Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hærlig!
    Først:
    Målemikken til lyngdorf er vel kalibrert for 90 graders målinger, den skal stå vertikalt under prosessen.
    Om du får forskjellige resultater er jeg usikker på, men verdt å nevnes:)

    Den luften i mellomtonen du føler forsvant er helt normalt.
    Det kommer av at frekvensen i de nedre oktaver er mer linjær (du har mer nivå) og oppleves ofte varmere. Denne er etter boka riktigere en det man ofte får hjemme med uthulling i nedre bass, og øvre mellomtone som ofte oppleves som luftig.

    De absolutt beste resultatene fikk jeg i sin tid med alle målinger i sweetspot med moderat målevolum ( volumet jeg vanligvis lyttet på)
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    For mikrofoner gjelder følgende: Etterhvert som lydens frekvens stiger begynner mikrofonmembranets diameter å bli sammenlignbar med lydens bølgelengde og man får en trykkøkning ved membranet som følget av at innkommende og reflektert lyd er tilstede samtidig. Dette er helt likt med hva som skjer i bassområdet nær vegger i en stue f.eks.

    Mikrofoner som er omnidirektive (like følsomme i alle retninger, mer eller mindre) kommer derfor i to versjoner; fritt-felts og trykk utgave. Fritt-felts mikrofoner er laget slik at de kompenserer for sin egen tilstedeværelse i lydfeltet. Det gjøres ved at følsomheten reduseres ved høyere frekvenser. Dette er noe man gjør med kondensatormikrofoner ved å lage små hull i bakplaten (rett bak membranet). Mikrofoner som brukes til støymåling i Europa skal være utført sånn.

    I USA må man jo som kjent gjøre ting annerledes, og det medfører at de bruker bare trykkmikrofoner. Det er ikke verre enn at man kan justere på tillatte grenseverdier og slike ting.

    Hvis man skal måle lydnivået inne i en kavitet (et hulrom som ikke er så altfor stort) må man bruke en mikrofon innfelt i veggen i kaviteten og den må da oppføre seg som veggen selv. Dermed må man bruke en trykkmikrofon, siden fritt-felts utgaver vil gi galt resultat, så det er et marked for trykk-utgaven i Europa også.

    Hvis man, som alphamale skriver om, bruker en trykkmikrofon med 90° lydinnfall, svarende til å montere mikrofonen vertikalt så lyden kommer inn fra siden, så blir faktisk mikrofonens frekvensrespons glattere (jevnere) enn hva man kan oppnå fra en fritt-felts mikrofon og man unngår samtidig helt at en trykkøkning finner sted ved høyere frekvenser. Bare fordeler, med andre ord.

    Dette ble utnyttet på 80-tallet ved at enkelte entusiast-plateselskaper begynte å bruke B&K4134 trykk-mikrofoner montert vertikalt med bedre resultat enn om den korresponderende fritt-feltsversjonen (B&K4133) hadde vært brukt. Dette var foranledningen til at B&K (Brüel & Kjær) entret studiomikrofon-markedet. I dag føres det videre av DPA (Danish Pro Audio).

    Sannsynligvis er Lyngdorf-mikrofonen av trykktypen (fordi en fritt-felts mikrofon er dyr). Det bør være uproblematisk ettersom forsterkeren vet hva slags mikrofon som brukes. Eventuelle utilstrekkeligheter i mikrofonen kan dermed kompenseres for.

    Ved RoomPerfect-målinger skal mikrofonen peke samme vei som nesen din gjør når du sitter i sweet-spot, under Focus-målingen. For alle andre målinger skal retningen være vilkårlig. Når folk fra Lyngdorf demonsterer RoomPerfect gjør de et poeng av akkurat det. En grunn er at systemet vektlegger de lavere delene av frekvensområdet mest (det er der problemene først og fremst befinner seg).

    Hvis jeg har forstått alphamale rett, så har han gjort alle sine målinger i sweetspot. Det kan ikke anbefales. Hver enkelt delmåling vil da ikke bidra med ny informasjon, det vil egentlig holde med en eneste måling (Focus), hvis vi ser bort fra at systemet forventer flere målinger.

    Hensikten med målingene er enkelt forklart at ujevnheter i responsen skal kartlegges bedre. Skyldes en notch (dipp) i bassresponsen høyttaleren selv, rommet, plasseringen eller destruktive refleksjoner? Ved å flytte seg litt og ta en ny måling vil man øke forståelsen for hva som skjer. Destruktive refleksjoner er posisjonsavhengige f.eks. Man blir ikke kvitt en destruktiv refleksjon ved å pøse på med mer effekt, det reflekterte signalet øker jo tilsvarende. Heldigvis er en notch mindre plagsom enn en topp i responsen. En topp fikses lett ved å dempe litt akkurat der.

    Jeg har god erfaring med å inkludere en måling helt oppe i hjørnet under taket ved siden av sofaen vi sitter i når vi lytter. Med helt oppe i hjørnet mener jeg 5cm fra hjørnet med mikrofonen pekende inn mot hjørnet. Der fanger man alle rom-modi på en gang. Rom-modus har å gjøre med at rommets dimensjoner vil virke forsterkende eller dempende på lyd med bølgelengder som helt eller delvis går opp i f.eks. rommets lengde. Dette er noe man ikke kan unngå, generelt regnes det som bra om det er mange slike som er jevnt fordelt i frekvens i et rom, hvis man da ikke har litt lurium av typen RoomPerfect på lager.

    Som en kuriositet kan nevnes at i store rom som f.eks. kirkerom vil man få fremheving av lave frekvenser på grunn av rommets store dimensjoner. Det betyr at det er mer lavfrekvent lyd (fra trafikkstøy f.eks.) tilstede i en kirke enn det er i mindre rom. Gjennom oppveksten lærer vi oss hvordan lyd oppleves i et stort rom. Dette er et argument for at man bør bruke subwoofer når man lytter til musikk innspilt i store lokaler, uavhengig av om musikken som sådan inneholder typisk subwoofer-mat eller ikke. Selv et damekor innspilt i en kirke låter mye mer realistisk med en sub tilkoplet enn uten.

    Noe å tenke på, kanskje.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.675
    Antall liker
    4.123
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Interessant utredning Lydolf!
    Mulig jeg husker feil, men mener jeg ble anbefalt av Lyngdorf å la mic.stå i 90. derfor jeg skriver "er vel kalibrert".

    Jeg skriver også at JEG oppnådde best resultat med alle målinger i sweetspot. Jeg brukte bare focus innstillingene.
    Det skal også nevnes at forskjellene var marginale, men likte det best.
    Du skal ha kred. for din kunnskap.:)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Kjekt å se at det er liv i tråden igjen. Og fint å lese at du oppnår store forbedringer. Det går nok an å fintune litt mer etterhvert. Du kan i alle fall kose deg med bedre lyd til de nye høyttalerne kommer.

    Hos meg er det stillstand for tiden. Har ikke vært i Østerrike med bil på lenge. Og har liggende TDAI 2200 med RP og de "nye" Focal Mini Utopia som skal testes ut. Jeg har hatt 2200 uten RP i 10 år og fikk aldri til å bruke den digitale EQ'en. De to 2200 uten RP ble solgt i vår.
    Har prøvd en ekstern ERGO boks med Room Perfect innebygd, men ble ikke riktig i mitt system. Får god tid til å jobbe med anlegget når jeg denne gangen reiser med bil og får tatt med utstyret. Da blir det å lese gamle innlegg i tråden her for å få gode tips. Det anbefales også andre å gjøre. Har og en idé om å legge inn programvaren til Lyngdorf BW-1 og bruke på mine Focalbasser som faller alt for raskt av i bassen. De er raske og dynamiske, men går ikke dypt.

    Kom gjerne med mer erfaringer etterhvert, Costanza.

    Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Her skjedde ting fort. Tre innlegg mens jeg skrev mitt. Typisk Lyngdorf tråden. Mye svar på kort tid. Så lang pause. Skal sette meg inn i de kloke svarene senere.

    Ser i ettertid nå at det er lang tid mellom svarene. Når jeg sjekket hifisentralen i 12-tiden og så det var liv i vennetråden, var det Costanza76 som hadde siste. Ikke første gang det er skjedd.
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Som en kuriositet kan nevnes at i store rom som f.eks. kirkerom vil man få fremheving av lave frekvenser på grunn av rommets store dimensjoner. Det betyr at det er mer lavfrekvent lyd (fra trafikkstøy f.eks.) tilstede i en kirke enn det er i mindre rom. Gjennom oppveksten lærer vi oss hvordan lyd oppleves i et stort rom. Dette er et argument for at man bør bruke subwoofer når man lytter til musikk innspilt i store lokaler, uavhengig av om musikken som sådan inneholder typisk subwoofer-mat eller ikke. Selv et damekor innspilt i en kirke låter mye mer realistisk med en sub tilkoplet enn uten.

    Noe å tenke på, kanskje.
    Har tenkt i de baner, og tro/håper at Goldenear Triton, med sine aktive basser, og brukbart med membranareal, skal kunne gjøre nytten. Har så langt ikke sett noen savne Sub med dem i et to-kanalsoppsett. Har tro på dansk-amerikanske synergier her :)
     

    alghatar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.05.2014
    Innlegg
    389
    Antall liker
    132
    Torget vurderinger
    13
    Hei!

    Da kan jeg melde meg inn, Jeg kjøpte i går en TDAI2170 fra HFK Haugesund :D Er så utrolig fornøyd allerede! Den er driver et par CM6 S2. Har dere noen tips? Jeg leker på tanken med effekt trinnet, eller 2 subber. Hva er deres meninger? budsjettet for mer snacks er rundt 18.000, men det blir på nyåret. Kilde er en PC med brukbar USB kabel og Jitterbug.

    Mvh

    Chris
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen til den lille gruppen av Lyngdorf venner, alghatar. Du har nok gjort et godt valg med 2170. Alle muligheter ligger i alle fall åpne for å utvide kapasiteten på anlegget ditt etterhvert. Du besitter et produkt som klarer integrere sub(er) bedre enn de fleste andre merker. Bruk gjerne tid på å gå igjennom tidligere svar i denne gruppen. Da plukker du opp mange gode tips. Spesielt Lydolf sine innlegg.

    Jeg har brukt Crown K2 effektforsterker sammen med 2200 i mange år, og synes at det er en veldig god match. En kraftig,rask og støyfri forsterker som passer godt til Lyngdorf.Nylig ble det solgt to stk K2 til spottpris. Ellers er vel ferdige suber med innebygde forsterkere lettest å få tak i, og til overkommelige priser. 2170 tar seg av jobben med å en sømløs integrering.

    Har dere fått med dere at Lyngdorf kommer ut med nye høyttalere? Lanseres visstnok denne måneden, men ofte blir det forsinkelser.

    MH-2 satellitt høyttalere og BW-2 aktiv boundary woofer. Finish i enten sort blank eller matt hvit. Har ikke funnet noen priser enda. Håper at de ikke priser seg ut, for det er mange konkurrenter spesielt på bassfronten. Spesielt BW-2 kan være aktuelle for meg hvis de ikke er for dyre.

    Er omsider kommet ned til Østerrike. Ble uten bil denne gangen og. Men har fått sendt ned den "nye" 2200 med RP. Skulle hatt en annen 2200 og nå. Må få laget provisorisk 6 db passivt filter til diskantene på selvbygg høyttalerne. Mellomtonene faller av naturlig selv pga MTM, tror jeg. Skal i alle fall få til bra lyd selv om det ikke blir optimalt.

    Skal og få testet ut forskjellige bassløsninger med både dedikerte Focal 13" bilstereo subelementer og 13" vanlige kjappe elementer som ikke går for dypt. Får nå finne ut om RP henter fram mer dypbass.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?

    Hei haber.

    Jeg leste nettopp fort gjennom en tysk test av disse høyttalerne. Siden de bruker en AMT(riktig?) diskant med høy oppløsning, tror jeg en 2170 vil være helt super i toppen. Jeg har meget god erfaring selv med 2200 på høyoppløselige diskanter. Mine Mundorf AMT diskanter spiller med en oppløsning og fylde jeg ikke har hørt bedre fra andre høyttalere jeg har hørt. Er mye jeg ikke har hørt, men ville ikke byttet bort min diskant med B&W diamantdomer f.eks. Høyttalerne fikk en flott omtale. De har en klang på den litt lysere siden nevnes det. Er det livlig klang i stuen og veldig gjennomsiktig forsterker kan lyden kanskje bli litt for tynn og hard. Men Room Perfect fikser jo ofte slike ting.Det ble ikke nevnt om 267 verken er lett eller tung å drive, men vet ikke om det er behov for både 2170 og 2400 på to 15 cm basser. . Det er sikkert mulig å få lånt en forsterker hos Klubben, eller i alle fall få pengene igjen i tilfelle du ikke er fornøyd.

    En 2200 vil nok i alle fall ha nok krefter til å drive denne høyttaleren alene.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Hei

    Er det noen som har en formening om hvordan Lyngdorf vil passe til Elac høyttalere? Nærmere bestemt kombinasjonen TDAI 2170 /SDA 2400 og Elac FS 267?

    Hei haber.

    Jeg leste nettopp fort gjennom en tysk test av disse høyttalerne. Siden de bruker en AMT(riktig?) diskant med høy oppløsning, tror jeg en 2170 vil være helt super i toppen. Jeg har meget god erfaring selv med 2200 på høyoppløselige diskanter. Mine Mundorf AMT diskanter spiller med en oppløsning og fylde jeg ikke har hørt bedre fra andre høyttalere jeg har hørt. Er mye jeg ikke har hørt, men ville ikke byttet bort min diskant med B&W diamantdomer f.eks. Høyttalerne fikk en flott omtale. De har en klang på den litt lysere siden nevnes det. Er det livlig klang i stuen og veldig gjennomsiktig forsterker kan lyden kanskje bli litt for tynn og hard. Men Room Perfect fikser jo ofte slike ting.Det ble ikke nevnt om 267 verken er lett eller tung å drive, men vet ikke om det er behov for både 2170 og 2400 åp to 15 cm basser. . Det er sikkert mulig å få lånt en forsterker hos Klubben, eller i alle fall få pengene igjen i tilfelle du ikke er fornøyd.

    En 2200 vil nok i alle fall ha nok krefter til å drive denne høyttaleren alene.

    Hilsen Eirik.
    Hei Eirik

    Takk for utfyllende svar. Jeg har et par FS 267 (AMT diskant ja) og er veldig fornøyd med de, med Primare elektronikk. Har snust litt på Lyngdorf, litt fordi jeg har lyst til å prøve noe annet (har hatt diverse Primare i flere år nå), og ikke misnt pga room perfect. Har nå så vidt testet en TDAI 2170, og syntes det hørtes ganske bra ut, i alle fall på lavt/moderat volum. Men, opplevde det allikevel som at lyden ble litt tam når man dro på litt, og tenkte at den muligens er litt for svak (i forhold til Primare i32). Eller om det bare skyldes at man ikke er vant til lyden når rommet ikke "spiller" så mye med....

    Har en stue som er ganske livlig i den forstand at det er mye glass og gipsvegger, og syntes Lyngdorfen var mindre "hard" i lyden enn Primaren (uten at det er et kjempeproblem med den heller), og at room perfect gjorde en god jobb.

    Mvh
    Håkon
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du uansett har tenkt å skaffe deg suber, så er jo aktive mest aktuelle. Subene vil avlaste Elac høyttalerne mye, og effektkravet som er nødvendig for å drive dem. Da vil 2170 sikkert ha overskudd av krefter. Fordelen med 2170 merker du allerede nå i ditt lite optimale rom for musikklytting. Når den likevel får lyden til å bli bra, blir det en helt annen verden hvis du bruker gode subwoofere i tillegg som er sømløst intergrert. Den betydelige kapasiteten i bassen vil sikkert bidra til enda fyldigere og varmere lyd. Den nye BW-2 suben kan nok bli aktuell siden den kan deles høyt. Når Elacene deles høyere enn normalt, kan de også spille høyere. Men selv en normal deling på 80hz med vanlige subwoofere vil avlaste Elacene og 2170 mye. 2170 gir deg fleksibilitet som Primare og de fleste andre merkene ikke har.

    Eirik.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Har omsider fått spilt musikk og fått testet litt med 2200RP. Først prøvd på min brors gamle selvbygg høyttalere. Bassen fungerte helt topp hos han med mitt utstyr men hos meg kan jeg ikke plassere dem optimalt virker det som pga at mine store basskasser er i veien. Det er veldig tynn bass som jeg ikke er vant til med fra de høyttalerne. De står sikkert på en ugunstig plass. Men med RP ble det mye mer bass. Men et område i mellomtoneomrdet ble borte på noen plater. Tok en factory reset, og da ble ting i orden igjen. Kanskje gamle ting lagret fra tidligere eier som tullet det til?

    Angående mitt store system spiller bassene egentlig bra. Men det er veldig stor forskjell på bypass og RP. Med RP er lyden renere. Men også alt for slank i mine ører. Det er som å gå fra 15 tommere til 8 tommere på moderat nivå. Eller som en elektrostat høyttaler. Men jeg får mye mer fylde når jeg skruer opp lyden. Men synes at jeg må skru for mye opp for å få fylden som trenges. I bypass er tyngden og lydtrykket som to 13" på hver side skal være fra lavt nivå.. Mer resonanser er det klart, men rommet mitt funker veldig bra i bassen. Det er mer kjøtt på beinet i bypass på stemmer og instrumenter og skikkelig bunndrag. Jeg skal ta noen nye målinger i morgen. Leste igjennom innlegg tidligere i tråden, og der anbefaler guruen vår, Lydolf, å måle avstanden inni hjørnet til bassene. Jeg målte nå omtrent til frontveggen 70 cm fra hjørnet. Har heller ikke originalt mikrofonstativ her hjemme, så får ikke målt opp i hjørnet i taket. Bassene går dypere enn før synes jeg både i bypass og RP. Et spesielt orgelopptak jeg har går rimelig dypt hos meg nå. Otto Olsson Credo Symphoniacum. Proprius CD 9025. Et usedvanlig godt opptak. Skal prøve å legge inn filen til BW-1 og se om jeg klarer å få mer dypbass ut av høyttalerne og at RP korrigerer frekvensgangen.

    Har og kontakt med en kar om å kjøpe BW-1 basser. De skal i grunnen være store nok i mitt nye moderate musikkrom. Hvis jeg beholder toppseksjonen som jeg har nå, vil de dekke frekvensområdet mellom 100 og 300 hz på en bedre måte tror jeg. Men er litt betenkt hvis RP tar bort hele fylden fra 10 tommerne. Men BW-1 har jo fått gode tester til å spille både veldig oppløst, dynamisk og strekke seg ned mot 25 hz. W-210 er nok bassene jeg aller helst ville hatt, men de er ikke lette å få tak i. Har noen av dere hørt BW-1 under riktige forhold? Min DIY tid med for begrensete kunnskaper kan snart være forbi.

    En annen ting. Har noen av dere hørt hva prisen på den nye BW-2 vil bli?

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Romkorreksjon reduserer peaker i bassen som oppfattes som god bass.

    Etter RP korrigering bør man gjøre en bred heving av bassresponsen ellers blir det slankt.

    Target Curves
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips. Hans Erik.

    Jeg har tidligere gjort en enkel måling med lydtrykksmåler og testtoner. Men unntak av + 4 db ved 80 hz og - 5 db ved 125 hz, var frekvensgangen +- 2 db mellom 50 og 200 hz testtonene. Jeg var forberedt på en slankere lyd, men ikke så mye. Jeg har ikke kjempediper eller topper som mange sliter med. Trodde RP nettopp skulle fikse en så lineær frekvensgang som mulig. Men skal prøve å øke nivået. Har jo volumkontroller på min Crown K2.

    Før korrigeringen stilte jeg nivået litt høyere på bassene, slik Lyngdorf har anbefalt. Skal ta det litt ned før målingene i morgen. Da har jeg 6-7 db å gå på for fintrimming.

    Skrudde nå opp 3 db på K2en, og det gir jo mer fylde og kraft. Men det blir jo ikke lett å få til heving i bassen uten å få tilsvarende heving i overgangen til mellombassen? Er det der hacking av frekvenskurver kommer inn? Har jo ikke helt samme lyd nå med enkelt passivt filter i forhold til to stk 200 uteen RP. Men det går overraskende bra. Skulle hatt de gamle passive filterne tilgjengelige for deler. Nå har jeg nok mer av lyden som mange som ikke liker digitalforsterkere så godt. Klar, men litt tynn lyd. Er vant til varmere lyd fra 2200. I bypass er det mer varme, men også mer "grums" som ikke skal være der. Men får jeg bassområdet opp 2-3 db til hjelper det nok på. Er nok en tilvenningssak og. Men har en følelse av å ha litt såre ører nå. Savner mer naturlig varme. Prøver med 48 db filter og i morgen. Nå er det 24 db LR.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk tatt nyere målinger i går. Men på lavere nivå enn første gang, mest pga naboene under.

    Nå er avstanden til bassene målt til hjørnene. Til neste gang skal jeg kjøpe meg en laser avstandsmåler for mest mulig nøyaktig avstand.

    Nivået til bassene ble og stilt inn lavere enn mainkanalene. Motsatt av hva Lyngdorf anbefaler, men jeg ynes resultatet er bedre. Nå er det mye mindre forskjell mellom bypass og focus. Logisk nok pga lavere innstilt nivå, men forskjellen er opplevd mange db mer enn de 3 db jeg stilte lavere på K2en. Det er enda mer kraft og fylde i bypass, men mye renere lyd.

    Det er tidligere nevnt av rorres, tror jeg. At han synes 2200 uten RP spiller mer gjennomsiktig enn 2200 med RP som han brukte før. Det er ofte ikke lett å ta sånn rett ut av hukommelsen. Uten noe belegg for å si det, tror jeg 2200 i basis utgave har en kortere signalvei enn 2200 med RP. Med RP går vel alt signalet igjennom RP modulen, selv når man kjører bypass. Men det er jo mulig at signalet til RP utgavene ikke går igjennom DSP modulene som den gamle modellen har, og at signalveien er like lang likevel. Kan dette være grunnen til at Millennium aldri ble utstyrt med RP? Den forsterkeren skal jo være opp et par hakk i gjennomsiktighet i forhold til 2200, i følge folk som har gått fra 2200 til Millennium. Bruker man bare en forsterker vil etter min erfaring 2200 være litt mer stresset i lyden hvis den må jobbe litt hardere enn den liker. Hadde jeg hatt en høyttaller som bare ble spilt på fulltone kunne jeg godt tenkt meg en MK3 utgave av Millennium siden prisene i alle fall var ganske lave en stund. Nå er forresten Millennium gått ut av produksjon.

    Det begynner å spille bra i bassen hos meg nå. Jeg tror at jeg dropper BW-1. Tipper at RP gjør at lyden vil bli for slank. Selv de store kassene heller mot en slankere og renere gjengivelse. Nå har jeg mulighet til å trykke på bypass når jeg vil ha mer tyngde og fylde spesielt i bassen. Det går ikke med BW-1. Det er noe av grunnen til at jeg liker stort areal i bassen. Det blir ofte en fylde og rundhet i spesielt bassgitarene som jeg synes er mer naturlig. En tidligere nabo som bodde under meg i mitt tidligere hus spilte bass. Jeg husker at lyden bassforsterkeren hans fylte stuen hans med en uanstrengt rundhet og tyngde selv på lave volumer. Sånn jeg ofte opplever i mindre konsertlokaler i Stavanger. Vel og merke med rette lydmann. Jeg har mer av denne følelsen av bassgjengivelsen i bassen hos meg i bypass enn i focus eller global. Målet mitt vil nå være å få laget targetkurver som får fram fylden og kraften i bypass og renheten i RP.

    Jeg har bedre perspektiv og kanalseparasjon nå. Også i bypass. Trolig er delayinnstillingene mer korrekte. Er overrasket hvor godt toppseksjonen også spiller. De to 6.5 tommerne er i såkalt mellomtone-diskant mellomtone konfigurasjon. I følge han som bygde høyttalerne faller mellomtonene av av seg selv litt over 2K hz. Det gir en fin og åpen gjengivelse. Har ikke spilt høyt enda, men skal prøve et par kritiske opptak. De passive filterne er i Stavanger, med mange Mundorf kondensatorer. så jeg fant noen gamle Ero kondensatorer som jeg bruker. 6.4 mF til diskanten som en kombinasjon av parallellkobling av flere små. Fungerer overraskende bra. Den lyden jeg har nå kan jeg leve veldig godt med.

    Reiser til Stavanger igjen i morgen. Skal prøve neste gang jeg er her nede å få i gang måleutstyret jeg har. Sikkert en fordel å etterprøve hva RP gjør i de forskjellige innstillingene. Og det å få laget et par kurver som gjør at jeg kan få strukket frekvensgangen nedover på 20 tallet. Har nå et realistisk håp om å bli godt fornøyd med lyden.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Det er lenge siden jeg har kost meg med å høre musikk som de siste par dagene. Så det har vært en sjelden opptur på lydfronten.

    Akkurat nå deler jeg på 200 hz. 24 db LR. Delingen gjøres inni 2200en. Min Crown K2 har ingen DSP. Den har heller ingen vifter og er helt tyst.

    Nå presterte jeg å ta feil av hjemturen. Makan til tabbe. Trodde jeg skulle reise tilbake 16.jan. Togbilletten til Zürich er og kjøpt til 16. Og så skulle jeg ha dratt i dag. Og enkeltturer med KLM og SAS koster like mye i neste uke som en USA tur, f.eks. Ser ut til å bli retur fra München på onsdag. Heldigvis har jeg ingen viktige jobber som venter, så får ta det med et smil. Får i alle fall to dager til med kona og noe tid til anlegget når hun jobber. Skal teste ut 48 db deling og. Det kan nok rense litt ugunstige toner vekk fra 13 tommerne over delefrekvensen. Det er vinter her nede så skal nok få hørt mye musikk.

    Eirik.
     

    Dansker

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Hej.

    Jeg har mulighed for at afprøve Lyngdorf TDAI 2170.

    Men har et spørgsmål omkring room correction.

    Giver det mening at bruge en ekstern DAC, hvis jeg også vil bruge Room Correction, eller kan man overhovedet det ?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Hej.

    Jeg har mulighed for at afprøve Lyngdorf TDAI 2170.

    Men har et spørgsmål omkring room correction.

    Giver det mening at bruge en ekstern DAC, hvis jeg også vil bruge Room Correction, eller kan man overhovedet det ?
    Hei.

    Den innebygde DACen i 2170 er av høy kvalitet, og brukes en ekstern DAC blir det uansett en tur gjennom 2170 sin DAC. Prøv i alle fall først den integrerte.

    Skal du bruke forsterkeren full range, eller med en sub eller to? Da er det viktig å sette inn riktig tidsforsinkelse. Se gjerne gjennom noen av de foregående sidene for å finne gode tips.

    Eirik.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde en god ekstern DAC jeg hadde fra før på TDAI2170, men med den så ble det så latterlig lavt db-nivå. Tror den målte nærmere -10db på rca/phono inngangen, de digitale inngangene på TDAI2170 er faktisk svært gode så det er ingen grunn til å ikke bruke de er min erfaring.
     

    Dansker

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Jeg skal kun bruge den som Stereo setup.

    Leger lidt med nogle forskelige setups og har derfor lånt lidt af hvert til afprøving.

    Har en anden Nu prime Ekstern DAC 10.

    Kilde er Fortrinsvis Bluesound Node 2 med Tidal streaming.

    Jeg hører i øjeblikket Nu Prime DAC 10 + Nu Prime STA9

    Afventer at låne Nu Prime ST10.

    Men vil så afprøve Lyngdorf 2170, er noget nysgerrig på det room correction.

    Min stue er klart ikke den mest optimeret for Audio. L Formet rum med trægulv og beton vægge samt store vinduer.
     

    Dansker

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2016
    Innlegg
    17
    Antall liker
    0
    Afprøvet den lidt nu.

    Mine Højtalere er Tannoy XT8F.

    Lytterummet er som sagt temmeligt skidt.

    Første indtryk uden brug af room correction og kun med 2170 Interne DAC sat i neutral mode. Kilde Bluesound Node 2 Tidal Hifi via Coax.

    Umiddelbar bedømelse.

    Lyngdorf 2170 > Nuprime STA9 & DAC 10.

    Bass er meget mere stram. Ved ikke hvordan man beskriver det men den er meget mere kontant også med diskant i forhold til Nu prime setup.

    Kan også være det er lidt Placebo. Men syntes om den so far.

    Skal teste lidt videre vil afprøve med room correction, samt også prøve at sætte den Eksterne DAC 10 på.

    Også et enkelt spørgsmål i forhold til mine Gulv højtalere Tannoy XT8F, kan se at nogle har skrevet at Lyngdorf 2170 den ikke helt egner sig til gulv højtalere. Men syntes da so far at den gør det ok. Skal siges at jeg nok meget sjældent vil spille rigtigt højt da jeg har naboer at tage hensyn til.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Er det noen som har hørt noe vedr oppdatering av tdai2170 som tillater rendering av MQA filer?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Steinway Lyngdorf har jo god erfaring med hjemmekinoer i mangemillion klassen. Så er nok der prosessoren har hentet teknologien fra i de nye produktene. Er det etterspørsel etter et slikt produkt? Finnes det mange seriøse konkurrenter? Er dette en prosessor som kan forandres til et 4-5 veis aktivt delefilter i tillegg? Lyngdorf tviholder enda på uttalelsen om at Room Perfect er verdens mest avanserte romkorreksjon, selv om noen franskmenn lager produkter som sikkert er et par klasser bedre på området.

    Enten er det rimelig beskjedne produkter eller skikkelig kostbare ting de holder på med. Jeg mener enda at det burde finnes en ren fulldigital forsterker av 2170 til lavere pris for flerveis systemer eller hjemmekino.

    Det er ikke overraskende at MH-2 og BW-2 ikke er omtalt på Hifi Klubbens nettsider. Det er som regel alltid forsinkelser når Lyngdorf lanserer et nytt produkt. Jeg er spent på hvilket prisnivå de legger seg på.

    Eirik.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Kan ikke brukes som delefilter. Spurte Lyngdorf om det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ikke for å kverulere, men hva er det som gjør Trinnov bedre enn RoomPerfect? Jeg har elsket RoomPerfect både i Lyngdorf og McIntosh produkter, men har aldri fått til andre systemer som feks Audyssey. Har aldri prøvd Trinnov.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Trinnov eller JBL Synthesis som vel er den varianten som selges flest av har alle fall suverent beste lyd på IES. Fikk høre demo med både Lyngdorf og JBL Synthesis full pakke. Lyngdorf MP50 er forøvrig ikke veldig dyr Synthesis 75 med 32 kanaler koster det 3 dobbelte !
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare refererer til uttalelser fra andre som har testet f.eks Trinnov. Lexicon er en del av Harman konsernet som JBL også tilhører. De har lang erfaring og har vel vært brukt av profesjonelle lydmenn i en årrekke. Ble fortalt for sikkert 20 år siden av erfarne lydfolk at Lexicon hadde prosessorer som kostet mange hundre tusen den gang. Kan godt tenke meg til at JBL har fått hjelp fra andre i konsernet.

    Room Perfect er vel ikke blitt oppdatert etter rundt 10 år på merkedet. Kanskje var dette det beste som fantes da RP ble lansert, men synes at de kan tone ned denne uttalelsen. De har i alle fall fått mange flere konkurrenter etterhvert. Jeg har gode erfaringer etter endelig å ha skaffet meg 2200 med RP og tenker at dette burde jeg ha anskaffet for lenge siden. Inniblant så har jo mange skrevet om merkelige effekter av RP. Jeg har ikke lagt merke til noe av dette selv. Det er og blitt nevnt at RP og kanskje romkorreksjon virker best når lydrommet fungerer bra i utgangspunktet. Det synes jeg er tilfellet hos meg i mitt lille lytterom. Men erfarer at RP lager en veldig slank bass hvis nivået på bassen er likt som mellomtonene før målinger foretas. Jeg måtte redusere nivået på bassforsterkeren for å få nok tyngde i bassen med Room Perfect i fokus posisjon.

    Jeg ser fram til å bli bedre kjent med Room Perfect i tiden som kommer.
     
    Sist redigert:

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Med RP kan bassen på Focus-plass virke litt slank. Jeg har kommet til at det i stor grad skyldes meg selv og det jeg har vært vant til. Hvis jeg ønsker at rockelåter skal få sofaen til å riste så setter jeg 2200 til Global og skrur opp. Slike innspillinger (jeg er nøye med å unngå loudness war-befengte utgivelser) er jo kunstige uansett, så om jeg fikler med klangbalansen, så gjør det lite. Med kunstige mener jeg at mange av instrumentklangene er født som elektriske spenninger, de eksisterer ikke uten at elektronikk er involvert, i motsetning til mekaniske musikkinstrumenter (gitar, klaver, violin osv).

    For mekaniske instrumenter har vi en klangreferanse fra konserter. Er man glad i slik musikk vil man normalt sette pris på opptak som i størst mulig grad formidler live-opplevelsen. Slik musikk er gjerne tatt opp i store rom der de rom-modi vi gjerne sliter med i stuen ikke er noen problemstilling av betydning.

    Når RP forsøker å gi oss en opplevelse der rom-modi innflytelsen er kraftig redusert, så kan det utfordre vår opplevelse av lyden i vår egen stue. Lyden (klangbalansen) av stemmer fra personer som fysisk er tilstede i rommet vil f.eks. lyde annerledes enn klangbalansen RP tilveiebringer. Et tilløp til kognitiv dissonans?

    Systemer som Trinnov og RP kalles gjerne for romkorreksjonssystemer. Det hadde nok vært bedre å kalle dem for romkompensasjonssystemer, det beskriver bedre hva de prøver å få til.

    Når man føler at det er tid for en liten rekalibrering av sitt Lyngdorf system, vil jeg oppfordre alle til å eksperimentere med å inkludere målinger nær vegger, gulv og tak. I brukerveiledningen for 2170 anbefaler Lyngdorf å unngå målinger nær vegger og tak i begynnelsen, for så å inkludere dem mot slutten av målesekvensen.

    Vi inkluderer alltid en måling tatt oppe i hjørnet som dannes av bakvegg (bak lytteposisjon), sidevegg og tak, gjerne som den første etter Focus-målingen.

    De mest forstyrrende rom-modi er de aksiale (lengde, bredde, høyde), og ved å måle oppunder taket i hjørnet får man tak i dem alle på en gang. Resultatet av å inkludere slike målinger er hos oss at bassen oppleves som noe mer impulsvillig (av og til referert til som "raskere bass").

    Vi har hjemme hos oss en forkjærlighet for klassisk musikk, med vekt på tidlig-musikk og barokkmusikk. Dette er musikk som ofte spilles inn av entusiastselskaper som legger mye vekt på å formidle akustikken i opplevelsen. Skal denne komme tydeligst mulig frem er det viktig at begrensninger i impulsvilligheten ligger hos musikken selv og at musikkanlegget ikke blir festbremsen. Da er det også fint at høyttalerne har en god off-axis response (så rundtstrålende som mulig og mest mulig lik direktelyden selv) slik at refleksjoner fra rommets vegger spiller med musikken og ikke prøver å motarbeide den, men det er vel en annen historie.

    Våre 802D har faktisk ganske gode egenskaper på dette området pga kevlar i mellomtonen og transmisjonslinjen i diskanten (den lille fuglen er åpen bak). Ikke rart klangbalansen vekker begeistring, spesielt blant kvinner, faktisk.
     
    Sist redigert:

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.781
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    2
    Spennende produkt dette ja.
    Er det muligheter for fremtidige oppgraderinger på denne tro...?
    Skal man legge såpass med penger på bordet for en prosessor så bør den jammen kunne oppgraderes når det kommer nye funksjoner/formater på banen!
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    141
    Som jeg skrev litt om i #1035 så kan Lyngdorf få bassen til å virke litt slank i mange stuer. Jeg fikk lyst til å studere fenomenet litt nærmere og har funnet ut følgende: RoomPerfect reduserer innflytelsen av rom-modi (jfr. #1035), men den gjør også noe med room-gain.

    I en vanlig stue vil vi oppleve en bassforsterkning som følge av at absorbentene i rommet (møbler, bøker, tepper, gardiner) ikke er så veldig effektive ved lave frekvenser, akustisk sett. Denne bassforsterkningen kalles room-gain og vi er alle vokst opp med fenomenet. Derfor ser vi på dette som en naturlig del av det å høre lyd i et (ikke altfor stort) rom. Hvis man da tilstreber en flat frekvensrespons for sine høyttalere i rommet så vil det høres altfor bassfattig ut, og stort sett med en bortimot skingrende diskant. Absolutt ingen vinner!

    Flat frekvensrespons er noe høyttalere bør oppvise i ekkofrie-rom (anechoic chambers) og ikke andre steder.

    RoomPerfect måler lydtrykket i Focus-posisjon, som vanligvis er mer eller mindre på høyttalerens akse (on-axis). Denne frekvensresponsfunksjonen vil ikke være flat. Den vil være preget av rom-modi (stående bølger), room-gain og naturligvis ujevnheter i høyttaler-responsen selv. Problemet blir da å finne hva som skyldes hva.

    Til det ber RoomPerfect om at man gjør en rekke målinger rundt omkring i rommet (på forsiden av høyttalerne). På den måten håper man å identifisere hva som skyldes rom-modi og refleksjoner på den ene siden og hva som skyldes høyttaleren på den annen.

    Hvis favorittposisjonen tilfeldigvis befinner seg i et maks-område for en av de stående bølgene (eller pga konstruktiv interferens av refleksjon) kan RoomPerfect dempe litt på lyden her. Befinner man seg i et minimumsområde (eller utslukning pga destruktiv interferens) må det forbli urørt. Heldigvis er ikke en notch så forstyrrende, maksima derimot kan være svært hørbare.

    Bor man i en stue med lav grad av absorpsjon ved lave frekvenser kan bassen fort bli i meste laget pga room-gain og stående bølger. Dette har man antakelig vent seg til og man synes nok at sånn bør det være.

    RoomPerfect ønsker ikke å endre dine høyttaleres klangkarakter, du kjøpte dem antakelig fordi du likte dem. RoomPerfect er mest opptatt av å redusere rommets uønskede innflytelse på lyden av ditt musikkanlegg. Dette gjøres ved å regne ut en målkurve (target curve) som angir hvor mye det skal korrigeres og ved hvilken frekvens. Denne kurven tar hensyn til nedre grensefrekvens for høyttaleren med tilhørende helning på frekvensresponskurven, følsomheten, direktivitetsindex, øvre grensefrekvens for diskanten og slike ting.

    Som en del av målingene gjør RoomPerfect også en estimering av room-gain. Det gjøres ved å sammenlikne målte nivåer ved lave frekvenser med nivået ved omkring 500Hz. Ved 500Hz er det rimelig å anta at room-gain ikke forekommer, det er derfor et greit referansenivå.

    International Electrotechnical Commitee (IEC) har en standard som heter IEC 268-13 som beskriver et "gjennomsnittlig oppholdsrom" (an average living room) i akustisk henseende. For den snekkerinteresserte kan det opplyses at IEC-rommet er rektangulært (skoeskeformet) med dimensjonene 5 × 6 × 2,4 [m] og med en etterklangstid på 0,4 sekunder for midlere og høyere frekvenser.

    RoomPerfect bruker data fra dette rommet som referanse hva room-gain angår. Og så skjer følgende:

    · Dersom målingene i din stue gir høyere verdier for room-gain enn IEC-rommet gir, blir målkurven (target curve) justert ned slik at ditt elektronisk justerte room-gain blir som i IEC-rommet.

    · Dersom målingene i din stue gir lavere verdier for room-gain enn IEC-rommet gir, blir målkurven (target curve) justert opp slik at ditt elektronisk justerte room-gain blir som i IEC-rommet.

    Ut i fra dette er det kanskje lettere å forstå hvorfor resultatet kan komme til å fremstå som litt bassfattig hjemme i egen stue (vanens makt?) og at noen kan komme til å oppleve noe av det motsatte, litt avhengig av graden av rom-modi korreksjon.

    Men, husk at tilvenning hjelper godt. Det meste sitter ofte inni hodet.
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jfr innnlegget over, vedr bassopplevelse. Jeg har hatt TDAI 2170 på test hjemme, både med og uten SDA 2400. Jeg hadde helt klart opplevelsen av MER bass med romkorreksjon, både i forhold til TDAI 2170 i "bypass" og min egen Primare I32. Mest markant var dette med Focus innstillingen, hvor jeg syntes det ble for mye av det gode. Foretrakk helt klart Global innstillingen.

    Det ga forresten helt klart best resultat alt i alt med TDAI 2170 brukt som forforsterker sammen med SDA 2400, fremfor TDAI 2170 alene, men det er vel neppe noen overraskelse :).

    Ellers må jeg si at jeg likte Lyngdorf settet, men valgte allikevel å sende det i retur da jeg er usikker på om jeg ble helt overbevist. Må dog si at jeg vakler mye, og er usikker på om det var rett avgjørelse :confused:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jfr innnlegget over, vedr bassopplevelse. Jeg har hatt TDAI 2170 på test hjemme, både med og uten SDA 2400. Jeg hadde helt klart opplevelsen av MER bass med romkorreksjon, både i forhold til TDAI 2170 i "bypass" og min egen Primare I32. Mest markant var dette med Focus innstillingen, hvor jeg syntes det ble for mye av det gode. Foretrakk helt klart Global innstillingen.

    Det ga forresten helt klart best resultat alt i alt med TDAI 2170 brukt som forforsterker sammen med SDA 2400, fremfor TDAI 2170 alene, men det er vel neppe noen overraskelse :).

    Ellers må jeg si at jeg likte Lyngdorf settet, men valgte allikevel å sende det i retur da jeg er usikker på om jeg ble helt overbevist. Må dog si at jeg vakler mye, og er usikker på om det var rett avgjørelse :confused:
    Hei, hvilken utgang brukte du for å koble til sda2400?
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jfr innnlegget over, vedr bassopplevelse. Jeg har hatt TDAI 2170 på test hjemme, både med og uten SDA 2400. Jeg hadde helt klart opplevelsen av MER bass med romkorreksjon, både i forhold til TDAI 2170 i "bypass" og min egen Primare I32. Mest markant var dette med Focus innstillingen, hvor jeg syntes det ble for mye av det gode. Foretrakk helt klart Global innstillingen.

    Det ga forresten helt klart best resultat alt i alt med TDAI 2170 brukt som forforsterker sammen med SDA 2400, fremfor TDAI 2170 alene, men det er vel neppe noen overraskelse :).

    Ellers må jeg si at jeg likte Lyngdorf settet, men valgte allikevel å sende det i retur da jeg er usikker på om jeg ble helt overbevist. Må dog si at jeg vakler mye, og er usikker på om det var rett avgjørelse :confused:
    Hei, hvilken utgang brukte du for å koble til sda2400?
    Digital coax.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn