Akustikk tiltak Imagine sitt lytterom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg var flue på veggen da Tralltrall testet Marantz 7702 mot sin egen Burmester preamp for å finne ut om han kunne bruke recieveren på tokanal. Selv om det var en litt uhøytidelig test, så var det første gang jeg hørte en reciever jeg selv kunne levd med på tokanals musikk.

    Senere har han byttet til 8801 og nå 8802, Burmesteren er solgt.
    TRALLTRALL`s Hjemmekino - Marantz AV8802 i hus..... - Side 67
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jeg var flue på veggen da Tralltrall testet Marantz 7702 mot sin egen Burmester preamp for å finne ut om han kunne bruke recieveren på tokanal. Selv om det var en litt uhøytidelig test, så var det første gang jeg hørte en reciever jeg selv kunne levd med på tokanals musikk.

    Senere har han byttet til 8801 og nå 8802, Burmesteren er solgt.
    TRALLTRALL`s Hjemmekino - Marantz AV8802 i hus..... - Side 67
    Atle han hadde vel ikke 7702 før 8801, sikker på at det ikke var 8801 dere hørte på og at han senere byttet til 7702 og deretter 8802 ?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    Nei, det er ikke nødvendigvis for alle. Jeg foretrekker alikevel å betegne elektronikk utifra den målestokken framfor bare "bedre" og "best". Hva noen sier er "best" sier meg veldig lite konkret.

    Det er fult å få transparent elektronikk til å låte engasjerende. Og man kan også få akkurat denne signaturen man ønsker. I et aktivt oppsett så kan dette justeres med EQ. I et slikt oppsett er gjerne transparent elektronikk å foretrekke siden man da har full kontroll på hva man gjør. Har man elektronikk som farger lyden, så blir det en fastlåst EQ og det fryktelig vanskelig å fjerne en slik signatur med EQ om man skulle ønske det.

    De beste anleggene jeg har hørt har hatt veldig transparent elektronikk og de har også vært aktive. Signaturen kunne man endre ganske enkelt. Det er litt artig å høre f.eks noen aktive B&W Signature høyttalere ikke låte som B&W i det hele tatt lenger.
    Så dødt og livløst som du betegner det trenger det overhodet ikke å låte. Det gjelder forøvrig ikke bare i et aktivt oppsett. Sitter frekvensrespons godt og høyttalerne og rommet er bra, så kan det svært engasjerende med i et passivt oppsett også med transparent elektronikk. Det er gjerne slik at transparent elektronikk vil avsløre svakheter. Har jeg forstått de riktig så har du hørt 8x12_Tom sitt anlegg og regner med du ikke syntes det låt tamt og kjedelig? Han bruker veldig transparent elektronikk. Forskjellen på DP og Ncore er svært liten og DEQX (selv om den IMO mangler ørlite) er også en veldig nøytral låtende.

    Men jeg enig at de ikke er for alle og det er sikkert folk her inne som kan misforstå sitatet mitt. Jeg er vel av den oppfatning at dersom man bare skal finne ut hva som låter best i eget oppsett og ikke driver med EQ av høyttalerne (snakker ikke da om autokorreksjon!), så er den eneste farbare veien å prøve selv. Å spørre råd om andre her har lite for seg siden man har et annet rom og gjerne også høyttalere med et helt annet utgangspunkt. Sagt på en annen måte: Det er tvilsomt at det eksisterer en farget gjengivelse og forvrengning som fungerer best i alle oppsett.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bare legge til at når jeg sier Marantz bevisst lager produkter med noe egen lyd, så baserer jeg det blant annet på en samtale jeg hadde med Ken Ishiwata i Munchen. Jeg sa til han at ikke var begeistret for det varme sløre AV7005 hadde og spurte om AV8000-serien var uten det. Han uttrykte da tydelig at AV-8000 serien brukte bedre komponenter, men at den også hadde en egen signatur da det var en del av Marantz sin filosofi med alle produktene. De lagde ikke elektronikk med nøytral "studiolyd" som han kalte det.
    Marantz.jpg


    Det trenger selvsagt ikke være negativt, men greit å vite i forhold til hva man ønsker.

    Ken Ishiwata er med og tuner Marantz produktene. Rommet under benyttes i Europa og er nok også veldig annerledes enn hvordan jeg ville behandlet eget rom.
    Vis vedlegget 312409
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.699
    Antall liker
    7.007
    Jeg var flue på veggen da Tralltrall testet Marantz 7702 mot sin egen Burmester preamp for å finne ut om han kunne bruke recieveren på tokanal. Selv om det var en litt uhøytidelig test, så var det første gang jeg hørte en reciever jeg selv kunne levd med på tokanals musikk.

    Senere har han byttet til 8801 og nå 8802, Burmesteren er solgt.
    TRALLTRALL`s Hjemmekino - Marantz AV8802 i hus..... - Side 67
    Atle han hadde vel ikke 7702 før 8801, sikker på at det ikke var 8801 dere hørte på og at han senere byttet til 7702 og deretter 8802 ?
    Aha, det er godt mulig og dette vet nok du mye bedre enn meg. Prøver ikke engang å følge med på de ulike modellene han har innom. :)
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    6.656
    Antall liker
    10.614
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Marantz AV8802 er ganske sexy med den nedre raden med "eksospotter" :D

     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Om komponenter ikke hadde egenlyd, så ville jeg nok ikke hatt denne hobbyen. Farging, matching, krefter osv.. er hifi.
    Nøytralt er aldrig feil, men kan fort bli fargeløst og kjedelig
    Farging ved god matching kan bli magisk
    Å favorisere alt uten egenlyd ville bli feil. det er egenlyden som får hjulet til å gå rundt og skape konkuranse.
    Tenk om alle biler var like, uten utstyrspakker.
    Så lenge et produkt ikke farger mer enn at det over lang tid fortsatt låter inspirerende for eier, så vil jeg si avviket fra nøytralt er nøytralt nok :)

    Bare legge til at når jeg sier Marantz bevisst lager produkter med noe egen lyd, så baserer jeg det blant annet på en samtale jeg hadde med Ken Ishiwata i Munchen. Jeg sa til han at ikke var begeistret for det varme sløre AV7005 hadde og spurte om AV8000-serien var uten det. Han uttrykte da tydelig at AV-8000 serien brukte bedre komponenter, men at den også hadde en egen signatur da det var en del av Marantz sin filosofi med alle produktene. De lagde ikke elektronikk med nøytral "studiolyd" som han kalte det.
    Vis vedlegget 312410

    Det trenger selvsagt ikke være negativt, men greit å vite i forhold til hva man ønsker.

    Ken Ishiwata er med og tuner Marantz produktene. Rommet under benyttes i Europa og er nok også veldig annerledes enn hvordan jeg ville behandlet eget rom.
    Vis vedlegget 312409
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Jeg var flue på veggen da Tralltrall testet Marantz 7702 mot sin egen Burmester preamp for å finne ut om han kunne bruke recieveren på tokanal. Selv om det var en litt uhøytidelig test, så var det første gang jeg hørte en reciever jeg selv kunne levd med på tokanals musikk.

    Senere har han byttet til 8801 og nå 8802, Burmesteren er solgt.
    TRALLTRALL`s Hjemmekino - Marantz AV8802 i hus..... - Side 67


    Atle han hadde vel ikke 7702 før 8801, sikker på at det ikke var 8801 dere hørte på og at han senere byttet til 7702 og deretter 8802 ?
    Aha, det er godt mulig og dette vet nok du mye bedre enn meg. Prøver ikke engang å følge med på de ulike modellene han har innom. :)
    Jeg tror nok det var 8801 som ble testet og mener han fortalte dette når vi var hos han, så om det stiller seg slik at om den analoge 2-kanals pre delen som sitter i Marantzen er helt på høyde med Burmester preamp så forteller det jo litt vil jeg si ... Med andre ord ingen vits i og tvile på kvalitetene i stereo.

    Og til filmbiten er den fantastisk på alle måter :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om komponenter ikke hadde egenlyd, så ville jeg nok ikke hatt denne hobbyen. Farging, matching, krefter osv.. er hifi.
    Nøytralt er aldrig feil, men kan fort bli fargeløst og kjedelig
    Farging ved god matching kan bli magisk
    Å favorisere alt uten egenlyd ville bli feil. det er egenlyden som får hjulet til å gå rundt og skape konkuranse.
    Tenk om alle biler var like, uten utstyrspakker.
    Så lenge et produkt ikke farger mer enn at det over lang tid fortsatt låter inspirerende for eier, så vil jeg si avviket fra nøytralt er nøytralt nok :)
    Som sagt, det er mulig å tweake lyden på andre måter enn en fastlåst signatur i et apparat. Det er også langt mer fleksibelt. Jeg håper folk forstår den biten av å jobbe med et anlegg på også. Det blir to ulike idrettsgrener.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Jeg var flue på veggen da Tralltrall testet Marantz 7702 mot sin egen Burmester preamp for å finne ut om han kunne bruke recieveren på tokanal. Selv om det var en litt uhøytidelig test, så var det første gang jeg hørte en reciever jeg selv kunne levd med på tokanals musikk.

    Senere har han byttet til 8801 og nå 8802, Burmesteren er solgt.
    TRALLTRALL`s Hjemmekino - Marantz AV8802 i hus..... - Side 67


    Atle han hadde vel ikke 7702 før 8801, sikker på at det ikke var 8801 dere hørte på og at han senere byttet til 7702 og deretter 8802 ?
    Aha, det er godt mulig og dette vet nok du mye bedre enn meg. Prøver ikke engang å følge med på de ulike modellene han har innom. :)
    Jeg tror nok det var 8801 som ble testet og mener han fortalte dette når vi var hos han, så om det stiller seg slik at om den analoge 2-kanals pre delen som sitter i Marantzen er helt på høyde med Burmester preamp så forteller det jo litt vil jeg si ... Med andre ord ingen vits i og tvile på kvalitetene i stereo.

    Og til filmbiten er den fantastisk på alle måter :)
    Ja etter det som jeg har lest om den , så er alt bare posistivt og mere til , alle veit jo marantz så si ruler på film , men jaggu er marantz musikalsk av seg også. Tviler ikke et sekund at denne klarer oppgaven den er ment for og satt til. Har det vert opp til meg har denne stått i stuen min , men nå har jeg lovet dama og stoppe til jeg kommer i lytterommet. Slik jeg har fått lydmessig i stuen pr i dag er det ingenting og klage på hverken i hjemmekino eller musikk biten. Jeg skiftet over til en anen større serie av monster og denne har 4mm i stedet for 2,5 mm. Laget disse selv i går kveld , for frontene og centeren.
    DSC_0002.jpg
    Når det kommer til jumpers , så skal jeg prøve med disse nye , men fikk ikke gjort det i går. Prøvde når jeg hadde 2 mm men hørte ingen forskjell på lyden der , så skal prøve med denne sorten.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Om du syntes det er lydmessig forskjell på kabler så vent til du begynner med akustikk, da mister kabelbytter litt av sjarmen syntes jeg.. ;)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Om du syntes det er lydmessig forskjell på kabler så vent til du begynner med akustikk, da mister kabelbytter litt av sjarmen syntes jeg.. ;)
    Jeg hører forskjell på visse kabler på mine høyttalere ja , men er ikke sikkert jeg har gjort det hos deg og dine høyttalere. Men jeg synes monster gir mest igjen for pengene , og prisen er grei. Kommer til og bruke monster sine kabler heile veien i lytterommet. Og jeg vet det blir stor forskjell på lyden når man får et sikkelig akkustert rom :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Siden du liker lydsignaturen til Primare I22 m/dac, men samtidig liker A/B forsterkere for sine lydsignatur. Du er klar over at det sitter nyutviklet UFPD-forsterkerteknologi i I22. Selv hadde jeg Rotel RB-92. Kl D effekttrinn på nesten 2x600watt til 24000kr. Først når jeg fikk inn et par monoblokker til 80000kr, måtte de tre ned fra tronen.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, det er mulig å tweake lyden på andre måter enn en fastlåst signatur i et apparat. Det er også langt mer fleksibelt. Jeg håper folk forstår den biten av å jobbe med et anlegg på også. Det blir to ulike idrettsgrener.
    med blanke ark og fargestifter til. he he

    blir som to idrettsgrener ja. men som harman har funnet så er det generelt lite forskjell i folks preferanser så da må man spørre seg om det er veien mer enn målet som er forskjellig blant oss. å be noen om å gå fra mix&match av komponenter til diy, htpc med hav av software, signalprosessering og generelt teknisk tilnærming blir litt som å be northug stille som landslagstrener til vm i fotball.

    den andre veien er det også vanskelig å gå for når man har hatt fleksibilitet så vil man ikke gi det fra seg igjen. authentic har jo rett i at fleksibilitet gir kompleksitet og mulighet for at ting går galt så jeg ser den men er nok i samme skip som deg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.597
    Antall liker
    14.279
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Deler orso's mening her. Jeg vil ha nøytrale/transparente produkter. Farger lyden etter egen smak med romkorreksjon.
    Er lei av matching/mismatching av hifiprodukter etter 35 års testing av over 100 forskjellige høyttalere/forsterkere. Kommer jo aldri i mål, man.
    Forøvrig har jeg ikke kjøpt et hifi-produkt på 15-20 år. Har kjøpt mine komponenter i studio/musikk butikker siden slutten av 90-tallet.
    Du får det du ønsker og betaler ikke for "bling" Punktum:cool:
    B
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Siden du liker lydsignaturen til Primare I22 m/dac, men samtidig liker A/B forsterkere for sine lydsignatur. Du er klar over at det sitter nyutviklet UFPD-forsterkerteknologi i I22. Selv hadde jeg Rotel RB-92. Kl D effekttrinn på nesten 2x600watt til 24000kr. Først når jeg fikk inn et par monoblokker til 80000kr, måtte de tre ned fra tronen.
    A60 til primare og har denne ny utviklet ufpd, kan ikke akkurat si den va noe svak denne i22 dacen jeg har, den driver t6 lekende lett + lyden er amazing.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Han mener at den farver lyden uten at det er noe effekter påslått. Altså selve forsterkeren er ikke helt transparent. Jeg har ikke hørt marantz prosessoren selv så skal ikke si noe om den, men jeg har heller aldri hørt en prosessor eller receiver som er helt transparent.
    Det nærmeste jeg har hørt er sherbourn prosessoren jeg bruker nå.
    Den ble akkurat lagt ut for salg etter at jeg hørte lynx på pc oppsettet mitt. Selvsagt er ikke helt transparent for alle, ettersom fargede forsterkere har en tendens til å maskere romproblemer som ellers kan komme frem med transparent elektronikk.

    Nå har ikke jeg blindtestet dette voldsomt, men korte ab tester har bekreftet det. Så jeg skal ikke hardnakket stå for at jeg klarer å skille det blindt.
    Jepp d er d jeg er ute etter. Jeg trenger å kunne kjøre passthrough fra dac rett igjennom surround prosessor uten forstyrrelser eller noen som helst farging/endring av lydsignatur. Jeg har ingen planer om å bytte surround prosessor i tid og utide, dette blir et kjøp jeg har tenk å leve med veldig lenge da film ikke har høyest prioritet. Men dac er ikke utenkelig å bytte etterhvert som høyere oppløsning på musikk blir mer tilgjengelig.
    Noen reciver blir det ikke, har hatt en Pioneer lx86 og d er et tilbakelagt kapittel. Var bra til film men kan ikke sammenlignes med tokanals oppsettet som jeg nå har til musikk. Før så jeg mer film enn jeg hørte på musikk men nå er det nesten bare musikk, ikke fordi jeg ikke liker film men fordi musikkopplevelsen er så sykt mye råere enn før. Så alt ble snudd på hode etter overgangen til dp effekt trinn og nad dac :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke prøvd 8000 serien fra Marantz, men har eid en AV7005. Sammenlignet med et godt lydkort eller en god DAC koblet rett i effektrinn, var forskjellen ganske stor i favør av lydkortet med strammere bunn og åpnere/mer gjennomsiktig lyd. Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. Hva man foretrekker her har gjerne sammenheng med hvordan anlegget måler i rommet og kanskje noe musikksmak. Denon pleier og ha rimelig lik innmat som Marantz da begge er under samme selskap.
    Jeg foretrekker lyden jeg har i dag, men planlegger utbygging til multikanal, Derfor trenger jeg en prosessor som har analoge balanserte xlr innganger med direktegjennomkjøring uten farging av lyden. Dette for at man ved bytte av inngang på prosessor skal kunne velge multikanal eller to kanals uten at det skal gå på bekostning av to kanals lyden. MC MX151 har denne muligheten om jeg ikke feiltolker det jeg har lest om den. Men prisen er jo hinsides så jeg ønsker innspill om noen vet av rimeligere alternativer.
    Jeg vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen riktig, men gjør et forsøk:

    1. Du ønsker å beholde det utstyret og lyden du i dag har?
    2. Dersom dette er riktig kan du snu på det og sette prosessoren i paralell med det du har i dag. Dvs at du kobler frontkanalene fra NAD inn i en switchboks og samme med frontkanalene fra prosessor i samme switchboks og derfra til effektforsterker. Da kan du switche mellom direkte fra prosessor og direkte fra NAD'en.
    Dette er en løsning jeg ikke kjente til, og som høres veldig interesant ut.
    Takk for tips, hvem selger slike switchbokser?
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke prøvd 8000 serien fra Marantz, men har eid en AV7005. Sammenlignet med et godt lydkort eller en god DAC koblet rett i effektrinn, var forskjellen ganske stor i favør av lydkortet med strammere bunn og åpnere/mer gjennomsiktig lyd. Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. Hva man foretrekker her har gjerne sammenheng med hvordan anlegget måler i rommet og kanskje noe musikksmak. Denon pleier og ha rimelig lik innmat som Marantz da begge er under samme selskap.
    Jeg foretrekker lyden jeg har i dag, men planlegger utbygging til multikanal, Derfor trenger jeg en prosessor som har analoge balanserte xlr innganger med direktegjennomkjøring uten farging av lyden. Dette for at man ved bytte av inngang på prosessor skal kunne velge multikanal eller to kanals uten at det skal gå på bekostning av to kanals lyden. MC MX151 har denne muligheten om jeg ikke feiltolker det jeg har lest om den. Men prisen er jo hinsides så jeg ønsker innspill om noen vet av rimeligere alternativer.
    Primare SP32/33
    Takk for tips, jeg sjekker denne :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke prøvd 8000 serien fra Marantz, men har eid en AV7005. Sammenlignet med et godt lydkort eller en god DAC koblet rett i effektrinn, var forskjellen ganske stor i favør av lydkortet med strammere bunn og åpnere/mer gjennomsiktig lyd. Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. Hva man foretrekker her har gjerne sammenheng med hvordan anlegget måler i rommet og kanskje noe musikksmak. Denon pleier og ha rimelig lik innmat som Marantz da begge er under samme selskap.
    Jeg foretrekker lyden jeg har i dag, men planlegger utbygging til multikanal, Derfor trenger jeg en prosessor som har analoge balanserte xlr innganger med direktegjennomkjøring uten farging av lyden. Dette for at man ved bytte av inngang på prosessor skal kunne velge multikanal eller to kanals uten at det skal gå på bekostning av to kanals lyden. MC MX151 har denne muligheten om jeg ikke feiltolker det jeg har lest om den. Men prisen er jo hinsides så jeg ønsker innspill om noen vet av rimeligere alternativer.
    Jeg vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen riktig, men gjør et forsøk:

    1. Du ønsker å beholde det utstyret og lyden du i dag har?
    2. Dersom dette er riktig kan du snu på det og sette prosessoren i paralell med det du har i dag. Dvs at du kobler frontkanalene fra NAD inn i en switchboks og samme med frontkanalene fra prosessor i samme switchboks og derfra til effektforsterker. Da kan du switche mellom direkte fra prosessor og direkte fra NAD'en.
    Dette er en løsning jeg ikke kjente til, og som høres veldig interesant ut.
    Takk for tips, hvem selger slike switchbokser?
    Bruker selv denne som jeg er meget fornøyd med:
    Kramer Switch 4x1 Audio 100kHz Balansert XLR Mekanisk - Leteng AS
    Fullbalansert, helt mekanisk og ingen støy/degradering av lyden.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    For å feie enhver tvil undet teppet:)
    Nad M51 dac, koblet direkte i 2 stykker Dynamik Precision A1s ebw koblet i parralell mono, som igjen driver Epicon 8.
    Har ingen av de negative egenskapene som er nevnt her, hadde vel ikke fått gåsehud om så var tilfelle :)
    Her er det heller ikke gjort noen målinger :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    Nei, det er ikke nødvendigvis for alle. Jeg foretrekker alikevel å betegne elektronikk utifra den målestokken framfor bare "bedre" og "best". Hva noen sier er "best" sier meg veldig lite konkret.

    Det er fult å få transparent elektronikk til å låte engasjerende. Og man kan også få akkurat denne signaturen man ønsker. I et aktivt oppsett så kan dette justeres med EQ. I et slikt oppsett er gjerne transparent elektronikk å foretrekke siden man da har full kontroll på hva man gjør. Har man elektronikk som farger lyden, så blir det en fastlåst EQ og det fryktelig vanskelig å fjerne en slik signatur med EQ om man skulle ønske det.

    De beste anleggene jeg har hørt har hatt veldig transparent elektronikk og de har også vært aktive. Signaturen kunne man endre ganske enkelt. Det er litt artig å høre f.eks noen aktive B&W Signature høyttalere ikke låte som B&W i det hele tatt lenger.
    Så dødt og livløst som du betegner det trenger det overhodet ikke å låte. Det gjelder forøvrig ikke bare i et aktivt oppsett. Sitter frekvensrespons godt og høyttalerne og rommet er bra, så kan det svært engasjerende med i et passivt oppsett også med transparent elektronikk. Det er gjerne slik at transparent elektronikk vil avsløre svakheter. Har jeg forstått de riktig så har du hørt 8x12_Tom sitt anlegg og regner med du ikke syntes det låt tamt og kjedelig? Han bruker veldig transparent elektronikk. Forskjellen på DP og Ncore er svært liten og DEQX (selv om den IMO mangler ørlite) er også en veldig nøytral låtende.

    Men jeg enig at de ikke er for alle og det er sikkert folk her inne som kan misforstå sitatet mitt. Jeg er vel av den oppfatning at dersom man bare skal finne ut hva som låter best i eget oppsett og ikke driver med EQ av høyttalerne (snakker ikke da om autokorreksjon!), så er den eneste farbare veien å prøve selv. Å spørre råd om andre her har lite for seg siden man har et annet rom og gjerne også høyttalere med et helt annet utgangspunkt. Sagt på en annen måte: Det er tvilsomt at det eksisterer en farget gjengivelse og forvrengning som fungerer best i alle oppsett.
    Jepp, bullseye :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Om komponenter ikke hadde egenlyd, så ville jeg nok ikke hatt denne hobbyen. Farging, matching, krefter osv.. er hifi.
    Nøytralt er aldrig feil, men kan fort bli fargeløst og kjedelig
    Farging ved god matching kan bli magisk
    Å favorisere alt uten egenlyd ville bli feil. det er egenlyden som får hjulet til å gå rundt og skape konkuranse.
    Tenk om alle biler var like, uten utstyrspakker.
    Så lenge et produkt ikke farger mer enn at det over lang tid fortsatt låter inspirerende for eier, så vil jeg si avviket fra nøytralt er nøytralt nok :)

    Bare legge til at når jeg sier Marantz bevisst lager produkter med noe egen lyd, så baserer jeg det blant annet på en samtale jeg hadde med Ken Ishiwata i Munchen. Jeg sa til han at ikke var begeistret for det varme sløre AV7005 hadde og spurte om AV8000-serien var uten det. Han uttrykte da tydelig at AV-8000 serien brukte bedre komponenter, men at den også hadde en egen signatur da det var en del av Marantz sin filosofi med alle produktene. De lagde ikke elektronikk med nøytral "studiolyd" som han kalte det.
    Vis vedlegget 312410

    Det trenger selvsagt ikke være negativt, men greit å vite i forhold til hva man ønsker.

    Ken Ishiwata er med og tuner Marantz produktene. Rommet under benyttes i Europa og er nok også veldig annerledes enn hvordan jeg ville behandlet eget rom.
    Vis vedlegget 312409
    Ikke enig.
    Forskjellig musikk er som forskjellige farger i seg selv.
    Om alle bildene i værden hadde fått et slør av foreksempel gul lagt over seg?
    Det ville vært kjedelig i mine øyne.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    Nei, det er ikke nødvendigvis for alle. Jeg foretrekker alikevel å betegne elektronikk utifra den målestokken framfor bare "bedre" og "best". Hva noen sier er "best" sier meg veldig lite konkret.

    Det er fult å få transparent elektronikk til å låte engasjerende. Og man kan også få akkurat denne signaturen man ønsker. I et aktivt oppsett så kan dette justeres med EQ. I et slikt oppsett er gjerne transparent elektronikk å foretrekke siden man da har full kontroll på hva man gjør. Har man elektronikk som farger lyden, så blir det en fastlåst EQ og det fryktelig vanskelig å fjerne en slik signatur med EQ om man skulle ønske det.

    De beste anleggene jeg har hørt har hatt veldig transparent elektronikk og de har også vært aktive. Signaturen kunne man endre ganske enkelt. Det er litt artig å høre f.eks noen aktive B&W Signature høyttalere ikke låte som B&W i det hele tatt lenger.
    Så dødt og livløst som du betegner det trenger det overhodet ikke å låte. Det gjelder forøvrig ikke bare i et aktivt oppsett. Sitter frekvensrespons godt og høyttalerne og rommet er bra, så kan det svært engasjerende med i et passivt oppsett også med transparent elektronikk. Det er gjerne slik at transparent elektronikk vil avsløre svakheter. Har jeg forstått de riktig så har du hørt 8x12_Tom sitt anlegg og regner med du ikke syntes det låt tamt og kjedelig? Han bruker veldig transparent elektronikk. Forskjellen på DP og Ncore er svært liten og DEQX (selv om den IMO mangler ørlite) er også en veldig nøytral låtende.

    Men jeg enig at de ikke er for alle og det er sikkert folk her inne som kan misforstå sitatet mitt. Jeg er vel av den oppfatning at dersom man bare skal finne ut hva som låter best i eget oppsett og ikke driver med EQ av høyttalerne (snakker ikke da om autokorreksjon!), så er den eneste farbare veien å prøve selv. Å spørre råd om andre her har lite for seg siden man har et annet rom og gjerne også høyttalere med et helt annet utgangspunkt. Sagt på en annen måte: Det er tvilsomt at det eksisterer en farget gjengivelse og forvrengning som fungerer best i alle oppsett.
    Tror ikke authentic har hørt mitt oppsett.............hadde han vært så heldig hadde alt stått helt klart for han;)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke om jeg helt forstår problemstillingen riktig, men gjør et forsøk:

    1. Du ønsker å beholde det utstyret og lyden du i dag har?
    2. Dersom dette er riktig kan du snu på det og sette prosessoren i paralell med det du har i dag. Dvs at du kobler frontkanalene fra NAD inn i en switchboks og samme med frontkanalene fra prosessor i samme switchboks og derfra til effektforsterker. Da kan du switche mellom direkte fra prosessor og direkte fra NAD'en.
    Dette er en løsning jeg ikke kjente til, og som høres veldig interesant ut.
    Takk for tips, hvem selger slike switchbokser?
    Bruker selv denne som jeg er meget fornøyd med:
    Kramer Switch 4x1 Audio 100kHz Balansert XLR Mekanisk - Leteng AS
    Fullbalansert, helt mekanisk og ingen støy/degradering av lyden.
    Takk dette var til stor hjelp :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    Nei, det er ikke nødvendigvis for alle. Jeg foretrekker alikevel å betegne elektronikk utifra den målestokken framfor bare "bedre" og "best". Hva noen sier er "best" sier meg veldig lite konkret.

    Det er fult å få transparent elektronikk til å låte engasjerende. Og man kan også få akkurat denne signaturen man ønsker. I et aktivt oppsett så kan dette justeres med EQ. I et slikt oppsett er gjerne transparent elektronikk å foretrekke siden man da har full kontroll på hva man gjør. Har man elektronikk som farger lyden, så blir det en fastlåst EQ og det fryktelig vanskelig å fjerne en slik signatur med EQ om man skulle ønske det.

    De beste anleggene jeg har hørt har hatt veldig transparent elektronikk og de har også vært aktive. Signaturen kunne man endre ganske enkelt. Det er litt artig å høre f.eks noen aktive B&W Signature høyttalere ikke låte som B&W i det hele tatt lenger.
    Så dødt og livløst som du betegner det trenger det overhodet ikke å låte. Det gjelder forøvrig ikke bare i et aktivt oppsett. Sitter frekvensrespons godt og høyttalerne og rommet er bra, så kan det svært engasjerende med i et passivt oppsett også med transparent elektronikk. Det er gjerne slik at transparent elektronikk vil avsløre svakheter. Har jeg forstått de riktig så har du hørt 8x12_Tom sitt anlegg og regner med du ikke syntes det låt tamt og kjedelig? Han bruker veldig transparent elektronikk. Forskjellen på DP og Ncore er svært liten og DEQX (selv om den IMO mangler ørlite) er også en veldig nøytral låtende.

    Men jeg enig at de ikke er for alle og det er sikkert folk her inne som kan misforstå sitatet mitt. Jeg er vel av den oppfatning at dersom man bare skal finne ut hva som låter best i eget oppsett og ikke driver med EQ av høyttalerne (snakker ikke da om autokorreksjon!), så er den eneste farbare veien å prøve selv. Å spørre råd om andre her har lite for seg siden man har et annet rom og gjerne også høyttalere med et helt annet utgangspunkt. Sagt på en annen måte: Det er tvilsomt at det eksisterer en farget gjengivelse og forvrengning som fungerer best i alle oppsett.
    Tror ikke authentic har hørt mitt oppsett.............hadde han vært så heldig hadde alt stått helt klart for han;)
    klart som i transparent? :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.995
    Antall liker
    1.248
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Primare I22 har de friskeste og kraftigste 80 wattene jeg har hørt. De fordobler seg også til 160watt i 4 ohm. Min Hegel H80 er ikke i nærheten med sine 75watt.
    kjenner til begge, da jeg måtte bytte ut I22 fordi den var på samme "frekvens" som Get fjernkontrollen.

    Siden du liker lydsignaturen til Primare I22 m/dac, men samtidig liker A/B forsterkere for sine lydsignatur. Du er klar over at det sitter nyutviklet UFPD-forsterkerteknologi i I22. Selv hadde jeg Rotel RB-92. Kl D effekttrinn på nesten 2x600watt til 24000kr. Først når jeg fikk inn et par monoblokker til 80000kr, måtte de tre ned fra tronen.
    A60 til primare og har denne ny utviklet ufpd, kan ikke akkurat si den va noe svak denne i22 dacen jeg har, den driver t6 lekende lett + lyden er amazing.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Primare I22 har de friskeste og kraftigste 80 wattene jeg har hørt. De fordobler seg også til 160watt i 4 ohm. Min Hegel H80 er ikke i nærheten med sine 75watt.
    kjenner til begge, da jeg måtte bytte ut I22 fordi den var på samme "frekvens" som Get fjernkontrollen.

    Siden du liker lydsignaturen til Primare I22 m/dac, men samtidig liker A/B forsterkere for sine lydsignatur. Du er klar over at det sitter nyutviklet UFPD-forsterkerteknologi i I22. Selv hadde jeg Rotel RB-92. Kl D effekttrinn på nesten 2x600watt til 24000kr. Først når jeg fikk inn et par monoblokker til 80000kr, måtte de tre ned fra tronen.
    A60 til primare og har denne ny utviklet ufpd, kan ikke akkurat si den va noe svak denne i22 dacen jeg har, den driver t6 lekende lett + lyden er amazing.
    Harmony ultimate sender rf signaler til en motaker som konverterer signalet tilbake til ir og sender det via kabel til et ir øye som festes på signalmotaket til enheten, problem løst.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Primare I22 har de friskeste og kraftigste 80 wattene jeg har hørt.
    Kan klasse D låte friskt da? ;)
    Skal fortelle deg forsterkeren låter bra , den er så oppløst og detalijert i lyden , bassen er kjapp og går dypt der den skal men den gjør dette kontrolert heile veien. Må si jeg ble selv overasket over disse 80 wattene , jeg har spilt ganske høyt her uten noen tegn til tull hverken fra i22 eller t6. Jeg likte virkelig lyd signaturen til primare :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.251
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    For å feie enhver tvil undet teppet:)
    Nad M51 dac, koblet direkte i 2 stykker Dynamik Precision A1s ebw koblet i parralell mono, som igjen driver Epicon 8.
    Har ingen av de negative egenskapene som er nevnt her, hadde vel ikke fått gåsehud om så var tilfelle :)
    Her er det heller ikke gjort noen målinger :)

    Du har testet med og uten en skikkelig pre av god kvalitet regner jeg med siden det ikke finnes tvil ? Gåsehud, jeg kan få gåsehud av orginalanlegget i Avensisen min om humøret og formen tillater det.

    Forsterkeren som målte best hos meg er den som fikk minst fartstid her hjemme, ble solgt til Gjestemedlem her på sentralen han er visstnok veldig fornøyd. Ncore er ikke for alle visstnok bare noen med spesielt utvalgte rom og høytalere som ikke ødelegger for ampen.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    . Marantz lager bevisst produkter med egen signatur og de derfor ikke transparent låtende. .

    Om referansen din for at ting skal lyde mest mulig transparent er Hypex og tilhørende lyd er jeg helt sikker at dette er lyd flesteparten ville valgt bort. Og kjøre dac rett i effektrinn uten en god analog pre er også bortkastet i mine ører og resultatet har alltid vært flatt og livløst og til tider pågående lyd uten noe nerve og innlevelse. De fleste supertransparente apparater mangler nettopp denne egenskapen og låter dødt og livløst i de oppsettene jeg har har hørt de spille. Det er nok noen som tiltrekkes av slik lyd og for de som har dette som referanse og baserer seg utelukkende på målinger er nok dette mer enn godt nok.
    For meg som trenger det annerledes kan med trygghet si at litt varmtspillende komponenter kombinert med gode åpne dynamiske høytalere er aspekter som scorer høyt i min bok. Så kan man diskutere i det uendelige hva som skal være referansen men det skal nok bli vanskelig å komme til en endelig konklusjon der om (som jeg misstenker) alle har forskjellige referansepunkter.

    Noen bruker sitatet til Orso over som en bevisst fremførelse for å vise til noe negativt ved komponenter, jeg ser det i mange sammenhenger som en stor fordel da produsenter har valgt å velge bort den kliniske flate kjedelige lyden.
    For å feie enhver tvil undet teppet:)
    Nad M51 dac, koblet direkte i 2 stykker Dynamik Precision A1s ebw koblet i parralell mono, som igjen driver Epicon 8.
    Har ingen av de negative egenskapene som er nevnt her, hadde vel ikke fått gåsehud om så var tilfelle :)
    Her er det heller ikke gjort noen målinger :)

    Du har testet med og uten en skikkelig pre av god kvalitet regner jeg med siden det ikke finnes tvil ? Gåsehud, jeg kan få gåsehud av orginalanlegget i Avensisen min om humøret og formen tillater det.

    Forsterkeren som målte best hos meg er den som fikk minst fartstid her hjemme, ble solgt til Gjestemedlem her på sentralen han er visstnok veldig fornøyd. Ncore er ikke for alle visstnok bare noen med spesielt utvalgte rom og høytalere som ikke ødelegger for ampen.
    Vil si det ja, og har sammenlignet med NAD M51 som er en dac som fungerer som digital preamp, all in one :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    4.224
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er mye rart av målinger og tall som vises og man må virkelig holde tungen beint i munnen. Produsenter som setter sine egne produkter i et feilaktig bedre lys enn andre på en misvisende måte. Og produkter som f.eks oppgis til å diffusere fra 200 Hz, men så er kanskje ikke effekten mer en 5-10% under 300 Hz. Noen korrekte utførte målinger har de selvsagt ikke og ofte diffuserer ikke produktene i det hele tatt, men fungerer kun som spredningsenheter.

    Jeg spurte Mats fra Svanå om han kunne vise noen målinger med effekten av "diffusorene" som han selger. Da la han frem noen RTx målinger gjort i et lite rom som var behandlet med disse såkalte diffusorene. :eek: Det er mildt sagt sjokkerende. Det er slikt man ikke vet om man skal gråte eller le av.
    Man skal hverken le eller græde. Man skal prøve...

    Det der er vigtigt ved diffusere fra Svanø Akustik er at de forbedre lyden, og ikke hvordan de måler.
    En diffusor er en enhet som følger en matematisk formel og den må oppnå en del kriterier for og i det hele tatt kunne rettmessig kalles en diffusor.
    Det er høyst målbart og Svanå har ikke ingen slike målinger. De kaller heller ikke flere av produktene sine for diffusorer, men "time delay lines". Det er altså noe annet. I tilfellet hvor Mats viser en RTx måling fra et lite rom med produktene sine i, så vitner det enten om en total mangel på forståelse av grunnleggende kunnskap eller noe annet snodig. Det er nemlig ingenting ved en slik måling som i det hele viser noe som helst om diffusjons effekten. Absolutt null.

    For min del mener jeg en homogen spredning er det som vil fungere best lydmessig og også bredbåndet som mulig. Det vil nemlig gi et langt mindre farget tilbakeslag av lyden. En enhet som sprer uhomogent, kan si vil gir en mer fokus på enkelte frekvenser. Det kan selvsagt godt tenkes at enkelte vil foretrekke det i noen oppsett, men svært tvilsomt at det er det foretrukne i det store og hele og spesielt hvis høyttalernes power respons er god.

    Og som alltid, mye handler om referanser og hva man konkret sammenligner med. Jeg har hørt flere oppsett med Svanå produkter Sven og nå vil sikkert noen si at jeg ikke er nøytral da jeg er bransjeaktør, men lenge før jeg var bransjeaktør gav jeg en tydelig tilbakemelding at jeg ikke syntes lyden og akustikken var god i disse rommene.

    Ellers må nesten det du skriver angående forsinkelse av lyden sammenlignet med andre produkter backes opp av målinger. Når du åpenbart er så glad i spredning fremfor demping, så kan ikke skjønne noe annet enn du hadde blitt enda mer begeistret over godt konstruerte diffusorer med lite lobing.

    Lar det ligge med det siden denne tråden handler om noe annet.
    Jeg må lige tilføje!
    Jeg har skrevet positivt om Svanø produkter og de har erstattet de diffusere jeg brugte før. De var fra Hofa, og var D2 diffusere, som jeg var glad for, før jeg fik Svanø Akustiks SMT. Svanø var meget bedre, så jeg skiftede dem ud. Eller rettere de blev brugt som underlag for Svanø Wings.
    At der er meget der kan gå galt på udstillinger er klart. Jeg tror, at de højttalere, der blev brugt, har været problemet, med at de var for store i forhold til rummet. Det var basrefleks højttalere. Jeg har dog ikke været på de udstillinger.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Når det kommer til bassfeller lurer jeg på om jeg kanskje skal bygge selv , men jeg må se an når det kommer til smertene i armen , jeg vil jo at dette skal se fint ut , lel om det blir noen akkustikk tiltak i lytterommet. Men jeg vil heller ikke ha for mye av det da kan lyden fort bli litt dårlig. Men nå er ikke psb imagine t3 så vanskelig og få til og låte bra lydmessig så lenge rommet er stort nok. imagine t3 er jo bygd opp også for og låte bra i litt vanskeligere rom.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Men jeg vil heller ikke ha for mye av det da kan lyden fort bli litt dårlig.
    Du kan aldri få for mange bassfeller. Fler er alltid bedre. Problemet kommer når man skal bevare de øvre frekvenser. Man kan aldri dempe de lave frekvensene nok.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    860
    Sted
    osøyro
    Men jeg vil heller ikke ha for mye av det da kan lyden fort bli litt dårlig.
    Du kan aldri få for mange bassfeller. Fler er alltid bedre. Problemet kommer når man skal bevare de øvre frekvenser. Man kan aldri dempe de lave frekvensene nok.
    Jeg skal begynne med bassfeller i alle 4 hjørne først fra gulv til tak+ midten av rommet på side veggene , er jo 2 stk xtz cinema sub 3x12 kanskje 4 stk og disse er store + imagine t3 har godt med trykk i seg di og. Jeg skal også isolere rommet godt , dette også pågrunn av demping + jeg vil ikke irritere på meg naboer. Så må jeg se hva eventuelt jeg trenger på front vegg , side veggene , bak veggen og taket når det kommer til akustikk plater. Men jeg tenkte på det når rommet blir klart , så skal jeg sette alt på plass , få folk til og hjelpe meg med plasseringer av høyttalere osv osv + møbler skal inn. Så skal jeg få tak i meg en sikkelig mikrofon som gjør en bra jobb , ta en lyd sveip av rommet + bruke et program der man kan få litt hjelp angående akustikken. Også dette med målinger skal jeg overlate til di som holder på med dette , etter dette er gjort trur jeg vi kan gå etter målingene når det kommer til akustikken i rommet. Er det noen i bergen som holder på med slikt , målinger og akkustering av rom som ikke koster skjorta men er utrolig flinke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn