Diverse Som oppfordret til - Hvor går grensene?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hva med å heller stille litt mer krav til den reelle utnyttelsen av kapitalen makteliten faktisk disponerer? En effektiv utnyttelse på 40% er skremmende lavt, og ville gitt en hvilken som helst bedriftsleder fyken. Men i politikken? Nei, der er det jo bukken som passer havresekken......

mvh
Proffen
 
S

Slubbert

Gjest
Skatter er en utgiftsside for firmaer, og høyt kostnadsnivå er et stort handicap for firmaer som driver i Norge. Tenker da først og fremst på eksport, som er det viktigste for handelsbalansen. Økte skatter vil gi norgesbaserte firmaer et enda større handicap mot firmaer fra andre land. Avgifter er mindre kostnadsdrivende, og er mer å anse som en personbeskatning på forbruk, men økt personbeskatning vil også føre til økt lønnspress som igjen vil føre til økte utgifter innen eksport, pluss at bompenger øker transportkostnadene.

Den desidert største utfordringen Norge står ovenfor når oljen skal utfases, er det høye kostnadsnivået (som oljen i stor grad har drevet). Både grunnet et høyt lønnsnivå, men også grunnet svært høye offentlige utgifter (som nevnt i klimatråden er utgiftssummen i det norske statsbudsjettet 400 milliarder kroner høyere enn det danske - hvert år). Hvis man vil opprettholde en viss konkurransekraft etter oljen, så må både kostnadene til firmaer, personer og offentlig sektor ned (altså hhv. skattene, avgiftene og størrelsen til offentlig sektor), og ikke minst må også lønnsnivået ned, så det blir mer på linje med andre land. Ellers kommer det ikke til å gå rundt.
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Dette usle landeveisrøveriet må forbys.

--


Systemet er ikkje berekraftig
Det er ikkje alle som har høve til å velja bort bilen, og dei kan ikkje sitja att med rekninga.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/gPneVB/Systemet-er-ikkje-berekraftig
Forby alt du ikke liker. Om jeg har forstått det rett kjører du vel selv en sterkt statssubsidiert bil? Som ikke/knapt betaler bompenger. Som nevnt tidligere i debatten, er bompenger et politisk virkemiddel, til og med et med god empiri.

Disqutabel
Noe er ikke subsidiert bare fordi det ikke er avgiftsbelagt. Det er en nøytraltilstand. Banditter har ikke subsidiert deg om de raner naboens hus men går forbi ditt.

Og ja, dette handler ikke om meg og min økonomi. Jeg kjører elbil og betaler ikke bompenger i dag. Likevel er jeg kraftig motstander av ordningen. Jeg ser at dette er ubegripelig for deg og flere andre. Det vil til og med koste meg mer om infrastruktur skal helhetlig inn i statsbudgettet og finansieres av skatter og avgifter, eller kutt i unødvendige utgifter, og ikke baseres på å måtte stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
Hva med å heller stille litt mer krav til den reelle utnyttelsen av kapitalen makteliten faktisk disponerer? En effektiv utnyttelse på 40% er skremmende lavt, og ville gitt en hvilken som helst bedriftsleder fyken. Men i politikken? Nei, der er det jo bukken som passer havresekken......

mvh
Proffen
Et forbannet trist verdenssyn. Det finnes knapt politikere i Norge som skor seg og rapper offentlige penger, det må du til helt andre land for å finne.
Og med hensyn til grasrota, elbiler er billigere i Norge enn så å si noe annet land. Og du slipper bompenger. Om ikke det kommer store grupper fra grasrota til gode, så vet ikke jeg. Over 500 Nissan Leaf til salgs på Finn, dessuten for leasing til svært lav månedskostnad.

Disqutabel
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
Dette usle landeveisrøveriet må forbys.

--


Systemet er ikkje berekraftig
Det er ikkje alle som har høve til å velja bort bilen, og dei kan ikkje sitja att med rekninga.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/gPneVB/Systemet-er-ikkje-berekraftig
Forby alt du ikke liker. Om jeg har forstått det rett kjører du vel selv en sterkt statssubsidiert bil? Som ikke/knapt betaler bompenger. Som nevnt tidligere i debatten, er bompenger et politisk virkemiddel, til og med et med god empiri.

Disqutabel
Noe er ikke subsidiert bare fordi det ikke er avgiftsbelagt. Det er en nøytraltilstand. Banditter har ikke subsidiert deg om de raner naboens hus men går forbi ditt.

Og ja, dette handler ikke om meg og min økonomi. Jeg kjører elbil og betaler ikke bompenger i dag. Likevel er jeg kraftig motstander av ordningen. Jeg ser at dette er ubegripelig for deg og flere andre. Det vil til og med koste meg mer om infrastruktur skal helhetlig inn i statsbudgettet og finansieres av skatter og avgifter, eller kutt i unødvendige utgifter, og ikke baseres på å måtte stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
Jeg ventet meg omtrent dette svaret. :)
Jeg kan godt forstå motstanden mot bompenger, bare så det er sagt, jeg er ikke tilhenger av det i det hele tatt. Jeg er bare ikke så rabiat motstander, heller. Jeg ville helst sett det organisert på annet vis, men jeg har uansett et nokså avslappet syn på saken.

I dagens situasjon må en viss mengede penger INN i statskassa. Alt dreier seg om hvordan man skal kamme det inn, og jeg har et pragmatisk forhold til det, så lenge vi klarer å opprettholde en relativt god fordelingspolitikk, ganske enkelt.

Disqutabel
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.208
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Stikkordet for å forstå avgiftspolitikk som tydeligvis mange har gått glipp av (eller ikke vil få med seg) , er den siste delen av ordet avgiftspolitikk.

Det er ikke "avgiftsfinansiering" eller noe slikt. Det er ganske enkelt et politisk virkemiddel. Ønsker man å redusere trafikken i spesielle områder legger man på økonomiske restriksjoner for å gjøre det mindre fristende. Det samme gjøres på andre områder hvor politikerne ser det som hensiktsmessig å gjøre tiltak for å redusere:
Klassiske eksempler er regler knyttet til å begrense bruk av tobakk, alkohol, overtid, feilparkering og mye annet.
Hadde det kun vært for å få inn penger kunne man tatt det over skatteseddelen. Men siden man har et ønske og formål med avgiften, sender man de til de som man ønsker skal endre vanene sine.

Dette kan man selvsagt mislike, men det endrer jo ikke saken at dette ikke har noe med finansiering av veiene å gjøre.
Dette er realiteten, les en gang til og la det synke inn.

Med en så naiv verdensforståelse, blir jeg seriøst bekymret......
Hvis man derimot ser det i sammenheng med Larsons utsagn, om at høyresiden senker skatten, men øker de flate avgiftene - ja, da begynner man gjerne å nærme seg realiteten. For hvem tjener på senkte skatter og blir forøvrig minimalt berørt av økte bompengesatser - jo kapitalen og den politiske/byråkratiske makteliten.
The world is sometimes a rotten place......

Og tenke seg til; for første gang i historien er jeg enig med nevnte Larson! ;)


mvh
Proffen
Har ingenting med naivitet å gjøre, det som 100 gjør betyr ingenting, men det som det store flertallet gjør betyr mye. Og Larson? Alt det høyresiden gjør er forferdelig, og alt det AP finner på er supert. Er det et parti som har ivret for avgifter og også vært i posisjon til å få det til så er det Arbeiderpartiet.... Men vi behøver ikke å dra politikk inn i denne tråden synes jeg, det har vi andre tråder til.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Dette usle landeveisrøveriet må forbys.

--


Systemet er ikkje berekraftig
Det er ikkje alle som har høve til å velja bort bilen, og dei kan ikkje sitja att med rekninga.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/gPneVB/Systemet-er-ikkje-berekraftig
Forby alt du ikke liker. Om jeg har forstått det rett kjører du vel selv en sterkt statssubsidiert bil? Som ikke/knapt betaler bompenger. Som nevnt tidligere i debatten, er bompenger et politisk virkemiddel, til og med et med god empiri.

Disqutabel
Noe er ikke subsidiert bare fordi det ikke er avgiftsbelagt. Det er en nøytraltilstand. Banditter har ikke subsidiert deg om de raner naboens hus men går forbi ditt.

Og ja, dette handler ikke om meg og min økonomi. Jeg kjører elbil og betaler ikke bompenger i dag. Likevel er jeg kraftig motstander av ordningen. Jeg ser at dette er ubegripelig for deg og flere andre. Det vil til og med koste meg mer om infrastruktur skal helhetlig inn i statsbudgettet og finansieres av skatter og avgifter, eller kutt i unødvendige utgifter, og ikke baseres på å måtte stjele penger fra tilfeldig forbipasserende.
Jeg ventet meg omtrent dette svaret. :)
Jeg kan godt forstå motstanden mot bompenger, bare så det er sagt, jeg er ikke tilhenger av det i det hele tatt. Jeg er bare ikke så rabiat motstander, heller. Jeg ville helst sett det organisert på annet vis, men jeg har uansett et nokså avslappet syn på saken.

I dagens situasjon må en viss mengede penger INN i statskassa. Alt dreier seg om hvordan man skal kamme det inn, og jeg har et pragmatisk forhold til det, så lenge vi klarer å opprettholde en relativt god fordelingspolitikk, ganske enkelt.

Disqutabel
Vi er ikke så uenig som du tror da. Jeg heller mye mer til en ordninger der årlig kjørelengde blir avgiftsbelagt. Det gir en helt rettferdig kostandsfordeling basert på hvem som forbruker et gode og hvem som ikke gjør det. Ta årlig kostnad med veibygging og drift, inkludert broer og tunneler os likt, fordel det på veibruken. Trekk inn reelle faktorer som tyngde, piggdekk og slikt. Fordel så kostnaden på alle kjøretøy ut i fra hvor mye forbruket deres faktisk koster. Da begynner det å ligne på noe. Og jeg skal betale min andel med glede.
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hva med å heller stille litt mer krav til den reelle utnyttelsen av kapitalen makteliten faktisk disponerer? En effektiv utnyttelse på 40% er skremmende lavt, og ville gitt en hvilken som helst bedriftsleder fyken. Men i politikken? Nei, der er det jo bukken som passer havresekken......

mvh
Proffen
Et forbannet trist verdenssyn. Det finnes knapt politikere i Norge som skor seg og rapper offentlige penger, det må du til helt andre land for å finne.
Og med hensyn til grasrota, elbiler er billigere i Norge enn så å si noe annet land. Og du slipper bompenger. Om ikke det kommer store grupper fra grasrota til gode, så vet ikke jeg. Over 500 Nissan Leaf til salgs på Finn, dessuten for leasing til svært lav månedskostnad.

Disqutabel
Om verdenssynet er trist, kan det likevel vise seg å stemme.
I så måte kan jo kanskje ditt verdenssyn beskrives som noget naivt.
Her både nok info og erfaringer med de som er satt til å styre og stelle til å si at, ja, de bryr seg nok mer om seg selv enn man liker å tro! Så av den grunn vil jeg ikke gå med på at ting er så mye bedre i Norge enn i det store utland. Forskjellen går vel mer på hvordan ulumskhetene arter seg. Ting er gjerne mer "skjult" for allmennheten i Norge enn i andre land, men uredeligheten og egoismen finnes der, vær trygg!

mvh
PRoffen
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
Så bompenger er ikke politikk, Terje?

Se hvem som ønsker dyre luksusveier ut av Oslo og på vestlandet, og legg merke til hvem som argumenterer imot. Disse veiene skal finansieres av bompenger betalt av massene.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
Hva med å heller stille litt mer krav til den reelle utnyttelsen av kapitalen makteliten faktisk disponerer? En effektiv utnyttelse på 40% er skremmende lavt, og ville gitt en hvilken som helst bedriftsleder fyken. Men i politikken? Nei, der er det jo bukken som passer havresekken......

mvh
Proffen
Et forbannet trist verdenssyn. Det finnes knapt politikere i Norge som skor seg og rapper offentlige penger, det må du til helt andre land for å finne.
Og med hensyn til grasrota, elbiler er billigere i Norge enn så å si noe annet land. Og du slipper bompenger. Om ikke det kommer store grupper fra grasrota til gode, så vet ikke jeg. Over 500 Nissan Leaf til salgs på Finn, dessuten for leasing til svært lav månedskostnad.

Disqutabel
Om verdenssynet er trist, kan det likevel vise seg å stemme.
I så måte kan jo kanskje ditt verdenssyn beskrives som noget naivt.
Her både nok info og erfaringer med de som er satt til å styre og stelle til å si at, ja, de bryr seg nok mer om seg selv enn man liker å tro! Så av den grunn vil jeg ikke gå med på at ting er så mye bedre i Norge enn i det store utland. Forskjellen går vel mer på hvordan ulumskhetene arter seg. Ting er gjerne mer "skjult" for allmennheten i Norge enn i andre land, men uredeligheten og egoismen finnes der, vær trygg!

mvh
PRoffen
Ja selvsagt, men ikke mer enn hos (makt)mennesker flest i dette landet.
Vi har organisert oss slik at vi er blant de bedre på ren økonomisk korrupsjon og selvberikelse, vi kommer høyt opp på listene hos Transparency og lignende instanser. Jeg har jobbet i en del land som er VELDIG annerledes, også i vår verdensdel.
Men i Norge har vi utfordringer med at vi minner mer om en "familiebedrift", sånn at en lukket "gutteklubb" driver og utnevner hverandre, og sørger for hverandres ve og vel, der er det forbedringspotensiale så det holder. Det er alltid mangler i et hvert samfunn, men gjennomsiktigheten i mindre samfunn, gjør det vanskeligere å bedrive ren selvberikelse, så dette er vi stort sett spart for i Norge. Så tesene om at det er mulig så skjule korrupsjonen bedre i Norge enn i andre land, kan neppe underbygges.

Disqutabel
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.208
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
Så bompenger er ikke politikk, Terje?

Se hvem som ønsker dyre luksusveier ut av Oslo og på vestlandet, og legg merke til hvem som argumenterer imot. Disse veiene skal finansieres av bompenger betalt av massene.
Bompenger er absolutt politikk, når jeg tenker etter så er vel alt politikk. Etter min mening er bompenger et virkemiddel for å redusere trafikken slik at de som må/vil/kan kjøre kommer lettere frem. Det er ikke mulig å bygge seg ut av køer og kaos i rushtiden. De som kan la bilen stå bør gjøre det. Og hvis man absolutt ikke vil så er det bare å betale. Usosialt så det holder men hva skal alternativet være? En form for rasjonering? Eller lav bensinpris, 8 felts motorveier ala Los Angeles?
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hva med å heller stille litt mer krav til den reelle utnyttelsen av kapitalen makteliten faktisk disponerer? En effektiv utnyttelse på 40% er skremmende lavt, og ville gitt en hvilken som helst bedriftsleder fyken. Men i politikken? Nei, der er det jo bukken som passer havresekken......

mvh
Proffen
Et forbannet trist verdenssyn. Det finnes knapt politikere i Norge som skor seg og rapper offentlige penger, det må du til helt andre land for å finne.
Og med hensyn til grasrota, elbiler er billigere i Norge enn så å si noe annet land. Og du slipper bompenger. Om ikke det kommer store grupper fra grasrota til gode, så vet ikke jeg. Over 500 Nissan Leaf til salgs på Finn, dessuten for leasing til svært lav månedskostnad.

Disqutabel
Om verdenssynet er trist, kan det likevel vise seg å stemme.
I så måte kan jo kanskje ditt verdenssyn beskrives som noget naivt.
Her både nok info og erfaringer med de som er satt til å styre og stelle til å si at, ja, de bryr seg nok mer om seg selv enn man liker å tro! Så av den grunn vil jeg ikke gå med på at ting er så mye bedre i Norge enn i det store utland. Forskjellen går vel mer på hvordan ulumskhetene arter seg. Ting er gjerne mer "skjult" for allmennheten i Norge enn i andre land, men uredeligheten og egoismen finnes der, vær trygg!

mvh
PRoffen
Ja selvsagt, men ikke mer enn hos (makt)mennesker flest i dette landet.
Vi har organisert oss slik at vi er blant de bedre på ren økonomisk korrupsjon og selvberikelse, vi kommer høyt opp på listene hos Transparency og lignende instanser. Jeg har jobbet i en del land som er VELDIG annerledes, også i vår verdensdel.
Men i Norge har vi utfordringer med at vi minner mer om en "familiebedrift", sånn at en lukket "gutteklubb" driver og utnevner hverandre, og sørger for hverandres ve og vel, der er det forbedringspotensiale så det holder. Det er alltid mangler i et hvert samfunn, men gjennomsiktigheten i mindre samfunn, gjør det vanskeligere å bedrive ren selvberikelse, så dette er vi stort sett spart for i Norge. Så tesene om at det er mulig så skjule korrupsjonen bedre i Norge enn i andre land, kan neppe underbygges.

Disqutabel
Men da bør det gjøres noe med systemet, ikke bomavgiftene....
Mvh
Proffen
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
ja. og bompenger er mer også. Bompenger finansierer veier som ellers aldri ville blitt bygd. Det er gjerne en god ting for næringslivet. Såfremt man ikke blir stormannsgal da.

Dessverre så bygges det så mye og så dyrt at effekten du nevner slår inn. Folk vil la være å reise, fordi det er for dyrt. Og mer skal det bli. Regningen er det menigmann som får. En regning som ville vært vesentlig lavere om man var litt mer nøktern i utbyggingsvalg. Den store utfordringen er at de bomlegger alle trafikkårer, ikke bare den nye flotte veien.

Inn og ut av våre større byer bør det være bomringer, med rushtidsavgift da brorparten av folk har et reellt kollektivalternativ. Så har liten sympati for disse jæringene som fyrer seg opp for 11 kr. E18 utbyggingen og E39 er spinnvilt og henger ikke på greip.

Det blir 4-felts motorvei straka veien Oslo-trondheim lenge før man får dobbeltspor til Lillehammer. Norge er verdensmester i 1-sporsbane. Overalt oppover Mjøsa og gudbrandsdalen vil det bli bompenger på bompenger, og man har ikke en alternativ rute. Det gir ikke mening at folk som reiser mellom småbyene der skal betale dyre dommer i bompenger, fordi enkelte politikere prioriterer vei, vei og vei (og lyver om bompenger)
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hvor bygges det ut, og hvor er veiene dårligst? Her er det liten korrelasjon. Men til Hafjell og Tjøme er det jo flotte veier... Say no more.... :rolleyes:

Mvh
Proffen
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
Om verdenssynet er trist, kan det likevel vise seg å stemme.
I så måte kan jo kanskje ditt verdenssyn beskrives som noget naivt.
Her både nok info og erfaringer med de som er satt til å styre og stelle til å si at, ja, de bryr seg nok mer om seg selv enn man liker å tro! Så av den grunn vil jeg ikke gå med på at ting er så mye bedre i Norge enn i det store utland. Forskjellen går vel mer på hvordan ulumskhetene arter seg. Ting er gjerne mer "skjult" for allmennheten i Norge enn i andre land, men uredeligheten og egoismen finnes der, vær trygg!

mvh
PRoffen
Ja selvsagt, men ikke mer enn hos (makt)mennesker flest i dette landet.
Vi har organisert oss slik at vi er blant de bedre på ren økonomisk korrupsjon og selvberikelse, vi kommer høyt opp på listene hos Transparency og lignende instanser. Jeg har jobbet i en del land som er VELDIG annerledes, også i vår verdensdel.
Men i Norge har vi utfordringer med at vi minner mer om en "familiebedrift", sånn at en lukket "gutteklubb" driver og utnevner hverandre, og sørger for hverandres ve og vel, der er det forbedringspotensiale så det holder. Det er alltid mangler i et hvert samfunn, men gjennomsiktigheten i mindre samfunn, gjør det vanskeligere å bedrive ren selvberikelse, så dette er vi stort sett spart for i Norge. Så tesene om at det er mulig så skjule korrupsjonen bedre i Norge enn i andre land, kan neppe underbygges.

Disqutabel
Men da bør det gjøres noe med systemet, ikke bomavgiftene....
Mvh
Proffen
Systemet er under kontinunerlig utvikling. Det er det som ER politikkens vesen.

Disqutabel
 
S

Slubbert

Gjest
I Gudbrandsdalen finnes det alternative ruter, det vil si gamle E6, men Vegvesenet har der brukt flere hundre millioner kroner på å gjøre veien smalere og sette ned fartsgrensene. I følge Vegvesenet selv er dette en "omlegging fra gjennomfartsvei til lokalvei" og gjort for å "tilrettelegge for gående og syklende":

https://www.vegvesen.no/Europaveg/e...l-lokalveg-gående-og-syklende-blir-prioritert

Nå er det selvfølgelig nær sagt ingen som sykler eller går mellom de spredte bygdene i Gudbrandsdalen og lokalbefolkningen som kjører der er ikke akkurat fornøyd.

Det ble klagestorm på tiltakene på gamle E6 i fjor. Nå skal de ferdigstilles. - GD.no

Her er et lite hjertesukk fra Facebook:

E6.png
 
6

65finger

Gjest
I Sverige og Tyskland er det knapt bompenger. Det virker som om veinettet fungerer i de landene
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.208
Antall liker
10.294
Sted
.
Torget vurderinger
24
E18 utbyggingen vestover ut av Oslo ser for meg ut som galskap. Holder det ikke med nåværende E18 som har 6 felt så burde man heller satse tungt på kollektivtransport. Og det er en selvfølge i mitt hode at Norge burde brukt vesentlig mer penger på jernbane mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger. Og selvfølgelig Trondheim-Bodø og videre til Tromsø og gjerne Kirkenes. Legg en avgift på flybillettene som går mellom disse destinasjonene og bruk pengene på jernbanen.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.217
Helt enig, Terje. Kommer dog ikke til å skje med dagens Stortingssammensetning.

Men jernbane til tromsø og kirkenes skal man tenke lenge og godt før man setter i gang. Avstandene der oppe er enorme, noe vi i sør glemmer. I luft så er Bodø - Kirkenes kun 15 % lenger enn Oslo - Bodø. med bil er Oslo-bodø kortere.

Putt bompenger på flypassasjerene mellom "storbyene" og bruk pengene på å bygge ny jernbane.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.341
Antall liker
16.199
Kjørte inn til Oslo i går kveld og kom inn i bompengeaksjonen. Brukte vel et kvarters tid forbi Alnabru i den saktegående køen som var der. Synest det er poetic justice at en av de ansvarlige har fått beslaglagt førerkortet sitt (så får vi se om vedkommende får det tilbake). En aksjonsform som går ut på å irritere flest mulig bilister er også interessant.
 
H

Hardingfele

Gjest
I Sverige og Tyskland er det knapt bompenger. Det virker som om veinettet fungerer i de landene
Forestill deg meg som proto-sunnmøring, som kommer til en svensk ferge og tror han må betale. "Nej, färjan är självklart gratis."
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Om verdenssynet er trist, kan det likevel vise seg å stemme.
I så måte kan jo kanskje ditt verdenssyn beskrives som noget naivt.
Her både nok info og erfaringer med de som er satt til å styre og stelle til å si at, ja, de bryr seg nok mer om seg selv enn man liker å tro! Så av den grunn vil jeg ikke gå med på at ting er så mye bedre i Norge enn i det store utland. Forskjellen går vel mer på hvordan ulumskhetene arter seg. Ting er gjerne mer "skjult" for allmennheten i Norge enn i andre land, men uredeligheten og egoismen finnes der, vær trygg!

mvh
PRoffen
Ja selvsagt, men ikke mer enn hos (makt)mennesker flest i dette landet.
Vi har organisert oss slik at vi er blant de bedre på ren økonomisk korrupsjon og selvberikelse, vi kommer høyt opp på listene hos Transparency og lignende instanser. Jeg har jobbet i en del land som er VELDIG annerledes, også i vår verdensdel.
Men i Norge har vi utfordringer med at vi minner mer om en "familiebedrift", sånn at en lukket "gutteklubb" driver og utnevner hverandre, og sørger for hverandres ve og vel, der er det forbedringspotensiale så det holder. Det er alltid mangler i et hvert samfunn, men gjennomsiktigheten i mindre samfunn, gjør det vanskeligere å bedrive ren selvberikelse, så dette er vi stort sett spart for i Norge. Så tesene om at det er mulig så skjule korrupsjonen bedre i Norge enn i andre land, kan neppe underbygges.

Disqutabel
Men da bør det gjøres noe med systemet, ikke bomavgiftene....
Mvh
Proffen
Systemet er under kontinunerlig utvikling. Det er det som ER politikkens vesen.

Disqutabel
Mulig, men i så fall; går utviklingen riktig vei?

mvh
Proffen
 

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
10.055
Antall liker
3.370
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Stikkordet for å forstå avgiftspolitikk som tydeligvis mange har gått glipp av (eller ikke vil få med seg) , er den siste delen av ordet avgiftspolitikk.

Det er ikke "avgiftsfinansiering" eller noe slikt. Det er ganske enkelt et politisk virkemiddel. Ønsker man å redusere trafikken i spesielle områder legger man på økonomiske restriksjoner for å gjøre det mindre fristende. Det samme gjøres på andre områder hvor politikerne ser det som hensiktsmessig å gjøre tiltak for å redusere:
Klassiske eksempler er regler knyttet til å begrense bruk av tobakk, alkohol, overtid, feilparkering og mye annet.
Hadde det kun vært for å få inn penger kunne man tatt det over skatteseddelen. Men siden man har et ønske og formål med avgiften, sender man de til de som man ønsker skal endre vanene sine.

Dette kan man selvsagt mislike, men det endrer jo ikke saken at dette ikke har noe med finansiering av veiene å gjøre.
Dette er realiteten, les en gang til og la det synke inn.

Med en så naiv verdensforståelse, blir jeg seriøst bekymret......
Hvis man derimot ser det i sammenheng med Larsons utsagn, om at høyresiden senker skatten, men øker de flate avgiftene - ja, da begynner man gjerne å nærme seg realiteten. For hvem tjener på senkte skatter og blir forøvrig minimalt berørt av økte bompengesatser - jo kapitalen og den politiske/byråkratiske makteliten.
The world is sometimes a rotten place......

Og tenke seg til; for første gang i historien er jeg enig med nevnte Larson! ;)


mvh
Proffen
Har ingenting med naivitet å gjøre, det som 100 gjør betyr ingenting, men det som det store flertallet gjør betyr mye. Og Larson? Alt det høyresiden gjør er forferdelig, og alt det AP finner på er supert. Er det et parti som har ivret for avgifter og også vært i posisjon til å få det til så er det Arbeiderpartiet.... Men vi behøver ikke å dra politikk inn i denne tråden synes jeg, det har vi andre tråder til.
Vel....
Hvis Larson har rett i sine antakelser, går bompengene til å finansiere skattelette for fiffen.
Og sånt liker vi dårlig.
Ikke dermed sagt at venstresiden ville brukt bompengene på en bedre måte, bortsett fra at de har en uttalt politikk om at slikt skal og bør komme de dårligere stilte til gode. Men så var det det med å få det til, da...... Der har jo venstresiden sviktet gang på gang, og slik sett ikke vært hakket bedre enn høyresiden.
Synes ellers at Deph har et atskillig bedre forslag: La kjørte km utgjøre basisen for hva hver enkelt skal kjøre.

Håper jo ellers at de som er spesielt positive til bompenger har foretatt seg en rundtur i landet, slik at de har forutsetninger for å uttale seg om veistandard. Hvis ikke, er det på høy tid å ta seg en rundreise. Der finnes nok av veier på vestlandet, i trøndelag og nordover som holder mildt sagt dårlig standard. Bompenger burde jo kanskje finansiere opprustningen av slike veier MINST like mye som 10-felts motorveier på øst- og sørlandet......

mvh
Proffen

mvh
Proffen
 
S

Slubbert

Gjest
The Nixon campaign in 1968, and the Nixon White House after that, had two enemies: the antiwar left and black people. You understand what I’m saying? We knew we couldn’t make it illegal to be either against the war or black, but by getting the public to associate the hippies with marijuana and blacks with heroin, and then criminalizing both heavily, we could disrupt those communities. We could arrest their leaders, raid their homes, break up their meetings, and vilify them night after night on the evening news. Did we know we were lying about the drugs? Of course we did. - John Ehrlichman (Council for Domestic Affairs under Nixon)
 
S

Slubbert

Gjest
https://edition.cnn.com/2018/10/21/health/drug-report-un-failure-intl/index.html

CNN) — The United Nations' drug strategy of the past 10 years has been a failure, according to a major report by the International Drug Policy Consortium (IDPC), which has called for a major rethinking of global policy on illegal narcotics.

The report claims that UN efforts to eliminate the illegal drug market by 2019 through a "war on drugs" approach has had scant effect on global supply while having negative effects on health, human rights, security and development.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.828
Antall liker
7.798
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tror ikke den arbeidsgiveren har noe særlig de skal kunne si i akkurat den saken.

Generelt sett, så er det lovlig å selge sex i Norge, men om de prostituerte skal følge lovverket og innberette inntekta, så sliter de om de skal få noen til å hjelpe de med regnskapet - den som hjelper de og tar betalt, ligger an til å bli rammet av hallikparagrafen.

Likeledes, så kan ikke en prostituert få leid seg et forretningslokale - der kommer likeledes hallikparagrafen.

Lovverket er sagt å skulle hjelpe de prostituerte - i praksis fungerer dette som renovasjonslovgiving.

Johan-Kr
 
S

Slubbert

Gjest
Det er åpenbart at loven ikke gjør livet enklere for prostituerte, det er bare å lese hva Pion, Amnesty og Hege G. har skrevet og dokumentert opp gjennom årene. Sistnevnte fikk forøvrig leiligheten sin tvangssolgt iirc, og det er håpløst for disse kvinnene på leiemarkedet siden huseierne kan bli tiltalt gjennom hallikparagrafen. Loven har gjort mange sexarbeidere husløse. Og feks bruker også politiet brukte kondomer som bevis mot kunder, så loven gjør at kondombruk går ned med de risiki det medfører. Å risikere å bli husløs og HIV-smittet føles nok som en kriminalisering i praksis, uansett hvor mye politikerne påstår at loven er der for å «beskytte» de prostituerte.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
Det er åpenbart at loven ikke gjør livet enklere for prostituerte, det er bare å lese hva Pion, Amnesty og Hege G. har skrevet og dokumentert opp gjennom årene. Sistnevnte fikk forøvrig leiligheten sin tvangssolgt iirc, og det er håpløst for disse kvinnene på leiemarkedet siden huseierne kan bli tiltalt gjennom hallikparagrafen. Loven har gjort mange sexarbeidere husløse. Og feks bruker også politiet brukte kondomer som bevis mot kunder, så loven gjør at kondombruk går ned med de risiki det medfører. Å risikere å bli husløs og HIV-smittet føles nok som en kriminalisering i praksis, uansett hvor mye politikerne påstår at loven er der for å «beskytte» de prostituerte.
Jeg lurer for øvrig på om den norske stat på noen måte må hensynta det nokså absurde at rettssystemet nå skal behandle saken om oppsigelsen av Lilith, grunnet sexarbeid. Retten skal altså anerkjenne at sexarbeid er en fullt lovlig geskjeft som arbeidsgivere ikke skal blande seg i. Da ligger det i kortene at lovverket aksepterer at noen får en betaling for en tjeneste det ikke under noen omstendighet kan betales skatt for. Dette er en umulig situasjon, egentlig, for ingen kunder har lov til å betale for en slik tjeneste, og ingen betalt tjeneste kan utføres uten at det skattelegges. Ergo er pengene som sådan fra ulovlig opphav, samt unndratt beskatning.
Jeg fatter ikke at lovverket kan leve med slike åpenbare selvmotsigende lover.

Disqutabel
 
S

Slubbert

Gjest
Sexarbeidere er ikke gjort til kriminelle, bare til fullstendig rettsløse.

Naive utleiere risikerer opp til fem års fengsel.
Politiet avslører prostituerte overfor naboer.
Politikerne aksepterer at prostituerte settes på gaten på timen.
Ap og SV støtter politiets fremgangsmåte overfor prostituerte.
Prostituerte tør ikke anmelde.

En prostituert kvinne ble torturert og ranet av en gjeng, men våget ikke å gå til politiet. Fafo-forsker mener at frykten for å bli hjemløs skremmer de prostituerte fra å anmelde grov vold.

Bra med denne saken som går gjennom rettsvesenet, kanskje kan de tilkjennes noen grunnleggende rettigheter selv om politi og stat ikke unner dem det.
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.445
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror ikke dere skal ha for store forventinger til at denne saken fører til at rettsvesenet må ta stilling til lovligheten og tilhørende rettigheter.
Det mest korrekte, etter min mening vel å merke, er at retten tar stilling til om ikke-jobbrelaterte aktiviteter skal være gyldig oppsigelsesgrunn. Slik jeg tolker lovverket er arbeidsgiver nødt til å tilstå at de egentlig driver et bordell, og at denne ansatte opererer som en konkurrent på sin fritid. Da vil det være en mulighet for saklig oppsigelse.
Nå er det vel trygt å anta at arbeidsstedet ikke er et bordell, og da er det vel også trygt å anta at det ikke er interessekonflikter. Og dermed heller ingen gyldig oppsigelsesgrunn.

At man ikke LIKER hva folk gjør på fritida betyr ikke at det er grunn til å si de opp. Man kan selvsagt la være å ansette de, men å si opp folk man allerede har ansatt er en annen sak. Det har ingenting for saken å si om vedkommende tar betalt for å være skolekorpsdirigent eller klipper plenen i borettslaget på fritida si. I en del stillinger kan man selvsagt kreve at rent rulleblad er en forutsetning for ansettelsen, men da må man jo først få noe på rullebladet sitt før det argumentet kan benyttes.

Med andre ord; dette trenger ikke føre til en rettslig presedens. Det KAN selvsagt få den berømte snøballen til å rulle, men denne saken i seg selv kan avklares uten at det skjer endringer i lov eller rettspraksis.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
12.973
Antall liker
14.501
^ Tror nok du har helt rett i dette, AndersR. Retten vil nok kjøre en strikt arbeidsrettstolkning på dette. Men det faktum at det impliserer en aksept av at hun mottar ulovlige penger som unndras beskatning, kommer ingen til å ville se.

Disqutabel
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.445
Antall liker
4.480
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det blir nok en annen diskusjon.

I dette tilfellet er det uansett ikke et spørsmål om mengden penger som teoretisk* kan ha kommet inn, men at tjenesten tilbys på fritiden, og det liker ikke arbeidsgiveren.



*Jeg kan jo tilby snømåking eller kattepass alt jeg orker uten at jeg trenger å få så mye som et eneste betalt oppdrag av den grunn.
 
S

Slubbert

Gjest
Tror ikke dere skal ha for store forventinger til at denne saken fører til at rettsvesenet må ta stilling til lovligheten og tilhørende rettigheter.
Nei, rettssaken er vel en ren arbeidsrettssak. Men uansett er det nå positivt med ethvert minstemål av rettigheter de blir tilkjent. Jeg synes det er rart at "Operasjon Husløs" ikke har blitt dratt for retten, til og med menneskerettsdomstolen.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.281
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Denne saken handler vel egentlig ikke om jus, selv om den vil bli behandlet i retten som en arbeidsrettsak. Dette er "to all intents and purposes" et spørsmål om moralsyn! I lagmannsretten sitter det legdommere og da vil det nok bety endel hvor i landet en slik rettsak foregår. Her oppe hos meg, nord for "Moralsirkelen" ville det nok aldri blitt noen sak, ingen hadde brydd seg nok til å si henne opp! Men der nede på "Det Mørke Fastlandet" skal man ikke se bort fra at det sitter et eller flere inntørka bedshus KrF medlemer i retten! Men hun vinner i Høysterett!
 
S

Slubbert

Gjest
Verden kryper fremover: https://www.dagbladet.no/nyheter/regjeringen-vil-laere-heroinavhengige-a-royke-heroin/70437806


Regjeringen har i statsråd i dag fremmet et lovforslag for Stortinget om endringer i sprøyteromsloven. Dersom forslaget blir vedtatt i Stortinget, skal man kunne bruke flere typer narkotiske stoffer på sprøyterommene. I tillegg skal brukerne få opplæring i å røyke stoffet i stedet for å injisere det med sprøyte.

- Dette gir en lavere risiko for overdose og lavere smittefare. Helsedirektoratet har slått fast at ved røyking av heroin unngår brukerne blodsmitte, infeksjoner, blodpropp, sår som ikke gror og ødelagte årer, sier Carl Erik Grimstad, helsepolitisk talsperson i Venstre, til Dagbladet.

I dag er det bare lov å injisere heroin på sprøyterommet. I tillegg til å gi opplæring i å inhalere og å åpne for flere typer stoffer, vil regjeringen også endre navnet fra «sprøyterom» til «brukerrom».

- Dette er strengt nødvendig. I dag er det mange brukere som heller injiserer på gaten utenfor brukerrommene når de blir avvist i døren fordi kun heroin har vært tillatt. Målet er å redusere antall overdoser og faren for smitte og infeksjoner, sier Grimstad.
 
Topp Bunn