Hører vi forskjell på HI-FI?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.757
    Antall liker
    7.942
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men musikksmak spiller vel også inn her?

    Hører man i hovedsak på musikk som har få eller ingen naturlige instrumenter feks listepop, dubstep eller trance, så har man ingen klar referanse til hvordan lyden burde høres ut. Er man derimot glad i musikk med trompet, skarptromme, saksofon, etc, så har man en klar formening om hvordan instrumentet låter live.
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men musikksmak spiller vel også inn her?

    Hører man i hovedsak på musikk som har få eller ingen naturlige instrumenter feks listepop, dubstep eller trance, så har man ingen klar referanse til hvordan lyden burde høres ut. Er man derimot glad i musikk med trompet, skarptromme, saksofon, etc, så har man en klar formening om hvordan instrumentet låter live.
    Helt enig at musikksmak klart spiller inn når det gjelder forventningene fra et anlegg! Idealene endrer seg i takt med musikkstil.

    Nå har jeg noen kjenninger som er utøvende musikere innen electronica, og min erfaring med dem er at de er meget oppgående på lyd. De har rimelig god kontroll på hva de skal ha og hvordan det skal låte og kan være like krevende å jobbe med som musikere fra musikkonservatoriet. Daft Punk er jo kjent i bransjen for å være helt sinnsykt nøye på hvordan lyden skal være. Så jeg tror det kommer an på, egentlig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.757
    Antall liker
    7.942
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Vet ikke om det er nevnt tidligere, men musikksmak spiller vel også inn her?

    Hører man i hovedsak på musikk som har få eller ingen naturlige instrumenter feks listepop, dubstep eller trance, så har man ingen klar referanse til hvordan lyden burde høres ut. Er man derimot glad i musikk med trompet, skarptromme, saksofon, etc, så har man en klar formening om hvordan instrumentet låter live.
    Helt enig at musikksmak klart spiller inn når det gjelder forventningene fra et anlegg! Idealene endrer seg i takt med musikkstil.

    Nå har jeg noen kjenninger som er utøvende musikere innen electronica, og min erfaring med dem er at de er meget oppgående på lyd. De har rimelig god kontroll på hva de skal ha og hvordan det skal låte og kan være like krevende å jobbe med som musikere fra musikkonservatoriet. Daft Punk er jo kjent i bransjen for å være helt sinnsykt nøye på hvordan lyden skal være. Så jeg tror det kommer an på, egentlig.
    Det er jeg enig i.

    Skjønner at artistene selv kan være veldig nøye på sounden, men som lytter/bruker av musikken vet man ikke 100% hvordan lyden artisten hørte når han laget låta, derfor tror jeg det kan være noe vanskeligere å høre forskjell på anlegg med slik musikk
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    .. derfor tror jeg det kan være noe vanskeligere å høre forskjell på anlegg med slik musikk
    Egentlig ikke, viser det seg.
    Skal du spille fx JuniorB så skal jeg love deg at forskjelller i dypbassen kommer frem.

    Men Panda Dub og Kanka i forhold til barokk krever forskjellige ting.
    For eksempel så er det ikke like viktig at overtonene fra en fiolin høres fine og riktige ut hvis en hører på elektronisk musikk.
    Så er det jo noen slike som meg, som skal ha begge deler, de er litt verre å tilfredsstille.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.176
    Antall liker
    4.370
    Torget vurderinger
    1
    ^ Poenget er kanskje ikke at det evt skulle være vanskeligere å høre forskjell på anlegg med syntetisk/elektronisk/produsert lyd kontra «naturlig»/akustisk lyd, men at det ikke er noen meningsfull referanse for hva som låter «riktig». Det skal heller ikke mye «lydproduksjon» til før «riktig» begynner å bli flytende.

    Selv for minimalistiske innspillinger med kun akustiske instrumenter uten forsterking, enkle mikrofonoppsett (hva er «riktig» mikrofon valg og oppsett?) og minimalt med kluss i miksing og mastering/produksjon, kan «låter riktig» være et vagt begrep/konsept. Som lyttere så vet vi ikke hvordan det låt under innspillingen eller hvordan mikrofonvalg, oppsett og øvrig innspillingsteknikk endret på den opprinnelige akustiske framføringa. Slike innspillinger har dog ofte en «autentisitet» (naturlig bakgrunnstøy, akustisk «atmosfære») som gjør lett å tro på illusjonen. Et paradoks er at når det blir lettere å tro på illusjonen på grunn av «autentisiteten», så kan det hende at lytteren også aksepterer større avvik i reproduksjonen, spesielt dersom lytteren ikke umiddelbart kan sammenlikne med en «riktig» reproduksjon. Dersom minimalismen også gjelder musikken (hifi-jazz-trio), så er det fort gjort at feil og skavanker i reproduksjonen ikke blir utløst av lydmaterialet.

    Poenget tror jeg er at en subjektiv evaluering av «riktig» er sen svært krevende og feilbefengt øvelse. «Uriktig» er muligens en annen diskusjon og potensielt sett mye enklere (mer åpenbart).

    mvh
    KJ
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
     
    Sist redigert:

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
    Gode poeng. Følelser er en viktig operator oppi dette her. Og i den ligger det en opplært oppfatning av hva som får frem foten på musikk. Dette er noe som er i aller høyeste grad en effekt av hva man hører på, hvilken generasjon man tilhører også videre. Men å definere hva som er "riktig" er utelukkende basert på forventninger, smak og stil. Å si at noe er "troverdig" kan kanskje være lettere å bli enige om, men ikke alle typer musikk søker komplett troverdighet. Målet er som oftest at man skal like det man hører. Stil og lydidealer er bundet til hverandre.

    For å sette det i perspektiv (og kanskje stigmatisere litt): Hvis du går å tenker "dagens musikk er jo bare søppel -- det jeg hørte på når jeg var ung derimot det var fantastisk", så er det stor sannsynlighet for at du liker å høre på dette på anlegget ditt i dag. Var foreldregenerasjonen like begeistret for musikken ungdommen hørte på? Stor sannsynlighet at svaret var nei. --- Ekstrapolert frem i tid, så er det stor sjangs for at det musikkuttrykket som vi har i dag, blir "olden golden" i fremtiden som vi kommer til å mimre tilbake til ungdommen med. Hvem vet på hva slags type anlegg. Dagens anlegg låter ikke likt som på 80-tallet. Det vil det ikke gjøre i 2040-tallet heller.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.176
    Antall liker
    4.370
    Torget vurderinger
    1
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
    God musikk låter bra selv om det låter dritt :cool: Med unntak av noen få og «kilne» (spesielt krevende) innspillinger, så er det for min del sjeldent at en dårlig reproduksjon av musikkhermetikken klarer å komme i veien for min egen nytelse av musikken (forutsatt at jeg fra før liker musikken). Måten jeg kobler jeg til musikken er ofte nesten (men ikke helt) uavhengig av kvaliteten i reproduksjonen. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke verdsetter eller har betalingsvilje for høy kvalitet i reproduksjonen, og jeg verdsetter også en del andre aspekter av husalteret, f.eks. gjennomtenkt design (både visuelt, mekanisk, elektrisk osv), byggekvalitet, finish og andre kjente ting som trigger betalingsvilje. Høy kvalitet i reproduksjonen er også veldig befordrende når jeg skal «oppdage» «ny» musikk, spesielt dersom det er musikk/musikkproduksjoner som krever en del tilvenning, musikk som «folk flest» gjerne opplever som direkte bråkete.

    mvh
    KJ
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
    Hvis en ser det enda litt lenger så kan en tildels si at for endel her inne , så er det "PA" som gjelder. Dette da vi drar i hus svære basser og høyttalere, det skal høres ut som en live konsert, med headroom...;). En toveis høyttaler med en 6,5 tommer og papir diskant alene gir ikke nok for mange. Da er det vel slik at teknikken , og ikke musikken, er pådriveren etter utstyr, diy og kunnskapshunger her inne? Takket være at vi er relativt velstående kan vi koste på oss svære dippedutter. Men er det slik at vi blir noe større musikk elskere av dette ? Usikker. Når det å få det til å låte troverdig gjerne samfaller med et investering på mange 100000 kroner da vet jeg ikke om hobbyen er like sunn bestandig... At forskjellene er der er bra, og skal være slik. For egen del har jeg hatt gode opplevelser med ting som kostet marginalt og som der og da opplevdes magisk.

    Så ja, forskjeller vil jeg si det er. Hvor mye vi ønsker å tilføre musikken selv med korrigeringer osv er individuellt. Og det er ingen fasit. Det vi hører er som oftes kun en blke kopi av det autentiske i det rommet hvor musikken ble spilt. Uansett hvor mange penger vi bruker. Hifi er bedrag, hvor graden er avhengig av hvor stor tro vi har på at vi IKKE blir bedratt... :cool:
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.757
    Antall liker
    7.942
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    .. derfor tror jeg det kan være noe vanskeligere å høre forskjell på anlegg med slik musikk
    Egentlig ikke, viser det seg.
    Skal du spille fx JuniorB så skal jeg love deg at forskjelller i dypbassen kommer frem.

    Men Panda Dub og Kanka i forhold til barokk krever forskjellige ting.
    For eksempel så er det ikke like viktig at overtonene fra en fiolin høres fine og riktige ut hvis en hører på elektronisk musikk.
    Så er det jo noen slike som meg, som skal ha begge deler, de er litt verre å tilfredsstille.
    Ser jeg har formulert meg litt dårlig, er ikke vanskelig å høre forskjell på en låt spilt på en lite anlegg og et større med mer membranareal.
    Tenkte vel egentlig mest på at elektronisk musikk er litt mer tilgivende på rimeligere utstyr, gitt at man har nok forsterkerkraft og elementer i mellomklassen som kan levere i det frekvensområdet som musikken krever.

    Selvfølgelig vil ikke lyden som kommer ut være identisk, men siden lytteren ikke vet 100% hvordan tonene hørtes ut hos artisten så er det lytterens opplevelse av musikken som teller. Om det da låter noe forskjellig fra artistens innspilling i studio/gutterommet, så tror ikke jeg det går særlig utover musikkgleden til lytteren :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.573
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    ^ Poenget er kanskje ikke at det evt skulle være vanskeligere å høre forskjell på anlegg med syntetisk/elektronisk/produsert lyd kontra «naturlig»/akustisk lyd, men at det ikke er noen meningsfull referanse for hva som låter «riktig». Det skal heller ikke mye «lydproduksjon» til før «riktig» begynner å bli flytende.

    Selv for minimalistiske innspillinger med kun akustiske instrumenter uten forsterking, enkle mikrofonoppsett (hva er «riktig» mikrofon valg og oppsett?) og minimalt med kluss i miksing og mastering/produksjon, kan «låter riktig» være et vagt begrep/konsept. Som lyttere så vet vi ikke hvordan det låt under innspillingen eller hvordan mikrofonvalg, oppsett og øvrig innspillingsteknikk endret på den opprinnelige akustiske framføringa. Slike innspillinger har dog ofte en «autentisitet» (naturlig bakgrunnstøy, akustisk «atmosfære») som gjør lett å tro på illusjonen. Et paradoks er at når det blir lettere å tro på illusjonen på grunn av «autentisiteten», så kan det hende at lytteren også aksepterer større avvik i reproduksjonen, spesielt dersom lytteren ikke umiddelbart kan sammenlikne med en «riktig» reproduksjon. Dersom minimalismen også gjelder musikken (hifi-jazz-trio), så er det fort gjort at feil og skavanker i reproduksjonen ikke blir utløst av lydmaterialet.

    Poenget tror jeg er at en subjektiv evaluering av «riktig» er sen svært krevende og feilbefengt øvelse. «Uriktig» er muligens en annen diskusjon og potensielt sett mye enklere (mer åpenbart).
    Det hele forvirres ytterligere ved at akustiske instrumenter også låter forskjellig. Med andre ord vet du ikke hvordan pianoet eller gitaren høres ut (jeg har vært gjennom innkjøp av begge). Så om du synes lyden mangler noe i mellomtonen kan det faktisk komme av at pianoet var litt tamt der, og du ikke ville valgt det pianoet om du skulle kjøpe et. Kanskje pianisten likte det av andre grunner, eller nettopp derfor?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    ^ Poenget er kanskje ikke at det evt skulle være vanskeligere å høre forskjell på anlegg med syntetisk/elektronisk/produsert lyd kontra «naturlig»/akustisk lyd, men at det ikke er noen meningsfull referanse for hva som låter «riktig». Det skal heller ikke mye «lydproduksjon» til før «riktig» begynner å bli flytende.

    Selv for minimalistiske innspillinger med kun akustiske instrumenter uten forsterking, enkle mikrofonoppsett (hva er «riktig» mikrofon valg og oppsett?) og minimalt med kluss i miksing og mastering/produksjon, kan «låter riktig» være et vagt begrep/konsept. Som lyttere så vet vi ikke hvordan det låt under innspillingen eller hvordan mikrofonvalg, oppsett og øvrig innspillingsteknikk endret på den opprinnelige akustiske framføringa. Slike innspillinger har dog ofte en «autentisitet» (naturlig bakgrunnstøy, akustisk «atmosfære») som gjør lett å tro på illusjonen. Et paradoks er at når det blir lettere å tro på illusjonen på grunn av «autentisiteten», så kan det hende at lytteren også aksepterer større avvik i reproduksjonen, spesielt dersom lytteren ikke umiddelbart kan sammenlikne med en «riktig» reproduksjon. Dersom minimalismen også gjelder musikken (hifi-jazz-trio), så er det fort gjort at feil og skavanker i reproduksjonen ikke blir utløst av lydmaterialet.

    Poenget tror jeg er at en subjektiv evaluering av «riktig» er sen svært krevende og feilbefengt øvelse. «Uriktig» er muligens en annen diskusjon og potensielt sett mye enklere (mer åpenbart).
    Det hele forvirres ytterligere ved at akustiske instrumenter også låter forskjellig. Med andre ord vet du ikke hvordan pianoet eller gitaren høres ut (jeg har vært gjennom innkjøp av begge). Så om du synes lyden mangler noe i mellomtonen kan det faktisk komme av at pianoet var litt tamt der, og du ikke ville valgt det pianoet om du skulle kjøpe et. Kanskje pianisten likte det av andre grunner, eller nettopp derfor?
    Sådan en omgang forvrøvlet BS, du er ikke et sekund i tvivl når det begynder at blive rigtigt , mennesker lyder også forskelligt ,men du er ikke tvivl når det er et rigtig menneske der står overfor dig, og ikke en halvdårlig gengivelse, sådan er det også med akustiske instrumenter.
    Har faktisk oplevet flere gange at folk ligefrem kan blive temmelig forskrækket hvis de pludselig tro der står "et rigtigt menneske " foran dem. Som så viser sig at være en gengivelse.
    Der er simpelthen en bestemt struktur i naturtro lyde , en struktur vi alle lede efter
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.612
    Antall liker
    103.150
    Torget vurderinger
    23
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
    Hvis en ser det enda litt lenger så kan en tildels si at for endel her inne , så er det "PA" som gjelder. Dette da vi drar i hus svære basser og høyttalere, det skal høres ut som en live konsert, med headroom...;). En toveis høyttaler med en 6,5 tommer og papir diskant alene gir ikke nok for mange. Da er det vel slik at teknikken , og ikke musikken, er pådriveren etter utstyr, diy og kunnskapshunger her inne? Takket være at vi er relativt velstående kan vi koste på oss svære dippedutter. Men er det slik at vi blir noe større musikk elskere av dette ? Usikker. Når det å få det til å låte troverdig gjerne samfaller med et investering på mange 100000 kroner da vet jeg ikke om hobbyen er like sunn bestandig... At forskjellene er der er bra, og skal være slik. For egen del har jeg hatt gode opplevelser med ting som kostet marginalt og som der og da opplevdes magisk.

    Så ja, forskjeller vil jeg si det er. Hvor mye vi ønsker å tilføre musikken selv med korrigeringer osv er individuellt. Og det er ingen fasit. Det vi hører er som oftes kun en blke kopi av det autentiske i det rommet hvor musikken ble spilt. Uansett hvor mange penger vi bruker. Hifi er bedrag, hvor graden er avhengig av hvor stor tro vi har på at vi IKKE blir bedratt... :cool:
    Hvorfor skulle ikke hobbyen være sunn selv om en bruker litt penger da? Ofte er dette spredd ut over tid og det er gjerne snakk om prioritering også.

    Til det kjedsommelige; folk bruker mange hundretusen, ja miller - på en båt uten at det spørres om sunnhet, med samlet brukstid på kanskje et par hundre timer/år for de ivrige. PLUSS driftskostnader på 20-50k fort.

    Biler - same same.

    Lista bare fortsetter den. Hvorfor skal noe så berikende og sunt som musikk ikke kunne tilgodesees med nødvendige midler for den som ønsker det? Gå litt i deg selv også, byttetakten (inkl. kostnadene ved logistikken rundt dette) hos deg er ikke minst. JEG personlig synes f.eks. at det IKKE er noe spesielt sunnhetstegn, men det spiller ingen rolle egentlig. Whatever floats Your boat.

    Selv har jeg valgt å prioritere hjem/musikk fremfor biler, båter, hytter, fancy klær (en hjullaster :( blir aldri en Ferrari selv om du surrer bladgull rundt) feriereiser og alt mulig annet rask som folk mener en MÅ være med på / MÅ ha. Jeg må ingenting bortsett fra deg jeg og FruSluk prioriterer! FREEDOM! Frihet til å kose oss noe aldeles med noe så herlig som musikk - dette fantastiske universalmiddelet for følelser på tvers av landegrensene! Lyden er selvsagt viktig - det høyner gleden og tilfører dimensjoner - men vi nyter musikk også på mp3, Tivoli, Discman og et beskjedent stueanlegg som fruen BTW har forlangt å få oppgradert noe aldeles vesentlig!! Til slutt kommer DIY greia som gir ytterligere tilfredsstillelse - både økonomisk, estetisk og dette med å mestre flere teorier og teknikker for å få det til. Så om det koster noen lusekroner så er det verdt det, i hvert fall for oss. Det gir oss mange timer glede kontinuerlig hver dag, året igjennom pluss at vi har en krets rundt oss med fantastiske venner som er kommet til via felles interesser. Våre monetære investeringer er verdt en slik gjeng alene - med stor margin.

    Der det høvles flyr det flis - og enhver hobby som innebærer noen form for storhet og illusjonsgjenskaping vil nødvendigvis koste noe penger, MEN det er jo bare penger og vi får de ikke med oss at the end of the day... Meningen med vår tilstedeværelse her på denne miserable kloden må da være å tilføre noe sunt og positivt, og for å få til det så må en tilgodese seg selv med gode opplevelser.

    Om vi hører forskjell på hifi? You bet. Men det er enda større forskjeller fra hifi og til genuin illusjonsgjenskaping :cool:

    For øvrig har du helt rett HCS; hifi er et bedrag - mens illusjonsgjenskaping derimot er en berikelse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    en hjullaster :( blir aldri en Ferrari selv om du surrer bladgull rundt
    Men faen så tøft det hadde vært med forgylt hjullaster! ;)
    Hjullaster er tøft uansett. Hvis alle hadde kjørt hjullastere hadde all køproblematikk p.g.a. at folk kjører seg fast på vinterføre vært eliminert. Jeg ville definitivt valgt hjullaster foran SUV anytime.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.010
    Antall liker
    11.420
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stort sett helt og veldig enig med Hr.Sluk,- bortsett fra at jeg ofte mer enn aner en nokså nedlatende tone fra flere av de med etter egen vurdering "store anlegg" ovenfor de som kanskje har startet eller valgt å holde seg litt lenger ned på skalaen -- og nei, Sluk, det er ikke deg jeg sikter til ....:)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Utfordringen med HIFI-hobby er å ikke miste musikkgleden opp i fokuset på lydkvalitet. jeg er comebackmodus og tviholder på de lykkelige stundene på hytta med gettoblaster (dårlige batterier ALLTID) i bilen med klein lydkvalitet og store opplevelser. Denne gangen skal det ikke jeg havne i en nevrotisk lydmodus med fokus på godt innspilt drittmusikk og manisk lytting etter enkeltparametere. Men at jeg VIL ha svære tuter med blanke, dyre og tunge drivere påmontert. Se det er SIKKERT
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    På ingen måte uenig med deg i prioriteringer. Og dyre ting som kun er anvendbare et par tre mnd i året, vel , det blir litt merkelig. Når det er sagt kan en lure på om hobbyen avstedkommer investeringer som kunne gitt likså god musikk-glede for en mindre penge.. ?? Men noen illusjonsgjenskapning er det neppe uten å tørre gå veien et stykke.. Your milage may wary, som en sa det.. Og deri ligger også de forskjellige prioriteringer vi gjør. Opplevelsen av forskjell blir gjerne større og når en tør å gå utover alfarvei og finner ut ting selv. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.612
    Antall liker
    103.150
    Torget vurderinger
    23
    Ja, musikalsk glede kommer i alle innpakninger fra Earplugs to Extreme... en velger nivå selv etter evner og muligheter, og det fine er at ingen ting utelukker noe annet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Stort sett helt og veldig enig med Hr.Sluk,- bortsett fra at jeg ofte mer enn aner en nokså nedlatende tone fra flere av de med etter egen vurdering "store anlegg" ovenfor de som kanskje har startet eller valgt å holde seg litt lenger ned på skalaen -- og nei, Sluk, det er ikke deg jeg sikter til ....:)
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker. Jeg har også registrert det du sier i innlegg av typen "du har ikke rett til å uttale deg, fordi du har ikke bra nok anlegg". Enhver velger selv hvor på skalaen anleggsbudsjettet skal være. Men derfor er det like ille at det stadig forekommer hetsing av folk som har lagt investering i musikk i en annen ende av skalaen.. Det er faktisk blitt ganske vanlig å flire litt overbærende av folk som "bruker flere hundre tusen" på anlegget sitt. Har selv opplevd å bli høvla ned (til og med på PM) når jeg i yr glede har lagt ut et innlegg om en ny (dyr) dings i anlegget. Har snakket med mange som har opplevd lignende, og det er ikke bra. Som Sluket sier, så har noen valgt å bruke mye penger på dette - og valgt bort andre ting det er mer stuerent å bruke penger på.

    En uheldig konsekvens av det er, at mange av de med dyre anlegg unngår å dele sine erfaringer her, fordi det er slitsomt å stadig få kommentarer a la "latterlig å bruke så mye penger på .........".

    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette begynner snart å minne om en lydfilosofisk diskusjon som fort kan ende i lydmessig nihilisme. For å dra det enda lenger; mange konserter som arrangeres i dag bruker et lydanlegg. Er det da "autentisk" det vi hører? Nei, vi lytter til gjengivelsen fra et PA-anlegg som er styrt av en lydtekniker.

    Hovedpoenget for oss musikkelskere må vel være at vi får en opplevelse av at musikken engasjerer oss og oppfattes troverdig, eller sagt på en enklere måte: at det låter bra! Anlegg som ikke får fram disse følelsene i oss opplever vi som "mindre gode" eller direkte "dårlige". Og her er det selvsagt store individuelle forskjeller, ellers ville vel alle valgt det samme. Verre er det vel ikke, eller? :)
    Hvis en ser det enda litt lenger så kan en tildels si at for endel her inne , så er det "PA" som gjelder. Dette da vi drar i hus svære basser og høyttalere, det skal høres ut som en live konsert, med headroom...;). En toveis høyttaler med en 6,5 tommer og papir diskant alene gir ikke nok for mange. Da er det vel slik at teknikken , og ikke musikken, er pådriveren etter utstyr, diy og kunnskapshunger her inne? Takket være at vi er relativt velstående kan vi koste på oss svære dippedutter. Men er det slik at vi blir noe større musikk elskere av dette ? Usikker. Når det å få det til å låte troverdig gjerne samfaller med et investering på mange 100000 kroner da vet jeg ikke om hobbyen er like sunn bestandig... At forskjellene er der er bra, og skal være slik. For egen del har jeg hatt gode opplevelser med ting som kostet marginalt og som der og da opplevdes magisk.

    Så ja, forskjeller vil jeg si det er. Hvor mye vi ønsker å tilføre musikken selv med korrigeringer osv er individuellt. Og det er ingen fasit. Det vi hører er som oftes kun en blke kopi av det autentiske i det rommet hvor musikken ble spilt. Uansett hvor mange penger vi bruker. Hifi er bedrag, hvor graden er avhengig av hvor stor tro vi har på at vi IKKE blir bedratt... :cool:
    Hvorfor skulle ikke hobbyen være sunn selv om en bruker litt penger da? Ofte er dette spredd ut over tid og det er gjerne snakk om prioritering også.

    Til det kjedsommelige; folk bruker mange hundretusen, ja miller - på en båt uten at det spørres om sunnhet, med samlet brukstid på kanskje et par hundre timer/år for de ivrige. PLUSS driftskostnader på 20-50k fort.

    Biler - same same.

    Lista bare fortsetter den. Hvorfor skal noe så berikende og sunt som musikk ikke kunne tilgodesees med nødvendige midler for den som ønsker det? Gå litt i deg selv også, byttetakten (inkl. kostnadene ved logistikken rundt dette) hos deg er ikke minst. JEG personlig synes f.eks. at det IKKE er noe spesielt sunnhetstegn, men det spiller ingen rolle egentlig. Whatever floats Your boat.

    Selv har jeg valgt å prioritere hjem/musikk fremfor biler, båter, hytter, fancy klær (en hjullaster :( blir aldri en Ferrari selv om du surrer bladgull rundt) feriereiser og alt mulig annet rask som folk mener en MÅ være med på / MÅ ha. Jeg må ingenting bortsett fra deg jeg og FruSluk prioriterer! FREEDOM! Frihet til å kose oss noe aldeles med noe så herlig som musikk - dette fantastiske universalmiddelet for følelser på tvers av landegrensene! Lyden er selvsagt viktig - det høyner gleden og tilfører dimensjoner - men vi nyter musikk også på mp3, Tivoli, Discman og et beskjedent stueanlegg som fruen BTW har forlangt å få oppgradert noe aldeles vesentlig!! Til slutt kommer DIY greia som gir ytterligere tilfredsstillelse - både økonomisk, estetisk og dette med å mestre flere teorier og teknikker for å få det til. Så om det koster noen lusekroner så er det verdt det, i hvert fall for oss. Det gir oss mange timer glede kontinuerlig hver dag, året igjennom pluss at vi har en krets rundt oss med fantastiske venner som er kommet til via felles interesser. Våre monetære investeringer er verdt en slik gjeng alene - med stor margin.

    Der det høvles flyr det flis - og enhver hobby som innebærer noen form for storhet og illusjonsgjenskaping vil nødvendigvis koste noe penger, MEN det er jo bare penger og vi får de ikke med oss at the end of the day... Meningen med vår tilstedeværelse her på denne miserable kloden må da være å tilføre noe sunt og positivt, og for å få til det så må en tilgodese seg selv med gode opplevelser.

    Om vi hører forskjell på hifi? You bet. Men det er enda større forskjeller fra hifi og til genuin illusjonsgjenskaping :cool:

    For øvrig har du helt rett HCS; hifi er et bedrag - mens illusjonsgjenskaping derimot er en berikelse.
    Spikeren på hodet! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "Illusjonsskaping", vel. Ikke "illusjonsgjenskaping".

    Right?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker.
    (...)
    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
    Godt sagt. Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon? :)

     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker.
    (...)
    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
    Godt sagt. Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon? :)

    Tror lige jeg skal ud og brække mig, vi er altså ikke en flok curlingbørn, sådanne holdninger kommer der aldrig en fornuftig diskussion ud af.
    Vi er nødt til at kunne sige/accepterer at noget udstyr er bedre end noget andet, og at nogen har mere vægt bag deres ord i form af udstyr , erfaring og teknisk kunnen/kundskab, og have respekt for dette , eller evt. angribe de fremlagte holdningerne på seriøs måde, og kan man ikke det så bør man holde sin kæft.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Linn er vel inne på noe med Tune dem.
    Vi vet med en gang når "det er riktig"

    Linn Ninka

    Denne søken etter "en knyttneve i mellomgulvet" lyd forstår jeg heller ikke.

    Har sittet bak og foran et tromme sett (kan ikke spille ;)).Umiket har jeg aldri fått noe "knyttneve i mellomgulvet".

    Poenget med hifi er vel,dersom lydteknikker er flink og avspillingsutstyret i heimen er ok så skal dette Pearl/Paiste oppsettet
    låte som dette Pearl/Paiste med den egenklang og med ett realistisk lydnivå,som er høyt,men aldri med noe som ligner PA trykk på nært hold.


    Det skal ikke låte som dette


    Det samme gjelder for andre instrumenter.

    Ett håndplukket Steinway av Andsnes skal ha sin genuine klang,så godt som mulig i hvertfall,
    og det bør,når det avspilles være forskjell på disse to



    Det er målet med HiFi.
    For det som ønsker PA trykk,kjøp PA

    Innspillinger....romakustikk

    Har hørt Bratland,Berit Oppheim,Kirsten Bråten Berg/Halvard T Bjørgum bl.a
    og mindre stryke orkestre her,samt mye lytting til brassband.

    800px-2007_07_05_Røldal_Stavkirke_12.jpg



    Og akustikken på denne,som er spilt inn i denne stavkirken er ikke autentisk.
    Der er mye kunstig romklang på de fleste utgivelser.
    Ofte der jeg er,har rommet en "tørr" akustikk,og ikke den overdrevne digitale romklang
    som på mange innspillinger.

    4285-600x800-ffffffff-Cropped-e1418120932816.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Denne søken etter "en knyttneve i mellomgulvet" lyd forstår jeg heller ikke.

    Har sittet bak og foran et tromme sett (kan ikke spille ;)).Umiket har jeg aldri fått noe "knyttneve i mellomgulvet".
    Tja...

    På rockekonsert med en vegg av Marshall-logoer blir lyden fort til noe fysisk, f.eks. Moro å kunne gjøre littegrann av det samme hjemme, kanskje?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker.
    (...)
    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
    Godt sagt. Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon? :)

    Tror lige jeg skal ud og brække mig, vi er altså ikke en flok curlingbørn, sådanne holdninger kommer der aldrig en fornuftig diskussion ud af.
    Vi er nødt til at kunne sige/accepterer at noget udstyr er bedre end noget andet, og at nogen har mere vægt bag deres ord i form af udstyr , erfaring og teknisk kunnen/kundskab, og have respekt for dette , eller evt. angribe de fremlagte holdningerne på seriøs måde, og kan man ikke det så bør man holde sin kæft.
    Noen spesiell du har i tankene her?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker.
    (...)
    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
    Godt sagt. Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon? :)

    Tror lige jeg skal ud og brække mig, vi er altså ikke en flok curlingbørn, sådanne holdninger kommer der aldrig en fornuftig diskussion ud af.
    Vi er nødt til at kunne sige/accepterer at noget udstyr er bedre end noget andet, og at nogen har mere vægt bag deres ord i form af udstyr , erfaring og teknisk kunnen/kundskab, og have respekt for dette , eller evt. angribe de fremlagte holdningerne på seriøs måde, og kan man ikke det så bør man holde sin kæft.

    Hvis du er ferdig med brekningene, kan du gjerne lese første setning i mitt innlegg en gang til : "Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker".

    Respekt er et fint ord.

    Mvh BigS, som gjerne kan være både "klapphat" og "røvhull" :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nedlatenhet er aldri bra - uansett hvem som sparker.
    (...)
    Så, litt mer respekt for andres prioriteringer er kanskje på sin plass, uansett hvor mye penger man har brukt på anlegget? 99.9% av befolkningen synes jo vi er spenna gærne hele gjengen. Derfor får vi får holde sammen - her på asylet :)
    Godt sagt. Kanskje denne videoen kan være til inspirasjon? :)

    Tror lige jeg skal ud og brække mig, vi er altså ikke en flok curlingbørn, sådanne holdninger kommer der aldrig en fornuftig diskussion ud af.
    Vi er nødt til at kunne sige/accepterer at noget udstyr er bedre end noget andet, og at nogen har mere vægt bag deres ord i form af udstyr , erfaring og teknisk kunnen/kundskab, og have respekt for dette , eller evt. angribe de fremlagte holdningerne på seriøs måde, og kan man ikke det så bør man holde sin kæft.
    Utgangspunktet her var jo at man følte seg "yr av glede" over en ny komponent, men ble møtt med dette på en nedlatende måte. Det du nevner her er ikke akkurat relevant i dette tilfellet, men det er jo interessant at du til stadighet trekker fram det samme argumentet om kompetanse. I tillegg er det jo også interessant å lese at du reagerer med å brekke deg når du ser en video av mennesker som får komplimenter.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.612
    Antall liker
    103.150
    Torget vurderinger
    23
    Ser det ut som en dass, lukter det som en dass så låter det sansynligvis som en dass også. Denne tråden kunne godt hatt undertittel "Ser du forskjell på hifi?"
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser det ut som en dass, lukter det som en dass så låter det sansynligvis som en dass også. Denne tråden kunne godt hatt undertittel "Ser du forskjell på hifi?"

    [Enter "Ofte er det to sider av samme sak"-comment here!]


    ;)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.573
    Antall liker
    3.140
    Sted
    Oslo
    Det hele forvirres ytterligere ved at akustiske instrumenter også låter forskjellig. Med andre ord vet du ikke hvordan pianoet eller gitaren høres ut (jeg har vært gjennom innkjøp av begge). Så om du synes lyden mangler noe i mellomtonen kan det faktisk komme av at pianoet var litt tamt der, og du ikke ville valgt det pianoet om du skulle kjøpe et. Kanskje pianisten likte det av andre grunner, eller nettopp derfor?
    Sådan en omgang forvrøvlet BS, du er ikke et sekund i tvivl når det begynder at blive rigtigt , mennesker lyder også forskelligt ,men du er ikke tvivl når det er et rigtig menneske der står overfor dig, og ikke en halvdårlig gengivelse, sådan er det også med akustiske instrumenter.
    Har faktisk oplevet flere gange at folk ligefrem kan blive temmelig forskrækket hvis de pludselig tro der står "et rigtigt menneske " foran dem. Som så viser sig at være en gengivelse.
    Der er simpelthen en bestemt struktur i naturtro lyde , en struktur vi alle lede efter
    Hmmmm, jeg leter fortvilet etter substans i det du sier. Du kan lese, kan du?

    Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig. Det er imidlertid ikke det jeg skriver om, men om utstyret gir en god nok beskrivelse av den stemmen du står overfor, og som du kanskje bare har hørt en filtrert utgave av. Sikker på at den ikke er sminket litt for fyldens skyld? Filtrert litt for å gi den stoffligheten som tolkes som naturtro? Interessant selvmotsigelse det der, om man kan vite når man blir lurt.

    Men forøvrig bryr jeg meg fint lite om det vrøvl og babbel som faller på ditt tastatur
    :rolleyes:
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig.
    Naturligvis.

    På samme måte som man vet at man ikke er påvirket av forventningsbias, placebo eller andre psykologiske fenomener når man har jobbet systematisk med anlegget sitt over tid.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Hyssing, sprengtråd, tjære og annet fanteri SKAL ikke være en synlig del av konstruksjonen(E)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du bare vet at du står overfor naturtro lyd. Når du vet det så må det være riktig.
    Naturligvis.

    På samme måte som man vet at man ikke er påvirket av forventningsbias, placebo eller andre psykologiske fenomener når man har jobbet systematisk med anlegget sitt over tid.

    Mener at dette er en av fremgangsmåtene til Linn mht. konstruksjon og justering,Tune dem.
    Forskjellen på Linn og "korvarig" slik jeg leser han er at Linn på ett eller annet tidspunkt
    må si stopp ellers kommer produktet aldri ut på markedet.
    Enkelte andre produsenter kommer med MK2.......MK6 osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn