|
saschagabor skrev:Jeg er selvfølgelig spent på hvordan det vil fungere, men det er ikke uten grunn at BBC har brukt denne varianten i en årrekke. Prinsippet er at tynne vegger lagrer mindre energi enn tykke vegger, og dermed slipper man ringing. Man tilstreber også å legge resonansfrekvensen under mellomtoneområdet, blant annet ved å tune veggene med bitumen.
Loudspeaker Design Cookbook skrev:There are two basic schools of thought when it comes to choosing wall materials. One is the brute-force technique, which dictates the use of thick-walled high-density materials, such as 1" MDF in conjunction with extensive bracing and sometimes additional wall damping compounds. Speakers like those from Thiel Audio, Wilson Audio, and Aeriel Acoustics use this type of construction.
Another school suggests the use of moderately stiff and lighter thin-walled material such as 1/2"-3/4" marine plywood with the application of heavy damping materials to achieve low-level coloration in the 100-500 Hz region. The Leak Sandwich speaker built in the late 1960s used this type of construction. It was made from 1/2" plywood and damped with thick layers of roofing felt. Both formats seem to work and examples of both are found in the industry.
Beklager min uvitenhet, men hva er en "whizzer"?wilbur-x skrev:I en betydelig eldre utgave av Fidelity (da Audioscan startet blekka) var det et populært høyttalerprosjekt med Coral fulltone inkl. whizzer.
Akkurat som nå var endel av clouet å dempe whizzeren. Løsningen var ikke coating, men noen få omdreininger med smurt ulltråd (dratt i vaselin) på baksiden av whizzer og ned mot roten. Den som våger må gjerne rapportere.
http://en.wikipedia.org/wiki/Full-range_speaker skrev:Typically, a full-range drive unit consists of a single driver element, or voice coil, used to move and control a diaphragm. Often the cone structure includes optimizations to enhance high-frequency performance. For example, a small low-mass horn or whizzer cone can be mounted where the voice coil and diaphragm meet, thereby increasing the output at high frequencies. The shape and materials used in the cone and whizzer are highly optimized.
Tok med denne også, siden de viste et ganske flott element der ;Dhttp://www.hi-fiworld.co.uk/loudspeakers/68-technology/141-designing-loudspeakers-open-baffle-.html skrev:A whizzer cone is a small cone attached directly to the voice coil just inside the major cone itself. It thus behaves as though it was a treble cone, adding to the output of the midrange section of the cone and taking over completely as the frequency increases beyond the range of the midrange cone.
Because the outer edge of the cone is unsupported and unterminated the term whizzer originally described the typical resonant whizz that the cheaper paper add-ons provided as basic additions to speakers designated for use in desktop radios and the like.
But that shouldnt rule out their use for hi-fi because a correctly designed cone can perform equally as well as the best cone treble units. Of course it doesnt have the radiation characteristics of a dome tweeter, but then nor does it have the cavitation and rear reflection problems of a dome either. Instead it presents a treble output closer in character to that of its supporting cone, which helps the drive unit achieve that seamless performance that you expect from a full range unit.
At first sight the frequency response looks unpromising with its general rise from the midrange towards the treble. But remember, you are looking only at the on-axis response. Because of the narrowing dispersion of treble power as the frequency increases, and the corresponding increase in dispersion of midrange power as frequencies get lower, the overall power response in room, and on a wide baffle, will flatten out.
Ja, de der husker jeg godt. God mellomtone og diskant. Noe av det beste jeg har hørt av fulltoner. Målte godt også, betydelig bedre enn mange av de elementene som er populære i dag. Desverre ødela jeg mine da jeg skulle "modde" wizzerkonen med en tapetkniv. All diskant forsvant. :Mr-T skrev:Sånn apropos fulltoner, er det noen som husker denne? Seas 11F-LGWD altså. Beste fulltonen jeg har hørt, men så har jeg ikke hørt de nye 8" til Seas enda..
![]()
Hva er transparens og hva kjennetegner det ???hel skrev:Det er faktisk en interresant tanke. Men hva med transparens? Ofrer man det?
Mange dyktige entusiast-produsenter sier akkurat det. Selv om 2 høyttalere måler temmelig likt kan de ha signifikante ulikheter i klangen. Dette er vel et bevis for at målinger (målemafiaenLow-Q skrev:"Det er ikke mulig å lese HELE sannheten fra en måling"
Vidar
Målemafiaen er nokså enige i at to høyttalere både låter og måler ulikt. Det er andre områder innen hifi som det oftest strides om.hel skrev:Mange dyktige entusiast-produsenter sier akkurat det. Selv om 2 høyttalere måler temmelig likt kan de ha signifikante ulikheter i klangen. Dette er vel et bevis for at målinger (målemafiaenLow-Q skrev:"Det er ikke mulig å lese HELE sannheten fra en måling"
Vidar) bare er veiledende men langt fra et faktum! Mitt motto er "bruk øra"!
Tror ikke det er riktig så komplisert, men tror heller at hifi sies å være så ufattelig komplisert for å styrke troen på at ørene er så ufattelig fintfølende. Jeg mener ikke at det holder med å slurve, men å finne en mellomting mellom det ekstreme (og nær sagt unødvendige) og det å slurve. Alt med måte, altså.norcad skrev:Ofte drar man frem en enkel onaxis måling av frekvensgangen og mener at lyden bør kunne analyseres av de "lærde".
Alt kan nok antagelig måles, men for å finne alle parametre som påvirker totalen ørene våre oppfatter skal det ufattelig mange målinger til og det er vel få om noen som klarer å analysere hele den haugen til et sammenfattet resultat.
Det er fullt mulig å verifisere hvorvidt en høyttaler evner å gjenskape dynamikk bra eller dårlig.hel skrev:Kose seg med både musikken og teknikken = ja takk begge deler. Må både måle og lytte, selvfølgelig. Derfor skal jeg skaffe meg målemikrofon og software.
Når det er sagt så spiller jeg mye musikk på kontoret på jobben med John Blue & Kingrex, bryr meg ikke så mye om hva som er hifi-korrekt high end da 8)
Men si meg, kan man måle dynamikk og "snert", eller må man lytte seg frem til det?
Du nevner et par viktige aspekter Vidar, både at vi lett kan lure hørselen over tid og at ørene ikke er riktig så fintfølende som mange tror.Low-Q skrev:Tror ikke det er riktig så komplisert, men tror heller at hifi sies å være så ufattelig komplisert for å styrke troen på at ørene er så ufattelig fintfølende. Jeg mener ikke at det holder med å slurve, men å finne en mellomting mellom det ekstreme (og nær sagt unødvendige) og det å slurve. Alt med måte, altså.
Vidar