Ja, nettopp. Man girer jo bilen opp etterhvert som farten øker eller motstand minker.
Om et effekttrinn evner å levere 10A kontinuerlig, men maks spenning den leverer til last bare gjør at 5A blir trukket da har man godt med uutnyttede strømreserver til overs. Da kan man enten koble til en last med lavere impedans eller øke spenningen slik Final har gjort.
Kunne man oppnådd tilnærmingsvis samme resultat med en av ampene hvis man på en annen måte hadde gjort så forsterkeren "så" en 2 ohms last?
Hvordan kan man eventuelt i praksis gjøre det?
Hei!
Spennende test dette.
Jeg gjorde det samme for en haug med år siden, men hørte da ikkke forskjell - men da kun på Mangerelementet, hvor det nok må sies at det var tisltrekkelig med effekt allerede.
I teorien så reduserer man Commom Mode støy på denne måten, det skal gi bedre lyd.
Dempingsfaktorenen blir også redusert - det kan også gi bedre lyd. I sine yngre dager så brukt Leif "ofte" en ekstra boks han koblet i serie med høyttalerkablene som inneholde en motstand. Så hvis høyttalerne var voicet med en forstekrer med lav dempingsdfaktor (feks en AR som Persson bruker) så vil den kunne låte litt anemisk og tørt med en DP som har høy dempingsfaktor - dette kan man korrigere ved å redusere dempingsfaktoren ved å koble inn en motstand i serie (Evt brokoble)
Høyttalerene vil da bokstavelig talt klinge litt mer ut. Og både få litt frodigere bass og litt mer fyldig lyd.
Når det gjelder krefter - så kan forsterkeren gå tom for krefter på 2 måter - ikke greie å levere nok spennning eller ikke greie å levere nok strøm. Brokobling hjelper for det første tilfellet, men gir ikke noe mer strøm. Jeg har vondt for å tro at Final spiller så høyt at han har hatt problemer med å levere nok spenning.
Så jeg tror nok at hovedårsaken til bedre lyd - er en liten reduksjon i dempingsfaktor.
Mvh
OMF