Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Rart å se at det påpekes at små suver ikke er så bra for å stappe inn en familie på fem med flust av julegaver når de skal besøke bestemor på snåsa til jul.

    ....og i neste setning snakker de om små sedaner som langt bedre alternativer.


    Er det ikke greit å bare være ærlige om at det er utseendet og kjørefølelsen når man sitter alene i bilen som er viktigst, og de praktiske aspektene ikke har like mye å si?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Det er også smått komisk hvordan argumentet "elbiler sliter mer på veien enn fossilbiler fordi en elbil av samme størrelse som en fossilbil veier mer grunnet batteriet" stadig hentes opp som et argument for snyltingen vi driver med.
    Faktum er at det er to ting som sliter på en vei og lager hjulspor i veibanen;
    1; nedadrettet akseltrykk mot veien (sammentrykning)
    2; slipe-effekt/opprisping
    Om pkt 1: veibanen er dimensjonert for LANGT høyere akseltrykk 90 grader ned mot veien enn det en elbil vil utgjøre, og
    om pkt 2: veidekket/asfaltdekket består av 95 % stein, og den som bruker gummi for å bearbeide/slite på stein har en livslang oppgave foran seg. Den myke bitumen i dekket er kun bindemiddel for all småsteinen.
    Altså er det tungtransport som kan bidra sammentrykning av veibanen, samt bruk av piggdekk med pigger av stål, som risper opp/sliper på topplaget, og som sliter på veiene. Bruk av piggdekk er ikke drivlinjeavhengig, og veislitasje fra personbiltrafikk på piggfrie dekk er nærmest ikke-eksisterende.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er vel kanskje derfor jeg liker ID.3 - den ruver ikke (omtrent samme mål som en Golf - 1 cm kortere, 1 cm bredere og 4-5 cm høyere) og ser mer ut som en bil. Jeg har aldri likt SUVer.
    Smak og behag. Jeg liker å komme opp litt.

    Lave biler man setter seg markert ned i er noe elendighet. En lav sedan er vel det kun mannfolk over 60 som kjøper i dag.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    https://www.tek.no/artikler/18-elbiler-per-ladepunkt-i-norge/476663

    "Ved utgangen av fjoråret var det registrert litt over 195.000 elektriske personbiler. Dette er 41 prosent flere enn året før, men fortsatt utgjør elektriske personbiler bare 7 prosent av bilparken."

    7 % av bilparken ......
    Forventet de at samtlige biler i landet skulle gå rett på dynga det øyeblikket det kom akseptable elbiler på markedet?
    Haha, nei, men mediadekning er jo mye mer enn 7% innenfor tema "bil" :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vi må vel heller se på prosentandelen av nybilsalget.

    Det er jo det som er relevant, for det er jo der endringen skjer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser men på mediadekning og Tesla så ser man en enda større skjevhet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Vi må vel heller se på prosentandelen av nybilsalget.

    Det er jo det som er relevant, for det er jo der endringen skjer.
    Men du er enig i at el-bil får uforholdsmessig mye spalteplass?
    (men for lite ladeplass - haha)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Det er også smått komisk hvordan argumentet "elbiler sliter mer på veien enn fossilbiler fordi en elbil av samme størrelse som en fossilbil veier mer grunnet batteriet" stadig hentes opp som et argument for snyltingen vi driver med.
    Faktum er at det er to ting som sliter på en vei og lager hjulspor i veibanen;
    1; nedadrettet akseltrykk mot veien (sammentrykning)
    2; slipe-effekt/opprisping
    Om pkt 1: veibanen er dimensjonert for LANGT høyere akseltrykk 90 grader ned mot veien enn det en elbil vil utgjøre, og
    om pkt 2: veidekket/asfaltdekket består av 95 % stein, og den som bruker gummi for å bearbeide/slite på stein har en livslang oppgave foran seg. Den myke bitumen i dekket er kun bindemiddel for all småsteinen.
    Altså er det tungtransport som kan bidra sammentrykning av veibanen, samt bruk av piggdekk med pigger av stål, som risper opp/sliper på topplaget, og som sliter på veiene. Bruk av piggdekk er ikke drivlinjeavhengig, og veislitasje fra personbiltrafikk på piggfrie dekk er nærmest ikke-eksisterende.
    Privatbiler sliter for alle praktiske formål ingen ting på veibanen. Formelen for å beregne det har akseltrykk i 4. (ja - fjerde) potens så da skjønner man ganske raskt at det er tungtransport og busser som står for absolutt alt minus noe vekslepenger. TØI har beregnet at dersom en privatbil uansett type skulle betale for "sin" andel så ville det utgjøre ca 350 kroner i hele bilens levetid på 20 år.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Privatbiler sliter for alle praktiske formål ingen ting på veibanen. Formelen for å beregne det har akseltrykk i 4. (ja - fjerde) potens så da skjønner man ganske raskt at det er tungtransport og busser som står for absolutt alt minus noe vekslepenger. TØI har beregnet at dersom en privatbil uansett type skulle betale for "sin" andel så ville det utgjøre ca 350 kroner i hele bilens levetid på 20 år.
    Gjelder det for biler med piggdekk også, uansett drivlinje?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Rart å se at det påpekes at små suver ikke er så bra for å stappe inn en familie på fem med flust av julegaver når de skal besøke bestemor på snåsa til jul.

    ....og i neste setning snakker de om små sedaner som langt bedre alternativer.


    Er det ikke greit å bare være ærlige om at det er utseendet og kjørefølelsen når man sitter alene i bilen som er viktigst, og de praktiske aspektene ikke har like mye å si?
    Vel, jeg snakker om store sedaner..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Det er vel kanskje derfor jeg liker ID.3 - den ruver ikke (omtrent samme mål som en Golf - 1 cm kortere, 1 cm bredere og 4-5 cm høyere) og ser mer ut som en bil. Jeg har aldri likt SUVer.
    Smak og behag. Jeg liker å komme opp litt.

    Lave biler man setter seg markert ned i er noe elendighet. En lav sedan er vel det kun mannfolk over 60 som kjøper i dag.
    Jeg liker ikke å kjøre varebil/lastebil, så jeg vil helst sette meg ned i bilen. Dessuten er det god trening for oss som er kommet litt opp i årene. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Privatbiler sliter for alle praktiske formål ingen ting på veibanen. Formelen for å beregne det har akseltrykk i 4. (ja - fjerde) potens så da skjønner man ganske raskt at det er tungtransport og busser som står for absolutt alt minus noe vekslepenger. TØI har beregnet at dersom en privatbil uansett type skulle betale for "sin" andel så ville det utgjøre ca 350 kroner i hele bilens levetid på 20 år.
    Gjelder det for biler med piggdekk også, uansett drivlinje?
    Nei, piggdekk sliter mye mer, rundt 40-50 kg pr år i følge undersøkelser. Man merker det allerede da bilen ikke bare blir lett skitten i regnvær lenger....

    https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Privatbiler sliter for alle praktiske formål ingen ting på veibanen. Formelen for å beregne det har akseltrykk i 4. (ja - fjerde) potens så da skjønner man ganske raskt at det er tungtransport og busser som står for absolutt alt minus noe vekslepenger. TØI har beregnet at dersom en privatbil uansett type skulle betale for "sin" andel så ville det utgjøre ca 350 kroner i hele bilens levetid på 20 år.
    Gjelder det for biler med piggdekk også, uansett drivlinje?
    Nei, piggdekk sliter mye mer, rundt 40-50 kg pr år i følge undersøkelser. Man merker det allerede da bilen ikke bare blir lett skitten i regnvær lenger....

    https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/
    Nettopp.
    Men da vil vel totalvekt ha en viss betydning?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Privatbiler sliter for alle praktiske formål ingen ting på veibanen. Formelen for å beregne det har akseltrykk i 4. (ja - fjerde) potens så da skjønner man ganske raskt at det er tungtransport og busser som står for absolutt alt minus noe vekslepenger. TØI har beregnet at dersom en privatbil uansett type skulle betale for "sin" andel så ville det utgjøre ca 350 kroner i hele bilens levetid på 20 år.
    Gjelder det for biler med piggdekk også, uansett drivlinje?
    Nei, piggdekk sliter mye mer, rundt 40-50 kg pr år i følge undersøkelser. Man merker det allerede da bilen ikke bare blir lett skitten i regnvær lenger....

    https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/
    Nettopp.
    Men da vil vel totalvekt ha en viss betydning?
    Piggene slynges i asfalten når hjulene går fort rundt. Dette gir en 'meisel-effekt', og ved oppbremsing rispes asfalten. Om bilen veier 800 kilo eller 2000 kilo har ingen betydning, da vekten av kjøretøyet hviler hovedsakelig på gummien og piggene er trykket inn i dekket både på lette biler og tunge biler. En tror vel ikke at piggene løfter bilen, og at gummien ikke er i kontakt med asfalten på lette biler vel?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Nei, piggdekk sliter mye mer, rundt 40-50 kg pr år i følge undersøkelser. Man merker det allerede da bilen ikke bare blir lett skitten i regnvær lenger....

    https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/
    Nettopp.
    Men da vil vel totalvekt ha en viss betydning?
    Piggene slynges i asfalten når hjulene går fort rundt. Dette gir en 'meisel-effekt', og ved oppbremsing rispes asfalten. Om bilen veier 800 kilo eller 2000 kilo har ingen betydning, da vekten av kjøretøyet hviler hovedsakelig på gummien og piggene er trykket inn i dekket både på lette biler og tunge biler. En tror vel ikke at piggene løfter bilen, og at gummien ikke er i kontakt med asfalten på lette biler vel?
    Så "meisel-effekten" er lik om kjøretøyet veier 800kg eller 2000kg?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Nei, piggdekk sliter mye mer, rundt 40-50 kg pr år i følge undersøkelser. Man merker det allerede da bilen ikke bare blir lett skitten i regnvær lenger....

    https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/
    Nettopp.
    Men da vil vel totalvekt ha en viss betydning?
    Piggene slynges i asfalten når hjulene går fort rundt. Dette gir en 'meisel-effekt', og ved oppbremsing rispes asfalten. Om bilen veier 800 kilo eller 2000 kilo har ingen betydning, da vekten av kjøretøyet hviler hovedsakelig på gummien og piggene er trykket inn i dekket både på lette biler og tunge biler. En tror vel ikke at piggene løfter bilen, og at gummien ikke er i kontakt med asfalten på lette biler vel?
    Så "meisel-effekten" er lik om kjøretøyet veier 800kg eller 2000kg?
    Sentrifugalkraften medfører at piggene står noe mer ut fra dekket når det roterer raskt og de trykkes inn igjen, dog med en fjærende motkraft slik at de biter seg ned i is ol, i kontaktflaten mellom dekk og underlag. Så lenge vekten av kjøretøyet er høy nok til at piggene ikke holder bilen svevende noen mm over veidekket så er det gummien mellom piggene som bærer vekten av bilen.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler og elbilsjåfører....de skulle vel kansj aldri hatt lappen... https://www.vgtv.no/186720?jwsource=cl
    Det er da ikke en elbil?
    Mulig jeg bommet der - forsto det slik at det var elbil men det er en typisk elbilsjåførfeil - hyppig forekommende, typisk i parkeringshus og plasser i følge forsikringsselskapene. Men for all del, det går fint an med Real Power Houses og...

    80 åring, lånt bil med automat som han ikke var vant med.... mistet lappen i egen garasje.... eh....


    BIL_GARASJE_KRASJ.png

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Bensinbiler og bensinbilsjåfører....de skulle vel kansj aldri hatt lappen...

    Vis vedlegget 557975
    Tøvete kommentar for a number of reasons. Hvor mange Veyrons et al har du møtt i det siste? Regner med at du har møtt en god del fler elbiler med sådær piloter....
    Kunne ha valgt hvilken som helst bensinbil, sikker på at de fleste merker er representert med dårlige sjåfører. De fleste har nok ganske sikkert blitt kjørt på sjøen på et eller annet tidspunkt også.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler krasjer mest i følge forsikringsselskapene - fordi sjåførene ikke mestrer den umiddelbare resposen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.062
    Antall liker
    7.913
    Torget vurderinger
    12
    Elbiler krasjer ikke av seg selv så den merkelappen er tåpelig. Sportsbiler er vel også overrepresentert i høyhastighetsulykker......
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Elbiler krasjer mest i følge forsikringsselskapene - fordi sjåførene ikke mestrer den umiddelbare resposen.
    Denne umiddelbare responsen er sykt irriterende. Den gjør jo ingen ting annet enn å gjøre kjøreturen ubehagelig.
    Derfor kjører jeg alltid i "eco" modus i Leafen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Endringer er skumle greier, at elbilen har åpenbare fordeler både økonomisk og miljømessig gjør den til en prygelknabe hos enkelte. Jeg sliter veldig med å forstå motforestillingene enten det gjelder elbil eller vegetarboller for den del.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Terje, hva kan vi lære av flodhesten?

    At å være vegan og i lite bevegelse ikke akkurat er en slankekur :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler krasjer mest i følge forsikringsselskapene - fordi sjåførene ikke mestrer den umiddelbare resposen.
    Sannhet med modifikasisasjoner, som en blårusskollega ville sagt det. F.selskapene slår elbiler over én kam. De putter Tesla med hundrevis av gamper i samme bås som Nissan Leaf, men det sier seg selv hvem som er syndebukken her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Realiteten er uansett at det er flere skader med elbiler enn med "fossilbiler". Om det er Teslaeiere eller andre vet ikke jeg, men forsikringsselskapene har jo sikre tall på dette. Dette var ikke et tema mens det stort sett bare fantes en type elbil, men er blitt det nå. Om det er fordi det er flere Teslaer i trafikken eller om det gjelder generelt vet vi jo ikke.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Realiteten er uansett at det er flere skader med elbiler enn med "fossilbiler". Om det er Teslaeiere eller andre vet ikke jeg, men forsikringsselskapene har jo sikre tall på dette. Dette var ikke et tema mens det stort sett bare fantes en type elbil, men er blitt det nå. Om det er fordi det er flere Teslaer i trafikken eller om det gjelder generelt vet vi jo ikke.
    Realitet og realitet. For et par år siden kolliderte elbiler minst mens nå kolliderer de mest. Forsikringsselskaper som meler sin kake ?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.691
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Trondheim
    Har vi andre tall enn de forsikringsbransjen viser til? Har vi noen grunn (annen enn at man antar at de bare ønsker å øke premiene) til å tvile på dem?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har vi andre tall enn de forsikringsbransjen viser til? Har vi noen grunn (annen enn at man antar at de bare ønsker å øke premiene) til å tvile på dem?
    Det er vel nettopp derfor jeg tvile da det er bransjens egne tall og at det er penger i å si at det går riktig ille, og mye illere nå enn det gjorde for kort tid siden når som alle skal over på el....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.368
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Realiteten er uansett at det er flere skader med elbiler enn med "fossilbiler". Om det er Teslaeiere eller andre vet ikke jeg, men forsikringsselskapene har jo sikre tall på dette. Dette var ikke et tema mens det stort sett bare fantes en type elbil, men er blitt det nå. Om det er fordi det er flere Teslaer i trafikken eller om det gjelder generelt vet vi jo ikke.
    Når f.selskapene tidligere hadde stort skille mellom GTI-biler og ikke-GTI-biler, alle på bensin, så skulle de vel kunne unngå å straffe oss Ioniq-folk når tesla-folk ikke klarer å håndtere doningen sin så godt...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Som Tesla eier så merker man straffen nå. For min del har prisen økt med rundt 25% etter hovedforfall.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.802
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Tesla har vel begynt å tilby forsikring i USA. Dette kommer vel kanskje hit etterhvert? Kan ikke forstå at elbiler er mer ulykkesutsatt enn andre. Det kjøres som regel defensivt, en ønsker å kjøre jevnt og spare strøm er min erfaring.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413
    Tesla har vel begynt å tilby forsikring i USA. Dette kommer vel kanskje hit etterhvert? Kan ikke forstå at elbiler er mer ulykkesutsatt enn andre. Det kjøres som regel defensivt, en ønsker å kjøre jevnt og spare strøm er min erfaring.
    Å reparere en parkeringsbulk koster en liten formue på Tesla.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det kjøres som regel defensivt, en ønsker å kjøre jevnt og spare strøm er min erfaring.
    Det er det som er forskjellen på Tesla og de andre, når man lader med 3x høy effekt som de fleste andre og har lavere forbruk enn de andre i samme klasse er det knapt relevant å spare strøm.

    Etter snart 50k km med TMS har jeg bare testet chill og øko modus, ser ikke hensikten med frivillig nedgradering.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bilbransjen er på vei inn i en orkan av endringer, hva med å leie denne for 1990,- inkl. Forsikring pr. Mnd. Ingen innskudd, ingen bindingstid, 10.000 kjørelengde i året. Batteriet rekker til ca. 25 mils kjøring. Kan se ut til at det kan bli mye penger til overs... ev. gå ned i stillingsbrøk, frr hver fredag?;)
    SEAT Mii electric 3.1434x806.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn