Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    ^
    Eg anar ikkje kven Söderquist er, men eg vart inspirert av biletet du posta tidlegare, @Valentino, og impulskjøpte akkurat same modellen. Kom førre fredag. Eg har brukt klokka kvar dag i ei veke no.

    Nå må eg vedgå: Eg liker ho godt. Klokka ser heilt OK ut, og sit godt og har fin storleik. Presisjonen er fantastisk etter å ha brukt billige automat-ur. Eg liker numerisk 24h display. Lyset er like elendig som på F-91W. Kvalitetskjensla er ikkje overveldande.

    Identitetskrise.

    IMG_3049.jpg
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    Etter snart 2 måneder er min STOWA MARINE 36 på -2 sek om dagen
    Ikke COSC sertifisert men godt innafor -4/+6 om dagen.
    En klokke som vokser på meg, glad jeg pulled the plug og kjøpte den.
    En glede hver morgen å trekke den opp med den store "løk kronen" som går som i smør
     
    Sist redigert:

    sandecker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2009
    Innlegg
    744
    Antall liker
    1.256
    Sted
    Oslo / Viksfjord
    Torget vurderinger
    5
    Nå er det offentlig og klokkene er klare for salg 16. mai.

    Er nok delte meninger om disse, på samme måte som de to andre samarbeidene Swatch har gjort med Omega og Blancpain.

    Noen som stiller seg i kø på Karl Johan 😉 IMG_0873.jpeg
     
    Sist redigert:

    musicus

    Ktêma
    Ble medlem
    10.05.2025
    Innlegg
    952
    Antall liker
    3.522
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    4
    En liten oppgradering på klokke siden. Trives tydeligvis ikke med mye annet enn diver's på håndleddet.
    Sub'en er fin men blir litt liten!
    Det fixer Sea Dwellern 😎

    IMG_1155.jpeg
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.583
    Antall liker
    5.782
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Air King er en av Rolexene jeg har fundert på. Den var ikke helt uhyggelig priset heller for noen år siden. Men jeg tror likevel at
    Milgauss ligger an til å kunne bli neste Rolex. Selv om ikke den heller direkte står på shortlist. Derimot en Sinn GSG9 det hadde vært noe!
    Milgauss forsvinner for øvrig ut av sortementet i år.
    Dersom det er antimagnetisme du er ute etter, så er det etterhvert mange modeller som tilbyr det på samme nivå som Milgauss eller høyere.

    https://www.ablogtowatch.com/proliferation-of-anti-magnetic-watch-movements/
     

    PederP

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    13.835
    Antall liker
    33.730
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    10

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    Bortsett far at Lian er en urmaker man faktisk kan stole på og at han (de) besitter fagkunnskap så det holder så tør jeg rett og slett ikke
    åpne tilbudssidene deres lenger. Husvaranen har (antakelig med god grunn!?!) lagt ned veto mot flere klokkekjøp. Da hun begynte å telle opp hvor mage jeg har
    og nærmet seg 50 så måtte jeg bare gi henne rett:eek:😢😭😭.
    Mulig jeg har feil husvaran. Traff en kollega av hunnkjønn ( veldig singel i flere år ) her for et par tre år siden og hun hadde over 200! Men det blir jo håpløst med to klokkegale samboere!
    Da blir det vel sveltihjel! Så det er vel bare å avfinne seg med situasjonen.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    Bortsett far at Lian er en urmaker man faktisk kan stole på og at han (de) besitter fagkunnskap så det holder så tør jeg rett og slett ikke
    åpne tilbudssidene deres lenger. Husvaranen har (antakelig med god grunn!?!) lagt ned veto mot flere klokkekjøp. Da hun begynte å telle opp hvor mage jeg har
    og nærmet seg 50 så måtte jeg bare gi henne rett:eek:😢😭😭.
    Mulig jeg har feil husvaran. Traff en kollega av hunnkjønn ( veldig singel i flere år ) her for et par tre år siden og hun hadde over 200! Men det blir jo håpløst med to klokkegale samboere!
    Da blir det vel sveltihjel! Så det er vel bare å avfinne seg med situasjonen.
    Finn deg en husvaran med en annen fetisch, som Imelda Marcos med tre tusen par sko, eller en som står i kø i regnvær når Hermés slipper en veske i en ny farge-sjattering.
    Jeg mener også at det var direkte ondskapsfullt at Lian kom med sine tilbud akkurat da feriepengene rant inn. Har de ingen omtanke for at etter en lang hard vinter og rentehevinger så er det ferietid vi trenger - ikke flere klokker til å måle vår tilmålte tid med?
     

    Bonus

    Ikke fullt så ivrig entusiast!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    321
    Antall liker
    859
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde nylig en dårlig opplevelse med Lian, men valgte å besøke dem igjen.
    Prøvde Longines Spirit-modellen i tilbudet, samt Conquest og Hydroconquest, men landet ikke.
    Fikk avklart Hamilton Murph og en Seikomodell også. Ble ikke kjøp denne gang.

    I mellomtiden har jeg kjøpt en 8 uker gammel Nomos av det enkle slaget til sterkt redusert pris, og som fortsatt er vesentlig lavere priset enn tilbudet det vises til her. Blir spennende å se/ prøve Nomos når hjemme igen.

    Jakter fortsatt et L888 (helst non cosc av hensyn til prisen) fra Longines.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Jakter fortsatt et L888 (helst non cosc av hensyn til prisen) fra Longines.
    COSC-sertifisering er for tida uoppnåeleg med mitt budsjett. Men eg registerer at ein viss presisjon er nødvendig.

    Eg legg stadig oftare bort min Orient Bambino. Dersom eg stiller klokka rett på sekundet (ho har "hacking" movement, så det går bra), tek det ikkje meir enn veke før avviket er på minst 30 sekund. Reint rasjonelt har det ingenting å seia, men eg merkar at det gjev vedvarande, underliggjande irritasjon.

    No var dette ei veldig billig klokke, men likevel. Malaysia-NH35-klokka eg hadde før var langt meir presis.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    COSC-sertifisering er for tida uoppnåeleg med mitt budsjett. Men eg registerer at ein viss presisjon er nødvendig.

    Eg legg stadig oftare bort min Orient Bambino. Dersom eg stiller klokka rett på sekundet (ho har "hacking" movement, så det går bra), tek det ikkje meir enn veke før avviket er på minst 30 sekund. Reint rasjonelt har det ingenting å seia, men eg merkar at det gjev vedvarande, underliggjande irritasjon.

    No var dette ei veldig billig klokke, men likevel. Malaysia-NH35-klokka eg hadde før var langt meir presis.
    COSC skal ligge i intervallet -4/+6 sec a day. Så det betyr ikke at den er bedre enn din Bambino
    Min ikke sertifiserte STOWA er +2 om dagen
     

    Bonus

    Ikke fullt så ivrig entusiast!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    321
    Antall liker
    859
    Sted
    Trondheim
    COSC-sertifisering er for tida uoppnåeleg med mitt budsjett. Men eg registerer at ein viss presisjon er nødvendig.

    Eg legg stadig oftare bort min Orient Bambino. Dersom eg stiller klokka rett på sekundet (ho har "hacking" movement, så det går bra), tek det ikkje meir enn veke før avviket er på minst 30 sekund. Reint rasjonelt har det ingenting å seia, men eg merkar at det gjev vedvarande, underliggjande irritasjon.

    No var dette ei veldig billig klokke, men likevel. Malaysia-NH35-klokka eg hadde før var langt meir presis.
    Lian tok eksempel i siste versjon Longines Hydroconquest, den er ikke cosc-sertifisert, men det er nøyaktig samme urverk som i en cosc-versjon.
    Av den grunn er den rimeligere, det var mitt poeng.

    Det var også fokus på at L888 er et veldig godt valg mtp et godt urverk.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.290
    Antall liker
    6.397
    Torget vurderinger
    1
    Cosc sertifiseringen "varer" uansett ikke lengre enn til første service på klokka. Gitt at selve urverket er godt, så hviler presisjonen på at det er godt regulert. En flink urmaker fikser det for en halv frognertier eller kanskje to.

    Mvh
    KJ
     

    Mar-a-Lago Club

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    1.555
    Antall liker
    3.542
    Sted
    Halden
    Torget vurderinger
    2
    COSC-sertifisering er for tida uoppnåeleg med mitt budsjett. Men eg registerer at ein viss presisjon er nødvendig.

    Eg legg stadig oftare bort min Orient Bambino. Dersom eg stiller klokka rett på sekundet (ho har "hacking" movement, så det går bra), tek det ikkje meir enn veke før avviket er på minst 30 sekund. Reint rasjonelt har det ingenting å seia, men eg merkar at det gjev vedvarande, underliggjande irritasjon.

    No var dette ei veldig billig klokke, men likevel. Malaysia-NH35-klokka eg hadde før var langt meir presis.
    Enhver bygd med årntli opplegg hadde sirene i gamle dager, så folk kunne stille sine ur. Kunne være bygdas ene store arbeidsplass, så Nons lå klar på bordet før andre økt.



    Radio overtok jobben, og BBCs nedtellingsbeep treffer på sekundet.
    Noen steder hadde man tidskuler, fortsatt holdt i hevd f.eks. på Times Square på Nyttårsaften.

    Time Distribution

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.015
    Antall liker
    8.943
    Torget vurderinger
    0
    En hver STOR gård på Hedemarken hadde klokketårn på driftsbygget, noen hadde også klokke i tårnet. Man ding/donget med klokken når
    det var tid for dugurd og non. Henholdsvis klokken 10:00 og klokken 15:00.

    Nå må det vel også tillegges at presisjonen ikke var på høyde med dagens COSC sertifiserte urverk. Men i forhold til datidens behov var det
    sikkert nøyaktig nok. OG skal vi nå være helt ærlige er det ikke mange av oss som er helt avhengige av å ha et ur som går på sekundet korrekt!
    Men det er selvsagt gøy å ha et slik og å kunne skryte litt av det! ;)
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    En hver STOR gård på Hedemarken hadde klokketårn på driftsbygget, noen hadde også klokke i tårnet. Man ding/donget med klokken når
    det var tid for dugurd og non. Henholdsvis klokken 10:00 og klokken 15:00.

    Nå må det vel også tillegges at presisjonen ikke var på høyde med dagens COSC sertifiserte urverk. Men i forhold til datidens behov var det
    sikkert nøyaktig nok. OG skal vi nå være helt ærlige er det ikke mange av oss som er helt avhengige av å ha et ur som går på sekundet korrekt!
    Men det er selvsagt gøy å ha et slik og å kunne skryte litt av det! ;)
    Funfact, før hadde alle steder sin egen lokale tidssone, fx lå Drammen 4 minutter etter Kristiania.
    Dette skapte problemer for jernbanens rutetabeller. Først i 1895 ble det innført nasjonal tid i Norge.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.290
    Antall liker
    6.397
    Torget vurderinger
    1
    Funfact, før hadde alle steder sin egen lokale tidssone, fx lå Drammen 4 minutter etter Kristiania.
    Dette skapte problemer for jernbanens rutetabeller. Først i 1895 ble det innført nasjonal tid i Norge.
    Det er omtrent 1 time og 45 minutter i tidsforskjell, solid, mellom Utvær i vest og Vardø i øst.

    Mvh
    KJ
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    OG skal vi nå være helt ærlige er det ikke mange av oss som er helt avhengige av å ha et ur som går på sekundet korrekt!
    Men det er selvsagt gøy å ha et slik og å kunne skryte litt av det! ;)
    I det daglege har du sjølvsagt rett.

    Det aller meste går heilt fint om alle legg inn buffer på 1 minutt før noko som er presist bestemt, og gjev tilsvarande 1 minutt slack til andre. I dei situasjonane der presisjon på sekund-nivå er avgjerande, finst det vanlegvis ei eller annan referanseklokke. Det ville vera ganske noldus å plassera den på handleddet til nokon. Avlesing og formidling av tida ville uansett gje ein feilmargin på fleire sekund.[1]

    Og det bufferet må vi alltid ha, uansett. Det er ikkje mogleg å vita på sekundet kor lang tid det tek å gå eller køyra frå A til B (om ein nyttar ulike former for kollektivtransport, er jo fort usikkerheita i 20 min (-5/+15)

    Men eg er oppvaksen med populærlitteratur (og film) som fetisjerte sekundpresisjon.

    "Carl Hamilton kom inn i rommet på sekundet til avtalt tid. Det beviste hvor til margen profesjonell han var."

    Eg har alltid tykt det verkar så utruleg kult å vita nøyaktig kva klokka "er".

    Edit: Jf @Barbaresco : Om Øst- og Vestbanen gjekk på ulik klokke (lokal tidssone), ville forsåvidt ikkje det vera noko problem så lenge dei var synkrone; det einaste ein trong vita, dersom du td. brukte Vestbanen som referanse, var at alle avgangar på Østbanen var oppgjevne med eit offset på N minutt.

    [1] Tenk at du skal skriva eit "timestamp" manuelt inn i eit dokument på PC-en din etter å ha konferert med klokka di. Det ville vera meiningslaust å gjera det med sekundpresisjon.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.910
    Sted
    Oslo
    I det daglege har du sjølvsagt rett.

    Det aller meste går heilt fint om alle legg inn buffer på 1 minutt før noko som er presist bestemt, og gjev tilsvarande 1 minutt slack til andre. I dei situasjonane der presisjon på sekund-nivå er avgjerande, finst det vanlegvis ei eller annan referanseklokke. Det ville vera ganske noldus å plassera den på handleddet til nokon. Avlesing og formidling av tida ville uansett gje ein feilmargin på fleire sekund.[1]

    Og det bufferet må vi alltid ha, uansett. Det er ikkje mogleg å vita på sekundet kor lang tid det tek å gå eller køyra frå A til B (om ein nyttar ulike former for kollektivtransport, er jo fort usikkerheita i 20 min (-5/+15)

    Men eg er oppvaksen med populærlitteratur (og film) som fetisjerte sekundpresisjon.

    "Carl Hamilton kom inn i rommet på sekundet til avtalt tid. Det beviste hvor til margen profesjonell han var."

    Eg har alltid tykt det verkar så utruleg kult å vita nøyaktig kva klokka "er".

    Edit: Om Øst- og Vestbanen gjekk på ulik klokke (lokal tidssone), ville forsåvidt ikkje det vera noko problem så lenge dei var synkrone; det einaste ein trong vita, dersom du td. brukte Vestbanen som referanse, var at alle avgangar på Østbanen var oppgjevne med eit offset på N minutt.

    [1] Tenk at du skal skriva eit "timestamp" manuelt inn i eit dokument på PC-en din etter å ha konferert med klokka di. Det ville vera meiningslaust å gjera det med sekundpresisjon.
    Navigasjon til sjøs var avhengig av korrekt tid.
    Pendel klokker som ble brukt, vel de svingte fra side til side.
    Det britiske parlamentet utlovet en belønning på £20.000 (80 millioner 2007 kroner) for å løse det.
    I 1761 konstruerte John Harrison en klokke som etter 62 dager til sjøs gikk 5.2 sekunder feil.
    (Ingen av mine mekaniske er så nøyaktige)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn