velurkanon
Hi-Fi interessert
- Ble medlem
- 29.09.2005
- Innlegg
- 84
- Antall liker
- 117
Dorske Byggeklosser handler om å sette sammen en forforsterker med riaa for optimal LP avspilling ved hjelp av teknologi fra proff lyd verdenen. Riaa trinnet består av tre komponenter . Fra mc trafoen går signalet balansert inn i en Croockwood Paintpot mikrofonforsterker (dette er referansen innen klassisk musikkproduksjon) videre inn i et Acoustic Dimention LCR filter 600 ohm deretter rett i mkrofoninngangen på NAGRA IV s båndopptaker. Volumkontrollene på denne og inngangsvelgeren LINE/MIC utgjør preampen. Jeg vil poengtere at alt utstyret her er optimalt utnyttet mht impedanser inn og ut (50 ohm ut fra første trinn) for å drive LCR kretsen.
Jeg tenker at når platene våre er spilt inn på utstyr som er svært avansert og teknisk gjennomtenkt må det være morsomt å benytte nøyaktig samme utstyr også til å spille av igjen platene. Mange LPer er spilt inn og produsert med en teknisk standard som langt overgikk det meste av konsumersiden av kjeden altså alt etter at platen kjølnet og forlot pressen.
Slik fremsynthet og nøyaktighet fra 60 og 70 tallet kommer oss tilgode i dag når flere av oss har tilgang på skikkelig gode pickuper og riaa trinn. Riaa trinnet er selve flaskehalsen synes jeg. Det er ikke og har ikke vært vanskelig å lage et godt drivverk, tenk på Lenco. Det ER mye bra i rillene. Etter noen år med lydbånd har hevet forventningene til hva god lyd kan være og derfor har jeg gått LP avspillingskjeden etter i sømmene.
Dorsk I
Croockwood Paintpot mikrofonforsterker. Du har lyttet til denne mange ganger uten å vite det på klassiske opptak. Det er en remote control preamp som kan drive flere hundre meter kabel. Ofte står det et par DPA (B&K) 4006 kondensatormikrofoner foran denne i konsertsalen. Den er kjent for en detaljert og varm lyd. Engelsk.
Dorsk II
Acoustic Dimention LCR filter 600 ohm, samme som brukes i senere Thomas Mayer riaa trinn. Dette filteret må drives av en lavimpedant kilde <600ohm og termineres på utgangen med en motstand på 600 ohm. Det er delte meninger om det er den lave impedansen eller selve drossel (reaktans) prinsippet som gir den gode lyden, men uansett det er et svært nøyaktig filter som ikke er avhengig av variasjoner i kretsene før og etter, dermed vil f. aks i en rørforsterker dette filterets frekvensgang være helt immun overfor endringer i rørenes ytelse som følge av alrding/ slitasje noe som er veldig irriterende ved "vanlige" rør riaa trinn og noen ganger grunnen til de lydmessige forskjellene man oppfatter ved bytte av rørene som jobber før og etter riaa filterkretsen. Men altså dette kan man glemme med LCR filtre og verden blir mye enklere. Mitt filter er basert på det sagnomsuste Tango filteret Jean Hiraga skrev om på 80 tallet og som bl.a Paravicini nok har kjent til da han konstruerte sin EAR preamp.
Dorsk III
Mirofoninngangen på NAGRA IVs båndopptaker er veldig fleksibel og her er det valgt inngang for dynamisk mikrofon 200 ohm. LCR filteret "ser inn i denne" ubalansert. Nagra båndopptakeren har vi også hørt mange ganger på kino nær sagt ALT av kinolyd fra 60 - 80 tall er spilt inn på en variant av denne. Fitzcarraldo, Annie Hall , Taxi Driver, Exorsisten etc..
Mange har også hørt det nydelige opptaket fra Proprius, "Jazz at the Pawnshop" her brukte de også Nagra IV-s til opptak.
Utgang fra NAGRA
Gode gammeldagse bananplugger. Det er dessuten en til utgang med mer "temmet" plugg.
Men du finner ikke noen RCA plugg her nei!
Oversikt
Platespilleren
Sist redigert av en moderator: