Diverse Noko Asbjørn sa i Kabelavdelinga...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg beit meg merke i siste innlegget til Asbjørn på den alltid kontroversielle Kabelavdelinga:
"Den delen vi forstår best er den tekniske, fra innspillingen til lydbølgene treffer trommehinnen. Den delen vi forstår minst er hvilke følelser og assosiasjoner dette driver i den mottakende hjernen og hvordan dette kommer opp i bevisstheten."
Er det ikkje rart at ein etter kvart har kome så langt at målingar ikkje lenger er gode nok? Eg hugsar då Electrocompaniet kom med forsterkaren sin, etter at Per Abrahamsen hadde høyrt ei førelesning av finske Matti Ottala, om den såkalla TIM-vrenginga, og korleis ein skulle forholde seg til denne. Vips, så lagde Per verdas beste forsterkar... Var dette siste gongen vi kunne måle oss fram til eit bra resultat?
Eg trur at måling er vanskeleg å bruke som fasit, men som eit godt utgangspunkt, for å eliminere dårlege idear og komponentar. Men det er lettare å påvise at noko er dårleg gjennom måling, enn å kåre noko til toppkarakter. Då må det lytting til, og det er då Asbjørn har eit så svært vesentleg poeng - kjenslene, assosiasjonane, kva skjer i hjernen og i (under?)medvitet. På Sentralen har vi ein del aktørar med djup teknisk innsikt. Desse er ofte på bana (og får gjerne tyn for det, sjølv tykkjer eg det er svært interessant å lese innlegga deira, sjølv om eg dett av lasset rett som det er),
Men kvar er psykologane? Eg veit vi har fagfolk på dette feltet i våre rekker. Vi har sikkert også medesinarar med øyre-nase-hals-kompetanse. Kan dei vite noko som ikkje er framme i debatten? Og kvar er musikarane? Rett nok kjenner vi dei som sendarar, men kva når desse er i rolla som mottakarar?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
En kompis som kjøpte en svært tidlig Electrocompaniet 50W,lik 25w..han var innom noen ganger og snakket med Abrahemsen.
Dette må ha vert midt 70 tallet.
Allerede den gang stod det ett diesel aggregat i bakgården som ble benyttet når vidunderet skulle presenteres for den store verden.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vel ingen annan som har så mange variantar av temaet "effektforsterkar" bak seg som Per Abrahamsen. Skulle likt å prøve ut Nemo, slik desse forsterkarane er i dag. Lurer også på kva Companiet gjer med Erntsen-konstruksjonane. Det verkar som dei er lagde grundig på is.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ser du spør etter psykologer bl. a.
Var vel en innen fagområdet som av alt lagde egne kabler og skrev litt om dette, kabler og psykologi.
Husker at han la det frem på en måte som gjorde dette lett tilgjengelig for menigmann.
Det å finne tungt tilgjengelig fagstoff som er lagt frem på en måte som gjør at menigmann kan få ett lite innblikk i det som ellers er forbeholdt fagfolkene er ofte vanskelig. Fagfolkene skriver oftest til sine egne.

Abrahamsen.. Electrocompaniet.
Jeg kunne ikke kjøpt meg Mark Levinson i dag. Hvem er Harman?
Det nytter ikke å kjøpe en merkevare, magien forsvinner liksom. Slik er det med Electrocompaniet også. Electrocompaniet er for meg fremdeles Abrahamsen, så da blir både Abrahamsen og Electrocompaniet uinteressant.
Hvilke psykologiske mekanismer ligger bak slik tankegangen?
Jeg foretrekker oftest produkter, firma, der det står EN person bak, som også tør å gå egne, nye veier, og som også er tilgjengelig for direkte kontakt med kundene sine.

NVA, Richard Dunn
Glenn Croft
Respons, Person
Doxa, Lauvland,
David Belles osv.
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Hva er det som gjør at moll dur høres trist ut og dur glad ut?. Det er ganske gjengs oppfatning i vestlig kultur iallafall. Jeg tror det ligger noe mer enn tillæring bak dette ,noe mer fundamentalt, men hva?.
Det samme med seig blues med innslag av sykoperte takter, det treffer noe hos meg i allafall.
Perfekt syntetisktrommemaskin blir maskinaktig i forhold til en levende trommeslager, der det de små unøyaktigehtene og variasjonene som trigger noe?
Er det derfor min Greeensleves høres nydelig ut på vinyl, mens en 3150Hz testplate avslører wow&flutter på 0.05% , som definintivt er hørbart på ren sinus,mens på musikken merker jeg ikke dette "problemet". Noen a kunsten er å bare glede seg over musikken selv om avspillingskjeden ikke er perfekt på alle nivå



In search of the click track | Music Machinery
 
Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Perfekt syntetisktrommemaskin blir maskinaktig i forhold til en levende trommeslager, der det de små unøyaktigehtene og variasjonene som trigger noe?
En av hovedgrunnen til at praktisk talt all ny pop/rock høres livløst ut (i tillegg til føkka opp produksjon og kompresjon). Pro Tools og andre dataverktøy "fikser" nanosekunders avvik i rytmen; mao "fikser" trommisen i post produksjon....
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Eg hugsar då Electrocompaniet kom med forsterkaren sin, etter at Per Abrahamsen hadde høyrt ei førelesning av finske Matti Ottala, om den såkalla TIM-vrenginga, og korleis ein skulle forholde seg til denne.
Det var vel ikkje han Per Abrahamsen, men han Svein Erik Børja som høyrde dette fordraget [1] på ein AES-konferanse i Rotterdam, medan han Matti arbeidde hjå Philips i Eindhoven. Men arbeidet vart fyrst rapportert i [2].

Referansar
[1] J. Lohstroh og M. Otala, An audio power amplifier for ultimate quality requirements, AES 44th Conv. , feb. 20-22, 1973, Rotterdam, Preprint No. H-6 (R).
[2] M. Otala, Transient distortion in transistorized audio power amplifiers, IEEE Trans. on Audio and Acoustics, bind AU-18, nr 3, 1970, ss. 234-239.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Det er vel ingen annan som har så mange variantar av temaet "effektforsterkar" bak seg som Per Abrahamsen. Skulle likt å prøve ut Nemo, slik desse forsterkarane er i dag. Lurer også på kva Companiet gjer med Erntsen-konstruksjonane. Det verkar som dei er lagde grundig på is.
Electrocompaniet gjør nok ikke så mye med Ernstsen konstruksjonene.
Det er JEG som jobber litt med de.
Og jo mere jeg studerer og setter meg inn i de, så blir jeg mer og mer imponert.
A1 foreks. er en genial amp.....
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Husker da Per fløy rundt oppe på jobben min jeg, for att vi skulle lage prototypen av spideren til CD spilleren hans.
Dæven for et styr for å få den lett nok:=)
Per var en trivelig fyr, men hadde vel ikke greie på det med økonomi tror jeg.
Trist att det ble slik att han måtte selge hele greiene.
Agregate de hadde var vel mer for å sikre seg strøm ved strømbrudd.
Ikke ukjent å ha slikt, vi har 2 digre på jobben min.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Nelson Pass snakker litt om dette i et av de mange interjuene av ham på YT. En av de tidlige DIY modellene hans hadde brukeren mulighet til å velge ulike forvregningsprofiler. De fant da at en av profilene ble oftere valgt og har siden designet rundt denne profilen.

En annen designer man kan søke opp interjuer med er Rupert Neve som ofte snakket om sine beviste valg av forvregning og dynamikk i produksjonsutstyr for studio. Mye av dette arbeidet til RN m.flere er forresten veldig godt simulert i moderne DAW plugger.

En av hovedgrunnen til at praktisk talt all ny pop/rock høres livløst ut (i tillegg til føkka opp produksjon og kompresjon). Pro Tools og andre dataverktøy "fikser" nanosekunders avvik i rytmen; mao "fikser" trommisen i post produksjon....
Yes please, bring the funk back into music.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
En av hovedgrunnen til at praktisk talt all ny pop/rock høres livløst ut (i tillegg til føkka opp produksjon og kompresjon). Pro Tools og andre dataverktøy "fikser" nanosekunders avvik i rytmen; mao "fikser" trommisen i post produksjon....
Ikke kan de synge reint heller... men det gjør heller ikke noe..... :cool:
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Ikke kan de synge reint heller... men det gjør heller ikke noe..... :cool:
Ingebjørg Bratland har fått tyn for å bruke vocalizer. Hennes problem er bare at hun synger så rent at det høres kunstig ut.
Til lags åt alle kan ingen gjera.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
For all del, - det gjelder slett ikke alle, - men alt for mange i pop- mainstram segmentet..... at god marketing kan gjøre gull av en dritdårlig artist er gammelt nytt, men nå trenger man hverken takt eller sangstemme.... selv Olga Mikalsen kunne blitt virkelig stor i dag....
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Du mener vel "Harmonizer" :)
Skulle i utgangspunktet tro det, men da dette ble diskutert på radioen, sa de faktisk vocalizer. Jeg dvelte ikke særlig ved det, tok det for gitt at hun har lagt på flerstemt sang på deler av ett eller flere spor. :)
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
OK.
Det var bare fordi du skrev, at hun synger så rent.
Harmonizer bruges, når en solist synger falsk, så dette ikke høres :)
 

Nidaros

Ble medlem
27.12.2014
Innlegg
246
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Arve har en interessant tilnærming her.

Jeg har med vekslende hell forsøkt å diskutere med grunnskolelærere om hvorvidt det er mulig å måle kvaliteten på en grunnskolelærers arbeid. Svært mange lærere går på jobb hver dag, de legger år etter år ned svette og tårer i jobben sin, men er hellig overbevist om at det de holder på med ikke på noen måte er målbart eller sammenlignbart.
Problemet, sier de, er at man enda ikke har funnet de riktige måleparametrene.

Jeg har stor tro på målinger, de lyver ikke om de er rett utført. Men kan det være ting vi ikke måler? Har vi mange nok måleparametre til å kunne støtte oss 100 % på målingene, så lenge det er mennesker som skal lytte?
Eller er det som i grunnskolen; vi har enda ikke tatt i bruk alle de relevante måleparametrene?

  1. Noen har forsøkt å lage hitmusikk ved hjelp av algoritmer, målinger og analyser av tidligere hiter. Det har ikke vært spesielt vellykket. Hva som blir en hit er ikke målbart nok til at man syntetisk kan lage nye listetopper. Det er lytternes følelser som avgjør om det blir suksess eller ikke.
  2. Diskusjonene om å høre forskjell på kabler og andre "passive" gjenstander innen hi-fi raser rett som det er: Først kommer det et troskyldig spørsmål, så roper noen på popcorn, og deretter kjøres det debatt rundt hvorvidt det finnes forskjeller, gjerne side opp og side ned. Til slutt er alle så utmattet at tråden sovner inn, uten at man kom til enighet.

Ut fra disse to punktene, så lurer jeg på to ting:
  1. Er følelsene/opplevelsene vi får av å lytte til ulike typer musikk reelle, dersom det som forårsaker følelsen/opplevelsen ikke kan måles, dokumenteres, tallfestes og gjenskapes?
  2. Er følelsene/opplevelsene vi får av en forandring i lyden reelle, dersom det som forårsaker følelsene/opplevelsene ikke kan måles, dokumenteres, tallfestes og gjenskapes?

Kan det forsvares å svare Ja på det ene spørsmålet og Nei på det andre?
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Føler trang til å se the matrix igjen nå :)

Avisene og musikkanmedlere forsøker vel å måle musikkopplevelser med terningkast :)
 
M

MusicBear

Gjest
daSkulle likt å prøve ut Nemo, slik desse forsterkarane er i dag.
Da Håvard Holmedal var redaktør i forløperen til Stereo+ hadde de et demorom på Økern et sted (husker jeg ikke helt feil). Uansett, jeg var innom der en gang de testet komplett EC; to Nemo og EC-4.8 på noen digre og kostbare referansehøyttalere som behersket absolutt hele toneområdet. Det spilte så organisk og bokstavelig talt naturlig at jeg husker de sa de ikke helt visste hvordan de skulle presentere artikkelen, for ingen av oss klarte finne mangler eller ønsker om noe annet enn det man hørte. EC-riggen taper sikkert direkte jamnført mot mye annet grumt, men når man hører et musikkanlegg som gir fot og så tårespretten ser der så tenker man bare ikke sånn.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skjønar Nidaros sin allegori, sjølv om eg har lyst til å utdjupe lærar og undervisningskvalitet, men det får bli i ein annan tråd...

Måling av kjensler er vanskeleg, men vi har då eit alternativ: Observasjon. Dette kan til dømes gjerast ved hjelp av spørjeskjema, med dei feilmarginer slike medfører. Så eg veit ikkje kva verdi dei har, hugs vår klassiske lyttetest-historie frå Peer Gynt "Den fikk fanden fordi han var dum..." Ei stor mengd deltakar vil kunne definere ein tendens som endåtil kan vere erfaringsbasert, men uansett vil det vere subjektivt. Konsensus er ikkje nødvendigvis "det rette", sjølv om det er det mest rettferdige...

Vi ser vel noko liknande når vi endar oppi kabeltrådar og rørdiskusjonar - og vi har svært ulik bakgrunnskunnskap. Berre ein ting har vi til felles, og det er at vi brukar relativt mykje tid framfor eit relativt påkosta musikkanlegg. Så dette er sjølvsagt viktig for oss. Då styrast vi mellom anna av ymse faktorar som gjer det vanskeleg å vere objektiv. Eg kan nemne behovet for å ha gjort rette val. Dersom du har brukt store ressursar på eit anlegg, ville det vere trist å innsjå at det ikkje spelar særleg bra. Då er det lettare å fokusere på dydene til anlegget...

Eg skal ta mitt eige eksempel. Eg har høgtalarar som i dag kostar 600 000 kroner. Dei kan ikkje pinpointe noko særleg. Pinpointing er ein idrett som reindyrkast av mange superanlegg, og det er svært imponerande for dei som driv med hifi. Men høgtalarane mine leverer perspektiv og romoppleving som ingenting anna på marknaden (med kanskje to unntak). No var eg klar over dette (eg fekk fleire lyttesesjonar) før eg endeleg bestemte meg, men dersom eg skulle gje bort desse høgtalarane, trur du mottakaren ville sett mest pris på pinpointing eller romoppleving? Eller : trur du det på nokon måte går an å overtyde meg om at eg har gjort feil val når det gjeld høgtalarar, og få meg til å satse på horn og SET i staden? Ein blir nok temmeleg fastgrodd/trygg i sitt syn etter 49 år med stereoanlegg. Mellom anna gjer det meg ute av stand til å forstå kvifor mange ungdomar slår seg til ro med øyrepropper og drittlyd.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Inngangsporten til "skikkeleg" musikk kan vere ganske innfløkt. Eg propaganderer tiandeklassingane til å definere musikk innan ulike sjangrar, og grunngje kvifor. Og då nyttar det ikkje å seie Pop (all musikk er populær for nokon) eller Klassisk
Det er vanskeleg å sleppe laus tiandeklassingar på Bach. Men det går.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Inngangsporten til "skikkeleg" musikk kan vere ganske innfløkt. Eg propaganderer tiandeklassingane til å definere musikk innan ulike sjangrar, og grunngje kvifor. Og då nyttar det ikkje å seie Pop (all musikk er populær for nokon) eller Klassisk
Det er vanskeleg å sleppe laus tiandeklassingar på Bach. Men det går.
Kvifor skulle ikkje tiandeklassingar lika barokkmusikk?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Et av problemene er at for mange, også godt voksne, er musikk først og fremst en erstatning for stillhet... det må for gudsskyld ikke bli stille! Det er egentlig et lite mindretall som "lytter" til musikk..... som oss særinger her.... ;)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.554
Antall liker
15.579
Torget vurderinger
2
Psykoakustikk er et godt utviklet fagfelt som også er blitt nevnt og diskutert en del her på HFS. Og det er vel også her at "hunden ligger begravet" når det gjelder ulike opplevelser. Musikksignalet er 'objektivt' til det treffer individ og følelsesliv, da blir det 'subjektivt'. Og en god del krangler her inne handler om at man forsøker å gjøre subjektive opplevelser allmengyldige som objektive sannheter. :)

F.eks. vil to lyttere med ulik hørsel kunne oppleve musikk veldig ulikt og dermed også kunne sitte igjen med en annen følelsesreaksjon til musikken. Brutalt sagt, etterhvert som man blir eldre vil naturen sakte bli tømt for fuglekvitter og gresshoppesang. Men det er fortsatt både sangfugler og gresshopper i naturen. Tilsvarende effekt, om enn ikke like opplagt, vil kunne skje ved ujevn frekvensgjengivelse og -oppfattelse.

Og det var vel nettopp dette som imponerte Sven Erik Børja da han hørte Otalas demo og som fikk ham til å be Nils Jørgen Kjærnet om å utvikle kretsene som skulle til.

Audio Critic, mye skjelt ut her inne, var vel den som velsignet ECs forsterker. Er det noen som husker hvilket nummer av AC hyllesten stod i?

 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
Og det var vel nettopp dette som imponerte Sven Erik Børja da han hørte Otalas demo og som fikk ham til å be Nils Jørgen Kjærnet om å utvikle kretsene som skulle til.
Var det Kjærnet som var tilsett hjå Nera?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Psykoakustikk er et godt utviklet fagfelt som også er blitt nevnt og diskutert en del her på HFS. Og det er vel også her at "hunden ligger begravet" når det gjelder ulike opplevelser. Musikksignalet er 'objektivt' til det treffer individ og følelsesliv, da blir det 'subjektivt'. Og en god del krangler her inne handler om at man forsøker å gjøre subjektive opplevelser allmengyldige som objektive sannheter. :)

F.eks. vil to lyttere med ulik hørsel kunne oppleve musikk veldig ulikt og dermed også kunne sitte igjen med en annen følelsesreaksjon til musikken. Brutalt sagt, etterhvert som man blir eldre vil naturen sakte bli tømt for fuglekvitter og gresshoppesang. Men det er fortsatt både sangfugler og gresshopper i naturen. Tilsvarende effekt, om enn ikke like opplagt, vil kunne skje ved ujevn frekvensgjengivelse og -oppfattelse.

Og det var vel nettopp dette som imponerte Sven Erik Børja da han hørte Otalas demo og som fikk ham til å be Nils Jørgen Kjærnet om å utvikle kretsene som skulle til.

Audio Critic, mye skjelt ut her inne, var vel den som velsignet ECs forsterker. Er det noen som husker hvilket nummer av AC hyllesten stod i?

Har ein kopi av artikkelen ein eller annan stad. Sikkert i fjernlageret, garasja, heilt inne, bak alt anna. Men skal sjekke alternative potensielle stadar.
 
Topp Bunn