Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 28
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,950
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hvorfor er DSD blitt så populært i det siste?

    Det virker som DSD dac/filer er den nye vinen for tiden, så hvorfor har dette formatet blitt så "inn" de siste årene? SACD var jo en flopp selv om det nå begynner å komme en del reutgivelser. Etter det jeg har lest så er det langt fra alle som mener at DSD er noe bedre en High Rez PCM, så da virker det rart å komme med et "nytt" format nå. CD->SACD kunne jeg se logikken i men folk ville ikke ha det, DVD->Blu Ray også men DSD filer spm krever egne dacer så jeg ikke komme. (Om du konverterer DSD til PCM med SW eller HW så mister du vel litt av poenget med DSD filer?)
    Men jeg ser jo at det kjøpes DSD dacer og nedlasting av DSD filer koster mer en 192/24 PCM så det virker som om det kanskje er et marked for dette?
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  2. #2
    Hifi Freak marsboer's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    3,673
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det har lite med lydkvalitet å gjøre, men snarere det at DSD nå kan avspilles i filformat fra en PC uten særlig mye styr. Før var platene eneste mulighet for forbrukerne. Nå er det også mulig å rippe SACD uten å konvertere til PCM med riktig utstyr, så dette hjelper også på.

  3. #3
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,950
    Tagget i
    1 Innlegg
    Siden SACD ble en flopp så er det jo ikke slik at de fleste har store samlinger med SACD som de ønsker å rippe til DSD og avspille på PC (det er selvfølgelig noen som har større samlinger og ønsker dette). Ser bare ikke logikken i å begynne med enda et format om det ikke er markant bedre en PCM (er jo litt styr å rippe også da bare Playstation med rett firmware kan brukes til dette etter hva jeg har fått med meg). Det er jo et begrenset utvalg av DSD dacer, men det ser ut til at det kommer flere og flere.
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  4. #4
    Hifi Freak marsboer's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    3,673
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det har strengt tatt lite å si om DSD er bedre enn PCM eller ei. Formatet er der ute, og har vært det siden SACD, og så lenge mange foretrekker formatet koster det lite å tilgjengeliggjøre over internett. Jeg antar at det nå er rimelige løsninger som kan puttes inn i moderne DACer, og da høres det jo lurt ut for DAC-produsentene å tilfredsstille også denne kundegruppen.

    Uansett har det vel aldri vært slik at det beste formatet rent teknisk har blitt enerådende på markedet. Sånn sett burde jo f.eks CDen vært utryddet for lengst, mp3 en saga blott, vinyl utradert til fordel for high res utgivelser osv.

    Siden man neppe finner et entydig svar på om DSD eller high res PCM er "best", men snarere ender opp på at begge gjør nytten og vel så det, så ser jeg ingen problemer med at begge deler støttes og tilbys. Problemet for min del oppstår ikke før markedet splittes, slik som i begynnelsen med HD DVD og blu-ray, hvor viktige utgivelser utkommer bare på DSD.

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tror årsaken er veldig enkel.

    Sony/Phillips har copyright rettigheter på SACD formatet. SACD formatet er kun en innpakning av DSD formatet med tillegg av funksjonalitet for kopibeskyttelse. Denne SACD innpakningen er altså kun en måte å kontrollere copyright rettighetene til Sony/Phillips på. For å produsere SACD skiver og SACD spillere må man betale royalties til Sony/Phillips for å få rettigheter til å bruke SACD formatet. Den lisensavtalen man da skriver under på innebærer for hardware produsentene at de ikke får lov å overføre DSD signalet på en digital utgang fra en transport til en digital inngang på en DAC uten at de følger en nøye spesifisert kopibeskyttelses spesifikasjon. Sony/Phillips har imidlertid ikke utviklet noen standard protokoll for denne spesifikasjonen. Det innebærer at de fleste hardware produsenter av SACD kompatibelt utstyr kun produserer integrerte spillere med både transport og DAC i en boks uten digitale innganger og utganger som gir tilgang til DSD signalet. De få produsentene som lager separate transporter og DACer er nødt til å lage en overføringsprotokoll mellom transport og DAC som følger kopibeskyttelses spesifikasjonene i lisensavtalen med Sony/Phillips. De produsentene som har valgt å gjøre dette har derfor utviklet sin egen proprietære protokoll. Det innebærer at ulike merkers protokoller ikke er kompatible med hverandre. På den måten kan ikke en DAC fra en produsent forstå det digitale DSD signalet fra en annen produsents transport. De digitale inngangene på disse DACene kan heller ikke forstå rene DSD filer som ikke er pakket inn i SACD formatet.

    Så på et tidspunkt var det noen som fant ut at en viss versjon av Sony Playstation hadde funksjonalitet for å avlese DSD filer som ikke var pakket inn i SACD formatet. Sannsynligvis hadde Sony ikke lagt inn denne funksjonaliteten med vitende og vilje. Det viste imidlertid en mulighet for resten av bransjen til å benytte DSD formatet uten å betale royalties til Sony/Phillips. Dette hadde ikke de audiofile plateselskapene eller hardware produsentene tenkt på tidligere. Nå som avspilling fra nedlastede filer eller streaming fra nettet var den mest vanlige måten å avspille musikk på, åpnet dette helt nye muligheter for produsenter og audiofile forbrukere som ønsket å avspille musikk på DSD format.

    Mulighetene åpner seg fordi når det gjelder DSD er det ingen lisensavtaler siden DSD formatet ikke er beskyttet av copyright rettigheter til noen. Dermed kan produsentene gjøre sine DACer kompatibel med DSD uten å lage noen egne protokoller. Alle inputs som støtter DSD er derfor standard på tvers av bransjen. Både faktumet at det ikke er nødvendig å betale royalties og at det kan følges en bransjestandard som er kompatibelt med alle andre har medført at det er langt flere hardware produsenter som har kastet seg på bølgen og produserer DSD kompatible DACer.

    Sony/Phillips royalties for å signere lisensavtale med hardware selskapene som ønsker å lage SACD kompatibelt utstyr er særdeles høye. Jeg har hørt fra noen i Electrocompaniet at de på et punkt vurderte å lage en SACD-spiller og hadde gått i forhandlinger med Sony/Phillips om å inngå en lisensavtale. Prisen var imidlertid så høy at det ville drevet selskapet til økonomisk ruin. Naturligvis vil slike høye royalties også innebære at produktene som benytter teknologien blir dyre. Siden det nå ikke er noen royalties for å lage DSD kompatible DACer, vil det naturligvis også bli billigere for produsentene å produsere dette utstyret. Det har ført til at det har blitt flere DSD kompatible produker på markedet og at disse har blitt rimeligere. Det siste er en vesentlig suksessfaktor sammenlignet med SACD.

    En ytterligere årsak til at det nå finnes flere DSD kompatible DACer er at teknologien har gått videre siden SACD formatet var på sitt heteste. Den gangen fantes det svært få digitale innganger og utganger på markedet som hadde løsninger for båndbredde som støttet DSD oppløsning. I dag er dette ikke noe problem og man får digitale innganger og utganger som støtter både 2, 4, 8 og 16 ganger DSD båndbredde. Det gjør det selvsagt lettere for hardware produsentene og medfører at det derfor finnes mer DSD kompatibelt utstyr på markedet. Samtidig har det også begynt å komme innspillinger på nettopp 2, 4 , 8 og 16 ganger den vanlige enkle DSD oppløsningen. Disse formatene kalles DSD64, DSD128, DSD256 og DSD512.

    Alt dette har medført at det har blitt billigere og lettere for både plateselskaper og hardwareprodusenter å produsere DSD produkter. De har så pushet hverandres utvikling videre ved at hardware produsentene har begynt å lage flere DSD kompatible DACer fordi det finnes mer DSD filer tilgjengelig og plateselskapene har begynt å produsere flere DSD filer for nedlasting fordi det finnes flere DSD kompatible DACer på markedet. Etterspørselen har også økt fra de audiofile forbrukerne fordi produktene har blitt billiere og tilgjengeligheten større. Dette har pushet de komersielle aktørene enda mer.

    DSD filer er nok imidlertid forbeholdt det audiofile markedet fordi formatets fordeler sammenlignet med vanlig folkelig low-res PCM kun har med lydkvalitet å gjøre. Det vil nok aldri bli noe som massene vil kaste seg over fordi de ikke er opptatt av lydkvalietet på samme måten. Man kan vel derfor ikke si at DSD har tatt av mens SACD ble en fiasko. Markedet for SACD har hele tiden vært der blant de audiofile. Av den grunn har det også vært ganske vanlig at audiofile plateselskaper har utgitt sine skiver som SACD i motsetning til de mer komersielle plateselskapene. Dette vil nok fortsatt være slik med hensyn på DSD filer. Her vil nok hi-res PCM filer vinne mark sammenlignet med DSD-filer da det er flere og flere komersielle plateselskaper som slipper sine utgivelser på hi-res PCM filer. Hi-Res PCM filer finnes nå i oppløsninger helt opp til 32/384 og de høyest oppløste DSD filene er på DSD512.

    Det er dog slik at dersom man kjøper en DAC i dag av audiofil kvalitet, så er det store sjanser for at den er DSD kompatibel. Dette vil medføre at flere og flere får sjansen til å laste ned og lytte til DSD.

    PS! Det er forøvrig en Sony Playstation av samme versjon som nevnt ovenfor med mulighet til å avlese rene DSD filer som kreves for at man skal kunne rippe SACD-skiver til DSD-filer. Det er eneste muligheten. Den klarer i tillegg til å lese rene DSD filer som ikke er pakket inn i SACD formatet å pakke ut DSD innholdet fra SACD formatet.


    Mvh
    Roysen
    Siste redigert av Roysen; 21.05.2014 kl. 15:20.

  6. #6
    Morpheus
    Guest
    God problemstilling og svar. Her ble jeg litt klokere

  7. #7
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    888
    Tagget i
    1 Innlegg
    For min del som skal ha ny dac og spille av via pc så ønsker jeg å ha alle muligheter åpne. Så da blir det en dac med DSD
    Siste redigert av kasol; 21.05.2014 kl. 11:13.
    Proac K6 ,Bryston BP-26 /Bryston 14B SST2 2x600W, Oppo 105D, Bluesound Node, Clone Audio Sheva DAC
    Dr Feickert Firebird SME V Candenza Black. RIIA: AVID Pulsare
    Film: Marantz AV8801, Primare A30.7, JVC DLA-X500R
    Front: 3x KEF Ci3160THX, 4 x KEF CI200QL, Sub: 2 x SVS SB2000

  8. #8
    Hifi Freak Zerostat's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Skjetten
    Innlegg
    3,414
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Selve kvaliteten på innspilingen er fortsatt det som bestemmer lydkvaliteten.
    >>> Zerostatic Cables >>>

  9. #9
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,308
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Zerostat Se Innlegg
    Selve kvaliteten på innspilingen er fortsatt det som bestemmer lydkvaliteten.
    Det er i hvert fall den første og den største forutsetningen for lydkvaliteten.
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  10. #10
    Hifi Freak marsboer's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    3,673
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Jeg tror årsaken er veldig enkel.
    ..
    ..
    ..
    Hehe, en fin innledning på et av de lengste innleggene jeg har sett på svært lenge

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra marsboer Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Jeg tror årsaken er veldig enkel.
    ..
    ..
    ..
    Hehe, en fin innledning på et av de lengste innleggene jeg har sett på svært lenge
    He-he. Forklaringen ble lang selv om årsaken er enkel når man først forstår den.

    Mvh
    Roysen

  12. #12
    mfufu
    Guest
    Det er viktig og huske på, i tillegg til selve DAC'en at man må ha en spiller/leser/streamer som klarer og videresende DSD til dac uten og ned-sample. For min del så la jeg inn driver til USB porten på pc'en min senest i går, da jeg har en "DSD kompatibel" dac på lån for øyeblikket. Men beste oppløsningen jeg kunne sette på USB utgangen var 24bit 192kHz, og det er vel ikke "full utnyttelse" av en DSD fil, eller er det det?
    Siste redigert av mfufu; 21.05.2014 kl. 15:37.

  13. #13
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nope, dersom det ikke står oppgitt at driveren støtter DSD resampler den nok DSD til PCM. Det er ikke optimalt. Ta kontakt med produsenten av DACen din og spør de hvor du kan laste ned en DSD driver til USB utgangen din.

    Mvh
    Roysen

  14. #14
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,308
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    PS! Det er forøvrig en Sony Playstation av samme versjon som nevnt ovenfor med mulighet til å avlese rene DSD filer som kreves for at man skal kunne rippe SACD-skiver til DSD-filer. Det er eneste muligheten. Den klarer i tillegg til å lese rene DSD filer som ikke er pakket inn i SACD formatet å pakke ut DSD innholdet fra SACD formatet.
    Dette kombinert med at Sony på sedvsanlig vis (slik du beskriver) forsøkte å ha steinkontroll på både produsentene med avgifter/royalties, og forbrukere med kopisperrer og manglende digital utganger, har gjort at terskelen for å rippe og tilgjengeliggjøre DSD-filer fra SACD er ganske så lav. Følgelig er det snart ikke en SACD som ikke er mulig å laste ned fra nettet. Når store deler av SACD utgivelsene er reissues av klassikere sier det seg selv at mange har x antall versjoner fra før. Dermed er også terskelen for å kjøpe en SACD i tillegg høy, og terskelen for å laste ned filene gratis tilsvarende lav. Eller SACD fiasko og DSD DAC suksess.
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  15. #15
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,950
    Tagget i
    1 Innlegg
    Tror du er inne på noe her med "gratis filer". (ja det er noen som kjøper all musikk de laster ned, men tror nok det er en heller liten prosent del)
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Trane Se Innlegg
    Eller SACD fiasko og DSD DAC suksess.
    Egentlig var nok SACD en tilsvarende suksess blant de audiofile som DSD DAC er nå frem til man fant ut at man kunne frigjøre DSD innholdet fra SACD formatet. Det har blitt utgitt SACD skiver jevnt og trutt fra en rekke audiofile plateselskaper og det har vært en jevn strøm av SACD-spillere kommet fra hardware produsentene frem til man fant ut dette. Det tok imidlertid kverken på SACD for godt.

    Nå derimot, er det nok helt slutt for SACD. Det er det vel også for CD. Jeg tenker da på komersielle nysalg. Det er nok adskillig mengde av personer som fortsatt ønsker å beholde sine CDer og SACDer for å avspille på sine spillere. Nysalg av musikk og hardware vil nok i alt overskyggende grad være nedlastbare filer og da både på PCM (både low-res og hi-res) og DSD.

    Når vi snakker om suksess for DSD DAC og DSD filer for nedlasting bør vi nok presisere at den suksessen nok forholder seg ganske lukket innenfor de audiofile kretsene. Ser man på befolkningen i det store og hele er nok også DSD filer en fiasko på linje med SACD. Forskjellen er kanskje at DSD filer aldri var ment som en satsing på annet enn de audiofile, mens SACD var en satsing som Sony/Phillips håpet at mannen i gata skulle la overta for CD. Sånn sett måler man suksekssen til de to på litt urettferdig grunnlag. SACD har vært en suksess i de audiofile kretser helt frem til DSD filer ble tilgjengelig for nedlasting.

    Mvh
    Roysen

  17. #17
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,950
    Tagget i
    1 Innlegg
    Er glad jeg ikke er i bransjen for å selge ny musikk, utenom "galninger" som oss så er det ikke så mange som er villig til å betale for musikk lenger. Det kommer sikkert til å være noen streaming tjenester som Spotify som blir hovedkilden til musikk for folk flest men det må nok gjøres noe med betalingen til artistene om de skal kunne tjene inn kostnader med nye "album" utgivelser. Trist om 99% av nye utgivelser blir spilt inn på hjemmestudio av folk som ikke har kompetanse på dette. Det kan jo bli veldig bra musikk av hjemme produksjon også, men det er jo en grunn til at noen har dette som jobb.
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2014
    Innlegg
    2,496
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tipper at etter hvert vil tjenester som Spotify og lignende også måtte betales for. Dersom artistene ikke tjener noen penger blir det heller ingen musikk. Av den grunn tvinger nok dette seg frem av seg selv. Spotify og lignende virker på kort sikt svært forlokkende. Det gjelder spesielt nå som de kommer til å kunne levere på hi-res. På lang sikt ser jeg dog at dersom slike tjenester blir en trussel til musikksalget vil det ta knekken på hele industrien og det vil bli særdeles trange kår for artistene som vel da må finne seg noe annet å gjøre.

    Mvh
    Roysen

  19. #19
    Hifi Freak Trane's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2003
    Innlegg
    6,308
    Tagget i
    3 Innlegg
    ...og suksess kun blandt oss audiofile vil nødvendigvis være en fiasko for et selskap som Sony når målet (og tilhørede investeringer) var bred kommersiell suksess.

    Den historien blir nok en diskusjon om høna eller egget. Tilbudet av SACD-plater ble aldri stort nok til bred suksess. Spesielt ikke når man ikke valgte bred satsing på hybriddisken. Da man kunne ha erstattet CD med hybrid CD/SACD og på den måten bygget SACD-utvalget både i butikk og hos forbruker. De kunne nærmest snikinnført SACD-potensialet til et nivå hvor forbrukere så poenget med å bytte ut CD-spillere med hybridspillere. Følgelig ble SACD aldri annet enn for oss spesielt interesserte. Det var nok musikkindustriens store mulighet til å ta spranget fra CD til highres i et fysisk lagringsmedie. Istedet fortsatte de med sin iboende trang til å kontrollere oss forbrukere, hva vi får lov til å kjøpe når og hvor, og hvordan vi bruker det vi har kjøpt. Bransjen har nær ødelagt det som var av betalingsvillighet hos den gjengse forbruker, bl.a. ved å forspille denne muligheten.

    Potensialet i highres, det være seg DSD eller PCM, er nok vesentlig høyere filbasert enn når man er belemret med fysiske lagringsmedier og alle de begrensninger som da er mulig å legge inn.
    "I don't know how many times someone has come up to me and said, 'Hey, Lets dance!'. I hate dancing. God, it's stupid!" - DavidBowie
    "Bare kjedelige mennesker er brilliante ved frokostbordet" - Oscar Wilde"
    The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries." W.Churchill

  20. #20
    Hifi Freak Minutten's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    5,950
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Roysen Se Innlegg
    Jeg tipper at etter hvert vil tjenester som Spotify og lignende også måtte betales for. Dersom artistene ikke tjener noen penger blir det heller ingen musikk. Av den grunn tvinger nok dette seg frem av seg selv. Spotify og lignende virker på kort sikt svært forlokkende. Det gjelder spesielt nå som de kommer til å kunne levere på hi-res. På lang sikt ser jeg dog at dersom slike tjenester blir en trussel til musikksalget vil det ta knekken på hele industrien og det vil bli særdeles trange kår for artistene som vel da må finne seg noe annet å gjøre.

    Mvh
    Roysen
    Jeg har betalt for slike tjenester i over 10 år, men ser f.eks at kolleger på jobb bytter til gratisversjoner. Hadde en prat med en kollega (slutten av 30-årene) på jobb ang. Spotify Premium og da han hørte at det kostet 99 kr. måned så var reaksjonen: Jeg bruker da ikke nesten 1200 kr på musikk i året!
    Minutten anbefaler Jazzplater fra perioden 1955-1965:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post517940
    Minutten anbefaler jazzplater:
    https://www.hifisentralen.no/forumet...tml#post562007

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed