Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    120
    Antall liker
    10
    Søker pinout på master/slave RS232 kabelen til Lyngdorf RJ11 6P6C plugg. Har mailet til Lyngdorf men det tar tid.

    Mvh BA
    Svar fra DK:

    Hej Hans,
    Kablet er blot en lige kabel (ikke krydset !)
    - pin 1 til pin 1
    - - -
    -pin 6 til pin 6

    Med venlig hilsen / Best Regards,

    Flemming Smith
    Sales Director

    S T E I N W A Y L Y N G D O R F
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Hørtes innviklet ut, men forsår hva du mener.
    Er det andre gangen du eier dpa-1? Hva snakker vi i pris hvis en ny investering skal overgå dagens oppsett(dac) mener du?

    Andre gangen ja.

    Det er foreløpig antagelser fra min side, har ikke forsket nok. Noen sier at Lyngdorf / Tact stjeler dynamikk og transparens, andre benekter det. Mener Erlandf her i tråden (som overtok min forrige) har koblet på en ekstern DAC og sier det løfter lyden?

    Jeg mener bestemt at det er bedre med en DAC til kr 1000,- og at man legger maks i høyttalerne. Hørte DALI sine nye til kr 70.000 og det var fint til å være kjøpehøyttalere. Det var helt greit. PA, studiomonitorer, DIY horn eller DIY dipoler låter bare så utrolig mye bedre for 1/3 av prisen.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    En ting jeg har stusset på en stund nå; min stue er kvadratisk, 5mX5m - altså et lytterom fra "helvete". Jeg får til 99% room knowledge etter 8 målinger med RP. Likevel står det kun 7% room correction?! Rart...

    Kommentar?
    Ja da er du heldig, jeg har 22% corr på 98% . Kan jeg spørre om hvilke høyttalere du har?:)


    Jeg har forsåvidt 2 subber i oppsettet også. kan nok ha litt med det å gjøre.
    Fikk til ca samme resultater med Elac 330JET, Gallo Solo og Patos Symphonic II...

    Skrekken er seff at jeg har vært helt på bærtur med målinga... :-( . Synes så å si "alle andre" har mer korreksjon enn meg, og jeg vet jo at et kvadratisk rom som mitt skal være veldig vanskelig hifimessig.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har hørt andre mene det ja, personlig har jeg aldri merket det hvis jeg sammenligner med andre oppsett jeg har hørt i samme leiet.
    Bruker forrige eier analog inn på dpa-1 for sin dac?

    Hørtes innviklet ut, men forsår hva du mener.
    Er det andre gangen du eier dpa-1? Hva snakker vi i pris hvis en ny investering skal overgå dagens oppsett(dac) mener du?

    Andre gangen ja.

    Det er foreløpig antagelser fra min side, har ikke forsket nok. Noen sier at Lyngdorf / Tact stjeler dynamikk og transparens, andre benekter det. Mener Erlandf her i tråden (som overtok min forrige) har koblet på en ekstern DAC og sier det løfter lyden?

    Jeg mener bestemt at det er bedre med en DAC til kr 1000,- og at man legger maks i høyttalerne. Hørte DALI sine nye til kr 70.000 og det var fint til å være kjøpehøyttalere. Det var helt greit. PA, studiomonitorer, DIY horn eller DIY dipoler låter bare så utrolig mye bedre for 1/3 av prisen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Vi får høre ended ErlandF
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Man kommer raskere og bedre til Nirvana (98% eller deromkring) hvis målingene inkluderer minst en måling oppunder taket i et hjørne av rommet. Mikrofonen plasseres da ca 3-5 cm fra tak og vegger. Bassgjengivelsen har veldig godt av at en slik måling er med. Ta gjerne også en måling oppunder taket et stykke fra hjørnet og en tilsvarende nede ved gulvet i tillegg til de andre rundt om i rommet. Alle målepunkter skal være minst 0,5m fra hverandre og alle skal være på lyttesiden av høyttalerne samtidig som ingen av dem er nærmere høyttaleren enn 1m eller så.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Noen her som ikke bruker den innebygde DACen i sin TDAI fordi de har funnet noe som er (langt) bedre?
    Ønsker tips om slike :)
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Det er foreløpig antagelser fra min side, har ikke forsket nok. Noen sier at Lyngdorf / Tact stjeler dynamikk og transparens, andre benekter det. Mener Erlandf her i tråden (som overtok min forrige) har koblet på en ekstern DAC og sier det løfter lyden?
    Jeg må ærlig innrømme at jeg aldri egentlig har testet DAC'en i DPA-1 skikkelig. Jeg startet nemlig med en Xindak DAC, hvorpå jeg litt etetrpå fikk innskytelsen om å kjøpe DPA-1 for romkorreksjon. Jeg koblet derfor DPA-1 digitalt inn i Xindak. Jeg ble aldri helt fornøyd med denne pga skarp diskant og byttet den ut til NAD M51. Og der er jeg idag, bortsett fra at jeg bruker så lite av mulighetene i DPA-1 (pre, digitalt aktivt delefilter, bi-amping osv) at jeg nå forsker litt på DSpeaker.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Du kjører altså DPA-1 -> digital ut -> NAD M51 -> en effektforsterker (ikke biamp) ?
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det har vært svært tyst om den nye lyngdorfen her i det siste, er det ingen som har noen utalelser om den enda?
    Kanskje alle sitter å nyter musikken i drømmeland og ikke evner å publisere sine inntrykk.
    ( Hvis den er kommet til landet da ):confused:
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Kunne du tenke deg å teste ut forskjellene på dac,ene som sitter i lyngdorf og nad for oss, eller blir det mye mas?
    Da tenker jeg ikke no dyptest, bare noen korte betraktnnger i forbifarta.
    Kan forsøke å få det til. Det er jo bare å koble effekten rett i DPA-1. :) Tror nok ikke jeg får gjort det før til helgen.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Du kjører altså DPA-1 -> digital ut -> NAD M51 -> en effektforsterker (ikke biamp) ?
    Ja, og digitalt inn i DPA-1 da selvsagt. :)
    Du mener vel digitalt ut fra DPA-1 og inn i NAD M51?

    Hører du virkelig forskjell på NAD og Lyngdorfs innebygde DAC? Jeg tror det har mikroskopisk å si.

    Tror også at Lyngdorf er vesentlig bedre enn Dspeaker. Ulempen med Lyngdorf er mangel på manuelle muligheter men det kan som nevnt hackes.

    Flemming hos Lyngdorf i Danmark sier til meg i eposter at Lyngdorf er fullstendig transparent og at DACen er på toppnivå. Det skal ikke være mulig å høre forskjell. Det man evt hører forskjell på er endringer i frekvensrespons. Tar ikke alt produsenten sier for god fisk.

    Jeg har selv også hatt NAD M51 på test og opplever den som en tanke lys noe som kan gi en illusjon av økt oppløsning. Mulig jeg tar feil.

    Har imidlertid en konkret erfaring på det. LMCs tweakede Avantgarde Trio låt svært bra. Når han skiftet til TAD 4001 og 2001 drivere i JMLC horn satt jeg med en umiddelbar følelse av at AG Trio var noe mer oppløst. Her tok jeg grundig feil, det er få drivere i verden som er så oppløste som TAD. Et system som er oppløst har lite forvrengning. Når det i tillegg har en jevn frekvensrespons så oppleves det særdeles smoooooooooth. Her må man faktisk gi enormt med gass før det er antydning til slitsomt for øra. Dette er faktisk farlig fordi det låter så utrolig rent på tross av helseskadelig høyt nivå.
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Du kjører altså DPA-1 -> digital ut -> NAD M51 -> en effektforsterker (ikke biamp) ?
    Ja, og digitalt inn i DPA-1 da selvsagt. :)
    Ja altså slik er det så ingen misforståelser oppstår:
    SB Touch -digitalt- DPA-1 -digitalt- NAD M51 -analogt- effekt


    Du kjører altså DPA-1 -> digital ut -> NAD M51 -> en effektforsterker (ikke biamp) ?
    Ja, og digitalt inn i DPA-1 da selvsagt. :)
    Du mener vel digitalt ut fra DPA-1 og inn i NAD M51?

    Hører du virkelig forskjell på NAD og Lyngdorfs innebygde DAC? Jeg tror det har mikroskopisk å si.
    Det er det jeg skal forsøke å teste i helgen. :)

    DAC i DSpeaker var ikke så bra: Sus/egenstøy
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Kunne du tenke deg å teste ut forskjellene på dac,ene som sitter i lyngdorf og nad for oss, eller blir det mye mas?
    Da tenker jeg ikke no dyptest, bare noen korte betraktnnger i forbifarta.
    Kan forsøke å få det til. Det er jo bare å koble effekten rett i DPA-1. :) Tror nok ikke jeg får gjort det før til helgen.
    Flott! da venter vi i spenning.
    Jeg blir overrasket hvis forskjellene er betydelige.
    Drar til Spania nå men er på nett der nede. Kan jo ikke gå glipp av hva som skjer her på en hel uke;)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører ekstern nos-DAC mellom RCS 2.2X og rørblokker.
    En helt annen musikkopplevelse.

    Nå vet jeg ikke hva som er forskjell på dac i RCS og DP-1, om det er noen....
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Vil tro Lyngdorf ikke er noe dårligere enn TACT, ville vært rart om de gikk bakover?


    Mener også at Tytte71 nevnte noe om en modd til TACT med nytt power og analogutganger. Dette er sånt Roar M fikser men da ryker man på 15-20K. Skal man først dra den langt på større systemer så er vel nettopp power og utganger det som gjør forskjellen, dac chiper er mindre viktig.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke hørt så mye dyrt utstyr på en god stund. Men jeg synes at DACen i TDAI er av topp kvalitet. Jeg har eid dyre DACer tidligere. og Lyngdorf'en står ikke tilbake for noen av dem. Testene da TDAI 2200 var ny var jo også veldig positive. Spesielt en klarhet som de sjelden hadde opplevd før. Nå er nå det noen år siden. Men fordelen med TDAI 2200 er jo at en ikke trenger mange apparater eller dyre signalkabler.

    Jeg har ikke testet min 2200 på mange anlegg. Men på min brors anlegg spilte det bra på gode selvbygg høyttalere som en integrert forsterker. Men lyden ble mye bedre da vi koblet til min nyinnkjøpte Crown K2 til å drive bassene. Lyden ble mer avslappet i toppen og mye mer kraft og dynamikk i bunnen. Dette er en kombinasjon som kan anbefales sterkt. Jeg hadde ikke vært fornøyd med å bruke 2200 alene.


    Da danske High Fidelity testet 2200 da den var ny(før Room Perfect), brukte de 3 forskjellige par høyttalere. Jeg husker i farten bare 2 av dem. B&W 805 og en mindre fra Dynaudio. De skrev at med den ene høyttaleren var det ingen god match. Med 805 tror jeg det var bra. Men en meget god match til det tredje paret. Kan ikke huske hvilket det var. Konklusjonen deres var at forsterkeren var i toppklasse. Men at en måtte være klar over at den ikke passet til alle høyttalere.


    Jeg er veldig godt fornøyd med min 2200. Når folk begynner å kjøpe 2170, blir det kanskje gode kjøp på en 2200 RP for 3 veis aktiv drift. Jeg tror at 2170 mest er utviklet for 2 + 2 systemer og bruk over 3oohz. Jeg tror at den vil bli alt for puslete for effektkrevende høyttalere med ca halve effekten og vekten av 2200. Men det kan være at jeg blir positivt overrasket. Vi kan håpe at Lyngdorf kommer med en kraftigere utgave og. Og jeg håper at de vil komme med en ren "effektforsterker" av 2170 som kan brukes i aktive flerveis systemer til bruk i toppen uten særlige effektkrav. Tact hadde dette før. Jeg så en gang en omtale av et vanvittig system som en franskmann hadde. Tror at han hadde en Tact M2150 (omtrent som 2200) og tror at det var 5 stk S2150 "effektforsterkere". De kunne stilles inn med valgt delefrekvens og masterforsterkeren styrte dem alle. Det kan jo 2200 også gjøre, men en ville spare penger med en enklere utgave og kun en master.

    En skal huske at Lyngdorf er veldig oppløste produkter og at signalkilden inklusiv kabelen også må være av topp kvalitet. Kan det være at det mangler noe der hos dere som mistenker at DACen i 2200 ikke er god nok? Eller at forsterkeren "sliter" litt med å drive høyttalerne eller at det er en dårlig match til høyttalerne? Jeg opplevde tynnere og mindre avslappet lyd på min bror's høyttaler som ikke er spesielt tungdrevet. Uten å bruke delefilteret i Lyngdorfen spilte det markant bedre med en enda kraftigere forsterker. Så prøv en kraftig forsterker også til å drive bassene sammen med 2200. Det kan gjøre susen.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ja det var akkurat denne omtalen i Stereotimes jeg tenkte på. Jeg hadde ikke så verst husk der. Her var det en kar som hadde et anlegg som kanskje ville ha kostet et par millioner eller mye mer. Og likevel brukte han billige Tact forsterkere(modifiserte riktignok). Den rike franskmannen hadde helt sikkert i tankene at han kunne dele hvert horn helt presist innenfor sitt optimale virkeområde. Delefrekvensen kan enkelt velges og steilheten på filterne kan sikkert velges individuelt mellom hver forsterker. Og romkorreksjonen fikser tidsforsinkelser m.m. Det er tydeligvis ikke bare rør som spiller bra på hornsystemer. Og jeg tror nok at dette anlegget hadde spilt minst like godt med Lyngdorf utstyr.Jeg anbefaler andre å sjekke ut artikkelen i Stereo Times. Det var faktisk etter en test av Crown K2 i det bladet at jeg kjøpte min.

    Petter Dale skrev jevnlig for Fidelity, og de andre skribentene i bladet lovpriste lyden i hans anlegg. Han skrev en artikkel om hvor mye bedre lyd han fikk i sitt anlegg da han gikk over til 3 veis aktiv deling. Jeg tror at han den gang brukte Magnepan båndhøyttalere. Han brukte kun Dynamic Precision forsterkere. Ernstsen laget spesielle delefrekvenser til hans høyttalere i sitt standard profesjonelle el.delefilter. Jeg tror at Petter brukte en like kraftig DP forsterker på diskantbåndet som i bassen. Konklusjonen var at det ble mye mer dynamikk i mellomtonen og diskanten. Mange høyttalere lager en snill frekvensgang i delingen mellom mellomtone og diskant der elementene ofte går i oppbrytning. Det struper ned attacket i transientene. Med aktiv deling får en en jevnere frekvensgang og deler elementene før de bryter opp. Han anbefalte sterkt andre å prøve noe lignende. Tenk hvor lett vi har det med Lyngdorf. Vi kan velge delefrekvens og avskjæring bare med noen klikk. Og delefilteret er inkludert i forsterkeren og av topp kvalitet.


    Jeg har eiet Tact utstyr tidligere. En RCS 2.2(uten effektforsterker) som aldri ble solgt i Europa. Den var bra, spesielt etter at Geir Fredriksen modifiserte den. Men ble solgt til fordel for 2200. Jeg kjøpte og to stk Tact 2150 og ville prøve flerveis aktiv deling, men fikk det ikke til. Den ene Tact'en var det noe software feil med. Tact'en ble nok en gang testet på min brors anlegg. Men den var ikke på høyde med 2200. Mindre krefter og tynnere lyd i toppen. Den hadde nok blitt modifisert hvis jeg hadde fått dette til å spille.

    Jeg har en selvbygg høyttaler. Mellomtone og topp består av 6 stk 4.5 Seas mellomtoner(men -3 db ved 125 hz) og 6 stk Infinity bånddiskanter og de spiller som en linesource. Dette er rester etter en meget stor dipol jeg en gang kjøpte. Jeg er meget godt fornøyd med klangen og gjennomsiktigheten, og spesielt diskantene gir en fyldig lyd med så stort areal. Men Seas'ene spiller best som fulltone. De ruller fint av av seg selv over 5 Khz. Jeg får litt nasal lyd hvis jeg setter en foliespole i serie. Diskantene deles ganske høyt oppe og ruller fint av nedover. Men jeg er sikker på at jeg hadde fått mer smekk og dynamikk med å la diskantene spille lenger ned og skjære dem bratt av. Og mellomtonene hadde bidratt med mindre overtoner langt oppover i frekvensområdet. Jeg får ikke til bassen skikkelig hos meg. Basskassene er blitt tilpasset tre forskjellige systemer og klaffer ikke med mine JBL 2235 15". De spiller for tregt og ikke på langt nær så dypt som jeg har hørt dem før. Og de bidrar med en ullen lyd i midbassområdet. Jeg har ikke korrigert for dette. Men det er utrolig mye grums som forsvinner når jeg deler bassene med 48 db pr oktav. Dette skulle jeg ha eksperimentert mer med. Men da blir det med helt andre basskasser. Jeg har tenkt på å lage en "kopi" av Lyngdorf sin bass som settes mot bakveggen. Bare mye større kasse. For å unngå at tidsforsinkelen i bassutstrålingen skal ødelegge lyden som den sikkert gjør nå. Hadde Lyngdorf laget en variant med to titommere i hver høyttaler hadde jeg vurdert dem. Min stue er for stor for bare en 10" i bassen.

    Var det du HEL som hadde en tidlig utgave av 2200 der du gjorde manuelle målinger og innstillinger? I så fall skulle jeg gjerne fått vite hvordan du gjør det. Jeg har somlet bort kabelen til min 2200 og må bestille en ny først. Men aller helst vil jeg ha enda en 2200 og da med RP. Jeg er ikke flink med data, men klarer nok finne ut av ting med et par tips på veien. Jeg ble med tiden ganske flink med frekvenskurver m.m på den gamle Tact'en min, etter at jeg fikk en manual som beskrev hvordan jeg skulle gjøre det. Det har jeg ikke funnet enda med 2200.

    Så jeg skulle ha ønsket at Lyngdorf hadde laget en rimeligere "effektforsterker" av 2170 for oss som driver med selvbygg. Jeg tror at mange ferdige høyttalere også hadde blitt mye bedre med flerveis aktiv drift. Jeg snakket flere ganger med sjefen for Tact , Boz. Han fortalte at flere av hans kolleger og bekjente hadde laget veldig bra systemer ved å bruke topp elementer og bruke aktiv drift med romkorreksjon. Systemene pleide å spille bedre enn ferdige anlegg som kostet flere ganger mer. Det er jo på denne måten at SteinwayLyngdorf bruker de dyrere systemene sine. Og jeg leste nylig at når SteinwayLyngdorf bruker passiv deling mellom mellomtone og diskant, så er riktig fase og spredning og lignende de jobber mest med. Frekvensgangen tar Room Perfect seg av.

    Det hadde vært interessant å høre om det er noen som har prøvd såkalt daisychaining med flere 2200? Teoretisk kan en koble i sammen så mange en vil. Det blir nok ganske sikkert enda en 2200 på med snart. Den passer meget godt til mitt system. Men er 2170 mye bedre kjøper jeg kanskje en sånn.

    Eirik.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Spennende det du skriver. Har ikke hatt 2200 før men har DPA-1 for andre gang. Har lært meg å lage egne voicing curves. Disse lastes inn på vanlig måte via seriell kabelen. Da får jeg mulighet til å styre EQ / Romkorrigering selv. Tungvint men dog full kontroll, er nemlig ikke helt fortrolig med Roomperfect, synes den er lunefull. Til vanlig biamper jeg med passiv deling på mellomtone/diskant mens bassene i dipolen blir lowpasset med First Watt B4 aktivt analogt delefilter med diskrete kretser.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Fant et artig bilde av TACTs spesialmodell BOZ:

    image.jpg
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Der ser man hva som er mulig, selv om dette er overdrevet. Men akkurat en lignende rimeligere fulldigital effektforsterker er det Lyngdorf mangler. Det burde ikke være vanskelig å få til nå når 2170 forsterkeren er ferdigutviklet.

    Tact har hatt et større modellutvalg enn Lyngdorf på forsterkersiden. Men lurer på om dem er gått konk nå. Leste nylig at Boz har gått over til et annet firma. Var det Naim, mon tro. Tact har hele tiden kjørt voldsom på romkorreksjon og på de senere utgavene kan justeringer gjøres mens du hører på. Men det har ikke vært vellykket nok. Det må tydeligvis ikke være for komplisert å få til for at produktene skal selge.

    Lyngdorf sin filosofi er å beholde egenlyden som høyttalerprodusenten har tiltenkt. Mellomtone og diskant berøres ikke så mye av korreksjonene i RP. Det er midbass og dypbass som korrigeres mest. RP er i alle fall lett å bruke. Det savner jeg med min gamle 2200 og det skulle vært interessant å prøve det ut i mitt system.

    Eirik.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    JOg jeg håper at de vil komme med en ren "effektforsterker" av 2170 som kan brukes i aktive flerveis systemer til bruk i toppen uten særlige effektkrav.

    Hilsen Eirik.
    Kan ikke SDA 2175 brukes til dette formålet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Får håpe følgende er av interesse. Har bestemt meg for å gå helt i dybden på Lyngdorf Roomperfect konseptet. Hva er mulig å få til på tross av begrensningene. Har gjort noen oppdagelser som trolig mange kjenner til men det kan allikevel være interresant å se resultater på målinger.

    I mangel av en JBL bassmellomtone med bulk i basketen som er sendt i retur til Frankrike så satt jeg inn et par Lowter Alnico fulltoner. Bassene er fra Acoustic Elegance. Det er 15 tommere med høy Q beregnet for bruk i dipoler. De er laget med inspirasjon fra Altec 416. De kan deles så høyt som ved 800 Hz, er superlinjære og rekker ned til 30 Hz i dipoler. Det låter svært med veldig bra slam. Jeg driver dem med en Dynamic Precision DPA 6.4 P som jeg synes har altfor mye gain, det er dumt da bassene i oppsettet har en følsomhet på rundt 98 dB men med DPA-1 kan jeg redusere nivået så da går det greit. Lowtherne på 93,5 dB drives av en custom klasse A Musical Innovation 2x50 watter med svære trafoer og diger lyttebank. Det er mao nok headroom.

    Rommet er på 3,3 x 5,15. Jeg lytter på kortsiden og sitter 1/3 av rommets lengde fra høyttalerne og de er plassert 1/7 fra siden og 1/5 fra frontveggen. En suveren oppskrift, altså 1/3, 1/5, 1/7 som brukes på pr avstand valgfritt. Rommet mitt er vanskelig å få til. Dipolbasser gjør det vesentlig lettere men det er allikevel noe småplukk. Horn og til dels fulltoner er lettere å ha med å gjøre enn domer da de sprer mindre. Uansett er romkorreksjon spennende å utforske i vanskelige rom.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    En ting som fungerer meget bra på DPA-1 er delefilteret. Her har jeg satt det opp med 300 Hz Linkwitz Riley 4 orden (24 dB).


    Mitt faste målepunkt er ca 150 cm unna, 10-15 cm off aksis, i høyde med underkant mellomtone.


    Legg merke til Lowtherns stigende respons fra 4000 Hz. Det er slik de er. Det står ingen passive komponenter på som man vanligvis bør ha når man spiller på Lowther (typisk et LR filter også kalt baffelstep korreksjon for å dempe responsen oppover).

    Bassene spiller bra slik de er. Bak dipolene står det 10 cm Rockfon akkustikkplater på skrå i hjørnene, har ikke målt hva de gjør eller om de gjør noe i det hele tatt men jeg hører at bassen blir ørlite tørrere med dem.

    image.jpg

    image.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Target kurvene, de røde, er satt opp som 4 orden Linkwitz Riley ved 300 Hz. Målet er altså å matche disse. Det fungerer meget bra her.

    Når man summerer, dvs måler high og low samtidig så ser man om responsen blir jevn eller om man får en dipp. En dipp kan være forårsaket av at driverne ikke har like lang avstand fra lytteren. Nå har DPA-1 delay eller løpetidskorrigering hvor jeg har forsinket fulltonene med 5 cm. Det er kun en cirka måling med tommestokk på baksiden av dipolene, skal man ha det nøyaktig så må drivernes impulsrespons og løpetid måles noe jeg ikke har lært meg enda.

    Summeringen gir en liten dipp ved delefrekvensen. Den første konklusjonen man treffer er at driverne er delvis ute av fase / løpetid altså forskjellig avstand. Dette er ikke tilfelle da jeg har prøvd avstander fra 0 til 20 cm i sanntid, dvs mens jeg måler. Her ser jeg at målingen blir noe dårligere ved f eks 0 og 12 cm delay og best ved 5-6 cm noe som en fysisk måling bekrefter.

    Det som er bekymringsverdig er at variasjonen av dippen med vidt forskjellige delay innstillinger er relativt liten. Det må derfor være noe utkanselleringer som skyldes rommet og i tillegg kanskje dipolene.

    Dette er noe romkorreksjon i liten grad klarer å fikse, det er nærmest umulig å booste dipper med EQ hvis de er forårsaket av fysiske faktorer, det går da isåfall fra vondt til værre.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Enda er ikke Roomperfect prosedyren kjørt. Det var et godt tips lenger opp i tråden om å måle i hjørnene også. Jeg får ikke Roomknolegde bedre enn 96% men det får vel være greit. Jeg la inn en rekke ekstra målepunkter i håp om at den globale RP settingen da fjerner de aller fleste stygge basspeakene som er utenfor den obligatoriske 1,5 meteren.

    FØR jeg kjører RP måler jeg lytteposisjon:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Nå er RP kjørt. Målingen er først på 1,5 meter og deretter i lytteposisjon:

    image.jpg
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Observasjoner og subjektive konklusjoner:

    Roomperfect klarer utrolig nok å fikse dippen rundt delefrekvensen, det hadde jeg ikke trodd.

    RP lager en unødvendig økning i dypbassen. Ved tidligere tester var jeg faktisk redd for at jeg hadde skadet bassene. Jeg har laget en egen voicing med bratt high pass ved 30 Hz for å avlaste bassene, det fungerer meget bra. Fortsatt kunne nivået vært ørlite mindre, anyway på tynne opptak er det perfekt.

    RP fikser ikke den stigende responsen i Lowtheren fra 4000 Hz og oppover noe som stemmer med reklamen fra Lyngdorf. Roomperfect gjør ikke noe med høyttalerens egenklang fra typisk 300 Hz og oppover. Nå er det en sannhet med modifikasjoner, mindre ujevnheter som gjerne er brå (særlig smale peaker) trekker RP ned. Større områder som f eks 4000 Hz og oppover på Lowtherne gjør RP mindre med. Her må jeg faktisk korrigere fulltonen med passive komponenter før en RP prosedyre. Jeg kan også gå inn å lage en voicingcurve (noe jeg selvfølgelig skal prøve).

    Skal teste ekstrern dac på Main utgangen (high) for å se om det har noe å si mtp oppløsning og klang. Flemming hos Lyngdorf sier at det har null å si og at det er frekvensresponsen som gir en subjektiv oppfattelse av hvor mye "oppløsning" man hører eller ikke hører.

    I lytteposisjon nå så låter det absolutt bra :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hel, jeg bøyer meg i støvet for ditt arbeid og kunnskap i dette. Selv bare kjører jeg RP, og ikke er i stand til noe mer :-/

    (og jeg skjønner egentlig ikke så mye av det du presenterer heller, hehehe)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    HEL holder TACT'en! Imponerende!

    durahel.png



    Den dagen jeg skal installere noe slikt så skal du få oppdraget!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Dette er utrolig interessant. Ligner på target kurven lyngdorf skisserer.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Nå skal jeg vise hvordan man hacker voicing curves.

    I mitt innlegg nr 323 ligger Excel makro fila: http://www.hifisentralen.no/forumet/vennetra-der-hifimerker/12464-lyngdorfs-venner-17.html

    Slik ser Excel fila ut. Man legger inn biquad verdier i de seks mulige filter-kolonnene og skriver et navn på fila. Deretter trykker man Ctrl+M. Fila som havner på C:\ flytter man i i Lyngdorf mappa under programfiler. Kjempenkelt :)

    De de seks filterene kan brukes som high og low pass, high og low shelf samt parametrisk dvs peak eller dipp og settes i bypass.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Interessant!
    og langt over mine evner tror jeg. Det jeg i første omgang skal prøve å få til er en sømløs overgang mellom mine stativer og to subber.
    Vil det lønne seg å tune sub,s best mulig før romkorreksjonen kanskje? Så er det å finne ut hvor man skal dele da.
    Noen formeninger om det?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.568
    Torget vurderinger
    10
    Interessant!
    og langt over mine evner tror jeg. Det jeg i første omgang skal prøve å få til er en sømløs overgang mellom mine stativer og to subber.
    Vil det lønne seg å tune sub,s best mulig før romkorreksjonen kanskje? Så er det å finne ut hvor man skal dele da.
    Noen formeninger om det?
    Juster alt som kan justeres før romkorreksjon ja. Både innstillinger og fysisk plassering selv om basser kan trekkes mot vegg.

    Skal du få perfekte overganger må du måle.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn