Denne helgens platesmaking bærer preg av at vi begynner å nærme oss jul. Og også denne helgen ble en juleplate som stakk av med tittelen Ukens Album, i likhet med forrige helg. Og det må ikke feiltolkes til at jeg er helt hekta på juleplate - det er en tilfeldighet at de begge har en ekstraordinær høy musikalsk kvalitet.
KAJSA BALTO OG KORK - Sámi Juovllat Operas - Samisk jul i Operaen.
Historisk samisk juleplate
Den 1. desember i fjor fikk jeg oppleve en julekonsert med den samiske artisten Kajsa Balto sammen med hennes eget band og kringkastingsorkesteret – KORK. Det var en stor opplevelse, selv om jeg på det tidspunktet ikke hadde anelse om at det skulle bli til en plateutgivelse.
Kajsa Balto er samisk, men selv om hun er oppvokst i Oslo med norsk mor, hun er ikke sørsamisk. Hun har røtter i Karasjok i Finnmark, et område med nordsamisk kultur og språk. Og musikken hennes henter inspirasjon fra nordsamisk joik og tradisjoner fra Sápmi. Vi har hatt mange interessante sammensmeltinger av norsk og samisk musikk, og mitt siste møte med den kategorien var i en utgivelse fra Gabba, med viddeblues.
Jeg tror likevel at dette er mitt første møte med samisk julemusikk, noe som i seg selv er et interessant fenomen. Og enda mer interessant blir det når den aktuelle konserten den 1. desember i fjor var den første samiske julekonserten i operaen, og ble derfor definert som et historisk øyeblikk av kulturministeren.
I tillegg til KORK hadde Kajsa med seg sitt faste orkester, som besto av cellist og komponist Ragnhild Tronsmo Haugland, Anders Sjølie på gitar og Jakop Janssønn på slagverk. Sistnevnte har jeg også skrevet om tidligere for fem år siden, med albumet Bricoleur.
Det var også en håndfull gjestemusikere på denne konserten - Pål Moddi Lue, Georg Buljo og Sara Marielle Gaup Beaska.
Kringkastingsorkesteret trenger egentlig ingen presentasjon, men vi skylder alle å nevne at de notorisk er formidlere av musikk med lyd langt over pari.
Musikken
En betydelig del av musikken besto av tradisjonelle julesanger med samisk tekst, og dette var i mange tilfeller den aller mest fascinerende musikken. Jeg har etter hvert innsett at det har med Kajsa sin særegne måte å bruke stemmen på. For det er når hun er på det aller mest lavmælte og hviskende at det musikalske uttrykket blir aller sterkest. Eller kanskje rettere i spenningsfeltet mellom det veldig lavmælte og det mer kraftfulle.
Og det slår inn fra første tone på den samiske versjonen av Deilig er Jorden - Hávski lea eanan i en så stor grad at jeg blir sittende nesten forstenet og lytte til musikken. Forsterket av mine audiofile tilbøyeligheter og den flotte lydgjengivelsen i testoppsettet blir dette ren magi. Også den lavmælte og litt forsiktige begynnelsen på O bassi idja - O helga natt, en tolking som kan få selveste Jussi Bjørling til å blekne.
Også Vuonagiid juovlasálbma - Nordnorsk julesalme der Kajsa Balto synger duett sammen med Moddi skiller seg ut blant de beste sporene, det samme gjelder Mu váibmu vádjol doppe - Mitt hjerte alltid vanker, med sin varsomme tilnærming etter en nesten mørk og litt mysisk intro fra Kork. Også den etterfølgende Vuordit juovlaruohta - Vi venter på julekvelden har denne halvskumle stemningen i åpningen i arrangementet som er signert Jacob Janssøn.
Dálvejorggáldat – Solsnu er arrangert av Georg Buljo og Nils Økland, og har også en flott og litt mørkt atmosfære. Og på Dál juovlabiellut skájaidit - Det kimer nå til julefest får vi igjen denne lavmælte stemmebruken til Kajsa Balto som stadig fascinerer
Lyden
Jeg har vært innom det tidligere, men lyden på denne utgivelsen er en vesentlig bidragsyter til å gjenskape den magien jeg også opplevde i operaen 1. desember i fjor, og som du får en mulig til å oppleve også 30 november i år, hvis det ikke allerede er utsolgt. Og da er det spesielt innspillingens evne til å fange opp nyansene i Kajsa Balto sin lavmælte stemmeprakt som fascinerer ekstra.
Oppsettet
Lytteoppsettet på denne og de andre utgivelsene denne helgen består av et testsett med forsterkeren Cyrus 40 AMP og streameren 40 ST, og med en Cyrus 40 PSU koblet vekselvis til forsterkeren og til streameren. Høyttalerne er B&W 706 S2 med stativene B&W FS 700 S2.
Terningen
Her har vi en unik kombinasjon av veldig flott musikk, med sammensmelting av norsk og samisk tradisjonsmusikk i en innpakning som var ny for meg før 1. desember i fjor. Og når dette er presentert med en lydgjengivelse som er godt over pari, og da må det bare bli en sekser på terningen.
Les hele Platesmakingen, med alle fem utgivelsene i Audiophile.no

