er det flest foretrekker, og det er også det flest mener høres naturlig ut. Det finnes mange veier til nøytral lyd, så om man snakker om hvorvidt en komponent er nøytral eller om et oppsett totalt sett er nøytralt så blir det fort to vidt forskjellige ting. Et oppsett blir ofte ikke mer nøytralt av å plukke en antatt ikke nøytral komponent ut og sette en antatt nøytral komponent inn. Det må passe inn også.

    MEN: Om man bygger et perfekt rom og bygger oppsettet med de mest nøytrale komponentene og høyttalerne som finnes vil man få den beste lyden man kan få. Dette er liksom en forutsetning for hele begrepet. Men altså, hver enkelt av disse komponentene trenger ikke nødvendigvis forbedre et annet oppsett av den grunn.

    En annen stor del av denne diskusjonen går på at en del oppsett er tunet mot en eller et fåtall innspillinger, eller en spesiell type musikk. Slike oppsett blir ofte brukt som sannhetsvitne som "beviser" at markedet er fult av uutholdelig dårlige innspillinger. Dette er også et typisk symptom på et oppsett som er langt fra nøytralt, og like langt fra naturlig. Allikevel ser ikke diskusjonen ut til å ville ta noen ende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Orso

    Jeg synes du rører forferdelig nå. Jeg vet ikke en gang hvor jeg skal begynne, men du kan jo begynne med å lese tråden, også kan du svare på det du blir spurt om.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke se at det er noe mer å diskutere. Du starter en tråd om nøytralitet og nevner diverse avvik ifra dette. Samtidig mener du ulike romproblemer ikke er vesentlige i forhold til dette og at vi i stor grad hører forbi det. Det er jeg fundamentalt uenig. Rommet er for meg (så sant høyttalerne er noenlunde ok konstruert) den viktigste faktoren i forhold til å kunne høre innspillingen/miksen mest mulig ufarget. Det vil også på langt vei si er udiskutabelt i mange kretser hvor man har studert psykoakustikk.

    Her er jeg helt enig med Arthur Nox når han skriver at han heller vi høre et par middelmådige høyttalere i et high-end rom enn high-end høyttalere i et dårlig akustisk rom.
    Det blir enda mer vesentlig i forhold til "nøytralitet" hvis man forstår hvilke innvirkning refleksjoner og resonanser har på en korrekt gjengivelse. Hadde det du sagt vært riktig, så hadde det heller ikke vært vesentlig at et kontrollrom gjorde spesielle tiltak for å kunne høre mest mulig nøyaktig opptaket og opptaksrommet. Det vil jeg påstå er rimelig far out.

    Slik jeg ser det så har du laget dine egne tanker og grenser på hva som er "nøytralt" og til dels stikk i strid med mye kjent psyakoakustikk. Når du også ender opp med å trekke frem et begrep som "opplevelsperspektiv", så viker du allerede fra hovedprinsippet om nøytralitet.

    Ellers har jeg ingen problemer med å høre små doser med andre harmonisk forvrengning som jeg kan legge på med noen tastetrykk til høyttalerne mine. Men det var uansett ikke poenget med eksemplet. Det handlet om at du beveget deg vekk ifra temaet om nøytralitet til noe subjektivt som avviker fra det. Da nevnte jeg at man like godt kunne snakke om harmonisk forvrengning som et annet opplevelsesfenomen.

    Å diskutere hva Snickers-is isolert sett mener er nøytralt og hvor grensen går for dette ser jeg liten grunn til. Ha en fin dag.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Jeg sier som barneboken: Sinna Mann. Slokk brannen!

    Vi må være uenige, men fint om vi kan være venner likevel, ikke sant ;)

    Når det gjelder nøytralitet, tror jeg vi bare må konstatere at forskningen er klarere på enkelte faktorer (som anekoisk frekvensrespons) enn andre faktorer. Akustikk er IKKE et område vi forstår fullt ut. Det bygges konserthus i milliardklassen, nesten litt på måfå med tanke på de akustiske forholdene. Nye konserthus og akustikken i dem er ikke like i det hele tatt. De divergerende hensyn som tas i slike milliardinstallasjoner, er en indikasjon på at vitenskapen har store huller i forståelsen av akustikk, huller som ikke lenger er der i utviklingen av en høyttalers frekvensrespons.

    Selv om akustikk som vitenskap har store huller, finner det mye viten på området; alt er relativt igjen. Men jeg tror vi i en diskusjon om nøytralitet må ta inn over oss at det på noen områder er få huller, mens det på andre områder er mange.

    5FBBB36D-F299-4203-B241-E87F031D9448.jpeg
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Hei, takk for fint og interessant tema

    Jeg tror vi er inne i et generasjons-skille innenfor HiFi for tiden, og det handler akkurat om nøytral lyd, og mer spesifikt "faselinearitet". Innenfor det gamle HiFi økosystemet med passivt delefilter, blir step-respons feil (diskant først, mellomtone, så til slutt bass). Dette er en helt naturlig følge av denne type filter (IIR), enten det er implementert passivt eller som DSP løsning. Vel, altså step-responsen kan bli nesten riktig hvis vi bare bruker ekte 1.ordens filtre, men det er ikke så lett i praksis.

    Men vi kan nå få til dette ganske så lett ved hjelp av DSP FIR (Finite Impulse Response) filtre. Slik blir hvert enkelt element individuelt faseriktig, og step-respons og dynamikk blir mye mer tro mot det opprinnelige signalet. Dette er gjort på flere meget gode systemer, eksempler er: Kii-three, Dutch & Dutch og Grimm LS1 (tror jeg). På DIY fronten er det relativt enkelt å gjennomføre det på produkter fra mini-DSP.

    Jeg foreslår derfor at for nøytral lyd, så skal høyttalerens elementer være individuelt faseriktige (med unntak fra group delay i bass), og den skal prestere en felles step-respons fra elementene.:)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.903
    Antall liker
    3.228
    Fra posten over kan man også stille spørsmålet rundt forskjellene mellom ‘nøytralt’ og ‘naturlig’.
    Dette er jo ikke samme sak, men kan også være sammenfallende.
    Jeg tror mange kan tenke at ‘dette låter naturlig, altså er det nøytralt’?
    Spør du meg hva jeg foretrekker hvis disse to begrepene fraviker, så tar jeg ‘naturlig’ hver dag hele uka og to ganger på søndagen....
    Hvis innspillingen er laget for å låte naturlig, noe de aller fleste innspillinger er, er nøytralt og naturlig samme ting.
    Eureka første gang jeg kan være enig med dig. At overdrive fremmer forståelsen.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Kan ikke se at det er noe mer å diskutere.
    Det mente jeg før du entret debatten.

    Du starter en tråd om nøytralitet og nevner diverse avvik ifra dette. Samtidig mener du ulike romproblemer ikke er vesentlige i forhold til dette og at vi i stor grad hører forbi det.
    Nå tillegger du meg meninger jeg ikke har. Det finnes en rekke romfenomener som vi hører rett forbi, det finnes en rekke romfenomener som kan være problematiske, og det finnes enkelte romfenomener som er totalt ødeleggende. Det handler ikke om hvorvidt et rom kan være dårlig eller ikke, men hvorvidt det kan defineres som viktigere enn resten av anlegget.

    Det er jeg fundamentalt uenig.
    Dermed er du også uenig med alle dine "profeter".

    Rommet er for meg (så sant høyttalerne er noenlunde ok konstruert) den viktigste faktoren i forhold til å kunne høre innspillingen/miksen mest mulig ufarget. Det vil også på langt vei si er udiskutabelt i mange kretser hvor man har studert psykoakustikk.
    Og når du tar forbehold om kvaliteten på anlegget blir dette direkte latterlig. Da kan jo jeg si: "Rommet er for meg (forutsatt at det er perfekt) totalt uviktig".

    Hvis du skal gjøre dette til ren semantikk setter jeg punktum her og nå.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Å diskutere hva Snickers-is isolert sett mener er nøytralt og hvor grensen går for dette ser jeg liten grunn til. Ha en fin dag.
    Jøss, opplevelsesperspektiv, subjektivitet. Er det der diskusjonen har kommet nå?
    Nedslående etter snaue tre uker og 400 innlegg, mange av dem ny rekord i lengde og kompleksitet.

    Nye konserthus og akustikken i dem er ikke like i det hele tatt. De divergerende hensyn som tas i slike milliardinstallasjoner, er en indikasjon på at vitenskapen har store huller i forståelsen av akustikk, huller som ikke lenger er der i utviklingen av en høyttalers frekvensrespons.

    Selv om akustikk som vitenskap har store huller, finner det mye viten på området; alt er relativt igjen. Men jeg tror vi i en diskusjon om nøytralitet må ta inn over oss at det på noen områder er få huller, mens det på andre områder er mange.
    Tenk hvor mye penger disse utbyggerne kunne ha spart hadde de startet en tråd om prosjektet her på HFS ;)
    Litt skuffet over at skråsikkerhet har blitt erstattet av innrømmelser om huller her og der...
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Å diskutere hva Snickers-is isolert sett mener er nøytralt og hvor grensen går for dette ser jeg liten grunn til. Ha en fin dag.
    Jøss, opplevelsesperspektiv, subjektivitet. Er det der diskusjonen har kommet nå?
    Nedslående etter snaue tre uker og 400 innlegg, mange av dem ny rekord i lengde og kompleksitet.

    Nye konserthus og akustikken i dem er ikke like i det hele tatt. De divergerende hensyn som tas i slike milliardinstallasjoner, er en indikasjon på at vitenskapen har store huller i forståelsen av akustikk, huller som ikke lenger er der i utviklingen av en høyttalers frekvensrespons.

    Selv om akustikk som vitenskap har store huller, finner det mye viten på området; alt er relativt igjen. Men jeg tror vi i en diskusjon om nøytralitet må ta inn over oss at det på noen områder er få huller, mens det på andre områder er mange.
    Tenk hvor mye penger disse utbyggerne kunne ha spart hadde de startet en tråd om prosjektet her på HFS ;)
    Litt skuffet over at skråsikkerhet har blitt erstattet av innrømmelser om huller her og der...
    The Gunner, du skriver:

    «Litt skuffet over at skråsikkerhet har blitt erstattet av innrømmelser om huller her og der...»

    Her snur du ting på hodet. En vitenskapelig tilnærming betyr å kartlegge hvor det er få og hvor det er mange huller. Frekvensrespons som mål på nøytralitet og prediksjonsfaktor for subjektivt oppfattet god lyd er godt forstått. Men så er det områder hvor man ikke er like sikker. Likevel vet man en hel del også på disse områdene. Isaac Asimov snakket om «Relativity of wrong»: https://chem.tufts.edu/answersinscience/relativityofwrong.htm

    Selv om man ikke vet alt om verden, betyr ikke det at forskerne vet ingenting, lite eller er på bærtur. Asimov skrev bl.a.:

    «In short, my English Lit friend, living in a mental world of absolute rights and wrongs, may be imagining that because all theories are wrong, the earth may be thought spherical now, but cubical next century, and a hollow icosahedron the next, and a doughnut shape the one after.

    What actually happens is that once scientists get hold of a good concept they gradually refine and extend it with greater and greater subtlety as their instruments of measurement improve. Theories are not so much wrong as incomplete».

    Å stadig måtte forsvare vitenskapelig metode på et hifi-forum burde være unødvendig. Begrepet hifi forplikter fordi opphavet til begrepet var inspirert av nettopp den vitenskapelig metode (selv om hifi-begrepet ble brukt i markedsføring). Jeg forventer innlegg som latterliggjør den vitenskapelige metode på følerifora, men ikke på et hifi-forum hvor det til syvende og sist dreier seg om å omgjøre elektriske signaler til bølger av lyd.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oppe i all vitenskap, målinger og absolutte sannheter så må vi ikke glemme at dette er en hobby for de aller, aller fleste av oss. Og en hobby innebærer ulike vinklinger og tanker rundt det med bokser og lyd. For noen(nesten alle?) er veien målet. Men vi har forskjellige forutsetninger for få det til. Noen har mulighet for å bygge et dedikert lytterom mens andre må sette anlegget i stua med alle de kompromissene det innebærer. Blir det for høye krav kan gleden også bli borte. Bare et par tanker som kom inn i hodet en onsdag ettermiddag. Fortsett gjerne, men jeg må si at av de kloke hodenes innlegg her så leder Asbjørn 1-0.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Litt skuffet over at skråsikkerhet har blitt erstattet av innrømmelser om huller her og der...
    Jeg tolker dette som ironisering og lettbeint humor, men jeg har lyst til å legge til en generell kommentar om vitenskap og absolutter.

    Man ser i blant debatter mellom spesialister på et fagfelt og "spesialister" som har gått livets harde skole og vet med sikkerhet alt "en hver idiot må forstå". Det man kan legge merke til der er at spesialisten ofte bruker formuleringer som "det er en viss sannsynlighet for", "forskningen peker mot at" osv.

    Årsaken til dette er at innen forskning så er ikke arbeidsmetodikken basert på at man skal komme til en konklusjon. Selve konklusjonen er mer en slags hypotese, også følger forskningen etter dette. I forskningen handler det i stor grad om å finne ut hvilke faktorer som taler for og i mot.

    La oss si at man mener at en ren spenningsforsterker med lavest mulig forvrengning representerer det perfekte i alle tilfeller. På et tidspunkt er dette en antakelse. Det er en høyst rimelig antakelse, men man kan ikke slå fast at "slik er det". De med holdningen "en hver idiot må forstå" konkluderer som regel med "Ja, sånn er det" eller "Nei, sånn er det ikke", ferdig snakka. Om man skal ta en forskningsmessig tilnærming må man gjøre eksperimenter, regne på samspillet med andre komponenter, finne ut av om det kan være noe som er mer eller mindre gyldig med måten man måler forvrengning på, se hva last gjør med forsterkeren, se om det er forvrengningsfenomener vi har oversett osv.

    Jeg har jobbet veldig mye med dette selv. Helt siden ca 2000 har dette vært et sentralt tema for min del, og det interessante er at, selv om jeg selvsagt har lært mye på den tiden, så har aldri min konklusjon inneholdt så mange usikkerhetsmomenter. Det betyr ikke at man vet mindre om emnet. Snarere tvert i mot, for min del begynner jeg å føle at jeg nærmer meg å ha kommet til bunns i denne problemstillingen. Det er bare at konklusjonen er ikke at det ene eller det andre er best.

    Og der kommer en annen viktig faktor inn. Jeg ser ikke på meg selv som en universell fasit for resten av verden. Jeg støtter meg i stor grad på hva andre har gjort. Mange "ledestjerner" har falt i bakken med et brak i prosessen, mens andre, mer anonyme forfattere av fagtekster har løftet seg kraftig. Man er med andre ord helt avhengig av å utvide sin forståelse på et område ved å studere andres oppdagelser. Man oppdager, gjerne med forskrekkelse, hvordan "the big guys" til en stor del består av messiaser som ikke har forstått særlig mye av det de babler om, og man forstår samtidig mer og mer av hvorfor markedet fungerer som det gjør. Dette er den farligste delen av en slik prosess. Man kan ofte avskrive enkelte personligheter litt for raskt. Man oppdager noe som kan synes å ikke henge på greip, og troverdigheten raser som følge av dette. Da leser man resten med et visst filter som gjør det vanskelig å forholde seg nøytral. Da er det spennende å plutselig oppdage at en og annen av dem som "gikk i bakken med et brak" plutselig blir en gullstolkandidat på nytt, fordi vedkommende hadde rett allikevel. Det kan tidvis være en hard kamel å svelge, men om vitenskapen er ens største profet føles det straks mye bedre.

    Man kommer simpelthen ikke særlig langt uten å svelge kameler, og etter snart 16 år på hifisentralen kan jeg lett erindre hvordan mennesker har utviklet seg, og de dyktigste personlighetene har endret mening om sentrale temaer innen lyd og markant økt sin forståelse fordi de svelget noen kameler på veien. Kudos!
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Oppe i all vitenskap, målinger og absolutte sannheter så må vi ikke glemme at dette er en hobby for de aller, aller fleste av oss. Og en hobby innebærer ulike vinklinger og tanker rundt det med bokser og lyd. For noen(nesten alle?) er veien målet. Men vi har forskjellige forutsetninger for få det til. Noen har mulighet for å bygge et dedikert lytterom mens andre må sette anlegget i stua med alle de kompromissene det innebærer. Blir det for høye krav kan gleden også bli borte. Bare et par tanker som kom inn i hodet en onsdag ettermiddag. Fortsett gjerne, men jeg må si at av de kloke hodenes innlegg her så leder Asbjørn 1-0.
    Du har selvsagt rett i dette med hobby; men hva slags hobby?

    Jeg ser ingen grunn til å la degenerert tankegods få stå ukommentert. Selv om det er en hobby, er det ingen grunn til å slutte å bruke huet.

    Folk som er interessert i himmellegemene, deler seg inn i astronomer og astrologer. Skal vi bedrive «astronomi» eller «astrologi» på HFS? På fora for astronomer lever ikke de som forfekter teoriene om flat jord så lenge. Hvorfor er det annerledes i hifi?

    Er det ikke rart at vi ellers setter pris på at elektroniske apparater opererer godt innenfor allment aksepterte spesifikasjoner, mens det innenfor hifi diskuteres om allment aksepterte spesifikasjoner for elektronikk er godt nok?
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
    Jeg har ikke gjort et eneste bidrag til lyd som fagfelt. Alt jeg kan, har jeg lært av andre. Når jeg av og til har trodd at jeg har hatt en god idé, har jeg funnet at andre har tenkt tanken før på en mye bedre måte enn jeg gjorde.

    Å lære av andre er spennende, for da slipper man å gjenta andres gamle feil.

    Nå er jeg spent på å lese hva du har bidratt med til lydfaget.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
    Jeg har ikke gjort et eneste bidrag til lyd som fagfelt. Alt jeg kan, har jeg lært av andre. Når jeg av og til har trodd at jeg har hatt et god idé, har jeg funnet at andre har tenkt tanken før på en mye bedre måte enn jeg gjorde.

    Å lære av andre er spennende, for da slipper man å gjenta andres gamle feil.

    Nå er jeg spent på å lese hva du har bidratt med til lydfaget.
    Nei, jeg har ikke bidratt så mye selv, så jeg holder en lav profil i slike tråder.
    Det er få ting som er så søvnig som en som ikke gjør annet enn å ta fra andre så konsekvent, hele tiden. En drøvtygger. I og for seg greit nok, men merkelig at en som stadig viser til vitenskap har så lite evne til å tenke (og høre) selv. Likevel så fordømt vokal.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
    Jeg har ikke gjort et eneste bidrag til lyd som fagfelt. Alt jeg kan, har jeg lært av andre. Når jeg av og til har trodd at jeg har hatt et god idé, har jeg funnet at andre har tenkt tanken før på en mye bedre måte enn jeg gjorde.

    Å lære av andre er spennende, for da slipper man å gjenta andres gamle feil.

    Nå er jeg spent på å lese hva du har bidratt med til lydfaget.
    Nei, jeg har ikke bidratt så mye selv, så jeg holder en lav profil i slike tråder.
    Det er få ting som er så søvnig som en som ikke gjør annet enn å ta fra andre så konsekvent, hele tiden. En drøvtygger. I og for seg greit nok, men merkelig at en som stadig viser til vitenskap har så lite evne til å tenke (og høre) selv. Likevel så fordømt vokal.
    Dette er en tråd om nøytralitet. Meg bekjent finnes ingen på HFS med allment aksepterte bidrag til lydfaget; så vi må alle basere oss på andres bidrag til faget.

    For meg er det ubegripelig at folk tror de finner ut banebrytende ting i egen stue. Derfor er HFS spesielt egnet til å diskutere fag og ikke bare personlige anekdoter.

    Mine henvisninger til kilder er ment som «fair disclosure» i mangel av et bedre uttrykk (åpne kort?) og som inspirasjon til likesinnede som fascineres av vitenskapelig metode og begrepet nøytralitet i lydsammenheng.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oppe i all vitenskap, målinger og absolutte sannheter så må vi ikke glemme at dette er en hobby for de aller, aller fleste av oss. Og en hobby innebærer ulike vinklinger og tanker rundt det med bokser og lyd. For noen(nesten alle?) er veien målet. Men vi har forskjellige forutsetninger for få det til. Noen har mulighet for å bygge et dedikert lytterom mens andre må sette anlegget i stua med alle de kompromissene det innebærer. Blir det for høye krav kan gleden også bli borte. Bare et par tanker som kom inn i hodet en onsdag ettermiddag. Fortsett gjerne, men jeg må si at av de kloke hodenes innlegg her så leder Asbjørn 1-0.
    Du har selvsagt rett i dette med hobby; men hva slags hobby?

    Jeg ser ingen grunn til å la degenerert tankegods få stå ukommentert. Selv om det er en hobby, er det ingen grunn til å slutte å bruke huet.

    Folk som er interessert i himmellegemene, deler seg inn i astronomer og astrologer. Skal vi bedrive «astronomi» eller «astrologi» på HFS? På fora for astronomer lever ikke de som forfekter teoriene om flat jord så lenge. Hvorfor er det annerledes i hifi?

    Er det ikke rart at vi ellers setter pris på at elektroniske apparater opererer godt innenfor allment aksepterte spesifikasjoner, mens det innenfor hifi diskuteres om allment aksepterte spesifikasjoner for elektronikk er godt nok?
    Jeg synes det skal være rom for alle. Og degenert tankegods? Jakter du aktivt på alle som ytrer seg mot akseptert vitenskap så blir det ikke et hyggelig forum i hvertfall. Helt greit å stille spørsmål i tråder hvor det påståes de merkeligste ting av gullørene:) men det er greit å være litt ydmyk også. Vi skal forhåpentligvis leve sammen i mange år:)
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.876
    Antall liker
    5.720
    Torget vurderinger
    1
    Det er en interessant tråd, og med et tema som dette må en forvente ulike innspill og meninger, samt referering til diverse forskning utført av andre. Det er selvfølgelig lov til å motdebattere, men la oss unngå å angripe hverandre.

    Det kommer ingen "konklusjon" i denne tråden, men mange interessante innspill som kan få en til å tenke litt.

    Mvh
    Høvdingen
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Oppe i all vitenskap, målinger og absolutte sannheter så må vi ikke glemme at dette er en hobby for de aller, aller fleste av oss. Og en hobby innebærer ulike vinklinger og tanker rundt det med bokser og lyd. For noen(nesten alle?) er veien målet. Men vi har forskjellige forutsetninger for få det til. Noen har mulighet for å bygge et dedikert lytterom mens andre må sette anlegget i stua med alle de kompromissene det innebærer. Blir det for høye krav kan gleden også bli borte. Bare et par tanker som kom inn i hodet en onsdag ettermiddag. Fortsett gjerne, men jeg må si at av de kloke hodenes innlegg her så leder Asbjørn 1-0.
    Du har selvsagt rett i dette med hobby; men hva slags hobby?

    Jeg ser ingen grunn til å la degenerert tankegods få stå ukommentert. Selv om det er en hobby, er det ingen grunn til å slutte å bruke huet.

    Folk som er interessert i himmellegemene, deler seg inn i astronomer og astrologer. Skal vi bedrive «astronomi» eller «astrologi» på HFS? På fora for astronomer lever ikke de som forfekter teoriene om flat jord så lenge. Hvorfor er det annerledes i hifi?

    Er det ikke rart at vi ellers setter pris på at elektroniske apparater opererer godt innenfor allment aksepterte spesifikasjoner, mens det innenfor hifi diskuteres om allment aksepterte spesifikasjoner for elektronikk er godt nok?
    Jeg synes det skal være rom for alle. Og degenert tankegods? Jakter du aktivt på alle som ytrer seg mot akseptert vitenskap så blir det ikke et hyggelig forum i hvertfall. Helt greit å stille spørsmål i tråder hvor det påståes de merkeligste ting av gullørene:) men det er greit å være litt ydmyk også. Vi skal forhåpentligvis leve sammen i mange år:)
    Driver ingen klappjakt. Og skal vokte meg for å bli Sinna Mann ;)

    Men å kalle en spade for en spade må gå an.

    I innlegg #294 (https://www.hifisentralen.no/forume...rer/95661-na-ytralt-igjen-15.html#post2905907) lagde jeg en oppgave, en quiz. Der viste jeg en nøytral høyttaler og en som ser defekt ut. Den defektes anekoiske frekvensrespons ser slik ut:
    538617d1555960928-na-ytralt-igjen-194f704e-d420-42b5-8c9b-8a8704133480.jpg


    Jeg tror alle (selv om ingen svarte på quizen) er enige i at denne høyttaleren ikke er nøytral og at den ser defekt ut (noen som er uenige?). Men folk ser en kulørt, intransprent og defekt høyttaler bare når de ikke vet hvilken høyttaler det er snakk om. For i lydsammenheng er det slik at følelser ofte vinner over logikk og intelligens. Tåler vi spader i en diskusjon om lyd?

    Hvis folk på HFS unngår å kjøpe en slik defekt høyttaler (den koster et par hundre tusen og fikk pluss for presisjon av Lyd & Bilde) pga. en tråd om nøytralitet, da har vel tråden hatt en misjon?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.940
    Antall liker
    17.232
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
    Jeg har ikke gjort et eneste bidrag til lyd som fagfelt. Alt jeg kan, har jeg lært av andre. Når jeg av og til har trodd at jeg har hatt et god idé, har jeg funnet at andre har tenkt tanken før på en mye bedre måte enn jeg gjorde.

    Å lære av andre er spennende, for da slipper man å gjenta andres gamle feil.

    Nå er jeg spent på å lese hva du har bidratt med til lydfaget.
    Nei, jeg har ikke bidratt så mye selv, så jeg holder en lav profil i slike tråder.
    Det er få ting som er så søvnig som en som ikke gjør annet enn å ta fra andre så konsekvent, hele tiden. En drøvtygger. I og for seg greit nok, men merkelig at en som stadig viser til vitenskap har så lite evne til å tenke (og høre) selv. Likevel så fordømt vokal.
    Dette er en tråd om nøytralitet. Meg bekjent finnes ingen på HFS med allment aksepterte bidrag til lydfaget; så vi må alle basere oss på andres bidrag til faget.

    For meg er det ubegripelig at folk tror de finner ut banebrytende ting i egen stue. Derfor er HFS spesielt egnet til å diskutere fag og ikke bare personlige anekdoter.

    Mine henvisninger til kilder er ment som «fair disclosure» i mangel av et bedre uttrykk (åpne kort?) og som inspirasjon til likesinnede som fascineres av vitenskapelig metode og begrepet nøytralitet i lydsammenheng.
    Vel, det jeg husker best fra deg, er fra noe en tid tilbake. Da var det en diskusjon om kunst i IKEA. Du hadde anskaffet deg et printet eksemplar av Van Goghs "Solsikker". Det ble bemerket fra andre at fargene på IKEA-versjonen ikke samstemte med originalen. Du repliserte at det brydde du deg ikke om så lenge du syntes IKEA-fargene var penest.
    Det måtte være en av de gangene du forsøkte å tenke selv :rolleyes:

    Og nei, dette er ikke et personangrep, men belyser din tilnærmingmåte, eller mangel på sådan. I beste fall ganske så tilfeldig og inkonsekvent, og ganske så avhengig av hvem som er din "gud" på Internet til enhver tid. Du siterer dine guruer flittigere enn religiøse siterer sine hellige skrifter. Det er kanskje verdt å påminne om at heller ikke de sitter å sannheten - jfr hullene du nevnte - og kan ta feil, de også (og visst har de sine kompetente meningsmotstandere).

    Ellers i denne tråden, så ser jeg at bla H Rognlien har vært min målbærer (nei, jeg skal ikke sitere ham!). Kort oppsummert, så er det helt greit å se at feks Asbjørn har rett i veldig mye (nei, jeg skal ikke sitere ham heller!). Men når jeg engang parkerer skrottet mitt ned foran anlegget mitt, så er det den konteksten som er gyldig og relevant for meg. Og da velger jeg den ruta selv om den antagelig ikke er helt "asbjørnsk", helt enkelt fordi den besvarer mitt søk etter musikalsk underholdning.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.571
    Antall liker
    35.499
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nye konserthus og akustikken i dem er ikke like i det hele tatt. De divergerende hensyn som tas i slike milliardinstallasjoner, er en indikasjon på at vitenskapen har store huller i forståelsen av akustikk, huller som ikke lenger er der i utviklingen av en høyttalers frekvensrespons.

    Selv om akustikk som vitenskap har store huller, finner det mye viten på området; alt er relativt igjen. Men jeg tror vi i en diskusjon om nøytralitet må ta inn over oss at det på noen områder er få huller, mens det på andre områder er mange.
    Tenk hvor mye penger disse utbyggerne kunne ha spart hadde de startet en tråd om prosjektet her på HFS ;)
    Litt skuffet over at skråsikkerhet har blitt erstattet av innrømmelser om huller her og der...
    Det er vel flere av oss som har forsøkt å skille mellom hva vi nokså sikkert kan si at vi vet noe om, og hva vi fortsatt famler etter. Det blir omtrent like feil å hevde at "fordi vitenskapen ikke kan forklare absolutt alt, kan vi se bort fra alle resultater fra den kanten" som å late som om vi vet mer enn vi egentlig gjør.

    For eksempel: Vi vet nokså sikkert hva som utgjør en nøytral og transparent forsterker eller DAC. Det er forholdsvis godt kjent hvor hørbarhetstersklene for mulige avvik går, det er ikke veldig vanskelig å måle ytelsene med mer enn tilstrekkelig presisjon, audiobåndet er bare en liten del av komponentens naturlige båndbredde, og det er ikke veldig vanskelig å bygge en slik komponent som er bedre enn hørbarhetskravene med en faktor på 1000 eller så. Det kan være flere forskjellige måter å gjøre det på med ulike fordeler og ulemper, spesielt hvis man har muligheten til å designe hele systemet samlet, men det vil være nokså feil å si at "vi" ikke forstår hva som skal til for å skape en transparent forsterker. Det er velkjent.

    På den andre siden forstår vi bare delvis hva som utgjør en "nøytral" høyttaler uten distraherende store avvik i klangbalanse eller forvrengning, men vi vet ikke engang om det er mulig å lage en "transparent" høyttaler for bruk i et gitt lytterom. Vi vet rimelig sikkert at de aller fleste lyttere foretrekker en noenlunde flat og jevn frekvensgang på aksen, en jevn (men ikke nødvendigvis flat) frekvensgang i alle andre retninger, ingen store sprang i fasegang og ikke så altfor mye THD. Det er grunnleggende utfordringer med den fysiske størrelsen av en høyttaler vs størrelsen av lydbølgene både nederst i bassen (17 meter) og øverst i diskanten (17 millimeter), og med at en dings av den størrelsen lagd av fysisk realiserbare materialer nødvendigvis vil få mekaniske resonanser i audiobåndet. Dette vil føre til hørbare signaturer og ubehagelige kompromisser mellom motstridende hensyn.

    Vi famler fortsatt en hel del med nøyaktig hvor grensene går for hørbarhet av fasegang og lavereordens ulineær forvrengning (det kommer an på), og det viser seg at fenomener som tidligere ikke var hørbare gjennom datidens høyttalere blir hørbare når de førsteordens avvikene er tatt hånd om i nye og mer presise høyttalere. Da vil det også være litt misvisende å gi inntrykk av at vi vet alt vi behøver å vite om høyttalere, lytterom og psykoakustikk. Det vet vi ikke, og allerminst jeg, som gjerne vil finne ut mer om dette.

    Men totalen av dette er nok ønsket om å rette oppmerksomheten mot de tingene som betyr noe og som fortsatt gir en hørbar signatur, heller enn å kaste bort tid og penger på å finlytte etter mer eller mindre eksisterende forskjeller mellom tilsiktet fargende komponenter som like gjerne kunne vært gjort helt transparente. Eller, som jeg har skrevet et par ganger allerede: Nesten alt handler om høyttalerne i rommet, alle de andre dingsene skal bare la være å rote det til.

    Forresten: En nå avdød bekjent var arkitekt med design av konsertlokaler som et spesielt interesseområde. Han var bl a med å å tegne Göteborgsoperaen. Den ble rimelig vellykket, men det ble gjort mange feil når man skulle skalere opp mellomstore vellydende konsertsaler til å skulle ta imot fler publikummere. Plutselig ble noen avstander for store, tidsforsinkelsene på noen refleksjoner ble for lange, og det hele ble bare totalt feil. Eller resonanser i bygningsdeler endret frekvens og klangfargingen ble en helt annen. Eksempel: https://www.upi.com/Archives/1995/09/14/Carnegie-Hall-acoustics-mystery-solved/7468811051200/
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Svart-Hvit, en dag, når du evner å ta noe fra eget bryst fremfor kopi og sitere andres tankegods, kan det bli interessant å lese dine lange innlegg også.
    Jeg har ikke gjort et eneste bidrag til lyd som fagfelt. Alt jeg kan, har jeg lært av andre. Når jeg av og til har trodd at jeg har hatt et god idé, har jeg funnet at andre har tenkt tanken før på en mye bedre måte enn jeg gjorde.

    Å lære av andre er spennende, for da slipper man å gjenta andres gamle feil.

    Nå er jeg spent på å lese hva du har bidratt med til lydfaget.
    Nei, jeg har ikke bidratt så mye selv, så jeg holder en lav profil i slike tråder.
    Det er få ting som er så søvnig som en som ikke gjør annet enn å ta fra andre så konsekvent, hele tiden. En drøvtygger. I og for seg greit nok, men merkelig at en som stadig viser til vitenskap har så lite evne til å tenke (og høre) selv. Likevel så fordømt vokal.
    Fra mitt perspektiv, i den grad jeg har rett til å mene noe om saken, så er både dine og Svart-hvitt sine bidrag høyst velkomne. Når det viser seg at dere har fanget opp essensen i en problemstilling og treffer godt på konklusjoner og tolkninger av forskningen på området finner jeg spesielt gledelig. Imidlertid må det også være rom for å spørre eller fremme meninger som kan synes kontroversielle også.

    Jeg lar meg også i blant provosere, fordi jeg er menneske. Av samme grunn tar jeg også til stadighet feil. Men jeg synes Elefantmannens bilde illustrerer den fremferden man bør unngå. Hvis man glemmer at vitenskap ikke er demokratisk er det fort gjort at det blir litt temperatur i diskusjonene.

    Hvis vi klarer å skille mellom tilliten til vitenskapen og overbevisningen om de "alternative fakta" tror jeg vi er godt på vei.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes en rekke romfenomener som vi hører rett forbi, det finnes en rekke romfenomener som kan være problematiske, og det finnes enkelte romfenomener som er totalt ødeleggende. Det handler ikke om hvorvidt et rom kan være dårlig eller ikke, men hvorvidt det kan defineres som viktigere enn resten av anlegget.
    Jeg innrømmer at jeg stusser litt over denne, Snickers. Rommet er og blir en stor påvirkningsfaktor, av omlag samme årsaker som at virkeligheten låter annerledes ute enn innomhus. Mange sider av romindusert påvirkning er klart større enn mange sider av diverse -harmoniske forvrengningsformer, så hvorfor kan du "høre rett igjennom" det ene, men aldri det andre? Jeg synes kort og greit at du avfeier romfenomener litt for lett.

    Ett konkret eksempel på en klar farging av gjengivelse finnes i en britisk høyttaler som har nesten 10 dB heving oppover i frekvens; denne er bevisst tunet til overmøblerte og teppebelagte engelske rom, for å låte sånn omtrentlig tonalt nøytralt i overdempede rom. Dette er et stort avvik, Snickers, og enkelte engelske rom flater det ut. Norske rom med gips og parkett derimot... Er det høyttaleren eller rommets feil? Jeg vil jo si begge, ettersom, begge avviker like mye fra det tonalt nøytrale ideal. Men du mener å si at du hører gjennom det ene, men ikke det andre?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Denne tråden har helt klart bidrag fra entusiaster med livsbejaende blomsterspråk, erfarne pragmatikere som besitter tungt utstyr, folk med en teoretisk og vitenskapelig tilnærming, akkompagnert av erfaring fra eget utstyr (men også uten?) og alt imellom.
    Da blir det selvsagt utfordrende å finne en minste felles multiplum.
    Mhp. misjon så blir det sikkert litt å lære for alle, men man ser også hvor forskjellig og noen ganger fremmed innfallsvinkel ‘grupperingene’ har til denne hobbyen. Hver og en får finne sin egen sti, men den viktigste beskjeden tror jeg må være at messing av egne meninger og eget ståsted som den eneste rette vei neppe har noe for seg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    På den andre siden forstår vi bare delvis hva som utgjør en "nøytral" høyttaler uten distraherende store avvik i klangbalanse eller forvrengning, og vi famler fortsatt med deler av psykoakustikken rundt dette og vet ikke engang om det er mulig å lage en "transparent" høyttaler for bruk i et gitt lytterom.
    Dette har vært det absolutte sentrum for mitt fokus i over 20 år. Jeg tror dette temaet er mat for en egen diskusjonstråd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.438
    Sted
    Østfold
    Denne tråden har helt klart bidrag fra entusiaster med livsbejaende blomsterspråk, erfarne pragmatikere som besitter tungt utstyr, folk med en teoretisk og vitenskapelig tilnærming, akkompagnert av erfaring fra eget utstyr (men også uten?) og alt imellom.
    Da blir det selvsagt utfordrende å finne en minste felles multiplum.
    Mhp. misjon så blir det sikkert litt å lære for alle, men man ser også hvor forskjellig og noen ganger fremmed innfallsvinkel ‘grupperingene’ har til denne hobbyen. Hver og en får finne sin egen sti, men den viktigste beskjeden tror jeg må være at messing av egne meninger og eget ståsted som den eneste rette vei neppe har noe for seg.
    Jeg sitter med en følelse av at store deler av debatten har vært en slags metadiskusjon. Det er en håndfull medlemmer som har kjempet med nebb og klør for å fastholde at den lyden de liker ikke er nøytral. Allikevel virker det ikke som om de har noen klar definisjon på hva nøytral lyd er, bare en overbevisning om at det må være noe annet enn det de liker.

    Dette finner jeg svært underlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn