Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    6.053
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    1
    Veiprising er selvsagt ingen god løsning den er ikke noe mer rettferdig enn bomstasjoner og det man får i tillegg er total overvåkning, det eneste riktige er å ta det over skatteseddelen og sette bomstasjoner på grensen slik at utenlandske kjøretøyer blir tunget til å bidra.

    De som argumenterer med at dette vil ramme urettferdig for de som ikke har bil og ikke har brukt for veier har syltynne argumenter, alle har brukt for veiene, enten du sykler, kjører motorsykkel, tar buss eller taxi, varer du forbruker blir fraktet på disse osv.

    Infrastruktur er en statlig oppgave på linje med utdanning og helse og selvsagt vil vi alle belaste de ulike delene forskjellig og om pengene ikke strekker til er det ikke i de basale behovene til samfunnet man kutter, det finnes nok av andre steder å stramme inn.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Mye tyder på at det går mot veiprising i stedet for bompenger etterhvert, men bakstreverske freppere stritter i mot...

    ...

    Bomløsning splitter regjeringen

    Tre av regjeringspartiene snakker varmt om veiprising, men Frp blånekter. Statsminister Erna Solberg sier det er en «løpende diskusjon» om bompenger i regjeringen.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bomlosning-splitter-regjeringen/71112500

    Bompengeopprøret handler ikke lenger bare om at protestlister stjeler velgere på lokale meningsmålinger snaut tre måneder før kommunevalget. Denne uka har også flere byutviklingspakker blitt parkert, og flere kan det bli.

    Tre av fire regjeringspartier slutter langt på vei opp om samme løsning for å komme opprøret i møte - nemlig veiprising. Men det går ikke Jon Georg Dale og resten av Fremskrittspartiet med på.

    - Bom i hver bil
    I et intervju med Dagbladet unnlater Dale å berøre den interne uenigheten mellom Frp på den ene sida og Høyre, Venstre og KrF på den andre. Han retter i stedet pekefingeren mot opposisjonen når veiprising bringes på banen:

    - Jeg har registrert at LO og Arbeiderpartiet vil rive alle bomstasjonene og flytte en bomstasjon inn i hver bil. Det er en veldig dårlig idé å la folk i Finnmark betale for en vei i Gudbrandsdalen. Det gir ikke bedre fordeling og jeg tror det blir dyrere å kreve inn.

    Høyres Henrik Asheim, som leder finanskomiteen på Stortinget, bryter nesten ut i latter når han får Dales sitat opplest.

    - Jøss. Det høres ut som et svært godt argument for bompenger fra Dale, sier Asheim.

    Underforstått: Da må det jo bli en bomstasjon i Gudbrandsdalen.

    Før debatten tok av
    Det er i rollen som nestleder av Høyres programkomité at Asheim nå ser på veiprising med et åpent sinn og en positiv innstilling.

    - Vi startet på denne jobben lenge før bompengedebatten tok av. Bakgrunnen er at elbilfordelene skal føres videre til 2021, og at alle partier må se på bilistenes bidrag til veibygging og kollektiv etter den tid. I mars sa da også Høyres landsmøte at programkomiteen skal gå videre med å se på veiprising, sier Asheim.

    Han sier at Høyre ønsker å skattlegge en bil som kjører, men ikke en bil som står stille.

    - Altså et system hvor vi betaler for hvor mye vi kjører. Så kan du skille mellom by og land, du kan ha rushtidsavgift i de store byene og så videre, utdyper Asheim.

    Overkommelige spørsmål
    Venstre, som tidligere har vært imot av personvernhensyn, fikk et annet syn på saken da Datatilsynet i januar ga klarsignal for GPS-basert veiprising. Også KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har også uttalt seg i positive ordelag om tiltaket.

    Asheim sier at det er noen utfordringer som må løses.

    - Vi har noen vanskelige spørsmål som ikke er landet. Hva gjør vi med den eksisterende gjelda i bompengeselskapene? Hva med finansiering av riksveier kontra fylkesveier når vi går over til en stor felles pott? Men dette er overkommelig, og vi finner løsninger, sier han.

    - Vi må rett og slett bort fra den geografiske plasseringen av fysiske bommer, som gir for høy belastning på noen steder.

    Krisemøte eller løpende diskusjon?
    Regjeringspartiene har også valgt å forholde seg til bompengeopprøret på helt ulike måter.

    Skillet går mellom statsminister Erna Solberg (H) som framholder at det må løses lokalt, og finansminister Siv Jensen (Frp) som innkaller de tre andre partilederne til krisemøte om bompenger.

    Statsminister Erna Solberg (H) svarer som følger når Dagbladet spør henne om hva som har kommet ut av krisemøtet om bompenger som Siv Jensen tok initiativ til i regjering:

    - Vi har en løpende diskusjon om bompenger og regler, for det er utfordringer med det bompengesystemet som vi har, sier Solberg.

    Avviser krisemøte
    Venstre-leder og kulturminister Trine Skei Grande tar på sin side avstand fra begrepet krisemøte i en kronikk i VG. I kronikken som Grande har skrevet sammen med Venstre-nestleder og klimaminister Ola Elvestuen heter det at dersom regjeringen har behov for noe krisemøte, er det klimakrisen som må på dagsordenen.

    - Vi kan ikke bruke regjeringens tid på «krisemøter» om helt andre ting. Vi kan gjerne diskutere innretningen på bompenger, om prisen blir for høy på enkelte strekninger og for enkelte familier. Venstre er enige i at man bør vurdere ordninger som kan gjøre ordningene mer rettferdige, slik som veiprising, framholder Grande og Elvestuen.

    - Det er fair at folk er opptatt av å få hverdagen til å gå opp, å frakte barn til fotballtrening og korpsøving uten at det skal ramme familieøkonomien urimelig. Det er viktige saker. Men det er ikke det som er krisen. Krisen er den belastningen vi som mennesker utgjør på miljøet og på kloden vår, heter det videre.

    Alternativer
    Stortinget vedtok i mars å utrede veiprising, men uten å ta begrepet i bruk. I vedtaket heter det at det skal utredes ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystemer for bil.

    I høringa i forkant av stortingsbehandlingen gikk alle instanser inn for å utrede veiprising.

    Når formuleringen ble som den ble, antydet opposisjonspartiene at Frp nok hadde fått gjennomslag internt for å luke ut begrepet.

    - Ikke lenger det viktigste
    Fredag møtte statsminister Erna Solberg (H) klimastreikende ungdommer på Eidsvolls plass utenfor Stortinget. Det skjedde samtidig som bompengeopprøret skaper overskrifter landet rundt.

    Solberg ville ikke svare Dagbladet på hvem hun har mest sympati med av aktivistene, men framholder at det ikke nødvendigvis er klare motsetninger mellom de to grupperingene.

    - Diskusjonen bompenger kontra klima er blitt mindre viktig nå enn den var for eksempel for 10-12 år siden. Det som var en viktig sak knyttet til bompenger før, er faktisk ikke det lenger, sa statsministeren.

    Hun begrunner dette ved å vise til at bilparken er mindre forurensende nå enn den var før og slår fast at det viktigste for henne ikke er antallet biler passerer bomringene, men at bruken av klimaskadelig drivstoff går ned.

    - Klimautfordringene knyttet til privatbilisme dreier seg om å skifte biler. Der er vi godt i gang. Det er en enorm revolusjon som skjer i Norge knyttet til elbiler og annet, sier Solberg. Hun peker i stedet på bompengenes betydning i finansieringen av nye veier, bedre kollektivtilbud og flere gang- og sykkelveier.

    - Det viktigste klimatiltaket er ikke bompengene, men avgiftsomleggingen som regjeringen har gjort. Halvparten av alle nye biler som ble solgt sist måned var elbiler, sier hun.
    veiprising er tidens mest effektive sugerør ned i lommen på billistene
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selv i vår ynkelige feminiserte barnehage av et naboland klarer de seg stort sett uten å måtte stjele fra tilfeldig forbipasserende for å finansiere infrastruktur.

    --

    Slik gjør de det i Sverige – bompenger i to byer
    Svenskene har niks oljefond, men deres veier er praktisk talt uten bompenger

    https://www.vg.no/nyheter/utenriks/...-to-byer?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

    Det er kun landets to største byer, Stockholm og Göteborg, som har trengselsavgift. Og så må du betale for å kjøre over to broer, en i Sundsvall og en i Motala. Men du blir ikke akkurat flådd når du kjører over i en personbil, prisen er henholdsvis ni og fem svenske kroner. Og fergene er gratis.

    I tillegg koster det å kjøre over Øresundsbroen mellom Sverige og Danmark. Men det er det.

    – Så hvordan finansierer dere veibyggingen?

    – Med skatt. Vi får midler fra Sveriges statsfinanser hvert år, sier Sofia Lindahl, informasjonskonsulent i det svenske Trafikverket, som kan sammenlignes med Statens vegvesen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.572
    Antall liker
    14.264
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har jo vært en vilet politikk i flere tiår, å senke direkte skatt for å erstatte det med indirekte beskatning i form av avgifter, eller som det hette, - "å beskatte forbruk i stedet for lønn..."
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    I motsetning til svensker (og dansker) som har et høyere skattetrykk enn oss på lønn. Og dermed blir det litt problematisk å sammenligne veipolitkken i Sverige med Norge. Og for å legge til, jeg synes det er et fint prinsipp at vi selv kan bestemme mer over egen inntekt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norge har et ganske velbalansert skattesystem. Inntekter blir beskattet slik at det har en utjevnende effekt ved at de som tjener mer betaler mer kombinert med høy MVA slik at de som forbruker mer betaler mer. I tillegg er det endel merkelige spesialavgifter som er mer eller mindre fiskale av natur.

    Det samme systemet kan vi ha når det kommer til finansieringen av infrastruktur. Endel betales på vanlig måte over offentlige budsjetter og endel kan tas inn gjennom veiprising slik at de som forbruker mest betaler for der.

    Skattetrykk, prosenter og slikt får bli en politisk sak. Da kan folk stemme inn kleptokrater om de vil ha mest mulig offentlig kontroll, umyndiggjøring og fellesskap, eller på ansvarlige politikere om de ønsker at folk skal få bestemme mer over egen inntekt.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Norge har et ganske velbalansert skattesystem. Inntekter blir beskattet slik at det har en utjevnende effekt ved at de som tjener mer betaler mer kombinert med høy MVA slik at de som forbruker mer betaler mer. I tillegg er det endel merkelige spesialavgifter som er mer eller mindre fiskale av natur.

    Det samme systemet kan vi ha når det kommer til finansieringen av infrastruktur. Endel betales på vanlig måte over offentlige budsjetter og endel kan tas inn gjennom veiprising slik at de som forbruker mest betaler for der.

    Skattetrykk, prosenter og slikt får bli en politisk sak. Da kan folk stemme inn kleptokrater om de vil ha mest mulig offentlig kontroll, umyndiggjøring og fellesskap, eller på ansvarlige politikere om de ønsker at folk skal få bestemme mer over egen inntekt.
    Du er en goraring, det skal du ha...hva du stemmer tør jeg ikke satse på. Jeg er ikke Frp altså
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Festlig at FrP innkaller til bompengekrisemøte, sier at kommunene ikke får justere bompenger i byene for så å straks lgodkjenne flott ny e6 mellom Moelv og Øyer der strekningen vil koste en drøy 100-lapp å kjøre. 5 milliarder kr er av regjeringen sendt til Stortinget for godkjenning.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.118
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Veiprising er selvsagt ingen god løsning den er ikke noe mer rettferdig enn bomstasjoner og det man får i tillegg er total overvåkning, det eneste riktige er å ta det over skatteseddelen og sette bomstasjoner på grensen slik at utenlandske kjøretøyer blir tunget til å bidra.

    De som argumenterer med at dette vil ramme urettferdig for de som ikke har bil og ikke har brukt for veier har syltynne argumenter, alle har brukt for veiene, enten du sykler, kjører motorsykkel, tar buss eller taxi, varer du forbruker blir fraktet på disse osv.

    Infrastruktur er en statlig oppgave på linje med utdanning og helse og selvsagt vil vi alle belaste de ulike delene forskjellig og om pengene ikke strekker til er det ikke i de basale behovene til samfunnet man kutter, det finnes nok av andre steder å stramme inn.
    Det mest rettferdige hadde vel vært et el-bilistene fra nå av betaler dobbel sats i bompenger. De har jammen snyltet lenge nok nå på «folk flest»
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Veiprising er selvsagt ingen god løsning den er ikke noe mer rettferdig enn bomstasjoner og det man får i tillegg er total overvåkning, det eneste riktige er å ta det over skatteseddelen og sette bomstasjoner på grensen slik at utenlandske kjøretøyer blir tunget til å bidra.

    De som argumenterer med at dette vil ramme urettferdig for de som ikke har bil og ikke har brukt for veier har syltynne argumenter, alle har brukt for veiene, enten du sykler, kjører motorsykkel, tar buss eller taxi, varer du forbruker blir fraktet på disse osv.

    Infrastruktur er en statlig oppgave på linje med utdanning og helse og selvsagt vil vi alle belaste de ulike delene forskjellig og om pengene ikke strekker til er det ikke i de basale behovene til samfunnet man kutter, det finnes nok av andre steder å stramme inn.
    Det mest rettferdige hadde vel vært et el-bilistene fra nå av betaler dobbel sats i bompenger. De har jammen snyltet lenge nok nå på «folk flest»
    For ikke å snakke om fotgjengerne og syklistene. Disse veganske metanproduserende fortauslusene som sniker seg unna avgiftene ved å ikke ha privatbil som normale mennesker men baserer livet sitt på snylting av asfalt og subsidiert kollektivtransport.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.118
    Antall liker
    552
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Veiprising er selvsagt ingen god løsning den er ikke noe mer rettferdig enn bomstasjoner og det man får i tillegg er total overvåkning, det eneste riktige er å ta det over skatteseddelen og sette bomstasjoner på grensen slik at utenlandske kjøretøyer blir tunget til å bidra.

    De som argumenterer med at dette vil ramme urettferdig for de som ikke har bil og ikke har brukt for veier har syltynne argumenter, alle har brukt for veiene, enten du sykler, kjører motorsykkel, tar buss eller taxi, varer du forbruker blir fraktet på disse osv.

    Infrastruktur er en statlig oppgave på linje med utdanning og helse og selvsagt vil vi alle belaste de ulike delene forskjellig og om pengene ikke strekker til er det ikke i de basale behovene til samfunnet man kutter, det finnes nok av andre steder å stramme inn.
    Det mest rettferdige hadde vel vært et el-bilistene fra nå av betaler dobbel sats i bompenger. De har jammen snyltet lenge nok nå på «folk flest»
    For ikke å snakke om fotgjengerne og syklistene. Disse veganske metanproduserende fortauslusene som sniker seg unna avgiftene ved å ikke ha privatbil som normale mennesker men baserer livet sitt på snylting av asfalt og subsidiert kollektivtransport.
    Litt gretten i dag?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Deph følte seg som Tesla-eier truffet. Lite med glimt fra deph i disse tider. 99% fråding
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.885
    Antall liker
    11.552
    Deffeknotten er fredet, han summer jo rundt i doning på størrelse med en obos-leilighet. Avgiftsfritt, selvfølgelig.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.259
    Antall liker
    8.578
    Torget vurderinger
    12
    Tja, det er ikke verre å gå og reise kollektivt siden man faktisk betaler en stor andel skatt og mva av sin inntekt enn det er å la være å betale for seg. Så kan man spørre seg hvem som snylter.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    12.622
    Antall liker
    13.814
    jeg stemmer det du kaller for mongopartiet til høsten
    Er "mongo" ei forkorting av mongoloid? I så fall tykkjer eg det er tarveleg uthenging frå Deffe si side. Gå heller etter noko anna enn genene til folk.
    Det er åpenbart både svensk og femi å være mongo, ikke rart at Deph ikke liker det.
    Vet du forresten hva du aldri har lov til å kalle en appelsin? Jævla mango!
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det siste påfunnet fra Mongopartiet er å ville rasere norsk fjørfeproduksjon.

    https://www.nationen.no/motkultur/debatt/dra-ut-pa-landet-mdg/

    De er vel etterhvert det desidert mest skadelige partiet for norsk landbruk, og folk som har tilknytning til landbruket på noe vis og gir dem støtte burde skamme seg dypt og inderlig.
    Vi skal ha respekt for dyrene og de skal ha best mulige kår. Selv om vi spiser kjøtt skal vi behandle alt og alle på en skikkelig måte.
    Dette scorer MDG mange stemmer på. Det er vel helst noen andre som burde skamme seg.......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det siste påfunnet fra Mongopartiet er å ville rasere norsk fjørfeproduksjon.

    https://www.nationen.no/motkultur/debatt/dra-ut-pa-landet-mdg/

    De er vel etterhvert det desidert mest skadelige partiet for norsk landbruk, og folk som har tilknytning til landbruket på noe vis og gir dem støtte burde skamme seg dypt og inderlig.
    Vi skal ha respekt for dyrene og de skal ha best mulige kår. Selv om vi spiser kjøtt skal vi behandle alt og alle på en skikkelig måte.
    Dette scorer MDG mange stemmer på. Det er vel helst noen andre som burde skamme seg.......
    Støtter du disse hjerneskadde mongoene i målet om å avvikle norsk fjørfeindustri. "av respekt for DYRA"? Eller innser du at dette også bare handler om dydsposring og fjas? Det du ikke at dette ikke er veien til noe som helst postisivt?

    Dyrevelferd og gode standarder er vel positivt. Jeg støtter det helt og holdent, men dette handler om at MDG vil avvikle hele fjørfeindustrien fordi der har fått det for seg at VEGAN er det nye HALAL.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kan ikke du gjøre deg selv og alle oss andre en tjeneste? Les noe mer enn de tabloide overskriftene før du lar fråden stå i taket, det er jo bare du som fremstår som "mongo" her, for å bruke ditt eget uttrykk
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.119
    Antall liker
    10.184
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det siste påfunnet fra Mongopartiet er å ville rasere norsk fjørfeproduksjon.

    https://www.nationen.no/motkultur/debatt/dra-ut-pa-landet-mdg/

    De er vel etterhvert det desidert mest skadelige partiet for norsk landbruk, og folk som har tilknytning til landbruket på noe vis og gir dem støtte burde skamme seg dypt og inderlig.
    Vi skal ha respekt for dyrene og de skal ha best mulige kår. Selv om vi spiser kjøtt skal vi behandle alt og alle på en skikkelig måte.
    Dette scorer MDG mange stemmer på. Det er vel helst noen andre som burde skamme seg.......
    Støtter du disse hjerneskadde mongoene i målet om å avvikle norsk fjørfeindustri. "av respekt for DYRA"? Eller innser du at dette også bare handler om dydsposring og fjas? Det du ikke at dette ikke er veien til noe som helst postisivt?

    Dyrevelferd og gode standarder er vel positivt. Jeg støtter det helt og holdent, men dette handler om at MDG vil avvikle hele fjørfeindustrien fordi der har fått det for seg at VEGAN er det nye HALAL.
    Hva er det som skjer der borte i vest? Har du fått grus i hatten eller stein i skoen? Du slenger jo ut påstander som er tatt ut av løse luften. Dette er jo værre en de værste tabloid blekkene....
    De skal ikke avvikle norsk fjørfeindustri, de ønsker bare at produksjonen skal bli mer dyrevennlig.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.216
    Hadde det ikke vært for innvandringskortet så ville FrP ligget på siste Bergensmåling også nasjonalt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er heller ikke noe fan av kyllingindustrien slik den er idag, vi produserer 70 millioner kyllinger i året, de aller fleste er beinrangler. Hvis man dobler slaktevekta kan man redusere dette tallet med over det halve for lik mengde kjøtt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    - Bompenger er gammeldags

    Erna Solberg svinger unna Frp-kravet om moms på elbiler, striden om bompengene fortsetter. WWF-topp Bård Vegar Solhjell mener hele systemet er utdatert.

    https://www.dagbladet.no/nyheter/bompenger-er-gammeldags/71125943

    - Det vi ser nå kan på sikt være et farvel til bompengene, slik vi kjenner dem i dag. Det er et gammeldags, urettferdig og dårlig system, sier Solhjell til Dagbladet.

    Han ser med bekymring på den sterkt polariserte debatten om biltrafikken og tar til orde for et bredt nasjonalt forlik om det han kaller framtidas miljøvennlige samferdsel.

    - Når det er full polarisering og strid er det vanskelig å lage gode fellesløsninger. Samtidig er det akkurat det vi trenger nå. Ny teknologi gjør det mulig å erstatte bompengene med noe bedre, sier han.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hadde det ikke vært for innvandringskortet så ville FrP ligget på siste Bergensmåling også nasjonalt.
    Ja, motstand mot masseinnvandring av muhammedanere fra den tredje verden er vel det eneste saken de ennå har troverdighet på. En viktig sak, men politikk er mer enn én sak.

    På bilismen er de avkledd som løgnere, de har ikke klart å levere på avgifter, åpningstider eller liberalisering. De bedriver offentlig sløsing som aldri før og er motstandere av elektrifisering.

    Et tulleparti i det store og hele.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.802
    Antall liker
    1.064
    Jeg er heller ikke noe fan av kyllingindustrien slik den er idag, vi produserer 70 millioner kyllinger i året, de aller fleste er beinrangler. Hvis man dobler slaktevekta kan man redusere dette tallet med over det halve for lik mengde kjøtt.
    Link til slaktevekt og beinrangler? Såvidt jeg vet vokser kyllingene så fort at de ikke klarer å bevege seg; altså beina knekker under dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn