8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Rommet mitt er vel karakterisert av enkelte som mindre trivelig som oppholdsrom - en jævlig glavahule:rolleyes:
    Stolen jeg har for tiden er vel ikke med på å dra opp trivselen og var vel bare med i et forsøk på en med lav rygg, men ble stående da det ble bedre.

    Har i lengre tid vært på utkikk etter en sol med lav rygg der ikke er for tassen i størrelse. Jo mer kompakt jo bedre i forhold til at lytteposisjonen har en utfordring med en dipp rundt 200 hz. Målt uten stol er den meget fremtredende. Med den mest massive solen(til nå) og litt puter er den vesentlig mindre.

    Denne er ikke spesielt fin, men ganske kompakt (29kg)og det sies den er god å sitte i - i reklamen:confused: Noen med erfaring? Kan vel ikke bli verre en den som står der nå. Alt blir vel bedre i forhold til sittekomfort og utseende.
    music hall grå.jpg

    stol.png
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    4.428
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    No problem for en habil snekker som deg? En stol med Helmholtz-resonator under sittekassa, 80cm Rockwool i rygg, armlener og fotskammel ?
    Som bonus kan du spise ertesuppe med akustisk diskresjon.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Jeg synes stolen var tøff jeg. Litt annerledes, og mye mer interessant enn skrotet fra Ekornes som har spredd seg som en epidemi over hele landet.

    Har du sjekket hvordan den dipen ved 200Hz fordeler seg i høyden i lytteposisjon?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Jeg synes stolen var tøff jeg. Litt annerledes, og mye mer interessant enn skrotet fra Ekornes som har spredd seg som en epidemi over hele landet.

    Har du sjekket hvordan den dipen ved 200Hz fordeler seg i høyden i lytteposisjon?
    70cm over og undet ørehøyde. Rød oppunder taket. lilla nede ved gulvet.

    Lite til dippen der, men litt andre ujevnheter.
    høydemåling.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.911
    Antall liker
    5.581
    Sted
    Holmestrand
    Hvis det måles etter, uten at det blir flyttet noe i rommet, blir det likt, men en må være pinlig nøyaktig med plassering av mikrofon. en cm feil og den forandrer seg litt.
    Denne tok jeg etterpå med REW med mikrofonplassering så godt jeg klarte,

    Simulering og målt resultat var veldig like etter mitt skjønn den gangen. Etter det har det vært lite interessant å gjøre dette igjen. Tar tid og er bortkastet. Audiolense måler et punkt og gjør korreksjon. Det som simulerers er et regnestykke og stemmer nøyaktig med ettermåling i akkurat det punktet.
    Vis vedlegget 578295
    Har kanskje (sikkert?) vært besvart før, men like vel.
    Hva slags mikrofon benytter du?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Bare litt sammenligninger mellom mellomtonen og de tre diskantene som har vært i anlegget de siste tre årene.
    Mest for min egen del

    Her er alle målingene med samme gain på forsterkeren

    Beyma 150
    beyma tpl 150.png


    Satori
    satori vs.jpg


    Bliesma
    bliesma vs.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Synes det er vanskelig da det er hvor godt en treffer med kalibreringsprosessen som bestemmer mye.

    Det jeg kan huske var at Beyma'n var illsint men kontrollert. Hadde litt følelsen av manglende oppløsning.

    Satorien virket mer utstrakt og med lettere framtoning. Kan oppleves mer oppløst en beyma. Låt litt "hifi"

    Bliesma diskanten har mye av kraften og tyngden til beymaen, men noe snillere, og føles minst like utstrakt og oppløst som Satorien.

    Fortsatt ikke helt fornøyd med hvordan jeg har summert den med resten, men det kommer.

    Begge domene skaper litt mer omsluttende lydbilde.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.660
    Antall liker
    3.286
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Synes det er vanskelig da det er hvor godt en treffer med kalibreringsprosessen som bestemmer mye.

    Det jeg kan huske var at Beyma'n var illsint men kontrollert. Hadde litt følelsen av manglende oppløsning.

    Satorien virket mer utstrakt og med lettere framtoning. Kan oppleves mer oppløst en beyma. Låt litt "hifi"

    Bliesma diskanten har mye av kraften og tyngden til beymaen, men noe snillere, og føles minst like utstrakt og oppløst som Satorien.

    Fortsatt ikke helt fornøyd med hvordan jeg har summert den med resten, men det kommer.

    Begge domene skaper litt mer omsluttende lydbilde.
    Veldig enig i det første du skriver her. Når man tuner noe med digitale, elektroniske eller passive filtre så er man herre over å få noe til å låte spisst og lyst, nøytralt, mørkt og tungt eller hva det skal være. Da blir hele den «skift ut en kabel» greia en dråpe i havet. For å få en god sammenligning av forskjellige komponenter så har man da mange veier til mål. Skal man feks tune alt til en mest mulig lik frekvensgang og begynne sammenligningen derfra? Vel, min erfaring er i hvert fall å forsøke å raskt tune inn en grove «house curve» med kanskje 7-8dB fall. Deretter foretrekker jeg å jobbe sakte og med små justeringer om gangen og lang lytting med mye forskjellig musikk for å høre hvordan det sitter over tid og på tvers an sjangre. Lyttemessig så stoler jeg aldri fullt og helt på noe som jeg hører en enkelt dag (med mindre det er fordi jeg hører at det er helt feil). Hvis en innstilling funker over en ukes tid så betyr det jeg jeg nærmer meg noe. Det blir litt det samme å vurdere tre forskjellige elementer mot hverandre. Først må man finne den optimale modus operandi for hver av dem, og deretter se hva man liker best. Ikke gjort i en håndvending.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Bare litt sammenligninger mellom mellomtonen og de tre diskantene som har vært i anlegget de siste tre årene.
    Mest for min egen del

    Her er alle målingene med samme gain på forsterkeren

    Beyme 150
    Vis vedlegget 579927

    Satori
    Vis vedlegget 579924

    Bliesma
    Vis vedlegget 579925
    En kort oppsummering av subjektive forskjeller?
    Den Satori-en måler forbanna fint, selv om Bliesma-en låt såpass mye råere at det egentlig ikke var noe å tenke på om man ønsker litt kapasitet.


    Geir Arne
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Kan jeg spørre om disse diskantene ble lyttet til med (noe) forskjellige delefrekvenser?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.264
    Antall liker
    4.436
    Torget vurderinger
    0
    Lovende. :)Har du mulighet til å sammenlikne THD i Rew også?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Ble mye tid for hifi i påsken, når de mange? milene som skulle vært gått på ski, ble fikling med anlegget i stede.

    Kjørte rein frekvenskorrigering på anlegget og dere kan vel tenke dere hva som skjedde da?

    Kommer med en lite oppsummering etterpå.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.379
    Antall liker
    8.497
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mulig de finner ut att mann kan vise noe annet en gang.
    Er så dritt lei fotball hysteriet.
    Får si som guttunge på snart 20. Hvorfor krangle om en ball, når du kan sloss på ekte:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Tar den helt enkle oppsummeringen. Bass uten FIR er feil.:)
    Jeg kan prøve å forklare litt mer.

    Den bassen jeg snakker om her er hovedsakelig i de laveste oktavene.

    Rein frekvenskorrigert bass i rommet mitt, som egentlig er meget bra og lineært dempet ned til 50 Hz, blir litt mer soggy og en-tone-aktig. Pulsen mister plutselighet og de lange tonene blir for mye. F.eks kirkeorgel mister den ekte følelsen og blir mer sinustoner som tar over for hverandre uten mål og mening.
    Med FIR hører en orgeltonene på en livaktig måte, med den oppbygning og avslutting som gjenkjenner et kirkerom. Tonene danser sammen i en symbiose av ekthet.
    Forskjellene som jeg antyder her er kanskje i manges ører ikke overbevisende bedre, men når en har hørt forskjellene over tid er det i hvert fall ingen vei tilbake til bare frekvenskorrigert bass/dypbass for min del.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tar den helt enkle oppsummeringen. Bass uten FIR er feil.:)
    Jeg kan prøve å forklare litt mer.

    Den bassen jeg snakker om her er hovedsakelig i de laveste oktavene.

    Rein frekvenskorrigert bass i rommet mitt, som egentlig er meget bra og lineært dempet ned til 50 Hz, blir litt mer soggy og en-tone-aktig. Pulsen mister plutselighet og de lange tonene blir for mye. F.eks kirkeorgel mister den ekte følelsen og blir mer sinustoner som tar over for hverandre uten mål og mening.
    Med FIR hører en orgeltonene på en livaktig måte, med den oppbygning og avslutting som gjenkjenner et kirkerom. Tonene danser sammen i en symbiose av ekthet.
    Forskjellene som jeg antyder her er kanskje i manges ører ikke overbevisende bedre, men når en har hørt forskjellene over tid er det i hvert fall ingen vei tilbake til bare frekvenskorrigert bass/dypbass for min del.
    Jøss. Såpass! Selv aner jeg ikke bæra av bokstavene FIR, men det nettopp DU sier om dette - sier meg mye!
    Da snakker vi å benytte teknologi men med ørene som sluttverktøy, eller fasit, om jeg forstår det hele rett.

    Hehe, jøss & jøssameg, da! For det her blir første gangen jeg ikke omfavner bokstavene DSP & FIR med banneord, sånne som de brukte de gangene de losset tunge trekasser fra seilskuter for noen århundrer siden, hvor tauet plutselig røyk og kassa ramlet ned på foten - før oppfinnelsen av verneskoen :eek:
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.888
    Antall liker
    4.331
    Tar den helt enkle oppsummeringen. Bass uten FIR er feil.:)
    Jeg kan prøve å forklare litt mer.

    Den bassen jeg snakker om her er hovedsakelig i de laveste oktavene.

    Rein frekvenskorrigert bass i rommet mitt, som egentlig er meget bra og lineært dempet ned til 50 Hz, blir litt mer soggy og en-tone-aktig. Pulsen mister plutselighet og de lange tonene blir for mye. F.eks kirkeorgel mister den ekte følelsen og blir mer sinustoner som tar over for hverandre uten mål og mening.
    Med FIR hører en orgeltonene på en livaktig måte, med den oppbygning og avslutting som gjenkjenner et kirkerom. Tonene danser sammen i en symbiose av ekthet.
    Forskjellene som jeg antyder her er kanskje i manges ører ikke overbevisende bedre, men når en har hørt forskjellene over tid er det i hvert fall ingen vei tilbake til bare frekvenskorrigert bass/dypbass for min del.
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Der (...) forsvant min (aller første) positive dag hva bokstavene DSP & FIR & annet problematisk fucking data-basert målegreie angår ;)

    Men, bevares, all mulig respekt for dere som KAN noe om dette, og kanskje også får greiene våre til å spille bedre i heimen.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Der (...) forsvant min (aller første) positive dag hva bokstavene DSP & FIR & annet problematisk fucking data-basert målegreie angår ;)

    Men, bevares, all mulig respekt for dere som KAN noe om dette, og kanskje også får greiene våre til å spille bedre i heimen.
    Jeg er en af dem der bruger disse digitale justerings muligheder. For i min stue ville min nuværende system ikke have haft en chance for at gengive musikken på en realistisk måde eller bare nogenlunde godt uden DSP. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Der (...) forsvant min (aller første) positive dag hva bokstavene DSP & FIR & annet problematisk fucking data-basert målegreie angår ;)

    Men, bevares, all mulig respekt for dere som KAN noe om dette, og kanskje også får greiene våre til å spille bedre i heimen.
    Jeg er en af dem der bruger disse digitale justerings muligheder. For i min stue ville min nuværende system ikke have haft en chance for at gengive musikken på en realistisk måde eller bare nogenlunde godt uden DSP. :)
    Tviler ikke. Overhodet ikke. Kan være jeg selv (via andre) kommer til samme slutning en gang.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Der (...) forsvant min (aller første) positive dag hva bokstavene DSP & FIR & annet problematisk fucking data-basert målegreie angår ;)

    Men, bevares, all mulig respekt for dere som KAN noe om dette, og kanskje også får greiene våre til å spille bedre i heimen.
    Jeg er en af dem der bruger disse digitale justerings muligheder. For i min stue ville min nuværende system ikke have haft en chance for at gengive musikken på en realistisk måde eller bare nogenlunde godt uden DSP. :)
    Tviler ikke. Overhodet ikke. Kan være jeg selv (via andre) kommer til samme slutning en gang.
    For mit vedkommende fik jeg DSP mest på grund af at sætte noget STORT udstyr op i en lille stue . Før dette var måleudstyr og DPS ikke nødvendigt :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Jeg føler vi har vært gjennom dette tidligere, men det kan se ut til at forvirringen fortsatt er betydelig.

    Når man korrigerer ikke minimum fase forsvinner gyldighet en utenfor et ideelt punkt. Det er også mye av det man korrigerer som er minimum fase som ikke gir gyldighet utenfor et ideelt punkt. Dermed er ikke det interessante om det er minimum fase eller ei, men om det har global gyldighet. Om bølgelengdene er små vil man ikke få et riktig tidskorrigert signal til begge ørene samtidig. Da vil ikke en ettpunkts måling som ikke skiller mellom rom og høyttaler ha noen gyldighet. Jeg har sett at noen stopper korreksjonen ved noen kilohertz, det kan være en god idé, men det er allikevel ikke noe i veien for å korrigere høyttalerens ekkofrie respons over dette. En slik korreksjon vil ha gyldighet over et stort fysisk område.

    Om bølgelengdene er lange vil man lytte med en så stor del av kroppen at en ettpunkts måling har generelt liten gyldighet.

    For å kunne definere minimum fase må vi ha en inngang og en utgang. Spesielt ved lave frekvenser har vi ikke dette, og dermed har ikke begrepet noen anvendelse. Alt vi gjør blir en slags omtrentlig tilnærming. For å kunne korrigere en riktig fase er vi nødt til ikke bare å ha én faserespons å korrigere ut i fra, men vi bør må ha samsvar mellom denne og frekvensresponsen. Vi lytter med hele kroppen og det innebærer et uendelig antall frekvens og faseresponser samtidig. En ettpunkts måling ignorerer fullstendig alt annet enn det som skjer i dette ene punktet, både med hensyn til fase og frekvensrespons. Dette lar seg ikke korrigere fullstendig verken med den ene eller den andre metoden. Noen tilnærminger er bedre enn andre osv, men noen fullstendig måte finnes ikke. Imidlertid er det heller ikke slik at hjernen vår forventer at dette området skal være linjært. Vi kan ha tildels store avvik før vi oppfatter det som feil. Det som derimot blir feil er når man antar at vi har med å gjøre en minimum fase-situasjon. Feilen ligger i at en fullkorreksjon feiler i tidsdomenet. Om man korrigerer faseresponsen også vil det bli bedre, men fortsatt kun i ett punkt. EQ kan fungere meget bra, så lenge man tolker hvert enkelt fenomen og behandler dem på den best egnede måten, men det kan virke som om ren frekvensresponskorreksjon i AL i dette oppsettet ikke er noen suksess, og det er det sjelden uansett korreksjonssystem og anlegg. Men dette visste vi og har visst lenge. Interessant nok bekrefter dette også at det ikke er samsvar mellom minimum fase-varianten av frekvensresponsen i bassen og den faktiske fasen vi har. Med andre ord er det helt feil at dette er minimum fase. Det skal mer enn kausalitet til for minimum fase.

    Det er ikke alt som kommer fra høyttaleren som er minimum fase, men den korreksjonstilnærming vi gjør i en høyttaler vil gjelde i hele rommet. Det rommet gjør med lyden, både som følge av refleksjoner, feil i spredning osv, er geometrisk avhengig og endrer seg mye straks man flytter mikrofonen.

    Når man frekvenskorrigerer noe som ikke er minimum fase bør man gjøre det med en viss forsiktighet. Frekvens og fase følger alltid hverandre, men når man korrigerer for frekvensrespons i et system som ikke er minimum fase kan man ikke korrigere absolutt frekvensrespons og faserespons med mindre man har et uendelig langt filter og kun én inngang og én utgang i systemet.

    Jeg forstår at du kanskje ikke ønsker å sette søkelys på akkurat det, men eksempelet til Tor viser helt andre ting enn det du forsøker å fremheve i reklameteksten over. For det første, om det ser aldri så pent ut på papiret så viser eksempelet svakheter ved måten den rene frekvenskorreksjonen gjøres. Det Tor sammenlikner er Audiolense med og uten tidskorreksjon. Det er ikke et optimalisert system uten Audilense som sammenliknes med Audiolense med frekvenskorreksjon. Videre kan du ikke ta dette eksempelet til inntekt for at det som skjer i bassområdet er minimum fase og at man dermed kan gjøre en globalt gyldig ren frekvenskorreksjon med og uten tidskorreksjon. Dessuten, dersom dette hadde vært minimum fase, så ville det kun vært løpetidsforskjeller igjen i tidsdomenet etter den rene frekvenskorreksjonen, og slike avvik gir ikke tonalitetsproblemer. Sagt på en annen måte, man har ikke her tonalitetsproblemer skapt av rommet, som man nesten klarte å fikse med frekvenskorreksjonen, og når man la på tidskorreksjonen så var man i mål. Tonalitetsproblemene og den innsnevrede dynamikken skapes i stor grad i det man forsøker på en fullstendig ettpunkts frekvenskorreksjon av bassområdet. Årsaken til at dette fungerer bedre med tidskorreksjon er at man kompensere for forskjellen mellom fase på korreksjonen og fase på det som skjer i rommet, du vet, den forskjellen som du hevdet ikke fantes.

    Den eneste som bedriver dogmatikk her er deg selv. Innlegget jeg har sitert inneholder såkalte sitater som ikke eksisterer. Jeg synes det er utidig at du hele tiden skal skrive på en måte som får folk til å tro at du er et slags uskyldig offer under konstant angrep fra kunnskapsløse sjarlataner. Du tar selv aldri den faglige diskusjonen og da er det heller ikke din forbannede rett å hevde at alle andre ikke har forstått noe som helst.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det du snakker om her er jo forskjellen på tidskorreksjon og ren (minimumfase) frekvenskorreksjon av bassen. Jeg vet hva du mener og mange Audiolense-brukere opplever det samme, inkludert meg.

    Men DSP-dogmatikerne kommer ikke til å vike en millimeter. De "vet" nemlig:

    .... at non-minimumfase korrigering degraderer lydkvaliteten
    .... men at alt alt som foregår i den dypeste bassen heldigvis er minimumfase og derved vil bli tidskorrigert med litt eq-ratting.
    .... at alt som kommer direkte fra høyttaleren er minimumfase (og derfor er det ok å korrigere direktelyd), mens mye som kommer fra rommet ikke er det.
    .... at selv et forsøk på å frekvenskorrigere noe som ikke er minimumfase vil bære galt avsted fordi "fase og frekvens ikke følges ad" (hva nå det måtte bety).

    Disse og liknende dogmer inneholder minst 7 feil hver - give or take, men de lever i beste velgående og har gjort det siden jeg startet med Audiolense i 2007. Det hjelper ikke at lyden blir målbart bedre. Det hjelper ikke at mange opplever at den blir hørbart bedre. Tekniske og psykoakustiske redegjørelser basert på peer-reviewed forskning preller av som vann på gåsa.

    ... men de som har opplevd noe liknende vet nøyaktig hva du snakker om.
    Jeg føler vi har vært gjennom dette tidligere, men det kan se ut til at forvirringen fortsatt er betydelig.

    Når man korrigerer ikke minimum fase forsvinner gyldighet en utenfor et ideelt punkt. Det er også mye av det man korrigerer som er minimum fase som ikke gir gyldighet utenfor et ideelt punkt. Dermed er ikke det interessante om det er minimum fase eller ei, men om det har global gyldighet. Om bølgelengdene er små vil man ikke få et riktig tidskorrigert signal til begge ørene samtidig. Da vil ikke en ettpunkts måling som ikke skiller mellom rom og høyttaler ha noen gyldighet. Jeg har sett at noen stopper korreksjonen ved noen kilohertz, det kan være en god idé, men det er allikevel ikke noe i veien for å korrigere høyttalerens ekkofrie respons over dette. En slik korreksjon vil ha gyldighet over et stort fysisk område.

    Om bølgelengdene er lange vil man lytte med en så stor del av kroppen at en ettpunkts måling har generelt liten gyldighet.

    For å kunne definere minimum fase må vi ha en inngang og en utgang. Spesielt ved lave frekvenser har vi ikke dette, og dermed har ikke begrepet noen anvendelse. Alt vi gjør blir en slags omtrentlig tilnærming. For å kunne korrigere en riktig fase er vi nødt til ikke bare å ha én faserespons å korrigere ut i fra, men vi bør må ha samsvar mellom denne og frekvensresponsen. Vi lytter med hele kroppen og det innebærer et uendelig antall frekvens og faseresponser samtidig. En ettpunkts måling ignorerer fullstendig alt annet enn det som skjer i dette ene punktet, både med hensyn til fase og frekvensrespons. Dette lar seg ikke korrigere fullstendig verken med den ene eller den andre metoden. Noen tilnærminger er bedre enn andre osv, men noen fullstendig måte finnes ikke. Imidlertid er det heller ikke slik at hjernen vår forventer at dette området skal være linjært. Vi kan ha tildels store avvik før vi oppfatter det som feil. Det som derimot blir feil er når man antar at vi har med å gjøre en minimum fase-situasjon. Feilen ligger i at en fullkorreksjon feiler i tidsdomenet. Om man korrigerer faseresponsen også vil det bli bedre, men fortsatt kun i ett punkt. EQ kan fungere meget bra, så lenge man tolker hvert enkelt fenomen og behandler dem på den best egnede måten, men det kan virke som om ren frekvensresponskorreksjon i AL i dette oppsettet ikke er noen suksess, og det er det sjelden uansett korreksjonssystem og anlegg. Men dette visste vi og har visst lenge. Interessant nok bekrefter dette også at det ikke er samsvar mellom minimum fase-varianten av frekvensresponsen i bassen og den faktiske fasen vi har. Med andre ord er det helt feil at dette er minimum fase. Det skal mer enn kausalitet til for minimum fase.

    Det er ikke alt som kommer fra høyttaleren som er minimum fase, men den korreksjonstilnærming vi gjør i en høyttaler vil gjelde i hele rommet. Det rommet gjør med lyden, både som følge av refleksjoner, feil i spredning osv, er geometrisk avhengig og endrer seg mye straks man flytter mikrofonen.

    Når man frekvenskorrigerer noe som ikke er minimum fase bør man gjøre det med en viss forsiktighet. Frekvens og fase følger alltid hverandre, men når man korrigerer for frekvensrespons i et system som ikke er minimum fase kan man ikke korrigere absolutt frekvensrespons og faserespons med mindre man har et uendelig langt filter og kun én inngang og én utgang i systemet.

    Jeg forstår at du kanskje ikke ønsker å sette søkelys på akkurat det, men eksempelet til Tor viser helt andre ting enn det du forsøker å fremheve i reklameteksten over. For det første, om det ser aldri så pent ut på papiret så viser eksempelet svakheter ved måten den rene frekvenskorreksjonen gjøres. Det Tor sammenlikner er Audiolense med og uten tidskorreksjon. Det er ikke et optimalisert system uten Audilense som sammenliknes med Audiolense med frekvenskorreksjon. Videre kan du ikke ta dette eksempelet til inntekt for at det som skjer i bassområdet er minimum fase og at man dermed kan gjøre en globalt gyldig ren frekvenskorreksjon med og uten tidskorreksjon. Dessuten, dersom dette hadde vært minimum fase, så ville det kun vært løpetidsforskjeller igjen i tidsdomenet etter den rene frekvenskorreksjonen, og slike avvik gir ikke tonalitetsproblemer. Sagt på en annen måte, man har ikke her tonalitetsproblemer skapt av rommet, som man nesten klarte å fikse med frekvenskorreksjonen, og når man la på tidskorreksjonen så var man i mål. Tonalitetsproblemene og den innsnevrede dynamikken skapes i stor grad i det man forsøker på en fullstendig ettpunkts frekvenskorreksjon av bassområdet. Årsaken til at dette fungerer bedre med tidskorreksjon er at man kompensere for forskjellen mellom fase på korreksjonen og fase på det som skjer i rommet, du vet, den forskjellen som du hevdet ikke fantes.

    Den eneste som bedriver dogmatikk her er deg selv. Innlegget jeg har sitert inneholder såkalte sitater som ikke eksisterer. Jeg synes det er utidig at du hele tiden skal skrive på en måte som får folk til å tro at du er et slags uskyldig offer under konstant angrep fra kunnskapsløse sjarlataner. Du tar selv aldri den faglige diskusjonen og da er det heller ikke din forbannede rett å hevde at alle andre ikke har forstått noe som helst.
    Godt Snickers-is vi har dig. Så du lige kan irettesætte os :) sætte tingende på plads
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.662
    Antall liker
    14.681
    Sted
    Langesund
    Jeg har godlyd som hovedmål i mitt anlegg, og har lyttet til snickers is mang en gang. Andre ganger må en overse skribleriene hans litt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.457
    Sted
    Østfold

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lassencad er enig med deg Snicker. Det er slik jeg tolker han.
    Shy, overse da fordi en ikke forstår?

    Jeg savner dokumentasjon, men hvordan skal en forvente dokumentasjon i en hobby der man har totalt fravær av standarder.....
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vet ikke om mange som til de grader gløder for det meste innenfor hi-fi som Snickers-Is.

    Samtidig som jeg aldri - uansett bransje eller interesseområde eller annet - har merket meg noen som til de grader har evne til å sette seg inn i ting & tang som nettopp han.

    Når det er sagt, flere her inne på dette forumet som har et så tårnhøyt nivå - at hadde man forent de evner disse besitter - kunne man trolig grisebanket 95 % av verdens produsenter av hi-fi & hi-fi dingzer & annet innenfor bransjen :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det er sagt, flere her inne på dette forumet som har et så tårnhøyt nivå - at hadde man forent de evner disse besitter - kunne man trolig grisebanket 95 % av verdens produsenter av hi-fi & hi-fi dingzer & annet innenfor bransjen :)
    BS!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.025
    Antall liker
    12.936
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke kapabel til å forstå alt du skriver Snickers-is, men jeg opplever en del av det samme som Shy om korreksjon i tidsdomene versus kun frekvens korreksjon...med kun ett målepunkt på begge typer korreksjon.
    Jeg har langt i fra ett så akustisk behandlet rom som det Shy har, men opplever likevel markant forskjell med korreksjon i tidsdomene.

    Bassen blir mye bedre definert, og til langt oppover i mellomtone/diskant mot 8-10 kHz.
    Klarere lyd, bedre stereo perspektiv, bedre oppløsning....egentlig alt blir bedre....også utenfor sweetspot.

    Da må jeg nesten spørre, hvorfor er det sånn?
    De som mener de har en lettfattelig og utdypende forklaring må gjerne svare.

    Jeg tror Bx kan forklare det, men det hadde vært interessant om også andre kunne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn