Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.912
    Sted
    Oslo
    Må være en del galt, når nyhetene i Danmark finner det verd å skrive om.

    "ELEVER I NORGE KLARER SIG DÅRLIGT.
    Det står skidt til med mange norske skolelevers evner på skolebænken.
    En ny rapport fra Norges Riksrevisjonen retter hård kritik af det norske
    undervisningsministerium for ikke at gøre nok for at forbedre deres
    færdigheder. Det skriver NRK.
    Bekymrende mange elever kan ikke læse, skrive eller regne ordentligt
    efter 10 års skolegang, lyder revisjonens konklusion.
    Den norske undervisningsminister, Kari Nessa Nordtun erkender, at
    probemerne med elevernes evner er "meget alvorligt". Hun tilføjer, at
    det er kommunerne, der ejer og driver de norske skoler.

    Synes, det sisste lukter litt på ansvars-flukt?
    Overordnet har selvfølgelig umin Nordtun et ansvar, men i Norge er det kommunene som eier og drifter folkeskoler og har et eget ansvar.
    Danmark har sikkert også en samferdselsminister, men han har neppe ansvar for gågaten i Horsens
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    11.631
    Antall liker
    31.468
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt...... men.....
    Vi har et undervisningsministerium og en undervisningsminister, som er til for administrere
    lovkrav utferdiget av "Foketinget". Disse regler er det ministerens ansvar, at alle skoler følger.
    Skjer det ikke, er det ministerens ansvar, at det følges opp og rettes.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.912
    Sted
    Oslo
    Korrekt...... men.....
    Vi har et undervisningsministerium og en undervisningsminister, som er til for administrere
    lovkrav utferdiget av "Foketinget". Disse regler er det ministerens ansvar, at alle skoler følger.
    Skjer det ikke, er det ministerens ansvar, at det følges opp og rettes.
    Korrekt, men når de fleste store kommuner og byer har et borgerlig styre blir det for meg litt hult å rette ansvaret mot regjeringen.
    Men politikk blir ofte et "blame-game"! Alle andre enn meg har ansvaret.
    Forøvrig sa den nye Høire lederen at hun gleder seg til kommunevalget, for som hun sa: Høire har en god skolepolitikk
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    11.631
    Antall liker
    31.468
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Enig....
    Men om du påtar deg jobb som minister for et område, vet du
    også på forhånd, hva du må stå på mål for. Veldig sjeldent du hører en minister hernede si:
    "Det er ikke mitt ansvar".
    Men du hører dem ofte si: "Beklager.... da har vi gjort for litt" 😂
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    15.912
    Sted
    Oslo
    Enig....
    Men om du påtar deg jobb som minister for et område, vet du
    også på forhånd, hva du må stå på mål for. Veldig sjeldent du hører en minister hernede si:
    "Det er ikke mitt ansvar".
    Men du hører dem ofte si: "Beklager.... da har vi gjort for litt" 😂
    Den britiske forsvarsministeren gikk nettopp av fordi han ikke fikk nok ressurser til forsvarspolitikken.
    Eller var han bare en rotte som forlot det synkende Starmer skipet?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Vet ikke sikkert om jeg VIL, men det kan jo tenkes at karakterer kunne fungert som både gulrot, "pisk" og wake-up-call for både elever og foreldre. Jeg vet i alle fall fra egen oppvekst at mine foreldre var knalltydelige på at når man er på skolen, skal man tåle å "svette" litt og ALLTID gjøre sitt beste, uavhengig av om man likte faget (eller lærerne, for den saks skyld).
    Eg er ikkje overvettes entusiastisk for karakterar, som det kanskje gjekk fram.

    Karaktersnitt fungerer for så vidt greit som ein måte å rangera elevar etter utdanning, til opptak på neste nivå og slikt. Det er ikkje optimalt, men som generisk metode trur eg det er greitt. Alternativa er stort sett veldig dyre, og ikkje nødvendigvis meir presise.

    Problemet med karakterer er at elevar optimerer for å få best mogleg karakterer med minst mogleg innsats.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    17.167
    Ang fri i disse tider og slikt. Nå er mine data riktig nok ganske anekdotiske fra mine egne barn, men siden skoleåret er et sted rundt 9 måneder langt om man trekker fra feriene - hvorfor brukes store deler av juni på mer eller mindre fjas? Jentungen i 1. klasse på videregående har i praksis fått karakterene sine for ganske lenge siden og andre på ungdomsskolen har langt på vei surrent rundt den siste tiden med en del turer hit og dit, skal se litt film osv. En del av dette virker motivert av at det skal avvikles eksamen på skolen og det trengs mer plass enn ellers, men det er unektelig litt rart å se på at en såpass stor del av skoleåret fremstår som et sted i nærheten av ren oppbevaring før sommerferien starter. Litt samme greia før jul, om enn i noe mindre grad.

    Vi har høy terskel for at ungene skal være hjemme fra skolen og ville ikke finne på å søke / informere om fri/skulk fordi vi skal på tur eller lignende, men med det som (ikke) skjer på skolen i disse tider så lurer jeg litt på hva skolen gnåler om - altså hvorfor det er så viktig at det møtes opp. Dersom en forelder hadde sendt en meling ala "Lille Jonas blir hjemme fra skolen i morgen fordi han antas å være svært trøtt etter å ha sittet oppe til langt på natt for å se på fotball" og de relevante lærere synes det var helt håpløst av forledrene så lurer jeg litt på hvorfor. Det skjer uansett knappest noe på skolen disse dagene. Får litt vibber av streikevaktene som satt utenfor jobben da kantinen streiket, det er en plikt men de kunne like gjerne dratt på ferie, gått en tur i skogen eller pusset opp boligen - det skjer uansett ikke noe.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    men siden skoleåret er et sted rundt 9 måneder langt om man trekker fra feriene - hvorfor brukes store deler av juni på mer eller mindre fjas
    Det er heilt vanvittig.

    Eg trur grunnen delvis er at i alle fag nokon kan koma opp i, må karakter setjast før eksamenstrekket (eller, eg er usikker, men iallfall før eksamen). Når karakter er sett er det som kjent vanskeleg å arbeida med noko anna enn "klassemilijø" og "den utvida læreplanen" (tur).

    Men eg lurer på om det har gått uvanleg over styr i år, sidan eksamen vart flytta til før 17. mai.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    17.167
    Det er heilt vanvittig.

    Eg trur grunnen delvis er at i alle fag nokon kan koma opp i, må karakter setjast før eksamenstrekket (eller, eg er usikker, men iallfall før eksamen). Når karakter er sett er det som kjent vanskeleg å arbeida med noko anna enn "klassemilijø" og "den utvida læreplanen" (tur).
    Ja basert på min erfaring er hvor mange dager elevene er på skolen i året en spøk. Det forsvinner totalt et sted i nærheten av en måned på "ymse" jeg sliter veldig med å se har noen plass i læreplanen. Summert over grunnskoletiden tilsvarer det i størrelsesorden et helt skoleår. Nå påståt jeg ikke at elevene har null utbytte av det som foregår av aktivering i disse periodene, men det er unektelig noe merkelig å se på.

    Det er over en måend siden jentungen på videregående for alle praktiske formål var ferdig med matte for eksempel. Fikk endatil karakteren sin, om enn kun muntlig overlevert.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Det er over en måend siden jentungen på videregående for alle praktiske formål var ferdig med matte for eksempel. Fikk endatil karakteren sin, om enn kun muntlig overlevert.
    På skulen til ho som går i første no, starta det iallfall rundt 17. mai med at no hadde dei ikkje fleire timar att i det og det faget. Så har dei hatt fagdagar i nokre fag, og av og til fri i heile og halve dagar. Det er jo for så vidt truverdig, sidan læreplanen slår fast nøyaktig kor mange klokketimar dei skal ha av dei ulike faga.

    Eg trur at vi treng eksamenar på vgs (iallfall så lenge vi har karakterar), men det hadde vore litt ålreit om dei kunne løyst det såpass enkelt at alle karakterar vart sette td. 7. juni (og ikkje før), og så var resten av tida (8.-21.) sett av utelukkande til eksamen. Fri til dei som ikkje hadde eksamen. Det hadde i det minste gjeve skuleåret litt meir form, trass alle fridagane i mai.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.313
    Antall liker
    13.673
    Sted
    Holmestrand
    Må være en del galt, når nyhetene i Danmark finner det verd å skrive om.

    "ELEVER I NORGE KLARER SIG DÅRLIGT.
    Det står skidt til med mange norske skolelevers evner på skolebænken.
    En ny rapport fra Norges Riksrevisjonen retter hård kritik af det norske
    undervisningsministerium for ikke at gøre nok for at forbedre deres
    færdigheder. Det skriver NRK.
    Bekymrende mange elever kan ikke læse, skrive eller regne ordentligt
    efter 10 års skolegang, lyder revisjonens konklusion.
    Den norske undervisningsminister, Kari Nessa Nordtun erkender, at
    probemerne med elevernes evner er "meget alvorligt". Hun tilføjer, at
    det er kommunerne, der ejer og driver de norske skoler.

    Synes, det sisste lukter litt på ansvars-flukt?
    Jo, det gjør jo det, men jeg er litt redd for at foreldrene er mere problemet her enn lærerne.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    634
    Sted
    Bergen
    Er lærer i videregående. Slik det har blitt i år med kjenskap til hvilke fag elevene har kommet opp i til muntlig ukesvis før, rigid telling av timer der mange er satt til etter standpunkt er gitt, så blir det mye tull. I år går i tillegg skoleåret til den 24 juni! To siste dagene blir riktignok aktivitetsdager og vi hadde en beredskapsdag for VG3 i forrige uke. Vrir hodet for å finne noe meningsfullt faglig og praktisk. Pga gratisprinsippet er det også begrenset hva vi kan gjøre, dersom noe skulle koste bittelitt.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    634
    Sted
    Bergen
    Snakket med en kollega som har R2 (matte vgs realfag) og hadde knapt nok noen timer før heldag og til eksamen men mange timer etterpå. Håpet på en evaluering av virkingene den nye ordningen men kunnskapsministeren har visst allerede konkludert med at hun er kjempefornøyd med årets løsning.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.032
    Antall liker
    9.102
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Snakket med en kollega som har R2 (matte vgs realfag) og hadde knapt nok noen timer før heldag og til eksamen men mange timer etterpå. Håpet på en evaluering av virkingene den nye ordningen men kunnskapsministeren har visst allerede konkludert med at hun er kjempefornøyd med årets løsning.
    Eg tykkjer det ofte er haldninga når dept innfører finurlege løysingar. Som denne og "fråversgrensa" (inkl. alle endringane på ordninga).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn