Dorske Byggeklosser: Nagra IVs m. RIAA

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117


Dorske Byggeklosser handler om å sette sammen en forforsterker med riaa for optimal LP avspilling ved hjelp av teknologi fra proff lyd verdenen. Riaa trinnet består av tre komponenter . Fra mc trafoen går signalet balansert inn i en Croockwood Paintpot mikrofonforsterker (dette er referansen innen klassisk musikkproduksjon) videre inn i et Acoustic Dimention LCR filter 600 ohm deretter rett i mkrofoninngangen på NAGRA IV s båndopptaker. Volumkontrollene på denne og inngangsvelgeren LINE/MIC utgjør preampen. Jeg vil poengtere at alt utstyret her er optimalt utnyttet mht impedanser inn og ut (50 ohm ut fra første trinn) for å drive LCR kretsen.

Jeg tenker at når platene våre er spilt inn på utstyr som er svært avansert og teknisk gjennomtenkt må det være morsomt å benytte nøyaktig samme utstyr også til å spille av igjen platene. Mange LPer er spilt inn og produsert med en teknisk standard som langt overgikk det meste av konsumersiden av kjeden altså alt etter at platen kjølnet og forlot pressen.
Slik fremsynthet og nøyaktighet fra 60 og 70 tallet kommer oss tilgode i dag når flere av oss har tilgang på skikkelig gode pickuper og riaa trinn. Riaa trinnet er selve flaskehalsen synes jeg. Det er ikke og har ikke vært vanskelig å lage et godt drivverk, tenk på Lenco. Det ER mye bra i rillene. Etter noen år med lydbånd har hevet forventningene til hva god lyd kan være og derfor har jeg gått LP avspillingskjeden etter i sømmene.


Dorsk I

Croockwood Paintpot mikrofonforsterker. Du har lyttet til denne mange ganger uten å vite det på klassiske opptak. Det er en remote control preamp som kan drive flere hundre meter kabel. Ofte står det et par DPA (B&K) 4006 kondensatormikrofoner foran denne i konsertsalen. Den er kjent for en detaljert og varm lyd. Engelsk.

Dorsk II

Acoustic Dimention LCR filter 600 ohm, samme som brukes i senere Thomas Mayer riaa trinn. Dette filteret må drives av en lavimpedant kilde <600ohm og termineres på utgangen med en motstand på 600 ohm. Det er delte meninger om det er den lave impedansen eller selve drossel (reaktans) prinsippet som gir den gode lyden, men uansett det er et svært nøyaktig filter som ikke er avhengig av variasjoner i kretsene før og etter, dermed vil f. aks i en rørforsterker dette filterets frekvensgang være helt immun overfor endringer i rørenes ytelse som følge av alrding/ slitasje noe som er veldig irriterende ved "vanlige" rør riaa trinn og noen ganger grunnen til de lydmessige forskjellene man oppfatter ved bytte av rørene som jobber før og etter riaa filterkretsen. Men altså dette kan man glemme med LCR filtre og verden blir mye enklere. Mitt filter er basert på det sagnomsuste Tango filteret Jean Hiraga skrev om på 80 tallet og som bl.a Paravicini nok har kjent til da han konstruerte sin EAR preamp.

Dorsk III

Mirofoninngangen på NAGRA IVs båndopptaker er veldig fleksibel og her er det valgt inngang for dynamisk mikrofon 200 ohm. LCR filteret "ser inn i denne" ubalansert. Nagra båndopptakeren har vi også hørt mange ganger på kino nær sagt ALT av kinolyd fra 60 - 80 tall er spilt inn på en variant av denne. Fitzcarraldo, Annie Hall , Taxi Driver, Exorsisten etc..

Mange har også hørt det nydelige opptaket fra Proprius, "Jazz at the Pawnshop" her brukte de også Nagra IV-s til opptak.

Utgang fra NAGRA

Gode gammeldagse bananplugger. Det er dessuten en til utgang med mer "temmet" plugg.
Men du finner ikke noen RCA plugg her nei!

Oversikt



Platespilleren
 
Sist redigert av en moderator:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Veldig morsomt prosjekt, som jeg ikke har teknisk innsikt til å forstå hele rekkevidden av.
En av tingene jeg ikke forstår er RIAA-korreksjonen, er det nok å bare kjøre signalet gjennom de filterne og så er signalet korrigert? Hvordan låt det da ?
 

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Hei, Ja, de to grå boksene på den treplaten gjør riaa filtreringen. I motsetning til de vanlige filtrene med kondesatorer og motstander (RC filtre)
er disse LCR filtrene nokså immune mot impedansevariasjoner i kretsen før og etter. Mer god info her:
LCR-RIAA-shoot-out

Det låter åpent, detaljert og naturlig. Det er vel noe som går igjen på riaa forsterkere med slike LCR filtre. Men de er langt dyrere å lage pga dyre kritiske komponenter. Jeg har hatt Leben (Rør), Le Pacific (Fet transistor) og Conrad Johnson (rør), disse LCR variantene er bedre..

mvh



Veldig morsomt prosjekt, som jeg ikke har teknisk innsikt til å forstå hele rekkevidden av.
En av tingene jeg ikke forstår er RIAA-korreksjonen, er det nok å bare kjøre signalet gjennom de filterne og så er signalet korrigert? Hvordan låt det da ?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Ser at jeg formulerte meg litt klønete, jeg har lest litt om LCR og skjønt at det erstatter en RC krets, det jeg ikke har forstått er hvorfor andre trenger masse komponenter og PSU i tillegg (som Valaben i linken din) eller monsteret til vår egen LMC, mens du bare gjør det passivt mellom to preamper og er strålende fornøyd...Kanskje det nettopp er fordi dine Pre ikke er som «våre» ?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Spennende prosjekt!
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Ser at jeg formulerte meg litt klønete, jeg har lest litt om LCR og skjønt at det erstatter en RC krets, det jeg ikke har forstått er hvorfor andre trenger masse komponenter og PSU i tillegg (som Valaben i linken din) eller monsteret til vår egen LMC, mens du bare gjør det passivt mellom to preamper og er strålende fornøyd...Kanskje det nettopp er fordi dine Pre ikke er som «våre» ?
Jeg vet ikke hvordan Valaben er oppbygget,men velurkanon gjør i grunnen ikke noe annet eller bruker mindre komponenter enn for eksempel LMC.Som det står i innlegget til storab så er det aller vanligste å først forsterke det lave signalet fra pick-up en gang,så kommer den passive EQ'en for å heve bass og dempe diskant,som vanligvis gjøres av kondensatorer og motstander og i velurkanon sitt tilfelle i de LCR modulene.Så blir signalet forsterket igjen for å få nok nivå til å brukes videre i kjeden. Det er forsterkningsdelene som trenger rør/transistorer masse deler og PSU. LMC har første og andre forsterkningsledd i en boks pluss seperat psu.Velurkanon bruker en proff mikrofonforsterker som første forsterkning og Nagraen som andre.
Håper det gjorde det klarere.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Det begynner å hjelpe ja, jeg ser for meg en to pro-lyd preamp moduler med LCR filtere imellom, alt pakket i en boks med ekstern PSU.
 

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Først , kjekt at så mange har engasjert seg! Rune S, dette var godt forklart. LCR filteret er jo passivt og trenger ikke strømforsyning. I forhold til de diagrammene over så symboliserer de trekantene selve forsterkerne (gain block) og så riaa filteret i midten eller som i den øverste i form av et negativt tilbakekoblingsledd rundet forsterkeren. I mitt eksperimentoppsett er den blå Croockwood Mic preampen en komplett første forsterker (trekant) og Nagraens mic preamp den andre forsterkeren (trekanten) da har vi en komplett riaaforsterker. Nagraens inngangsvelger , volumkontroll og utgangstrinn (med bananplugger) utgjør forforsterkeren i anlegget. Jeg gjorde det slik fordi Nagraen tross sin aldrende teknologi låter helt supert og fordi den på sett og vis mangler bare littegrann "deler" på å være en fullblods highend preamp med riaa inngang. Altså første trekant + et passivt riaafilter .
Jeg har en kommentar til det skjemaet ser de skriver at 1% av markedets preamper er med LCR riaa, det aner jeg ikke tror det er langt under 1 % men selvbyggere spesielt i Japan og de som har vært inspirert av Jean Hiraga har visst om dette siden -80 tallet og flere og fler har kunnet bygge seg slike etter at Tangofiltrene kunne kjøpes på nettet. Siden har flere produsenter tatt på seg å lage de vanskelige droslene (spoler) som brukes, mine er trolig viklet av Sowther og satt sammen til en brukervennlig komponent av firmaet Acoustic Dimention. Lundahl i Norrtälje laget (lager?) også sike drosler og Tango er startet opp under nytt navn og selvsagt Silk filtrene fra Østen. Og Dave Slagle i USA vikler slike drosler. Pris er selvsagt en faktor, mine to koster ca 5000 kr settet og et godt CR filter med superkomponenter koster kanskje 500 kroner eller det man finner i de fleste apparater ca 20 kr.
Men siden riaa filteret er flaskehalsen er det her jeg vil bruke penger på en vinyl kilde.


Ser at jeg formulerte meg litt klønete, jeg har lest litt om LCR og skjønt at det erstatter en RC krets, det jeg ikke har forstått er hvorfor andre trenger masse komponenter og PSU i tillegg (som Valaben i linken din) eller monsteret til vår egen LMC, mens du bare gjør det passivt mellom to preamper og er strålende fornøyd...Kanskje det nettopp er fordi dine Pre ikke er som «våre» ?
Jeg vet ikke hvordan Valaben er oppbygget,men velurkanon gjør i grunnen ikke noe annet eller bruker mindre komponenter enn for eksempel LMC.Som det står i innlegget til storab så er det aller vanligste å først forsterke det lave signalet fra pick-up en gang,så kommer den passive EQ'en for å heve bass og dempe diskant,som vanligvis gjøres av kondensatorer og motstander og i velurkanon sitt tilfelle i de LCR modulene.Så blir signalet forsterket igjen for å få nok nivå til å brukes videre i kjeden. Det er forsterkningsdelene som trenger rør/transistorer masse deler og PSU. LMC har første og andre forsterkningsledd i en boks pluss seperat psu.Velurkanon bruker en proff mikrofonforsterker som første forsterkning og Nagraen som andre.
Håper det gjorde det klarere.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.107
Antall liker
1.835
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Utrolig spennende. Veldig sexye komponenter. Skulle likt å høre opptak gjort av deg.

Mvh Espen
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
LCR er veien å gå........iom at jeg bygget med rør, blir det...eh....mere rør...:rolleyes:
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hvilken tape bruker du som belte på patespilleren? :D
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
628
Antall liker
663
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Kult at du bruker nagra som første trinn! Jeg har valab lcr stående, så det hadde vært kult å sammenligne en dag.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Valab stående som ikke i bruk, eller stående som i stua?

Jeg har en slik i bestilling, etter å ha lest nettopp den shootouten til Gravesen som det linkes til her oppe.

Hva har du sammenlignet med ellers og hva synes du ? ( sorry for litt OT)
 

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
heisann! godt spørsmål. :) det er en dønn solid AGFA pem 525 eller 528 de man kunne skrive på for redigering, tykk base. Jeg mener selv at jeg var en av de første som brukte tape her, det var i 1995, snakket senere med en Christian Rintelen om dette vedr Verdierspeilleren og han hadde nokså samtidig kommet på det samme. Mylartapen som ble levert med Teres motoren var alt for stiv og tykk. Tape er mye bedre.
hvilken tape bruker du som belte på patespilleren? :D
 

velurkanon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
84
Antall liker
117
Hei Stian, ja tror det går an skal sjekke om den er under 600 ohm ut men det tror jeg. JA vi må sammenligne !
Kult at du bruker nagra som første trinn! Jeg har valab lcr stående, så det hadde vært kult å sammenligne en dag.
 
Topp Bunn