Politikk, religion og samfunn Miljøpartiet De Grønne

Er du for eller mot forurensning?

  • For.

    Stemmer: 18 56.3%
  • Mot.

    Stemmer: 14 43.8%

  • Totalt antall stemmer
    32

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Handikappede og sånne?
    Handicappede med parkeringsbevis for forflytningshemmede er fritatt i bompengeringer.
    Om det stemmer har jeg blitt lurt for mange penger. Hvor har du denne påstanden fra?
    Man er kun fritatt i bompengeringer rundt byene.

    Fritak - AutoPASS


    • Forflytningshemmede (Fritaket gjelder kun i bomringer, og med parkeringstillatelse fra kommunen.)
    Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.
    ...

    For å få fritak må du sende søknad til det bompengeselskapet som du har avtale med.

    Kopi av parkeringstillatelse fra kommunen må legges ved søknaden. Parkeringstillatelsen må ha en varighet på minst to år. Når du har fått innvilget fritak, blir informasjonen om fritak automatisk lagt inn i avtalen.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Handikappede og sånne?
    Handicappede med parkeringsbevis for forflytningshemmede er fritatt i bompengeringer.
    Om det stemmer har jeg blitt lurt for mange penger. Hvor har du denne påstanden fra?
    Man er kun fritatt i bompengeringer rundt byene.

    Fritak - AutoPASS


    • Forflytningshemmede (Fritaket gjelder kun i bomringer, og med parkeringstillatelse fra kommunen.)
    Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.
    ...

    For å få fritak må du sende søknad til det bompengeselskapet som du har avtale med.

    Kopi av parkeringstillatelse fra kommunen må legges ved søknaden. Parkeringstillatelsen må ha en varighet på minst to år. Når du har fått innvilget fritak, blir informasjonen om fritak automatisk lagt inn i avtalen.
    Dette var jeg ikke klar over. Jeg har aldri hatt såkalt AutoPASS, og dette er ikke noe kommunen opplyser om. Fant heller ikke noe på Lovdata.
    Takk.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.302
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Om det stemmer har jeg blitt lurt for mange penger. Hvor har du denne påstanden fra?
    Man er kun fritatt i bompengeringer rundt byene.

    Fritak - AutoPASS


    • Forflytningshemmede (Fritaket gjelder kun i bomringer, og med parkeringstillatelse fra kommunen.)
    Disse kjøretøyene må imidlertid ha tegnet avtale og installert gyldig bombrikke for å få fritak.
    ...

    For å få fritak må du sende søknad til det bompengeselskapet som du har avtale med.

    Kopi av parkeringstillatelse fra kommunen må legges ved søknaden. Parkeringstillatelsen må ha en varighet på minst to år. Når du har fått innvilget fritak, blir informasjonen om fritak automatisk lagt inn i avtalen.
    Dette var jeg ikke klar over. Jeg har aldri hatt såkalt AutoPASS, og dette er ikke noe kommunen opplyser om. Fant heller ikke noe på Lovdata.
    Takk.
    Trodde du de opplyser om slikt - det gir jo tapte inntekter :)
    Har du elbil må du og søke.....

    Ellers så kjører folk vel stort sett som før og blir det ikke penger til mat etc så betaler NAV. Man kunne valgt en løsning med kjøreforbud men velger altså en løsning som soper inn penger - overaskende ?
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.698
    Antall liker
    2.299
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    I Oslo og Bergen kan vi forby vedfyring, men inn i tjukkeste skauen hvor det er 30-40 minus så er det vel ok?

    Og alle skipene som ligger ved kai i nevnte byer burde fått strøm fra land i den tiden de ligger ved kai.
    Dette er virkemidler som hadde monnet men som dessverre ikke gir inntekter til staten. Og da blir det sannsynligvis ikke noe av.
    Når det er -30 så er det ok for meg for da er jeg ikke i Norge. Men jeg har samme problemet her hvor naboene fyrer med dårlig tørkede olivenkvister. Det lukter heller ikke godt.;)
    Var det så miljøvennlig å reise bort når det blir kaldt? De bruker vel ikke fly, vel?:rolleyes:
    Jeg reiser ikke bort for å være miljøvennlig, men for å leve i et behagelig klima. Selvfølgelig bruker jeg fly, alternativene tar alt for lang tid og koster mye mer.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.535
    Antall liker
    6.954
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Noe av det mest effektive i forhold til flyvestøv, er regelmessig feiing og spyling av veiene, men det er ikke kommunen like flink til, etter som jeg forstår...

    Johan-Kr
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For første gang la jeg i dag merke til at 45% er tilhengere av forurensing i pollen tråden åpner med. Er det de 9 av oss som er bitre over å være ufrivillig barnløse?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^
    uten noen som helst forurensing stanser verden. Så du kan spørre de 11 om de ønsker oss tilbake til jeger og samler-samfunnet. Et samfunn hvor vi ikke har energikilder og følgelig ikke forurenser.

    Spørsmålet burde vært om man er for eller imot økt/mindre forurensing. Da gir spørsmålet mening.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Stemmer ikke MDG, alt går i restavfall. Større ting brennes på bålet her ute selv om gjenvinningsanlegget er 5min unna. Fyrer som f med ved på en ikke rentbrennende ovn. Tar aldri buss. Enkleste er å kjøre de 2 kilometerne til butikken. Livet er herlig :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer ikke MDG, alt går i restavfall. Større ting brennes på bålet her ute selv om gjenvinningsanlegget er 5min unna. Fyrer som f med ved på en ikke rentbrennende ovn. Tar aldri buss. Enkleste er å kjøre de 2 kilometerne til butikken. Livet er herlig :)
    Begynner å bli trendy å være dum. Vurdert å blogge?
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Stemmer ikke MDG, alt går i restavfall. Større ting brennes på bålet her ute selv om gjenvinningsanlegget er 5min unna. Fyrer som f med ved på en ikke rentbrennende ovn. Tar aldri buss. Enkleste er å kjøre de 2 kilometerne til butikken. Livet er herlig :)
    Begynner å bli trendy å være dum. Vurdert å blogge?
    Nei, men bare blogg i vei du :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.302
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    For første gang la jeg i dag merke til at 45% er tilhengere av forurensing i pollen tråden åpner med. Er det de 9 av oss som er bitre over å være ufrivillig barnløse?
    Er ikke for forurensning om det er det du mener, men er mot at de som styrer landet og har hoved skylda og skal tjene seg rik på sin egen og andres dårskap !
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For første gang la jeg i dag merke til at 45% er tilhengere av forurensing i pollen tråden åpner med. Er det de 9 av oss som er bitre over å være ufrivillig barnløse?
    Er ikke for forurensning om det er det du mener, men er mot at de som styrer landet og har hoved skylda og skal tjene seg rik på sin egen og andres dårskap !
    Spørsmålet er enkelt, er du for eller mot forurensning. Med så få ord som mulig. Du er ingeniør, jeg er litterat. Derfor tolker jeg språk ut fra semantiske virkemidler og ordlegging, og i dette tilfellet er spørsmålet klart som kildevann fra Mount Rwensori.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ^
    Spørsmålet består av så få ord at det ikke gir noen mening lenger. Uten noen som helst forurensing stopper verden. Bare å tenne et bål medfører foruresning. Prøv å sitte i røyken om du er i tvil. Legg til en målestokk og spørsmålet har igjen mening.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Å være mot forurensing er som å være mot skatt. Om man tenker på skatt som formålsløs konfiskering av kjøpekraft er det lett å være mot, men mange av oss ser at uten skatt mister vi en del viktige skattefinansierte ting. Forurensing er i liten grad tilgrising på faenskap.

    Jeg er for.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Vi får trøste oss med at matproduksjonen må økes med 70% i løpet av ikke så altfor mange år for at alle mager skal bli mettet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Å være mot forurensing er som å være mot skatt. Om man tenker på skatt som formålsløs konfiskering av kjøpekraft er det lett å være mot, men mange av oss ser at uten skatt mister vi en del viktige skattefinansierte ting. Forurensing er i liten grad tilgrising på faenskap.

    Jeg er for.

    Min gamle naturfagslærer mumla stadig noe om at forurensning er en feilplassert ressurs eller noe i den retningen. Jeg er mot.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    De fleste er imot unødvendig forurensning som f.eks. dumping av gruveavfall i norske fjorder. hmmm... vent et lite øyeblikk!
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.302
    Antall liker
    1.181
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Og igjen viser MDG (og denne gangen Høyre) at de ikke har det minste kontakt med virkeligheten:
    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-urimelige-bompenger-1.13150606

    – I hverdagsreisen kjører man elektrisk. Selvsagt lader man bilen. Derfor bør den ladbare hybriden regnes som elektrisk bil i byen, fastholder Sagedal.
    Der er jeg faktisk enig med MDG, ladbar hybrid, slik den fremstår i dag med en rekkevidde på 2-3 mil er et blindspor og en miljøbrems.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Og igjen viser MDG (og denne gangen Høyre) at de ikke har det minste kontakt med virkeligheten:
    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-urimelige-bompenger-1.13150606

    – I hverdagsreisen kjører man elektrisk. Selvsagt lader man bilen. Derfor bør den ladbare hybriden regnes som elektrisk bil i byen, fastholder Sagedal.
    Der er jeg faktisk enig med MDG, ladbar hybrid, slik den fremstår i dag med en rekkevidde på 2-3 mil er et blindspor og en miljøbrems.
    Og at mange har kortere vei til jobben betyr ikke noe?
    Skal man tilrettelegge for at bil parken blir byttet ut eller ikke? Det finnes de som i tillegg til å kjøre de få kilometerene til jobben også trenger en bil for å kjøre langt med og da duger ikke en elbil. Da er man avhengig av konvensjonelle biler. Så om man kjører en stor 4 hjulstrekk eller ladbar hybrid, så tviler jeg på at det vil utgjøre den store forsjellen.

    Miljøbrems du liksom :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.817
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Trondheim
    Og igjen viser MDG (og denne gangen Høyre) at de ikke har det minste kontakt med virkeligheten:
    https://www.nrk.no/ostlandssendingen/_-urimelige-bompenger-1.13150606

    – I hverdagsreisen kjører man elektrisk. Selvsagt lader man bilen. Derfor bør den ladbare hybriden regnes som elektrisk bil i byen, fastholder Sagedal.
    Der er jeg faktisk enig med MDG, ladbar hybrid, slik den fremstår i dag med en rekkevidde på 2-3 mil er et blindspor og en miljøbrems.
    Og at mange har kortere vei til jobben betyr ikke noe?
    Skal man tilrettelegge for at bil parken blir byttet ut eller ikke? Det finnes de som i tillegg til å kjøre de få kilometerene til jobben også trenger en bil for å kjøre langt med og da duger ikke en elbil. Da er man avhengig av konvensjonelle biler. Så om man kjører en stor 4 hjulstrekk eller ladbar hybrid, så tviler jeg på at det vil utgjøre den store forsjellen.

    Miljøbrems du liksom :)
    Jeg tror det er mange ladbare hybrider som kjører mye på bensin, så fritak slik som el-biler blir feil i mitt hode, men man kunne godt ha differensiert satsene. F.eks. halv pris for plug-in hybrider. Jeg når ca 4 mil med min, og her i Trondheim er det ikke lange avstander, så jeg kjører stort sett elektrisk, men har du en med praktisk rekkevidde på 2 mil og bor i Oslo, blir det nok mye kjøring med bensinmotoren.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Og dersom man ikke har fast lademulighet blir nesten all kjøring på bensin - da fungerer det som et rent avgiftsfritak og ikke noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Det kan du si. Det samme skjedde i Trondheim. Innføring av bomring, samt subsidiering av bussbilletter førte til at så mange tok bussen at kommunen måtte redusere subsidieringen, og busselskapet måtte kjøre flere busser, så billettprisene gikk opp...
    Det har vært skrevet noe om det tidligere - det er ganske dyrt å øke kapasiteten i rushtiden fordi det krever materiell og personale som står ubrukt store deler av døgnet. I Oslo der jeg bor er det veldig fullt på trikk, buss og bane i rushtiden og temmelig tomt utenfor. Så den totale transportkapasiteten er veldig mye større enn det totale behovet døgnet sett under ett, men det er nå en gang slik at det er i rushtiden de fleste trenger transporttjenester.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.817
    Antall liker
    9.491
    Sted
    Trondheim
    Og dersom man ikke har fast lademulighet blir nesten all kjøring på bensin - da fungerer det som et rent avgiftsfritak og ikke noe annet.
    Nettopp. Min lader til fullt batteri på ca 3 t og jeg lader hjemme. I tillegg har jeg gangavstand til jobb, så den brukes ikke til jobbkjøring. Bompengesatsene betyr ikke så mye for meg, da jeg bor innenfor bomringen i Trondheim.

    Det jeg imidlertid synes er litt rart er at kommunale ladepunkter er resevrert for elbiler. For bykjøring har jo de stort sett nok rekkevidde og kan lades hjemme, Plug-in hybridene, som virkelig trenger lading får ikke bruke dem. Hvis en plug-in hybrid kunne lade på de kommunale ladestedene ville jo bensinkjøringen på en plug-in hybrid reduseres betraktelig
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.769
    Antall liker
    103.862
    Torget vurderinger
    23
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Og dersom man ikke har fast lademulighet blir nesten all kjøring på bensin - da fungerer det som et rent avgiftsfritak og ikke noe annet.
    Hvem har ikke en stikkontakt hjemme?
    Og veldig mange har lademulighet på jobb og om man ikke har det, så er det enkelt å åpne for det!

    Det må da være bedre å satse på slike biler, enn biler med kun forbrenningsmotor?

    På vår 20 mil lange testrunde lå forbruket på 0,33 etter 20 kilometer med 12 kilometer elektrisk rekkevidde igjen. Temperaturen var minus 3 grader og det er elektrisk som holder coupeen varm. Etter 36 kilometer var det tomt for elektrisk rekkevidde, men forbruket lå på snille 0,27 liter pr. mil. Motortemperaturmåleren hadde fortsatt ikke rørt seg. Etter 50 kilometer lå forbruket på 0,41, etter 100 km 0,46 l/mil, 150 km 0,51 og 200 km 0,53 liter pr. mil. Du vil fint kunne holde forbruket godt under halvliteren… dersom du husker på stikkontakten hver dag.

    Ladbar hybrid: Test: BMW 330e - DinSide
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Hvem har ikke en stikkontakt hjemme?
    Den store gruppen er folk som bor i leilighet. De har stikkontakt hjemme selvagt, men ikke på gateplan og heller ikke fast parkeringsplass. Da jeg bodde på Frogner i Oslo måtte jeg hatt en jævlig lang skjøteledning om jeg skulle nå fra leiligheten i 4. etasje og til bakkenivå der bilen stod - det var ofte et par kvartaler unna leiligheten også...

    Selv om man har fast parkerings/garasjeplass i tilknytning til leilighet er det problematisk siden felles garasjeanlegg ytterst sjelden har et elanlegg som er dimensjonert for lading av hybrider/elbiler, i alle fall ikke særlig mange av sorten samtidig. Normalt er det sikring som dekker lys, garasjeport, en støvsuger nå og da og annet småtteri. Lading av elbiler/hybridbiler krever en viss effekt, og gjerne over mange timer i slengen. Det baller på seg om 10-20 slike står i en felles garasje. Det krever også relativt store investeringer å dimensjonere for dette, kjøpe utstyr for lastbalansering osvosv.

    Avhengig av bruksmønster foregår også potensielt mye av totalforbruket på langkjøring. Om man kun kjører kort og lader jevnlig bruker en hybridbil lite bensin (ref Otare), om man kjører lite småkjøring men en god del langturer blir det mer som en fossilbil siden den lille batterikapasiteten ikke utgjør allverden på en slik tur uansett.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Hvem har ikke en stikkontakt hjemme?
    Den store gruppen er folk som bor i leilighet. De har stikkontakt hjemme selvagt, men ikke på gateplan og heller ikke fast parkeringsplass. Da jeg bodde på Frogner i Oslo måtte jeg hatt en jævlig lang skjøteledning om jeg skulle nå fra leiligheten i 4. etasje og til bakkenivå der bilen stod - det var ofte et par kvartaler unna leiligheten også...

    Selv om man har fast parkerings/garasjeplass i tilknytning til leilighet er det problematisk siden felles garasjeanlegg ytterst sjelden har et elanlegg som er dimensjonert for lading av hybrider/elbiler, i alle fall ikke særlig mange av sorten samtidig. Normalt er det sikring som dekker lys, garasjeport, en støvsuger nå og da og annet småtteri. Lading av elbiler/hybridbiler krever en viss effekt, og gjerne over mange timer i slengen. Det baller på seg om 10-20 slike står i en felles garasje. Det krever også relativt store investeringer å dimensjonere for dette, kjøpe utstyr for lastbalansering osvosv.

    Avhengig av bruksmønster foregår også potensielt mye av totalforbruket på langkjøring. Om man kun kjører kort og lader jevnlig bruker en hybridbil lite bensin (ref Otare), om man kjører lite småkjøring men en god del langturer blir det mer som en fossilbil siden den lille batterikapasiteten ikke utgjør allverden på en slik tur uansett.
    Leste du jeg skrev overhodet? Store biler får et forbruk som en liten bil ved 200 km. Og det vil vi ihvertfall ikke ha...hvorfor?

    En vanlig 10A kurs holder lenge, selv om man strengt tatt burde ha en egen kurs.

    At borettslag må regne med å legge til rette for slikt er da ikke så rart. Dette vil komme mer og mer.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Leste du jeg skrev overhodet?
    Ja, jeg svarte på hvem som ikke har stikkontakt hjemme. Det er faktisk en stor gruppe bilkjøpere som ikke har fast lademulighet. Ta en tur rundt i Oslo på kveldstid og se alle bilene som står gateparkert der for å få en pekepinn på størrelsesorden.

    Bor man noenlunde sentralt i en by i leilighet er også sannsynligheten relativt liten for at man kjører til jobb og kan lade der. Poenget er at for sannsynligvis en stor del av kjøpere av hybridbil så har man fått bilen mye billigere (type 100k på en Volvo XC90 for eksempel) uten at nødvendigvis faktisk forbruk og utslipp endrer seg nevneverdig.

    Jeg hadde selv kjøpt plug-in hybridbil fremfor bensinbil selv om jeg "aldri" hadde fått ladet fra nettet siden bilene er såpass mye billigere i hybridutgave i det norske avgiftssystemet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.765
    Antall liker
    15.960
    Torget vurderinger
    2
    Det Stavrum passer på å ikke få med seg bør være av interesse.
    Høyre gikk med på kollektivsatsingen i Oslopakke 3, under betingelse av at store deler skulle billettfinansieres.

    Man har så gått inn og fordelt kostnadene slik at enkeltbilletter, som løses når folk "hopper på" kollektivtransportmiddelet, ble satt opp, mens man holder månedskort nede. Med et ønske om at flere skal bli faste brukere av kollektivtransport.

    Noe vant man - sterk økning i kollektivtilbudet; noe tapte man, det må finansieres på et vis. Så kan man bruke dette for å prøve å score noen billige politiske poeng, men sluttresultatet blir at man får kapasitetsøkning på kollektivtrafikk, etter års stillstand.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    Leste du jeg skrev overhodet? Store biler får et forbruk som en liten bil ved 200 km. Og det vil vi ihvertfall ikke ha...hvorfor?

    En vanlig 10A kurs holder lenge, selv om man strengt tatt burde ha en egen kurs.

    At borettslag må regne med å legge til rette for slikt er da ikke så rart. Dette vil komme mer og mer.
    Jeg vet godt at man ikke trenger kraftig kurs - jeg lader selv Teslaen med 5-6-7A som regel, og ikke en gang daglig (kjører lite til daglig).
    Det kan selvsagt legges til rette for, men det blir fort dyrt om man skal ha en infrastruktur i et borettslag som tar høyde for at det skal stå mange biler samtidig i garasjen som trenger lading, og det er erfaringsmessig vanskelig å få til og få fordelt kostnadene Og i tillegg er det et lass med blokker som ikke har garasje. Det står masse biler på gata i Oslo. De fleste fordi de ikke har garasje eller annen fast parkeringsplass.

    Det ligger masse tråder på elbilforum om frustrerte folk som bor i sameie/borettslag. Et fremtidsrettet og trygt system består av kraftig tilførsel til garasjen for å få nok effekt. Deretter et system som håndterer lastbalansering for flere samtidig ladende, det er liten vits i at hver enkelt skal ha f.eks 10A tilgjengelig alltid, det er mye mer hensiktsmessig å ha et system som fordeler effekten utover de som til enhver tid lader. Dette problemet er dog i enda større grad til stede for elbiler som er helt avhengige av lading for å komme noe sted.

    Forbruket på hybridbiler er fint det, forutsatt at den brukes "som tiltenkt". Jeg er langtfra sikker på at det er tilfelle - selve drivstoffbesparelsen er uansett småpenger sammenlignet med avgiftsfordelene man får ved å kjøpe en av sorten. Min siste fossilbil (Skoda Superb stv) brukte ca 0.5 l på mila (diesel) på langkjøring.

    Det faktiske forbruket av fossilt drivstoff på en hybridbil er svært uforutsigbart og avhenger av bruksmønster (kort vs lang kjøring) og ikke minst hvordan eieren agerer i det daglige (lader/lader ikke). Det er et noget tynt grunnlag å gi massive avgiftsletter på vs fossilbiler som fort kan ha like lavt reelt forbruk men på papiret mye høyere grunnet hvordan testsyklusene ser ut.

    For elbiler er det svært forutsigbart - den går på el og kun på el.

    Med normal kjørelengde (la oss si 15k i året) utgjør en forskjell på 0.7l/mila og 0.5l/mila i overkant av 3000 kroner i året i sparte bensinkostnader og så kommer det noe tillegg for strømkostandene ved å lade differansen. Det er jo litt penger spart, men ikke veldig mye sammenlignet med å ha spart titusener av kroner i avgifter. De øknomiske incentivene for å investere i muligheten for å lade hyppig er altså ikke enormt store med en hybridbil, men har man allerede garasje med stikkontakt hjemme så er det jo greit, da er det ingen investeringskostad.

    Bare å få elektriker til å legge opp en ny kurs et sted det ikke finnes koster flere års drivstoffbesparelse. Kabel (potensielt lang)+kontakt+sikring+arbeid blir en del tusenlapper.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.869
    Antall liker
    13.369
    En annen sak er at det faktisk er forbundet med en del hassle og hele tiden skulle ta ladekabelen inn og ut og koble til. Jeg har ladekabelen permanent i garasjen og tar den kun med på vinterhytta og sommerferie stort sett - kan til enhver tid kjøre 20 mil+ som holder til alt jeg måtte finne på, samt til nærmeste superlader i alle relevante retninger. Jeg har uansett en type 2 - kabel liggende permanent i bilen om noe uforutsett skulle oppstå. Personlig hadde jeg ikke giddet å hele tiden skulle ta kabelen inn og ut og lade her og der for å spare noen få kroner, ei heller å være avhengig av å parkere på bestemte steder for å lade når jeg var ute på en tur lengre enn batterirekkevidden.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.535
    Antall liker
    6.954
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Diesel/bensinutgiftene er en forsvinnende del av de totale bilkostnadene, med mindre bilen er gammel og nedbetalt.

    Jeg har en 15 år gammel dieselpurke, Mercedes ML 270CDI. Den drar 0,7 på langkjøring og rundt litern på bykjøring. Total dieselkostnad i året er vel rundt 12-13kkr, sånn pluss-minus. Forsikring og veiavgift utgjør omtrent det samme. Fidusen her er at bilen er helt nedbetalt, slik at det som inngår av ekstrakostnader er de økte vedlkeholdskostnadene pga at bilen er gammel. Sånn sett, så utgør drivstoff mere for meg enn for en ny bil av samme størrelse, der en har masse lån.

    Det skal repareres mye og kjøres uhorvelig mye i året før merkostnadene på gammeldyret kommer opp mot verditapet på en ny(ere) bil og låne/anskaffelseskostnadene.

    For hybridene så er det mere reduksjonen i anskaffelseskostnad, med tilhørende lavere verditap og lånekostnader som utgjør forskjellen. Praktisk sett, så tror jeg utslippsmessig en nyere, liten diesel ikke ligger noe høyere i forbruk enn en ladehybrid, såfremt en ikke kun har svært korte turer.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn