Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er hvertfall veldig glad at Proffen ikke er lærer til noen av mine barn, både basert på denne tråden og kunnskapsfornektelse i andre
    Det står det deg fritt til å mene! Jeg er dog trygg på at jeg gjør en solid jobb😊

    Samtidig lurer jeg virkelig på hva du reagerte på nå? Eller synes du virkelig at rektorens tiltak er ok, gitt streikens bakgrunn?

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Det står det deg fritt til å mene! Jeg er dog trygg på at jeg gjør en solid jobb😊

    Samtidig lurer jeg virkelig på hva du reagerte på nå? Eller synes du virkelig at rektorens tiltak er ok, gitt streikens bakgrunn?

    mvh
    Proffen
    Han reagerte vel mest på at nokon ville gjera noko som kunne vera ein fordel for elevane og du kommenterte noko som tyda på at ein ikkje skulle gjera det for å straffa KS? Om ikkje anna so var det slik eg oppfatta deg.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Han reagerte vel mest på at nokon ville gjera noko som kunne vera ein fordel for elevane og du kommenterte noko som tyda på at ein ikkje skulle gjera det for å straffa KS? Om ikkje anna so var det slik eg oppfatta deg.
    Ok, ser den. Og på kort sikt vil det muligens gagne de elevene som får dette tilbudet.
    Samtidig så mener jeg at det blir for kortsiktig å innføre slike stunts, da det i det lange løp over hodet ikke kommer til å gangne elevene. Det vil heller forsterke dagens situasjon, hvor vi vet at der allerede er 20% ufaglærte som går i jobb som lærere, lærerhøyskolene sliter med å fylle opp studieplassene (jfr streikens bakgrunn), og så kommer det inn studenter som skal likestilles med lærere med både utdanning, kompetanse og erfaring. Det er jo som å si at ALLE kan utføre lærerjobben, det er ikke så farlig med utdanning, kompetanse og erfaring. En student, tilegnet og personlig kompetanse i all ære, vil likevel mangle store deler av den kanskje aller viktigste kompetansen; relasjonskompetanse - en kompetanse som man utvikler og opparbeider seg i samspill med elevene over tid....
    Hvis dette ble innført på DIN arbeidsplass, ville du da ikke følt det som aldri så lite stigmatiserende? Ville DU følt at arbeidsgiver satte tilstrekkelig pris på din utdanning, kompetanse og erfaring?

    mvh
    Proffen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er hvertfall veldig glad at Proffen ikke er lærer til noen av mine barn, både basert på denne tråden og kunnskapsfornektelse i andre
    Dette ligner personangrep. Ikkje bra🤨
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Ok, ser den. Og på kort sikt vil det muligens gagne de elevene som får dette tilbudet.
    Samtidig så mener jeg at det blir for kortsiktig å innføre slike stunts, da det i det lange løp over hodet ikke kommer til å gangne elevene. Det vil heller forsterke dagens situasjon, hvor vi vet at der allerede er 20% ufaglærte som går i jobb som lærere, lærerhøyskolene sliter med å fylle opp studieplassene (jfr streikens bakgrunn), og så kommer det inn studenter som skal likestilles med lærere med både utdanning, kompetanse og erfaring. Det er jo som å si at ALLE kan utføre lærerjobben, det er ikke så farlig med utdanning, kompetanse og erfaring. En student, tilegnet og personlig kompetanse i all ære, vil likevel mangle store deler av den kanskje aller viktigste kompetansen; relasjonskompetanse - en kompetanse som man utvikler og opparbeider seg i samspill med elevene over tid....
    Hvis dette ble innført på DIN arbeidsplass, ville du da ikke følt det som aldri så lite stigmatiserende? Ville DU følt at arbeidsgiver satte tilstrekkelig pris på din utdanning, kompetanse og erfaring?

    mvh
    Proffen
    Forstår kva du meiner, på sikt er ikkje dette måten å gjera det på. For min del uroar eg meg ikkje so mykje om stigmatisering. Utdanna fysioterapeut, men er teknisk sjef for oljer og feitt. Sjølv om firmaet har oljeingeniører, mekanikarar og andre som burde kunna meir enn meg ;)
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Han reagerte vel mest på at nokon ville gjera noko som kunne vera ein fordel for elevane og du kommenterte noko som tyda på at ein ikkje skulle gjera det for å straffa KS? Om ikkje anna so var det slik eg oppfatta deg.
    Korrekt. Den langsiktige kampen får man føre på en måte og arena som ikke rammer elevene som går på skolen nå. Ellers så er jeg heller ikke superbekymra for lærere uten "riktig" utdanning. Masse kompetente mennesker/lærere på ulike fagområder som ikke har (nok) studiepoeng i pedagogikk. VIrker som Proffen er mest opptatt av å være gatekeeper.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Slik lønnsfastsettelsen foregår i Norge, er streik den eneste måten å føre lønnskamp på. Det går uvergelig ut over elevene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Men streiken er avblåst, kritikken her gikk på at man brukte studenter sammen med lærere for å bøte på manglende skolegang så KS skulle kjenne konsekvensene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, det skulle jo gå helt fint å hente inn et par uteliggere for å ta igjen det tapte etter en streik blandt elektrikerne og…
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men streiken er avblåst, kritikken her gikk på at man brukte studenter sammen med lærere for å bøte på manglende skolegang så KS skulle kjenne konsekvensene.
    Har du noen gode forslag til hvordan man ellers skal ha mulighet til å KS til å forstå at de er på totalt feil kurs.......?
    Lærerorganisasjonene har jo forsøkt det aller, aller meste, uten at KS har vist antydning til å ville lytte.......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men streiken er avblåst, kritikken her gikk på at man brukte studenter sammen med lærere for å bøte på manglende skolegang så KS skulle kjenne konsekvensene.
    Nå aner ikke jeg hva du evt jobber med. Men hva hvis det var i din "bransje" hvor slike stunts ble iverksatt? Ville du virkelig følt at arbeidsgiveren satte pris på din gode innsats, dine solide kvaliteter og resultater?

    mvh
    Proffen
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Elevenes manglende skolegang er ene og alene KS sitt ansvar. KS skal slettest ikke ha noen dispensasjoner til å bruke ukvalifiserte folk som lærere For å bøte på et problem de har ansvar for.

    Spesielt når det åpenbart er slik et kjempeproblem at de som skal bli norsklærere kanskje er dårlige i matte. Ferdig snakka.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Slik lønnsfastsettelsen foregår i Norge, er streik den eneste måten å føre lønnskamp på. Det går uvergelig ut over elevene.
    Det er jo ellers viktig å ha i mente at streiken ikke utelukkende handlet om lønn!
    Streiken var like mye en markering ifht bruken av ufaglærte, samt utsiktene til å dekke det kommende behovet for nye lærere.......
    Hvis man da går hen og setter inn enda flere ufaglærte, underminerer det så til de grader den kompetansen og erfaringen faglærte tross alt besitter....... Derav er det på sin plass å tilskrive både nevnte rektor (og også KS) stempelet illojalitet overfor en hel faglært yrkesgruppe!

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Korrekt. Den langsiktige kampen får man føre på en måte og arena som ikke rammer elevene som går på skolen nå. Ellers så er jeg heller ikke superbekymra for lærere uten "riktig" utdanning. Masse kompetente mennesker/lærere på ulike fagområder som ikke har (nok) studiepoeng i pedagogikk. VIrker som Proffen er mest opptatt av å være gatekeeper.
    Den langsiktige kampen du her nevner, har jo pågått i snart 20 år - uten at man har sett antydning til bedring! Hvor mange år til mener du det er forsvarlig at KS får styre på som de har gjort? Det er jo tross alt dine barns fremtidige utdanning som står på spill............ Går ut fra at du KUN har deres beste i mente.....

    mvh
    Proffen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nå aner ikke jeg hva du evt jobber med. Men hva hvis det var i din "bransje" hvor slike stunts ble iverksatt? Ville du virkelig følt at arbeidsgiveren satte pris på din gode innsats, dine solide kvaliteter og resultater?

    mvh
    Proffen
    I min nåværende bransje, it bransjen og forsåvidt også den forrige, så florerer det av dyktige folk uten "riktig" utdannelse, uten at jeg på noen måte tar meg nær av det. Gatekeeping overlater jeg til lærerne.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I min nåværende bransje, it bransjen og forsåvidt også den forrige, så florerer det av dyktige folk uten "riktig" utdannelse, uten at jeg på noen måte tar meg nær av det. Gatekeeping overlater jeg til lærerne.
    Det er en litt "skummel" balansegang du godtar, imho. Det kan jo hende du blir av med jobben, siden ufaglærte vil være rimeligere å avlønne........ Men det gjør kanskje ikke så mye?

    mvh
    Proffen
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Utdannelse har liten til ingen betydning for lønnsfastsettelse i min bransje, så det bekymrer meg veldig lite. Det som betyr noe er kvaliteten man leverer og hvor lite interesert arbeidsgiver er av at jeg bytter jobb
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det er en litt "skummel" balansegang du godtar, imho. Det kan jo hende du blir av med jobben, siden ufaglærte vil være rimeligere å avlønne........ Men det gjør kanskje ikke så mye?

    mvh
    Proffen
    hva tenker rørsla rundt formelle krav? Detekterbar puls holder greit for å bestå formalia (tross det sliter en del lærerstudenter).Så er man jo kvalifisert.

    j
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Den langsiktige kampen du her nevner, har jo pågått i snart 20 år - uten at man har sett antydning til bedring! Hvor mange år til mener du det er forsvarlig at KS får styre på som de har gjort? Det er jo tross alt dine barns fremtidige utdanning som står på spill............ Går ut fra at du KUN har deres beste i mente.....

    mvh
    Proffen
    legg dertil KS sin holdning etter at streiken ble avblåst: «nå må vi se fremover og gjenoppbygge gjensidig tillit»
    DET sier jo sitt om hvor KS står ifht sine ansatte!
    Rart man blir forbandet?

    mvh
    Proffen
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Mindre tabloid presentasjon av saken her:

    At det er latterlig at sivilingeniører og doktorgradssudenter ikke kan gangetabellen synes jeg ikke er så veldig tabloid.
    Spesielt ikke når det kreves 4 i matte for å undervise i gym.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Jeg bruker gangetabellen hele tiden.
    Vinkler du det på denne måte så blir det en merkelig diskusjon:
    "— Det å pugge gangetabellen uten forståelse for hvorfor 7x8 blir 56, mener jeg har liten verdi."

    Kunnskap uten forståelse er ofte meningsløs.
    Men her tror jeg de aller fleste forstår at når 7 epler til 8kr/stk blir 56 kr, så blir det 64 kr for 8 epler.

    Kunnskap og forståelse er i motsetning, tvert i mot så utfyller de hverandre.
    Kanskje spesielt innenfor matematikktunge emner.

    Yngre kolleger forteller meg at de ikke kan alfabetet, og de ser ingen grunn til at de burde kunne det heller.
    Det skjønner jeg for eksempel når jeg ser programvare som varter opp med uendelig lange dropmenyer som er fullstendig uorganisert.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Spørsmålet er om det er bedre å kunne gangetabellen på rams eller å skjønne åssen den funker. Matematikkdidaktikerne heller mot det siste.

    Lurer også på hvorfor dette er en sak nå, for gangetabellen som læringsmål har vært ute av læreplanen siden 2006.
    Det er da vitterlig ikke noen grunn til at man ikke skal kunne klare begge deler!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Det stemmer ikke at det kreves 4 i matte for å bli lærer. Det har aldri vært et slikt krav. Det er kun for de som ikke tar mer enn det enkleste mattekurset i vgs. Det som i praksis er et kurs i praktisk regning, og som i hovedsak er repetisjon av pensum fra 9. klasse (med noen utvidelser).

    Og å pugge gangetabellen? Det gjør man vel ikke. Man forstår hvordan man ganger sammen tall og så memorerer man gangetabellen fordi det er praktisk å kunne den. Men svært mange tar fram kalkulatoren for veldig enkle regnestykker.
    I matematikk skal man ikke "pugge" noe som helst. Man skal forstå. Og så memorerer man det man ofte har bruk for.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er da vitterlig ikke noen grunn til at man ikke skal kunne klare begge deler!
    Hvis du sliter med det så foreslår jeg at du glemmer multiplikasjon og divisjon, det er jo bare å legge sammen og trekke fra uansett ...
    7+7+7+7+7+7+7+7=56
    Det er jo ingen som sier at læreren må passe på at ungene ikke lærer å multiplisere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en trenger ikke engang å pugge ord når en skal lære seg et fremmed språk; en bare lærer seg hvordan en setter bokstaver sammen, og så memorer en de som en har ofte bruk for…

    de som står i kassa på kiwi driver ikke matematikk som fag; de skal bare ha et hendig verktøy til å få frem en totalpris når kassa streiker.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Det stemmer ikke at det kreves 4 i matte for å bli lærer. Det har aldri vært et slikt krav. Det er kun for de som ikke tar mer enn det enkleste mattekurset i vgs. Det som i praksis er et kurs i praktisk regning, og som i hovedsak er repetisjon av pensum fra 9. klasse (med noen utvidelser).
    Mulig du har rett, kjenner bare dette fra media. Sakset det nedenfor fra khrono.no
    "Fra våren av trenger ikke de som vil bli lærer lenger å ha 4 i matematikk. I stedet må de ha minst 40 skolepoeng og karakteren 3 i matte og norsk.

    For de som ikke har høy nok poengsum, opprettholdes dagens ordning med firerkrav i matte.

    FAKTA
    Opptakskravene lærerutdanning

    Det ble klart før valget at det var flertall på Stortinget for å fjerne kravet om 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen. Nytt er det at regjeringen øker krav om skolepoeng fra 35 til 40. Samtidig beholdes krav om 3 i norsk og matematikk.

    Pedagogstudentene er blant de som lenge har tatt til ordet for at man bør endre opptaket fra krav om 4 i matematikk til nettopp 40 skolepoeng.
    ""
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    en trenger ikke engang å pugge ord når en skal lære seg et fremmed språk; en bare lærer seg hvordan en setter bokstaver sammen, og så memorer en de som en har ofte bruk for…
    Et tall er en semiotisk enhet, så en bedre parallell ville vært at man lærer seg hvordan man setter ord sammen og memorerer de setningene eller uttrykkene en har bruk for ofte. Og det tror jeg ikke er en spesielt uvanlig måte å lære språk på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Mulig du har rett, kjenner bare dette fra media. Sakset det nedenfor fra khrono.no
    "Fra våren av trenger ikke de som vil bli lærer lenger å ha 4 i matematikk. I stedet må de ha minst 40 skolepoeng og karakteren 3 i matte og norsk.

    For de som ikke har høy nok poengsum, opprettholdes dagens ordning med firerkrav i matte.

    FAKTA
    Opptakskravene lærerutdanning

    Det ble klart før valget at det var flertall på Stortinget for å fjerne kravet om 4 i matematikk for å komme inn på lærerutdanningen. Nytt er det at regjeringen øker krav om skolepoeng fra 35 til 40. Samtidig beholdes krav om 3 i norsk og matematikk.

    Pedagogstudentene er blant de som lenge har tatt til ordet for at man bør endre opptaket fra krav om 4 i matematikk til nettopp 40 skolepoeng.
    ""
    Nå har ikke jeg sjekket dette i det siste, men det var i hvert fall det som var poenget da kravet om 4 i matematikk ble innført.
    Henrik Asheim sa i 2021:

    "... karakterkravet gjelder den enkleste matematikken fra videregående. Har du matematikk som programfag holder det at du har bestått."

    Så det er kun de som ikke har matematikk ut over 1. klasse i vg skole dette kravet gjelder for.

    Det høres jo så mye bedre ut i media at man må ha 4 i matematikk for å bli lærer. Det høres liksom ikke like bra ut med "De som ikke klarer å få minst 4 på de enkleste matematikkpensum, det som i praksis er en liten utvidelse av pensum fra grunnskolen, i 1. klasse i videregående skole..."

    Det er bare nok et eksempel på at hvis noe bare gjentas ofte nok, begynner man å tro at det er sant.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Et tall er en semiotisk enhet, så en bedre parallell ville vært at man lærer seg hvordan man setter ord sammen og memorerer de setningene eller uttrykkene en har bruk for ofte. Og det tror jeg ikke er en spesielt uvanlig måte å lære språk på.
    poenget var memoreringen/huske noe. og det er masse en kan lære gjennom pugg, og som en ikke trenger å være fagmenneske for å forstå, for så å memorere. men det er kanskje greiere å lære folk matematikk for at de skal beregne arealet på byggplassen. og gloser pugges når en lærer seg ukjente språk. (jeg måtte i det minste det da jeg forsøkte meg på gammelgresk.) ikke dumt å kunne litt byer i belgia heller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Pugging er ikke dumt det. I mange sammenhenger. Men kanskje ikke akkurat når det gjelder gangetabellen?
    Det er mange faktaopplysninger det kan være greit å kunne uten å måtte slå opp. Og selvfølgelig må man pugge en del gloser for å lære et fremmed språk. Vanskelig å sette sammen setningen når man ikke kan ordene man skal bruke.
    Men når det er en enkel logisk sammenheng mellom ting er det vel egentlig bedre å lære sammenhengen og så memorere datapunktene i ettertid for å raskere kunne hente dem fram?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Hva ser man for seg at skal være fordelen med ikke å lære seg den lille gangetabellen? Basert på mine barn så lærer man den i tredje/fjerde klasse eller deromkring. Da gjør man en viss innsats over et kort tidsrom, og den innsatsen vil medføre at veldig mange regnestykker man skal gjøre i hodet eller på papir resten av livet går veldig mye fortere. I et livsløp er tid brukt på å bugge den ligge gangetabellen garantert negativ.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Hva ser man for seg at skal være fordelen med ikke å lære seg den lille gangetabellen? Basert på mine barn så lærer man den i tredje/fjerde klasse eller deromkring. Da gjør man en viss innsats over et kort tidsrom, og den innsatsen vil medføre at veldig mange regnestykker man skal gjøre i hodet eller på papir resten av livet går veldig mye fortere. I et livsløp er tid brukt på å bugge den ligge gangetabellen garantert negativ.
    Mente du positivt?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Poenget er ikke at det er ulovlig å få ungene til å pugge gangetabellen, men at å kreve det, gikk av moten på læreplanfronten i 2006.

    Den gamle læreplanen, Gudmund Hernes' "L97", inneholdt læringsmål. Den beskrev hva du skulle ha lært etter sånn og sånn klassetrinn. Et eksempel på det var at du skulle ha lært den lille gangetabellen på et eller annet trinn som jeg ikke husker nå, og den store på et annet og høyere trinn. Et annet eksempel var at elevene skulle ha lært om Ibsen, Hamsun, Kielland og Lie, parlamentarismen og så videre. L97 kom i 1997 (faktisk) og ble avløst av Kristin Clemets Kunnskapsløftet 06, som kom i 2006.

    I "K06", som den het, ble læringsmålene erstattet med kompetansemål, som innebar ganske mye løsere definisjoner av hvilke kompetanser elevene skulle ha opparbeidet seg i løpet av sånt og sånt klassetrinn. Å pugge gangetabeller ble ikke sett på som en kompetanse, men å bruke gangetabellen derimot. Se: https://www.udir.no/kl06/mat1-01/hele/komplett_visning

    Dette er videreført i den siste læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (K20): https://www.udir.no/lk20/mat01-05

    De siste fjorten årene har det vært opp til læreren å vurdere om pugging av gangetabellen er et hensiktsmessig didaktisk grep, så lenge ungene lærer seg å gange.

    Denne suppa smaker spiker, synes jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er jo forskjell på kunnskap og kompetanse. Kunnskap er å kunne noe, mens kompetanse er å kunne bruke kunnskapen. Kunnskap er å memorere datapunkter og til en viss grad å forstå hva disse dataene betyr, mens kompetanse er å forstå hvordan disse dataene kan brukes. Sånn sett er kunnskap å kunne gangetabellen på rams, og kompetanse å kunne bruke multiplikasjon når man har bruk for det. Å kunne gangetabellen gjør det jo litt mer effektivt å automatisere multiplikasjon, og dermed blir det mer effektivt.
    Realiteten er jo imidlertid at i dag har man kalkulatorer og internett (i praksis mobiltelefon) slik at behovet for å kunne ting ("byer i Belgia", "Hvor mange bor i Paris" etc... som var viktig før) ikke er så viktig lenger for man kan bare slå det opp uansett hvor man er. Nå er det viktigere å kunne anvende denne kunnskapen, å ha kompetansen til å kunne anvende det man slår opp.

    Men det betyr også at fokus i skolen må endres - det blir viktigere å kunne finne data enn å huske dem, samt å vurdere hvilke data man kan stole på. Samtidig må man legge mer vekt på hvordan disse dataene man finner kan settes inn i en sammenheng, men det krever en god del modenhet hos elevene. Så på hvilket nivå skal man gå fra å fokusere på kunnskap til å fokusere på kompetanse? Når skal man gå fra å spørre "hva" til å spørre "hvorfor" og "hvordan".

    Samtidig med at man får denne endringen fra kunnskap til kompetanse i skoleverket ser vi en dreining mot "multiple choice" type oppgaver, i hvert fall på universitetet (grunnet store kull og korte sensurfrister), en oppgavetype som fokuserer på kunnskap og ikke på kompetanse. Så noe skurrer i mine ører.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn