Kjøpte meg nytt Nikon Objektiv i dag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    hmm, lenge siden jeg har vert inne her og sjekket foto-tråden. Lenge siden jeg har vert på sentralen generelt men det er en annen sak. :)

    Ser det diskuteres 24-70mm til Nikon, Jeg brukte Sigma sin 24-70mm i studio med stort hell, endte opp med Sigma da jeg fikk prøve det og syns det infridde. Da mest til portrett og noe bryllup men syns den yter mye bedre enn prisen skulle tilsi og hvertfal da tatt i betraktning til Nikon sitt. Mitt hadde heller ikke problem med back-focusing, har sett det har vert noen med det problemet.
    Har vel egentlig ingenting i denne tråden da jeg byttett inn hele rangen med ff nikon til fordel for MFT (olympus) og aldri har sett meg tilbake. Stabilisering i hus og halvparten av vekta samt en dr som er nesten på høyde med ff ble det en nobrainer i mitt tilfelle.. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det ene utelukker da ikke det andre? Jeg bruker det som passer til formålet. Er jeg hjemme, eller i bil, går det i fullformat. Men derimot ikke på joggetur. :)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Det ene utelukker da ikke det andre? Jeg bruker det som passer til formålet. Er jeg hjemme, eller i bil, går det i fullformat. Men derimot ikke på joggetur. :)
    Nesten motsatt med meg. Har alltid med meg Sony rx1r (fullformat kompakt) hvor enn jeg reiser/går.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.375
    Antall liker
    3.283
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Mens man venter på flere innlegg om nytt & gromt glass - her litt gammelt Nikon ræl...
    Burde kanskje vært postet i en annen tråd :rolleyes:...

    Jepp, må vel være enig i det - meningen var bare litt "pauseræl" mens man ventet på flere innlegg om Nikkor glass.
    Men jeg holder meg til Nikon/Nikkor da... :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Mens man venter på flere innlegg om nytt & gromt glass - her litt gammelt Nikon ræl...
    Burde kanskje vært postet i en annen tråd :rolleyes:...

    Jepp, må vel være enig i det - meningen var bare litt "pauseræl" mens man ventet på flere innlegg om Nikkor glass.
    Men jeg holder meg til Nikon/Nikkor da... :)
    Joda men det var jo fantastisk flott utstyr da! Hadde gjerne brukt slikt den dag i dag!

    Da det var nytt var det jo så hinsides utafor det som var økonomisk oppnåelig....Dessverre!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    I dag ankom et PL-filter. Men det er ikke merket "Nikon", så da hører det vel ikke hjemme tråden her?
    Hoya Fusion Antistatic Cir-PL. Gode kritikker, og holder trolig til mitt bruk. Rådet fra ekspertene (selvutnevnte sådanne?) er å unngå filtre som markedsføres av kameraprodusentene, fordi de kun har greie på kamera og ikke filtre.
    Interessant for øvrig hvor mye man kan spare på å kjøpe filtre fra utlandet. For objektiver er det stort sett ikke slik. Jeg har en følelse av at det er noen som unner seg litt ekstra avanse på filtre. Sikkert velfortjent.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.873
    Antall liker
    5.527
    Sted
    Holmestrand
    I dag ankom et PL-filter. Men det er ikke merket "Nikon", så da hører det vel ikke hjemme tråden her?
    Hoya Fusion Antistatic Cir-PL. Gode kritikker, og holder trolig til mitt bruk. Rådet fra ekspertene (selvutnevnte sådanne?) er å unngå filtre som markedsføres av kameraprodusentene, fordi de kun har greie på kamera og ikke filtre.
    Interessant for øvrig hvor mye man kan spare på å kjøpe filtre fra utlandet. For objektiver er det stort sett ikke slik. Jeg har en følelse av at det er noen som unner seg litt ekstra avanse på filtre. Sikkert velfortjent.
    Vil tro at "selv" Canon og Nikon med sine begrensede kunnskaper innenfor blant annet optikk er i stand til å få en glasskive inn i en gjenget messingring og gi glasset de nødvendige egenskaper for å bli tittulert filter.
    Hvem skulle være så mye bedre?

    For ordens skyld: Denne bør leses med ironibriller. (leveres ikke av Canon/Nikon/Sony/Fuji/Leica etc )
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.144
    Torget vurderinger
    0
    Da ankom det en slik en:

    Vis vedlegget 434477

    Kun 755 g. Akkurat passe for en gammel skrott med ryggprolaps. Med 1,7 telekonverter får man 510mm brennvidde med fortsatt brukbar blenderåpning og god nok hastighet på autofokus - i alle fall for min bruk - tror jeg.
    Den frister, men prisen er drøy.....

    Kan du poste noen egne eksempler med dette objektivet uten telekonverter?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.941
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Hørte rykter om at D500 spratt opp i pris her plutselig...
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    3.255
    Torget vurderinger
    1
    Flere kamera var satt ned rundt 1. april, bl.a D500, D750 og D810 m.f, de kom tilbake til der de var for noen dager siden. Noen spekulerer i at det har sammenheng med lanseringa av D7500, men er usikker på det for egen del. Mulig påskesalg?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Da ankom det en slik en:

    Vis vedlegget 434477

    Kun 755 g. Akkurat passe for en gammel skrott med ryggprolaps. Med 1,7 telekonverter får man 510mm brennvidde med fortsatt brukbar blenderåpning og god nok hastighet på autofokus - i alle fall for min bruk - tror jeg.
    Den frister, men prisen er drøy.....

    Kan du poste noen egne eksempler med dette objektivet uten telekonverter?
    Kan legge ut noen etter hvert. Her er ett fra nettet:

    Nikon-300mm-f4E-FL-VR-Sample-Images-2.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.005
    Da har man handlet et stykk Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD til min Nikon D300s.
    Juryen er delt i sin oppfatning om objektivet, men jeg gir det en sjanse da Nikons eget objektiv i samme klasse har en noe elevert prislapp.
    Kanskje det blir en god match :rolleyes:

    Da får vi nyte resten av fridagene før jobb og triviell hverdag tar oss.

    DSC_8526.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Flott, Power. Skal se om jeg etter hvert får tid til noe fornuftig med det tilsvarende objektivet jeg kjøpte brukt for litt tid siden. Det får bli i helgene, da hverdagene går alt for fort unna. :)
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    3.255
    Torget vurderinger
    1
    Da har man handlet et stykk Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD til min Nikon D300s.
    Juryen er delt i sin oppfatning om objektivet, men jeg gir det en sjanse da Nikons eget objektiv i samme klasse har en noe elevert prislapp.
    Kanskje det blir en god match :rolleyes:
    Kanskje ikke det mest ideelle å bruke et fullformatobjektiv på et crop-kamera, da cropfaktoren spiller inn både på brennvidde og blenderåpning (og litt til). For min egen del er 24mm en smule trangt på crop, og største blender blir faktisk bare f/4.2 når man regner inn cropfaktoren. Tamrons egen 17-50 f/2.8 VC er i så måte et bedre valg, da det er designet for crop. Uansett er det viktigste at du selv er fornøyd selvsagt. :)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Da har man handlet et stykk Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD til min Nikon D300s.
    Juryen er delt i sin oppfatning om objektivet, men jeg gir det en sjanse da Nikons eget objektiv i samme klasse har en noe elevert prislapp.
    Kanskje det blir en god match :rolleyes:
    . . . . da cropfaktoren spiller inn både på brennvidde og blenderåpning (og litt til).
    ? ? ? ?
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Eneste cropfaktoren har med blenderen å gjøre er dybdeskarpheten. Ikke lyset.. Dette er et tema som er diskutert i det vide og det brede på nettet. Når jeg jobber med mine 2.8 Olympus pro objektiv på mft format (x2 crop) jobber jeg med en blender som er 2.8. i lyssamenheng. I følge mange påstander er det feil og mener jeg jobber med blender 5.6f. De som har jobbet med lys og har god erfaring vet at dette ikke er tilfelle. Hadde denne diskusjonen med en som jobber på Scandinavianphoto som mente dette. Spurte da om objektivene som ikke er i proklassen og har gjerne raskeste blender opp mot f3.5-5.6 ved zoom og om han virkelig da mente at dette var i praksis f7-f11? Han måtte vel innrømme at det hørtes rart ut, og alle som har tatt bilder i dim dagslys/innendørsbelysning vet at ved f11 må man opp på en skyhøy iso (håndholdt fra 3200) eller stativ.. Jeg har tatt masse bilder innendørs ved forskjellige arrangement med blender f5.6, og siden jeg har jobbet med fullformat og har god erfaring fra før vet jeg at ved lys stiller de likt. Tror neppe Olympus hadde solgt like godt i pro-klassen hvis blenderen f2.8 egentlig tilsvarte f5,6.. -Og det er mange pros som har gått nettopp denne veien pga vekt/kvalitet/pris. Det hadde rett og slett ikke skjedd da f2.8 er en svært viktig blender ved bla bryllup og lignende.

    Allikevel er det folk som insisterer på dette i ny og ne.

    Les hva Steve Huff mener om tema.

    Når det kommer til dybdeskarphet er det annerledes og du får ikke utnyttet blenderens bokeh til det fulle tilsvarende fullformat. Til gjengjeld får du cropfactoren som fordobler virkningsgraden med langt bedre nærfeltsgrense og da likevel gjør dybdeskarphet til en lek på mft.

    Til opplysning:
    Mft (Olympus/Panasonic): cropfaktor x2
    Aps-c /Nikon/Fuji/Canon/pentax som ikke er ff: Cropfaktor x1,5
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Bare for å presisere, objektiver har ingen crop-faktor. Sensorer har crop-faktor relatert til det vi kaller fullformat, feks APS-C.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Eneste cropfaktoren har med blenderen å gjøre er dybdeskarpheten. Ikke lyset.. Dette er et tema som er diskutert i det vide og det brede på nettet. Når jeg jobber med mine 2.8 Olympus pro objektiv på mft format (x2 crop) jobber jeg med en blender som er 2.8. i lyssamenheng. I følge mange påstander er det feil og mener jeg jobber med blender 5.6f. De som har jobbet med lys og har god erfaring vet at dette ikke er tilfelle. Hadde denne diskusjonen med en som jobber på Scandinavianphoto som mente dette. Spurte da om objektivene som ikke er i proklassen og har gjerne raskeste blender opp mot f3.5-5.6 ved zoom og om han virkelig da mente at dette var i praksis f7-f11? Han måtte vel innrømme at det hørtes rart ut, og alle som har tatt bilder i dim dagslys/innendørsbelysning vet at ved f11 må man opp på en skyhøy iso (håndholdt fra 3200) eller stativ.. Jeg har tatt masse bilder innendørs ved forskjellige arrangement med blender f5.6, og siden jeg har jobbet med fullformat og har god erfaring fra før vet jeg at ved lys stiller de likt. Tror neppe Olympus hadde solgt like godt i pro-klassen hvis blenderen f2.8 egentlig tilsvarte f5,6.. -Og det er mange pros som har gått nettopp denne veien pga vekt/kvalitet/pris. Det hadde rett og slett ikke skjedd da f2.8 er en svært viktig blender ved bla bryllup og lignende.

    Allikevel er det folk som insisterer på dette i ny og ne.

    Les hva Steve Huff mener om tema.

    Når det kommer til dybdeskarphet er det annerledes og du får ikke utnyttet blenderens bokeh til det fulle tilsvarende fullformat. Til gjengjeld får du cropfactoren som fordobler virkningsgraden med langt bedre nærfeltsgrense og da likevel gjør dybdeskarphet til en lek på mft.

    Til opplysning:
    Mft (Olympus/Panasonic): cropfaktor x2
    Aps-c /Nikon/Fuji/Canon/pentax som ikke er ff: Cropfaktor x1,5
    Hvis jeg oppfattet linken til Gunnar riktig, skulle "Crop-faktoren" få objektivet til å "oppføre seg" som et objektiv med lengre brennvidde, samtidig som blendertallet økes. Lukkerhastigheten ble imidlertid ikke påvirket. Riktig oppfattet? Henger dette sammen - mao er det mulig med en slik kombinasjon, forutsatt samme ISO-verdi?

    I min verden er en 500mm en 500mm uansett størrelsen på billedbrikken.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.005
    Da har man handlet et stykk Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD til min Nikon D300s.
    Juryen er delt i sin oppfatning om objektivet, men jeg gir det en sjanse da Nikons eget objektiv i samme klasse har en noe elevert prislapp.
    Kanskje det blir en god match :rolleyes:
    Kanskje ikke det mest ideelle å bruke et fullformatobjektiv på et crop-kamera, da cropfaktoren spiller inn både på brennvidde og blenderåpning (og litt til). For min egen del er 24mm en smule trangt på crop, og største blender blir faktisk bare f/4.2 når man regner inn cropfaktoren. Tamrons egen 17-50 f/2.8 VC er i så måte et bedre valg, da det er designet for crop. Uansett er det viktigste at du selv er fornøyd selvsagt. :)
    Takk for advarsel og råd, men jeg tørr å leve litt farlig en stund :rolleyes:
    Så får et eventuelt nytt kamerahus dukke opp ved en senere anledning.
    I vår digitale hverdag er det jo bare å knipse i vei for så å slette.
    Men jeg får passe meg for "cropcircles" :cool:
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Eneste cropfaktoren har med blenderen å gjøre er dybdeskarpheten. Ikke lyset.. Dette er et tema som er diskutert i det vide og det brede på nettet. Når jeg jobber med mine 2.8 Olympus pro objektiv på mft format (x2 crop) jobber jeg med en blender som er 2.8. i lyssamenheng. I følge mange påstander er det feil og mener jeg jobber med blender 5.6f. De som har jobbet med lys og har god erfaring vet at dette ikke er tilfelle. Hadde denne diskusjonen med en som jobber på Scandinavianphoto som mente dette. Spurte da om objektivene som ikke er i proklassen og har gjerne raskeste blender opp mot f3.5-5.6 ved zoom og om han virkelig da mente at dette var i praksis f7-f11? Han måtte vel innrømme at det hørtes rart ut, og alle som har tatt bilder i dim dagslys/innendørsbelysning vet at ved f11 må man opp på en skyhøy iso (håndholdt fra 3200) eller stativ.. Jeg har tatt masse bilder innendørs ved forskjellige arrangement med blender f5.6, og siden jeg har jobbet med fullformat og har god erfaring fra før vet jeg at ved lys stiller de likt. Tror neppe Olympus hadde solgt like godt i pro-klassen hvis blenderen f2.8 egentlig tilsvarte f5,6.. -Og det er mange pros som har gått nettopp denne veien pga vekt/kvalitet/pris. Det hadde rett og slett ikke skjedd da f2.8 er en svært viktig blender ved bla bryllup og lignende.

    Allikevel er det folk som insisterer på dette i ny og ne.

    Les hva Steve Huff mener om tema.

    Når det kommer til dybdeskarphet er det annerledes og du får ikke utnyttet blenderens bokeh til det fulle tilsvarende fullformat. Til gjengjeld får du cropfactoren som fordobler virkningsgraden med langt bedre nærfeltsgrense og da likevel gjør dybdeskarphet til en lek på mft.

    Til opplysning:
    Mft (Olympus/Panasonic): cropfaktor x2
    Aps-c /Nikon/Fuji/Canon/pentax som ikke er ff: Cropfaktor x1,5
    Hvis jeg oppfattet linken til Gunnar riktig, skulle "Crop-faktoren" få objektivet til å "oppføre seg" som et objektiv med lengre brennvidde, samtidig som blendertallet økes. Lukkerhastigheten ble imidlertid ikke påvirket. Riktig oppfattet? Henger dette sammen - mao er det mulig med en slik kombinasjon, forutsatt samme ISO-verdi?

    I min verden er en 500mm en 500mm uansett størrelsen på billedbrikken.
    Brennvidden er brennvidden uansett i et objektiv, samme med blender. Det er sensoren som avgjør hvordan dette blir tolket, jo mindre sensor jo større brennvidde, derav crop. Lyset som slipper inn blir ikke påvirket for der er det objektivet som bestemmer i henhold til den faktiske blenderen som objektivet fastsetter. Lukkerhastigheten og ISO har ingen påvirkning i så måte på grunnlag av crop faktor. Det som er positivt med crop faktor er at jeg kan ha et objektiv som feks. 40-150mm på Olympus som da er equivalent med 80-300mm i fullformat.. dette objektivet er litt mindre enn 24-70mm objektivet til Nikon. sjekk hvor stort et 300mm ff objektiv hos Nikon er. -Massivt! Og hvor mye koster et 300mm objektiv i fullformat?? Outch.....
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.243
    Antall liker
    4.875
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    jo mindre sensor jo større brennvidde, derav crop. ...
    Jeg skjønner hva du mener, men dette var litt uklart formulert. Kanskje bedre å si at jo mindre sensor, desto mindre bildevinkel (gitt samme brennvidde).

    Nå det gjelder dybdeskarphet, så man på APS-C gå opp i blenderåpning med i overkant av ett trinn i forhold til full-frame for å oppnå tilsvarende dybdeskarphet med samme bildevinkel. Så 33mm f/1,4 på APS-C gir samme bildevinkel og dybdeskarphet som 50mm f/2,1 gir på en full-frame sensor. Hvorvidt det er et pluss eller et minus, kommer naturligvis an på lysforhold og hva man prøver å oppnå.

    De engelse begrepene for bildevinkel og dypdeskarphet er hhv. "field of view" og "depth of field", ofte forkortet til "FOV" og "DOF".


    Noen eksempler knabbet herfra:

    50mm f/1,4 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX):




    50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/2,8 på APS-C (Nikon DX):




    Som vi kan se, gir 30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX) omtrent samme FOV men litt mindre DOF som 50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX). Jeg hadde egentlig forventet større forskjell i DOF, men antar at det er det 30mm-brennvidden som forrykker resultatet littegrann. En 33mm hadde gitt en mer direkte sammenligning, og hadde vel resultert i littegrann mer DOF i bildet.
     
    Sist redigert:

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    jo mindre sensor jo større brennvidde, derav crop. ...
    Jeg skjønner hva du mener, men dette var litt uklart formulert. Kanskje bedre å si at jo mindre sensor, desto mindre bildevinkel (gitt samme brennvidde).

    Nå det gjelder dybdeskarphet, så man på APS-C gå opp i blenderåpning med i overkant av ett trinn i forhold til full-frame for å oppnå tilsvarende dybdeskarphet med samme bildevinkel. Så 33mm f/1,4 på APS-C gir samme bildevinkel og dybdeskarphet som 50mm f/2,1 gir på en full-frame sensor. Hvorvidt det er et pluss eller et minus, kommer naturligvis an på lysforhold og hva man prøver å oppnå.

    De engelse begrepene for bildevinkel og dypdeskarphet er hhv. "field of view" og "depth of field", ofte forkortet til "FOV" og "DOF".


    Noen eksempler knabbet herfra:

    50mm f/1,4 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX):




    50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/2,8 på APS-C (Nikon DX):




    Som vi kan se, gir 30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX) omtrent samme FOV men litt mindre DOF som 50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX). Jeg hadde egentlig forventet større forskjell i DOF, men antar at det er det 30mm-brennvidden som forrykker resultatet littegrann. En 25mm hadde gitt en mer direkte sammenligning, og hadde vel resultert i littegrann mer DOF i bildet.
    Igjen helt rett Coolbiz. Prøvde å forklare på en lettfattelig måte... :)
     

    sheep2

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2012
    Innlegg
    10
    Antall liker
    0
    Med et cropkamera kan man få tilsvarende FOV som et fullformatskamera, men både dybdeskarphet og kompresjon blir da ikke mulig å få likt (forutsetter at man står på samme sted).

    Anbefaler ikke å ta portretter med 25/30mm med et cropkamera. 50mm på fullformat går imidlertid helt greit (selv om tele som regel foretrekkes).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Eneste cropfaktoren har med blenderen å gjøre er dybdeskarpheten. Ikke lyset.. Dette er et tema som er diskutert i det vide og det brede på nettet. Når jeg jobber med mine 2.8 Olympus pro objektiv på mft format (x2 crop) jobber jeg med en blender som er 2.8. i lyssamenheng. I følge mange påstander er det feil og mener jeg jobber med blender 5.6f. De som har jobbet med lys og har god erfaring vet at dette ikke er tilfelle. Hadde denne diskusjonen med en som jobber på Scandinavianphoto som mente dette. Spurte da om objektivene som ikke er i proklassen og har gjerne raskeste blender opp mot f3.5-5.6 ved zoom og om han virkelig da mente at dette var i praksis f7-f11? Han måtte vel innrømme at det hørtes rart ut, og alle som har tatt bilder i dim dagslys/innendørsbelysning vet at ved f11 må man opp på en skyhøy iso (håndholdt fra 3200) eller stativ.. Jeg har tatt masse bilder innendørs ved forskjellige arrangement med blender f5.6, og siden jeg har jobbet med fullformat og har god erfaring fra før vet jeg at ved lys stiller de likt. Tror neppe Olympus hadde solgt like godt i pro-klassen hvis blenderen f2.8 egentlig tilsvarte f5,6.. -Og det er mange pros som har gått nettopp denne veien pga vekt/kvalitet/pris. Det hadde rett og slett ikke skjedd da f2.8 er en svært viktig blender ved bla bryllup og lignende.

    Allikevel er det folk som insisterer på dette i ny og ne.

    Les hva Steve Huff mener om tema.

    Når det kommer til dybdeskarphet er det annerledes og du får ikke utnyttet blenderens bokeh til det fulle tilsvarende fullformat. Til gjengjeld får du cropfactoren som fordobler virkningsgraden med langt bedre nærfeltsgrense og da likevel gjør dybdeskarphet til en lek på mft.

    Til opplysning:
    Mft (Olympus/Panasonic): cropfaktor x2
    Aps-c /Nikon/Fuji/Canon/pentax som ikke er ff: Cropfaktor x1,5
    Hvis jeg oppfattet linken til Gunnar riktig, skulle "Crop-faktoren" få objektivet til å "oppføre seg" som et objektiv med lengre brennvidde, samtidig som blendertallet økes. Lukkerhastigheten ble imidlertid ikke påvirket. Riktig oppfattet? Henger dette sammen - mao er det mulig med en slik kombinasjon, forutsatt samme ISO-verdi?

    I min verden er en 500mm en 500mm uansett størrelsen på billedbrikken.
    Brennvidden er brennvidden uansett i et objektiv, samme med blender. Det er sensoren som avgjør hvordan dette blir tolket, jo mindre sensor jo større brennvidde, derav crop. Lyset som slipper inn blir ikke påvirket for der er det objektivet som bestemmer i henhold til den faktiske blenderen som objektivet fastsetter. Lukkerhastigheten og ISO har ingen påvirkning i så måte på grunnlag av crop faktor. Det som er positivt med crop faktor er at jeg kan ha et objektiv som feks. 40-150mm på Olympus som da er equivalent med 80-300mm i fullformat.. dette objektivet er litt mindre enn 24-70mm objektivet til Nikon. sjekk hvor stort et 300mm ff objektiv hos Nikon er. -Massivt! Og hvor mye koster et 300mm objektiv i fullformat?? Outch.....
    Massivt og dyrt - det er vel avhengig av personlig mening og lommebok. Min 300mm veier 755g, og det er absolutt akseptabel vekt - selv for en sliten skrott. Prislapp som ny - drøyt 15k - til å leve med når de fleste andre objektiver er kjøpt brukt. Hvis du på liv og død skal ha blender 2,8, blir det selvsagt tyngre og dyrere. For ikke å snakke om dersom du skal ha 400mm f:2,8.

    Mine - lett retoriske - spørsmål til innholdet i linken, gikk på at det som ble sagt, var unøyaktig og egnet til å villede. Utmerket innlegg av coolbiz. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.941
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    jo mindre sensor jo større brennvidde, derav crop. ...
    Jeg skjønner hva du mener, men dette var litt uklart formulert. Kanskje bedre å si at jo mindre sensor, desto mindre bildevinkel (gitt samme brennvidde).

    Nå det gjelder dybdeskarphet, så man på APS-C gå opp i blenderåpning med i overkant av ett trinn i forhold til full-frame for å oppnå tilsvarende dybdeskarphet med samme bildevinkel. Så 33mm f/1,4 på APS-C gir samme bildevinkel og dybdeskarphet som 50mm f/2,1 gir på en full-frame sensor. Hvorvidt det er et pluss eller et minus, kommer naturligvis an på lysforhold og hva man prøver å oppnå.

    De engelse begrepene for bildevinkel og dypdeskarphet er hhv. "field of view" og "depth of field", ofte forkortet til "FOV" og "DOF".


    Noen eksempler knabbet herfra:

    50mm f/1,4 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX):




    50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX):




    30mm f/2,8 på APS-C (Nikon DX):




    Som vi kan se, gir 30mm f/1,4 på APS-C (Nikon DX) omtrent samme FOV men litt mindre DOF som 50mm f/2,8 på full-frame (Nikon FX). Jeg hadde egentlig forventet større forskjell i DOF, men antar at det er det 30mm-brennvidden som forrykker resultatet littegrann. En 25mm hadde gitt en mer direkte sammenligning, og hadde vel resultert i littegrann mer DOF i bildet.
    Det er en av de beste og enkleste forklaringene på dette jeg har sett.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk skal du ha, Bjørn. Uheldigvis snek det seg inn en feil helt på slutten. Skulle vært:
    En 33mm hadde gitt en mer direkte sammenligning
    (33 = 50 / 1,5)
    -og det var det ingen som oppdaget. Det beviser at vi ikke skjønte bæret av hva du skrev. :cool:

    Jo da. Jeg stusset litt over at det sto 25, men tenkte at dette hadde jeg ikke nok greie på til å protestere......:)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.005
    Takk, da skal jeg nok allikevel klare meg med min nyervervede Tamron SP 24-70mm gitt de ihuga fotofiles forklaring på cropkamera kontra fullformat, og hva man vinner og taper av FOV og DOF ved bruk av DX og FX format. Takk til Haugenial for synspunkter og vitamininnsprøytning ;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk, da skal jeg nok allikevel klare meg med min nyervervede Tamron SP 24-70mm gitt de ihuga fotofiles forklaring på cropkamera kontra fullformat, og hva man vinner og taper av FOV og DOF ved bruk av DX og FX format. Takk til Haugenial for synspunkter og vitamininnsprøytning ;)
    Det eneste du i realiteten vil kunne oppleve som litt irriterende, er at 24mm og deromkring ikke vil oppleves som skikkelig vidvinkel. Men irritasjonen kommer først dersom du setter objektivet på et fullformats kamerahus og begynner å sammenlikne. På den annen side kan du jo glede deg over mer teleeffekt på 70mm.
    Jeg har heldigvis beholdt mitt gamle DX kamerahus etter at jeg kjøpte FX, og bruker kamerahus og objektiver om hverandre etter hva som passer best. Men da fortrinnsvis over 50mm brennvidde.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    4
    Takk, da skal jeg nok allikevel klare meg med min nyervervede Tamron SP 24-70mm gitt de ihuga fotofiles forklaring på cropkamera kontra fullformat, og hva man vinner og taper av FOV og DOF ved bruk av DX og FX format. Takk til Haugenial for synspunkter og vitamininnsprøytning ;)
    Det eneste du i realiteten vil kunne oppleve som litt irriterende, er at 24mm og deromkring ikke vil oppleves som skikkelig vidvinkel. Men irritasjonen kommer først dersom du setter objektivet på et fullformats kamerahus og begynner å sammenlikne. På den annen side kan du jo glede deg over mer teleeffekt på 70mm.
    Jeg har heldigvis beholdt mitt gamle DX kamerahus etter at jeg kjøpte FX, og bruker kamerahus og objektiver om hverandre etter hva som passer best. Men da fortrinnsvis over 50mm brennvidde.
    Og det er nettopp det mange gjør. Husker jeg hadde et D300s som reserve. På det hadde jeg skiftet splitskiven til Catzeye (enklere å fokusere manuelt) + forstørrelses okkular så søkeren ble stor. På det hadde jeg 150mm (Da Eqv. 225mm som vi har vert igjennom :) ) Sigma Macro objektiv med stabilisering innebygget og hadde da en perfekt kombi til tele/macro. Husker at jeg tok en del portrett i bryllup der jeg måtte stå litt unna feks der de kommer ut av kirka ol.. Savner faktisk det kameraet når jeg tenker litt extra etter... hehe. Selv i dag står det seg som et meget kapabelt kamera hvis man holder seg under iso 1600..
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.427
    Antall liker
    13.005
    Jeg er godt fornøyd med arbeidshesten Nikon D300s, og er en glad amatør så jeg har ikke de største kravene til utstyr og toleransegranser.
    ISO1600 har man for lengst funnet ut av medfører "whiteout" eller et meget kornete bilde, så det styrer jeg langt unna.
    Men innenfor ISO60-800 foreligger et greit arbeidsfelt.
    Om jeg skulle snuble over en bunke frognertiere, så har jeg D750 eller D810 i kikkerten.
    Enn så lenge får jeg klare meg med det huset og de objektivene jeg har.
    Mange av begrensningene ligger jo i forografen selv, og ikke bare utstyret som brukes :rolleyes:

    Nå skal jeg ut å leke med Tamron objektivet :rolleyes:
    Ha en eksponeringsrik helg.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    3.255
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke nødvendigvis å hoppe på fullformat for å få bedre bildekvalitet enn D300s. Alle Nikons crop/DX-modeller med 24 Mpx sensor (og selvsagt 21 Mpx sensoren til D500 og D7500) overgår D300s meg ganske god margin både når det gjelder dynamisk omfang og høy isoytelse. Dog ville jeg ha styrt unna D3k serien da den har noen betydelige begrensinger bl.a. innen autofokusytelse og antall punkter, og bare 12-bits raw som de "høyere" modellene ikke har. Kan derimot anbefale D5500 og D5600 som har greit autofokussystem, 14-bit raw og utvippbar og dreibar berøringsskjerm hvor man kan navigere både i bildene og menyene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn