Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Digital teknologi som alltid fra lyngdorf.
    Men de skriver at, its the most powerful yet from Lyngdorf.....Hva nå enn det innebærer:)
    Jeg har bare ikke funnet noe spesielt på den og effekten er oppgitt lik 2400. Har en følelse av at 3400 er en 2170 med 2400 innebygget.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Saksa litt:

    INTEGRATED AMPLIFIER AND AUDIO PROCESSOR
    With extreme audio processing options combined with the most powerful and advanced digital amplifier technology, the TDAI-3400 is the most powerful product from Lyngdorf Audio yet marketed.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Saksa litt:

    INTEGRATED AMPLIFIER AND AUDIO PROCESSOR
    With extreme audio processing options combined with the most powerful and advanced digital amplifier technology, the TDAI-3400 is the most powerful product from Lyngdorf Audio yet marketed.
    Har hørt denne i Haugesund, m Dali Epicon, Bra greier så vidt a vurderer.

    Prisen er vel heller ikke så tosset, her for du både en ganske kraftig forsterker + Dac+ digital prosessor, i et.
    Og men den samlede lydkvalitet i mente, synes a den er veldig rimelig pris sat.

    Mvh
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Saksa litt:

    INTEGRATED AMPLIFIER AND AUDIO PROCESSOR
    With extreme audio processing options combined with the most powerful and advanced digital amplifier technology, the TDAI-3400 is the most powerful product from Lyngdorf Audio yet marketed.
    Ja, har sett det, men dette forteller ikke mye om effektforsterkeren. Jeg oppfatter nettopp den nevnte teksten som litt vag, da forsterkeren som sådan er full av digital teknologi.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Saksa litt:

    INTEGRATED AMPLIFIER AND AUDIO PROCESSOR
    With extreme audio processing options combined with the most powerful and advanced digital amplifier technology, the TDAI-3400 is the most powerful product from Lyngdorf Audio yet marketed.
    Ja, har sett det, men dette forteller ikke mye om effektforsterkeren. Jeg oppfatter nettopp den nevnte teksten som litt vag, da forsterkeren som sådan er full av digital teknologi.
    Klarer heller ikke finne noe i farta om forsterkerdelen, men antar at den er lik tidligere varianter siden det ikke omtales noe sted. Med mulige forbedringer kanskje?

    Ser vekta er nesten identisk på 2170 0g 3400
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    3400 ser utrolig bra ut. Savner delefilterløsningen til lyngdorf. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor ikke lyngdorf tilbyr et plug in riaakort. Da hadde den vært tilnærmet perfekt.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    3400 ser utrolig bra ut. Savner delefilterløsningen til lyngdorf. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor ikke lyngdorf tilbyr et plug in riaakort. Da hadde den vært tilnærmet perfekt.
    Selvfølgelig har 3400 samme delefilterløsning som alle de tidligere Lyngdorfmodellene. Fordelen med 3400 er at den nå også har XLR analogutgang.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    3400 ser utrolig bra ut. Savner delefilterløsningen til lyngdorf. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor ikke lyngdorf tilbyr et plug in riaakort. Da hadde den vært tilnærmet perfekt.
    det er fordi du er ved at være for gammel. Sådan en Riaa sag er udgået på dato, Idag er det Streaming der gjelder.

    Forsterkeren ser forresten bra ut, ingen rynker der;)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    801
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    10
    Jeg mente at jeg personlig savner delefilterløsningen lyngdorf tilbyr. Ikke relatert spesifikt til 3400, som helt opplagt har den. Noen ganger skjønner man ikke hvor bra noe er før det er borte.

    Riaa er den eneste analoge inngangen jeg trenger så det hadde vært fint om det var mulig. Synes som sagt at det er litt rart at det ikke finnes. Kanskje kunne man tunet en av de analoge inngangene til å bli et riaatrinn ala devialet?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    3400 er jo på mange måter en oppgradert 2200. 3400 er oppgitt til 2 x 200 Watt per kanal i 8 Ohm og 2 X 400 Watt i 4 Ohm. 2200 har 200 Watt i 8 Ohm og 375 Watt i 4 Ohm. Men alt dette er ved 1 Khz, så ikke helt reelle effekttall. Begge typene er oppgitt med max output current på +-40A. Ellers er vekten på 2200 14.5 kg og 8 kg på 3400. Så det tyder jo på at det er en annen teknologi, men vil jo tro at 3400 er fulldigital pga DSP løsningene. Forvrengningsdataene er faktisk vesentlig lavere på 2200 enn 3400. Vet ikke om det er hørbart, men 1 Watt i 8 Ohm THD+N er 0.015% på 2200 og 0.04% på 3400. I 4 Ohm 1 Watt THD+N er det 0.02% på 2200 og 0.04% på 3400. Faktisk er forvrengningen mye lavere ved 100 Watt 0.008% på 2200. Ikke oppgitt på 3400. 2400 og 3400 har ganske like specs etter det lille jeg sjekket.

    Millennium Mk4 har omtrent like forvrengningstall som 2200. Selv om den er oppgitt til 2 x 150 Watt i 8 Ohm og 2 x 300 Watt i 4 Ohm, er max output current +-60A. 50% mer enn 2200 og 3400. 3400 har ikke så mange oppgitte tekniske data. Jeg ville gjerne visst S/N ratio og dynamic range. Der er Millennium i toppklassen. 112 db S/N ratio og hele 139db dynamic range. 2200 har her 107db S/N ratio og 133 db dynamic range.

    2400 overrasker med høyere S/N ratio og kanalseparasjon enn 2200 og Millennium.

    Da 2200 ble lansert ble det understreket at 2200 ikke var en vanlig forsterker, men en powerdac. Måten volumkontrollen blir regulert på beholder omtrent full oppløsning ved alle nivåer. Så vet ikke om 3400 er en powerdac eller om det er mulig å lage en kl.D forsterker med Lyngdorf sin spesielle teknologi. Men har beveger jeg meg inn på områdene der jeg forstår ordene, men ikke så godt hvordan det virker.

    Leste nettopp litt fra en test fra 2007 av 2200 i et US magasin. En anmelder med fortid fra Stereophile som var meget begeistret for lyden og RP i 2200. Prisen på utgaven med RP og AD konverter kostet 8.500 dollar den gangen. Som tilsvarer ca 72.250 kr i dag. Så Lyngdorf var dyrt i USA.
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Vektreduksjonen skyldes nok at man bruker en annen power supply teknologi.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vektreduksjonen skyldes nok at man bruker en annen power supply teknologi.
    jepp, jeg aner de benytter den samme klasse D (pwm) løsningen som i 2400. For et selskap som Lyngdorf så gjelder det selvsagt å lage flest mulig produkter med minst mulig utviklingskostnad (ikke noe uærlig i det). Da blir kanskje en 3400 en 2170 hvor effekttrinnet er byttet ut med 2400, nye balanserte utganger, mulighet for å justere voicing curves og kanskje litt andre mindre endringer.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    3400 er jo på mange måter en oppgradert 2200. 3400 er oppgitt til 2 x 200 Watt per kanal i 8 Ohm og 2 X 400 Watt i 4 Ohm. 2200 har 200 Watt i 8 Ohm og 375 Watt i 4 Ohm. Men alt dette er ved 1 Khz, så ikke helt reelle effekttall. Begge typene er oppgitt med max output current på +-40A. Ellers er vekten på 2200 14.5 kg og 8 kg på 3400. Så det tyder jo på at det er en annen teknologi, men vil jo tro at 3400 er fulldigital pga DSP løsningene. Forvrengningsdataene er faktisk vesentlig lavere på 2200 enn 3400. Vet ikke om det er hørbart, men 1 Watt i 8 Ohm THD+N er 0.015% på 2200 og 0.04% på 3400. I 4 Ohm 1 Watt THD+N er det 0.02% på 2200 og 0.04% på 3400. Faktisk er forvrengningen mye lavere ved 100 Watt 0.008% på 2200. Ikke oppgitt på 3400. 2400 og 3400 har ganske like specs etter det lille jeg sjekket.

    Millennium Mk4 har omtrent like forvrengningstall som 2200. Selv om den er oppgitt til 2 x 150 Watt i 8 Ohm og 2 x 300 Watt i 4 Ohm, er max output current +-60A. 50% mer enn 2200 og 3400. 3400 har ikke så mange oppgitte tekniske data. Jeg ville gjerne visst S/N ratio og dynamic range. Der er Millennium i toppklassen. 112 db S/N ratio og hele 139db dynamic range. 2200 har her 107db S/N ratio og 133 db dynamic range.

    2400 overrasker med høyere S/N ratio og kanalseparasjon enn 2200 og Millennium.

    Da 2200 ble lansert ble det understreket at 2200 ikke var en vanlig forsterker, men en powerdac. Måten volumkontrollen blir regulert på beholder omtrent full oppløsning ved alle nivåer. Så vet ikke om 3400 er en powerdac eller om det er mulig å lage en kl.D forsterker med Lyngdorf sin spesielle teknologi. Men har beveger jeg meg inn på områdene der jeg forstår ordene, men ikke så godt hvordan det virker.

    Leste nettopp litt fra en test fra 2007 av 2200 i et US magasin. En anmelder med fortid fra Stereophile som var meget begeistret for lyden og RP i 2200. Prisen på utgaven med RP og AD konverter kostet 8.500 dollar den gangen. Som tilsvarer ca 72.250 kr i dag. Så Lyngdorf var dyrt i USA.
    Min tanke rundt thd har vært å forsøke å holde det under hørselsterskelen ved normale lyttevolumer. Feks er thd 0,006% ved 1w i 4ohm for 2400 (isolert sett). Mine høyttalere har en følsomhet på 94dB, så 1w rekker til adekvate lyttevolumer samtidig som thd fra effekttrinnet er -85dB under disse forutsetningene.
    138D6F4A-AD85-4297-A0C3-64009D36033A.gif
    61570E76-6378-4193-9D35-84F78B80FBC0.png
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Vektreduksjonen skyldes nok at man bruker en annen power supply teknologi.
    jepp, jeg aner de benytter den samme klasse D (pwm) løsningen som i 2400. For et selskap som Lyngdorf så gjelder det selvsagt å lage flest mulig produkter med minst mulig utviklingskostnad (ikke noe uærlig i det). Da blir kanskje en 3400 en 2170 hvor effekttrinnet er byttet ut med 2400, nye balanserte utganger, mulighet for å justere voicing curves og kanskje litt andre mindre endringer.
    Noe annet ville nok ikke vært så smart, sett fra et bunnlinjeperspektiv. De komplette forsterkerne bruker Equibit, som er en patentert metode for å konvertere fra PCM til PWM direkte uten å måtte gå innom analogverdenen for å skape PWM. Bruker 2400 Equibit? Den kan motta PCM, men bruker den det direkte, eller kjøres signalet gjennom en DAC for å danne PWM signalet på mer tradisjonell måte?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan gi et svar her så jeg denne gangen slipper å sjekke selv?

    Oppdaget i går kveld at det ligger et Voicingtool til nedlastning for TDAI2200. Har ikke sjekket disse tingene på lenge. Er det slik at man da legger inn ferdige voicings i forsterkeren, eller er det slik at man kan lage egne kurver tilpasset sitt eget system? I min 2200 med RP er de standardkurvene allerede installert. Men kan man lage egne kurver med Lyngdorf TDAI2200 Voicingtool?

    Jeg er treg i vendingen når det gjelder å sette meg inn i ting jeg ikke kan fra før. Har lenge vurdert å prøve ut den ferdige kurven tilpasset BW-1 bassen. Den trenger mye EQ for å kunne spille dypt. Lurer på om den kurven kunne ha fått mitt bassystem til å spille mye dypere, og om RP vil korrigere frekvensgangen? Mitt bassystem spiller ikke mye dypere enn ca 40 hz. Har 2 x 13" Focal per side. Rimelig lang slaglengde på +-9 mm peak to peak. Og med nominell impedanse på ca 3 ohm yter nok min Crown K2 nærmere 1.000 Watt per kanal ved den impedansen. Tror den er oppgitt til 1.200 eller 1.250 Watt per kanal i 2 Ohm. Så noe krefter er på plass til ekstra EQ. Er jo ikke planen å spille veldig høyt hvis jeg bruker mye EQ og musikk som har mye lavfrekvente toner, men det å komme godt under 30 hz hadde vært kjekt.

    Det er mulig at hjørnesubben W-210 med to stk 10" også har en tilpasset voicing. Den hadde helt sikkert passet mine høyttalere bedre. Jeg angrer skikkelig på at jeg ikke kjøpte to W-210 for noen år siden som var til salgs i Danmark. Tror de hadde vært midt i blinken for mitt rom og høyttalersystem. Har faktisk hørt disse subbene hjemme hos Peter Lyngdorf en gang i et ganske stort rom. De fylte rommet fint, men hadde vært kraftige til mitt lille lytterom. Men da var forukset mest på å finne ut om det var noe galt med min gamle Tact RCS 2.2. Det var rett før TDAI med Room Perfect skulle lanseres. Så er noen år siden.

    Det er nå god sjanse for at jeg får levert min Rythmic Audio F-15 subwoofer med direkte servostyring ned til boligen i Østerrike. En kompis med familie tar den med i campingvognen hvis alt klaffer. Da skal jeg i alle fall få testet ut hva dypbass er, for den går visstnok ned til 14hz. Klaffer dette bra blir nok min K2 solgt og en ekstra 2200 kjøpt inn.

    Er det noen som har testet ut den nye 3400 til nå?

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    En rask titt på voicing tool gir inntrykk av at man bare kan velge blant flere enn før, men ikke snekre egne, som f.eks 3400 ser ut til å tilby. Det ser også ut til at du ikke får lov å ha flere voicing curves enn før. Skal en ny inn så må en gammel ut. De oppfordrer brukere til å komme med forslag til voicing curves og sende disse til sales@lyngdorf.com.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En rask titt på voicing tool gir inntrykk av at man bare kan velge blant flere enn før, men ikke snekre egne, som f.eks 3400 ser ut til å tilby. Det ser også ut til at du ikke får lov å ha flere voicing curves enn før. Skal en ny inn så må en gammel ut. De oppfordrer brukere til å komme med forslag til voicing curves og sende disse til sales@lyngdorf.com.
    Snakk om å rygge inn i framtiden. Slutt å tull - gi brukerne mulighet til å bestemme selv hvordan. Ligningen skal være. Vi får lage en underskriftskampanje for å få dem til å frigi software til 2170 og 2200 slik McIntosh gjorde for MEN220.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    En rask titt på voicing tool gir inntrykk av at man bare kan velge blant flere enn før, men ikke snekre egne, som f.eks 3400 ser ut til å tilby. Det ser også ut til at du ikke får lov å ha flere voicing curves enn før. Skal en ny inn så må en gammel ut. De oppfordrer brukere til å komme med forslag til voicing curves og sende disse til sales@lyngdorf.com.
    Snakk om å rygge inn i framtiden. Slutt å tull - gi brukerne mulighet til å bestemme selv hvordan. Ligningen skal være. Vi får lage en underskriftskampanje for å få dem til å frigi software til 2170 og 2200 slik McIntosh gjorde for MEN220.
    Takk for svarene og jeg er helt enig. Det er jo enklere for Lyngdorf å frigjøre softwaren enn å hjelpe hver bruker separat. Og siden McIntosh har den muligheten burde jo også Lyngdorfapparatene ha samme mulighet. Jeg har i alle fall hørt at serviceavdelingen før var veldig behjelpelige med å lage voicingkurver for den enkelte. Siden det virker som at det er veldig liten interesse for Lyngdorf her hjemme, spørs det hvor mange vi blir. Tror det er Lyngdorf som har fleste forsterkere til salgs på sentralen her og på Finn. Virker i alle fall sånn mange ganger. Spesielt siden jeg har inntrykk av at det ikke blir solgt mye Lyngdorfprodukter her i landet. Brukerne virker ikke til å være fornøyde med spesielt 2170 og 2400.

    Jeg har fått god hjelp fra Lyngdorf før. Men ingen kunne hjelpe meg med hvordan delay skulle settes ved bruk av to stk 2200 og min K2. Fikk nesten inntrykk av at de ble sure på meg siden jeg påpekte at det var merkelig. Ikke så mange år tidligere hadde de jo selv den aktive MH-1 som trengte to forsterkere. Det var jo greit med den høyttaleren alene, da 2200 ble brukt i toppen og 2175 i bunnen. Men denne høyttaleren ble jo tilbudt sammen med W-210 som toppsystemet deres. Da ble to 2200 brukt på MH-1 og en 2175 til W-210. Akkurat dette oppsettet trengte jeg oppskriften på, men det fantes ingen brosjyrer eller manualer for dette, og ingen hjelp til setting av delay i den enkelte forsterkeren. På tross av at det bare var 5-6 år siden systemet var gått ut av produksjon. Jeg forstår jo at Lyngdorf lever av å selge nye produkter, og fokuserer på dem. Men siden de reklamerer at det stadig kan lastes ned oppgraderinger for framtidige formater, synes jeg at en bør forvente hjelp til hvordan 8-10 år gamle systemer brukes.

    Jeg håper jo at Lyngdorf lykkes med sine ting. Og at de tar vare på både dem som går for den nyeste teknologien, og også for meg som enda bruker CD og DVD som kilder, og som snart bruker 3-veis aktiv drift igjen.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har rolige feriedager nå og mer tid enn ellers til å surfe på nettet og diverse tråder. Leste nettopp igjennom Lyngdorf/TACT tråden fra tiden før vår vennegruppe ble opprettet. Har trolig sagt det før, men det gikk igjen med flere 2200 eiere at forsterkeren trengte nærmere et par hundre innspillingstimer før den spilte som den skal. Han jeg kjøpte 2200+ forsterkeren av uten RP var meget skuffet over lyden den første tiden. Helt flat, udynamisk kjedelig lyd. Men han jobbet på Hifi Klubben den gang og visste jo at lyden av forsterkeren i butikken ikke var slik. Etter noen uker var pipen en helt annet og han var storførnøyd. Det gjalt flere andre og som fortalte om lang innspillingstid.

    Så til saken. Krever 2170 og 2400 og lang innspillingstid? Kan det være at mange bare spiller musikk av og til og 2170en deres selges før den er innspilt? Jeg tror det kan være årsaken til at mange åpenbaret er misfornøyde og selger dem etter kort tids bruk? Hvis de bare hører på musikk et par timer i uken tar det jo nesten et par år før den er innspilt. I alle fall hvis de ikke får spilt høyt pga naboer eller kona. Mistenker Hi-Fi Klubben ikke forbereder kundene på dette.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Som tidligere eier av Lyngdorf må jeg si at det virker som "en" forsterker som en får et elsk eller hat forhold til.
    Jeg hadde en TDAI2200RP i ca 2 år, så min var innspillt. Brukte den til både musikk og TV, som nå.

    Mitt største problem var voicing, som ikke kunnes endres av en selv. Selv lastet jeg ned Voicing-tool og eksperimenterte med de forskjellige, men fikk aldri lyden til å svinge skikkelig. Startet med Dali Mentor 2, og det fungerte noenlunde bra. Oppgraderte så til Respons Baby Grand, og det var en kombinasjon som ga lite godlyd fra seg. Brukte først Audioquest kabler som var solid core, de ga mye bass. Etter skifte til nåværende kabler ble lyden mer nøytral, men også kjedelig, uansett voicing.

    Skiftet så til Nuforce digital forsterker, med Parasound P7, og det ble en helt annen opplevelse.
    Sammen med nåværende Marantz AV7704, som også har romkorreksjon, er det fortsatt god lyd.
    Til den kan en laste ned en app som en har stor handlefrihet med. En kan endre frekvenskurven selv og overstyre automatisk korreksjon, noe som ikke er lett med Lyngdorf.

    Men skjønner godt at de som får den til "å fungere" beholder den, siden den har avansert delefilterdeling for de som driver med det.
    Den er jo en glimrende forforsterker til avansert bruk.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Fint å høre ditt bidrag, skinnyboy. Ut i fra din erfaring og der du nå kan lage egne voicingkurver, er det tydelig at det er savnet hos sikkert flere enn deg. Og dumt at man må ut med nesten 50.000 kr for å få en velutstyrt 3400.

    Jeg har alltid brukt min 2200 med ekstra forsterker til bassene. Testet en gang min første 2200 uten RP på min brors høyttalere. Selv uten at de skulle være for tunge til å drive varierte gjengivelsen en del. Noen plater var veldig bra. Andre låt mer stresset, og det var innspillinger som jeg visste hadde god lyd. Koblet på min Crown K2 til å drive bassene og det ble en helt annen lyd i 2200en. Mang en gang har jeg skrevet hvor bra lyden kan bli hvis man supplerer med en skikkelig kraftig effektforsterker. Og den trenger ikke å være særlig dyr. Uansett hvor høyt vi spilte var det topp lyd. Etter dette har jeg sagt at hadde jeg hatt en høyttaler som ble drevet av bare en forsterker hadde jeg nok ikke beholdt 2200en. Danske High Fidelity sin test fra 2006(lenge siden ja) påpekte at 2200 var mer enn vanlig avhengig av god match med høyttalerne. Dette gjelder nok i enda større grad 2170. Jeg har bare hatt ganske store systemer med elektronisk deling og separat bassforsterker de siste 20 årene. Da har 2200 vært genial med sitt gode delefilter og muligheten med å stille delay til fronter og bassystem. Hos meg er jeg nødt til ha bassene inn mot hjørnene/frontveggen for å få skikkelig bass. Der toppkassen står og jeg har godt lydbilde, forsvinner mye av bassen. Jeg er avhengig av 2 + 2 løsning og da er 2200 genial. Rommet mitt fungerer såpass bra nå at jeg fint kan spille i bypass uten å bruke RP. Jeg synes enda at min 2200 spiller helt topp lydmessig. Jeg har heller ikke lenger samme mulighet til å bruke mye penger på hifi, så 2200en blir beholdt. Mest sannsynlig kjøper jeg en til. 2170 hadde vært mer enn kraftig nok til min toppseksjon, men har ikke hatt behov for de ekstra mulighetene som den gir. Den har heller ikke digital XLR inn som jeg foretrekker og i alle fall har gode kabler til. Og den er dyrere enn 2200.


    Det blir nok enda 2200 på meg framover. Trolig to stk. Og dessverre ikke nykjøp av 3400.

    Problemet til mange som bruker Lyngdorf er nok at de ikke brukes slik Lyngdorf anbefaler. Separate basser eller suber med egen forsterker, og 2170/2200/3400 til å drive toppseksjonen.
     
    Sist redigert:

    Lydnerd60

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2015
    Innlegg
    7
    Antall liker
    7
    Råd angående forsterker til Lyngdorf BW-1 basser

    Hei,


    Jeg har et bortimot fullt Lyngdorf oppsett (TDAI 2170, Lyngdorf 2X2 høyttalersett DP-1/BW-1). Bassene blir drevet av en NAD C272 effektforsterker (2x150 "ekte watt"). Deling 300 Hz 4.ordens LR filter, tidskorregert for 1,4 meters forskjell mellom BW-1 og DP-1.

    Dette lyder flott, ustressa lyd, høyt nok med godt headroom.

    Men... en ser jo alltid etter noe bedre. Bassene spiller kanskje bedre med en Lyngdorf SDA 2400?

    Hva synes dere andre i Lyngdorfs Venner? Kan den eventuelle forbedringen være marginal for en utgift på kr. 18000?

    Med vennlig hilsen
    Reidar
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm, det er ikke alltid lett å se hva som ligger bak et salg. Hi-fi klubben er den kjeden som har størst omsetning på hi-fi i Norge, og de pusher primært NAD og Lyngdorf i det mellomhøye pris-segmentet (ca 10.000 - 100.000). Dermed er det naturlig å tro at det faktisk selges ganske mange Lyngdorf forsterkere i forhold til en del av de andre merkene i Norge. Da kommer det naturlig også noen på bruktmarkedet. For meg er det definitivt et pluss å kjøpe et merke hvor det også finnes et velfungerende bruktmarkedet. Det samme ser man for eksempel på B&W og Dali. Bruktprisene på disse er ganske OK (for selger).

    Når det gjelder bruk av Lyngdorf, så har jeg et inntrykk av at markedsføringen tiltrekker seg en del kunder som har akustikkproblemer som de ønsker å korrigere. Nå er det jo slik at Lyngdorf ikke kan trylle og at man etter min erfaring får mest ut av Lyngdorf hvis man også har satt seg godt inn i hvordan høyttalerne spiller sammen med rommet. I mitt hode er det ikke "enten-eller", men heller "både-og" som skal til for å lykkes. Jeg har tidligere hatt andre Lyngdorf produkter med Room Perfect. Jeg fikk det ikke helt til å sitte selv med første forsøk, men har de siste 8-9(?) årene hatt Lyngdorf produkter eller McIntosh med Room Perfect som en sentral komponent i hovedanlegget.


    Hos meg så bruker jeg nå 2170 som ren pre (med effekttrinnet slått av), digital kobling til 2400 for å drive frontene og analog til de aktive subbene. Det forrige anlegget jeg hadde inkluderte McIntosh elektronikk til ca 500.000.- Det var bedre enn 2170/2400, men Lyngdorf kommer farlig nært, spesielt med tanke på prisdifferansen.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok oppsett som dere, både Kalle Klovn og Eirik har, som er best når en har Lyngdorf.

    For meg som brukte min TDAI2200RP som integrert forsterker, uten delefilter, kom den aldri til sin rett.

    Men som pre, eller til aktiv deling er den nok perfekt.
    Til mitt budsjett under 50 000kr, så var den aldri en "vinner" når den ble brukt som integrert forsterker.

    Som utgangspunkt i et "avansert" anlegg er den som nevnt perfekt, og låter fantastisk med de rette høyttalerne også.
    Så at den kan skape godlyd tilsvarende mange hundre tusen kroner tviler jeg ikke på i rett kombinasjon.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei,


    Jeg har et bortimot fullt Lyngdorf oppsett (TDAI 2170, Lyngdorf 2X2 høyttalersett DP-1/BW-1). Bassene blir drevet av en NAD C272 effektforsterker (2x150 "ekte watt"). Deling 300 Hz 4.ordens LR filter, tidskorregert for 1,4 meters forskjell mellom BW-1 og DP-1.

    Dette lyder flott, ustressa lyd, høyt nok med godt headroom.

    Men... en ser jo alltid etter noe bedre. Bassene spiller kanskje bedre med en Lyngdorf SDA 2400?

    Hva synes dere andre i Lyngdorfs Venner? Kan den eventuelle forbedringen være marginal for en utgift på kr. 18000?

    Med vennlig hilsen
    Reidar
    Hei. Mitt tips er å prøve en Lyngdorf 2175. Den har Lyngdorf brukt til å drive både de første W-210 hjørnebassene og senere BW-1. Effektmessig ligger den tett opp til den nye 2400. Men den selges jo for ca 5 til 6.000 kr. Så det er minimal risiko å prøve den. Ellers kan du jo sikkert få låne med en 2400 fra Hifi Klubben.

    Jeg mener at det gjelder både W-210 og BW-1. At ved normalt bruk så trekker de ikke mer enn ca 5 Watt fra forsterkeren etter det Lyngdorf skriver. Det skal i alle fall være lettdrevne basser. Vet ikke hva du savner i bassen: Om den kunne ha hatt mer makt og tyngde eller være mer eksplosiv? Det bør i alle fall være lett å finne en forsterker til ganske rimelig pris til å drive dine basser.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok oppsett som dere, både Kalle Klovn og Eirik har, som er best når en har Lyngdorf.

    For meg som brukte min TDAI2200RP som integrert forsterker, uten delefilter, kom den aldri til sin rett.

    Men som pre, eller til aktiv deling er den nok perfekt.
    Til mitt budsjett under 50 000kr, så var den aldri en "vinner" når den ble brukt som integrert forsterker.

    Som utgangspunkt i et "avansert" anlegg er den som nevnt perfekt, og låter fantastisk med de rette høyttalerne også.
    Så at den kan skape godlyd tilsvarende mange hundre tusen kroner tviler jeg ikke på i rett kombinasjon.

    Sent fra min G8341 via Tapatalk

    Det er nok et poeng i det du sier. Som "plain" forsterker er det ikke lett å stikke seg fram i mylderet av gode produkter, og da benyttes ikke produktets fleksibilitet til å tilpasse høyttalerne til rommet til det ytterste.

    Min erfaring er at best mulig lyd har en del med elektronikken å gjøre (kilde/dac/riaa/forsterker), men langt mer med samspillet mellom høyttalere og rom å gjøre. Som et utgangspunkt er det viktig å ha et godt rom. Det vil typisk si at det er symmetrisk og har et forhold mellom høyde, bredde og lengde som gjør at resonanser spres utover i frekvensområdet og at rommet har overflater som både demper og diffuserer lyd i en balansert grad. (veldig forenklet).

    (fremdeles min erfaring: …) For å få mest mulig drahjelp i bassregionen plasseres basser/subber normalt inntil veggen eller inn mot hjørnene. For å få en fin frekvenskurve for hovedhøyttalerne så må disse bort fra vegger og ut i rommet. Da ryker tanken om å ha èn høyttaler per kanal. Systemet må deles opp. Her startet også tanken bak Lyngdorf sine høyttalersystemer og dermed ble premissene for forsterkerkonstruksjonen lagt. Ved å dele opp systemet må man ha aktiv deling, løpetidskorreksjon og aller helst et godt romkorreksjonssystem. Ironisk nok var det kino-folket som omfavnet denne ideen først. Selv har jeg aldri fått for eksempel Audyssey til å bli virkelig bra, så hos meg var RoomPerfect det første som virkelig var bra.

    Dermed har mine oppsett de siste 7-8-9 årene blitt to-delte systemer med elektronisk deling, løpetidskorreksjon og RoomPerfect. Basser inn til vegg/hjørner og hovedhøyttalere symmetrisk oppsatt ut i lytterommet. Dette er selvsagt noe langt mer enn å bare koble til en ny (Lyngdorf) forsterker og kjøre room-perfect og håpe at resultatet blir bra.

    Salgs-pitchen til Lyngdorf vedr Room Perfect er til dels litt enklere enn nevnte oppsett, selv om det er akkurat det samme de gjør på høyttaler siden, og jeg tror kanskje at det er der de mister noen eiere. Det finnes som kjent mange veier til Rom, men for å få mest ut av Lyngdorf så må man velge en litt avansert rute.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Så til saken. Krever 2170 og 2400 og lang innspillingstid? Kan det være at mange bare spiller musikk av og til og 2170en deres selges før den er innspilt? Jeg tror det kan være årsaken til at mange åpenbaret er misfornøyde og selger dem etter kort tids bruk?
    Jeg gikk fra 2170 og 2400 til et annet merke, og det var ikke pga. Lyden. Men jeg fant ut at et annet rimeligere merke gjorde en tilnærmet like god jobb som den komboen til sammen lydmessig for min del. Ankepunktet var nok det å få streaming integrert i forsterker, og at man kan hvor som helst i huset skru av og på forsterker og justere volum og velge sanger mye mer lettvint enn å ha et eksternt media-center i tillegg.
    Den nye 3400 virker som en god forsterker og har også muligheter for streaming, men dessverre er de et år for sent ute også har den litt for stiv pris muligens om man sammenligner med konkurenter.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi gjort oss like erfaringer, bare at du har hatt enda mer eksklusivt utstyr enn meg.

    Det gikk mange år før jeg oppdaget at rommet mitt var den største årsaken til at jeg ikke ble fornøyd med lyden. Hverken da jeg hadde hus i Stavanger der jeg bodde både oppe i 2.etg og senere i 1.etg. Og senere i Østerrike. Mye prøving av høyttalere og annet utstyr. Først for 4 år siden da jeg flyttet anlegget inn på et lite separat rom kunne jeg plassere basshøyttalerne atskilt fra fronthøyttalerne. Og det har vært helt nødvendig for meg for at bassen skal koble til rommet. Hadde jeg visst om dette tidligere hadde jeg nok prøvd ut 2 + 2 systemet i Stavanger og. Men jeg var jo oppdratt til at høyttalerne skal vekk fra hjørner og ut i rommet. I Østerrike var jeg låst til å sette høyttalerne på en plass, pga skråvegger og annen innredning. Skulle jeg gjort et nytt forsøk i stuen så ville det ha blitt nesten on-wall høyttalere eller kasser som ikke bygger mye ut, men som går fra gulv til tak. Nå er jeg helt fri til å plassere høyttalerne som jeg vil. Men planlegger å spesiallage basskassene slik at de passer akkurat i hjørnene og passer til skråtaket over kneveggen. Egentlig er W-210 perfekt til mitt rom, tror jeg. Har veldig lyst til å få prøve dem før jeg legger ned mye arbeid i å bygge nye kasser. Rommet er såpass lite at de burde være store nok. Da slipper jeg både basskasser og separat subwoofer i tillegg. Hadde jeg satt meg inn i å få eq på de to 13" ville det kanskje ha blitt tilfredstillende.

    Jeg har ikke vært på mange hifimesser. Men var i fjor høst i Zürich. Mye fint utstyr. Det gikk ikke lang tid før jeg sa til meg selv at det var i alle fall ganske kjip lyd og at det nok ikke blir en ny tur neste år. I mange rom med dyre høyttalere som Paradigm Persona, Aural, Focal Utopia av nyere modeler til nesten 500.000 kr var det veldig tam lyd. Siden jeg selv har levd med at lyden ikke på lag med rommet synes jeg at det gikk igjen nesten overalt. Selv store høyttalere etter mine begreper(synes de fleste høyttalere er ganske små) spilte med veldig lite fundament i lyden, og det med dyrt utstyr. Jeg tenkte at her hadde det gjort seg med 2 + 2 anlegg. Plassere bassystemet slik at det spiller med rommet. Men det lages jo ikke mange slike. Nesten alle rommene hadde trengt to subwoofere etter min oppfatning. Det hadde nok hjulpet mye. Det siste rommet jeg kom til forventet jeg ikke mye av lyden. Klassisk 2x8 tommere i separat basskasse og 6.5 og diskant i toppkassen. Pappmembraner. Så og to subwoofere på hver side lenger bak i rommet. Dette rommet var verdt hele turen. Nagra utstyr ble brukt og det spilte steinbra. Sub,ene var innkoblet ble jeg fortalt etterhvert, men flott integrert.Utrolig musikalsk, åpen og dynamisk lyd. Skulle videre til andre rom og bl.a høre den største Persona 9, men ble sittende her i en time til messen stengte. Dette var et et dyrt anlegg, men det spilte bra. Andre rom hadde anlegg til en million som overhode ikke splite bra. Jeg hadde vært flau hvis jeg ikke kunne presentere bedre lyd i slike prisklasser. Her hadde Kalle sitt system imponert og danket ut det meste, tenker jeg. Det er vanskelig å få en fullrange høyttaler til å spille bra.

    Med Lyngdorf sin filosofi og utstyr kan man i alle fall komme et godt stykke på vei lydmessig. Og spesielt for oss med hjemmelagde løsninger.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger en sort SDA 2175 til salgs for kun 4.000 kr på finn.no. Fin oppgradering for mange som bare bruker en forsterker. Noe for Lydnerd60?
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt flaut, men jeg får ikke til å styre min 2200RP med pc. Jeg skal eksperimentere med å teste BW-1 configuration på mine høyttalere bare for å sjekke om det funker. Måtte da gjøre en factory reset, og jeg kan ikke styre routing, delay og crossover lenger fra selve 2200en.Har installert pc pack 1.5 eller 6. Det sies at jeg har dette installert fra før, men installerer likevel. Create desktop icon er huket av, men denne pakken kommer ikke fram og PC pack ligger heller ikke under programmer. Er det noe annet som jeg må laste ned for å kunne styre 2200 fra laptop'en? Fikk heller ikke oppdatert andre voicingkurver som jeg ville installere. Run time error dukker opp på nesten alt jeg har liggende av nedlastede Lyngdorf programmer. Men jeg fikk til å installere BW-1 configuration tool. Får noe meldinger om at jeg kanskje ikke har riktig driver. Og er litt skeptisk til å laste ned ukjente ting. Windows 7 64-bit.

    Jeg er absolutt ingen datamann, og det er virkelig en bakdel år man har Lyngdorf,aktiv deling m.m.
     
    Sist redigert:

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Hvordan er Lyngdorf DPA-1 den dag i dag (ca. 10 år etter den kom)? Jeg sliter veldig med å få god lyd etter jeg flyttet og fikk ny og større stue. Jeg har ganske gode efektforsterkere og kunne tenke meg og bytte ut forforsterkeren min med en fra Lyngdorf for og forsøke RoomPerfect.

    Hva tenker dere?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg vil si ja!
    For prisen du betaler er det mye godlyd for pengene. Jeg har hatt både den og TDAI og syntes begge var gode.
    Men vær klar over at du er hengitt Kurvene roomperfect opererer med. Disse kan ikke tweakes ( med mindre du bryter deg inn i programvaren) Jeg fikk gode resultater men valgte en løsning som gir meg full kontroll på det meste.
    Bare å prøve.....
    Jeg pleier å si at Lyngdorfs forsterkere (2200 til de nyere) er "best value for money" som ren pre. også:)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nå i kveld er jeg i veldig godt humør. Tidligere i kveld har jeg fått tak i Lyngdorf sine W-210 hjørnebasser. Har akkurat betalt med PayPal. Da blir det en stund å vente til jeg reiser til Østerrike neste gang. Og kvelden ble enda bedre med Ingebrigtsenbrødrene sin 5.000 meter. De er jo fra min naboby.

    Det var veldig varmt der nede i mange uker, så jeg satt mye inne og fikk hørt på mye musikk. Har prøvd forskjellige ting og kommet fram til at bassløsningen jeg har hatt fram til nå ikke er tilfredsstillende i dypbassen. Har enda ikke fått testet Rythmik Audio subben jeg kjøpte for et år siden. Planen var å få laget nye hjørnekasser til bassene. Enten med en eller to 13" per side, eller 15" Acoustic Elegance elemeneter. Det hadde nok blitt bra med en sub til å ta området under 50 hz til under 20 hz. Men det ville bety enda en runde med mye styr og bygging. Kona nevnte sist at det vel må være på tide at jeg blir fornøyd med lyden. Planen var enda en 2200 og satse på at jeg endelig kommer i mål. Samtidig har jeg i den siste tiden tenkt mer og mer på at W-210 hjørnebassene kunne passe veldig bra til mitt beskjedne lytterom. De vil fylle rollen både til å spille dypt nok(håper jeg) og at de fungerer helt topp med deling i alle fall opp til 400 hz og likevel ha fin oppløsning og dynamikk. Systemet mitt blir enda enklere å få til og jeg har god tro på at dette skal bli veldig bra. I tillegg har jeg nå solgt min Crown K2. Så nå går jeg enten for en 2175 eller helst en sort 2200 gjerne uten analogmodul og RP.

    Jeg har jo lenge ment at Lyngdorf sine forsterkere kan være for svake til mange høyttalere. Men akkurat til W-210 er jeg ikke redd for det. Jeg har selv hørt disse bassene hjemme hos Peter Lyngdorf. De fylte godt opp hans ca 50 m2 store testerom i sokkeletasjen på huset hans drevet av en 2175. Mitt lytterom er på 18 m2 gulvflate og burde kunne gi mer enn nok lydtrykk. W -210 kan spille 118db i lydtrykk og det er nok for meg. En kveld leste jeg litt om Tact RCS 2.2X og kom inn på en test i The Absolute Sound fra des. 2008. Robert E Greene hadde lenge hatt tanker om å få teste hjørnebasser og bruke 2+2 system. Og når muligheten kom med tidsforsinkelse og delefrekvens i 2.2Xen sammen med romkorreksjon , fikk han testet dette ut. Flere tiår tidligere hadde en kar som heter Allison sagt at det bare er i hjørnene bassene fungerer skikkelig. Så Greene testet Allison Model 3 bare brukt som hjørnebasser og sine Harbeth M40 som fronthøyttalere. Han ble veldig overbevist over forbedringene i dynamikken og så jevn frekvensgangen i bassen ble. Mr Greene mener jeg er han som mange år senere testet Steinway Lyngdorf S-Series også og som gav systemet toppkarakter. Han er selv professionell musiker i et symfoniorkester og har lenge vært kjent med problematikken til vanlige høyttalere, som får betydelige "forstyrrelser" av den forsinkete reflekterte lyden fra frontveggen. I samme testen blir Robert Harley sitert etter at han også var på besøk hjemme hos Peter Lyngdorf i forbindelse med et DALI fabrikkbesøk. Oppsettet der var nok mye mer profft enn da jeg var der. Der skrev han at han hørte W-210 hjørnesubber sammen med Dali Helicon 400. Delt på 325 hz av en RCS 2.2X og Millennium Mk2 til Daliene. Bassforsterkeren var ikke nevnt, men antar det var Tact 2175. En så erfaren mann som Harley sa at " This system's bottom-end power, resolution and freedom from coloration was jaw-dropping. The complete lack of bloat, thickness, or heaviness in the bass and midbass seemed to liberate the entire bottom-end, allowing me to hear deep bass without the masking effect of excessive midbass. Bottom-end dynamics were unlike anything I've heard from a hi-fi system. The system resolved the attack and decay of a bass guitar, acoustic bass and kick-drum with an astonishing lack of transient smearing. Dynamics jumped out of the speakers, then disappeared with equal rapidity. The entire presentation had massive weight and impact, yet was amazingly quick and agile. Finally, this bottom-end clarity made it easy to hear the pitch of individual notes. In short, this system was revelatory in it's reproduction of the bottom four octaves". Dette var før første CES presentasjon av Lyngdorf med W-210 og MH-1. Harley sa at Mr Lyngdorf hadde sagt at delefrekvens opp mot 600 hz og 24 db/okt filter kunne forbedre klarheten i bassen og dynamikken. Denne testen var nok utslagsgivende for at jeg ville satse på W-210 hos meg selv. Jeg har rektangulært og symmetrisk rom, så jeg tror hjørnebassene er midt i blinken hos meg. Jeg gleder meg til å teste dem ut. Mye er skjedd siden denne testen, men jeg håper og tror dette blir bra hos meg. Ikke hadde jeg trodd at bare få dager etter at jeg er tilbake i Stavanger så har jeg endelig fått tak i W-210 bassene

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Noen her som har prøvet Tact RCS 2.0 ? Har netop kjøpt en og tænker bare bruge digitale delen med den indbyggede romkorrektion mulighed.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Noen her som har prøvet Tact RCS 2.0 ? Har netop kjøpt en og tænker bare bruge digitale delen med den indbyggede romkorrektion mulighed.
    Jeg av alle som har problemer når det blir for mange datating, hjalp faktisk til da Hi-Fi Klubben skulle demonstrere RCS 2.0. Jeg hadde selv eiet en RCS 2.2, som var meget sjelden og kjøpt direkte fra USA. Tact kan du lage egne kurver til, som "alle" Lyngdorfeiere savner. Den setter vel og automatisk delay. Du trenger ikke å måle selv. Men det trenger ikke å bli riktig for det. Jeg mener å huske at du kan bare bruke delay og digital EQ uten å bruke romkorreksjon. Slik foretrekker Geir Fredriksen å bruke sin, fortalte han meg en gang. Om han enda bruker den er uvisst.

    Geir Fredriksen (Adyton, Audio Insight m.m) modifiserte min 2.2, og den ble merkbart bedre. Han har selv hatt en 2.2X i nesten 20 år, og den er og sterkt modifisert og i følge ham i en helt annen klasse etterpå. RCS 2.0 kan også oppgraderes på samme måte. Jeg husker ikke så mange detaljer mer, men Tact sin romkorreksjon er mer av den gamle typen som forsterker opp store dipper i frekvensgangen, som kan bli alt for mye for effektforsterkeren. Jeg mener å huske at danske High Fidelity hadde en grundig test av Tact RCS 2.0. Du finner sikkert gode tips der.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Heisan,

    Er det noen her som har erfaring med Lyngdorf sin flerkanals prosessor MP-50?

    Har så smått begynt å planlegge å bygge på huset og da skal det bli et eget rom til film og musikk i to og flere kanaler. Har ikke bestemt meg for hvor ambisjonsnivået ender opp, men jeg har lest mye pent om Lyngdorfs MP-50 på nett nå og ser den er et alternativ for å styre det hele. Kostbar, riktignok, men det billigste er uansett å få det riktig første gangen, så derfor dette innlegget. Room perfect er vel ikke alltid perfekt, etter hva jeg leser i tråden, men det er heller ikke Audessey og de andre. Ser vel kanskje for meg et høyttaleroppsett mest i tråd med Auro-3D og MP-50 skal gi gode resultater der.

    News-MP-50 Reviewed by Widescreen Review | Lyngdorf Audio

    Litt omtale på Lyngdorfs hjemmesider med en link videre til en test (widescreen). Men altså, er det noen erfaringer med denne her på forumet?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ^Hva slags lytteinntrykk fikk du?

    Er MP-50 satt opp i et ordentlig godt demorom hos Hifiklubben noe sted? Har inntrykk av at det går mye i NAD Master de fleste steder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn