Politikk, religion og samfunn Hustadvika - et tøft stykke hav.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.348
Antall liker
1.276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En større redningsaksjon i dag. Cruiseskip med 1300 personer og en fraktebåt med 9.
Vi bor slik til at jeg og kona så cruiseskipet litt nord om Hustadvika før uhellet skedde og vi så skipet så vidt i stormbygene i nordvest. Vi var enige jeg og kona om at det var tullete å gå Hustadvika i dette været. Det var faktisk kona som sa det først at dette var galskap - vel vitende om div erfaring fra vår egen seilskute i storm og stilla...

1 time senere var redningsaksjonen et faktum. Vi så på hverandre og vi sa i kor «ka va det vi sa...?»

Burde det vært straffbart å ta slike sjangser, gå i slikt vær, utsette båt, mannskap, og ikke minst passasjerer samt redningsapparat for en enorm risiko - eller er det et henderlig uhell som man må regne med til sjøss...

For min egen del så håper jeg at rederiet får en smekk!
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.241
Antall liker
2.126
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
En større redningsaksjon i dag. Cruiseskip med 1300 personer og en fraktebåt med 9.
Vi bor slik til at jeg og kona så cruiseskipet litt nord om Hustadvika før uhellet skedde og vi så skipet så vidt i stormbygene i nordvest. Vi var enige jeg og kona om at det var tullete å gå Hustadvika i dette været. Det var faktisk kona som sa det først at dette var galskap - vel vitende om div erfaring fra vår egen seilskute i storm og stilla...

1 time senere var redningsaksjonen et faktum. Vi så på hverandre og vi sa i kor «ka va det vi sa...?»

Burde det vært straffbart å ta slike sjangser, gå i slikt vær, utsette båt, mannskap, og ikke minst passasjerer samt redningsapparat for en enorm risiko - eller er det et henderlig uhell som man må regne med til sjøss...

For min egen del så håper jeg at rederiet får en smekk!
Merkeligste var at båten lå trygt og godt i havn i Tromsø da kona og jeg var ute og hadde oss en bedre middag sist onsdags kveld. Så ut som alle passasjerer hadde en glitrende dag i Nordens Paris. Så hvorfor skulle de absolutt legge ut på turne sørover. Akkurat da været var meldt som værst...?

Ja, ja. Og helikopter skal de ha:rolleyes: trodde det var krav om livbåter på sånne store skip. (Men da hadde kanskje veien til nærmeste bar blitt for lang).

Flott at redningstjenesten (og norske skattebetalere) stiller opp med air lift;)
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
7.623
Antall liker
16.460
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
Det som skjedde i går kunne raskt eskalert og fått enorme konsekvenser. At det ikke ble en katastrofe skyldes både flaks og dyktighet. Som nevnt i den andre tråden er det nok en sannsynlighet for at det er forurenset diesel som har tettet alt av filtre, dyser osv. Dieselen "røres" rundt i tankene når båten ruller kraftig. Å reparere slikt er ingen lett jobb med båten liggende til kai og enda verre blir det jo til havs når båten ruller så kraftig som man kan se den gjøre på diverse videoer.

Å sette livbåtene på sjøen under slike forhold er ren og skjær idioti. Forholdene i går var så ille at begge redningskøytene som gikk ut måtte gi seg og gå tilbake til land.

En hypermoderne cruisebåt skal takle forholdene som var i går og man kan gjerne være etterpåklok og si at dem ikke burde gått fra Bodø med den værmeldingen som var. Dette får vi nok høre mye om i dagene som kommer tenker jeg.

Mvh
-BB-
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
18.039
Antall liker
14.763
Sted
Ytterst i havgapet...
Selvsagt skal skuta tåle både slikt vær og enda verre....Hurtigruta går stort sett hver eneste dag.... hvor behagelig slikt vær er for fintfølende dollarturister som er vant til flate stuegulvet, er en helt annen sak...
 
C

cruiser

Gjest
Nå ble vel hurtigruta liggende i Trondheim i dette tilfellet. Ellers så viser jo videoene fra skipet at det var snakk om noe annet/mer enn fintfølende dollarturister.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er jo forsåvidt ikke noe nytt det der men hadde de revet på land eller grunne hadde helvete vært løs. Regner med av det var skrekkelig mange eldre passasjer om bord som hadde ligget tynt an. At alle 4 motorene stanser = dårlig sjømannskap. Selv Ola Nordmann i fritidsbåt får til dette hele sommersesongen i fin stil og erfarent mannskap burde vide bedre.

Som sagt, inte unikt med denne situasjonen.


 
H

Hardingfele

Gjest
Går i stafett på fb nå.

"Skipsreder Torstein Hagen (76) som eier cruiseskipet Sky Viking gjennom Viking-rederiene, og som fløy inn fra sitt tilholdssted i Basel i Sveits med sin privatjet for å se hvordan redningsoperasjonen gikk, ligger ifølge Kapitals liste over Norges rikeste personer på en 7. plass med en formue på 52 milliarder kroner. Ifølge skattemyndighetene oppga han i 2018 null i formue og betalte 59 784 kroner i skatt til Norge. Under en bitter skilsmissesak mot sin kone i 2017 kom det frem at selskapsstrukturen i Viking Cruises inkluderer stiftelser på Caymanøyene og Bermuda. Hagen ligger på 1102. plass på Forbes liste over verdens rikeste personer.

Til norske medier gir Hagen uttrykk for ros og takknemlighet overfor redningsmannskaper og frivillige som har deltatt i arbeidet med å redde skip og mennesker.

Det er utrolig hvor godt det må være å seile sine cruiseskip langs en kyst der fellesskapet gjennom sitt skatte- og avgiftssystem har investert i helikoptre, forsvar, sykehus og gratis helsetjenester, og der folk langs kysten stiller opp i stormen for å hjelpe til når det trengs, uten hensyn til om det gjelder fattig eller rik. Vi får håpe skipsrederens flyvning tilbake til Basel går uten flere problemer ...."
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.487
Antall liker
8.098
Torget vurderinger
4
Fattigslant!
Mindre enn halvparten av John fra Vålenga.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.487
Antall liker
8.098
Torget vurderinger
4
Nuvel, gidder ikke krangle om kaksene har rødt pass eller ikke. Det har i hvert fall den gjengen som kjører helikopterheis med cruiseturistene:

 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.509
Antall liker
1.312
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Nuvel, gidder ikke krangle om kaksene har rødt pass eller ikke. Det har i hvert fall den gjengen som kjører helikopterheis med cruiseturistene:

En blir så stolt at en nesten griner av å se sånt.....de fikk og utrolig mye skryt av de som fikk seg en luftetur. Noe å fortelle barnebarna tenker jeg :rolleyes:
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Går i stafett på fb nå.

"Skipsreder Torstein Hagen (76) som eier cruiseskipet Sky Viking gjennom Viking-rederiene, og som fløy inn fra sitt tilholdssted i Basel i Sveits med sin privatjet for å se hvordan redningsoperasjonen gikk, ligger ifølge Kapitals liste over Norges rikeste personer på en 7. plass med en formue på 52 milliarder kroner. Ifølge skattemyndighetene oppga han i 2018 null i formue og betalte 59 784 kroner i skatt til Norge. Under en bitter skilsmissesak mot sin kone i 2017 kom det frem at selskapsstrukturen i Viking Cruises inkluderer stiftelser på Caymanøyene og Bermuda. Hagen ligger på 1102. plass på Forbes liste over verdens rikeste personer.

Til norske medier gir Hagen uttrykk for ros og takknemlighet overfor redningsmannskaper og frivillige som har deltatt i arbeidet med å redde skip og mennesker.

Det er utrolig hvor godt det må være å seile sine cruiseskip langs en kyst der fellesskapet gjennom sitt skatte- og avgiftssystem har investert i helikoptre, forsvar, sykehus og gratis helsetjenester, og der folk langs kysten stiller opp i stormen for å hjelpe til når det trengs, uten hensyn til om det gjelder fattig eller rik. Vi får håpe skipsrederens flyvning tilbake til Basel går uten flere problemer ...."
Jeg er litt usikker på hva som er den største overraskelsen her, at eieren er rik eller at Moxnes slår politisk mynt på hendelsen.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Går i stafett på fb nå.

"Skipsreder Torstein Hagen (76) som eier cruiseskipet Sky Viking gjennom Viking-rederiene, og som fløy inn fra sitt tilholdssted i Basel i Sveits med sin privatjet for å se hvordan redningsoperasjonen gikk, ligger ifølge Kapitals liste over Norges rikeste personer på en 7. plass med en formue på 52 milliarder kroner. Ifølge skattemyndighetene oppga han i 2018 null i formue og betalte 59 784 kroner i skatt til Norge. Under en bitter skilsmissesak mot sin kone i 2017 kom det frem at selskapsstrukturen i Viking Cruises inkluderer stiftelser på Caymanøyene og Bermuda. Hagen ligger på 1102. plass på Forbes liste over verdens rikeste personer.

Til norske medier gir Hagen uttrykk for ros og takknemlighet overfor redningsmannskaper og frivillige som har deltatt i arbeidet med å redde skip og mennesker.

Det er utrolig hvor godt det må være å seile sine cruiseskip langs en kyst der fellesskapet gjennom sitt skatte- og avgiftssystem har investert i helikoptre, forsvar, sykehus og gratis helsetjenester, og der folk langs kysten stiller opp i stormen for å hjelpe til når det trengs, uten hensyn til om det gjelder fattig eller rik. Vi får håpe skipsrederens flyvning tilbake til Basel går uten flere problemer ...."
Jeg er litt usikker på hva som er den største overraskelsen her, at eieren er rik eller at Moxnes slår politisk mynt på hendelsen.
Hva du ener med å slå politisk mynt på en hendelse som tross alt gikk godt, får jo bli opp til deg. Skulle noen være fredet her? Hendelsen illustrerer jo bare på en overklar måte betydningen av at våre fellesløsninger er sterke, og at slikt ikke er kommer av seg selv eller ved tilskuddene fra gratispassasjerene.

Dagbladet har den samme vinklingen:

https://www.dagbladet.no/kultur/det-er-dette-skattepengene-dine-ville-gatt-til-hagen/70909756
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Går i stafett på fb nå.

"Skipsreder Torstein Hagen (76) som eier cruiseskipet Sky Viking gjennom Viking-rederiene, og som fløy inn fra sitt tilholdssted i Basel i Sveits med sin privatjet for å se hvordan redningsoperasjonen gikk, ligger ifølge Kapitals liste over Norges rikeste personer på en 7. plass med en formue på 52 milliarder kroner. Ifølge skattemyndighetene oppga han i 2018 null i formue og betalte 59 784 kroner i skatt til Norge. Under en bitter skilsmissesak mot sin kone i 2017 kom det frem at selskapsstrukturen i Viking Cruises inkluderer stiftelser på Caymanøyene og Bermuda. Hagen ligger på 1102. plass på Forbes liste over verdens rikeste personer.

Til norske medier gir Hagen uttrykk for ros og takknemlighet overfor redningsmannskaper og frivillige som har deltatt i arbeidet med å redde skip og mennesker.

Det er utrolig hvor godt det må være å seile sine cruiseskip langs en kyst der fellesskapet gjennom sitt skatte- og avgiftssystem har investert i helikoptre, forsvar, sykehus og gratis helsetjenester, og der folk langs kysten stiller opp i stormen for å hjelpe til når det trengs, uten hensyn til om det gjelder fattig eller rik. Vi får håpe skipsrederens flyvning tilbake til Basel går uten flere problemer ...."
Jeg er litt usikker på hva som er den største overraskelsen her, at eieren er rik eller at Moxnes slår politisk mynt på hendelsen.
Hva du ener med å slå politisk mynt på en hendelse som tross alt gikk godt, får jo bli opp til deg. Skulle noen være fredet her? Hendelsen illustrerer jo bare på en overklar måte betydningen av at våre fellesløsninger er sterke, og at slikt ikke er kommer av seg selv eller ved tilskuddene fra gratispassasjerene.

Dagbladet har den samme vinklingen:

https://www.dagbladet.no/kultur/det-er-dette-skattepengene-dine-ville-gatt-til-hagen/70909756
At dagbladet har samme vinklingen var også omtrendt like overraskende.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.281
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Går i stafett på fb nå.

"Skipsreder Torstein Hagen (76) som eier cruiseskipet Sky Viking gjennom Viking-rederiene, og som fløy inn fra sitt tilholdssted i Basel i Sveits med sin privatjet for å se hvordan redningsoperasjonen gikk, ligger ifølge Kapitals liste over Norges rikeste personer på en 7. plass med en formue på 52 milliarder kroner. Ifølge skattemyndighetene oppga han i 2018 null i formue og betalte 59 784 kroner i skatt til Norge. Under en bitter skilsmissesak mot sin kone i 2017 kom det frem at selskapsstrukturen i Viking Cruises inkluderer stiftelser på Caymanøyene og Bermuda. Hagen ligger på 1102. plass på Forbes liste over verdens rikeste personer.

Til norske medier gir Hagen uttrykk for ros og takknemlighet overfor redningsmannskaper og frivillige som har deltatt i arbeidet med å redde skip og mennesker.

Det er utrolig hvor godt det må være å seile sine cruiseskip langs en kyst der fellesskapet gjennom sitt skatte- og avgiftssystem har investert i helikoptre, forsvar, sykehus og gratis helsetjenester, og der folk langs kysten stiller opp i stormen for å hjelpe til når det trengs, uten hensyn til om det gjelder fattig eller rik. Vi får håpe skipsrederens flyvning tilbake til Basel går uten flere problemer ...."
Vi må forby cruiseskip med utenlandske eiere å reise langs kysten vår. De eierne betaler jo ikke skatt til Norge!
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Vi burde i det minste kreve at de betaler for forurenisningen og risikoen de representerer, uavhengig av kontoradresse.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.281
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Vi burde i det minste kreve at de betaler for forurenisningen og risikoen de representerer, uavhengig av kontoradresse.
Det tror jeg forsikringsselskapene tar seg av.
 
R

rr30629

Gjest
Spørs sikkert hvor ille det hadde blitt. Hvis dyreliv, oppdrettsanlegg++ hadde gått til h... så hadde det nok blitt en lang økt i rettsvesenet.
Exxon måtte vel ut med noen mrd. etter Valdez, riktignok ikke her men det var et veldig sårbart område, litt slik som norskekysten også er.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.655
Antall liker
9.883
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Vi burde i det minste kreve at de betaler for forurenisningen og risikoen de representerer, uavhengig av kontoradresse.
Norge har vel verdens 5 største flåte, så jeg er usikker på om nettoen her blir så bra for Norge.

Eller registrere jeg at det er lett å angripe de som er rike.
Båten er 2 år gammel, godkjent og klasset av ledende selskaper. DnV har vel til og med sagt at rederiet hadde god oppfølging.


Uhell skjer, så nå får vi komme til bunns i hva som har skjedd - også får kritikken basere seg på det.

mvh
OMF
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
18.039
Antall liker
14.763
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har definitivt ikke noen forkjærlighet for skatteflyktninger, men enig med Spiralis... langt over 90% av alle cruisebåtene som trafikkerer norske farvann er utenlandske... hvor mye betaler de i skatt til AS Norge????
 
R

rr30629

Gjest
Og hvor mye legger passasjerene igjen?

Det strides....

I gjennomsnitt bruker de 860 kroner hver dag de er i land. Totalt tilfaller 2,3 milliarder av cruisepassasjerenes forbruk norsk næringsliv, viser Innovasjon Norges halvårlige turistindersøkelse.

Hva ligger egentlig igjen etter cruiseturistene – bortsett fra eksos, avføring og helseskadelige partikler? En ny undersøkelse viser at en typisk cruisepassasjer i Bergen kun legger igjen 317 kr per dag. Én av fem er dessuten gratispassasjerer.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er da forskjell på å avkreve utlendinger skatt i hytt og pine og det å være skatteflyktning som en godt kan minne på skattens goder.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.341
Antall liker
16.199
I gjennomsnitt bruker de 860 kroner hver dag de er i land. Totalt tilfaller 2,3 milliarder av cruisepassasjerenes forbruk norsk næringsliv, viser Innovasjon Norges halvårlige turistindersøkelse.
De tallene er det vel omtrent kun cruisenæringen som tror på.
 
R

rr30629

Gjest
I gjennomsnitt bruker de 860 kroner hver dag de er i land. Totalt tilfaller 2,3 milliarder av cruisepassasjerenes forbruk norsk næringsliv, viser Innovasjon Norges halvårlige turistindersøkelse.
De tallene er det vel omtrent kun cruisenæringen som tror på.
Som jeg skrev; det strides...

Et postkort og noen lusekofter hos Fretex, kanskje et mini elghode.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Det bør egentlig være forbudt for nordmenn å flytte til utlandet for å studere på prestisjeuniversiteter og gjøre forretningskarriære. Her bør alle være del av den gemene hop.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.281
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Det bør egentlig være forbudt for nordmenn å flytte til utlandet for å studere på prestisjeuniversiteter og gjøre forretningskarriære. Her bør alle være del av den gemene hop.
Noe tilsvarende har da blitt foreslått av SV. Er du født i Norge skal du for resten av din levetid betale norsk skatt til Norge av det du tjener. Så kan du betale til staten der du bor!

Og det skulle være fødselstedet som ville være avgjørende her, ikke statsborgerskapet.
Hvordan disse pengene skulle kreves inn sa de ikke noe om.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Hva med våre nye landsmenn? Skal de også skatte til fødelandet?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Mye godt grunnlag for venstrepopulisme i denne saken.

I mens er 4.000 mennesker ansatt i Viking Cruises, og gudene vet hvor mange som er ansatt i verftene som bygger båtene, men ordreboken er på rundt 30 000 000 000. Hagen har satt seg som mål å utvikle nullutslippsbåter som går på hydrogen. Lite av dette skjer i smålighetens hjemland, dit han åpenbart burde skattet.

I iveren etter å vinne gode poeng glemmer man fort også at Norge er et skatteparadis innen shipping. Man er for opptatt av at andre land er det.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Mye godt grunnlag for venstrepopulisme i denne saken.
Gi det en merkelapp; da er vi ferdigargumentert.

I mens er 4.000 mennesker ansatt i Viking Cruises, og gudene vet hvor mange som er ansatt i verftene som bygger båtene, men ordreboken er på rundt 30 000 000 000. Hagen har satt seg som mål å utvikle nullutslippsbåter som går på hydrogen.
Gode ting alt dette! Men at en gjør godt, det har vel aldri i moderne tid vært grunn for å bli særbehandlet.

ʼ
Lite av dette skjer i smålighetens hjemland, dit han åpenbart burde skattet.
Luftslutning for assosiative ideologer

I iveren etter å vinne gode poeng glemmer man fort også at Norge er et skatteparadis innen shipping. Man er for opptatt av at andre land er det.
Godt mulig. Hvis så var, så kunne han jo holdt seg hjemme? En trenger ikke bli skatteflykting av den grunn.

Men som du jo så treffende beskrev saken tidligere: «Det bør egentlig være forbudt for nordmenn å flytte til utlandet for å studere på prestisjeuniversiteter og gjøre forretningskarriære. Her bør alle være del av den gemene hop.» To the point!
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Faren for uforutsigbar politikk her på Bjauet - som kan ramme bla skipsredere er det logisk å gjøre som Hagen mfl å bosette seg i skattemessig stabile habitater. Nå har det vel vært noenlunde ro etter at Gro ble tvunget til å etablere NIS men om SV, SP, Arbeiderpartiet og Gud-Vet-Hvor-KRF-Påskeharen hopper og slåss seg imellom om regjeringsrattet er det helt forståelig at en går for bærekraftige løsninger utenfor Norge, oich oppe i D hele er det noen som fra Rødt opp av hatten.....
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.281
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Hva med våre nye landsmenn? Skal de også skatte til fødelandet?
Når du legger passningen klar rett foran åpent mål så bare må jeg!


Betaler de skatt da?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
4.248
Antall liker
3.451
Torget vurderinger
1
Høyrde at eit cruiseskip legg att 60 000 kr i avgifter for å komme til norsk hamn. I så fall er det veldig billeg, og det er diskutabelt om handel av plast-troll og postkort kompenserar for miljøbelastninga cruisetrafikken representerer.
Utenlandske cruiseskip skulle selvfølgelig betalt en kystavgift for hver tur de cruiset. Norskekysten er unik, du finner knapt et tilsvarende fascinerende og attraktivt scenario for de reisende verden over. Minimalt med penger legges igjen på de korte anløpene, dette er først og fremst rederienes melkeku. Samtidig har både skip, redere og reisende full trygghet i tilfelle det skulle skje noe. Atpåtil er denne tryggheten gratis i beste sosialdemokratiske ånd.

En avgift innbetalt til den norske stat pr tur er egentlig både rett og rimelig. Kall det hva du vil - en havets bompenge, en miljøavgift eller deltakeravgift - poenget er at et bidrag for bruk av en tjeneste i nesten alle andre sammenhenger er forstått og akseptert.

I dette tilfellet er problemet avsenderen på forslaget, Rødt. Blodtåka og antipatien melder seg tvert. Hadde Høyre/FrP kommet med forslaget hadde alle sett rimeligheten i det. Det hadde faktisk vært helt i de blåblås ånd; den som nyter godt av en tjeneste skal betale for den. I dette tilfellet norsk beredskap langs kysten. At det ikke er tverrpolitisk enighet om en slik cruiseskip-avgift et egentlig merkelig. Dette er enorme båter med ekstremt mye folk ombord. Behovet for hjelp i en krisesituasjon er helt ekstremt. Hadde Viking Sky hatt litt mindre flaks enn kjempeflaks med ankrene sine kunne dette gått over i en vanvittig farlig situasjon med et helt annet utfall.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.996
Antall liker
11.640
Sted
Holmestrand
Hva med våre nye landsmenn? Skal de også skatte til fødelandet?
Våre nye landsmenn har ikke flyttet hit for å slippe å betale skatt, i motsetning til den nå omtalte rederen.
Og slekta til Rimi-Hagen.

Disse flytter for å slippe å bidra til fellesskapet.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
14.996
Antall liker
11.640
Sted
Holmestrand
Jeg har definitivt ikke noen forkjærlighet for skatteflyktninger, men enig med Spiralis... langt over 90% av alle cruisebåtene som trafikkerer norske farvann er utenlandske... hvor mye betaler de i skatt til AS Norge????
Er det norskregistrerte cruiseskip?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Hva med våre nye landsmenn? Skal de også skatte til fødelandet?
Våre nye landsmenn har ikke flyttet hit for å slippe å betale skatt, i motsetning til den nå omtalte rederen.
Og slekta til Rimi-Hagen.

Disse flytter for å slippe å bidra til fellesskapet.
Tull. Han har ikke bodd i Norge på evigheter. Virksomheten er bygd opp i utlandet, båtene er bygd i utlandet, passasjerene er utenlandske og båtene går for det meste i utlandet. Hadde han vært en vanlig norsk skattebetaler hadde han de siste årene hevet alderspensjon fra folketrygden.
 
C

cruiser

Gjest
La nå fyren være, stakkaren er jo til og med intern flyktning i Sveits for å slippe unna, det er sikkert et hardt liv.
 
Topp Bunn