Side 3 av 11 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste
Resultater 41 til 60 av 202

Tråd: The Wall

Abonnér på denne tråden
  1. #41
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Final Se Innlegg
    Headroom skader tydeligvis ikke. Som ANM skriver reduseres dempingsfaktoren (og derved kontrollen) til det halve ved brokobling. A1S har dempingsfaktor på mer enn 1000 over hele frekvensspennet normalt og følgelig mer enn 500 ved brokobling. Tror dette er mer enn tilstrekkelig.
    Nei, det var det jeg antydet. Uten å sitte med data kan det jo tenkes at strømreservene langt overgår dens evne til å levere effekt inn i en normal 4-8 ohms last. Ved å brokoble dobles jo tilgjengelig spenning til utgangen og dermed muligheten til å dykke dypere i reservene. Dere balanserer jo trinnet også som er positivt for s/n.

    Bare uinteressant fjas fra min side siden dere allerede har bekreftet den positive effekten.
    Den tankegangen var ny. Hvis så skulle være tilfelle ville det ikke gitt samme effekt å bi-ampe?
    Har du lyst til å gå litt dypere inn i forklaringen?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  2. #42
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,558
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Final Se Innlegg
    Headroom skader tydeligvis ikke. Som ANM skriver reduseres dempingsfaktoren (og derved kontrollen) til det halve ved brokobling. A1S har dempingsfaktor på mer enn 1000 over hele frekvensspennet normalt og følgelig mer enn 500 ved brokobling. Tror dette er mer enn tilstrekkelig.
    Nei, det var det jeg antydet. Uten å sitte med data kan det jo tenkes at strømreservene langt overgår dens evne til å levere effekt inn i en normal 4-8 ohms last. Ved å brokoble dobles jo tilgjengelig spenning til utgangen og dermed muligheten til å dykke dypere i reservene. Dere balanserer jo trinnet også som er positivt for s/n.

    Bare uinteressant fjas fra min side siden dere allerede har bekreftet den positive effekten.
    Den tankegangen var ny. Hvis så skulle være tilfelle ville det ikke gitt samme effekt å bi-ampe?
    Har du lyst til å gå litt dypere inn i forklaringen?
    Jeg skjønner ingenting. Hvordan kan strømmen "vite" at den kan gå "dypere i reservene"? Intelligent strøm?

    PS: Jeg betviler ikke resultatene og den bedre lyden, men sliter med å forstå hva forsterkeri går ut på.
    Siste redigert av svart-hvitt; 06.06.2017 kl. 10:33.

  3. #43
    ANM
    Guest
    Da går vi tilbake til de enkle formelene P=UxI og I=U/R. Når man brokobler en forsterker, seriekobler man i prinsippet to spenningskilder og spenningen dobles. Når man da dobler spenningen over lasten R fremgår det jo av formelen at strømmen også dobles. Men spenningskilden kan ikke levere mer strøm enn oppgitt, dermed setter dens evne til å levere strøm et tak for hvilken last den kan trekke. Om minimum R var 2ohm blir den nå 4ohm.

    Når man biamper kan man på en måte betrakte det som en parallellkobling. To forsterkere kan levere dobbelt så mye strøm, dempningsfaktoren dobles, men spenningen forblir den samme, så du vil ikke ha en økning av effekten levert ved et gitt nivå. Biamping er ikke en parallellkobling, men som sagt, på en måte kan den betraktes slik.

  4. #44
    Hifi Freak Album Eier Final's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    2,030
    Tagget i
    7 Innlegg
    Album
    1
    Veldig bra du deler din kunnskap ANM. Kjenner nå at det var litt lite elektropensum på engelsklinjen.
    Går det an å sammenlikne dette med strøm og watt med en bil? Noe i retning av at strøm er kubikk og watt er hastighet? Eller kanskje det finnes bedre metaforer?

    Final

  5. #45
    ANM
    Guest
    Blir liksom ikke noe mer forståelig av metaforer. I en bil er jo effekten allerede oppgitt i form av Hk/kW. For å komme frem til effekten i en bil er man jo avhengig av å regne produktet av moment og rpm. Du kan kanskje si at en brokobling blir som en F1 bil, lite moment høyt turtall, biamping blir som en traktor lavt turtall masse moment.

  6. #46
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Effekt er effekt (Watt/hestekrefter), Spenning er dreiemomentet, strømmen er turtallet.

  7. #47
    ANM
    Guest
    Vil nå hevde at dreimomentet er sammenlignbart med strøm, da den øker ved nedgiring proposjonalt med en trafos virkemåte. En omsetning i et gir på 2:1 vil turtallet halveres, men doble dreimomentet, slik som et tilsvarende omsetningsforhold i en trafo vil halvere spenning, doble strøm. Effekten ivaretas i begge situasjoner.

  8. #48
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Effekt = arbeid/tid i begge tilfeller, i alle fall.

    Men momentet forandrer vel seg ikke med utveksling? Utveksling reduserer arbeidet som gjøres pr. tid når turtallet er gitt.
    Siste redigert av Dazed; 06.06.2017 kl. 12:53.

  9. #49
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Da går vi tilbake til de enkle formelene P=UxI og I=U/R. Når man brokobler en forsterker, seriekobler man i prinsippet to spenningskilder og spenningen dobles. Når man da dobler spenningen over lasten R fremgår det jo av formelen at strømmen også dobles. Men spenningskilden kan ikke levere mer strøm enn oppgitt, dermed setter dens evne til å levere strøm et tak for hvilken last den kan trekke. Om minimum R var 2ohm blir den nå 4ohm.

    Når man biamper kan man på en måte betrakte det som en parallellkobling. To forsterkere kan levere dobbelt så mye strøm, dempningsfaktoren dobles, men spenningen forblir den samme, så du vil ikke ha en økning av effekten levert ved et gitt nivå. Biamping er ikke en parallellkobling, men som sagt, på en måte kan den betraktes slik.
    Dette har jeg forsåvidt kontroll på. Det som fattet min interesse var dette med tilgang til strømreservene. Tenker du at høyttaleren er for lett å drive slik at man ikke får utnyttet "turtallet" ref bilanalogien? Så ved å gi avkall på litt "dreiemoment" som man ikke behøver får man tilgang på mer "turtall"?

    Spørsmålet som gjenstår er da hvorfor dette høres i alle styrkegrader?

    Edit: det vil også si at hvis man hadde gjort samme test med biamping ville forskjellen vært mindre og kanskje ikke hørbar?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  10. #50
    ANM
    Guest
    Nei, dette har vi diskutert før, analogi er idiotens matematikk og vil være upresis. Men om jeg videre skal argumentere for at moment er sammenlignbart med strøm må det være at økt dreiemoment øker evnen til å opprettholde turtallet, slik større strømreserver øker evnen til å opprettholde spenningen i en spenningskilde.

  11. #51
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Nei, dette har vi diskutert før, analogi er idiotens matematikk og vil være upresis. Men om jeg videre skal argumentere for at moment er sammenlignbart med strøm må det være at økt dreiemoment øker evnen til å opprettholde turtallet, slik større strømreserver øker evnen til å opprettholde spenningen i en spenningskilde.
    Takker! Dette argumentet har jeg aldri sett noe sted før, men med tanke på denne testen så kan det virke som en forklaring som er årsaken til endringen.

    Er også åpen for at DPene er mindre stabile i 2ohms last og at dette kan gi noe av utslaget.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  12. #52
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Intuisjonen min sier at moment/kraft er for mekanisk effekt det spenning er for elektrisk effekt, men jeg føler meg ikke i stand til å utlede hvorfor. I hvert fall ikke å stående fot.

  13. #53
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Nei, dette har vi diskutert før, analogi er idiotens matematikk og vil være upresis. Men om jeg videre skal argumentere for at moment er sammenlignbart med strøm må det være at økt dreiemoment øker evnen til å opprettholde turtallet, slik større strømreserver øker evnen til å opprettholde spenningen i en spenningskilde.
    Øker ikke høy spenning evnen til å opprettholde strømmen?

    Men, som jeg sa er de to formelsettene kanskje ikke helt sammenliknbare.

  14. #54
    ANM
    Guest
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Da går vi tilbake til de enkle formelene P=UxI og I=U/R. Når man brokobler en forsterker, seriekobler man i prinsippet to spenningskilder og spenningen dobles. Når man da dobler spenningen over lasten R fremgår det jo av formelen at strømmen også dobles. Men spenningskilden kan ikke levere mer strøm enn oppgitt, dermed setter dens evne til å levere strøm et tak for hvilken last den kan trekke. Om minimum R var 2ohm blir den nå 4ohm.

    Når man biamper kan man på en måte betrakte det som en parallellkobling. To forsterkere kan levere dobbelt så mye strøm, dempningsfaktoren dobles, men spenningen forblir den samme, så du vil ikke ha en økning av effekten levert ved et gitt nivå. Biamping er ikke en parallellkobling, men som sagt, på en måte kan den betraktes slik.
    Dette har jeg forsåvidt kontroll på. Det som fattet min interesse var dette med tilgang til strømreservene. Tenker du at høyttaleren er for lett å drive slik at man ikke får utnyttet "turtallet" ref bilanalogien? Så ved å gi avkall på litt "dreiemoment" som man ikke behøver får man tilgang på mer "turtall"?

    Spørsmålet som gjenstår er da hvorfor dette høres i alle styrkegrader?

    Edit: det vil også si at hvis man hadde gjort samme test med biamping ville forskjellen vært mindre og kanskje ikke hørbar?
    Ja, nettopp. Man girer jo bilen opp etterhvert som farten øker eller motstand minker.

    Om et effekttrinn evner å levere 10A kontinuerlig, men maks spenning den leverer til last bare gjør at 5A blir trukket da har man godt med uutnyttede strømreserver til overs. Da kan man enten koble til en last med lavere impedans eller øke spenningen slik Final har gjort.

  15. #55
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Da går vi tilbake til de enkle formelene P=UxI og I=U/R. Når man brokobler en forsterker, seriekobler man i prinsippet to spenningskilder og spenningen dobles. Når man da dobler spenningen over lasten R fremgår det jo av formelen at strømmen også dobles. Men spenningskilden kan ikke levere mer strøm enn oppgitt, dermed setter dens evne til å levere strøm et tak for hvilken last den kan trekke. Om minimum R var 2ohm blir den nå 4ohm.

    Når man biamper kan man på en måte betrakte det som en parallellkobling. To forsterkere kan levere dobbelt så mye strøm, dempningsfaktoren dobles, men spenningen forblir den samme, så du vil ikke ha en økning av effekten levert ved et gitt nivå. Biamping er ikke en parallellkobling, men som sagt, på en måte kan den betraktes slik.
    Dette har jeg forsåvidt kontroll på. Det som fattet min interesse var dette med tilgang til strømreservene. Tenker du at høyttaleren er for lett å drive slik at man ikke får utnyttet "turtallet" ref bilanalogien? Så ved å gi avkall på litt "dreiemoment" som man ikke behøver får man tilgang på mer "turtall"?

    Spørsmålet som gjenstår er da hvorfor dette høres i alle styrkegrader?

    Edit: det vil også si at hvis man hadde gjort samme test med biamping ville forskjellen vært mindre og kanskje ikke hørbar?
    Ja, nettopp. Man girer jo bilen opp etterhvert som farten øker eller motstand minker.

    Om et effekttrinn evner å levere 10A kontinuerlig, men maks spenning den leverer til last bare gjør at 5A blir trukket da har man godt med uutnyttede strømreserver til overs. Da kan man enten koble til en last med lavere impedans eller øke spenningen slik Final har gjort.
    Kunne man oppnådd tilnærmingsvis samme resultat med en av ampene hvis man på en annen måte hadde gjort så forsterkeren "så" en 2 ohms last?
    Hvordan kan man eventuelt i praksis gjøre det?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  16. #56
    ANM
    Guest
    Sitat Sitat fra Dazed Se Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    Nei, dette har vi diskutert før, analogi er idiotens matematikk og vil være upresis. Men om jeg videre skal argumentere for at moment er sammenlignbart med strøm må det være at økt dreiemoment øker evnen til å opprettholde turtallet, slik større strømreserver øker evnen til å opprettholde spenningen i en spenningskilde.
    Øker ikke høy spenning evnen til å opprettholde strømmen?

    Men, som jeg sa er de to formelsettene kanskje ikke helt sammenliknbare.
    Jo, de er sammenlignbare og formelen for effekt i en motor kan slås sammen med kirchhoffs og ohms lov. Fysikk er fysikk.

    Spenningen er et produkt av motstand og strøm. Strøm derimot er en faktor av spenning og motstand. Det vil si at om spenningen holdes konstant vil økt motstand medføre lavere strøm. Om derimot strømmen holdes konstant vil spenningen øke om motstanden økes.

  17. #57
    ANM
    Guest
    Sitat Sitat fra TrompetN Se Innlegg
    Kunne man oppnådd tilnærmingsvis samme resultat med en av ampene hvis man på en annen måte hadde gjort så forsterkeren "så" en 2 ohms last?
    Hvordan kan man eventuelt i praksis gjøre det?
    Ja og nei. Om du bruker halvparten av tilgjengelig strøm og dobler spenning over lasten ved hjelp av brokobling, dobler du også strøm, mao firedobler effekt. Om du halverer motstanden vil strømmen dobles, men spenningen vil være den samme. Du måtte mao hatt en 4 ganger så tung last for å oppnå samme effekten ved hjelp av ett trinn. Dette hadde jo spist seg inn på headroomet.

  18. #58
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Hastighet! Strøm er selvsagt hastighet,

    Dette har jeg bare helt bakerst i hjernen mens jeg jobber, så jeg tror jeg må velge én ting å tenke på om gangen, og pr. nå burde det være jobb.

  19. #59
    ANM
    Guest
    Det skulle du holdt bakerst i hjernen også, da hastighet er en faktor av strekning/tid. Blir som å avgjøre hastighet basert på tyngde av objektet.

  20. #60
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg


    Mulig.

    Strømstyrke er da også en faktor av tid. Ladning per tid, ikke sant?

Side 3 av 11 FørsteFørste 12345 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed