Ønsker anbefaling Hva er de verdt? tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Goodfidelity

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Noen som sett Kef Blade One til salgs i det siste?

    hva kan man forvente seg for pris?
    Såg det låg en annonse i Sverige fra 2025 men den var slettet fra linken.

    (Mulig krysspost her)
     

    Goodfidelity

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    2
    Det er en site som sammenstiller brukt annonser fra et utall kilder, også fra torget her.
    At folk alltid får dem prisen de ønsker er en annen sak
    Det var ikke det jeg mente.

    Prisene på annonsene som ligger der er ikke hva jeg betalt for utstyr som jeg kjøpt brukt på Finn. Det er som regel stort forskjell mellom prisene der (spesielt ute i Europa) sammenlignet med hva jeg handler for i Sverige og Norge.

    Da sammenligner jeg med hva som er til salgs

    Mitt eget oppsett fra Primare er dobbelt så dyrt på hifishark som jeg betalt på Finn siste tre årene.

    Mine høyttalere som jeg kjøpt på Finn er i snitt 2-3 ganger dyrere på HiFi shark enn hva jeg betalt på Finn, og hva jeg sett andre annonser for nøyaktig samme modellen.

    Hvis man kiker på utgått annonser på hifishark er det jo litt bedre priser, men uansett. Forskjellet er kjempestort.

    Så modeller som ikke er til salgs så ofte, og eventuelt går direkte fra forhandler til personer og direkte mellom person er litt vanskelige å vite.

    Edit:
    Etter å ha lurer på saken en stund så bruke jeg AI for å søke på hifishark med spesielle parametrer og fikk da denne liste, svarer på min egen spørsmål. Takker for forslag!


    Datum, pris i NOK och originalvaluta:


    • 2026-03-12: 98 500 NOK (€8 500)


    • 2026-01-28: 92 000 NOK (€7 950)


    • 2025-11-05: 95 000 NOK ($8 600)


    • 2025-08-14: 89 900 NOK (DKK 57 500)


    • 2025-02-20: 93 500 NOK (€8 000)


    • 2024-11-14: 91 000 NOK (£6 650)


    • 2024-10-22: 97 500 NOK (€8 400)


    • 2024-09-05: 88 000 NOK (€7 600)


    • 2024-06-18: 99 000 NOK ($9 000)


    • 2024-03-23: 89 200 NOK (€7 800)


    • 2023-11-12: 84 500 NOK (€7 400)


    • 2023-10-28: 96 000 NOK (£7 000)


    • 2023-01-15: 79 900 NOK (€7 000)


    • 2022-11-05: 92 500 NOK (€8 500)


    • 2021-05-30: 88 100 NOK (£6 000)
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    26.400
    Antall liker
    48.244
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takker blusern :) Ser de holder seg godt i verdi selv om de har noen år på nakken

    mvh
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    210
    Antall liker
    307
    Sted
    Trøndelag

    Er denne verdt penga da tro? Den er jo helt sikkert knallgo men også nokså gammel.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.665
    Antall liker
    13.831
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    17
    100k for en 20 år gammel Krell var litt stivt synes nå jeg. Den kostet 130K ny (direkte avrundet fra USA priser- 14000$) da den kom ut. (salg i butikk i Norge var nok en god del mer tenker jeg).
    EDIT: Mulig jeg ikke følger med i timen men kjapp sjekk på finn så virker det som om bruktpriser på gamle "klassikere" har fått seg et oppsving.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    3.998
    Torget vurderinger
    49
    Rart det der. Hifi som er 1-5 år går for 50% av ny pris. 20 år gammel hifi legges ut til dobbel pris😂
    (eks ProAc 1sc til 25k, kostet ny 15k)
    Kan se verdien i gamle ting som er helt strøkne og helt orginale, gjerne med emballasje, jeg er villig til å betale ekstra for sånt.

    Hva kan en uåpnet Technichs 1200g Made in Japan være verdt?
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    210
    Antall liker
    307
    Sted
    Trøndelag
    100k for en 20 år gammel Krell var litt stivt synes nå jeg. Den kostet 130K ny (direkte avrundet fra USA priser- 14000$) da den kom ut. (salg i butikk i Norge var nok en god del mer tenker jeg).
    EDIT: Mulig jeg ikke følger med i timen men kjapp sjekk på finn så virker det som om bruktpriser på gamle "klassikere" har fått seg et oppsving.
    Om man tenker ren kilospris så er det jo ikke så ille allikevel 😁
     

    Kjell-Ove 808

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2023
    Innlegg
    210
    Antall liker
    307
    Sted
    Trøndelag
    Rart det der. Hifi som er 1-5 år går for 50% av ny pris. 20 år gammel hifi legges ut til dobbel pris😂
    (eks ProAc 1sc til 25k, kostet ny 15k)
    Kan se verdien i gamle ting som er helt strøkne og helt orginale, gjerne med emballasje, jeg er villig til å betale ekstra for sånt.

    Hva kan en uåpnet Technichs 1200g Made in Japan være verdt?
    Legendestatus betaler godt 💪
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    1.764
    Torget vurderinger
    4
    😂
    (eks ProAc 1sc til 25k, kostet ny 15k)
    En av de mest skuffende «legendekjøpene» jeg har gjort. Nydelige å se på, men fullstendig «meh» i lyden. Tenkte det kanskje var unitiqute som var problemet, men det hjalp ikke å spenne de bak Hegel p2A/p4a i stua heller.

    Mulig det er meg, men har aldri blitt imponert av diskanten de bruker i den. Doblet i det minste pengene da jeg solgte de igjen. 😆
    IMG_0257.jpeg
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    649
    Antall liker
    536
    Torget vurderinger
    23
    Sikkert tosifra antall år siden jeg sist hadde 1SC, men har eid tre par. Min erfaring er at de trenger mye mer plass rundt seg for å yte sitt beste.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.508
    Antall liker
    1.508
    Torget vurderinger
    12
    Jeg bruker disse på et nr.2-anlegg i et rom på bare 10 kvm. Plasseringen ligner på den i bildet over. Altså tett inntil et møbel og anlegget midt mellom. Syns de spiller ok og er godt fornøyd med dem.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    3.998
    Torget vurderinger
    49
    De ProAc jeg har hatt var veldig følsomme på plassering, hvis de sto for tett på møbler, sidevegger og bakvegg spillet de veldig innesluttet. Min 50cm luft rundt seg og de åpnet opp og ble ……»magiske«.
    Har ikke prøvd 1sc og D1 og Db1 fikk jeg aldri helt til D2 og nye Studio100 likte jeg godt.
    Prisene gjør at de er uinteressante i dag, jeg kjøpte D2 nye i Ebony for 16500,- av Tor.
    Tror selv at musikk smak er avgjørende for høyttaler valg.
    I dag spiller jeg bare musikk jeg liker istedenfor å lete etter «super» opptak.
     

    p-funk

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2015
    Innlegg
    21
    Antall liker
    18
    har en HMV Cavalier; His Masters Voice produsert 1965-1966 i australia. den fungerer noen som har en formening om verdi?
    hmv.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Hvor realistiske er egentlig prisene på Discog's? Ser en i Finland som skal selge en plate jeg har, og vedkommende har satt prisforlangende til €210 + €35 i frakt "+tax". Kan man forvente noe sånt hvis man legger det ut på finn i Norge f.eks.?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.292
    Antall liker
    6.397
    Torget vurderinger
    1
    ^ Spørs jo om det blir solgt ... Salg betinger som kjent at kjøper og selger møtes mht pris, og det er stort sett fritt frem å forlange hva som helst. Ettertraktet og skjeldent er en fin kombinasjon mht prisforlangende.

    Mvh
    KJ
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Ja, det er jo ganske innlysende at det spørs om det blir solgt. 🙂 Det jeg lurer på er vel om folk stort sett priser ting edruelig på Discog's, eller om det er litt som på Reverb hvor prisene av og til virker temmelig oppblåste. Og markedet er vel sikkert mindre i Norge uansett.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    11.640
    Antall liker
    31.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvor realistiske er egentlig prisene på Discog's? Ser en i Finland som skal selge en plate jeg har, og vedkommende har satt prisforlangende til €210 + €35 i frakt "+tax". Kan man forvente noe sånt hvis man legger det ut på finn i Norge f.eks.?
    Når jeg ser etter plater, som jeg absolutt MÅ ha, ser jeg bare etter NM eller M.
    Eksempel på en NM varier på samme platen fra 39euro til 150euro og fraktpriser
    fra 14euro til 40 euro.
    Har vanskeligt ved å se for meg, at platen til enten 150 eller frakten til 40 noensinne blir solgt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Når jeg ser etter plater, som jeg absolutt MÅ ha, ser jeg bare etter NM eller M.
    Eksempel på en NM varier på samme platen fra 39euro til 150euro og fraktpriser
    fra 14euro til 40 euro.
    Har vanskeligt ved å se for meg, at platen til enten 150 eller frakten til 40 noensinne blir solgt.
    Ja, ser prisen har variert ganske mye på tidligere solgte eksemplarer. 🤔

    Skjermbilde 2026-06-18 kl. 14.08.07.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.204
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Oslo
    Når jeg ser etter plater, som jeg absolutt MÅ ha, ser jeg bare etter NM eller M.
    Eksempel på en NM varier på samme platen fra 39euro til 150euro og fraktpriser
    fra 14euro til 40 euro.
    Har vanskeligt ved å se for meg, at platen til enten 150 eller frakten til 40 noensinne blir solgt.
    Du sparte meg for å skrive omtrent det samme.
    "Great minds think alike"
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    11.640
    Antall liker
    31.472
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Mitt eks ble kjøpt av meg i London i 2011 tror jeg, og har blitt spilt kanskje maks. to ganger siden da. Det er i temmelig god stand.
    Beholde den da??
    Uansett er verdien sikkert større for deg enn for en evt. kjøper ;)
    Ulempen for deg er, at alle kjøpere må betale en slags tax/VAT eller annet vås, fordi dere
    ikke er i EU. Det gjør salgsmuligheter mindre for nordmenn + at posten i Norge er uvanlig dyr
    ift. andre lande.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Beholde den da??
    Uansett er verdien sikkert større for deg enn for en evt. kjøper ;)
    Ulempen for deg er, at alle kjøpere må betale en slags tax/VAT eller annet vås, fordi dere
    ikke er i EU. Det gjør salgsmuligheter mindre for nordmenn + at posten i Norge er uvanlig dyr
    ift. andre lande.
    Nei, jeg er ikke interessert i musikken, man kan si det var et feilkjøp. Sikkert andre her også som har gått inn i en platebutikk og hatt lyst til å kjøpe noe, også kjøper man bare noe som er litt... meh fordi man ikke finner noe man egentlig har lyst på. 😏

    Jeg tror helt sikkert verdien for en eventuell kjøper er større enn den er for meg, men du har jo et poeng med tax og VAT og frakt. Men hvis noen i Norge skulle være interessert burde det jo gå greit. 🙃
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.204
    Antall liker
    15.938
    Sted
    Oslo
    En venn av meg på syttitallet kjøpte alltid 2 ex av Zappas plater og sparte den ene i forseglet tilstand.
    Dette er min pensjons sparing sa han.

    Kjapt søk Discogs
    Zappa Hot Rats, mint condition
    Fra €27 til $480
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Tror ikke jeg kommer til å bli rik av å selge unna vinyl, men jeg har så mye stående at jeg må kvitte meg med noe fordi det er stress og tar plass, og mye av det er ting jeg aldri komme til å høre på. Om noe skulle være verdt litt også er det jo bare hyggelig. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    12.292
    Antall liker
    6.397
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ser prisen har variert ganske mye på tidligere solgte eksemplarer. 🤔

    Vis vedlegget 1206112
    Høyest pris solgt på 150 vs prisforlangende på 210 gir jo en indikasjon. Neste steg er tilstanden på solgt for 150 vs tilstanden på den til 210. Så er det også et spørsmål om tid siden solgt til 150 ift "dagens marked".

    Mvh
    KJ
     

    Dolbytor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    10.005
    Antall liker
    41.077
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg prøver jo ikke å selge den i tråden her, jeg spør bare om råd. 🙂
    Min erfaring er at prisen på plater her til lands som regel ligger litt under prisene på Discogs, men det kommer an på hva man har. Jeg har solgt en del plater i vinter og har jevnt over lagt meg på laveste pris, ev. litt under prisene på Discogs av plater i tilsvarende tilstand. Mange har blitt solgt, men jeg har fremdeles en del usolgte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.775
    Antall liker
    18.846
    Sted
    Sølvbyen
    Min erfaring er at prisen på plater her til lands som regel ligger litt under prisene på Discogs, men det kommer an på hva man har. Jeg har solgt en del plater i vinter og har jevnt over lagt meg på laveste pris, ev. litt under prisene på Discogs av plater i tilsvarende tilstand. Mange har blitt solgt, men jeg har fremdeles en del usolgte.
    Det er sikkert fornuftig å prise litt moderat hvis man vil ha fortgang i salget, iallfall. Problemet mitt er at jeg har overtatt mange gamle plater så jeg vet ikke helt hva jeg har heller, og er litt avhengig av Discogs og finn for å sjekke priser. Noe av det har jeg jo skjønt at er litt sjeldent, men det er sikkert mye som vil være vanskelig å bli kvitt også, nesten uansett hva man tar for det.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.948
    Antall liker
    8.260
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    En bør ikke nødvendigvis ta prisene på Hifi-sjarken for god fisk her til lands.
    for det første så lister den opp hva ting har vært lagt ut til salgs for (ikke hva de ble solgt for) og for det andre så er prisbildet på mange produkter helt anderledes her til lands enn de er i f.eks. USA.

    Tradisjonelt har hifi og andre elektronikkprodukter vært forholdsvis rimelig her til lands. Europeisk-produsert hifi er tildels vesentlig dyrere i USA enn i europa.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn