Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er veldig kjekt om du bor i et fint og lite belastet/"beriket" strøk og om du jobber i gangavstand eller 10 min med t-bane.
    Oslo er mer enn bare gryta innenfor Ring 1 - og innenfor Ring 2 også, for den saks skyld. ;)
    Det er mange fine bo-områder, men felles for mange av de er at kollektivtilbudet er begrenset - og kun godt tilrettelagt om du skal fra disse områdene og inn til sentrum. Skal du bevege deg "direkte" mellom disse ytre områdene (hvilket mange skal) er det værre stilt. Da er det en rekke overganger og et lite tidseffektivt "tilbud" som gjelder.

    Videre er det slik at Oslo´s befolkning er sammensatt av høyst ulike mennesker med ulike ønsker og behov. En stor andel er "grupperinger" og enkeltindivider som MDG (med støtte av resten av Byrådet) ikke ønsker i byen - uten at de på en rekke områder endrer både adferd og livsstil.
    Resultatet har man allerede begynt å se konturer av da det er tildels "homogene" grupper som nå flytter fra Oslo - og tildels "homogene" grupper som flytter til Oslo.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Da gir Oslo Høyre opp og ting er tilbake der de var før minus Lan. Kan kanskje virke som forsøket var for å bevare et skinn av en prosess også, dama fra Høyre sa jo før helga at det neppe ble noe av siden det ikke er parlamentarisk grunnlag for noe borgerlig byråd i Oslo.

    Dette var mye armer og bein og teater for noe hvor utfallet var rimelig gitt på forhånd og for noen som uansett skulle gi seg i august og i alle fall til høsten grunnet sikker plass på lista for stortingsvalget.

    Håper alle involverte synes det var gøy. Ingen ting er jo endret.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tok en tur gjennom storgata; må vel nesten si meg enig i mye av kritikken. «paradegate» som samferdselskorrridor.


    «Han forsikrer at han ser at anlegget er skikkelig utført, vet at det er kabler og rør under bakken og at trikken skal frem. Likevel mener han det burde være mulig å lage noe mye bedre for 676 av fellesskapets millioner i 2021. Noe som kunne gitt følelsen av å være velkommen.

    Er ikke et byrom mer enn en samferdselskorridor fra det ene til det andre? Skal ikke folk trives? Skal vi i det hele tatt være her, spør han, før han runder av med følgende bilde:

    – Det er som å være invitert til fest. Men vertskapet glemte å pynte bordet. Vi fortjener noe bedre.»

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Gikk den her om dagen. Første jeg tenkte var dafuck?

    Value for money fremstår som moderat til dårlig. Det er uansett ingen ting i den gata. Det kan forsåvidt komme en gang. Kanskje.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Underlig hvordan enkelte hater biler.
    Det kan man si. Jeg er forsåvidt litt overrasket over hvor mange i Oslo som åpenbart identifiserer seg sterkt med disse doningene og for hvem selve tilværet er i fare for å ramle sammen om bruken vanskeliggjøres. Jeg kommer fra bøgda og der skjønner jeg det forsåvidt betydelig bedre.

    Jeg har uansett null tro på at denne utviklingen kommer til å bli reversert i Oslo i betydelig grad om det blir et evt skifte i bystyret og byrådet etter lokalvalget i 2023, men vi får se. Det er for meg i alle fall helt åpenbart hvilken retning utviklingen kommer til å gå selv om tempoet muligens kan justeres noe. Bomringen kommer til å bestå og det vil ikke bli fjernet sykkelfelt for å frigi areal til gateparkering, det er jeg helt overbevist om. Så litt avhengig av hvordan man ser på det er skaden eller nytten nok mer eller mindre permanent.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Ingen partier med vettet i behold kan argumentere for mer biltrafikk i bysentrum. Selv FrP har innsett at det slaget er tapt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Ingen partier med vettet i behold kan argumentere for mer biltrafikk i bysentrum. Selv FrP har innsett at det slaget er tapt.
    Vi har jo Folkeaksjonen mot Bompenger fortsatt, men det feiler muligens på kravet om "vettet i behold".

    Jeg mener at noe av de dummere man kan gjøre nå er å bosette seg i eller rundt Oslo og se for seg at man skal være helt avhengig av bilen(e) for å få hverdagen til å gå rundt. Alt tilsier at det kommer til å forbli temmelig kukent og veldig dyrt og bety mye tid i kø. Det løser seg muligens av seg selv, min generasjon (jeg er midt i 40-årene) er muligens den siste hvor bil i betydelig grad nærmest er en stor del av identiten og i stand til å generere en slik harme som vi har sett de siste årene.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.091
    Antall liker
    284
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi har jo Folkeaksjonen mot Bompenger fortsatt, men det feiler muligens på kravet om "vettet i behold".

    Jeg mener at noe av de dummere man kan gjøre nå er å bosette seg i eller rundt Oslo og se for seg at man skal være helt avhengig av bilen(e) for å få hverdagen til å gå rundt. Alt tilsier at det kommer til å forbli temmelig kukent og veldig dyrt og bety mye tid i kø. Det løser seg muligens av seg selv, min generasjon (jeg er midt i 40-årene) er muligens den siste hvor bil i betydelig grad nærmest er en stor del av identiten og i stand til å generere en slik harme som vi har sett de siste årene.
    Det var da et voldsomt pessimistisk syn på fremtiden. Bruker selv ikke bil for å komme meg på jobb, tar trikk eller går, men til og fra familiemedlemmer og venner i omkretsen til Oslo. Kollektivt er ikke noe alternativ om jeg ikke vil bruke halve dagen på å reise. OG - jeg er ikke så spesiell, familiene trenger bil for ulike gjøremål. Oslo eller andre store byer skal ikke bli en by for kun for unge og funksjonsfriske uten familie som får løst alle hverdagens gjøremål i nabolaget.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Jeg synes det er et svært optimistisk syn på fremtiden jeg. Biler bråker, beslaglegger enormt med areal i byer og gjør det generelt mindre trivelig å bevege seg rundt synes jeg.

    Over tid regner jeg med at folk både må og vil innrette seg slik at man blir mindre avhengig av slike doninger. Det er jo stort sett et spørsmål om hvor mye hassle det blir. For vår del har det vært helt uaktuelt å bosette oss noe sted i Oslo som krever daglig bruk av bil. I min eggeste vennekrets (vi er 5) så er vi to som har bil, to som ikke har og ikke har hatt på årevis og en som har noe som de fleste kanskje ikke vil regne som bil utover at den unektelig har visse likheter med rasen. Jeg tror det blir mer og mer vanlig å ikke eie en bil selv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mye av dette dreier seg om at en relativt stor andel av Oslo´s beboere (og da refererer jeg til den andelen som har bodd og levd i byen i årevis) blir mer og mer berørt av forbud, påbud, begrensninger osv. En relativt stor andel har organisert sitt liv og levesett iht slik det var tidligere. Dvs bilen har vært en naturlig del.

    For innflyttende youngsters, hipsters på løkka og den oppvoksne ungdomsgenerasjonen har ikke med seg denne etablerte "ballasten" og har selvfølgelig helt andre forutsetninger for å etablere seg iht endringene som har skjedd og skjer.
    Den andel jeg innledningsvis refererer til er en "ikke ønsket" befolkningsgruppe i Oslo i flg byrådets politikk - dersom de ikke endrer adferd. For mange er det begrensede muligheter for det - og da reagerer man.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Tja, faren til samboeren min tror jeg har tatt offentlig transport kanskje to ganger i livet i Oslo så det har nok noe med viljen å gjøre ogs.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    men hva skal de besøkende gjøre?
    Det er vel ikke spesielt komplisert å kjøre til eller fra Oslo om man skal dit en tur? Det finnes motorveier i alle retninger inn og ut av byen med flere felt i hver retning sist jeg sjekket og skal man parkere i indre by finnes det flust av parkeringshus.

    Folk klarer jo å ta seg frem i metropoler som London og New York uten å ha med seg bilen på tur så Oslo burde være en overkommelig oppgave skulle jeg tro.

    Eller tenkte doktoren på noe annet?
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke spesielt komplisert å kjøre til eller fra Oslo om man skal dit en tur? Det finnes motorveier i alle retninger inn og ut av byen med flere felt i hver retning sist jeg sjekket og skal man parkere i indre by finnes det flust av parkeringshus.

    Folk klarer jo å ta seg frem i metropoler som London og New York uten å ha med seg bilen på tur så Oslo burde være en overkommelig oppgave skulle jeg tro.

    Eller tenkte doktoren på noe annet?
    neida, bare at etter som gateparkeringen forsvinner, så skjer vel to ting samtidig. det blir vanskeligere for besøkende å finne en gateplass, og parkeringshusene fylles raskere opp.
    verden går neppe under, men vanskeliggjøringen tiltar for oss som bor i indrefileen. jeg som bileiende, enslig, ungeløs beboer er ganske så uberørt; mine (sjeldene) besøkende ikke så.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Noen av Mine besøkende fra landet parker i Asker og tar toget inn. Med den konsekvensen at de må dra hjemmefra klokken 4for å rekke middag i byen klokken seks-syv og reise hjem klokken 22om kvelden .

    Ellers såkan jeg finne en parkering på gaten typisk dagen før (så lenge det går ) og overlate garasjeplassen til en gjestebil.

    Nå forsvinner snart 50 parkeringsplasser her i gata .Beboerne blir i praksis fradømt mulighet til å ha bil og det har ikke små konsekvenser for hverdagslivet og sosiale muligheter. Man blir satt tilbake til 30 tallet transportmessig. Sikker ikke noe problem for de unge hippe grønne som sjelden beveger seg utenforRing2, men som gjerne låner mamma og pappas bil når de skal på hyttetur og Hove-festivalen . For de som faktisk har familie utenfor byen og hytter og sånn blir det helt håpløst uten bil . Men slike umoralske folk med bil skal presses til å flytte ut av byen, kanskje det er det vi ser tegn på når prisene i Oslo faller og randsonene øker. Voksne folk vil ikke gi slipp på bilen og slutter å flytte fra hus i randsonene og til leilighet i byen.

    Så i praksis foregår det en etnisk rensing av bileiere fra Oslo/Ring 2. Og de som kommer i stedet er MDG velgere , de har sykler fra før og heller ikke råd til hytte på landet og velger bort sosialt liv utenfor sykkelavstand , og IKEA møblene får de levert hjem..
    EDIT
    Et typisk eksempel fra familiekretsen på ca 30-årene. .
    A: Single med barn bor Innenfor Ring 2 med øvrig familie i sentrum og Asker,Nordstrand . Velger å ikke kjøpe bil pga dårlig parkering og dårlig økonomi. Kjøper en LasteElSykkel med plass til barn. Transportbehovet dekket siden bil kan lånes av annen familie i sentrum når det trengs. Superfornøyd med MDG livet.

    B: Bor med mann og barn innenfor Ring 3. Familie i byen , randsonen og 15 mil unna. Jobber nattevakter hvor og når kollektiv ikke går.
    Har bil for få hverdagen til å gå opp, stemmer «neitilbompengerparrtiet». Planlegger å flytte fra Oslo og til byen med familie 15 mil unna Oslo.

    C:Meg ,bevelseshemmet 60 åring i jobb med for tiden hjemmekontor og med økonomi som gir råd til bil , bor i sentrum har parkering i garasje jeg tviholder på.Kona har gangavstand til sin jobb . MDGhar ennå ikke fått meg ut, men det blir etterhvert kinkig med uladbarhybrid uten lademuligheter garasjen. Blir boende her så lenge kona jobber i byen og MDG ikke oppdager hybridbilen min.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Tror du ikke at velgerne tar den jobben om ikke så lenge? :LOL: :LOL: :LOL:
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Joda, hvis du nå virkelig misliker Lan så sterkt!

    Men jeg synes nå at det er litt "over the top" å straffe Lan så hardt da!

    Det er et ( ikke så rent lite heller! ) utvalg av høyrestatsråder og stortingspolitikere fra Høyre jeg gjerne hadde sett fikk lov til å stille seg i NAV kø!

    Det kan og bør sies mye kritisk ( ikke nødvendigvis direkte slemt ) om Lan når det kommer til politisk rolleforståelse, arroganse etc etc. Men det finnes jo noen formildende omstendigheter i hennes tilfelle. Det gjør det ikke når det gjelder disse fra Høyre, de vet bedre! Og det gjør det bare SÅ mye vanskeligere å tilgi dem!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Joda, hvis du nå virkelig misliker Lan så sterkt!

    Men jeg synes nå at det er litt "over the top" å straffe Lan så hardt da!
    Lan er tøff nok til å takle det. En kvinnelig MDG politiker blir herdet, og ekstra herdet grunnet arven etter sin far.

    Ps. Jeg har meget stor respekt for damen.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Nå har man innført både påbud og forbud nesten daglig i halvannet år slik at det nesten er blitt normalen. Så da er det lett å glemme og sjekke om det er forbudt å innføre forbud på noe bare fordi man ikke liker det. Fort gjort.

     
    R

    rr30629

    Gjest
    Ikke over alt.

    Fjerner elsparkesyklene i Sandnes

    Sandnes fjerner alle elsparkesyklene fra kommunen, melder Sandnesposten. Elsparkesyklene ble lansert for under to uker siden som et pilotprosjekt. Prosjektet blir nå satt på hold fram til høsten.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Ikke over alt.

    Fjerner elsparkesyklene i Sandnes

    Sandnes fjerner alle elsparkesyklene fra kommunen, melder Sandnesposten. Elsparkesyklene ble lansert for under to uker siden som et pilotprosjekt. Prosjektet blir nå satt på hold fram til høsten.
    Og Oslo politikerne sier dette kan de gjøre noe med pga loven
    Har vi lex Sandnes og lex Oslo i Norge?
    Viser dette gjennomføringskraften til MDG?
    Eller er de bare for alt som går elektrisk?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    I Sandnes er det vel kommunen selv som har satt de ut og som tar de bort. Om du vil slå deg opp inelsparkesykkelbransjen i Sandnes gjelder vel de samme reglene som andre steder må man tro.

    Kommuner vedtar heller ingen lover forsåvidt og forskriftene de kommer med må ha hjemmel i lovverket så Sandnes har neppe flere frihetsgrader enn hva Oslo har.

    Dessverre kan man ikke vedta forskrift hjemlet i at Bård Hokksund er en idiot.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Om jeg har lyst til å selge så mye som en kurv jordbær på gata så må jeg ha løyve.
    Men å selge en tur på et livsfarlig kjøretøy er det fritt fram for
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ille, men enda verre - hvordan det er mulig med slike avvik?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Det er - utrolig nok - mulig å kjøpe både sofa og store vaser i Oslo sentrum uten å kunne parkere utenfor butikken.



    Nå ser Oslo Handelsstands Forening (OHF) en ny trend: Flere store kjeder som er kjent for å selge arealkrevende varer, etablerer seg i sentrum med «mini-butikker».

    Ikea åpnet i Akersgata i fjor. Bohus er nå i Torggata. I september kommer en bilforretning med «utstillingsbutikk» midt i Karl Johans gate.

    Elektrokjedene Power og Elkjøp er også til stede i sentrum med små butikker. Til gjengjeld har større møbelbutikker i Møllergata forlatt sentrum. Krosby Møbler og A. Huseby og Co. flyttet for eksempel ut i 2019.

    – Butikkene er blitt mer som et «show room». De store kjedene har tilpasset sine konsepter for å åpne i sentrum, sier Bjørn Næss, administrerende direktør i OHF.

    Butikkene er små og har ikke lager. Kundene kan se og kjøpe varer som kjøleskap og sofaer, men de må hentes et annet sted eller bli kjørt hjem.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.032
    Antall liker
    7.631
    Sted
    Oslo
    Det må da være triveligere å gå i en butikk i sentrum , se og kjenne på varene, kanskje slå av en prat med en ekspeditør, og så få varene levert på døra, enn å handle via en nettside.
    Hvorfor skal Asker og Alnabru ha monopol på den slags handel?
    På ingen måte enig i MDG i alt, men færre biler i centrum er bra
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er vel et sykdomstegn at utenlandske aktører nå fortsetter å kjøpe opp store deler av Oslo’s utelivsbransje.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ser det som et sykdomstegn at norske aktører ikke ønsker/vil eie bedrifter i Oslo.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    skulle vi ha en slags godvilje for norske penger (meningsløst term) i tro på at de har betydning for de som drikker; norsk paraplydrink og norsktappet øl? hvorfor skulle vi savne norske aktører?

    jeg ser bare en grunn, og det muligheten for at en kan ha bedre kontroll rent skattemessig og rettslig med norske, men det tror jeg lite på.

    jeg ser lite forskjell på penger, og hvor investorer i et marked kommer fra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Da skal antallet elsparkesykler i Oslo reduseres til 8000. 12 aktører får sette ut 667 stykker hver, en aktør fikk avslag og en trakk seg, resten får samme kvote. Blir jo gøy med 12 ulike apper og priser å forholde seg til. Kanskje folk i byen endatil i større grad må ta den tunge jobben med å sette en fot fremfor den andre når de skal fra A til B.

    Med det ser litt ut som byrådet har glemt at tjenesten åpenbar er populær og ønsket selv jeg personlig synes det, i alle fall i sin nåværende form, er en uting og merker at jeg blir ganske lite lei meg når det rapporteres om noen som har gått på snørra i fylla på en slik doning.



    Antall elsparkesykler i Oslo skulle etter planen reduseres kraftig fra månedsskiftet, men dette ble utsatt til 10. september ettersom flere av aktørene har tatt innstrammingen til retten.

    Oslo har vært den storbyen i Europa med flest sparkesykler per hode. I tillegg har det vært rapportert om mange ulykker knyttet til elsparkesykler på nattetid. I juli ble det behandlet i snitt 13 skadde hver eneste dag etter ulykker med elsparkesykler.

    Kommunen har vedtatt at det skal settes et tak på totalt 8.000 elsparkesykler. Aktørene som har gått rettens vei, har vært kritiske både til taket, og at det ikke innføres noen som helst form for begrensning på antall aktører.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tipper det konsolidere ganske raskt og at det ender med 1 app eller 2
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn