Mistenkelige greier... For hvorfor ha knapper hvor disse funksjonene kan slåes av og på om det ikke påvirker signalet utover å fjerne støy? Hmmm...Kan du finne ut korleis FM acoustics klarer å fjerne platestøy, hadde det vore greitt.
Mistenkelige greier... For hvorfor ha knapper hvor disse funksjonene kan slåes av og på om det ikke påvirker signalet utover å fjerne støy? Hmmm...Kan du finne ut korleis FM acoustics klarer å fjerne platestøy, hadde det vore greitt.
Phono-forsterkning er elektroingeniørenes olympiske leker. Her skilles klinten fra hveten, og forskjellene mellom dem er hørbare.Første trinn trenger ikke lages med med enn akkurat passe forsterkning slik at headroom er tilstrekkelig ivaretatt. Spørsmålet mitt kan kanskje formuleres på en annen måte.
Hvor mye av knitringen vil du skal være med videre før det kuttes, og skal det kuttes soft eller rett?
350 pV / sqrt (Hz) er på nivå med en kildemotstand på ca 7,5 ohm. Til sammenlikning har NLE 17 en støytetthet på inngangen tilsvarende 500 pV / sqrt (Hz) (tilsvarer ca 15 ohm kildemotstand). Dersom en virkelig skal sikte høyt så kan målet være et støybidrag på inngangen på mindre enn 3 dB ift en kildemotstand på la oss si 5 ohm ... den store utfordringen er å gjøre det uten å bruke en skokk parallelkoblede elementer (transistorer eller opamper) på inngangstrinnet. 5 ohm er fortsatt litt høyt mht at f.eks. Ortofon sine «verste» lavimpedante SPUer har en kildemotstand på 2 ohm, men et støybidrag på mindre enn 3 dB fra en kildemotstand på 2 ohm er kanskje litt vel ambisiøst ?Mola Mola ligger på 0,35nV uten batteridrift.
Batteri er forresten ikke støyfritt det heller. Lett å undertrykke rippel, ikke så lett å undertrykke de tilfeldige støykomponentene.
Jada, det er forskjell på støy fra forskjellige batteriteknologier, og det er som du sier lett å undertrykke 50Hz. Men det er like lett å undertrykke støyen fra batterier med filtre og regulatorer. Dessuten er Li-Po ganske så støyfritt også. Poenget med batteridrift er at det er den garantert sikre måten å unngå støy fra strømnettet. Skal man ned i pV området så skal man ha sinnsyk god isolering fra nettet med opptil flere skilletrafoer etc.Mola Mola ligger på 0,35nV uten batteridrift.
Batteri er forresten ikke støyfritt det heller. Lett å undertrykke rippel, ikke så lett å undertrykke de tilfeldige støykomponentene.
De tøffe gutta bruker jo ikke MM?
Ditto ... Utopien min handler om en differensiell strøminngang til lavimpedante MC-pickuper. På «papiret» (dvs skjermen) har den et potensielt støybidrag på drøyt 2 dB fra en kilde på 5 ohm, inkl RIAA pre og post EQ. Dvs et potensielt uvektet SN på ca 83 dB BW 20k Hz, fra en MC PU med 500 µV ut fra en spole på 5 ohm (typisk lavimpedant Ortofon). PUen har med andre ord et SN inkl. RIAA pre og post EQ på ca 85,3 dB med BW på 20k Hz. Dersom kart og terreng stemmer overens kan dette være mulig med kun et transistor-par på inngangen ... Men du vet, tegning, form og farge vs faktisk bygging ... det er på overtid å finne ut av om det er noe mer enn en papir tigerInteressant diskusjon. Jeg har lenge hatt en tanke om å lage et phonotrinn med SN minst like bra som det aller beste som finnes og matche det med en kompromissløs strømforsyning. RIAA kurve innenfor 0,1dB og selvfølgelig ultralav THD.
Simuleringene og planen er klar, men dette med klipping/headroom ved knitring er en problemstilling jeg ikke hadde tenkt på.
Jeg tenker at det optimale må være å lage en analog softklip etter første forsterkertrinn?
Da skjermer man resten av kjeden fra noensinne å havne i en klippesituasjon.
Nå kan jeg lite om vinyl, og jeg må nesten bare spørre: Hvordan skal en knitrelyd optimalt høres ut?
Er en hard klipp av toppen uten sjenerende artifakter å foretrekke, eller vil en soft klipp høres "bedre" ut?
Eller kan det tenkes at til og med noen foretrekker lyden av spesiell artefakt?
Nei, jeg har dessverre ikke sånn luksus. Kanskje når jeg blir storHører du på plater Armand?
På et eller annet punkt i tråden har jeg misforstått deg. Ikke rart, da jeg heller åpenbart ikke klarer å regne med komma. Denne strukturen er selvfølgelig helt i tråd med mitt livssyn.promotert en struktur der utgangen klipper før RIAA EQ, som klipper før inngangstrinnet.
Blir litt som buddhisten som skal steke biff du da?Nei, jeg har dessverre ikke sånn luksus. Kanskje når jeg blir stor
Jasså?Det er vel nettopp de tøffe gutta som bruker MM, mens føleribrigaden må ha en eller flere dyre MCer.
Ikke rart man er i mål med nevte Phono montert sammen med forforsterker/linjeforsterker og DAC. Kanskje noe for ArmandMola Mola ligger på 0,35nV uten batteridrift.
Batteri er forresten ikke støyfritt det heller. Lett å undertrykke rippel, ikke så lett å undertrykke de tilfeldige støykomponentene.
Jasså?
Spiller mine utsagn noen rolle for deg? Du er jo i mål sier du jo. Noe med denne Putzey figuren byr meg i mot og han får ikke mine penger, helt enkelt.Tosken
Hva mener du med datanissen, Bruno Putzeys? Kan du utdype det?
Et av salgsargumentene som Rupert Neve (RIP) benyttet for sine mikser design var nettopp høy spenning 36V på klasse A preamp design for å gi økt headroom. I et senere prosjekt var dette økt til over 90V i en av pultene han var delaktig i å designe.Joda, jeg har da batteridrill så akkurat der forstår jeg fordelene ;-)
Men nei det refererer til ladespenningen på kondisene men hva man trenger 40V til i en Riaa er litt mystisk, med mindre det faktisk har sammenheng med temaet "skyhøyt headroom"?