Som jeg alltid har påpekt - lyd, utstyrsvalg, eierglede, kjøpsmotiv... alt dette er sterkt subjektivt og varierer 0-100% fra person til person. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har observert fullstendig forskjellige reaksjoner på lyd fra en gruppe mennesker som nettopp har hørt på den samme musikken avspilt over det samme anlegget på samme tid. Samme gjelder for reaksjoner på design, spec, funksjonalitet etc. - det spriker i alle retninger SOM NATURLIG ER heldigvis. Vi mennesker er ingen homogen gruppe og spesielt innen feelgood og nytelsesområder er dette viktig.... Noen sverger til is i whisky, andre fnyser av tanken på slik galskap... og det finnes de som også blander Cola i den (!) Men alle nevnte parter liker Whisky i utgangspunktet, men de holder seg til sine egne preferanser.
Selv er jeg som person ikke i stand til å kunne vite noe som helst om ting jeg ikke har erfaring med - og dermed særdeles uegnet til å rådgi noen. Og det jeg HAR erfaring med vil jo uansett ende opp som en SUBJEKTIV erfaring, og i likhet med umuligheten i å vite så mye om mange produkter er det minst like vanskelig å vite om andre menneskers preferanser på lyd, utstyrsvalg, eierglede, kjøpsmotiv... en ligning med hemningsløst mange ukjente som jeg ikke tør å begi meg ut på selv om jeg hadde toppkarakter i matematikk en gang i juratiden.
Det finnes nok de som på kort tid og med bakgrunn i utallige utprøvinger kombinert med stor menneskekunnskap er i stand til å navngi produkter som er rimelig spot on for en annen person men jeg er ikke et slikt vidundermenneske. Dermed er feilraten og risikoen for å yte både produkter og mennesker urettferdighet så stor et det blir litt meningsløst.