Mye tyder på at det går mot veiprising i stedet for bompenger etterhvert, men bakstreverske freppere stritter i mot...
...
Bomløsning splitter regjeringen
Tre av regjeringspartiene snakker varmt om veiprising, men Frp blånekter. Statsminister Erna Solberg sier det er en «løpende diskusjon» om bompenger i regjeringen.
https://www.dagbladet.no/nyheter/bomlosning-splitter-regjeringen/71112500
Bompengeopprøret handler ikke lenger bare om at protestlister stjeler velgere på lokale meningsmålinger snaut tre måneder før kommunevalget. Denne uka har også flere byutviklingspakker blitt parkert, og flere kan det bli.
Tre av fire regjeringspartier slutter langt på vei opp om samme løsning for å komme opprøret i møte - nemlig veiprising. Men det går ikke Jon Georg Dale og resten av Fremskrittspartiet med på.
- Bom i hver bil
I et intervju med Dagbladet unnlater Dale å berøre den interne uenigheten mellom Frp på den ene sida og Høyre, Venstre og KrF på den andre. Han retter i stedet pekefingeren mot opposisjonen når veiprising bringes på banen:
- Jeg har registrert at LO og Arbeiderpartiet vil rive alle bomstasjonene og flytte en bomstasjon inn i hver bil. Det er en veldig dårlig idé å la folk i Finnmark betale for en vei i Gudbrandsdalen. Det gir ikke bedre fordeling og jeg tror det blir dyrere å kreve inn.
Høyres Henrik Asheim, som leder finanskomiteen på Stortinget, bryter nesten ut i latter når han får Dales sitat opplest.
- Jøss. Det høres ut som et svært godt argument for bompenger fra Dale, sier Asheim.
Underforstått: Da må det jo bli en bomstasjon i Gudbrandsdalen.
Før debatten tok av
Det er i rollen som nestleder av Høyres programkomité at Asheim nå ser på veiprising med et åpent sinn og en positiv innstilling.
- Vi startet på denne jobben lenge før bompengedebatten tok av. Bakgrunnen er at elbilfordelene skal føres videre til 2021, og at alle partier må se på bilistenes bidrag til veibygging og kollektiv etter den tid. I mars sa da også Høyres landsmøte at programkomiteen skal gå videre med å se på veiprising, sier Asheim.
Han sier at Høyre ønsker å skattlegge en bil som kjører, men ikke en bil som står stille.
- Altså et system hvor vi betaler for hvor mye vi kjører. Så kan du skille mellom by og land, du kan ha rushtidsavgift i de store byene og så videre, utdyper Asheim.
Overkommelige spørsmål
Venstre, som tidligere har vært imot av personvernhensyn, fikk et annet syn på saken da Datatilsynet i januar ga klarsignal for GPS-basert veiprising. Også KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad har også uttalt seg i positive ordelag om tiltaket.
Asheim sier at det er noen utfordringer som må løses.
- Vi har noen vanskelige spørsmål som ikke er landet. Hva gjør vi med den eksisterende gjelda i bompengeselskapene? Hva med finansiering av riksveier kontra fylkesveier når vi går over til en stor felles pott? Men dette er overkommelig, og vi finner løsninger, sier han.
- Vi må rett og slett bort fra den geografiske plasseringen av fysiske bommer, som gir for høy belastning på noen steder.
Krisemøte eller løpende diskusjon?
Regjeringspartiene har også valgt å forholde seg til bompengeopprøret på helt ulike måter.
Skillet går mellom statsminister Erna Solberg (H) som framholder at det må løses lokalt, og finansminister Siv Jensen (Frp) som innkaller de tre andre partilederne til krisemøte om bompenger.
Statsminister Erna Solberg (H) svarer som følger når Dagbladet spør henne om hva som har kommet ut av krisemøtet om bompenger som Siv Jensen tok initiativ til i regjering:
- Vi har en løpende diskusjon om bompenger og regler, for det er utfordringer med det bompengesystemet som vi har, sier Solberg.
Avviser krisemøte
Venstre-leder og kulturminister Trine Skei Grande tar på sin side avstand fra begrepet krisemøte i en kronikk i VG. I kronikken som Grande har skrevet sammen med Venstre-nestleder og klimaminister Ola Elvestuen heter det at dersom regjeringen har behov for noe krisemøte, er det klimakrisen som må på dagsordenen.
- Vi kan ikke bruke regjeringens tid på «krisemøter» om helt andre ting. Vi kan gjerne diskutere innretningen på bompenger, om prisen blir for høy på enkelte strekninger og for enkelte familier. Venstre er enige i at man bør vurdere ordninger som kan gjøre ordningene mer rettferdige, slik som veiprising, framholder Grande og Elvestuen.
- Det er fair at folk er opptatt av å få hverdagen til å gå opp, å frakte barn til fotballtrening og korpsøving uten at det skal ramme familieøkonomien urimelig. Det er viktige saker. Men det er ikke det som er krisen. Krisen er den belastningen vi som mennesker utgjør på miljøet og på kloden vår, heter det videre.
Alternativer
Stortinget vedtok i mars å utrede veiprising, men uten å ta begrepet i bruk. I vedtaket heter det at det skal utredes ny teknologi som kan erstatte dagens bompengeordning, som en del av gjennomgangen av dagens avgiftssystemer for bil.
I høringa i forkant av stortingsbehandlingen gikk alle instanser inn for å utrede veiprising.
Når formuleringen ble som den ble, antydet opposisjonspartiene at Frp nok hadde fått gjennomslag internt for å luke ut begrepet.
- Ikke lenger det viktigste
Fredag møtte statsminister Erna Solberg (H) klimastreikende ungdommer på Eidsvolls plass utenfor Stortinget. Det skjedde samtidig som bompengeopprøret skaper overskrifter landet rundt.
Solberg ville ikke svare Dagbladet på hvem hun har mest sympati med av aktivistene, men framholder at det ikke nødvendigvis er klare motsetninger mellom de to grupperingene.
- Diskusjonen bompenger kontra klima er blitt mindre viktig nå enn den var for eksempel for 10-12 år siden. Det som var en viktig sak knyttet til bompenger før, er faktisk ikke det lenger, sa statsministeren.
Hun begrunner dette ved å vise til at bilparken er mindre forurensende nå enn den var før og slår fast at det viktigste for henne ikke er antallet biler passerer bomringene, men at bruken av klimaskadelig drivstoff går ned.
- Klimautfordringene knyttet til privatbilisme dreier seg om å skifte biler. Der er vi godt i gang. Det er en enorm revolusjon som skjer i Norge knyttet til elbiler og annet, sier Solberg. Hun peker i stedet på bompengenes betydning i finansieringen av nye veier, bedre kollektivtilbud og flere gang- og sykkelveier.
- Det viktigste klimatiltaket er ikke bompengene, men avgiftsomleggingen som regjeringen har gjort. Halvparten av alle nye biler som ble solgt sist måned var elbiler, sier hun.