Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.442
    Antall liker
    12.652
    Torget vurderinger
    2
    Er det nå jeg skal melde meg på med skryt til SME for det geniale trekket i å låse offset og gjøre armbasen bevegelig (justerbar pivot-spindel)? Du verden så mye enklere det er å håndtere.
    Har SME V selv, det er enkelt ja, men ikke fullt så enkelt som man tror om denne er riktig
    Arm Data
    1781350211857.png


    her er SME sin info
    1781350402864.png

    1781350432620.png


    Så tror man på Yosh og offset baserer seg på hans offset vinkel 22.7 blir overhenget et kompromiss alt etter som hva man vektlegger
    1781352616339.png
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.289
    Antall liker
    6.395
    Torget vurderinger
    1
    Har SME V selv, det er enkelt ja, men ikke fullt så enkelt som man tror om denne er riktig
    Arm Data
    Vis vedlegget 1205112

    her er SME sin info
    Vis vedlegget 1205113
    Vis vedlegget 1205114

    Så tror man på Yosh og offset baserer seg på hans offset vinkel 22.7 blir overhenget et kompromiss alt etter som hva man vektlegger
    Vis vedlegget 1205119
    Av alle ting en ikke tenker på ...
    Ortofon varierer avstanden mellom nåletipp og skruehull i område 7-12,3 mm

    Mvh
    KJ
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    @Balle Clorin.

    Er enig i man skal finde de "to punkter" ret præcist, hvilke kan være uhyrligt svært med gamle øjne og selvom jeg havde øjne som en Ørn er det umuligt at se hvordan bakka/dal-landskabet ser ud fra nålens perspektiv.
    Jeg plejer gerne at fintune overhanget ved at flytte armen frem/tilbage (bliver oftest omk 1mm). Maner ikke i tvivl når man finder rette sted, musikerne rykker på plads på scenen, der kommer balance på perspektivet mellem HT
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    PS. Fintuningen af Overhang foretager jeg som det aller sidste, gerne efter have hørt nogle plader.
    Men det er ikke altid nødvendigt at fintune, det hører jeg dog først når jeg fintuner ;-)
     

    Irrgjenger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Innlegg
    403
    Antall liker
    724
    Sted
    Oslo
    Unnskyld. Kan jeg forstå deg som at du setter nullpunktene først, og deretter overheng, etter å ha spilt noen plater i mellomtiden, og på øret?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.442
    Antall liker
    12.652
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge man sørger for at Sinus til Offset-vinkel mulitplisert med armen effektive lengde ( juster for nåleavvik over) er lik 93.44mm har man optimal Bearwald(Løfgren A). Det er det som er basis for de fleste 2 punkts protraktorer.
    Bytter man til pickup som er med 2mm lengre har det disse konsekvensene:

    245mm arm 22.42 grader offset ( ikke lik knekkvinkelen på S arm)= 93.44 mm
    245 arm+2 mm, for å oprettholde optimal alignment må nye Offset vinkel bli bli 22.2 grader. ,,,, men det blir verre

    (6) Baerwald? LofgrenB? Stevenson? The math behind alignment conventions | What's Best Audio and Video Forum. The Best High End Audiophile Forum on the planet! For audio advice, product reviews and more.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Unnskyld. Kan jeg forstå deg som at du setter nullpunktene først, og deretter overheng, etter å ha spilt noen plater i mellomtiden, og på øret?
    Jeg starter med den anbefalet monteringsafstand (den effektive længde) sådan cirka og tilpasser nålen en to-punkts-protractor, derefter har jeg det "rigtige" Overhang.
    Hvis jeg derefter synes lyden (efter at have lyttet) godt kunne være mere præcis fintuner jeg OH. Men det er minimalt jeg flytter armen
     

    Irrgjenger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Innlegg
    403
    Antall liker
    724
    Sted
    Oslo
    Du er klar over at spindel til pivot, overheng og offset henger sammen og i siste instans bestemmer nullpunktene? Hvis du justerer først etter beste evne og deretter vender tilbake og fikler med ett av parametrene isolert, så opphever du øyeblikkelig alt du har gjort tidligere? Du er klar over at man ikke kan endre lengden på en enkelt side i en trekant uten at vinklene endres med det samme? Dette er geometri hvor vinkler og avstander står i forhold til hverandre, og man ikke kan endre en variabel uten at det endrer de andre.

    Du er klar over at sporingsvinkelen endres over en plateside? og at lytting nok vil avdekke forskjeller, men at det ene nødvendigvis vil låte bedre ett sted på plata og det andre vil låte bedre et annet sted? For at lyttetest skal si noe fornuftig om HTA må den derfor basere seg på å høre gjennom en hel side, og huske gode 20 minutter med gjengivelse av musikk fra hver av innstillingene som sammenlignes?

    Tro om ikke det er klokt å forholde seg til matematikerne og ingeniørene her, heller enn hva man klarer å innbille seg i et øyeblikk.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    34.039
    Antall liker
    33.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Som @Balle Clorin har vist: Det skal ganske mye til før HTA-forvrengning kryper hørbart ut av forvrengning-og støygulvet.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Du er klar over at spindel til pivot, overheng og offset henger sammen og i siste instans bestemmer nullpunktene? Hvis du justerer først etter beste evne og deretter vender tilbake og fikler med ett av parametrene isolert, så opphever du øyeblikkelig alt du har gjort tidligere? Du er klar over at man ikke kan endre lengden på en enkelt side i en trekant uten at vinklene endres med det samme? Dette er geometri hvor vinkler og avstander står i forhold til hverandre, og man ikke kan endre en variabel uten at det endrer de andre.

    Du er klar over at sporingsvinkelen endres over en plateside? og at lytting nok vil avdekke forskjeller, men at det ene nødvendigvis vil låte bedre ett sted på plata og det andre vil låte bedre et annet sted? For at lyttetest skal si noe fornuftig om HTA må den derfor basere seg på å høre gjennom en hel side, og huske gode 20 minutter med gjengivelse av musikk fra hver av innstillingene som sammenlignes?

    Tro om ikke det er klokt å forholde seg til matematikerne og ingeniørene her, heller enn hva man klarer å innbille seg i et øyeblikk.

    Det er præcis hvad jeg gør.
    Jeg sætter afstanden på armen med en Feickert-protractor (hvor præcist den kan sættes afhænger af ting. På min Mørch arm måler jeg Feickert pegefingeren efter fingerskruen på toppen af "Brønden" i Armens omdrejningspunkt.. Når Armen er monteret 90grader burde fingerskruen være i centrum - men hvor præcist er den i centrum?
    Efterfølgende ligner jeg PU på en Mørch to-punkts protractor. Når nålen passer med begge 0-punkter ER PU hvor den bør være.(man får ikke PU til at stemme med de to =-punkter med mindre den er hvor den bør være.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    @Irrgjenger

    Den "eneste" regel der forøvrigt er omkring pu/tonearmens placering er, nålen skal passe på to punkter indenfor det modulerte stykke på samme side af pladen ;-)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.289
    Antall liker
    6.395
    Torget vurderinger
    1
    Prøvde å spørre Google ki om hvorfor mange japanske platesnurrer og tonearmer har standardisert 15 mm overheng uavhengig av armlengde. Det var en fascinerende "reise" i nonsens.

    Mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.442
    Antall liker
    12.652
    Torget vurderinger
    2
    245mm og 15 mm overheng er ganske standard Stephenson , om jeg husker rett er offset vinkel 20.5-21.5 for 244 og 245 mm armer

    Nok om det og god natt
    IMG_0462.jpeg
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.135
    Antall liker
    858
    Det er præcis hvad jeg gør.
    Jeg sætter afstanden på armen med en Feickert-protractor (hvor præcist den kan sættes afhænger af ting. På min Mørch arm måler jeg Feickert pegefingeren efter fingerskruen på toppen af "Brønden" i Armens omdrejningspunkt.. Når Armen er monteret 90grader burde fingerskruen være i centrum - men hvor præcist er den i centrum?
    Efterfølgende ligner jeg PU på en Mørch to-punkts protractor. Når nålen passer med begge 0-punkter ER PU hvor den bør være.(man får ikke PU til at stemme med de to =-punkter med mindre den er hvor den bør være.
    " Feickert pegefingeren "?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hmm, så det er ingen tilfeldighet nei. Sak: Kjøpte 6 nye LP hos Platekompaniet i Storgata, Oslo, ifm. mai salg. Et av dem var Best of Sade dobbelen..Pakket opp og så umiddelbart at plate(r) hadde merker, støv, og en ripe mot midten på en av dem, over halve plata. OK, siden jeg ikke har spilt plater siden 90-tallet (Kjøpte nylig en Argon TT-4Mk2) så lurte jeg hvordan klage ville bli mottat, på vei ned til butikken Ung kar i kassa, ingen sure miner selv om jeg spurte om plata var spilt/brukt og wrappet igjen. Fikk et nytt album, men mistenkte tvilsom batch og sa jeg ville pakke den opp og returnere direkte mens jeg var der. Og jaggu var der merker, og et skikkelig hakk i kanten på den ene av platene også. Det sorte gull var synlig hvitt under det sorte jo. Det har jeg heller aldri sett. Det var fint å få bevist at «Det vakke meg». Så da ble det en annen Sade plate med hjem isteden, (Sjekket OK) sammen med et par andre plater. Som jeg ikke sjekket. Og det var jo dumt, for nok en plate hadde uakseptable feil ved utpakking hjemme. Så da hadde 3 av 7 plater feil som kvalifiserte klart til bytte. Klok av skade så blir det kun handel i fysisk butikk fremover, og åpning/kontroll på stedet. Som om man ikke hadde nok nevroser fra før med denne hobbyen.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.175
    Antall liker
    15.903
    Sted
    Oslo
    Hmm, så det er ingen tilfeldighet nei. Sak: Kjøpte 6 nye LP hos Platekompaniet i Storgata, Oslo, ifm. mai salg. Et av dem var Best of Sade dobbelen..Pakket opp og så umiddelbart at plate(r) hadde merker, støv, og en ripe mot midten på en av dem, over halve plata. OK, siden jeg ikke har spilt plater siden 90-tallet (Kjøpte nylig en Argon TT-4Mk2) så lurte jeg hvordan klage ville bli mottat, på vei ned til butikken Ung kar i kassa, ingen sure miner selv om jeg spurte om plata var spilt/brukt og wrappet igjen. Fikk et nytt album, men mistenkte tvilsom batch og sa jeg ville pakke den opp og returnere direkte mens jeg var der. Og jaggu var der merker, og et skikkelig hakk i kanten på den ene av platene også. Det sorte gull var synlig hvitt under det sorte jo. Det har jeg heller aldri sett. Det var fint å få bevist at «Det vakke meg». Så da ble det en annen Sade plate med hjem isteden, (Sjekket OK) sammen med et par andre plater. Som jeg ikke sjekket. Og det var jo dumt, for nok en plate hadde uakseptable feil ved utpakking hjemme. Så da hadde 3 av 7 plater feil som kvalifiserte klart til bytte. Klok av skade så blir det kun handel i fysisk butikk fremover, og åpning/kontroll på stedet. Som om man ikke hadde nok nevroser fra før med denne hobbyen.
    Trist at det skal være sånn, sies at vinyl er det nye sorte gull og at noen "presserier" kutter hjørner.
    På slutten av 90tallet og litt utover da bare HiFi nisser som meg kjøpte vinyl var kvaliteten ofte top-notch.
    Husker forøvrig på tidlig 80tall at jeg kjøpte en plate, tror det var Joni Mitchell, som hadde A siden pressa på begge sider.
    Fikk selvfølgelig byttet, men slike feilpressinger er nå kanskje like verdifulle som feiltrykk på frimerker?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje det du:) Nei, jeg og sambo den gang kjøpte jo masse plater, jeg var like pedant da, men kan ikke huske å ha fått en plate med slike feil. Det var den gang vi også kunne høre på plata først. Mye var bedre før;)
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Kanskje det du:) Nei, jeg og sambo den gang kjøpte jo masse plater, jeg var like pedant da, men kan ikke huske å ha fått en plate med slike feil. Det var den gang vi også kunne høre på plata først. Mye var bedre før;)
    Ofte er det jo netop de plader der er blevet lyttet på der er årsagen til du får plader du gerne vil returnere ;-)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.135
    Antall liker
    858
    @Balle Clorin.

    Er enig i man skal finde de "to punkter" ret præcist, hvilke kan være uhyrligt svært med gamle øjne og selvom jeg havde øjne som en Ørn er det umuligt at se hvordan bakka/dal-landskabet ser ud fra nålens perspektiv.
    Jeg plejer gerne at fintune overhanget ved at flytte armen frem/tilbage (bliver oftest omk 1mm). Maner ikke i tvivl når man finder rette sted, musikerne rykker på plads på scenen, der kommer balance på perspektivet mellem HT
    Jamen overhang flytte sig jo ift. hvilken geometri du bruger. Hvordan kan du så finde "Den rigtige"?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ofte er det jo netop de plader der er blevet lyttet på der er årsagen til du får plader du gerne vil returnere ;-)
    Hei smilblunketryne;) Nei, ikke i dag, når man kjøper helt nye/urørte plater. Og før i tiden, så hadde vår lokale pusher også egne «demo» LP. Om ikke demo fantes, så kunne pusheren håndtere plater på rett vis. Det er i produksjonen ugangen skjer. Jeg håper de unge som tar returer i butikk og alle som tar returer på nettkjøp sier ifra til produsenter, og at alle vi kjøpere returnerer feilvarer.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Hei smilblunketryne;) Nei, ikke i dag, når man kjøper helt nye/urørte plater. Og før i tiden, så hadde vår lokale pusher også egne «demo» LP. Om ikke demo fantes, så kunne pusheren håndtere plater på rett vis. Det er i produksjonen ugangen skjer. Jeg håper de unge som tar returer i butikk og alle som tar returer på nettkjøp sier ifra til produsenter, og at alle vi kjøpere returnerer feilvarer.
    Ja, pladerne er ikke altid gode (mit skriv før var delvis tull, ironisk ment;-)
    Jeg handler en del med I-music, og når det går galt returnerer jeg pladen og får en ny. Er sket et par gange. Der skete også sidste år det at jeg købte et album med Steven Wilson som var skæv, jeg sendte retur og fik en ny der var skæv (indpakningsplasticket sad yderst stramt, om det kunne være årsagen, skal jeg lade være usagt.
    Anyway jeg gad ikke mere returnering men beholdte albummet der sagtens kunne afspilles.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Jamen overhang flytte sig jo ift. hvilken geometri du bruger. Hvordan kan du så finde "Den rigtige"?
    Prøv et øjeblik at glemme hvad du har lært, så tager jeg dig igennem.
    Jeg ved du har Mørch DP6.

    Du monterer PU på et armrør så nålespidsen sidder ret under armrørets sorte endestykke. Bare med øjemål, det retter sig ind senere i processen.

    Du justerer armen til 90grader. (her skal AS fjedren placere sig langs overfladen af en vinyl, så er du der. Læg eventuelt en fjer-let Minilibelle over fingerskruen og tjek den er vandret (her skal højst indgå to justerings-parametre, Azimuth og armhøjde). (når du ændrer Azimuth på en Mørch ændrer du også VTA)

    Nu benytter du din Feickert-protractor (jeg ved du har) til at udmåle de 212mm Armen skal efterlades med, og glemmer herefter alt om Feickerten.

    Så er det tur til to-punkts-justering. Fra her skriver jeg kun om Mørchs pap-protraktor, men der er andre der også dur, eksempelvis vandenHuls rekangulære glas-protractor med de to nul-punkter påtegnet (en model der i dag kan købes i andre navne til billige penge).

    1. Du opjusterer nålen på det yderste nulpunkt
    2. Du går nu til inderste nul-punkt, og hvis Nålen også passer her, ramte du den rigtige monteringsafstand. Hvis nålen dog peger ind imod midteretiketten må du først flytte Armen længere frem og derefter tilpasse PU til yderste nulpunkt igen (hvis nålen (cantileveren) peger ud imod periferien må Armen flyttes tilbage).
    Og sådan fremdeles indtil nålen passer 100% med de to nulpunkter = det rigtige Overhang.

    Hvis du efter tid ikke er 100% tilfreds (tager altid noget tid af kunne erkende), du synes måske noget der burde havde været i midten foregår en my til venstre for midten, så kan du prøve at fintune Overhanget og hvis du hører det som bedre har du fundet ind til Overhanget mere præcist end før ;-)
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.135
    Antall liker
    858
    Prøv et øjeblik at glemme hvad du har lært, så tager jeg dig igennem.
    Jeg ved du har Mørch DP6.

    Du monterer PU på et armrør så nålespidsen sidder ret under armrørets sorte endestykke. Bare med øjemål, det retter sig ind senere i processen.

    Du justerer armen til 90grader. (her skal AS fjedren placere sig langs overfladen af en vinyl, så er du der. Læg eventuelt en fjer-let Minilibelle over fingerskruen og tjek den er vandret (her skal højst indgå to justerings-parametre, Azimuth og armhøjde). (når du ændrer Azimuth på en Mørch ændrer du også VTA)

    Nu benytter du din Feickert-protractor (jeg ved du har) til at udmåle de 212mm Armen skal efterlades med, og glemmer herefter alt om Feickerten.

    Så er det tur til to-punkts-justering. Fra her skriver jeg kun om Mørchs pap-protraktor, men der er andre der også dur, eksempelvis vandenHuls rekangulære glas-protractor med de to nul-punkter påtegnet (en model der i dag kan købes i andre navne til billige penge).

    1. Du opjusterer nålen på det yderste nulpunkt
    2. Du går nu til inderste nul-punkt, og hvis Nålen også passer her, ramte du den rigtige monteringsafstand. Hvis nålen dog peger ind imod midteretiketten må du først flytte PU længere frem og derefter tilpasse den igen til yderste nulpunkt. (hvis nålen (cantileveren) peger ud imod periferien må pu flyttes tilbage)
    Og sådan fremdeles indtil nålen passer 100% med de to nulpunkter = det rigtige Overhang.

    Hvis du efter tid ikke er 100% tilfreds (tager altid noget tid af kunne erkende), du synes måske noget der burde havde været i midten foregår en my til venstre for midten, så kan du prøve at fintune Overhanget og hvis du hører det som bedre har du fundet ind til Overhanget mere præcist end før ;-)
    Jeg har ikke brugt min mørck i mange år :)

    Som jeg skriver, så kan overhang jo ændre sig ift geometrien selvom du har en monteringsafstand på 212 mm.

    Hvis du bruger Lofgren a med en monteringsafstand på 240 mm, vil overhang blive 15.187. Hvis du bruger Lofgren B vil overhang blive 16.506. Hvis du bruger StevensonA bliver din overhang 14.329.

    Det lyder underligt, at du via gehør finder noget der bare får det hele til at falde på plads. Personligt hører jeg ikke forskel på de forskellige indstillinger med overhang.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Det lyder underligt, at du via gehør finder noget der bare får det hele til at falde på plads. Personligt hører jeg ikke forskel på de forskellige indstillinger med overhang.
    Så læser du ikke hvad jeg skriver.
    Jeg skrev når Nålen passer med begge Nulpunkter har du det rette OH.

    Du er meget fokuseret på geometrierne. Men i første omgang er de jo blot nogle immaginære streger hen over vinylpladen.
    Og hvis du var lille som en myg, kunne du nok få øje på upræcise linjer i den geometri du forestiller dig du har justeret efter.
    Følg opskriften jeg gav dig og du ender med den præcise geometri.

    Grunden til OH bør fintunes er for at få placeret nålen midt i rillen og ikke skråt (groft sagt), hvilket det bliver hvis du kommer bare en anelse for langt frem eller tilbage i rillen med Nålen (derfor du kan høre det, perspektivet ikke centreret naturligt og med ligevægt imellem HT).
    Selv når du stiller nålen på et Nulpunkt og ser i gennem forstørrelsglas, er der ingen 100% garanti for at du har set rigtigt. Men med ørerne kan du høre hvad du ikke ser ;-)
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Jamen overhang flytte sig jo ift. hvilken geometri du bruger. Hvordan kan du så finde "Den rigtige"?
    Du kan kun spille med en geometri ad gangen.
    PS. Uanset hvilken geometri du vælger, er det en fordel at prøve fintune OH hvis du hører ubalance.
    Reglen er den, du skal finde to nulpunkter på det modulerede stykke på samme side og når du lykkes med det, lyder hele siden godt skønt der kun er to Nulpunkter
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.135
    Antall liker
    858
    Så læser du ikke hvad jeg skriver.
    Jeg skrev når Nålen passer med begge Nulpunkter har du det rette OH.

    Du er meget fokuseret på geometrierne. Men i første omgang er de jo blot nogle immaginære streger hen over vinylpladen.
    Og hvis du var lille som en myg, kunne du nok få øje på upræcise linjer i den geometri du forestiller dig du har justeret efter.
    Følg opskriften jeg gav dig og du ender med den præcise geometri.

    Grunden til OH bør fintunes er for at få placeret nålen midt i rillen og ikke skråt (groft sagt), hvilket det bliver hvis du kommer bare en anelse for langt frem eller tilbage i rillen med Nålen (derfor du kan høre det, perspektivet ikke centreret naturligt og med ligevægt imellem HT).
    Selv når du stiller nålen på et Nulpunkt og ser i gennem forstørrelsglas, er der ingen 100% garanti for at du har set rigtigt. Men med ørerne kan du høre hvad du ikke ser ;-)
    Jeg bruger en 2 punkts fra nettet, og det lever jeg fint med. Jeg oplever ikke den store forskel, du skriver om. Jeg undrer mig bare over, at nogle/du hører den forskel, når geometrien har så store afvigelser. Og uanset geometri, så er nålen jo lige i rille bare forskellige steder på pladen.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Jeg bruger en 2 punkts fra nettet, og det lever jeg fint med. Jeg oplever ikke den store forskel, du skriver om. Jeg undrer mig bare over, at nogle/du hører den forskel, når geometrien har så store afvigelser. Og uanset geometri, så er nålen jo lige i rille bare forskellige steder på pladen.

    Nej, du tager fejl, nålen er ikke nødvendigvis lige i rillen. Det er jo netop præcist det (at få nålen placeret ret i rillen) justering handler om.
    Forestil dig en "aflang" nål som peger lige ud i en bestemt retning. Hvis armen kommer bare en gran længere frem i samme retning i en rille der drejer, så har nålen samtidigt vendt sig i forhold til rillen (her gør fintuning af OH (måske) underværker, hvis ikke målet allerede var nået).

    PS. Hvis jeg skulle have skrevet "stor" forskel skal det selvfølgelig forstås relativt ;-)
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    PS. skal lige færdiggøre det ovenover. Hvis bare man vælger et tilfældigt Nulpunkt er der ingen garanti for man finder to indenfor den modulerte del af en pladeside
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    1.135
    Antall liker
    858
    PS. skal lige færdiggøre det ovenover. Hvis bare man vælger et tilfældigt Nulpunkt er der ingen garanti for man finder to indenfor den modulerte del af en pladeside
    Nej. Og det er derfor du ikke skal rykke pickuppen frem og tilbage , når du har brugt din protractor. Slut herfra.
     

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Van den Hul anbefaler netop at fintune OH. Læs hans Phono-FAQ-tråd. Måske forklarer han det mere pædagogisk ;-)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    12.442
    Antall liker
    12.652
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg har lekt meg med HTA og overheng har jeg registrert at en pickup som ikke sporet høy modulasjon i det hele tatt ( krevende tracking) , klarte det fint med mer optimal vinkel/ overheng.
    Det er en gevinst å ta med seg.Kanskje større gevinst enn vinkelfeilen som gir
    forvregnings %= Signalstyrke(cm/s)/sporhastighet( cm/s)* vinkel avvik i radianer * 100 (Ref Gust et al)

    F.eks. med 5cm/s som er ofte brukt som referanseniva blir forvregningen i de ytre spor ca 0.2% med 1 grad avvik. Tviler litt på om folk virkelig kan høre forskjell på spor 1 og spor 3 på en plate..jeg merker ikke det.Men feilsporing hører man lett
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Jeg synes, når jeg har justeret en 9" ind, hører jeg ingen tendenser der får mig til at tænke det kun er en 9" der spiller. Oplever ingen ændringer i billed-perspektivet undervejs. Det hele lyder godt fra første til sidste skæring.
    Når jeg spiller med 12" hører jeg ofte mere naturlighed fra flere punkter. Det gælder så især for optagelser lavet på mikrofon (Jazz, Klassisk) (må selvfølgelig gælde for alle plader hvis det er bedre, men jeg kan ikke vurdere billedsætningen på en rockplade med (typisk) manipuleret perspektiv. Mye lettere vurdere akustisk musik)
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    335
    Generalt mener jeg disse geometrier er 100% præcise, ændrer man offset vinklen med en halv grad finder man ikke to nulpunkter indenfor det moduleret stykke.
    Havde der været frit valg, havde der nok eksisteret flere end de tre måske fire modeller der er.
    Derimod tror jeg "problemet" kan være at overføre disse modeller til en vinylplade, der jo ikke er afmærket hvor de immaginære streger bør gå.
    Hvis man har den rette monteringsafstand og den effektive længde og deretfer tilpasser nålen til en topunkts-protractor der passer med armens geometri, men kun får et nogenlunde resultat vil alle skæringerne på pladesiden fremstå med et nogenlunde resultat.
    Får man et godt resultat vil alle skæringerne på pladesiden fremstå godt.
    Derfor bør man fintune OH (Armen rykkes 1mm frem/tilbage) og dermed få hele siden til at lyde godt.
    Betyder det at geometrierne ikke er "rigtige" nej, men det betyder, når du har fintunet dig til den gode lyd fuldbyrder du nu geometrien.
    I udgangspunktet er der variabler, såsom slup i armen eller måske sidder nålen ikke 100% lodret, og i sidste ende måles mod en Cantilever på en stillestående plade, Cantileveren har det med at flytte på sig når pladen roterer (kunne måske udlignes med AS, men generelt, mener jeg ikke AS skal benyttes til at fintune Cantileveren, bør kun benyttes til at udligne skatingforce)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Spørsmål om behov for tilkopling mellom skruer for jording:

    Hei, god morgen!

    I den 70-talls leiligheten hvor jeg har platespilleren, så står platespilleren (Argon TT-4 Mk2) og forsterkeren (Quad Vena Play) på hver sin 10 ampere kurs, begge uten jord. Bruker i dag Argons innebygde RIAA til en analog inngang på forsterkeren, og det låter aldeles glimrende, uten støy og med bra nivå, over en 5m lang RCA kabel fra Klotz.

    Skal over dit i dag, og har lyst til å teste ut Quadens innebygde RIAA som etter sigende også skal være meget god. Avstand mellom komponentene blir den samme, -jeg vet at det antageligvis blir for langt og sårbart strekk for MM signal, men uansett lyst til å prøve før jeg flytter på greier da det bare er snakk om å kople til annen input på forsterkeren.
    MEN, så var det den jordledningen da. Ingen av komponentene er altså tilkoplet jordet kontakt. Er den da nødvendig/kritisk?
    Prøvd å google, finner ingen klare svar.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    34.039
    Antall liker
    33.880
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Per i dag er apparatjord på de to koplet sammen. At de flyter ift. nettjord er uproblematisk.
    Setter en LP jeg ikke liker på at dagens løsning er bedre enn 5 m tonearmskabel. Husk å strekke jordkabel (med mindre Argon har Mikke Mus-jord à la Rega).
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.302
    Antall liker
    2.637
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det er klart, nå tenkte jeg på om det var noen risiko for utstyret. Altså HiFi utstyret. Jeg kopler opp fustasjopphengsforkoplingen og sikrer med rød overledning koplet til en teskje.Da er jeg good tenker jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn