Uten noe trening så tror jeg 45s er i overkant, det skjer gjerne raskere.... Her er de også kun ca 1000' over terreng, som gjør tidsvinduet for korrigering betraktelig kortere.
Den åpenbare feilen de gjør er å gå til venstre for skyen v/ 1:30s, de flyr hang så vind inn fra høyre.
Bak skyen mister de referansen til terrenget, driver over til le-side og mister kontroll på flyet. De rekker såvidt å unngå bakken da den i siste liten kommer til syne. Skyen ligger helt ned på terrenget, og de trekker opp men mister da terrenget og kontroller på nytt (spin spin spin!) Siste uttrekk er heldigvis (!!) vekk fra stigende terreng og de fikk kommet seg ut av terrenget og utelandet på et jorde.
Horisontal VFR minima bli ikke overholdt her nei.
Det virker faktisk som det var eleven her som reddet situasjonen, han hadde trolig best utsyn også fra forsetet. Tror heller ikke det var hans første instruksjonstur, tydelig at han har terpet på å gjenkjenne stall med mulig spin som utfall
Loss of Control (LOC) ved overgang VMC til IMC skjer fryktelig fort, det er ikke så mange år siden vi hadde en fatal ulykke i nærheten av Frya. Piloten fløy seg inn i sky, hoppet fra seilflyet men hadde ikke sikker høyde til terrenget under

2-3år siden var det også en slik i Sverige, der gikk flyet i oppløsning pga for høy fart etter LOC i sky. Der tok det 24s fra flyet gikk inn i sky til det traff bakken. Piloten kom seg ut med skjerm, passasjeren ble med ned...