Statistisk sett øker sannsynligheten for å ende opp på tyngre stoffer i takt med hvor tidlig i livet man "prøver" ut både alkohol og ulike narkotiske rusmidler. Skal man, gjennom en legalisering av narkotiske stoffer åpne den døren enda mer? Jeg synes ikke det er spes lurt...... Noen vil alltid takle den friheten, mens andre vil bæsje på leggen så det holder - og det er gjerne sistnevnte gruppe man skal ha i bakhodet.....Jeg har en mistanke om at grunnen til at mange snakker om "overgang til sterkere stoffer" baserer seg på at man lurer på hvordan folk endte opp med å prøve, og begynte å bruke, ulovlige substanser i utgangspunktet? Var det fordi man var veldig oppsatt på å prøve akkurat dette ene konkrete stoffet, eller var det fordi man søkte etter noe nytt, spennende og forbudt?
Mye av logikken følger nok tankerekken der man spør seg: Hvorfor begynner ungdomsskolejenter å røyke?
Ville de begynte å røyke dersom det var helt akseptabelt?
Så det er ikke nødvendigvis at det er "overgang til sterkere stoffer" som er hovedproblemet, men "overgang til andre stoffer". Og siden "andre stoffer" gjerne er sterkere stoffer, så hopper sannsynligvis tankerekka direkte dit.
Mulig jeg tar feil. Kun spekulasjoner fra min side.
mvh
Proffen