I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hvor gikk det galt egentlig?

    Lettere inspirert av tekstene og besøkene av en viss Rolf Inge skjønner jeg at her må det forklares ting og det litt brennkvikt.

    "Bøttekott gone mad" mitt hifinirvana, hvordan skjedde det?
    ;)

    never-ending-staircase-by-david-mccrackens-3-600x400.jpg




    De som liker lange versjoner kan lese til øyet blir vått med 100 siders forklaring ++ i http://www.hifisentralen.no/forumet...ten-pa-det-perfekte-lytterom.html#post1122113 .

    Hifitilnærmingen min er som de fleste andres, dypt integrert i musikkinteressen. Min tilnærming til musikk kan nok best beskrives som akademisk og nerdete først og fremst, men så får vi håpe at lidenskapelig også følger med automatisk?
    Når jeg spoler gjennom livet etter de største musikkopplevelsene finner jeg de største musikkopplevelsene fra øvinger eller studioinnspillinger jeg selv har vært på eller situasjoner der jeg har stått tett på når andre har spilt. Konserter er store opplevelser de og, men oftest handler de om andre ting enn musikken alene.
    Øvingslyd er ofte usminket, rett på og energisk.

    6163197762_4ef8f38711_b.jpg


    Det finnes så mange fasinerende dyktige musikere der ute, men det er ikke lett å høre hvor dyktige de er før du står tett på dem er min erfaring. Luft og avstand slører fort til kvalitetsforskjellene. Nerdete som jeg er handler derfor hifien først og fremst om ønsket om å kunne lære og oppleve disse musikerene fra plater når jeg selv ønsker det for å kunne integrere det i min egen musikk. Live musikk har jeg så mye av ellers i livet at jeg ikke trenger et stereoanlegg for å fylle den kvoten og nyte musikk gjør jeg nærmest like godt gjennom høyttaleren på I-paden som jeg gjør på et skikkelig stereoanlegg.

    Jeg må bare innrømme at jeg trodde at jeg ville komme dit at jeg teleporterte meg inn i studioene og opptakslokalene på platene mine den dagen jeg kjøpte Responshøyttalerene. Hifibransjen liker å reklamere for at deres produkter bare gjengir det som er på plata. Jo bedre komponenter jo nærmere kilden kommer du liksom..
    Mens jeg studerte i Danmark hadde jeg en stor stue hvor høyttalerene stod helt fritt og brukte madrasser på førsterefleksjonspunktene på sideveggene. Det låt magisk på en del musikk på høyt volum og jeg savnet lite de årene selv om kildetroheten var så som så.

    Vår første leilighet i Oslo ble kjøpt med tanke på hifi.

    3etasje.jpg


    Strategien feilet totalt. Her var det betongvegger rund baut. Mange klagde på booming ved vanlig tale ved spisebordet.

    3etasje stol.jpg


    Her var det så lytt at nye forsterkere ble handlet inn for å kunne beherske lave volum bedre enn den lille integrete Krellen jeg hadde hatt til da.

    BP26.jpg


    Jeg endte opp med usymetrisk høyttalerplassering og sett i ettertid var dette totalt sett den dårligste lyden jeg har hatt. Det låt friskt og med masse trøkk.
    Hifihobbyen hadde for alvor slått rot og det ble prøvd vanvittig mange hifiprodukter, akustikkprodukter og forskjellig plasseringer i denne leiligheten. Høydepunktet var da Bryston 28B SST var på besøk. 1000 watt monoblokker gjorde utrolig mye for lyden i den leiligheten. Selv om Bryston fjernet et filter eller to mot kildetro gjengivelse opplevdes det likevel langt unna slik jeg visste at samme musikk lød i studio.

    john1.jpg


    Løsningen ble å kjøpe en annen leilighet..

    Fortsettes..
     
    Sist redigert:

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hej Atle!

    För oss som följt med på både denna och din gamla tråd i stillhet, var det trevligt att äntligen få se bilder! Stå på, följer spänt med på fortsättningen. Inspirationstråd detta!

    Med vänlig hälsning
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ny stue nye muligheter

    Leilighetsbyttet var mer en økonomisk strategi snarere enn et ønske om en bedre hifistue (så ingen tror noe annet :rolleyes: ). MEN denne gangen satt ikke jeg i Danmark mens kona var rundt å så på leiligheter. Høyttalerplassering i stua var høyt prioritert.
    Vi endte med å flytte opp to etasjer i samme blokk. Annen planløsning, et rom større og bedre lydisolering mellom etasjene og naboer ved siden, men med samme betongvegger.
    Fra et musikers ståsted har jeg alltid vært veldig interessert i akustikk på den måten alle akustiske musikere er. Kartlagt hvordan form og størrelse følger funksjon og materiallyd. Akustikken er liksom en forlengelse av instrumentet og klarer man å tilpasse og utnytte den får publikum en bedre opplevelse.
    Men jeg hadde til nå ikke utforsket teoretisk hvordan man kunne tilpasse lytterommet til høyttalere. Erfaringene med akustisk demping var blandet og jeg hadde konkludert med at demping stort sett gav en tammere lyd slik at alt ofte låt tørtstudio i stedet for frisk stue. Mellom to onder ville jeg valgt frisk stue 8 av 10 ganger.

    I den nye stua limte jeg gipsplater i forskjellige tykkelser utenpå betongveggene. Litt fordi min venn Tralltrall alltid hadde god lyd i sine tre stuer hvor han hadde gipset alle rommene, men også fordi en akustiker fortalte meg at dette ville gi effektiv og jevn absorbsjon av bassenergi. Samtidig la jeg tung og tykk isolasjonsmatte under parketten for å spise ressonanser fra gulvet.
    Ingen tvil om at forarbeidet gav resultater. Dette rommet låt bra nesten uannsett hvor jeg satte høyttalerene.
    Etter noen måneder med høyttalerplassering endte jeg opp med høyttalerne inntil sidevegg på hver side av rommet. Ved denne plasseringen fikk jeg nærmest bort hele kanselleringen fra frontveggen samt at jeg fikk bassheving fra sideveggen.

    Respons5etasje.jpg



    Resultatet ble dette (begge høyttalere målt samtidig):

    decay5.jpg



    Dette var mange skritt frem, men det hørtes fortsatt ut som Respons + Bryston + stue og ikke kun konsertsalene og produksjonene.

    Det var nødvendig å ta grep å starte en tråd på hifisentralen hvor jeg var heldig og fikk mye eksperthjelp som satte meg på mange spor å granske videre. Samtidig hadde jeg ikke glemt hvor mye en kraftigere effektforsterker betød.

    kompetansestrategi.png
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hej Atle!

    För oss som följt med på både denna och din gamla tråd i stillhet, var det trevligt att äntligen få se bilder! Stå på, följer spänt med på fortsättningen. Inspirationstråd detta!

    Med vänlig hälsning
    Hyggelig at du trer ut av stillheten av og til! Takk for hyggelig tilbakemelding.

    Har kviet meg litt med å vise alt ( som disse gutta her):

     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gjennombruddet

    Jeg fant lys i tunnelen:

    2515571-917954-dark-tunnel-view-with-light.jpg








    For å realisere potensialet til Respons ble flere års jakt på effektforsterker endt med kjøp av en Gryphon.

    gryphon-diablo-tg3.jpg


    Gryphon er et firma som lever av å gjøre ting på den vanskelige måten. Den uten snarveier. De bruker den tiden det tar å finne veien og tar den prisen det koster å sette det sammen i Danmark. Noen mener også at det kan høres i den andre enden. Mange mener at man med dagens teknologi og kunnskap kan gjøres det enklere og billigere med samme resultat, men da bør man kjøpe noe annet enn Gryphon.
    Den integrerte Diabloen gjorde kort prosess i konkurransen mot Bryston. Effektpotensialet var realisert.

    Kontakt med EHED og 8X12_tom ble opprettet + interessante lytteopplevelser hos de. 10 stk 5cm akustikkplater ble innkjøpt og eksprimentert med i ukesvis i stua. Det var lett å høre forskjellen på rett og gal plassering. Ved gal plassering lød det dødt og ved riktig plassering lød det "tight" og det var lett å få hjelp på nettet til plassering.

    Det sa pang!! (Etter to hyggelige besøk hos Stig Erik Tangen)

    tangen.png

    For å si det forsiktig er han en sjeldent kunnskapsrik mann rundt lyd generelt som har dratt anlegg og lytterom så langt han kan. Det føltes som å komme hjem når jeg lyttet til oppsettet hans. Det var første gang jeg lyttet til noe som ikke hørtes ut som et stereoanlegg, men bare som innspilt musikk.
    Jeg fikk fornyet tro på at målet kunne oppnås og en person å kaste litt ball med hvis det trengtes.
    Dette startet to år med intensiv lesing om lytteromsakustikk og testing av ymse.

    For å undersøke hvilke slør som var forårsaket av kilden, ble forskjellige kilder testet. Blant andre disse:

    hegel.jpg

    embla.jpg



    gryphon.jpg


    Da Mikadoen fra Gryphon var innom oppnådde jeg den subjektivt beste hifilyden jeg har hatt. Mulig også hørt totalt sett! For meg opplevdes det som jeg var på konsert, men det låt langt unna kildetroheten som Tangen hadde oppnådd.

    PC avspillingen hadde kommet godt i gang og gjennom Pure Music hadde jeg tilgang på plugins med gode EQ programmer. Mye ble bedre, men en matthet vokste seg inn på lyden.
    Gjennom Pure Music åpnet endelig muligheten seg for å implementere romkorrigeringen Audiolense i Macen. Da var det bare å handle PC og lydkort for målinger og sette igang.

    Audiolense.jpg


    DA begynte det endelig å likne på noe. Hifilyden ble borte og tilbake stod i stor grad kun egenlyden på komponentene mine og deres egenskaper.

    Audiolense er ekte highend romkorrigering med alle muligheter.
    Man står fritt til å velge:

    -hvor mye man vil korrigere de ulike frekvensområdene
    -om man kun skal senke peaker eller kun heve dipper
    -stille fritt hvor mange desibel man max skal korrigere.
    -om kun skal korrigere deler av frekvensområdet.
    -mulighet for tidsvinduer opptil tre sekunder ved aktiv deling av 5 kanaler!!!!!!!!!!!!
    -tegne egen targetkurve med høy presisjon.
    -separat tidskorrigering i de ulike frekvensområdene.
    -linjær fasefilter og minimumfasefilter

    Så vidt jeg vet er det kun Acourate som stiller i samme klasse innen romkorreksjon.

    Det er synset mye feil om som Audiolense. Selv fra store guruer i forrige generasjon frekvenskorrigering og det synes jeg er skikkelig synd, for hvis målet er high fidelity er det mye å hente i å bruke denne typen romkorrigering riktig. Det er virkelig flott at noen som har spesialkompetanse innenfor dette frekventerer hifisentralen. Bernt (BX) svarer tålmodig på de dummeste spørsmål rundt digitalromkorreksjon. Forumet til Audiolense er også et bra sted https://groups.google.com/forum/#!forum/audiolense .

    Jeg har sikkert brukt over tresifret antall timer på Audiolense. Blant annet har forsøkt å finne hvor de eventuelle tilsløringene som folk rapporterer om er. For min del har feilene vist seg å komme fra signalkjeden min når rommet har blitt mindre fremtredende og det har gått hardt utover dacene mine. Når Auralic MX+ kom inn forsvant siste filteret for min del. Convolverprogrammet kan også ha noe å si og det er fort gjort å få digital klipping på signalet som ikke høres som annet enn et lite slør.
    Kompromisset med Audiolense mener jeg ligger i target med linjærfase. Når jeg fikk til å lage target med minimumsfase forsvant siste kompromisset av korrigeringen.
    Det er også interessant å teste med noen tastetrykk hva forskjellig etterklang i bassen gjør med opplevelsen av en frekvensrespons. Audiolense er så kraftig at man lett kan eksprimentere. Opplevelsen av en frekvensrespons avhenger av mange ting imo.

    Gravingen i akustikkbøkene viste at retningen på hvor refleksjonene kommer fra i det høye registeret har mye å si for opplevelsen av rom, men fant ikke noen muligheter for å teste dette i stua.

    Bøttekottet ble løsningen

    Det så lenge ut til at vi i nær fremtid skulle flytte inn i et hus uten mulighet for dedikert lytterom. Siden målet på lang sikt er å bygge et lytterom fra grunnen av hadde jeg plutselig dårlig tid til å teste ut akustiske konsepter som jeg gjerne vil ha gjort før vi begynner bygging. Dette ville kreve mer og større tiltak enn vi ville ha i stua og løsningen ble å flytte anlegget inn på kontoret/gjesterommet og lage det til testrom.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bøttekottet

    Bøttekottet er et lite rom med betongvegger rund baut. Høyden på rommet er bra 2.50, men er identisk med bredden på rommet. I et betongrom er det ingen formildende omstendigheter og grusomme akustiske forutsetninger er et faktum.

    hifirom.jpg



    Rommet har overskap i den ene enden og et klesskap i den andre nesten på midten. Jeg valgte å beholde de for å få noen naturlige oppbrytninger.
    Jeg satte opp anlegget og trykket på play. Ut kom den desidert verste lyden jeg kan minnes å ha hørt.
    I et større perspektiv sier vel kanskje dette litt om lytterommets betydning.

    Jeg gjorde målinger og kjørte romkorrigering i Audiolense. Om mulig låt dette enda verre. :cool:

    Inn med akustikkplatene på førsterefleksjonspunktene 10 stk i antallet.

    tidlighifirom2.jpg


    Rommet forandret seg totalt, men fortsatt var det ikke engang i nærheten av kvaliteten i betongstua i den forrige leiligheten.

    I teorien vil ikke refleksjonene i et så lite rom kunne bidra med noe positivt, så ekspertrådene på internasjonale akustikksider går ut på å dempe hele rommet.
    Min plan gikk ut på å se hvor lite demping man kunne klare seg med for optimalt resultat for å beholde så mange refleksjoner som mulig og samtidig holde seg innenfor AES standarden for masteringsrom. Reflekterende flater for å kunne skape en opplevelse av opptaksrom i større grad man kan oppnå i hodetelefoner.

    Litt av artelleriet som ble innkjøpt.
    akustikkplater.jpg


    Så ble en og en plate plassert, målt, lyttet til, romkorrigert og lyttet til igjen, flyttet på, målt, lyttet til osv osv.... Prøvde 5, 10 og 15 cm tykkelse på demping i førsterefleksjonene. Interessant var det faktum at selv når jeg beholdt samme targetkurve i Audiolense så lød det ulikt likevel. Lagde bassfeller av porøst dempemateriale i tre hjørner og fikk bukt med en hul basslyd.

    Største utfordringen var at når jeg plasserte inn mer demping for å få bort uheldig påvirkning fra rommet så lød det dødere, samtidig som det snek seg inn en signatur i toppregisteret fra akustikkplatene som lød alt annet enn naturlig. Når bassdempingen kom inn ble frekvensresponsen flatere, men headroomet til høyttaleren endret og mye av punchen forsvant. Høyttalerene føltes ikke store nok lengre.
    Kjøpte inn scenemolton og kledde platene med for å fjerne signaturen i toppen. Dette hjalp, men fant ut at jeg ikke kunne kle mange plater med molton før det igjen ble for dødt. Med så lite rompåvirkning så hadde alt noe å si.

    Jobbet samtidig med akustikken i Tralltrall sin kino og lette etter mer optimal bassdemping for det rommet. I hans rom var målet med akustikken "larger than life" og "live" snarere enn korrekt og kildetro.
    Vi lagde membranfeller som i praksis er små firkantete bokser med dybde på 20 cm og har faktisk en viss effekt på decay helt ned til 30hz. Disse virker i utgangspunktet lite på frekvensresponsen, men er effektive i å dempe etterklangen. Noe jeg opplever som at punchen beholdes mens etterslepet blir borte. Kommer litt an på hva man ønsker oppnå, men i bøttekottet passet det perfekt.
    kasser.jpg


    Da de porøse bassfellene ble byttet ut kom punchen og headroomet tilbake uten den tidligere hule lyden og faktisk enda rettere frekvensrespons.

    Det var tid for akustisk restart. Alle tiltak ble tatt ut og jeg begynte på nytt. Denne gangen gikk det på et par dager og siden har det stått sånn.
    Det har hele tiden vært meningen at vi skulle flytte ut rett rundt hjørnet så derfor har det bare blitt stående en smule provisorisk.;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Let`s wrap it up

    Da har dere fått litt innsikt bak mitt crazy lytterom. Målet med å høre hvilken "utringning og farge på leppestiften" Frk. Thing Helseth har og komme tett på mine favorittmusikere ble nådd. Dette kan jeg spille høyere enn ørene tåler og uten kanter eller hardheter med mindre innspillingen krever det. Det beste av alt er at jeg hører at det virker inn når jeg spiller selv.
    Enkelt forklart er konseptet at oppsettet som helhet skal "farge" mindre enn innspillingen (frekvensrespons, refleksjoner, stående bølger, forvrengning, digitale filtre, kabler, etc etc).
    Rommet mitt er så lite at jeg kan tilføre lite diffraksjonselementer i dag, men det blir det ei råd med fremover.


    Glemte nesten å poste det jeg kommer til å savne mest med bøttekottet:

    utsikt.JPG


    Ha en fin uke!:)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    En fin gjennomgang, Atle!

    Blir spennende å se hvordan det nye rommet blir.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette er status vedrørende "Kammersalen".
    Her pusses og pusses det og så snart det er pusset opp skal vi flytte inn. Da først begynner jobbing i en mørk og dunkel kjeller.......:cool:

    Kammersal.jpg
    En liten statusoppdatering. Sakte, men sikkert....

    Stue2.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Har försått det som så att "kammarsalen" ger ett hint om vad slags akustik du strävar efter i ditt nya projekt. Kommer detta bli fundamentalt olikt ditt nuvarande rum?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, du har oppfattet riktig.:)
    Hva det betyr i praksis må vi vente litt med, men jeg er og har vært interessert i diffraksjon lenge og er litt overrasket over hvor stor innvirkning det kan ha på lyden.
    Veldig interessant hvordan intuisjonen vår kobler form med funksjon på det punktet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    51os0atORlL._SY300__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg


    Denne blir spilt i skrivende stund. En samling med Nocturnes fra Chopin fra Rubinsteins hender.
    Fantastisk innspilling. Fikk i oppdrag en gang om å oppdrive en bedre innspilling av den Nocturne no 1 enn denne. Hørte gjennom en god del versjoner den gangen, men måtte kapitulere. Fasinerende hvor mye musikk det kan ligge i musikkstykker.

    Hansken er kastet til de som evt har en ny referanse av Nocturne no 1 på lur...

    Arthur Rubinstein - Wikipedia, the free encyclopedia

    God helg!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Wow. Takk for reiseskildringen. Imponerende arbeid du har nedlagt. Forstår nå bedre hva "nerd" uttrykket du bruker henspeiler på.:eek:
    Gleder meg til fortsettelsen i kammersalen.

    Final
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.929
    Antall liker
    27.651
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Interessant og underholdende gjennomgang Atle, morsomt å få historikken, fint krydret med bilder, takk!

    Thumbs_Up.jpg


    / Morten
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Atle.Hva bruker du mellom HT og gulvet?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk begge to! :)

    I Norge er man så redd for å fordype seg, man skal kunne litt om alt.
    Da er det fint å frekventere HFS og blande seg med alle dere andre som går "all in" i hobbyen "musikklytting".

    Bruker Holfi dempeføtter. 40-60 kg.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    John Atkinson tester noe kinamikk

    Kom tilfeldigvis over en test som John Atkinson gjorde i februarnummeret i Stereophile av Auralic Vega.

    Var bare en tilfeldighet at jeg kom over Auralic selv. Hjalp noen med å finne en dac som kunne passe til anlegget deres da jeg fikk et tips om å prøve MX+ dacen til Auralic. For å gjøre en lang historie kort så ble det kjøpt to slike innen kort tid. En til de og en til meg.

    De testene som ligger ute om MX+ er litt tvetydige og er ikke akkurat tester som skriker "denne må du bare kjøpe" i et marked fylt av gode dacer og lydkort. Hvem vet, kanskje fordi det var første dacen fra et nytt og ukjent firma med unge nyutdannede personligheter som grunnleggere og konstruktører?

    I mine ører har Auralic som USB-dac klart å presse enda litt mer saft ut av sitronen enn andre dacer jeg har lånt øret til. Var derfor litt spent på hva John Atkinsons ører og målinger ville fortelle.
    Blir sammenlignet med Nad M51, Benchmark Dac2 HGC og dCS vivaldi.

    Stereophile-February-2014.jpg


    AURALiC VEGA D/A processor | Stereophile.com
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hørte Vega i Horten, riktignok over hodetelefoner. Det låt ualminnelig bra. Ingen skarpe kanter,veloppløst, kroppslig, luftig, og homogent, homogent....

    Prisen er drøyere enn MX+, kanskje kommer det et kupp på bruktmarkedet. Tålmodighet må man ha.
    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    MX+ står visstnok ikke noe tilbake for Vega som ren dac, kanskje tvert i mot. Vega tilbyr volumkontroll, høyoppløst DSD og forskjellige digitalfiltre som MX+ ikke gjør.
    Trenger man ikke volumkontroll og PCM filer er hovedretten er det liten grunn til å gå for VEGA visstnok.

    Jeg har prøvd flere kanaler for å teste både Weiss 202 og Lynx Hilo som jeg synes er superinteressante produkter, men både Stereophile og Prolyd har vært restriktive med å låne ut dessverre.
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Trenger ikke pre og tror jeg skal få prøvd å få lagt øret til MX+. Har hatt lyst til å sjekke ut Weiss 202 selv. En DAC som måler som den gjør og får slik omtale all over blir jeg nysgjerrig på. Ser enkelte peker på manglende dybass og dybde i lyden, men tipper for egen del at den er mer kildetro enn de fleste.

    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    At Weiss skal mangle dypbass tror jeg man kan ta med knusende ro.:)
    Weiss har mulighet for tilkobling til FireWire som er spennende.
    Lurer på om MX+ har gått ut av produksjon. Hvis du ikke får lånt av importør kan sikkert jeg bære behjelpelig.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Takk for det Atle.
    Blir det nødvendig tar jeg kontakt på PM. Tenker at påstått bassmangel fra Weiss skyldes uvant tight og tørr gjengivelse.
    For meg er det et kvalitetstegn.

    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er bare noe jeg er nødt til å få ut.



    1.Har aldri hatt noe spesielt forhold til kabler.
    2. Har 99% av tilfellene hatt negative opplevelser med dyre kabler. Både før og nå, hele tiden...
    3. Kabeldebatten har fasinert meg voldsomt fordi noen mener at det ikke er forskjell på dem
    4. Mne negative opplevelser med dyre kabler har vært så store at de ikke kan forklares kun med EQforskjeller
    5. Hører forskjell på nærmest alle kabler. Blindt som seende
    6. Det finnes dårlig lydende billige kabler også.
    7. Kun et highend kabelmerke har til nå gitt meg kvalitativt bedre lyd enn en Canare kabel.
    8. Hadde ikke råd til å kjøpe Duelundkabler når jeg hadde sjansen. De kostet jo faen meg over 2000,- kr stykket. I dag angrer jeg bittert bittert på at jeg ikke kjøpte...
    9. Takket være kabeldebatten knakk jeg blindtestkoden.
    10. Hater å være bransjekritisk. Vet at de fleste sliter med å få endene til å møtes og de færreste prøver å lure oss. De prøver bare å lage de beste produktene de klarer for et gitt budsjett.
    11. Er åpen for at jeg tar riv ruskende galt og at andre har andre opplevelser enn meg. Jeg har tross alt kun prøvd kabler på et sett høyttalere.

    Da var den katta ute av sekken også.
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Interessant. Trenger ikke pre og tror jeg skal få prøvd å få lagt øret til MX+. Har hatt lyst til å sjekke ut Weiss 202 selv. En DAC som måler som den gjør og får slik omtale all over blir jeg nysgjerrig på. Ser enkelte peker på manglende dybass og dybde i lyden, men tipper for egen del at den er mer kildetro enn de fleste.

    Final
    Det skal du ikke bruke så mye tanker på;)
    Ta det helt med ro!

    gismo
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Det er bare noe jeg er nødt til å få ut.



    1.Har aldri hatt noe spesielt forhold til kabler.
    2. Har 99% av tilfellene hatt negative opplevelser med dyre kabler. Både før og nå, hele tiden...
    3. Kabeldebatten har fasinert meg voldsomt fordi noen mener at det ikke er forskjell på dem
    4. Mne negative opplevelser med dyre kabler har vært så store at de ikke kan forklares kun med EQforskjeller
    5. Hører forskjell på nærmest alle kabler. Blindt som seende
    6. Det finnes dårlig lydende billige kabler også.
    7. Kun et highend kabelmerke har til nå gitt meg kvalitativt bedre lyd enn en Canare kabel.
    8. Hadde ikke råd til å kjøpe Duelundkabler når jeg hadde sjansen. De kostet jo faen meg over 2000,- kr stykket. I dag angrer jeg bittert bittert på at jeg ikke kjøpte...
    9. Takket være kabeldebatten knakk jeg blindtestkoden.
    10. Hater å være bransjekritisk. Vet at de fleste sliter med å få endene til å møtes og de færreste prøver å lure oss. De prøver bare å lage de beste produktene de klarer for et gitt budsjett.
    11. Er åpen for at jeg tar riv ruskende galt og at andre har andre opplevelser enn meg. Jeg har tross alt kun prøvd kabler på et sett høyttalere.

    Da var den katta ute av sekken også.

    Härlig ärlighet Atle! ;)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Men påstand en er vel en sannhet med visse modifikasjoner:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Du skal alltid være så mystisk du 8x12 ;), men har du sagt A så får du si B også. Det gir meg eventuelt en fin mulighet til å utdype...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Härlig ärlighet Atle! ;)
    Takk Crosswind! :)

    Har bare forsøkt å stole på mine egne ører og det har fungert og fungerer for meg. De har vært ganske konsistente innen for mine personlige variasjoner siden jeg begynte med hifi.
    Hadde noen år der jeg begynte å tvile på hørselen på grunn av negative blindtester, men gikk virkelig inn for å finne ut av det og kom ut av det med sterkere tro og kunnskap om hørsel noen år etter.
    Har også forsøkt å kartlegge hvorfor jeg liker det jeg liker rent teknisk og elektronisk, men det blir egentlig ren gjetning siden jeg er (et ivrig et riktignok) teknisk analfabet.

    I praksis betyr det at man i debatter balanserer på linen med være enig med de som opplever forskjeller, være litt på parti med bransjen som server oss med godlyd, være enig med de som mener ting koster for mye og oftest være mot de som forfekter null forskjeller.
    Da var det på tide å gi noen klare standpunkter slik at man enklere kan plasseres i riktig bås i tilfelle man skulle falle utpå å debatere igjen.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bruker du fortsatt sorte amerikanske kabler ? Lik de som bruker som intern kabling i høyttalerne dine ?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Oh yeah. Som RCA signalkabler er det alround kabelen som står i til vanlig. Hvis jeg vil ha litt forandring bytter jeg til Canare.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tenker det er en ok synergi, å bruke samme kabel hele veien ifra delefilter til høyttaler. Det kan iallefall ikke gjøre noe galt. Samt at disse kablene er svært solid produsert.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er den som låter "riktigst" i mine ører og da er det enkelt. Har god kjennskap til firmaet og der er det ikke noe tull bortsett fra litt høye priser.
    Neste hakk opp på stigen deres låter klart enda bedre (har prøvde den 3 ganger hjemme og i to andre oppsett og blindtestet såklart) men jeg kjøper ikke kabler til den prisen. Hverken nye eller brukte.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.385
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Härlig ärlighet Atle! ;)
    Takk Crosswind! :)

    Har bare forsøkt å stole på mine egne ører og det har fungert og fungerer for meg. De har vært ganske konsistente innen for mine personlige variasjoner siden jeg begynte med hifi.
    Hadde noen år der jeg begynte å tvile på hørselen på grunn av negative blindtester, men gikk virkelig inn for å finne ut av det og kom ut av det med sterkere tro og kunnskap om hørsel noen år etter.
    Har også forsøkt å kartlegge hvorfor jeg liker det jeg liker rent teknisk og elektronisk, men det blir egentlig ren gjetning siden jeg er (et ivrig et riktignok) teknisk analfabet.

    I praksis betyr det at man i debatter balanserer på linen med være enig med de som opplever forskjeller, være litt på parti med bransjen som server oss med godlyd, være enig med de som mener ting koster for mye og oftest være mot de som forfekter null forskjeller.
    Da var det på tide å gi noen klare standpunkter slik at man enklere kan plasseres i riktig bås i tilfelle man skulle falle utpå å debatere igjen.

    Jag har inte gått "all-in" för att finna vad som passar mig bäst, ej heller gjort någon vidare jämförelse/test, men mer gått efter vad som blir skrivit här på hfs av folk jag har stor tillit till, vad som blivit skrivet i diverse hifiblad och i slutändan köpt det som haft riktig längd och passat lommeboken;). En del har jag hört skillnad på, en del inte, fast det kan ju lika gärna bero på en jobb där jag suttit de sista 15 åren instängd i en aluminiumstub med två bråkandes flygmotorer en aning för nära öronen för att det ska vara bra för hörseln i längden :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. Trenger ikke pre og tror jeg skal få prøvd å få lagt øret til MX+. Har hatt lyst til å sjekke ut Weiss 202 selv. En DAC som måler som den gjør og får slik omtale all over blir jeg nysgjerrig på. Ser enkelte peker på manglende dybass og dybde i lyden, men tipper for egen del at den er mer kildetro enn de fleste.

    Final

    Gismo, du gjør meg ikke mindre interessert i Weiss!

    Nå må snart noen forhandlere vise samfunnsansvar (HFS ansvar) og låne AtleT en weiss 202.:)

    Det skal du ikke bruke så mye tanker på;)
    Ta det helt med ro!

    gismo

    Gismo, du gjør meg ikke mindre nysgjerrig på Weiss!
    Nå må snart en forhandler vise samfunnsansvar (HFS ansvar) og låne AtleT en Weiss 202:p

    Final
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Härlig ärlighet Atle! ;)
    Takk Crosswind! :)

    Har bare forsøkt å stole på mine egne ører og det har fungert og fungerer for meg. De har vært ganske konsistente innen for mine personlige variasjoner siden jeg begynte med hifi.
    Hadde noen år der jeg begynte å tvile på hørselen på grunn av negative blindtester, men gikk virkelig inn for å finne ut av det og kom ut av det med sterkere tro og kunnskap om hørsel noen år etter.
    Har også forsøkt å kartlegge hvorfor jeg liker det jeg liker rent teknisk og elektronisk, men det blir egentlig ren gjetning siden jeg er (et ivrig et riktignok) teknisk analfabet.

    I praksis betyr det at man i debatter balanserer på linen med være enig med de som opplever forskjeller, være litt på parti med bransjen som server oss med godlyd, være enig med de som mener ting koster for mye og oftest være mot de som forfekter null forskjeller.
    Da var det på tide å gi noen klare standpunkter slik at man enklere kan plasseres i riktig bås i tilfelle man skulle falle utpå å debatere igjen.

    Jag har inte gått "all-in" för att finna vad som passar mig bäst, ej heller gjort någon vidare jämförelse/test, men mer gått efter vad som blir skrivit här på hfs av folk jag har stor tillit till, vad som blivit skrivet i diverse hifiblad och i slutändan köpt det som haft riktig längd och passat lommeboken;). En del har jag hört skillnad på, en del inte, fast det kan ju lika gärna bero på en jobb där jag suttit de sista 15 åren instängd i en aluminiumstub med två bråkandes flygmotorer en aning för nära öronen för att det ska vara bra för hörseln i längden :rolleyes:
    Aha, så du ser sola hver dag du da? Det hadde vært noe...

    cloud-cover-sun-horizon-sunset-sunrise.jpg


    Det er en fin tilnærming du har der... :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, artig!! :)

    Har inntrykk av at musikere generelt er svært lite bevisst på de fleste psykoakustiske fenomener, men de vet veldig godt når noe ikke låter som det skal.
    Har tatt med meg flere orkestermusikere som knapt har stereoanlegg hjemme med på demo i high-end butikker. Er ofte kjempegøy å observere førsteinntrykkene.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hei
    Jeg har hatt en Weiss DAC202 koblet opp i halvannet år og den har nok en litt tilbakelent bass. Bassen er vel definert og går dypt som bare det men sammenlignet med min andre dac ( fra STAX ) så er dynamikken og bassen litt mere forsiktig. Har du et potent anlegg og nok pudder i forsterkeren vil jeg helt klart anbefale Weiss. Har du et litt "tamt" anlegg er kanskje ikke Weiss det beste valget.
    Funbunny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn